Työkoneen ohjausjärjestelmän ohittaminen/muuttaminen

Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
160
Löytyykö täältä ihmisiä jotka tietävät millä tavalla saadaan 4-20mA tieto muutettua 24v järjestelmässä niin, että se ohjaa 2 kpl Danfossin proportionaaliventtiileitä? Onnistuuko arduino? En ala ongelmasta kertomaan enempää, mikäli ei löydy henkilöä jolla on vähän tietoa näistä. Periaatteessa tällä tietotaidolla olen ison ongelman edessä, mutta tehdessä oppii.
 
Eli joku joystickin tai kahvan liike pitää saada ohjaamaan venttiiliä. Venttiili varmaankin ohjautuu pelkällä jännitteellä?
On olemassa vahvistimia, jotka saa asennettua suoraan venttiilin plugiin eikä mitään muuta tarvita väliin. Näissä laatumerkit maksaa ja Kiinasta/Ebaysta saa varmasti vastaavaa mutta niistä ei ole kokemusta. Hae connector amplifier for proportional valves hakusanalla niin löytää ainakin laatumerkit
Arduinosta en osaa sanoa. Eihän tuo ole tavallaan kuin jännitteen muutosta....
 
Löytyykö täältä ihmisiä jotka tietävät millä tavalla saadaan 4-20mA tieto muutettua 24v järjestelmässä niin, että se ohjaa 2 kpl Danfossin proportionaaliventtiileitä? Onnistuuko arduino? En ala ongelmasta kertomaan enempää, mikäli ei löydy henkilöä jolla on vähän tietoa näistä. Periaatteessa tällä tietotaidolla olen ison ongelman edessä, mutta tehdessä oppii.
En ala vastaamaan enempää koska kysyjä ei viitsi kertoa, mistä on kyse ja onko tässä jälleen jokin koulutehtävä joka on tarkoitus ulkoistaa muiden hoidettavaksi.

Mutta ei, ei mitään arduino-virityksiä. Kuten @lusmux tuossa edellä jo kertoikin, tuollaiseen on olemassa valmiit palikat joilla homma hoituu. Ei ole minkään tason järkeä virittää mitään jos puhutaan oikeasta tuotantoympäristöstä. Toisaalta enempää on aivan turha arpoa ilman parempia speksejä ja jo ylipäätään ilman sitä tietoa, mitä oikeasti halutaan.
 
No kerron siis. Kone on nelipyöräohjattu. Etuakselin ohjaus on täysin mekaaninen,hydraulisesti tehostettu. Etuakseli on siis samankaltainen kuin missä vain työkoneessa. Etuakselissa kuitenkin on anturi joka mittaa etuakselin kääntökulmaa (4-20mA). No tästä etuakselin kääntökulmasta määritetään taka-akselin kääntö,että pyörät kääntyvät samassa suhteessa. No Näiden kahden anturin arvot menevät Hydequip"bokseille )upc-10 ja mikä lie toinen.


Eli nämä anturit, ohjaavat taka-akselit toimintaa. Taka-akseli toimii kahdella hydraulisylinterillä,sekä kahdella proportionaaliventtiilillä DANFOSS pvg32

Ongelmana on takapyörien virhetila. Danfoss ei vilkuta punaista.

Koneessa jännite on 24v
 
Toiselle propolle tulee oikea ohjausjännite, mutta toiselle propolle tuleva ohjausjännite on noin 14.8 v, eikä muutu. Mikä siis rikki?
 
Ja tuon vehkeen piirikorttia ei täällä suomessa saa korjattua, niin olisko tietoa miten sais vähän kikkailtua?
 
Onko laitteessa mahdollisuutta ajaa akselit kääntyneenä samaan suuntaan tai ohjata vain etummaista akselia, taka-akselin ollessa suorassa?

En nyt tiedä kuinka paljon tässä ollaan valmiita kikkailemaan ja millaisessä käytössä laite on mutta onhan noita vaihtoehtoja useita, jos ei boksia löydy edes muualta maailmasta.
-toisesta venttiilistä ohjaus myös toiseen.
-etuakselista hydrauliikkaohjaus myös taka-akselille
-taka-akselin kiinnitys suoraan ja ohjauksen poisto.

Laitteen ollessa ohjattu kaikenmaailman ohjausbokseilla saattaa kikkailut aiheuttaa jotain muuta vikatilaa.

Kai olet jo vaihtanut propot päittäin, ettei kyse ole vain rikkinäisestä kelasta?
 
Onko laitteessa mahdollisuutta ajaa akselit kääntyneenä samaan suuntaan tai ohjata vain etummaista akselia, taka-akselin ollessa suorassa?

En nyt tiedä kuinka paljon tässä ollaan valmiita kikkailemaan ja millaisessä käytössä laite on mutta onhan noita vaihtoehtoja useita, jos ei boksia löydy edes muualta maailmasta.
-toisesta venttiilistä ohjaus myös toiseen.
-etuakselista hydrauliikkaohjaus myös taka-akselille
-taka-akselin kiinnitys suoraan ja ohjauksen poisto.

Laitteen ollessa ohjattu kaikenmaailman ohjausbokseilla saattaa kikkailut aiheuttaa jotain muuta vikatilaa.

Kai olet jo vaihtanut propot päittäin, ettei kyse ole vain rikkinäisestä kelasta?

Kyllä, propot vaihdeltu ja toinen uusittu koska oli kaputt. Etuakselia on mahdollisuus liikutella pelkästään, siirto-ajo moodissa pelkkä etuakseli on käytössä koska nopeudet nousevat ja nelipyöräohjaus ei ole tällöin turvallinen. Taka-akseli lukittuu tällöin keskelle tapin avulla.

Kiinnostaisi kuitenkin saada nelipyörä ohjaus kuntoon koska kyse on imulakaisukoneesta ja välillä joutuu tiukkojakin paikkoja ajamaan jossa ketteryys on tärkeätä.

Mikä osa voi piirikortilla olla rikki kun toisen propon ohjausjännite kuitenkin toimii normaalisti ja toisen sekoilee? Mitattiin siis ihan kortilta lähtevät jännitteet.
 
Mikä osa voi piirikortilla olla rikki kun toisen propon ohjausjännite kuitenkin toimii normaalisti ja toisen sekoilee? Mitattiin siis ihan kortilta lähtevät jännitteet.
Todella vaikea sanoa mikä siellä on rikki mutta vaikuttaa, että molemmille propoille on omat syötöt joten varmasti siihen liittyvää. Samoissa syötöissä ei kestä niin siksi erilliset.
Mikäli boksi on samannäköinen mitä googlen kuvahaulla näin niin saattaa tosiaan olla, ettei sellaisia korjata.
 
Pakko siinä on eri syöttö olla pyörille kun ne kääntyvät eritahtiin, molemmat seuraavat omaa ympyrän kaartansa.
 
Ongelmana on takapyörien virhetila. Danfoss ei vilkuta punaista.
Toiselle propolle tulee oikea ohjausjännite, mutta toiselle propolle tuleva ohjausjännite on noin 14.8 v, eikä muutu. Mikä siis rikki?
Näihin kahteen kiteytyy varsin pitkälti se, miten vaikeaa tuon ongelman kiertäminen voi olla minkäänlaisella ulkopuolisella virityksellä.

Tuo vikatila aiheutuu mitä ilmeisemmin sen olemassa olevan ohjaimen sisäisestä diagnostiikasta koska propopuolen tuossa kuittasitkin tarkistetun. Eli vaikka saisitkin venttiilin ohjauksen toimimaan, et tuosta virheestä sillä vielä eroon mitä luultavammin pääsisi. Olettaen, ettei tuossa käytetä erikseen jotain asentotietoantureita joista saatava tieto ei olisi kuranttia. Lienet tarkistanut tällaisen jo?

Nyt tulisi päästä paremmin käsiksi siihen ohjaavaan elektroniikkaan. Tuosta toisen propon hajoamisesta tulee väkisin mieleen samalla hajonneen jotakin ohjauselektroniikan puolelta. Toisen venttiilin ohjautuessa ja vikatilan indikoinninkin toimiessa kyse voisi hyvinkin olla ihan peruskomponenteista ja korjaus onnistuisi osaavalta harrastajalta / ammattilaiselta. Valmistaja taas luonnollisesti voi tarjota tuollaisten korjausta ainoastaan tyyliin keskitetysti jossakin ja siltikin pääasiassa tarjoamalla uuden osan jonka kustannus voi olla melko raskas.

Mitään kuvia tuosta elektoniikasta ei toki dokumentoinnissa ole?
 
Noista bokseista ei ole sen tarkempia sähkökuvia, mutta itse koneesta on kaikki sähkökuvat.

Asentoantureilta tuleva tieto on mitattu yleismittarilla ja niiden antamat arvot vastaavat toisiaan eivätkä hypähtele mihin sattuu.
 
Noista bokseista ei ole sen tarkempia sähkökuvia, mutta itse koneesta on kaikki sähkökuvat.

Asentoantureilta tuleva tieto on mitattu yleismittarilla ja niiden antamat arvot vastaavat toisiaan eivätkä hypähtele mihin sattuu.
Lähtisin jatkamaan tutustumalla paremmin niihin bokseihin jos eivät ole mitään umpeen valettuja tai muusta syystä sellaisia, joita ei ehjänä saa auki. Kun kerran vianhaun osalta vaikuttaa olevan osaamista, voisi olla mahdollista ilman syvempää elektroniikan osaamista mitata itse boksiakin vähän. Pääsisi perille, onko propoa ohjaavassa tehoelektroniikassa jotain kipua vai syvemmällä.

Ja jos saat riittävän laadukkaita boksien sisuskaluista, niidenkin perusteella joku voi osata heittää suoraan hyvätkin ideat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 469
Viestejä
4 536 667
Jäsenet
74 812
Uusin jäsen
vp3n

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom