• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ukrainan sota mediassa

Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
153
Ukrainan tilanne huolestuttaa kaikkia ja tietoa löytyy internetissä joka suunnalta. On erilaisia lähteitä, vaikuttamista ja propagandaa, videoita, mielipiteitä.

Tähän ketjuun voisi koota valtioiden ja muiden lähteiden linkkejä, postauksia yms. mitkä vaikuttavat ja liittyvät jollain tasolla Ukrainan tilanteeseen. (Avaattehan linkkien ja lähteiden taustoja hieman, hyvän nettietiketin mukaisesti.)

Mahdollisuuksien mukaan päivitän linkkejä tähän ketjun alkuun.

Mitä medioita sinä seuraat?

Tähän olisi varmasti myös hyvä saada keskustelua informaatio-vaikuttamisesta, lähteiden luotettavuudesta, alkuperästä jne.

Varsinkin tilanteen pitkittyessä alkaa varmasti tulla väärää ja ristiriitaista tietoa lähteistä ja mahdollisesti tavallisilta ihmisiltä saattaa jäädä jotain huomaamatta, kun tietoa tulee niin paljon.
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
153
Varaan tämän viestitilan linkeille.

- englannin kielinen "live-seuranta" (lähteistä en tiedä, mutta tähän asti vaikuttanut luotettavalta)

- iltalehden "live-seuranta"

- Naton omat sivut, tiedotustilaisuuksien striimaus ja yleistä tietoa Natosta.

- englannin kielellä, ilmeisesti aika vapaasti kirjoittava venäläinen-media. (Lähdekritiikki on suotavaa, mutta aika rehellisen tuntuisia artikkeleita)
 
Viimeksi muokattu:

TKR

Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
204

Edit: Sinulla olikin tämä ketju jo tiedossa.
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
153
@TKR
Joo, mutta mielestäni tuo päivittyy niin kovaa tahtia, että sinne katoaa tällainen tieto helposti. Ja uskoisin myös, että tilanteen pitkittyessä alkaa puskea varmasti kaikenlaista ristiriitaista ja epäluotettavaa tietoa, jolloin on hyvä, jos tekkiläisten kanssa saisimme vähän pureskeltua lähteiden luotettavuutta, viestien merkitystä ja itse asiaa yhdessä.

(Jos yp on sitä mieltä, että tämä on turha ketju, niin roskikseen vaan)
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Itse olen suomalaisten ja eurooppalaisten medioiden lisäksi seurannut Russian Todayta. Yllättävän neutraalia se kirjoittelu on siihen nähden mitä olen ehkä itse kuvitellut.
Kannattaa käydä tutustumassa, tuon etu on, että sieltä näkyy se mitä venäläiset ajattelee ja miten he näkevät asiat... Mikä itsestäni on mielenkiintoista ja antaa perspektiiviä tapahtumiin.

 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 121
Itse olen suomalaisten ja eurooppalaisten medioiden lisäksi seurannut Russian Todayta. Yllättävän neutraalia se kirjoittelu on siihen nähden mitä olen ehkä itse kuvitellut.
Kannattaa käydä tutustumassa, tuon etu on, että sieltä näkyy se mitä venäläiset ajattelee ja miten he näkevät asiat... Mikä itsestäni on mielenkiintoista ja antaa perspektiiviä tapahtumiin.

Toi nyt on eettisesti erittäin arveluttavaa suositella Putinin propagandamediaa muuta kuin kuriositeettina, mutta en kyllä suosittele ketään edes pistäytymään.

Jos kuitenkin pistäydytte, niin älkää herran jestas sentään lukeko kommentteja ellette halua että pää räjähtää...
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 630
Itse olen suomalaisten ja eurooppalaisten medioiden lisäksi seurannut Russian Todayta. Yllättävän neutraalia se kirjoittelu on siihen nähden mitä olen ehkä itse kuvitellut.
Kannattaa käydä tutustumassa, tuon etu on, että sieltä näkyy se mitä venäläiset ajattelee ja miten he näkevät asiat... Mikä itsestäni on mielenkiintoista ja antaa perspektiiviä tapahtumiin.

Nyt tuli rölliviesti parhaasta päästä. RT ei kerro mitä venäläiset ajattelevat, se kertoo mitä valtionjohto haluaa kansalaisten uskovan. Noloa tällaista roskaa kirjoittaa tänne.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
690
Yllättävän neutraalia joo, kun valtiovalta käskee ettei saa sotatoimia kuvailla hyökkäämiseksi, miehitykseksi tai sodaksi :D
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Toi nyt on eettisesti erittäin arveluttavaa suositella Putinin propagandamediaa muuta kuin kuriositeettina, mutta en kyllä suosittele ketään edes pistäytymään.

Jos kuitenkin pistäydytte, niin älkää herran jestas sentään lukeko kommentteja ellette halua että pää räjähtää...
Jos sinulla ei ole medianlukutaito riitä suodattamaan tuolta sivulta sonta oikeista tapahtumista, niin se on sinun ongelmasi.

Nyt tuli rölliviesti parhaasta päästä. RT ei kerro mitä venäläiset ajattelevat, se kertoo mitä valtionjohto haluaa kansalaisten uskovan. Noloa tällaista roskaa kirjoittaa tänne.
No totta helkkarissa kertoo, ei välttämättä kerro kuin valikoidun osan siitä, mutta sitä lukemalla pääsee selville siitä miksi Venäjä toimii kuten toimii. Tämä ei välttämättä pelkkää länsimediaa lukemalla aukene.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Mikä tuossa propagandassa teitä pelottaa? Sitä voi ihan huoletta lukea, ei se sulata teidän aivoja. Sitä pitää vain lukea helkkarin tarkalla suodattimella.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 048
Mikä tuossa propagandassa teitä pelottaa? Sitä voi ihan huoletta lukea, ei se sulata teidän aivoja. Sitä pitää vain lukea helkkarin tarkalla suodattimella.
Venäjän näkökanta on ollut jo selvillä. He haluavat palauttaa tsaarin ajan rajat ja haluavat poistaa "kansaa sortavat natsit" kiovasta ja korvata sen "aidolla kansan hallituksella", kuten yrittävät Suomessa korvata hallituksen terijoen hallituksella reilu 80 vuotta sitten.

Joten en näe mitään syytä lukea propaganda, jos on parempiakin lähteitä tarjolla. Kas kun et sano että Alex Jonesista että yllättävän neutraalia se kirjoittelu on siihen nähden mitä olen ehkä itse kuvitellut. Ja tästä syystä kannattaa kyseistä heppua seurata.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Joten en näe mitään syytä lukea propaganda, jos on parempiakin lähteitä tarjolla. Kas kun et sano että Alex Jonesista että yllättävän neutraalia se kirjoittelu on siihen nähden mitä olen ehkä itse kuvitellut. Ja tästä syystä kannattaa kyseistä heppua seurata.
Minulla oli käsitys, että tuon sivuston kirjoitukset olisi paljon enemmän väritettyjä tukemaan venäjän hallituksen toimia. Esimerkiksi juttu jossa kerrottiin pakotteista, siinä puhutaan ihan kylmää faktaa mitä pakotteita tulee. Eikä asiaa kaunisteltu mitenkään tai tuotu juttuun heti asiantuntijaa kertomaan, ettei pakotteista ole oikeasti haittaa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 121
Minulla oli käsitys, että tuon sivuston kirjoitukset olisi paljon enemmän väritettyjä tukemaan venäjän hallituksen toimia. Esimerkiksi juttu jossa kerrottiin pakotteista, siinä puhutaan ihan kylmää faktaa mitä pakotteita tulee. Eikä asiaa kaunisteltu mitenkään tai tuotu juttuun heti asiantuntijaa kertomaan, ettei pakotteista ole oikeasti haittaa.
Englanninkielinen RT on tarkoitettu ulkomaiselle yleisölle, joten horinoiden pitää jollain tavalla sivuta tätä maailmaa, koska muuten se jää hyvin pienen hihhuliporukan mediaksi.

Eiköhän venäjänkielisellä puolella ole vähän toiset jutut.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 176

Telia ja Elisa sulkee RT-kanavan. Mitähän kaikkea kautta Suomessa asuvat venäläiset saa venäläistä tietoa? Kaikkea nyt ei saa estettyä tietenkään. Näistä Suomen venäläisistä enemmän olen huolissani kuin, että suomalaiset noita seuraisivat ja uskovat.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 121

Telia ja Elisa sulkee RT-kanavan. Mitähän kaikkea kautta Suomessa asuvat venäläiset saa venäläistä tietoa? Kaikkea nyt ei saa estettyä tietenkään. Näistä Suomen venäläisistä enemmän olen huolissani kuin, että suomalaiset noita seuraisivat ja uskovat.
Oletko kuullut mullistavasta keksinnöstä, Intterwebbistä? ;)

Ja englanninkielistä RT:tä venäläiset tuskin ensisijaisesti seuraakaan...
 
Liittynyt
11.07.2019
Viestejä
162

Telia ja Elisa sulkee RT-kanavan. Mitähän kaikkea kautta Suomessa asuvat venäläiset saa venäläistä tietoa? Kaikkea nyt ei saa estettyä tietenkään. Näistä Suomen venäläisistä enemmän olen huolissani kuin, että suomalaiset noita seuraisivat ja uskovat.
Tässä minun aiempi viestini Donbassin ketjusta:
Tiedän ettei tämä viesti kuulu varsinaiseen keskusteluaiheeseen, mutta onko antaa neuvoja miten saataisiin tämä Venäjän TV-kanavien nettivälityspalvelu Kartina TV bänniin Suomessa/ulkomailla?

Tässä heidän palvelun osoite

Ja mm. Verkkokauppa.com tätä välittää/myy

Ja verkkokauppa.com myy vähän muutakin esim. päätteitä jotka on tarkoitettu tuon palvelun katsomiseen.

Olen itse suomessa asuva venäjätaustainen henkilö, jonka ympärillä on paljon venäjämielisiä(=putin mielisiä) sukulaisia, tuttuja, kavereita. He kaikki katsovat Venäläisiä propaganda TV-kanavia ja hankkivat kaikki tietonsa tuon palvelun kautta.

Tiedän että palvelu on todella suosittu maailmalla, erityisesti EU:ssa ja Suomessa.

Pyydän siis neuvoja ja vipua teiltä:

Onko keinoja estää tämä palvelu toimimasta tai pois myynnistä Suomessa tai Euroopassa?

Voidaanko me painostaa Verkkokauppa.comia luopumaan tämän myynnistä?

Kiitos etukäteen.
Joku kerkesikin vastaamaan ettei ole yksioikoista bännätä Kartina TV -palvelua, koska lähettävät paljon myös venäjänkielistä länkkärimatskua.
 
Liittynyt
08.05.2020
Viestejä
249
Ei noita livejä kannata seurata. Siellä on propagandaa ja tahallaan levitettävää väärää informaatiota, mutta ne voivat addiktoida ja/tai ahdistaa. Suosittelen ottamaan tähänkin asiaan terveesti etäisyyttä ja lukemaan uutiset ja koosteet pari kertaa päivässä.

Tässä ei ole yhtään mitään siistiä, jota pitäisi jatkuvasti kytätä.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 283
Tässä ei ole yhtään mitään siistiä, jota pitäisi jatkuvasti kytätä.
Mikä sinä olet määrittelemään, että minkä asian pitäisi kenenkin mielestä olla siistiä tai kyttäämisen arvoista? Jos ahdistaa niin jätä seuraamatta. Ei sinun ahdistuksesi tarkoita, että ahdistuksesi kohde olisi muille millään tavalla haitallista.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
119

Telia ja Elisa sulkee RT-kanavan. Mitähän kaikkea kautta Suomessa asuvat venäläiset saa venäläistä tietoa? Kaikkea nyt ei saa estettyä tietenkään. Näistä Suomen venäläisistä enemmän olen huolissani kuin, että suomalaiset noita seuraisivat ja uskovat.
Toi RT on englanninkielinen propagandakanava, ei varmaankaan venäläisille suunnattu.
 
Liittynyt
11.07.2019
Viestejä
162
Verkkokauppa.com lopetti Kartina TV:n myynnin hissukseen. Mitään tietoa tästä?
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
693
Onhan se hyvä tietää, jos ydinsota on alkamassa, niin arvaa mennä kauppaan hakemaan auton täyteen tavaraa ja valmistautua elämään kellarissa.
Eiköhän nuo hätävarat ole jo olleet kunnossa aikapäiviä. Sitä on jo toitotettu vuosikymmeniä, että ihmisillä tulisi olla kotonaan ruokaa, juomaa ja muuta tavaraa vähintään 72h ajaksi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 070
Vieläkö nykyään moni uskoo ettei kremlillä ole suomenkielisiä trolleja palkkalistoilla? Nyt kun propagandamediat on estetty, niin noita saattaa taas tulla enemmänkin.

Foorumien lisäksi aika todennäköisiä ehdokkaita on lehtien kommenttipalstat pullollaan. Tai ehkä Janus Putkonen ja Dosentti Bäckman tekee pitkää päivää kymmenien nimimerkkien voimin?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Vieläkö nykyään moni uskoo ettei kremlillä ole suomenkielisiä trolleja palkkalistoilla? Nyt kun propagandamediat on estetty, niin noita saattaa taas tulla enemmänkin.

Foorumien lisäksi aika todennäköisiä ehdokkaita on lehtien kommenttipalstat pullollaan. Tai ehkä Janus Putkonen ja Dosentti Bäckman tekee pitkää päivää kymmenien nimimerkkien voimin?
Venäjä toteuttaa kahdenlaista vaikuttamista. On tämä näkyvä trollaus, eli Bätmän ja kumppanit, joka kerää meidän huomion... "Hahah, me huomattiin tuo, ei menty lankaan." Sitten on se mitä on vaikea havaita. Tätä vaikeasti havaittavaa on varmaan esimerkiksi tuo koronarokotteisiin kohdistuva epävarmuuden luominen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Joskus tämän forumin linkistä päädyin englanninkieliseen Al Jazeeran streamiin ja se vaikutti tämän kriisin suhteen yllättävän objektiiviselta tietolähteeltä. Onkohan kukaan muu nähnyt samoin?
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
576
Toi nyt on eettisesti erittäin arveluttavaa suositella Putinin propagandamediaa muuta kuin kuriositeettina, mutta en kyllä suosittele ketään edes pistäytymään.

Jos kuitenkin pistäydytte, niin älkää herran jestas sentään lukeko kommentteja ellette halua että pää räjähtää...
Jos järki vaan riittää sen tajuamiseen, että se on täyttä propagandaa, niitä jopa siitäkin p*skasta voi oppia jotain. Putinin hyökkäys Ukrainaan ei ollut yllätys.

Putinin sanomaa levittävät hyödylliset idiootit ovat oma lukunsa. Sellaisiakin suomalaisia on, ikävä kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
bellingcat - the home of online investigations on tutkivan journalismin sivusto, jossa on myös panostettu esittämään todisteet kuvien sijainnista. Hieman uudehko seuraamisen kohde minulle, mutta vaikuttaa seuraamisen arvoiselta. Sodat, rikokset ja ihmisoikeudet ovat sivuston aiheena, joten siellä ei ole valtavaa määrää turhaa uutisointia.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Frontlinen haastattelut löytyvät Youtubesta, Esim. Julia Ioffe kertoo varsin hyvin venäläisestä ajatusmaailmasta tällä hetkellä.


Tässä mainostetaan 15.3. ensi-illan saavaa Putin's Road to War videota. Nettisivuilla lukee nyt ettei video ole saatavilla, onkohan tuossa nyt jokin vika, vai jokin rajoitus näkyvyydessä? Linkki: Putin's Road to War
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 402
Viestejä
4 194 377
Jäsenet
70 727
Uusin jäsen
pvarjone

Hinta.fi

Ylös Bottom