Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Kuten todettu, niin tuskin noi firmat nyt heti mihinkään konkurssiin menee. Maksut jatkuvat pääosin ennallaan, nyt vaan menee se satku kuussa nettona. Eli keskimäärin varmaan n. 50€/kk nousee pyöräilijän kulut.

Aika harva lunastaa tai päättää sopparia, koska ehdot pääosin aika huonot. Ton 50€ korotuksen taas varmaan liki kaikki pystyy maksamaan, joten loppuerät muuttuvat vain vähän kalliimmaksi osariksi. No lopussa sitten se 5% lunastushinta lohduttanee.

Jos nousee ton 50e/kk niin ite joudun maksaan pyörästä 1900e enemmän, se on aika paljon.
 
Ihan hyvää tiliä ainakin osa näistä firmoista tehnyt, joten ihan hyvä et tämmöinen verorahojen hassaus päättyy.
Mä en ymmärrä, miksi pöytälaatikkofirmoja piti ylipäätään sotkea väliin rahastamaan. Työsuhdepyörän vähennykset olisi voinut tehdä suoraan verokorttiin. Oliko sitten väärinkäytösten määrä niin selkeä?

Kun työpaikassa tuli mahdollisuus työsuhdepyörään, niin aika härskisti tarjoaja kannusti ottamaan maksimihintaisia pyöriä. Tuntui hullulta hommata jotain viiden tonnin pyöriä ja varmaan moni hämääntyi "edullisuudesta", kun maksuerät olivat pieniä ja ajat pitkiä. Toki polkupyörien hinnat ovat nousseet, mutta mietin jo silloin tarviiko monetkaan niin kalliita. Itsekin järkeilin ja jatkoin vanhalla Helkamalla.
Kaikenlaisia uusia pyöräfirmoja kävi mainostamassa työpaikalla ja pyörien hinnat oli sopivasti säädetty edun ylärajoille. Luulen, että edun loppuminen voi saada miettimään paremmin pyörätarvetta tai voisiko edullisempi riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nousee ton 50e/kk niin ite joudun maksaan pyörästä 1900e enemmän, se on aika paljon.
Joo. Kyllähän se usein sen verran tulee eroa -> Käytännössä palkka "nousee" tuon 100e/kk, kun veroetu päättyy. Eli siitä 100e:stä menee verot, kuin summa tulisi palkankorotuksena nykyisen palkan päälle ja tuotaluokkaa vaikutus monilla on. Itse en aio maksaa yhtäkään erää ilman veroetua ja tuskin moni muukaan tuota "pyöräetua" on omasta lompakostaan valmis rahoittamaan.

Epäilen vahvasti että pyörilijät jakaantuvat kahteen leiriin, niihin jotka palauttaa pyörän ja niihin jotka lunastavat. Jokin margniaalijoukko varmaankin haluaa jatkaa tuota "kalliin osamaksun" maksamista
 
Itsellä tuli hankittua tämän vuoden talvella uusi pyörä ja ihan tietysti ääripäästä tuota, kun kerrankin oli mahdollisuus panostaa. Meidän talossa on onneksi sinällään järkevä systeemi, jossa välikädet ottavat hyvin vähän välistä, mutta kyllä tuo muuttuu kalliiksi osamaksuksi, jos tämä toteutuu. Eniten häviää ne, jotka ovat ottaneet pitkän sopimuksen välittäjäfirman vetäessä voittoja välissä. Niissä veroetu ei ollut lähtökohtaisesti, niin hyvä laskelmallisesti ja nyt periaatteessa voi olla jopa 20-30prosenttia kalliimpaa ostaa tällä tavalla pyörä, kun leasingin kulut ovat siinä lisäksi eikä ole mitään verotushyötyä. Joku verotushyödyn vähennys portaistamisen kautta tässä pitäisi olla eikä suora poisto.
 
Mä en ymmärrä, miksi pöytälaatikkofirmoja piti ylipäätään sotkea väliin rahastamaan. Työsuhdepyörän vähennykset olisi voinut tehdä suoraan verokorttiin. Oliko sitten väärinkäytösten määrä niin selkeä?
No ei se ole silloin mikään työsuhde-etu jos se ei olisi työntantajan järjestämä.

Ja harva firma haluaa alkaa itse niitä pyöriä ostamaan ja hallinnoimaan, niin siksi tälle palvelulle on ihan selvä tarve.
 
Eiköhän tässä hässäkässä vaan poistu se veroetu eli muuttuuu ns normaaliksi osamaksusopimukseksi. Paskempi mäihä työntekijöille. Tuostahan sopimuksesta pääsee jossain kohtaa eroon jollain sopimussakolla tms. Tossa voi tulla ongelmaksi se jos haluaakin pyörästä eroon eli miten sen sopimuksen saa irtisanottua kesken mitä sovittu. Miten tämä on mennyt jos työpaikka vaihtuu? Eikö silloinkin sopimus katkea?
 
Mä en ymmärrä, miksi pöytälaatikkofirmoja piti ylipäätään sotkea väliin rahastamaan. Työsuhdepyörän vähennykset olisi voinut tehdä suoraan verokorttiin. Oliko sitten väärinkäytösten määrä niin selkeä?

Kun työpaikassa tuli mahdollisuus työsuhdepyörään, niin aika härskisti tarjoaja kannusti ottamaan maksimihintaisia pyöriä. Tuntui hullulta hommata jotain viiden tonnin pyöriä ja varmaan moni hämääntyi "edullisuudesta", kun maksuerät olivat pieniä ja ajat pitkiä. Toki polkupyörien hinnat ovat nousseet, mutta mietin jo silloin tarviiko monetkaan niin kalliita. Itsekin järkeilin ja jatkoin vanhalla Helkamalla.
Kaikenlaisia uusia pyöräfirmoja kävi mainostamassa työpaikalla ja pyörien hinnat oli sopivasti säädetty edun ylärajoille. Luulen, että edun loppuminen voi saada miettimään paremmin pyörätarvetta tai voisiko edullisempi riittää.
Lopulta nuo fillarit on hinnoiteltu valmistajan toimesta ja toki tarjotaan se mistä lopulta on suurin hyöty asiakkaalle. Voisin sanoa että parhaiten näissä on kauppaa tehny vanhat firmat joilla on valmiit edustukset ollu merkkeihin vuosia eikä valmistajat kovin lähde tarjoamaan joka kadun kulmalla oleviin liikkeisiin mitä kaupungista löytyy. Itse tilasin oman pyörän vähän fiiliksellä ja vaihtelulla vanhoista merkeistä. Kona ja Cannondale on omistuksessa ollu joten Trek meni seuraavaksi liipaisemelle ja en vetäny ihan maksimiin hintaa
 
Eiköhän tässä hässäkässä vaan poistu se veroetu eli muuttuuu ns normaaliksi osamaksusopimukseksi. Paskempi mäihä työntekijöille. Tuostahan sopimuksesta pääsee jossain kohtaa eroon jollain sopimussakolla tms. Tossa voi tulla ongelmaksi se jos haluaakin pyörästä eroon eli miten sen sopimuksen saa irtisanottua kesken mitä sovittu. Miten tämä on mennyt jos työpaikka vaihtuu? Eikö silloinkin sopimus katkea?
Fleetillä on ainakin 3kk sopimussakko käytänteenä, jos sopimus puretaan ennenaikaisesti. Sama sakko pätee myös, jos työntekijä vaihtaa työpaikkaa; sakon maksaja taas riippuu siitä, päättyykö työsuhde työntekijän vai työnantajan aloitteesta. Vaihtoehtoisesti sakolta voi välttyä, jos leasingsoppari pyörineen päivineen siirretään työpaikan vaihtotilanteessa uuden työnantajan nimiin.

Samaten, jos pyörä varastetaan, niin työntekijän omavastuu on ainakin meillä ~3kk sopimussakkoa vastaava summa eli 300 €.
 
Eihän verottaja mihinkään sopimuksiin työntekijän ja leasingyhtiön välillä ota kantaa eikä ne sopimukset ansiotuloverotukseen. Turha kuvitella, että vanhoilla soppareilla veroetu säilyisi :srofl:

Joo. Juuri näin. Vaikea kuvitella, että vanhoilla sopimuksilla veroetu voisi säilyä. Jos vanhoilla sopimuksilla veroetu säilyisi, niin mistä hallituksen suunnittelemat säästöt edes tulisi?
 
Juu, ei veroedun lakkauttaminen käsitykseni mukaan pakota pyörää palauttamaan tai lunastamaan. Käytännössä rahallisesti se voi olla kuitenkin ainoa vaihtoehto, koska koko konsepti työsuhdepyöräedun hyödyllisyydestä on perustunut nimenomaan siihen liittyvään verovapauteen. Jos tuo poistuu, niin joudut maksamaan sekä verot, että kulut liisarisopimuksesta. Jos sopimusta on paljon jäljellä, tuskin on taloudellisesti mitään järkeä roikottaa pyörää liisarisopimuksella. Ainoa perustelu tähän olisi, ettei halua pyörästä luopua ja on valmis kärsimään nahoissaan korkeammat kulut, mutta ei halua lunastaa pyörää kerralla pois, jolloin tästä tulisi tavallaan korollinen osamaksujärjestely. Todellinen vuosikorko on sitten mitä on.
Kuten aiemmin kirjoitin, 2800 € fillari- ja varustepaketin osalta realisoitunut veroetu / säästö oli n..16 %, eli ei kovin merkittävä. Suurin etu oli mahdollisuus ostaa "pätkällä" ja silti alennuksella.
 
No ei se ole silloin mikään työsuhde-etu jos se ei olisi työntantajan järjestämä.

Ja harva firma haluaa alkaa itse niitä pyöriä ostamaan ja hallinnoimaan, niin siksi tälle palvelulle on ihan selvä tarve.
Joo, työsuhdepyörä määriteltiin mielestäni alunalkaen huonosti, kun sen piti olla työnantajan järjestämä, vaikkei pyörän tarvinnut liittyä mitenkään työpaikkaan tai työntekoon. Huomattavasti kevyempi vaihtoehto olisi ollut vähentää ansiotuloista verokortilla, kuten esim. työtietokone.
 
Joo, työsuhdepyörä määriteltiin mielestäni alunalkaen huonosti, kun sen piti olla työnantajan järjestämä, vaikkei pyörän tarvinnut liittyä mitenkään työpaikkaan tai työntekoon. Huomattavasti kevyempi vaihtoehto olisi ollut vähentää ansiotuloista verokortilla, kuten esim. työtietokone.

No mielestäni lähtökohta pitäisi olla, että mahdollisimman vähän olisi tällaisia verotukia ja himmeleitä. Sitä on joskus ihan tutkittukin, että tällaiset liikuntasetelit, epassit, polkupyöräedut ja muut himmelit eivät saa ihmisiä liikkumaan yhtään enempää! Ne ihmiset, jotka näitä hyödyntäen liikkuvat, liikkuisivat muutenkin ja ovat aktiivisia.. Lisäksi jos joku haluaa polkupyörän, niin ostakoon sen ihan omilla rahoillaan. Sitä ei tarvitse tukea mitenkään.
 
Onpahan aikamoiset kerrannaisvaikutukset jos tämä päätös toteutuu sellaisenaan. Itse hankin pyörän toissavuonna ja sopimuskautta ei ole onneksi enää niin paljoa jäljellä kun tämä astuisi voimaan, mutta muutama työkaveri juuri hommasi uuden työsuhdepyörän ja aika karusti tulee turskaa kun nykyiselläänkin ainoa hyöty on oikeastaan ollut se että voi maksaa osamaksulla, sen verran kovat toimistokulut näillä leasing-firmoilla kun on.

Ajoitus ei olisi voinut olla myöskään pyöräliikkeiden kannalta enää yhtään huonompi, juuri pyöräilykauden alussa kun tällaisesta uutisoidaan.
 
Joo, työsuhdepyörä määriteltiin mielestäni alunalkaen huonosti, kun sen piti olla työnantajan järjestämä, vaikkei pyörän tarvinnut liittyä mitenkään työpaikkaan tai työntekoon. Huomattavasti kevyempi vaihtoehto olisi ollut vähentää ansiotuloista verokortilla, kuten esim. työtietokone.
Eihän työsuhdeautonkaan tarvitse liittyä mitenkään työtehtävien suorittamiseen, ja silti sekin mulkataan aina työnantajan kautta :) Tästä näkökulmasta en näe tässä työsuhdepyöräedun järjestämistavassa mitään ongelmaa... tai ongelmia toki on esimerkiksi sen suhteen, ettei etu ole tällä tavoin järjestettynä tasapuolisesti kaikkien saatavilla.
 
Erikoinen himmeli minusta ylipäätään, mutta jos uutisointia on uskominen niin ilmeisen toimiva ollut? Eli paljon kalliita pyöriä myyty? Kun tämä loppuu niin oletettavasti kalliiden pyörien myyntikin romahtaa? Ja kai näistäkin on alvit maksettu, eli menettääkö valtio samanverran alv tuottoja kun säästää tässä veroedun poistossa?
 
Niin, ennen tätä kaikkea työsuhdepyörä oli sama kuin työsuhdeauto, eli jos ajelet firman omistamalla autolla, niin se on verotettavaa tuloa.
Työsuhdepyörästä tämä vero poistettiin, ja siitä joku fiksu keksi laskea, että jos olisi sellainen kuvio, että työntekijä maksaisi palkasta pidättämällä rahalla firman ostaman pyörän, niin työntekijä säästäisi rahaa pyörän hankintahinnasta marginaaliveron takia. Siitä sitten tämä pyöräliisauskuvio alkoi pyörimään.
Ei verottajalla ollut varmaankaan alun perin ajatuksessa, että tällainen liisaushimmeli syntyisi.
 
Aivan varmasti alvit hävitään, mutta kun hallituksen laskelmissa "dynaamiset vaikutukset" arvioidaan ainoastaan niiltä osin kuin se budjettia tasapainottaa niin kai lopputulokseksi voi saada mitä tahansa.

Sinänsä ymmärrän veroedusta luopumisen olevan ihan järkevää jos se lasketaan vain menoksi jonka vaikutuksia ei lasketa tai joihin ei aiunperinkään uskota (kun ei kerran lasketakaan) ja saadaan paperilla säästöä aikaiseksi.

Ennustettavuuden kannalta vähän sitten huonompi juttu. Pyöräliikkeet ovat toki omat rahansa saaneet jo myydyistä pyöristä, mutta kyllähän tuo vaikeuttaa tilannetta jos varastot on ostettu täyteen ja todennäköisesti menekki tippuu paljon juuri vilkkaimman sesongin alla. Tässä on mielestäni päätöksen isoin ongelma.

Tuollaisen pyörän hankkineelle sitten lähinnä kulut nousevat merkittävästi, mutta tuskin kalliin pyörän ostajalle nyt taloudellista riskiä kauheasti muodostuu paria tonnia enempää vaikka tilanne olisi verohuojennuksen osalta mahdollisimman huono.
 
Polkupyöriä myydään kyllä vuositasolla semmoisia määriä et uskoisin kuluttajan näkökulmasta tällä on vain parempi vaikutus kun kilpailu hinnoilla kiristynee.
 
Aivan varmasti alvit hävitään, mutta kun hallituksen laskelmissa "dynaamiset vaikutukset" arvioidaan ainoastaan niiltä osin kuin se budjettia tasapainottaa niin kai lopputulokseksi voi saada mitä tahansa.

Sinänsä ymmärrän veroedusta luopumisen olevan ihan järkevää jos se lasketaan vain menoksi jonka vaikutuksia ei lasketa tai joihin ei aiunperinkään uskota (kun ei kerran lasketakaan) ja saadaan paperilla säästöä aikaiseksi.

No ihan saletisti lasketaan kokonaisvakutukset valtiovarainministeriöissä. Myös vaikutus alv-tuloihin. Ei kai siellä valtionvarainministeriöissäkään ihan dorkia ole töissä. :lol:

Tottakai tuossa meneteteään jonkin verran alv-tuloja, kun veroedun avulla on ostettu kalliimpia pyöriä. Mutta tuskin pyöräetu on kovinkaan paljon lisännyt pyörien määrällistä myyntiä, varsinkin jos tarkastellaan pidemmällä ajalla. Tottakai hetkellisiä isoja myyntipiikkejä on varmasti ollut.
 
Laskeskelin aikanaan, että helmikuussa 2024 käyttöön ottamani 3550 € maksanut työsuhdefillari olisi tullut lunastuksineen päivineen maksamaan nettona aika lailla tasan 2500 €, jos tämä verovapaa polkupyöräetu olisi ollut sopimuskauden loppuun eli lokakuuhun 2027 asti voimassa.

Nyt,jos tämä veroetu poistetaan ja esimerkiksi tammikuusta alkaen 2026 pyörän nettokustannus nousisi aikaisemmalta~54 €/kk tasolta 100 €/kk tasolle, niin tämän fillarin kokonaisnettohinta nousisi 3510 euroon, eli hyvin lähelle polkupyörän alkuperäistä hintaa. Jos muutos sen sijaan astuisi voimaan aikaisemmin, niin sitten mentäisiinkin jo turskan puolelle :D
 
Kaikilta? Sehän olisi jäörjetöntä, vain varakailta kannataa verotusta laskea ja muille lisää, vaika alvi 35% tasolle, niin saadaan rikkain 2% kokonaan verotuksen ulkopuolelle.
 
Voi vain toivoa, että kun tehtiin päätös pyöräedun verottamisen palauttamiseksi, niin siinä on oikeasti tarkasteltu sitä, että paljonko kasvanut pyörien myynti nosti verotuottoa, eikä vain tehty päästöstä pinnallisesti ajattelemalla, että "veroetu on paha".
 
Sinänsä ihan hyvä että tästä(kin) veroedusta luovutaan, toivottavasti seuraavaksi liipasimella on kaikki liikunta, kulttuuri yms setelit. Vastapainoksi verotusta voisi laskea lisää kaikilta.
Samaa mieltä. Oma työnantaja ei ole tukenut omia harrastuksiani eurollakaan. Kuitenkin ennakonpidätys palkasta lähtee kuin kaikilla muillakin. Nämä veroedut pitäisi olla saatavilla kaikille eikä vain joillekin kenen työnantaja haluaa sellaiset tarjota.
 
No mielestäni lähtökohta pitäisi olla, että mahdollisimman vähän olisi tällaisia verotukia ja himmeleitä. Sitä on joskus ihan tutkittukin, että tällaiset liikuntasetelit, epassit, polkupyöräedut ja muut himmelit eivät saa ihmisiä liikkumaan yhtään enempää! Ne ihmiset, jotka näitä hyödyntäen liikkuvat, liikkuisivat muutenkin ja ovat aktiivisia.. Lisäksi jos joku haluaa polkupyörän, niin ostakoon sen ihan omilla rahoillaan. Sitä ei tarvitse tukea mitenkään.

Työsuhdepyörän ansiosta työmatkat taittuvat polkupyörällä ~9kk vuodesta. Ilman tätä kulku tapahtuisi moottoriajoneuvolla, eli on tässä ainakin yhteiskunnan kannalta omalla kohdallani 1) ympäristövaikutus ja 2) liikunnallinen hyöty
 
No ihan saletisti lasketaan kokonaisvakutukset valtiovarainministeriöissä. Myös vaikutus alv-tuloihin. Ei kai siellä valtionvarainministeriöissäkään ihan dorkia ole töissä. :lol:

Tottakai ne lasketaan, mutta jos tutustut hallituksen budjettiesitykseen huomaat ettei laskelmissa ole laskettu "dynaamisia vaikutuksia" (eli muut kuin suorat) kuin niille seikoille joille on haluttu. Ministeriö on varmasti oikeita laskelmia tehnyt, mutta kun niitä ei käytetä niin aika sama.

Omasta näkökulmasta ko. tuen hyödyt ovat olleet todella merkittäviä siitä valtiolle tuleviin kustannuksiin nähden. Joo, toki kustannuksia on tullut mutta ne ovat kuitenkin määrältään olleet maltillisia siihen nähden paljonko työmatkaliikkumiseen (ja liikkumiseen muutenkin) noita on hankittu ja siihen käytetään. Liikenteen päästöttömyyteen pyrkimisessä myös merkittävästi järkevämpi panostus/tulos suhde kuin mikään muu tähän asti keksityistä.

Siksi päätös haiskahtaa enemmän poliittisesti motivoituneelta kuin käytäntöön perustuvalta.

Sinänsä oma lehmä ei ole ojassa kun pyörä on jo kokonaan maksettu. Jos tuohon olisi rajoituksia pitänyt laittaa, niin vaikka 10v aikarajoite ettei voi toista pyörää sitä kautta hankkia.

Nyt se osuu aika kovaa ko. alaan ja tuo olisi ollut ihan vältettävissäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Katsotaan nyt, mitä luvassa. Ainakin Vapauksen sivuilla on nyt ilmoitus, että tulevat infoamaan tästä muutoksesta ja sen vaikutuksista pian kaikkia asiakkaita.
 
Omasta näkökulmasta ko. tuen hyödyt ovat olleet todella merkittäviä siitä valtiolle tuleviin kustannuksiin nähden. Joo, toki kustannuksia on tullut mutta ne ovat kuitenkin määrältään olleet maltillisia siihen nähden paljonko työmatkaliikkumiseen (ja liikkumiseen muutenkin) noita on hankittu ja siihen käytetään.

Kuten jo edellä kirjotin, niin tällaisia "porkkanoita" on ymmärtääkseni tutkittu paljonkin (liikuntasetelit, epassit, jne.). Ja niillä ei ole tutkimuksissa nähty olevan juurikaan merkitystä ihmisten aktivointiin liikkumaan enemmän.. Vaikka toki työmatkapyöräily on lisääntynyt, niin todennäköisesti nämä "aktiiviset ihmiset" olisivat hoitaneet liikuntansa ilman pyöräetuakin jollain vaihtoehtoisella tavalla.

Jos suomalaisten liikkumattomuus- ja ylipaino-ongelmat saataisiin ratkaistua antamalla kansalaisille ilmaisia urheiluvälineitä ja kuntosalilippuja, niin se varmasti tehtäisiin heti. :D
 
Kuten jo edellä kirjotin, niin tällaisia "porkkanoita" on ymmärtääkseni tutkittu paljonkin (liikuntasetelit, epassit, jne.). Ja niillä ei ole tutkimuksissa nähty olevan juurikaan merkitystä ihmisten aktivointiin liikkumaan enemmän.. Vaikka toki työmatkapyöräily on lisääntynyt, niin todennäköisesti nämä "aktiiviset ihmiset" olisivat hoitaneet liikuntansa ilman pyöräetuakin jollain vaihtoehtoisella tavalla.

Jos suomalaisten liikkumattomuus- ja ylipaino-ongelmat saataisiin ratkaistua antamalla kansalaisille ilmaisia urheiluvälineitä ja kuntosalilippuja, niin se varmasti tehtäisiin heti. :D
Menee jo offtopicciin mutta moni vetää sähköpyörillä (joita työsuhdepyöristä on iso osa) sillä maksimaalisella avustuksella. Siinä se oman liikunnan osuuskin jää jo vähän kyseenalaiseksi. Onhan se ympäristön näkökulmasta toki parempi kuin vaikka autoilu.
 
Laitetaan oma esimerkki. Piti viisihenkisessä perheessä miettiä, miten hoidetaan jatkossa kulkemiset kun taloudessa on yksi auto. Toisen auton hankkiminen ei olisi ollut edullinen ratkaisu ottaen huomioon kaikki autoilun kulut. Lisäksi molemmat vanhemmista tykkää pyöräilystä. Päätettiin, että hankitaan riittävän laadukas laatikkopyörä, josta ei mene nimeksikään vastaavia kuluja kuin autoilusta. Itsellä oli mahdollisuus työsuhdepyörään, niin olisi ollut hölmöä olla hyödyntämättä sitä.

Pohdittiin eri vaihtoehtojen välillä ja oikeastaan riskinä näin alun perin sen, että vaihtaisinkin työpaikkaa, jolloin pyörän lunastaminen kesken sopimuskauden voisi siksi tulla kyseeseen. En osannut miettiä tätä politiikkariskinä.

Jos ehdotus menee sellaisenaan läpi, niin pyörää olisi "lyhennetty" verohyödyn päättyessä 19 kuukautta, loppuosa pitäisi maksaa ilman verohyötyä tai sitten lunastamalla pyörä kesken kauden. Palautus ei tule kyseeseen, koska maksoin ylimenevän osuuden pyörästä sopimuksentekohetkellä liisarifirmalle, joka menisi lahjoituksena, jos pyörästä luopuisin.

Meidän talous ei tuosta lunastamisesta kaadu, mutta kyllähän se silti perseestä on, että nähtävästi Suomessakin joutuu jatkossa suhtautumaan valtiovaltaan kuin Trumpin politiikkaan: Tax On, Tax Off.
 
Menee jo offtopicciin mutta moni vetää sähköpyörillä (joita työsuhdepyöristä on iso osa) sillä maksimaalisella avustuksella. Siinä se oman liikunnan osuuskin jää jo vähän kyseenalaiseksi. Onhan se ympäristön näkökulmasta toki parempi kuin vaikka autoilu.
En toki tunne kokemuksella muita järjestelmiä kuin Boschin, mutta siinäkin suurimmalla avustuksella joutuu kuitenkin ihan rehellisesti polkemaan ja jos siirtymä ei ole tyyliin sata metriä, niin kyllä se polkeminen voidaan avustuksesta huolimatta liikunnaksi laskea, jos vertailukohtana on, ettei matkaa tehdä ollenkaan tai se tehdään autolla.
 
Onpas tylsä uutinen. Lähipiirissä useampi siirtynyt liikkumattomuudesta aktiivipyöräilyyn. Kateellisena odottelin että tulisipa meidänkin firmaan. Noh tuli, kesäkuusta 2025 alkaen. :) Tässä pari kuukautta katsellut eri vaihtoehtoja, mutta taitaapi jäädä kauppaan.

Vähän itsensä huijaamistahan tuo oli, mutta veroedun kanssa tuo summa tuntui huomattavasti kivemmalta, kuin kauppojen koroilla mitä noissa 3v+ diileissä olisi. :#
 
Onpas tylsä uutinen. Lähipiirissä useampi siirtynyt liikkumattomuudesta aktiivipyöräilyyn. Kateellisena odottelin että tulisipa meidänkin firmaan. Noh tuli, kesäkuusta 2025 alkaen. :) Tässä pari kuukautta katsellut eri vaihtoehtoja, mutta taitaapi jäädä kauppaan.
Meidän firmaan tuli pyöräetu tämän vuoden alusta alkaen. Viitisentoista vuotta sitä siellä puuhattiin, niin olisihan se pitänyt arvata että edun lanseeraminen päättääkin sen sitten kaikilta.
 
Työsuhdepyörän ansiosta työmatkat taittuvat polkupyörällä ~9kk vuodesta. Ilman tätä kulku tapahtuisi moottoriajoneuvolla, eli on tässä ainakin yhteiskunnan kannalta omalla kohdallani 1) ympäristövaikutus ja 2) liikunnallinen hyöty
Meinaatko että et pyöräilisi ollenkaan ellei valtio tukisi?

Minä vähän ihmettelen tätä asennetta, kun hyöty itselle on niin selvä niin eikö sitä voisi ajaa vaikkapa vähän halvemmalla pyörällä tai sitten käytettynä ostetulla edullisella "hyvällä" pyörällä?
 
Meillä on tämä ollut Gobybiken toimesta, erittäin kivuton hankinta ja sopparin teko. Sieltä lähti koko idea aloittaa harrastus ja sehän vei täysiä, ekan kesän jälkeen tuli poljettua yksin huvikseen jo 100km matkoja, on muuten salitreenin lisäksi tuotuna kohottanut kuntoa aivan v:nä, siksi varmaan ottaakin päähän aika lailla tällä hetkellä.

Tämän ansiosta tuli aloitettua uusi harrastus huomattavasti arvokkaammalla pyörällä kuin olisin muutoin kehdannut hankkia. Joten 2.5ke:n pyörän hankinnan sijaan ei todennäköisesti olisi tullut mieleen edes aloittaa koko pyöräilyä ja jos olisi, ei tässä taloustilanteessa osamaksun ottaminen kalliista pyörästä olisi ollut ollenkaan todennäköistä, sen verta on kustannukset joka puolella nousseet.

Omani maksut päättyy nyt reilun kahden vuoden jälkeen syksyllä ja tarkoitus oli ottaa uusi kunnollinen fatbike talvipyöräilyä varten, kaksi talvea jo ärsyttänyt että joutuu harrastuksesta tauolle. Saattaapi jäädä koko pyörä ostamatta, en ole noita korkoja maksamassa. Satasen pystyy helposti laittamaan, mutta 200-300€ kuussa vuodeksi tai pariksi ei houkuta yhtään.
 
Meinaatko että et pyöräilisi ollenkaan ellei valtio tukisi?

Minä vähän ihmettelen tätä asennetta, kun hyöty itselle on niin selvä niin eikö sitä voisi ajaa vaikkapa vähän halvemmalla pyörällä tai sitten käytettynä ostetulla edullisella "hyvällä" pyörällä?

Esimerkiks edullista hyvää sähkömaastopyörää ei ole edes käytettynä, edullisella tarkotan sellasta johon suurimmalla osalla perus duunareista olis rahat heittää tosta vaan tiskiin kun käytettyihin harvoin on osareita saatavilla. Halvoilla romuilla taas koko harrastuksesta saa niin väärän kuvan että menee maku koko hommaan jo lähtökuopissa.
 
Meinaatko että et pyöräilisi ollenkaan ellei valtio tukisi?

Minä vähän ihmettelen tätä asennetta, kun hyöty itselle on niin selvä niin eikö sitä voisi ajaa vaikkapa vähän halvemmalla pyörällä tai sitten käytettynä ostetulla edullisella "hyvällä" pyörällä?
Omalla duunipaikalla ainaski neljä on alkanu kulkemaan fillarilla töihin tuon jälkeen että jotain vaikutusta tuolla on ollut.

Mitä tulee tuohon fillarin hintaan niin halvempi pyörä on oikeasti aika nopeasti tappamassa sen innostuksen. Taas tuo sähköpyöräilyn etuina näen että ne ketkä ei oo lapsuuden jälkeen polkenu niin tuo on ihan oikeasti hyvä steppi fillarointiin koska kun lähdet keväällä ekoja kertoja lenkille niin se totuus iskee aika rumasti naamatauluun luomupyörällä ja se harrastaminen saattaa loppua äkkiä siihen. Itsellä on nuoruudessa ihan xc-kilpataustaa niin tuon alkupaskuuden tiedostaa ja siihen osaa asennoitua että mitä se aluksi on mutta hyvin nopeaa se helpottuu ja tämä on se syy miksi itse en henkilökohtaisesti sähköpyöristä välitä ja se on melko rumaa touhua lähteä kaverin kans lenkille joka ajaa sähköpyörällä mut sen minkä nousussa häviää sen riemun saa alamäessä moninkertaisena takasi
 
Menee jo offtopicciin mutta moni vetää sähköpyörillä (joita työsuhdepyöristä on iso osa) sillä maksimaalisella avustuksella. Siinä se oman liikunnan osuuskin jää jo vähän kyseenalaiseksi. Onhan se ympäristön näkökulmasta toki parempi kuin vaikka autoilu.
Kyllä siitä e-pyöräilystä on liikunnallista hyötyä max-avustuksellasikin. Kevytkin liikunta on parempi kuin istuminen (auton penkillä tai kotisohvalla). Ja sähköpyörä lähtee pienemmällä kynnyksellä liikkeelle.

 
Voi olla että menee sekä pyöräkauppoja, että näitä liisarifirmoja nurin pidemmällä aikavälillä.

Kuun alkupuolelta:
Kun Helsingin Toukolassa sijaitsevaan Pyörien pyörä -liikkeeseen tulee uusi asiakas, hän on todennäköisesti hankkimassa itselleen työsuhdepyörää.

”Jo 80 prosenttia myymistämme polkupyöristä on työsuhdepyöriä”, vahvistaa Pyörien pyörän omistaja Kaino Heinimaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tekee kyllä jo taloudelle tuo päätös aika pahaa ja vielä.enemmän haittaa siitä on kansanterveydelle. Eivät kaikki työsuhdepyörän hankkijat sitä lopulta työmatkoihin käytä kuin rajatusti (esim. 4kk vuodessa) ja osa ei ollenkaan. Mutta onhan tuo myös yhtä lailla lisännyt pyöräilyinnostusta heistäkin ketkä eivät ole aiemmin olleet motivoituneita pyöräilemään. Aika se ja sama kansantalouden kannalta millä konstilla ollaan saatu ihmiset enemmän pyöräilemään.

Sinänsä tässä on toki vielä aikaa edun loppumiseen, mutta aika nopeasti palaute pitäisi päättäjille saada ettei taloudellisesti homma kuivuisi käsiin. Ainakin goByBikesta on lähtenyt kirjeitä yrityksille että liisaus loppuu. Jos siis elätellään toivoa, että päätös vielä pyörrettäisiin.
 
Voi olla että menee sekä pyöräkauppoja, että näitä liisarifirmoja nurin pidemmällä aikavälillä.

Ei voi vaan menee. Bisnes lähtee liisarifirmoilta täysin alta. Näitä ei sinäänsä tule ikävä - aika kovia kuluja käyttäjiltään veloittavat ja hommahan ei toimisi hetkeäkään ilman veroporkkanaa.

Mutta. Ne "dynaamiset vaikutukset" tästä ovat olleet käsittääkseni melko positiivisia: pyöräkaupat, - huoltamot kasvanut ja tuoneet alv sekä palkkaverotuloja. Ja kyllä jonkin verran niitä sähkiksiä on omallakin duunipaikalla hankkinut ei-pyöräintoilijat jotka eivät varmaan muuten pyöräilisi ollenkaan.
 
Työsuhdepyörien myynnin osuus pyöräkaupasta on noussut monilla liikkeillä peräti 75 prosenttiin viime vuosina.
Voisi olettaa, että etenkin kalliissa yli 2 k€ -pyörissä pyöräedun osuus on ollut tätäkin suurempi. Näiden kauppa törmäsi varmaan tänään seinään. Jos on tilattu tavaraa myynnin mukaan (esim. tilauksesta valmistettavat pyörät), niin muutoksen kanssa voi ehkä jotenkin elää mutta jos varastot on täynnä myymättömiä pyöriä, niin ei näytä hyvältä.

Uusilla soppareilla voi ehkä saada vielä kaupaksi 500-1000 euron pyöriä, joiden etu kuluu (melkein) loppuun ennen vuodenvaihdetta. 2025 on vielä 8 kk jäljellä -> 800€. Ihan hyvän yleispyörän tuollakin saa mutta ei tarvitse haaveilla hiilikuitukeulasta tai akkukäytöstä.

Kesän jälkeen uusia soppareita ei varmaan tehdä, joten liisarifirmat pistänevät sopimushankinnan kilometritehtaalle. Vanhat sopimukset jatkuvat ennallaan, ja niin ne varmaan jatkuvat ensi vuonnakin mutta ilman veroetua.

Onko olemassa jokin uhkakuva, joka kaataisi liisarifirmat konkurssiin? Niiden toiminta toki kuihtuu pois mutta kai ne jaksavat kerätä kk-maksuja ja lunastuskorvauksia vuosikaudet.
 
Kuten jo edellä kirjotin, niin tällaisia "porkkanoita" on ymmärtääkseni tutkittu paljonkin (liikuntasetelit, epassit, jne.). Ja niillä ei ole tutkimuksissa nähty olevan juurikaan merkitystä ihmisten aktivointiin liikkumaan enemmän.. Vaikka toki työmatkapyöräily on lisääntynyt, niin todennäköisesti nämä "aktiiviset ihmiset" olisivat hoitaneet liikuntansa ilman pyöräetuakin jollain vaihtoehtoisella tavalla.

Jos suomalaisten liikkumattomuus- ja ylipaino-ongelmat saataisiin ratkaistua antamalla kansalaisille ilmaisia urheiluvälineitä ja kuntosalilippuja, niin se varmasti tehtäisiin heti. :D
Toistelet väitettä, laittaisitko linkkejä myös?


Edit:
Tässä jonkun muun kokoamia väitteitä Linkkarista:
- 45 % työsuhdepyörien käyttäjistä on korvannut autolla ajoa pyöräilyllä. Lähde: GoByBike 2023 -käyttäjäkysely
- Pyöräily tuo nettotuloja yhteiskunnalle: Väyläviraston selvityksen mukaan yhden pyörämatkan yhteiskunnallinen hyöty on noin 0,13 €/km.
- Työsuhdepyörästä saatava veroetu on verrokkina marginaalinen verrattuna työsuhdeautojen etuihin – eikä kukaan ole poistamassa niitä.
- Työsuhdepyörän hankinnan jälkeen 79 % käyttäjistä on lisännyt pyöräilyään. Keskimäärin työsuhdepyöräilijä polkee 1217 km vuodessa, mikä on yli viisinkertainen määrä verrattuna suomalaisten keskiarvoon (234 km)
- Työterveyslaitoksen ja Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen mukaan aktiivisimmat työmatkapyöräilijät olivat keskimäärin 4,5 sairauspoissaolopäivää vähemmän henkilötyövuotta kohti verrattuna passiivisiin työmatkaajiin. Lisäksi heidän riskinsä pitkiin, vähintään kymmenen päivän sairauspoissaoloihin oli 8–18 % pienempi
 
Viimeksi muokattu:
Meinaatko että et pyöräilisi ollenkaan ellei valtio tukisi?

Minä vähän ihmettelen tätä asennetta, kun hyöty itselle on niin selvä niin eikö sitä voisi ajaa vaikkapa vähän halvemmalla pyörällä tai sitten käytettynä ostetulla edullisella "hyvällä" pyörällä?
Tuli muotoiltua ja valittua huonosti sanat joten yritetään uudelleen:
Ilman työsuhdepyöräetua ei olisi tullut siirryttyä fossiilinelipyörästä polkupyörään.
Eli vastaus kysymykseesi sinällään on: Kyllä, ilman valtion veroavustusta ei olisi tullut siirryttyä työmatkojen osalta pyöräilyyn
 
Itse harrastin aikanaan kovasti maastopyöräilyä. Kokosin osista itselleni pyörän ja myös kisoissa tuli käytyä toisinaan. Sen jälkeen maastopyöräily jäi olemattomalle tasolle ja vanha 2013 mallin maastopyöräkin oli 2020-luvulla aika vanhanaikainen geometrialtaan.

Uuden työsuhdepyörän hankintamahdollisuus herätti kuitenkin uuden kipinän. Ostin mahdollisimman kalliin luomutäysjouston ja nyt en voisi kuvitellakaan luopuvani maastopyöräilystä. Tänä keväänä ostin vielä toisen pyörän omalla rahalla, kun yksi pyörä ei meinaa riittää kaikkeen. Myös porukkalenkeillä monella oli työsuhdepyörää alla, vaikkakin sähköpyöräilijät polkivat usein omissa porukoissaan.

Jos veroedun poistuminen toteutuu, niin sitten maksellaan tämä vuoden loppuun vielä normaalisti ja joulukuussa pyörän lunastus kokonaan itselle. Nyt lunastushinta on vielä 2 tonnia, joten ei raaski panikoida ja lähteä heti lunastamaan. Vapaus nyt tuskin menee heti tänä vuonna konkurssiin, jos ylipäätään edes menee. Tuosta pyörästä en kyllä missään nimessä halua luopua. Toki ei tuo nykyinen sopimuskaan mikään ilmainen ole, kun leasing-maksut ja erillinen vakuutus kotivakuutuksen päälle tuntuvat turhilta. Silti en olisi raaskinut ostaa noin kallista pyörää aiemmin kerralla.
 
Tässä jonkun muun kokoamia väitteitä Linkkarista:
- 45 % työsuhdepyörien käyttäjistä on korvannut autolla ajoa pyöräilyllä. Lähde: GoByBike 2023 -käyttäjäkysely

Heh! Just joo :D Ja suurin osa näistä 45% tulee töihin muutamana hellepäivänä.. Ja lisäksi että tällä tilastolla olisi jotain "kansanterveydellistä lisäarvoa" pitäisi tietää ovatko nämä ihmiset lisänneet pyöräilyä, mutta vähentäneet muuta liikkumista?

- Pyöräily tuo nettotuloja yhteiskunnalle: Väyläviraston selvityksen mukaan yhden pyörämatkan yhteiskunnallinen hyöty on noin 0,13 €/km.

Heh! Vielä älyttömämpää propagandapaskaa.. Tuolla hyödyllä valtion kannattaisi kustantaa jokaiselle suomalaiselle ilmainen pyörä. :lol:

- Työsuhdepyörän hankinnan jälkeen 79 % käyttäjistä on lisännyt pyöräilyään. Keskimäärin työsuhdepyöräilijä polkee 1217 km vuodessa, mikä on yli viisinkertainen määrä verrattuna suomalaisten keskiarvoon (234 km)

Ja edelleen pitäisi tietää, että ovatko nämä henkilöt lisänneet pyöräilyä ja vastapainona vähentäneet muuta liikkumista.. Tuo jälkimmäinen lause menee sitten jo kategoriaan "no shit sherlock". :D Varmaan missä tahansa harrastevälineessä on sama korrelaatio, että kalliin välineen ostanut harrastaa enemmän. "Ne kenellä on kaikki jääkiekkovarusteet pelaa 100 kertaa enemmän jääkiekkoa kuin sellainen, jolla on pelkät luistimet". :lol:

Työterveyslaitoksen ja Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen mukaan aktiivisimmat työmatkapyöräilijät olivat keskimäärin 4,5 sairauspoissaolopäivää vähemmän henkilötyövuotta kohti verrattuna passiivisiin työmatkaajiin. Lisäksi heidän riskinsä pitkiin, vähintään kymmenen päivän sairauspoissaoloihin oli 8–18 % pienempi

Tämä pitää varmasti paikkansa.. Mutta.. Meidän työpaikalla näitä työsuhdepyöriä ovat ottaneet pääosin firman parempikuntoiset ja urheilullisimmat ihmiset. Todennäköisesti heillä olisi vähiten sairaspoissaoloja ilman työmatkapyöräilyäkin.. Polkupyörän verotusvähennysoikeuksella ei ole mitään korrelaatiota näihin vähäisiin sairaspoissaoloihin.

Tässä vanha artikkeli liikuntaseteleihin liittyen.

 
Heh! Just joo :D Ja suurin osa näistä 45% tulee töihin muutamana hellepäivänä.. Ja lisäksi että tällä tilastolla olisi jotain "kansanterveydellistä lisäarvoa" pitäisi tietää ovatko nämä ihmiset lisänneet pyöräilyä, mutta vähentäneet muuta liikkumista?



Heh! Vielä älyttömämpää propagandapaskaa.. Tuolla hyödyllä valtion kannattaisi kustantaa jokaiselle suomalaiselle ilmainen pyörä. :lol:



Ja edelleen pitäisi tietää, että ovatko nämä henkilöt lisänneet pyöräilyä ja vastapainona vähentäneet muuta liikkumista.. Tuo jälkimmäinen lause menee sitten jo kategoriaan "no shit sherlock". :D Varmaan missä tahansa harrastevälineessä on sama korrelaatio, että kalliin välineen ostanut harrastaa enemmän. "Ne kenellä on kaikki jääkiekkovarusteet pelaa 100 kertaa enemmän jääkiekkoa kuin sellainen, jolla on pelkät luistimet". :lol:



Tämä pitää varmasti paikkansa.. Mutta.. Meidän työpaikalla näitä työsuhdepyöriä ovat ottaneet pääosin firman parempikuntoiset ja urheilullisimmat ihmiset. Todennäköisesti heillä olisi vähiten sairaspoissaoloja ilman työmatkapyöräilyäkin.. Polkupyörän verotusvähennysoikeuksella ei ole mitään korrelaatiota näihin vähäisiin sairaspoissaoloihin.

Tässä vanha artikkeli liikuntaseteleihin liittyen.

Samaa mietin. Olen tosin lisännyt merkittävästi omaa pyöräilyä ja työmatkoja tulee suoritettua työsuhdepyörällä.
 
Eihän missään ole sanottu, että veroetu loppuu heti 2026 alussa. Hallituksen esitys koskee vuosia 2026-2029, joten voihan se etu poistua vaikka vasta 2029. Tai voi olla, ettei poistu ollenkaan, koska kyseessä on vasta esitys, ei laki.
 
Mutta. Ne "dynaamiset vaikutukset" tästä ovat olleet käsittääkseni melko positiivisia: pyöräkaupat, - huoltamot kasvanut ja tuoneet alv sekä palkkaverotuloja.

Kannatta kuitenkin huomioida, että jatkossa sitten näistä "vapautunut raha" menee johonkin muuhun hyödykkeeseen/palveluun.. Suomalaisten säästämisaste on ollut pitkään nollan lähellä eli käytännössä kaikki raha menee kulutukseen.. Eli jos esim. valtio ei enää saisi alv-tuloja niin paljoa näistä pyöriin liittyvistä bisneksistä, niin todennäköisesti alv-tulot tulevat jostain muualta mihin se raha käytetään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 412
Viestejä
4 741 258
Jäsenet
77 336
Uusin jäsen
Ryppykolo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom