Ui elämäsi kuntoon lokakuu taas käynnissä. Muita uimareita?
Alotin jo syyskuussa ja nyt 6 päivää putkeen noin 2h per päivä ja noin 20km mittarissa. Monipuolisesti eri tyyleillä ja apuvälineillä vaikkei virallisesti saisikaan käyttää muuta kuin laseja ja lakkia. Tylsää muuten.
Saas nähdä pysyykö kunnossa loppuun asti. Tarkoitus olisi mutta alkaa jo hieman väsyttää, mutta hyvällä ruokavaliolla ja unilla meinasin koittaa jos saisi 100 km rikki.
Pienillä sykkeillä olkapäätä säästäen.
Vähän tietty myöhässä tuohon uintikampanjaan vastata, mutta olen itse harrastanut uintia kunnon kohotuksen takia jo yli kymmenen vuotta ja käyn säännöllisesti hallilla vähintään 3 kertaa viikossa ja viimeaikoina myös 4-5 kertaa viikossa. Olen myös osallistunut tuohon "ui kesäksi/elämäsi kuntoon" kampanjaan joka vuonna alkaen vuodesta 2011, mutta vuonna 2019 sitä kampanjaa ei järjestetty. Uin vuonna 2017 oman 103km ennätyksen tuohon ja uintikaverini ui syksyllä 2020 siihen 108km ennätyksensä (nainen).
Kun aloitin uinnin aikanaan 2010 joulukuussa, niin aloitin epämääräisellä rintauintityylillä ja pistelin kilometrin tai kaksi jossain ajassa, mutta vaihdoin uintityylin hyvin nopeasti jo maaliskuussa 2011 vapaauintiin jota siis uin nykyisinkin käytännössä 100% ajasta. Matkat uintikerroilla olivat tuonne vuoteen 2017 asti 5-5,5km per uintikerta, sen minkä nyt noin 90min ajassa kerkisi uida taukoineen. Kävi kuitenkin niin, että onnistuin saamaan aika vakavan ylikunnon keväällä 2017 tuohon uintikampanjaan osallistuessani, jonka jälkeen tiputin maksimi uintimatkat 3-3,5km tietämille.
Onneksi tapasin uima-altaalla reilun vuoden päästä syksyllä 2018 entisen uimaseuralaisen, joka oli aloittanut uintiharrastuksen 20v tauon jälkeen. Rupesimme käymään uimahallilla samaan aikaan silloin, kun se aikataulujen puutteessa onnistui ja tämä käytännössä pelasti oman harrastuksen, koska uinti on todella tylsä laji altaassa yksin mennessä, kun ainoana kaverina tuntuu olevan ne uima-altaan pohjalaatat.
Yksin uinnissa on ainakin itselläni vähän semmoista ongelmaa, että tulee uitua hyvinkin lähellä mukavuusaluetta eikä siinä oikein kehity mihinkään suuntaan. Tämän vuoksi joku kaveri, joka on suunnilleen saman nopeuksinen kuin itse, on hyvä olla. Tällöin uintiin saan halutessaan tehokkuutta, kun yrittää uida kaverilta pakoon ja sitten vaihtaa rooleja jonkun matkan välein.
Uimme yhdessä noin 16-17min/km nopeudella matkan ollessa 3,5km:sta aina tuonne reiluun 5km, mutta näitä pidempiä uimamatkoja vetelemme suunnilleen kerran viikossa. Tämän lisäksi käytämme "apuvälineitä" kuten pullaria jalkojen välissä ehkä noin puolet matkasta ja sitten meillä on S ja M (1 tai 2) kokoiset lättärit, joilla tulee myös uitua ainakin 1km matkasta, joskus enemmän.
EDIT: sykkeeni uidessa rennosti matkaa on noin 120, vähän nopeammassa uinnissa noin 140 ja on se ollut lähellä 160:tä tämän vuoden puolella jotain 500m pätkiä joitain kertoja. Viimeisin 4km matkan keskisyke oli 143 joka on reilun parin viikon takaa.
Valitettavasti tämä uinti ei kuitenkaan ole yhtä "hauskaa" kuin salibandy oli aikoinaan, jota harrastin 10 vuotta. Minulla ei koskaan tullut säbää pelattaessa tai treeneissä sellainen olo, etten olisi sitä halunnu olla tekemässä. Uinnin kanssa minulla on ollut hieman motivaatio-ongelmia puolet harrastusajasta, vaihtelee jopa päivittäin se, miten paljon tuo touhu kiinnostaa nykyisin. Mutta kuten ylempänä jo mainitsin, olen kuitenkin käynyt altaassa vähintään 3x viikossa, joten tuskin tästä harrastuksesta ihan heti saa tarpeekseen.
Ainiin, kesäuinnit on ihan oma juttunsa, silloin mennään nautiskelemaan luonnosta ja käytännössä kuviokellumaan järviin ja lampiin, vaikka kyllähän kuviokellunnallakin kilometreja tulee mentyä