Työsuhdeauto (käyttöetu) - kannattaako?

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Tulee tällä hetkellä km-korvauksiin oikeuttavia työajoja yli 10tkm km vuodessa. Kaikkinensa vuotuiset kilometrit noin 30tkm. Matkat taittunut omalla alle 10k€ arvoisella ajoneuvolla.

Nyt olisi ehkä tarjolla käyttöetu, eli saisi uuden auton alle eikä tarvitsi edes tuota pientä pääomaa sitoa omaan autoon. Eikä maksaa autoilusta muita kuluja kuin polttoainekustannukset.

Nyt vain mietin, että kannattaisiko tuo vaikka tulisi kokonaisuudessaan kk-palkan päälle? Jotain laskelmia olen tehnyt, mutta kiinnoistaisi erilaiset näkökulmat kuinka täällä asiaa halutaan laskea?

Vähän speksejä:
Bruttopalkka n. 55k€ vuodessa + bonukset
Käyttöetu olisi tod.näk. n. 600€ kokonaisuudessaan nykyisen palkan päälle tai vain osittain

Hirveästi en anna lisäarvoa tuolle uudella autolla ajamiselle. Hyvin on pärjännyt käytetyilläkin tähän saakka.
 
Puhtaasti rahallisesti ajatellen työsuhdeauto ei kannata.

Nyt työnantajasi maksaa sinulle noin 4000 € vuodessa oman autosi käytöstä, jonka pitäisi tuon hintaluokan autossa, jossa vuosittainen arvonpudotus ei ole enää suuri, kattaa kaikki kulut, polttoainetta lukuunottamatta.

Jos otat 600 €/kk autoedun kokonaan palkan päälle, maksat siitä nykyisillä tuloillasi noin 2600 € vuodessa veroina ja tämän lisäksi tuloveroprosenttisi nousee noin 2%.
Tämän lisäksi maksat edelleen polttoaineesta, joskin saat siitä korvausta työajojen osalta 12 snt / km eli reilun tonnin vuodessa.

Kuten entinen pomoni sanoi autoedusta, kun pyysin itselleni työsuhdeautoa: "Haluat maksaa siitä ilosta, että saat ajaa firman ajoja?", hän itse ajoi 75 000 km vuoteen, joista omia ajoja oli noin 5000 km ja joutui pitämään 1500 €/kk työsuhdeautoa, kun se kuului osana johtajasopimukseen.

Jos taas antaa arvoa uudelle autolle ja autoilun huolettomuudelle, on työsuhdeauto hyvä vaihtoehto sille, että ostaisi vastaavan auton omalla tai lainarahalla.

Työsuhdeautosta on eniten iloa silloin, kun sen saa täysautoetuna kokonaisuudessaan palkan päälle ja työajoja ei tarvitse ajaa käytännössä ollenkaan muttaa omia ajoja tulee runsaasti.
 
Aloittajan tilanne on oikeastaan se paras työsuhdeautoiluskenaario. Eli jos on jo auto (mieluiten vähäruokainen ja huoltovapaa) ja duunista saa km-korvaukset niin on jotain järkeäkin ajaa työmatkoja.

Autoetua taas syö verokohtelu, eli vaikka työnantaja maksaa auton niin verottaja rankaisee. Toki veron lisääntyminen on suunnilleen vain etu euroina * veroprosentti, mutta silti. Sitten jos haluaa ajaa uudella autolla, muttei ostaa sellaista niin homma kannattaa. Jos taas autoetu vähennetään palkasta, ei taida olla enää mitään järkeä.

Voi olla kaikki liikkeet eivät vanhasta autosta hyvitä uutta työsuhdeautoa ottaessa sitä mitä olettaisi. Toisin sanoen myyjä ei välttämättä kytke uuden myyntiä vanhan ostoon, eikä kunnon hyvitystä saa.
 
Työsuhdeauto voi kannattaa myös sen takia, että firman kilsakorvausten byrokratia on kovin työlästä. Tai jos muutenkin haluaa pitää uudehkoa autoa.
 
Nyt vain mietin, että kannattaisiko tuo vaikka tulisi kokonaisuudessaan kk-palkan päälle? Jotain laskelmia olen tehnyt, mutta kiinnoistaisi erilaiset näkökulmat kuinka täällä asiaa halutaan laskea?

n. 60k kokonaistuloilla verosi kasvavat n. 3500e kun päälle tulee autoetu 7200e/v. Kilometrikorvaukset laskevat n. 3000e. Oman auton kustannuksista poistuu arvonalennus, vero, vakuutukset, huollot yms. 10k autolla kaikkineen esim. 3,5k/v. Pääomaa vapautuu 10k jolle vaihtoehtoistuotto vaikkapa 7% = 700e.

- 3500
- 3000
+ 3500
+ 700
= -2300e

Asettele luvut tilanteesi mukaisiksi, nämä suuntaa-antavia...

Jos saat firman autopolitiikkaan mahtumaan esim. plugin-hybridin, säästöt siviiliajoissa voivat tuoda lisähyvää mukavasti, riippuen siviiliajojesi profiilista.
 
Viimeksi muokattu:
Asia nyt ei tavallaan liity suoraan aiheeseen mutta sivuaa sitä kuitenkin suht läheltä.
Olen miettinyt jos ensikeväänä hankkisi jonkun paremman auton 1-3v ajaksi, miksei pidemmäksikin. Ajatuksena ollut joku 70-90t€ auto, mahdollisesti Gle/x5 plugari.

Auto olisi mahdollista hankkia itselle joko rahalla/osamaksulla/yksityisleasingillä tai omalle yritykselle ja sitä kautta omaan käyttöön autoedulla. Omaa ajoa tulee n. 10tkm ja työajoa n. 20tkm vuodessa ja työajosta saan tietysti täydet kilometrikorvaukset.

Käyttökulut tuollaisessa ovat suht pienet ja suurin kulu onkin arvonalenema. Auton kokonaiskulujen lisäksi täytyisi siis huomioida myös veroedut itselle/yritykselle. Autoetuakaan ei suoraan palkkaan voi laskea, koska tarvittaessa voin olla tuon 1-3v ajan nostamatta palkkaa joten verotusarvo on pyöreät 0€/kk.

Löytyyköhän jostain jotain valmista laskelmaa tähän tai onko joku vastaavaa asiaa miettinyt?
 
Asia nyt ei tavallaan liity suoraan aiheeseen mutta sivuaa sitä kuitenkin suht läheltä.

Auto olisi mahdollista hankkia itselle joko rahalla/osamaksulla/yksityisleasingillä tai omalle yritykselle ja sitä kautta omaan käyttöön autoedulla. Omaa ajoa tulee n. 10tkm ja työajoa n. 20tkm vuodessa ja työajosta saan tietysti täydet kilometrikorvaukset.

Jos olet yrittäjä, otat auton oman yritykselle ja asiakkaasi maksaa nyt sulle työhön liittyvistä matkoista tuon n. 720 e/kk niin leasingkulujen + autoedun verotuksesta tulevan ansionmenetyksen pitäisi jäädä siihen samaan. Tai jos haluat, maksat ekstraa siitä että on kiva auto.

Mitään veroetuja tai muutakaan etuja ei ole luvassa, liisari maksaa suhteessa paljon ja autoedun verotus maksaa lisää.

Koitin kattoa onko X5:ta liisarina muttei löytynyt. X1 on 500-550/kk ja siitä arvioiden X5 voisi mennä johonkin 1200/kk tai yli. Itsestä ja lompsasta kiinni haluaako maksaa noita kuluja.
 
Autoetuakaan ei suoraan palkkaan voi laskea, koska tarvittaessa voin olla tuon 1-3v ajan nostamatta palkkaa joten verotusarvo on pyöreät 0€/kk.
Verotusarvo on aina se mitä verottaja on määritellyt. Tuollaiselle isolle uudelle autolle vapaan edun arvo on yleensä luokkaa 1200e+. Eli jos et maksa yhtään palkkaa, ansiotulosi ovat silti verottajan näkökulmasta 12 x verotusarvo eli em. esimerkissä 14 400 e/vuosi. Pienethän ne verot tuollaisista alle 20ke ansiotuloissa on, mutta jotain taitaa tuostakin jo mennä.

Kyllä se vaan yrittäjälle edullisinta on ajaa käytetyllä ja nostella km-korvauksia :tup:
 
Jos yrittäjänä haluaa ostaa auton "firman rahoilla", niin kannattaa ostaa / liisata paketti- tai kaksikäyttöauto ja sitten ostaa henkilökohtaiseen käyttöön vaikka joku halpa kesäkippo, ettei verottaja pääse sanomaan että käytät firman autoa henkilökohtaisiin ajoihisi.

Tälläisen paketti- tai kaksikäyttöauton kulut ja alvit kun saa vähentää suoraan verotuksessa.
Lisäksi tällöin ei tarvitse nostaa henkilökohtaiseen käyttöön tulevan auton hintaa ulos firmasta verotettavana palkka- tai pääomatulona.
Voisihan sitä tietysti maksaa itselleen joka kuukausi järkevän määrän verotonta kilometrikorvausta ja ostaa auton henkilökohtaiseen omistukseen niistä säästetyllä rahalla, mutta vähän hankalaksi sekin menee.

Auton kulujahan voi sitten peittää asiakkaalta mahdollisesti laskutettavilla kilometrikorvauksilla.
 
Verotusarvo on aina se mitä verottaja on määritellyt. Tuollaiselle isolle uudelle autolle vapaan edun arvo on yleensä luokkaa 1200e+. Eli jos et maksa yhtään palkkaa, ansiotulosi ovat silti verottajan näkökulmasta 12 x verotusarvo eli em. esimerkissä 14 400 e/vuosi. Pienethän ne verot tuollaisista alle 20ke ansiotuloissa on, mutta jotain taitaa tuostakin jo mennä.

Kyllä se vaan yrittäjälle edullisinta on ajaa käytetyllä ja nostella km-korvauksia :tup:

Väärä termi mutta tätä siis tarkoitin. Tuolla esim 12x1200€ verotusarvolla veroprosentti on pyöreät 0 eli en itse "maksaisi autosta mitään". Sensijaan täytyy huomioida että ilman tuota voisin nostaa itselle palkkaa samat 14400€ veroprosentin ollessa 0...

Kolme vuotta tuli jo ajeltua uudella 50t "pakettiautolla" mutta ajatuksena olikin nyt hankkia joku kiva auto muutamaksi vuodeksi. Saisi kai tuollaisen x5 myös paksuksi/kakskäyttöautoksi rekisteröityä mutta en ajatellut siihen ryhtyä.
 
Löytyykö tekkiläisistä yrittäjiä, jotka ovat itselleen työsuhdeauton suoneet? Olen tässä alkanut mietiskelemään tuon vapaan autoedun järkevyyttä. Käytännössä siis raha siirtyy taskusta toiseen ja verottaja käy molemmilla taskuilla. Työmatka-ajoja ehkä 100 km / vuosi.

Autoetu on jo käytössä vajaa 5v vanhassa autossa. En tiedä pitäisikö tuo vain lunastaa itselleen, mutta tuleehan tuon lainoittamisestakin jonkin verran kuluja.
Alkuperäinen ostohinta: 37 000 €
Vastaavan hinta autoliikkeessä: 24 000 € (josta laskettaisiin lunastushinta)
Vapaa autoetu: 750 €/kk (9000 € / vuosi)
Marginaalivero%: 50 %

Vakuutukset 800 € / vuosi
Huollot merkkiliikkeessä 400 € / vuosi
Polttoaineet 15000 km x 7L/100 km x 2€/L = 2100 €
Auton arvo tippunee 1500 € / vuosi
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö tekkiläisistä yrittäjiä, jotka ovat itselleen työsuhdeauton suoneet? Olen tässä alkanut mietiskelemään tuon vapaan autoedun järkevyyttä. Käytännössä siis raha siirtyy taskusta toiseen ja verottaja käy molemmilla taskuilla. Työmatka-ajoja ehkä 100 km / vuosi.

Autoetu on jo käytössä vajaa 5v vanhassa autossa. En tiedä pitäisikö tuo vain lunastaa itselleen, mutta tuleehan tuon lainoittamisestakin jonkin verran kuluja.
Alkuperäinen ostohinta: 37 000 €
Vastaavan hinta autoliikkeessä: 24 000 € (josta laskettaisiin lunastushinta)
Vapaa autoetu: 750 €/kk (9000 € / vuosi)
Marginaalivero%: 50 %

Vakuutukset 800 € / vuosi
Huollot merkkiliikkeessä 400 € / vuosi
Polttoaineet 15000 km x 7L/100 km x 2€/L = 2100 €
Auton arvo tippunee 1500 € / vuosi

Ostotarjoukset mahdollisimman monesta ja parin huonoimman tarjouksen keskiarvolla lunastus. Useita tonneja pääsee hinnassa alas päin.
 
Onko kukaan pitänyt ajopäiväkirjaa?
Luin vasta nyt, että kilometrit voisi ilmoittaa vuositasolla eikä niitä tarvitsisi kirjata yksittäisten ajojen mukaan. Käytännössä siis ilmoittaisi mittarilukeman erotuksen 1.1.-31.12. Tuosta toki vähentäisi erikseen kirjatut työmatkat.

E.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan pitänyt ajopäiväkirjaa?
Luin vasta nyt, että kilometrit voisi ilmoittaa vuositasolla eikä niitä tarvitsisi kirjata yksittäisten ajojen mukaan. Käytännössä siis ilmoittaisi mittarilukeman erotuksen 1.1.-31.12. Tuosta toki vähentäisi erikseen kirjatut työmatkat.
Google location history on varsin näppärä. Itse käytän matkakorvauksiin tuota. Helpottaa kummasti. Saa myös toteutuneet kilometrit laskutettu asiakkaalta vs että muistelet,merkkail3t mittarilukemiatai arvioit kartasta.
 
Google location history on varsin näppärä. Itse käytän matkakorvauksiin tuota. Helpottaa kummasti. Saa myös toteutuneet kilometrit laskutettu asiakkaalta vs että muistelet,merkkail3t mittarilukemiatai arvioit kartasta.
Mihin tuo ajopäiväkirjan (loppu)lukema pitäisi siis syöttää? Omaverosta koitin katsoa veroilmoituksen kohtia, mutta en sopivaa kohtaa tuon ilmoittamiselle löytänyt. Ohjeitakin olen nyt jonkin aikaa selannut, mutta ei vaan löydy selitystä.

E.
50A Ansiotulot ja niistä tehtävät vähennykset, täyttöohje
--> 3 Autoedun arvonalennus
Jos vaadit autoedun arvon alentamista, merkitse alentamisen peruste rastilla. Jos yksityisajoa on kertynyt alle 18 000 km vuodessa, merkitse rasti kohtaan "Vaadin autoedun alentamista yksityisajojen perusteella". Ilmoita myös yksityisajojen kilometrimäärä. Säilytä ajopäiväkirja itselläsi.

Pitääkö tuo hoitaa siis paperilomakkeella?

E2.
LÖYTYI!

Omavero --> Henkilön tulovero --> Veroilmoitukset ja verotustiedot --> oikaisuvaatimus --> muu aihe --> Autoedun arvonalennus
 
Viimeksi muokattu:
Mihin tuo ajopäiväkirjan (loppu)lukema pitäisi siis syöttää? Omaverosta koitin katsoa veroilmoituksen kohtia, mutta en sopivaa kohtaa tuon ilmoittamiselle löytänyt. Ohjeitakin olen nyt jonkin aikaa selannut, mutta ei vaan löydy selitystä.

E.
50A Ansiotulot ja niistä tehtävät vähennykset, täyttöohje
--> 3 Autoedun arvonalennus


Pitääkö tuo hoitaa siis paperilomakkeella?
Ei mitään hajua. Oma kun on vapaa käyttöetu.
 
Itselläkin siis vapaa autoetu, mutta yksityisajoa kertyi selvästi alle 18 000, joten tuosta pitäisi saada hyvitystä.
Njaaa.... en ole tutkinut moista kun ajoa kuitenkin tulee jonkin verran ettei jaksa nähdä vaivaa moisesta. Varmaan aikalailla tuota luokkaa on omat ajot, vuodesta riippuen.
 
Google location history on varsin näppärä. Itse käytän matkakorvauksiin tuota. Helpottaa kummasti. Saa myös toteutuneet kilometrit laskutettu asiakkaalta vs että muistelet,merkkail3t mittarilukemiatai arvioit kartasta.
Joskus tuota katselin niin heitto auton mittariin on todella suuri, joten ei tuota todellakaan voi käyttää. Location history näyttää useimmiten suoran viivan kahden paikan välillä, mutta todellisuudessa tiet nyt eivät ole suoria. Heittoa kymmeniä prosentteja todelliseen nähden. Jos tuon mukaan ottaa kilsakorvaukset niin takkiin tulee railakkaasti.

Itse nollaan tripin kun lähden ajamaan ja katson lukeman kun tulen takaisin niin menee varmasti oikein.
 
Joskus tuota katselin niin heitto auton mittariin on todella suuri, joten ei tuota todellakaan voi käyttää. Location history näyttää useimmiten suoran viivan kahden paikan välillä, mutta todellisuudessa tiet nyt eivät ole suoria. Heittoa kymmeniä prosentteja todelliseen nähden. Jos tuon mukaan ottaa kilsakorvaukset niin takkiin tulee railakkaasti.

Itse nollaan tripin kun lähden ajamaan ja katson lukeman kun tulen takaisin niin menee varmasti oikein.
Voihan sieltä Maps timelinesta kopioida lähtöpaikan ja määränpään mapsiin ja katsoa sieltä kilsat, menee hyvin lähelle oikein.
 
Voihan sieltä Maps timelinesta kopioida lähtöpaikan ja määränpään mapsiin ja katsoa sieltä kilsat, menee hyvin lähelle oikein.
Voi, mutta vastasinkin viestiin jossa sanottiin, että katsotaan location historystä suoraan ja erikseen mainittiin, että helpompaa kun arvioida kartasta(jonka oletan tarkoittavan että katsottaisiin mapsista todelliset kilsat).
 
Joskus tuota katselin niin heitto auton mittariin on todella suuri, joten ei tuota todellakaan voi käyttää. Location history näyttää useimmiten suoran viivan kahden paikan välillä, mutta todellisuudessa tiet nyt eivät ole suoria. Heittoa kymmeniä prosentteja todelliseen nähden. Jos tuon mukaan ottaa kilsakorvaukset niin takkiin tulee railakkaasti.

Itse nollaan tripin kun lähden ajamaan ja katson lukeman kun tulen takaisin niin menee varmasti oikein.
Itsellä Android Auto käytössä, joten heitto paljon pienempi. Jos ei ole GPS app käytössä, heitto on huomattava. Waze/Google Maps etc käytössä, homma rokkaa.
 
Tuossa jutussa mainitaan, että yksityisajoiksi lasketaan kodin ja työpaikan väliset kulut. Eikö tosiaan muita? Mä olen kuvitellut, että niihin ajoihin lasketaan kaikki kauppareissuista harrastuksiin ja sukulointeihin
 
Tuossa jutussa mainitaan, että yksityisajoiksi lasketaan kodin ja työpaikan väliset kulut. Eikö tosiaan muita? Mä olen kuvitellut, että niihin ajoihin lasketaan kaikki kauppareissuista harrastuksiin ja sukulointeihin
Eiköhän sillä viitata lähinnä siihen, että ne eivät ole työmatkoja. Joku voi työpaikalle ajamisen ajatella työmatkana.

Yli 36k€ vuosituloilla marginaaliveroprosentti n. 50 %, jolloin 20c/km autoedulla ajaminen kustantaa 10c/km.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 768
Viestejä
4 546 474
Jäsenet
74 845
Uusin jäsen
Datapappa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom