• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Tässä juuri mietin, että pitäisikö laittaa Poliisille nettivinkkiä. Screenshotit on tallessa, sen verran uhkaavalta/sairaalta tuo kuullosti.
No, minun käsitykseni mukaan tuollainen on lähes aina pahan olon purkamista, joka ei johda konkreettisiin tekoihin. Mielestäni olisi aika kohtuutonta, että sitä pahaa oloa pahennettaisiin entisestään viranomaisseuraamuksilla.

Jonkinlaista apua kirjoittaja varmaankin tarvitsisi, mutta pikemminkin oman etunsa takia kuin kenenkään muun suojelemiseksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 438
No, minun käsitykseni mukaan tuollainen on lähes aina pahan olon purkamista, joka ei johda konkreettisiin tekoihin. Mielestäni olisi aika kohtuutonta, että sitä pahaa oloa pahennettaisiin entisestään viranomaisseuraamuksilla.

Jonkinlaista apua kirjoittaja varmaankin tarvitsisi, mutta pikemminkin oman etunsa takia kuin kenenkään muun suojelemiseksi.
Nykyään ei ikinä tiedä, että kuka on tosissaan ja kuka ei. Mielestäni tuossa tekoa oli kuvailtu sen verran yksityiskohtaisesti ("katkon tylsällä veitsellä pään hyvin hitaasti") ja ("sen lapset pitäisi saada kovaan huumekoukkuun..") että kirjoittava toi todellakin tilaisuuden tulleen flipata. Mitä ne lapset ovat tehneet? Ihan yhteiskunnan etujen mukaista olisi tuntuva saktio, mutta eipä tuosta tule korkeintaan kuin sakkoja. Sen lisäksi tietenkin mielenterveydellistä hoitoa.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Nykyään ei ikinä tiedä, että kuka on tosissaan ja kuka ei.
Ja senkin takia erehtyisin itse mieluummin yksilön ilmaisunvapauden puolelle. Tämä siis vain omana mielipiteenäni. Jos joku on aidosti huolissaan ja tuntee velvollisuudekseen tehdä jotain, toimikoon ihmeessä sen mukaan.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Kyllä työttömyyskorvauksen saamisen edellytyksenä pitäisi olla edes jonkinlaisen mukatyön tekeminen jos työttömyys alkaa venyä. Jos ei muuta niin kantakoot saavilla vettä avannosta toiseen 40h/viikko.
Missä vaiheessa niitä töitä haetaan, jos aika menee vettä avannosta toiseen kanniskellessa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Missä vaiheessa niitä töitä haetaan, jos aika menee vettä avannosta toiseen kanniskellessa?
No iltasella "töitten" jälkeen tietenkin. Ellei sitten ole veden kanto menny vallan ylitöiksi. Ja onhan sitä viikonloput sitten aikaa rustailla hakemuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Menee varmaan vähän teeskentelyksi jos alkaa tosissaan selittämään että työnhaku on kokopäivähommaa 30-40 tuntia viikossa.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000002239195.html
Työttömät joutuvat vapaaehtoistöihin – hallituksen työryhmältä mullistava ehdotus
¨
Eli paskat me mitään oikeita palkallisia töitä suomeen yritetäkkään tehdä vaan pistää työttömät ilmaiseksi töihin.. :D:D

/edit
sipilä osoittautunu harvinaisen tyhmäksi äijäksi ja tuntuu että se oikein haluaa keskustan oppositioon ja sdp/vihreät valtaan.Jos äänestäisin keskustaa niin kysyisin tolta että paljon ne sulle makso.. :)
 
Viimeksi muokattu:
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000002239195.html
Työttömät joutuvat vapaaehtoistöihin – hallituksen työryhmältä mullistava ehdotus
¨
Eli paskat me mitään oikeita palkallisia töitä suomeen yritetäkkään tehdä vaan pistää työttömät ilmaiseksi töihin.. :D:D

/edit
sipilä osoittautunu harvinaisen tyhmäksi äijäksi ja tuntuu että se oikein haluaa keskustan oppositioon ja sdp/vihreät valtaan.Jos äänestäisin keskustaa niin kysyisin tolta että paljon ne sulle makso.. :)
Minusta kuulostaa hyvältä. Luitko edes koko artikkelia? Itse pitää hakea johonkin toimintaan mutta varsinaista työtä se ei saa olla. Mihinkään ei pakoteta vaan saa itse etsiä paikan
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Otsikkohan on harvinaisen harhaanjohtava taas. Useimmat eivät varmaan lukeneet muuta kuin sen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Menisin töihin jos joku soittaisi ja pyytäisi (puhelinnumero kyllä löytyy työkkäristä). Jos hakee itse töihin niin tulee sellainen fiilis ettei ne oikeasti edes halua mua sinne. Muutenkin se on täysin väärä lähtökohta että työntekijä hakee töihin koska työnantajahan se tarvii työntekijöitä. :)
Tämä maailma on rakennettu niin, että sen, joka haluaa rahaa toiselta, pitää olla aktiivinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000002239195.html
Työttömät joutuvat vapaaehtoistöihin – hallituksen työryhmältä mullistava ehdotus
¨
Eli paskat me mitään oikeita palkallisia töitä suomeen yritetäkkään tehdä vaan pistää työttömät ilmaiseksi töihin.. :D:D

/edit
sipilä osoittautunu harvinaisen tyhmäksi äijäksi ja tuntuu että se oikein haluaa keskustan oppositioon ja sdp/vihreät valtaan.Jos äänestäisin keskustaa niin kysyisin tolta että paljon ne sulle makso.. :)
Miten vapaaehtoistöihin voi joutua? Eihän se silloin mitään vapaaehtoistyötä ole jos sitä joudut tekemään :D
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
249
Minusta kuulostaa hyvältä. Luitko edes koko artikkelia? Itse pitää hakea johonkin toimintaan mutta varsinaista työtä se ei saa olla. Mihinkään ei pakoteta vaan saa itse etsiä paikan
"Ei pakoteta"

Eihän niitä "pakotettujakaan" hommia ole pakko hyväksyä. Sama seuraushan näillä on. Haet itse tai sulle haetaan ilmaist homma. Se, että sellaista ilmaishommaa ei hae tai hyväksy valmiiksi tarjottua, tarkoittaa karenssia.

Haistakoon paska tommosenkin ehdotuksen kanssa. Orja hommia vaan tullaan tarjoamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Oikeastihan mitään tällaista ei tule käymään vaan työttömät laitetaan siivoamaan katuja tai muuta sellaista pilipalihommaa minkä oppimisesta ei ole mitään hyötyä, kunhan nyt käytetään työttömiä hyväksi, eipähän tarvitse palkata oikeita työntekijöitä.
Kirjastoilla varmasti taputtavat käsiään. Niihin on kohta tunkua vapaaehtoiseksi ATK-tueksi auttamaan ihmisiä tietokoneen käytössä.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
"Ei pakoteta"

Eihän niitä "pakotettujakaan" hommia ole pakko hyväksyä. Sama seuraushan näillä on. Haet itse tai sulle haetaan ilmaist homma. Se, että sellaista ilmaishommaa ei hae tai hyväksy valmiiksi tarjottua, tarkoittaa karenssia.

Haistakoon paska tommosenkin ehdotuksen kanssa. Orja hommia vaan tullaan tarjoamaan.
Mielestäni tuossa luki että koko tukea ei edes saa haettua jos ei itse hae johonkin niin miten siihen voidaan joku pakottaa?
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Kirjastoilla varmasti taputtavat käsiään. Niihin on kohta tunkua vapaaehtoiseksi ATK-tueksi auttamaan ihmisiä tietokoneen käytössä.
No tuo on sentään ihan semi ok hommaa vähän autella jonnea koneella kunhan ei oo mitään tehdas duunia.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
249
Juuri tuossahan sanot. Tukea ei saa ellet ole ottamassa vastaan orjatyötä. Tuki varmaan loppuu myös, jossei käy tollaisessa orjatyössä.

Mitään eroa ei ole Se on vaan se kohta, missä kohtaa sitä orjatyötä halutaan olevan.

Nyt työmarkkinatuella olevalle tarjotaan orjatöitä. Tossa työmarkkinatukea ei edes saa ellei ota orjatyötä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Eli ei missään nimessä mitään pilipalihommia, pelkästään töitä joiden kautta saa paperit. Ei mitään liukuhihnahommia tehtaassa, kun ei siihen mitään papareita tarvitse ja oppii asian viikossa. Siinä pitää "työnantajan" alkaa kouluttamaan "ilmaistyövoimaansa", jos joku porvaripaska luulee, että saa ilmaistyövoimaa tekemään kaikki paskat hommat, niin sen sijaan tämän orjatyövoiman pitää alkaa sabotoimaan yritystä kunnes koko paskafirma menee konkkaan ja hyväksikäyttäjä joutuu itse työttömäksi lakki kourassa sossun luukulle itkemään.

Tämän kaiken pitäisi tietysti olla vapaaehtoista, jos minä joutuisin orjatyövoimaksi tukien menettämisen uhalla, niin varmistaisin, että firmanomistajalla menee firma nurin ennemmin tai myöhemmin.
Mää kaatamassa kirjastoja :btooth: Mutta eihän mikään tuottoa tavoitteleva yhtiö edes halua/pysty ottamaan ilmaistyöntekijöitä mihinkään. Luulisin, että nämä ns. vapaaehtoistyöt tulevat toteutuessaan sijoittumaan nimenomaan kuntatöiden puolelle. Hyväksytäänköhän uskonnollinen työ? Jehovan todistajat voisivat raportoida saarnaamistunnit sekä seurakunnalle että Kelalle.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Minä ymmärsin että tässä tarkoitetaan niiku esim tyyliin vanhainkodissa aamupala tekoa tai ruuan jakamista leipä jonossa tai jotain tommosta eikä mitään oikeaa työtä pitkillä tunneilla?
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Niin se on kuntouttavaa toimintaa...mutta tuossa artikkelissa lukee myös että voi opiskella?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Minä ymmärsin että tässä tarkoitetaan niiku esim tyyliin vanhainkodissa aamupala tekoa tai ruuan jakamista leipä jonossa tai jotain tommosta eikä mitään oikeaa työtä pitkillä tunneilla?
Vanhainkodissa aamupalan tekeminen ja ruuan jakaminen ovat töitä josta työntekijät saavat palkkaa. Toki se keventäisi sitten hoitajien työtä, mutta eiköhän joku pomo jossain näkisi senkin mahdollisuutena vähentää hoitohenkilökuntaa, joka on jo nyt vaarallisen matalalla tasolla vrt hoidettavien määrä, entisestään
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 790
Vapaaehtoistyön suuri arvostus lakkaa minun osaltani sitten sinä päivänä olemasta. Jatkossa jokainen vapaaehtoistyön tekijä on koettava työttömyydessään pakotettuna tähän kohtaloon. Varsinkin he työttömät, jotka eivät ole toimeentulotuen piirissä (ovat asuntolainalla aiemmin kerryttäneet pääomaa X-osuuden asunnon hinnasta).

Näin työttömiä saadaan sitten VOKkien budjettia tukemaan ja Paavo Voutilainen kiittää.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Mutta jos vapaaehtois duuni kismittää niin eikö silloin kannata opiskella jotain? Kun se tuon mukaan olisi mahdollista. Ei siis ole pakko olla jossakin kuppia kaatamassa.

En tiedä tarkoitetaanko tuolla jotain random kursseja vai oikein kunnon koulua mutta siihen saa kuitenkin rahaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Mutta jos vapaaehtois duuni kismittää niin eikö silloin kannata opiskella jotain? Kun se tuon mukaan olisi mahdollista. Ei siis ole pakko olla jossakin kuppia kaatamassa.

En tiedä tarkoitetaanko tuolla jotain random kursseja vai oikein kunnon koulua mutta siihen saa kuitenkin rahaa.
Kunnon kouluissa on se ongelma, että hakuja on vain pari kertaa vuodessa ja niihin pääsee vain pieni osa hakijoista. Tuskin kurssejakaan on yhtäkkiä tarjota 500 000 työttömälle
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Kunnon kouluissa on se ongelma, että hakuja on vain pari kertaa vuodessa ja niihin pääsee vain pieni osa hakijoista. Tuskin kurssejakaan on yhtäkkiä tarjota 500 000 työttömälle
Semmosta ratkaisua ei ole eikä tule kerralla että saadaan kaikki töihin. On vain pieniä jokia matkalla mereen ja sillee.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Semmosta ratkaisua ei ole eikä tule kerralla että saadaan kaikki töihin. On vain pieniä jokia matkalla mereen ja sillee.
Niin, mutta onko se oikein jättää sitten valtaosa työttömistä rannalle? Kuka päättää, ketkä pääsevät kursseille ja kouluihin tai vapaaehtoishommiin jne?

edit: nykyiselläänhän se ei ole ongelma, koska työttöömyyteen liittyvät tuet ovat olemassa, mutta jos ne napataan pois siitä tulee ongelma
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 790
Mutta jos vapaaehtois duuni kismittää niin eikö silloin kannata opiskella jotain? Kun se tuon mukaan olisi mahdollista. Ei siis ole pakko olla jossakin kuppia kaatamassa.

En tiedä tarkoitetaanko tuolla jotain random kursseja vai oikein kunnon koulua mutta siihen saa kuitenkin rahaa.
Työtön sopisi itselleen sopivasta ”osallistumistoiminnasta” sosiaalityöntekijän kanssa.
– Jos mikään neuvottelu sosiaalityöntekijän kanssa ei tuota tulosta, henkilö siirtyy toimeentulotuelle, josta taas voi aina palata osallistumistuen piiriin
Kyllä tämä antaa vain sellaisen räpeltämisen kuvan tuosta opiskelustakin. Nimittäin silloin jos byrokraatti yrittää sopia (olettaen, että ehto omatoimisesta opiskelusta ja opintotuesta opintolainoineen säilyy), niin tulos on suurimmissa määrin vain sellaista mistä hyötyä voi olla korkeintaan debiiilille.

Pelkäänpä, että totuus on tukien vaihtelua tuon tuosta. Tippuupa ainakin "työttömien" määrä. Sekun on yksi varsinainen fetajuusto ja karjalanpiirakka se "työtön" suomessa, olisi mielenkiintoista kuulla byrokraatin selittävän lapsilleen, miksi se naapurin setä ei olekkaan työtön vaikka saattaisi omatoimisesti hakeakin jopa työtä aktiivisesti, julkisen työvoimaväylien ulkopuolella toimeentulotuen voimin.

Tämä on jonkinlainen enne olevinaan, että perustulo on jo ennalta sovittu epäonnistuneeksi liian selvyyttävänä muotona.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Mutta mikä olisi oikea tie sitten tässä asiassa mielestänne kun fakta on että töitä ei ole eikä tule kaikille? Mielestäni vastikkeellinen avustus rahasta on oikea tie jos tunnit pysyvät alhaisena eikä sillä rahoiteta firmoja. Ainakin parempi kuin 9egee päivässä 40h juttu?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 790
Silloin on avattava silmät ja nähtävä todeksi se, että ihmisiä on liikaa. Tätä ei pidä peitellä millää hokkuspokkuskeinoin vaan raasti otettava sen mukaiset suuntaukset eli lopetettava lapsien tuottamiset ja "turvapaikkaturismi" työvoimapulan paikkaamisen verukkeella.

Nykyinen yhteiskunta on aikamoinen ylitsekasvanut rottapopulisaatio ja heinäsirkkalauma. Sen on nieltävä tämä tosiasia ja puolesta puhua mm. raskautta ehkäisevän seksin, sterilisaation, homoseksin, aseksuaalisuuden, ikineitsyyden ym. puolesta jotka ovat sen konservatiivisia arvoja vastaan. Tämä siten että että yhteiskunta elää yhä edelleen osin vanhoillisessa todellisuudessa, jossain 50-70 luvulla.

On siis päivitettävä todellisuuden hahmottamista. Tässä toivonkin niiden, jotka ovat kasvaneet liiaksi vanhoilliseen maailmaan, vetäytyvän pois sitä estämästä tai tunnepohjalla kritisoimasta sitä päivitystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Se voi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua, lähimmäisenhoitoa tai työharjoittelua,
Noista voisi poimia muutaman, lähimmäisenhoito - varmasto monella on joku vanha sukulainen/omainen, ei kaikilla, mutta eikös tuo tarkoita sitä että käy välillä vaikka kaffella ja pelaa vaikka korttia tms. tai jos tällä hoidettavalle sopii, niin ei käy ollenkaan, pelkästään paperilla.

Sitten työharjoittelu - jos lähipiiristä löytyy joku tuttu yrittäjä, niin soppari sen kanssa että muka käy siellä vaikkei kävisikään. Aika vaikeahan noita on valvoa, eikä sitä kait ollut edes mainittu miten muka valvotaan, ei riitä resurssit.

Työtön sopisi itselleen sopivasta ”osallistumistoiminnasta” sosiaalityöntekijän kanssa.

– Jos mikään neuvottelu sosiaalityöntekijän kanssa ei tuota tulosta, henkilö siirtyy toimeentulotuelle, josta taas voi aina palata osallistumistuen piiriin.
Mistä tuo sosiaalityöntekijä tähän on repäisty? Onko työkkärissä sossutanttoja nykyään?? Vai jos toimeentulotuesta puhutaan mikä on vielä sossun hommia, kohta kelan (tai jotenkin näin, joku tuki siirtyy kelalle, en tiedä) - niin ne työttömät jotka eivät ennestään ole sossun asiakkaita, tulevat sitä olemaan? Ja kun sille työkkärillekin on ilmoitettu lopetuspäivä, niin eihän tässä ole mitään tolkkua.

Normi hölmöilyä, eiköhän perustuslaista löydy taas joku pykälä, tai ihmisoikeuksista. Tuollainen nyt vaan ei tule toimimaan, eikä mene läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Noista voisi poimia muutaman, lähimmäisenhoito - varmasto monella on joku vanha sukulainen/omainen, ei kaikilla, mutta eikös tuo tarkoita sitä että käy välillä vaikka kaffella ja pelaa vaikka korttia tms. tai jos tällä hoidettavalle sopii, niin ei käy ollenkaan, pelkästään paperilla.

Sitten työharjoittelu - jos lähipiiristä löytyy joku tuttu yrittäjä, niin soppari sen kanssa että muka käy siellä vaikkei kävisikään. Aika vaikeahan noita on valvoa, eikä sitä kait ollut edes mainittu miten muka valvotaan, ei riitä resurssit.
Eikö myös esim. tällä palstalla moderointi ole vapaaehtoistyötä? Ei siitä ainakaan palkkaa saa. Toivottavasti kelpaa Kelalle. Siitä sitten täyttämään lappuja, että tänään moderoin kaksi tuntia. Siksi varmaan toteutuessaan nuo vapaaehtoistyöt tulevat olemaan juuri sellaisia, joissa pitää fyysisesti saapua tiettyyn paikkaan ja siellä sitten vakituinen työntekijä kirjaa ylös. Eihän tuo voi toteutua millään, Sipilä taas autistelee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Työkkärin tätihän voi kieltää ihan mitä vaan.

Konteksti on se, kun piti aiemmin tänävuonna työkkärissä tehdä työllistymissuunnitelma ja se täti kysyi että onko mulla jotain ideaa miten tulen elättämään itseni tulevaisuudessa, ja olihan minulla. Kerroin suoraan että juuri sillä hetkellä kiinnosti peliohjelmointi ja että olin ruvennut itsenäisesti opettelemaan hommaa ja tein testiksi peliä, ja se suuttui siitä. Korotti ääntään ja marmatti. Tuo "EI SULLE SIITÄ MAKSETA" oli tismalleen mitä täti sanoi, jonka jälkeen se selitti että työmarkkinoiden käytettävissä oleminen tarkoittaa että päivän aikana ei kulu aikaa muuhun kuin työnhakuun tjsp paskaa, jos siis koodasin juttuja koko päivän niin se tarkoitti etten ollut hakemassa töitä ja uhkasi katkaista tuet...
tuosta:


Selität ensi kerralla että olet jo hakenut kaikkiin mahdollisiin työpaikkoihin ja että tuo toiminta on vain sellaista joka pitää sinut aktiivisena ja otat sitten työn kyllä vastaan jos saat sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Ei noita valvottu aikaisemminkaan, joten aina vaan vähemmän tulevaisuudessakaan. Maksaisi esim. yrittäjälle euron päivässä, että pitää tyyppiä kirjattuna firmaansa.

Vapaaehtoistöistä tuli vaan mieleen, että onko ne yhdistyksiä, järjestöjä, säätiöitä? Mietin vain, että työttömät voisi noita itse perustella ja ottaa kirjoille muita työttömiä. Kattelin vaan, että monet vapaaehtoistyöt liittyy kirkkoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Eikös olisikin nerokasta jos tänne io-tech:lle pääsisi työharjoitteluun/työelämävalmennukseen, voisin ihan hyvin moderoida täällä 4 tuntia joka päivä... tietysti vain arkisin ja yhteen putkeen.
Esimerkiksi vuorot kello 5-9 aamulla sopisi minulle... lol vaikka 6 kuukauden pesti putkeen.

Jos olet jossain 6 kuukautta putkeen tai lyhyemmissä erissä,
sinua ei enää LAIN mukaan voi ottaa sen jälkeen minkäänlaiseen tukityöllistämishommaan mukaan siihen samaan paikkaan vaan ne joutuvat
palkkaamaan sinut oikeana työntekijänä.
Taitaa siis koskea juuri opiskelujen ulkopuolista työharjoittelua ja
työelämävalmennusta.

Kesäisinhän itse toimin yrittäjänä. Ja tuossa yhtenä kesänä yksi minua nuorempi
henkilö kysyi minulta työharjoittelu/työelämänvalmennuspaikkaa.
Olisin antanut muuten sille paikan työelämävalmennukseen
mutta kun hän oli eläkkeellä,
niin tämä henkilö olisi voinut silloin hakea tälläistä paikkaa lain mukaan
ainoastaan kunnalta tai yhteishyvää tuottavalta järjestöltä.

Eli ei yrittäjältä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Selität ensi kerralla että olet jo hakenut kaikkiin mahdollisiin työpaikkoihin ja että tuo toiminta on vain sellaista joka pitää sinut aktiivisena ja otat sitten työn kyllä vastaan jos saat sitä.
Ihan turhaa. Koitin selittää että sellaista duunia ei vaan ollut tarjolla mitä olin etsimässä, ja se täti heitti takasin jotain tyyliin "oletko miettinyt että tämä voisi olla sulle väärä ala, jos kouluttautuisit johonkin muuhun" tjsp yhtä typerää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Menisin töihin jos joku soittaisi ja pyytäisi (puhelinnumero kyllä löytyy työkkäristä). Jos hakee itse töihin niin tulee sellainen fiilis ettei ne oikeasti edes halua mua sinne. Muutenkin se on täysin väärä lähtökohta että työntekijä hakee töihin koska työnantajahan se tarvii työntekijöitä. :)
ja työnantajana mietin sitä että jos joutuu hommista maksamaan palkkaa jollekin niin eihän se silloin ihan oikeesti halua niitä hommia edes tehdä. siksi odotankin niitä jotka tekevät ilmaiseksi ihan tekemisen ilosta. :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
639
Se oli muuten tuo poliittinen vasemmisto, joka äänesti ansiosidonnaisen lyhentämisen puolesta. Kuhan totean. Jos siitä olisi äänestänyt joku muu taho, niin taustalla voisi odottaa olevan jotain matemaattisia laskutoimituksia, (esimerkiksi, että tuo siirretään veroetuna yrityksille jotka palkkaavat uusia), mutta näille ryhmille matematiikka on aivan liian arkinen ja tylsä tapa nähdä maailma. Liekö vaan kaunaa työttömiä vihakirjoittelijoita kohtaan.
Mikähän mahtaa olla syynä tällaiseen väitteeseen?

Poliittinen vasemmisto kyllä äänesti täysin päin vastaisesti, eli ansiosidonnaisen lyhentämistä vastaan, eli näin:



Tuntuu kyllä todella älyttömältä, että samat miehet ja naiset jaksavat vuosikymmenestä toiseen yrittää kääntää maapalloa litteäksi kun mietitään ratkaisuja työttömyyteen, ja aina palataan samaan ratkaisuun eli keppiin, jossa työttömyys on aina työttömän oma vika.

Ja heti kun se työttömän status muuttuu työlliseksi, pitäisi ihmisen automaattisesti omaksua paheksumisen kulttuuri, jossa kaikki sosiaaliturva on pahasta.

Toisaalta perustuslaillisiin ongelmiin on törmätty jo niin monta kertaa nykyhallituksen kanssa, että tuskinpa tämäkään uusi työryhmän ehdotus poikkeaa totutusta, mutta harmillista tässä nykyisessä meiningissä on se, että aikaa kuluu aika rutkasti ennen kuin tämä neljävuotiskausi on kärsitty, ja sen tuottamat ongelmat korjattu, kun samalla kertaa olisi voitu helpottaa koko järjestelmän toimivuutta kertaheitolla.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 532
Työhaastatteluun menossa. Paljonko palkkatukea saa? Maksimissaan 50% mutta onko siinä maksimimäärää euroille? Yhdistyksille ja säätiöille on euroraja, mutta entä yksityisille firmoille?

Saako palkkatukea etätyöhön?

http://te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/loyda_tyontekija/tukea_rekrytointiin/palkkatuki/index.html
Kannattaa kysyä te-toimistosta onko palkkatukimäärärahoja edes jäljellä. Mulle joskus valmistumisen jälkeen mainostettiin te-toimistossa palkkatuki mahdollisuutta, määrahat tosin oli loppunut jo huhti-toukokuussa, joten ei sen enempää kokemusta siitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
689
Edelleen vituttaa tuo poliitikkojen (ja muiden) mussuttaminen nykymallin työttömyysturvan vastikkettomuudesta. Paskat se mitään vastikkeetonta on, niin kauan kuin kaikesta maksetaan maailman mittakaavassa aivan vitusti veroa, niin palkoista, perinnöistä kuin vanhoiksi menneistä säilykeruuista. :think: Vai eikö verorahoilla nykyään ole tarkoitus tarjota kansalaisille muuta kuin byrokratiaa ja vastaanottokeskuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 532
Lisää hallituksen himmeleitä, edellinen joka jo torpattiin ei eronnut työharjoitteluista, kokeiluista, kuntouttavasta toiminnasta jne mitenkään. Nyt keksittiin ilmaistyölle uusi raflaavampi nimi, työttömyys kun on aina työttömän vika! Yritykset jatkaa irtisanomisia ja ottaa kohta saman henkilökunnan takaisin ilmaiseksi.

Mikä turva työttömällä tuossa mahtaa olla? Jos työnantajaa ei mielytä asenne, naama, moraali jne, niin potkii pellolle ja ottaa uuden tilalle jonosta? Työttömällä tuossa tuskin on mitään sanottavaa ja perään tulee karenssi. :tup: Yritykset kun voi hyödyntää loputtomasti erilaisia "harjoittelijoita" ilman sanktioita. Hieno systeemi. :tup:
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
42
Työttömien kannattaa perustaa yhdistys vertaistukitoiminnalle ja hakea rahoitusta kansliasta vapaaehtoistoiminnalleen. Käytännössä siis mancavelle jossa on julkisempi ja yksityisempi puoli, eli henkilökunnan tilat. Erona lähinnä se, että julkisella puolella pelataan leikkirahasta ja sinne nakitetaan aina yksi katsomaan ettei spurgut oksenna seinille.

Tosin tälläkin hetkellä työmarkkinatukea saavan pitää käydä luukulla, joten itse en ole jaksanut edes käydä työkkärissä, kuin haistattamassa vitut aina silloin tällöin saadakseni kieltävän päätöksen.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
vielä vk töitä ja sitte jatkuu "iki-ihana" työttömyys...
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
En ymmärrä ihan kaikkea tuota itkemistä täällä. Eikös tässä hallituksen esityksessä lähdetä siitä, että ilmaistyönäyte on:

a) työttömän omasta aloitteesta tehtävä toimenpide, silloin ei kyllä työkän tätzä sitä voi teille tunkaista ristiksi väkisin.

b) kestoltaan hyvinkin rajoitettu (1 kk) ja kyseessä on kuitenkin yritykselle käytännössä sama asia kuin koepalkkaus. Kuukaudessa ei kerkiä ketään riistämään vielä mitään kohtuuttomia määriä. Jos ei työsuhde jää pysyväksi, joutuu firma selittelemään asiaa työkkäriin päin "miksi ei palkattu" ja työkkäri ei välttämättä anna seuraavaa matoa koukkuun,jos homma alkaa haisemaan jatkuvalta toimintatavalta. Tietysti on vaarana että firman kieltäytyessä palkkaamasta työkkäri lätkäsee karenssia työntekijälle - olikos sen antaminen estetty tässä uudessa aloitteessa? Ainakaan sitä karenssia ei saa antaa heppoisin perustein, pitää käytännössä olla kyllä sitten firman taholta todisteellinen syy tyyliin "se tuli umpikännissä töihin, eihän me voida tollasta ottaa..."

Lisäksi, 1 kuukaudessa se työntekijän perehdyttäminenkin käytännössä maksaa jotain....firmalle siis. Tuskin tätä nyt tullaan väärinkäyttämään paljoakaan. Tuskin tästä edes tulee mikään kovin suosittu kokeilu. Se on minun arvaukseni.

Minusta tässä ei ole syytä suureen huolenaiheeseen ainakaan näillä parametreillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Palkkatöitä kannattaa etsiä niin ei tartte ihmetellä mitään haisuja.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
En ymmärrä ihan kaikkea tuota itkemistä täällä. Eikös tässä hallituksen esityksessä lähdetä siitä, että ilmaistyönäyte on:

a) työttömän omasta aloitteesta tehtävä toimenpide, silloin ei kyllä työkän tätzä sitä voi teille tunkaista ristiksi väkisin.

b) kestoltaan hyvinkin rajoitettu (1 kk) ja kyseessä on kuitenkin yritykselle käytännössä sama asia kuin koepalkkaus. Kuukaudessa ei kerkiä ketään riistämään vielä mitään kohtuuttomia määriä. Jos ei työsuhde jää pysyväksi, joutuu firma selittelemään asiaa työkkäriin päin "miksi ei palkattu" ja työkkäri ei välttämättä anna seuraavaa matoa koukkuun,jos homma alkaa haisemaan jatkuvalta toimintatavalta. Tietysti on vaarana että firman kieltäytyessä palkkaamasta työkkäri lätkäsee karenssia työntekijälle - olikos sen antaminen estetty tässä uudessa aloitteessa? Ainakaan sitä karenssia ei saa antaa heppoisin perustein, pitää käytännössä olla kyllä sitten firman taholta todisteellinen syy tyyliin "se tuli umpikännissä töihin, eihän me voida tollasta ottaa..."

Lisäksi, 1 kuukaudessa se työntekijän perehdyttäminenkin käytännössä maksaa jotain....firmalle siis. Tuskin tätä nyt tullaan väärinkäyttämään paljoakaan. Tuskin tästä edes tulee mikään kovin suosittu kokeilu. Se on minun arvaukseni.

Minusta tässä ei ole syytä suureen huolenaiheeseen ainakaan näillä parametreillä.
Missäs tällaisia on puhuttu että firman pitäisi selvittää kunnolla miksei palkattu?

Uskon siihen ettei väärinkäytetä paljoa yhtä paljon kuin nykyjärjestelmää ei mukamas väärinkäytetä, mitä nyt firmoja pyöritetään käytännössä puhtaasti orjatyövoimalla siellä sun täällä, ja niitä käytetään voittoa tavoittelevissa firmoissa minkä piti alunperinkin olla kiellettyä
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Mikähän mahtaa olla syynä tällaiseen väitteeseen?

Poliittinen vasemmisto kyllä äänesti täysin päin vastaisesti, eli ansiosidonnaisen lyhentämistä vastaan, eli näin:

Jaa 100, Ei 47, Poissa 52.
Ei millään pahalla, mutta miten ihmeessä tuollaisesta äänestyksestä voi olla 52 poissa? Kummastuttaa muutenkin tämä eduskuntatyöskentely, kun eihän siellä edes tarvitse olla tai tehdä mitään tai pitää puheenvuoroa ja silti tulee hillot taskuun. Mun mielestä kansan palvelemisessa pitäisi olla 90% paikallaolovaade. Ei noi oikeasti niin kiireisiä ole nuo riviedustajat.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
399
Ei millään pahalla, mutta miten ihmeessä tuollaisesta äänestyksestä voi olla 52 poissa? Kummastuttaa muutenkin tämä eduskuntatyöskentely, kun eihän siellä edes tarvitse olla tai tehdä mitään tai pitää puheenvuoroa ja silti tulee hillot taskuun. Mun mielestä kansan palvelemisessa pitäisi olla 90% paikallaolovaade. Ei noi oikeasti niin kiireisiä ole nuo riviedustajat.
Valiokuntamatkat. Koska täysistuntoja on viikottain, on pakosti osa edustajista työmatkoilla tai edustusmatkoilla muualla Suomessa tai ulkomailla. Kansanedustajat käyvät ulkomailla tutustumassa paikalliseen lainsäädäntöön ja ongelmien kehittämisratkaisuihin, josko samoja voitaisiin soveltaa myös Suomessa. Koska hallituksen esitys menee aina läpi, kun hallituksella on enemmän edustajia, on periaatteessa aivan sama vaikka kaksi valiokuntaa olisi Ruotsissa, kun noissa valiokunnissa hallitus-oppositio-jakauma on sama kuin eduskunnassa muuten.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Missäs tällaisia on puhuttu että firman pitäisi selvittää kunnolla miksei palkattu?

Uskon siihen ettei väärinkäytetä paljoa yhtä paljon kuin nykyjärjestelmää ei mukamas väärinkäytetä, mitä nyt firmoja pyöritetään käytännössä puhtaasti orjatyövoimalla siellä sun täällä, ja niitä käytetään voittoa tavoittelevissa firmoissa minkä piti alunperinkin olla kiellettyä
Kun asiaa on käsitelty mediassa, niin tuollaisen kommentin muistan jonkun virkakyöstin sanoneen. En nyt tullut paikkaa muistiinmerkinneeksi. Sitä selvitetäänkö sitä sen kummemmin, sehän riippuu lakkautettavien TE-keskusten virkakyösteistä. Osa selvittää, osa ei. Mutta idea on kait, että yritys joutuu perustelemaan jotenkin palkkaamattajättämisen. Neutraali perustelu olisi kait "havaitsimme yrityksessä että vielä ei ole riittävästi tarvetta kyseisenlaiseen lisäresurssiin, N.N. sen sijaan suoritti työtehtävänsä moitteetta ja suosittelemme". Jotain tuollasta paskaa varmaan kannattaa yrityksen C.B.-osaston suoltaa.

Se on tietysti selvä, että yksikään työnhakija ei lähde noihin kokeiluihin ellei heidän oikeusturvansa ole korkea eli että palkkaamattajättäminen subjektiivisin perustein ei saa johtaa minkäänlaisiin karenssipäätöksiin tai muihin rangaistuksiin.

Oikeastaan tässä ei ole mitään uutta. Tämänkaltaista toimintaahan on ollut vuosikaudet mm. rekrytoivien koulutusohjelmien muodossa TE-toimistoissa konsulttiyritysten tarjoamana.

Väärinkäytöksiin firmat eivät tarvitse uusia mekanismeja. Niillähän on jo tuo 9 euron orjatyö olemassa, ketkä haluaa väärinkäyttää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 451
Viestejä
4 162 489
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom