• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 781
Potentiaalisia työpaikkoja on olemassa käyyännössä rajattomasti. Riittää, että keksii, miten tuottaa yli kustannuksensa verran lisäarvoa.

Jos kaikki työkykyiset työttömät alkaisivat tehdä määrätietoisesti töitä työllistumisen eteen, niin kaikki työllistyisivät. Tämä tietysti pitää sisällään laajan määrän toimenpiteitä, ei pelkästään aivotonta hakemusspämmiä.
Niin tai jos kaikki olemassa olevat työsuhteetkin pakotetaan muuttamaan lailla "uudistetuksi työehtosopimukseksi", jossa kiinteäpalkkaisuudet muutetaan provisiopalkkaukseksi ja työntekijästä tehdään yrittäjähenkeä, 0e/h-xe/h, jossa x=rajaton luku, hyödyntää se potenttiaalisen työn esiintulemista ja lähes täystyöllisyyttä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Työttömänä on ihan mukava olla jos on rahaa, työttömyyden perimmäinen ongelma onkin rahanpuutteessa. Toki vituttaahan se tämä nykyinen tilanne ettei töitä saa kirveelläkään. Olispa niinkuin ennen, sen kun käveli firman ovesta sisään ja sanoivat suoraan, että tossa on työvaatteet tervetuloa. Nykyinen paskahallitus ei ole tehnyt mitään parantaakseen työllisyyttä, pelkästään tehneet elämän hankalammaksi. No seuraava hallitus tulee olemaan radikaalisti erillainen kuin nykyinen.
Suomen tuntien vihervassarit saavat pakotettua persut ulos aivopesemällä ihmisiä median kautta, mutta sen sijaan että tulisi jotain oikeasti uutta siellä on taas koko kolmen kopla koolla, tai pahimmassa tapauksessa joku järjetön sateenkaaripaketti 6+ puolueineen
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
No mutta tästä hallituksesta ei paskenpaa skenaariota voi enää tulla joten eiköhän seuraavat vaalit ole win-win kuitenkin.

Nykyhallitus yrittää kyllä parhaansa mukaan paskoa koko työllisyyskentän. Kohta et mene tuomiolle työkkäriin vaan pääset jollekkin vuokrafirman kusipääjunkkarille selittelemään ja rahaa virtaa (valtiolta - veroparatiiseihin).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Jos kaikki työkykyiset työttömät alkaisivat tehdä määrätietoisesti töitä työllistumisen eteen, niin kaikki työllistyisivät.
Jos kaikki suomalaiset olisivat valmiita tekemään töitä ilman palkkaa, kaikille löytyisi töitä. Muussa tapauksessa jonkun pitää sitoutua maksamaan palkkaa ennenkuin työtä on vielä tehty. Toisin sanoen, työllistäminen on riskin ottamista.

Kukaan ei työllisty ellei työnantaja ole sitä mieltä että riskin ottaminen on kannattavaa. Onko perimmäinen argumenttisi siis se, että jos riskiä ei olisi niin työnantaja kyllä löytyisi?

Riskin arvioi kuitenkin työnantaja, ei työnhakija, joten työnhaku onkin oikeastaan vain itsensä myymistä. Me kaikki emme kuitenkaan ole myyjiä luonteeltaan. Ei myöskään tunnu hirveän hyvältä ajatukselta saada palkkaa jostain mihin ei itse usko, ei vaikka miten koittaisi fiilistellä että se on työnantajan ongelma eikä minun. Ja jos sellaisen paikan saisikin, työnteko sillä asenteella johtaisi minun tapauksessani huomattavan varmasti ennenpitkää burnouttiin. En ole tietentahtoen tuhoamassa terveyttäni yrittämällä väkisin jotain mikä ei ole minun juttuni, minulle kun on tärkeää saada aikaan myös tuloksia eikä vain palkkaa.

Tiedän että on paljon ihmisiä jotka hakevat kaikensortin töihin vaikkei mitään pätevyyttä olisi, ja välillä myös saavat niitä työpaikkoja. Ja mahdollisesti aiheuttavat sitten firmoille huomattavia tappioita sähellyksellään kun ovat välinpitämättömiä eivätkä täysin ymmärrä mitä ovat tekemässä... En halua olla se tyyppi, en vaikka "asennetta" muuttamalla töitä jostain löytyisikin.

PS. Työkkärin täti voi olla muuten helvetin vihamielinen jos työnhakija tekee jotain "muita toimenpiteitä" kuin vain hakemusten lähettelyä. Jos vaikka ohjelmoijana koodaat jotain rahanarvoista pikkuprojektia josta olisi apua todistamaan oma arvo työntekijänä niin huutoa tulee, "EI SULLE SIITÄ MAKSETA". Työtön ei saisi tehdä mitään semmoista mistä joku voisi maksaa koska silloin katkeaa tuet. Onnea vaan työnhakuun ilman näyttöä siitä että pystyt tekemään rahanarvoista kamaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
426
PS. Työkkärin täti voi olla muuten helvetin vihamielinen jos työnhakija tekee jotain "muita toimenpiteitä" kuin vain hakemusten lähettelyä. Jos vaikka ohjelmoijana koodaat jotain rahanarvoista pikkuprojektia josta olisi apua todistamaan oma arvo työntekijänä niin huutoa tulee, "EI SULLE SIITÄ MAKSETA". Työtön ei saisi tehdä mitään semmoista mistä joku voisi maksaa koska silloin katkeaa tuet. Onnea vaan työnhakuun ilman näyttöä siitä että pystyt tekemään rahanarvoista kamaa.
Kyttääkö tämä työkkärin täti Github-tiliäsi? ;)
Tai siis, en nyt ymmärrä kontekstiä. Eli jos työttömänä opiskelisin ohjelmointia, voiko työkkärin täti tämän kieltää? Miksi kertoisin työkkärin tädille opiskelevani jotain itsekseni? Toinen asia on sitten onko ilmottautunut johonkin aikuisopiston ohjelmointikursseille, en todellakaan suosittele.

Jos ohjelmointi kiinnostaa niin autan mielelläni!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Tai siis, en nyt ymmärrä kontekstiä. Eli jos työttömänä opiskelisin ohjelmointia, voiko työkkärin täti tämän kieltää?
Työkkärin tätihän voi kieltää ihan mitä vaan.

Konteksti on se, kun piti aiemmin tänävuonna työkkärissä tehdä työllistymissuunnitelma ja se täti kysyi että onko mulla jotain ideaa miten tulen elättämään itseni tulevaisuudessa, ja olihan minulla. Kerroin suoraan että juuri sillä hetkellä kiinnosti peliohjelmointi ja että olin ruvennut itsenäisesti opettelemaan hommaa ja tein testiksi peliä, ja se suuttui siitä. Korotti ääntään ja marmatti. Tuo "EI SULLE SIITÄ MAKSETA" oli tismalleen mitä täti sanoi, jonka jälkeen se selitti että työmarkkinoiden käytettävissä oleminen tarkoittaa että päivän aikana ei kulu aikaa muuhun kuin työnhakuun tjsp paskaa, jos siis koodasin juttuja koko päivän niin se tarkoitti etten ollut hakemassa töitä ja uhkasi katkaista tuet...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Kukaan ei työllisty ellei työnantaja ole sitä mieltä että riskin ottaminen on kannattavaa. Onko perimmäinen argumenttisi siis se, että jos riskiä ei olisi niin työnantaja kyllä löytyisi?
Ei. Jos kaikki tekisivät samalla tavalla kuin mitä sinä käsittääkseni olet tehnyt, niin useampi työllistyisi.

Jos oikein ymmärsin, niin sinähän koodailet omaa projektia ja kehität tällä tavalla osaamistasi. Tämä opettelu perustuu siihen, että olet huomannut työmarkkinoilla olevan pulaa jostakin tietystä osaamisesta. Tämän osaamisen kehittämisen kautta mahdollisuutesi työllistyä paranevat. Opettelemiesi harvinaisten taitojen takia voit työllistyä aivan uuteen työpaikkaan, jota ei olisi, mikäli et olisi kehittänyt osaamistasi. Yhteiskuntaan syntyy uusi työpaikka. Uuden työpaikan myötä pystyt kuluttamaan enemmän, lisääntynyt kysyntä mahdollistaa uusien työpaikkojen syntymisen, samalla tavalla veronmaksukykysi kasvaa ja se lisää työllisyyttä myös.

Perimmäinen argumentti on siis, että talous on dynaamista ja ihmisten toimet vaikuttavat siihen, paljonko työtä tehdään so. paljonko on työpaikkoja.

Toinen argumentti on, että Suomi on niin pieni maa, että ei ole mitään estettä sille, etteikö koko populaatiolle voisi löytyä maailmanmarkkinoilta duunia.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Työkkärin tätihän voi kieltää ihan mitä vaan.

Konteksti on se, kun piti aiemmin tänävuonna työkkärissä tehdä työllistymissuunnitelma ja se täti kysyi että onko mulla jotain ideaa miten tulen elättämään itseni tulevaisuudessa, ja olihan minulla. Kerroin suoraan että juuri sillä hetkellä kiinnosti peliohjelmointi ja että olin ruvennut itsenäisesti opettelemaan hommaa ja tein testiksi peliä, ja se suuttui siitä. Korotti ääntään ja marmatti. Tuo "EI SULLE SIITÄ MAKSETA" oli tismalleen mitä täti sanoi, jonka jälkeen se selitti että työmarkkinoiden käytettävissä oleminen tarkoittaa että päivän aikana ei kulu aikaa muuhun kuin työnhakuun tjsp paskaa, jos siis koodasin juttuja koko päivän niin se tarkoitti etten ollut hakemassa töitä ja uhkasi katkaista tuet...
Olisit vaan läpsäissyt tätiä avarilla naamaan. Kovaa.
 

Steakki

tymä
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
310
Työkkärin tätihän voi kieltää ihan mitä vaan.

Konteksti on se, kun piti aiemmin tänävuonna työkkärissä tehdä työllistymissuunnitelma ja se täti kysyi että onko mulla jotain ideaa miten tulen elättämään itseni tulevaisuudessa, ja olihan minulla. Kerroin suoraan että juuri sillä hetkellä kiinnosti peliohjelmointi ja että olin ruvennut itsenäisesti opettelemaan hommaa ja tein testiksi peliä, ja se suuttui siitä. Korotti ääntään ja marmatti. Tuo "EI SULLE SIITÄ MAKSETA" oli tismalleen mitä täti sanoi, jonka jälkeen se selitti että työmarkkinoiden käytettävissä oleminen tarkoittaa että päivän aikana ei kulu aikaa muuhun kuin työnhakuun tjsp paskaa, jos siis koodasin juttuja koko päivän niin se tarkoitti etten ollut hakemassa töitä ja uhkasi katkaista tuet...
Tuosta päätellen akka luulee, että työtön naputtelee ja hakee töitä koko sen ajan minkä on hereillä, olisit vetänyt turpaan, läpsinyt puolikovalla ympäri korvia ja sylkäissyt päälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
45
En ole reilun 20 vuoden työuralla ollut kuin kerran työttömänä, kun sain potkut yhdeksän vuoden työsuhteen jälkeen. Edelleen se kaihertaa mieltä ja aika työttömänä oli melko kamalaa. Irtisanomisen jälkeen olin toimintakyvytön jonkin aikaa, mutta sitten vähitellen palasin elävien kirjoihin. Aika kovalta tuntui se "tarpeettomuus", vaikka en edes pitänyt itseäni minään työintoilijana.

No, nyt kun ikää on jo reilusti ja ikärasismi työmarkkinoilla yleistä, ei olisi kovin kiva enää joutua kilometritehtaalle. Tosin nyt olisin tilanteeseen valmiimpi. Jos jotain olen oppinut kokemuksistani, en ikinä vittuile työttömille. Se tilanne saattaa olla edessä meillä kaikilla joskus. Syystä tai toisesta.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Jep, tuntuu yleisemminkin siltä, että työttömät vihaavat ajatusta siitä, että omasta elämästä ja työllistymisestä pitäisi itse ottaa jotain vastuuta.
Tämä on yksi osasyy työttömyyteen, mutta ei ole vaikea ymmärtää sitä ettei iso osa ihmisistä ole sellaisia, että he pitävät itsensä mainostamisesta työnantajille.

Kilpaileminen töihin pääsemisestä tuntuu jotenkin vinksahtaneelta, vaikkei se mitään uutta ole. Kilpaileminen elintasosta kuulostaa järkevämmältä, mutta kaikki eivät ole niin paljoa palkan perään, vaan työn tulisi tuoda elämään muun laisia etuja. Monet pidempään työttömät ovat todennäköisesti jo tottuneet elintasoonsa, eikä työ pelkän palkan tähden motivoi.

Suorittavaa tai muuten hyvin mekaanista perustyötä jaksaa kyllä tehdä hieman humaanimpikin ihminen, jos vain työtunteja olisi viikossa vähemmän, siis lyhyempiä työpäiviä. Joustamattomuus tässä asiassa hiertää pahasti (ainakin minua).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Ei. Jos kaikki tekisivät samalla tavalla kuin mitä sinä käsittääkseni olet tehnyt, niin useampi työllistyisi.

Jos oikein ymmärsin, niin sinähän koodailet omaa projektia ja kehität tällä tavalla osaamistasi.
Muttakun se työkkärin täti oli sitä mieltä että nimenomaan näin EI SAA TEHDÄ ja tämmöinen on täysin väärin! Työttömyystukea ei makseta sitävarten että työtön opiskelee tai tekee jotain omia juttujaan vaan "työnhaku on täysipäiväistä työtä". Mun oli pakko lopettaa projektini siihen paikkaan ettei olisi lähtenyt toimeentulolta pohja pois.

Kirsikkana kaiken päällä työkkärin täti vielä lopuksi lässytti että ei sitä työttömyystukea ole pakko kenenkään hakea jos ei tykkää siitä miten asiat toimii, vihjaili vielä että jos olisin vaikka sairaslomalla niin saisin tehdä sitten ihan mitä huvittaa... pisti kyllä miettimään että onko ne TE-toimiston tädit tulospalkattuja vai miksi ihmeessä sillä oli niin aggressiivinen meno päällä.
 

Steakki

tymä
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
310
Muttakun se työkkärin täti oli sitä mieltä että nimenomaan näin EI SAA TEHDÄ ja tämmöinen on täysin väärin! Työttömyystukea ei makseta sitävarten että työtön opiskelee tai tekee jotain omia juttujaan vaan "työnhaku on täysipäiväistä työtä". Mun oli pakko lopettaa projektini siihen paikkaan ettei olisi lähtenyt toimeentulolta pohja pois.

Kirsikkana kaiken päällä työkkärin täti vielä lopuksi lässytti että ei sitä työttömyystukea ole pakko kenenkään hakea jos ei tykkää siitä miten asiat toimii, vihjaili vielä että jos olisin vaikka sairaslomalla niin saisin tehdä sitten ihan mitä huvittaa... pisti kyllä miettimään että onko ne TE-toimiston tädit tulospalkattuja vai miksi ihmeessä sillä oli niin aggressiivinen meno päällä.
Sulle on vaan sattunut joku työhönsä vittuuntunut luuska, ei mulle ikinä ole työkkärin tantat ruvennut päätään aukomaan ja toisaalta jos alkaisivatkin niin sanoisin suoraan miten hyödyttömiä paskoja ne on kun aina olen omat työpaikat hommanu ne ei oo muuta tehny ku uhkaillu karensseilla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 438
Kirjoitetaan nyt omakin tarina, sillä kokemusta on työttömyydestä ja työstä.

Valmistuin amiksestä keväällä 2008 ja kuinka ollakaan, tällä alalla ylikoulutus oli aivan järkyttävää. Ei toivoakaan että saisi töitä, joten olin kesäkuusta seuraavan vuoden tammikuuhun asti työttömänä. Tammikuussa armeijaan, jossa vierähti vuosi. Armeijan jälkeen mietin, että mitähän tekisi. Pääsin muutaman kuukauden tyttömyyden jälkeen töihin paikalliselle kuntosalille Sanssi-kortilla. Käteen jäi kuukaudessa noin 900e/kk ja pelastus oli se, että vuokra oli aivan saatanan halpa. Palkkahan oli aivan paska, mutta työaika tuolle palkalle oli 25h/vk ja lisätunteihin ei ollut mahdollisuutta. Viihdyin oikeasti työssä ja tuossa vaiheessa edes palkka ei isommin vituttanut, sillä elintavoiltani olen säästäväinen ja baarit eivät kuulu viikonlopun ohjelmistoon. Sain vielä treenata salilla ilmaiseksi eli säästöä sekin.

Olin Sanssi-kortilla töissä huhtikuusta 2010 aina elokuuhun 2011, jolloin sain ammattikorkeakoulupaikan. Olin hakenut samalle linjalle jo keväällä 2010, mutta silloin en tullut valituksi. Syksystä 2011 alkaen opiskelin päätoimisesti ja jokaisena kesänä tein 2kk-3kk pätkän kaupungilla parkkipirkkona. Tuohonkin työhön päädyin täysin sattumalta, sillä olin jättänyt avoimen kesätyöpaikkahakemuksen kaupungille ja kun pysäköinninvalvontaan tuli tarve lomatuuraajaksi, he soittivat ja kysyivät kiinnostustani. Kävin haastattelussa ja minut valittiin.

Valmistuin lopulta määräajassa, eli jouluna 2014. Heti valmitumisen jälkeen kävin kahdessa haastattelussa, mutta ei tärpännyt. Joulukuusta 2014 alkaen olin taas työttömänä 2015 kesään asti, jolloin kävin tekemässä 3kk pätkän parkkipirkkona. Vuoden 2015 elokuusta jäin taas työttömäksi ja lukuisista työhakemuksista huolimatta en saanut työpaikkaa. Edes viime kesänä en saanut töitä parkkipirkkona, sillä hommaan oli valittu joku muu. Tämä oli kuitenkin onnenpotku, sillä sattumoisin satuin laittamaan hakemuksen erääseen firmaan, jonka liittyi etäisesti omaan alaan. Osa-aikatyötä ja muuttaminen toiselle paikkakunnalle oli edellytys. Kävin eräänä torstaina haastattelussa ja heti haastattelun jälkeen lyötiin työsopimus kouraan allekirjoitettavaksi. Työt alkoivat maanantaina ja elettiin siis heinäkuuta 2016. Tunteja tässä työpaikassa tuli aluksi noin 20h/vk ja nyt kuukausia myöhemmin olen vakituisena työntekijänä. Tunteja tuli viime kuukaudessa 130h, mutta mikä positiivista, teen omasta tahdostani ja elämäntilanteesta johtuen 4-päiväistä työviikkoa. Ma-to siis töitä ja pe-su aina vapaata. Palkkaa pystyn nostamaan aika hyvin verottomilla kilometrikorvauksilla, jotka työnantaja maksaa kuukausittain. Tarvitsen työssäni siis omaa autoa ja kilometreja kertyy kuukausitasolla noin 800km-1200km. Viihdyn työssäni ja palkkakin on kohtalainen (11,75e/h + mahdolliset iltalisät). Lisäksi työilmapiiri on loistava. Ainoa miinus on se, että työn puolesta jouduin muuttamaan pienelle, alle 10 000hlö paikkakunnalle. Tämä sattui onneksi olemaan kotipaikkakuntani, eli muutama kaveri sentäs löytyy. Palkan päälle valtio tarjoaa vielä asumistukea 120e/kk ja tuolla aikaisemmalla 20h/vk tuntimäärällä palkan ja asumistuen lisäksi sain Kelasta vielä soviteltua työmarkkinatukea. Pienistä puroista kasvaa iso joki.

Ei siis kannata heittää kirvestä kaivoon. Kyllä itseäkin vitutti suunattomasti kun heti valmistumisen jälkeen en löytänyt töitä ja kaikki muut luokkakaverit pääsivät suoraan uraputkeen. Monta kertaa meinasin luovuttaa ja jokainen päivä työttömänä vitutti suunnattomasti, mutta siitä huolimatta kannattaa yrittää. Eihän sitä tiedä, että milloin joku ovi ja mahdollisuus aukeaa :)
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
Muttakun se työkkärin täti oli sitä mieltä että nimenomaan näin EI SAA TEHDÄ ja tämmöinen on täysin väärin! Työttömyystukea ei makseta sitävarten että työtön opiskelee tai tekee jotain omia juttujaan vaan "työnhaku on täysipäiväistä työtä". Mun oli pakko lopettaa projektini siihen paikkaan ettei olisi lähtenyt toimeentulolta pohja pois.

Kirsikkana kaiken päällä työkkärin täti vielä lopuksi lässytti että ei sitä työttömyystukea ole pakko kenenkään hakea jos ei tykkää siitä miten asiat toimii, vihjaili vielä että jos olisin vaikka sairaslomalla niin saisin tehdä sitten ihan mitä huvittaa... pisti kyllä miettimään että onko ne TE-toimiston tädit tulospalkattuja vai miksi ihmeessä sillä oli niin aggressiivinen meno päällä.
En epäile tätä hetkeäkään. Vuonna 2009 pääsin armeijasta ja olin vuoden työttömänä kun en tajunnut suunnitella tulevaisuuttani armeijan aikana. Työttömyyden aikana jouduin kerran käymään TE-Toimistossa ja siellä kyselivät tulevaisuuden suunnitelmia. Ilmoitin hakevani keväällä kouluun ja valmistautuvani pääsykokeisiin. Samalla ilmoitin hakevani kausiluontoista työtä, mutta en halunnut siirtyä lopullisesti työelämään. Tämä ei rouvalle käynyt, vaan hänen mielestään työkkärin rahoilla ei kehitetä itseään vaan haetaan pelkästään töitä. Minun olisi pitänyt unohtaa opiskeluhaaveet ja vain hakea töitä. Sanoi ihan suoraan, että kouluun haetaan omilla rahoilla eikä valtion tulemana. Poikkeuksena työkkärin omat koulutukset ja taisi se ehdottaa jotain heidän Microsoftin sertikoulutusta.

Arvatkaa vain hainko tuon talouskriisin aikana 24/7 töitä vai hainko sinne kouluun? Olenko nyt matalapalkka-alalla vai asiantuntijatehtävissä korkeakoulututkinnon kanssa?
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
90% Työttömistä täysiä luusereita. Jos ei vuodessa löydä töitä niin pitäskö kahtoa peiliin? Helvetin rotat!
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Miksi siellä haastattelussa pitää hypätö niin usein? Joku työkkärin mummo on viimene paikka mistä töitä irtoaa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Miksi siellä haastattelussa pitää hypätö niin usein? Joku työkkärin mummo on viimene paikka mistä töitä irtoaa
Eihän sinne työtä mennä hakemaan vaan niiden haastattelujen agenda on tukien katkaisulla uhkailu ja työttömän alistaminen. Logiikka on kai se että työttömyys on työntekijän oma valinta joten pitää vähän käyttää keppiä että suunta muuttuisi.
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Eihän sinne työtä mennä hakemaan vaan niiden haastattelujen agenda on tukien katkaisulla uhkailu ja työttömän alistaminen. Logiikka on kai se että työttömyys on työntekijän oma valinta joten pitää vähän käyttää keppiä että suunta muuttuisi.
Kyllähän se monesti onkin. 90% Työttömistä luulee että heidät haetaan kotoonta töihin. Loput 10% istuu paikallisessa kuppilassa ja toivoo että ei haettais.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Terevis voisi sitten alkaa ruuvaamaan tuota trollivaihdetta selvästi pienemmälle, Suomessa on edelleen se yli 500 000 työtöntä ja avoimia paikkoja alle 40 000, eikä se siitä mihinkään muutu vaikka työtön rustaisi 10 tuntia päivässä hakemuksia ja ravaisi vielä päivittäin työkkärissä päälle.
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Terevis voisi sitten alkaa ruuvaamaan tuota trollivaihdetta selvästi pienemmälle, Suomessa on edelleen se yli 500 000 työtöntä ja avoimia paikkoja alle 40 000, eikä se siitä mihinkään muutu vaikka työtön rustaisi 10 tuntia päivässä hakemuksia ja ravaisi vielä päivittäin työkkärissä päälle.
Haisee selvästi työttömän moden ruikutukselta. Aina voi kouluttautua alalle jossa on töitä. Harvemmin kuulee että kukaan olisi saanut mistään mollin sivulta töitä. Kyllä niitä paikkoja on mutta ei avoimessa haussa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Haisee selvästi työttömän moden ruikutukselta. Aina voi kouluttautua alalle jossa on töitä. Harvemmin kuulee että kukaan olisi saanut mistään mollin sivulta töitä. Kyllä niitä paikkoja on mutta ei avoimessa haussa.
Eiköhän se ollut tässä sitten hetkeksi.

ps. en ole ollut työtön vuosiin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
58
Terevis voisi sitten alkaa ruuvaamaan tuota trollivaihdetta selvästi pienemmälle, Suomessa on edelleen se yli 500 000 työtöntä ja avoimia paikkoja alle 40 000, eikä se siitä mihinkään muutu vaikka työtön rustaisi 10 tuntia päivässä hakemuksia ja ravaisi vielä päivittäin työkkärissä päälle.
Tässä on itse asiassa edelleenkin se perinteinen ongelma ajattelutavassa. Ylläolevassa ajatellaan, että _jonkun muun_ pitää se työpaikka kehittää mihin sitten mennään. Sen saman kehittämisen voi myös tehdä itse, eikä aina edes tarvitse lähteä yrittäjäpohjalle jos vain keksii miten saa tienattua enemmän rahaa firmalle kuin mitä oma työpanos maksaa.

Näitä out-of-the-box -ajattelijoita on ihan joka tasolla, työmiehestä visionääriin. Yhden tällaisen kanssa oli joskus ihan mielenkiintoista keskustella, heitteli paljon erilaisia ajatuksia mitä kaikkea tekemätöntä on. Suurin osa ei tietenkään ole bisnekseksi isossa mittakaavassa, mutta itsensä työllistämisessä varmaan osa toimisikin. Monesti näitä yhdistää se, että näitä ei näe lähiökuppilassa surkuttelemassa omaa kohtaloaan vaan kehittävät heti seuraavaa jos yksi loppuu.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Tässä on itse asiassa edelleenkin se perinteinen ongelma ajattelutavassa. Ylläolevassa ajatellaan, että _jonkun muun_ pitää se työpaikka kehittää mihin sitten mennään. Sen saman kehittämisen voi myös tehdä itse, eikä aina edes tarvitse lähteä yrittäjäpohjalle jos vain keksii miten saa tienattua enemmän rahaa firmalle kuin mitä oma työpanos maksaa.

Näitä out-of-the-box -ajattelijoita on ihan joka tasolla, työmiehestä visionääriin. Yhden tällaisen kanssa oli joskus ihan mielenkiintoista keskustella, heitteli paljon erilaisia ajatuksia mitä kaikkea tekemätöntä on. Suurin osa ei tietenkään ole bisnekseksi isossa mittakaavassa, mutta itsensä työllistämisessä varmaan osa toimisikin. Monesti näitä yhdistää se, että näitä ei näe lähiökuppilassa surkuttelemassa omaa kohtaloaan vaan kehittävät heti seuraavaa jos yksi loppuu.
Ei tietenkään ole ainut vaihtoehto, että joku muu luo sen työpaikan, mutta sanotaanko vaikka että on aikatavalla eri luokan mahdollisuudet sille, että olemassa olevat yritykset saavat luotua uusia työpaikkoja, kuin että edes 100 000 työtöntä keksisi yhtäkkiä omaa osaamistaan vastaavan toimivan liikeidean, jolla lähteä yrittäjäksi, joka saattaisi sitten tulevaisuudessa työllistää muitakin
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
58
Ei tietenkään ole ainut vaihtoehto, että joku muu luo sen työpaikan, mutta sanotaanko vaikka että on aikatavalla eri luokan mahdollisuudet sille, että olemassa olevat yritykset saavat luotua uusia työpaikkoja, kuin että edes 100 000 työtöntä keksisi yhtäkkiä omaa osaamistaan vastaavan toimivan liikeidean, jolla lähteä yrittäjäksi, joka saattaisi sitten tulevaisuudessa työllistää muitakin
Sen idean voi myydä myös olemassaolevalle yritykselle niin että pääsee itse sillä varjolla töihin tekemään sitä. Itse asiassa väitän, että 100k ihmisen _olisi_ optimitilanteessa helpompi kehittää suurempi määrä uusia työpaikkoja kuin olemassaolevien yritysten. Suomessahan tämä on vain teoriaa koska tuollaisesta yritteliäisyydestä rangaistaan.
 

Steakki

tymä
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
310
Sen idean voi myydä myös olemassaolevalle yritykselle niin että pääsee itse sillä varjolla töihin tekemään sitä. Itse asiassa väitän, että 100k ihmisen _olisi_ optimitilanteessa helpompi kehittää suurempi määrä uusia työpaikkoja kuin olemassaolevien yritysten. Suomessahan tämä on vain teoriaa koska tuollaisesta yritteliäisyydestä rangaistaan.
Tiedän monta yrittäjää jotka ovat siirtyneet kevytyrittäjiksi kun ovat todenneet, että suomessa ei yrittäminen kannata, veronkiertäjät tietenkin on oma kastinsa, porskuttavat menemään kun ei valtio nujerra.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
Ei ihan liity, mutta onko pitkäaikaistyöttömien äänestyskäyttäytymisestä tehty mitään tutkimuksia? Mitä puolueita äänestävät ja minkälaiset politiikot vetoavat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
Okei eli meni tunteisiin. Juntti eli maalainen tietysti olen.

Vapaaehtoisuuteen perustuvaa tutkimusta tässä haettiin eli sitä, että äänestetty puolue on itse ilmoitettu, joka ei mielestäni riko mitään demokratian (ei kansandemokratian) peruspilaria. Vai ovatko gallupkyselytkin kenties 'demokratian peruspilareita' rikkovia?
Ei ole yksi tai kaksi ihmistä, jotka ovat ihan itse kysymättä julistaneet äänestämänsä puolueen, joten en pidä mahdottomana tällaisen tutkimuksen olemassaoloa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
Jos kerätty data perustuu niihin idiootteihin, jotka julistaa oma-aloitteisesti äänestyskäyttäytymisensä, niin tutkimus on merkityksetön. Ajanhukkaa.
Suuntaa antava.

Fassssistithan harrastaa yksipuoluejärjestelmiä, joten puoluekäyttäytymisen tunteminen on turhaa, paljastaahan ne kilpailevat punafasssssistit itsensä muutenkin.

Liian vähän valkuaisaineita sisältävä ravinto (hapankaali ja tattaripuuro votkan kera sekä riisi ja nuudelit riisiviinan kanssa) altistaa masennukselle ja siitä tulee vihaiseksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
328
Kyllä työttömyyskorvauksen saamisen edellytyksenä pitäisi olla edes jonkinlaisen mukatyön tekeminen jos työttömyys alkaa venyä. Jos ei muuta niin kantakoot saavilla vettä avannosta toiseen 40h/viikko. Kyllä minua ainakin v*tuttaa että minun maksamistani veroista kustannetaan samaan ikäluokkaan kuuluvien laiskottelu ja vielä terveydenhuollot ja muut päälle. Ja sitten vielä tuutataan se 5+ enemmän tai vähemmän vajaata kakaraa pihalle omaa elämää ilostuttamaan ja nekin vielä tungetaan päivähoitoon kun ei työttömällä ole aikaa katsella kakaroidensa perään.

Perkele.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Kyllä työttömyyskorvauksen saamisen edellytyksenä pitäisi olla edes jonkinlaisen mukatyön tekeminen jos työttömyys alkaa venyä. Jos ei muuta niin kantakoot saavilla vettä avannosta toiseen 40h/viikko. Kyllä minua ainakin v*tuttaa että minun maksamistani veroista kustannetaan samaan ikäluokkaan kuuluvien laiskottelu ja vielä terveydenhuollot ja muut päälle. Ja sitten vielä tuutataan se 5+ enemmän tai vähemmän vajaata kakaraa pihalle omaa elämää ilostuttamaan ja nekin vielä tungetaan päivähoitoon kun ei työttömällä ole aikaa katsella kakaroidensa perään.

Perkele.
Sen sijaan, että julistat olevasi veronmaksajana oikeutettu saamaan sadistista nautintoa ketään hyödyttämättömästä työttömien kiusaamisesta (josta koituu ainoastaan lisää kustannuksia), voisit yrittää löytää todelliset syyt siihen, että elämäsi vituttaa sinua. Vaikka onhan se ulkoistaminen toki aina mukavampaa laiskalle ihmiselle.

Haluaisitko sinä muuten ratkaista sen yllä esitetyn matikkapähkinän?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 414
Kyllä työttömyyskorvauksen saamisen edellytyksenä pitäisi olla edes jonkinlaisen mukatyön tekeminen jos työttömyys alkaa venyä. Jos ei muuta niin kantakoot saavilla vettä avannosta toiseen 40h/viikko. Kyllä minua ainakin v*tuttaa että minun maksamistani veroista kustannetaan samaan ikäluokkaan kuuluvien laiskottelu ja vielä terveydenhuollot ja muut päälle. Ja sitten vielä tuutataan se 5+ enemmän tai vähemmän vajaata kakaraa pihalle omaa elämää ilostuttamaan ja nekin vielä tungetaan päivähoitoon kun ei työttömällä ole aikaa katsella kakaroidensa perään.

Perkele.
Mitä vittua se sinua hyödyttää jos joku sinulle tuntematon työtön kantaa vettä avannosta 40h/viikko? Meinaatko että tällöin verorahasi saavat parempaa vastinetta? Ei saatana mitään tolkkua taas tuossa syyllistämisessä. JA ei, en ole työtön, todennäköisesti paremmassa työssä kuin sinä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
235
Potentiaalisia työpaikkoja on olemassa käyyännössä rajattomasti. Riittää, että keksii, miten tuottaa yli kustannuksensa verran lisäarvoa.

Jos kaikki työkykyiset työttömät alkaisivat tehdä määrätietoisesti töitä työllistumisen eteen, niin kaikki työllistyisivät. Tämä tietysti pitää sisällään laajan määrän toimenpiteitä, ei pelkästään aivotonta hakemusspämmiä.
Aha, se on sit just näin.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
17
Kyllä työttömyyskorvauksen saamisen edellytyksenä pitäisi olla edes jonkinlaisen mukatyön tekeminen jos työttömyys alkaa venyä. Jos ei muuta niin kantakoot saavilla vettä avannosta toiseen 40h/viikko. Kyllä minua ainakin v*tuttaa että minun maksamistani veroista kustannetaan samaan ikäluokkaan kuuluvien laiskottelu ja vielä terveydenhuollot ja muut päälle. Ja sitten vielä tuutataan se 5+ enemmän tai vähemmän vajaata kakaraa pihalle omaa elämää ilostuttamaan ja nekin vielä tungetaan päivähoitoon kun ei työttömällä ole aikaa katsella kakaroidensa perään.

Perkele.
Näinkö on? Aika moni 15 - 20 vuotta töissä ollut on nyt joutunut yt boomin takia työttömäksi ja varmasti ovat veroillaan korvauksensa maksaneet, melko varmasti myös sinunkin koulutuksesi siihen päälle.
Sitten pitäisi vielä mennä jotain hanttihommia tekemään ilmaiseksi kun ei paskasti johdetuilla ja tappiota tekevillä firmoilla ole varaa maksaa palkkaa, niinkö?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
328
Sen sijaan, että julistat olevasi veronmaksajana oikeutettu saamaan sadistista nautintoa ketään hyödyttämättömästä työttömien kiusaamisesta (josta koituu ainoastaan lisää kustannuksia), voisit yrittää löytää todelliset syyt siihen, että elämäsi vituttaa sinua. Vaikka onhan se ulkoistaminen toki aina mukavampaa laiskalle ihmiselle.

Haluaisitko sinä muuten ratkaista sen yllä esitetyn matikkapähkinän?
Ei minua oma elämäni vituta vaan päin vastoin nautin siitä suuresti. Se on lähinnä muut ihmiset jotka sitä vitutusta aiheuttavat ja silloinkin se selkeästi kohdistuu näihin tiettyihin ryhmiin. Minun puolestani työttömyyttä voi pienentää suoraan työttömien määrää vähentämällä, ei siihen tarvitse uusi työpaikkoja keksiä. En ole laiska, ainoastaan tunnekylmä tuntemattomia kohtaan ja täysin irtaantunut sosiaalisesta mukavälittämisestä.

Mitä vittua se sinua hyödyttää jos joku sinulle tuntematon työtön kantaa vettä avannosta 40h/viikko? Meinaatko että tällöin verorahasi saavat parempaa vastinetta? Ei saatana mitään tolkkua taas tuossa syyllistämisessä. JA ei, en ole työtön, todennäköisesti paremmassa työssä kuin sinä.
Sadistinen mielihyvä. Ei ehkä vettä avannosta avantoon mutta työttömyyskorvauksen pitäisi olla selkeästi vastikkeellista, etenkin tahallisesti pitkään jatkuneessa työttömyydessä. Tuo ehkä karsisi niitä, jotka voidaan luokitella työn vieroksujiksi ja noita kyllä mahtuu tuohon muutamaan sataan tuhanteen aivan riittävästi. Minulla ei siis ole mitään niitä henkilöitä vastaan, jotka joutuvat olosuhteiden pakosta väliaikaisesti tai pitemmäksi aikaa työttömiksi mutta halveksin syvästi niitä, jotka eivät edes töihin halua. On toki totta, että nykyinen byrokraattinen järjestelmä tämän ympäriltä pitäisi saattaa toimivaan muotoon sillä nykymallisena se ei palvele ketään.

Se on hienoa että sinäkin käytät arvosteluperusteena ihmisten työtä, minä teen samoin ja se on oikein. Voi hyvinkin olla että olet paremmissa hommissa kuin minä mutta kyllä tälläkin 4,5k liksalla elelee, etenkin kun työ rasittaa lähinnä korvien väliä ja silloin tällöin istumalihaksia :)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 880
Tämähän alkaa jo muistuttamaan muron vastaavaa threadia. :kahvi:

Jos jollain on vanne niin kireällä pään ympärillä, että oloa helpottamaan on suollettava sekavaa vihapaskaa työttömistä, niin se heille suotakoon. Kehottaisin kuitenkin kaikkia olemaan vastaamatta noihin fleimauksiin, niin pysyy tämäkin thread siistinä.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Ei minua oma elämäni vituta vaan päin vastoin nautin siitä suuresti. Se on lähinnä muut ihmiset jotka sitä vitutusta aiheuttavat ja silloinkin se selkeästi kohdistuu näihin tiettyihin ryhmiin. Minun puolestani työttömyyttä voi pienentää suoraan työttömien määrää vähentämällä, ei siihen tarvitse uusi työpaikkoja keksiä. En ole laiska, ainoastaan tunnekylmä tuntemattomia kohtaan ja täysin irtaantunut sosiaalisesta mukavälittämisestä.
Olet sentään suhteellisen rehellinen sosiopaatti, joskaan et kovin johdonmukainen. Jos sinua veronmaksajana vituttaa maksaa työttömyydestä aiheutuvia kustannuksia, miksi vaadit toimenpiteitä, jotka kasvattavat niitä kustannuksia?

Viha ei muuten ole tunnekylmyyttä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Menisin töihin jos joku soittaisi ja pyytäisi (puhelinnumero kyllä löytyy työkkäristä). Jos hakee itse töihin niin tulee sellainen fiilis ettei ne oikeasti edes halua mua sinne. Muutenkin se on täysin väärä lähtökohta että työntekijä hakee töihin koska työnantajahan se tarvii työntekijöitä. :)
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Toivottavasti joku nöyryytettävä vetäisee nöyryyttäjää turpaan ja saa palkinnoksi vähintään 4 kuukauden levon valtion hotellissa...:vihellys:
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 165
*rant on* Tuo Horror Shopin ilmo summaa nykytilaanteen aika mallikkaasti. Globalisaation seurauksena työpaikat ja tuotanto on ulkoistettu halpatyömaihin, joten jäljelle jää yhä kasvava osuus valtion ja kunnan (suoja)työpaikkoja sekä palveluammatteja jotka entisestään heikentävät kipailukykyä. Paveluammateissa myydään halpatyömaissa tuotettua krääsää joka joutuu kilpailemaan suoran halpamaatuonnin kanssa, joten työstä ei ole varaa maksaa edes palkkaa. Vaatimuksena on tosin on ihan minimissäänkin alan harrastuneisuus tai ainakin hyvä tuntemus, sitoutuminen ja innokkuus. Jos et itsenäisesti osaa ratkaista tätä yksinkertaista pikku pähkinää olet turhasta kitisevä kaljasieppo ja siten täysin hyödytön tyyppi joka pitäisi laittaa metsään kaivamaan ojaa toisen tyypin seuratessa perässä täyttämässä sitä. Ilman ylimääräisiä kustannuksia, luonnollisesti.

Tämä ei tietenkään miteenkään liity siihen tosiasiaan, että suurpääoma, päivän super-eliitti, kourallinen ihmisiä jotka omistaa käytännössä kaiken maailman varaallisuuden on päässyt asemaansa toisen maailmansodan jälkeen kyseisen ilmiön ansiosta. Asialle ei myöskään voi tehdä mitään, koska se on nykyinen asiantila ja jos edes haluat muutosta olet huono ihminen, koska kaikki hyötyvät. Mitäpä elämä olisi ilman 15 euron kertakäyttöistä lateksialusasua? Tyhjää ja hyödyntöntä. Pitäkää hauskaa! *rant off*

Nyt sitten odotellaan loppujenkin oikeistomurojen esiinmarssia, kunhan orava ensin säästää muron kuoliaaksi. :vihellys:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
309
Aivan, se joka käyttää tai tukee ilmaistyövoimaa/orjatyövoimaa pitäisi hakata teholle ja samalla murtautua yöllä hänen kotiinsa ja tyhjentää kaikesta arvotavarasta. Sen lapset pitäisi saada kovaan huumekoukkuun jotta pääsisivät myymään persettään kadulle tai sitten kaappaa ne ja myy pedofiileille.

Toki heti kun vallankumous tulee Suomeen, niin teurastan nämä ihmisjätteet omin käsin. Tulee olemaan hieno näky kadulla kun rivissä on oikeistoporvareiden päät verisinä. Tulen saamaan kovaa tyydytystä siitä kun katkon tylsällä veitsellä sellaisen paskiaisen pään hyvin hitaasti.
Nyt on pakko sanoa, että ei kovin terveiltä kuulosta nämä väkivaltafantasiat. Toivottavasti tajuat sen itsekin.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
No mutta kyllähän äijä ihan asiaa puhu vaikka olikin vähän höystettyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 225
Tuolla Horror Shopissa olen käynyt muistaakseni kerran, ja oli sen verran hyvin piilossa oleva mesta että ei siellä varmaan käy kuin pari asiakasta tunnissa tai jotain. Että tuo "orjaduuni" vaikuttaa mun silmiin lähinnä siltä että sen sijaan että surffailee netissä himassa, niin voi surffailla netissä tollasessa pikkuliikkeessä ja olla sosiaalinen jne. Jollekin "skenetyypille" varmaan ihan ok jos tiedostaa sen mitä se on ja mitä se ei ole.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 142
Ilmaisen työn laatu on erittäin heikkoa, miksi orja suostuisi tekemään hyvää laatua ellei luvassa ole varmasti vakipalkkatyö? Jos joutuu tehtaalle orjatöihin, niin se on varma että ennenpitkää alkaa laitteissa esiintyä ongelmia ja muita kompikaatioita. Tulee kalliiksi tehtaalle kun miljoonien konet ovat paskana. Lisäksi tietysti sinutkin sitten joku päivä korvaa ilmaistyöntekijä, miksi maksaa työntekijästä kun voi saada valtiolta ilmaisen, vaikka työtahti olisikin hitaampaa niin voi ottaa vaikka neljä kappaletta tekemään kun ei mitänä maksa?


Aivan, se joka käyttää tai tukee ilmaistyövoimaa/orjatyövoimaa pitäisi hakata teholle ja samalla murtautua yöllä hänen kotiinsa ja tyhjentää kaikesta arvotavarasta. Sen lapset pitäisi saada kovaan huumekoukkuun jotta pääsisivät myymään persettään kadulle tai sitten kaappaa ne ja myy pedofiileille.

Toki heti kun vallankumous tulee Suomeen, niin teurastan nämä ihmisjätteet omin käsin. Tulee olemaan hieno näky kadulla kun rivissä on oikeistoporvareiden päät verisinä. Tulen saamaan kovaa tyydytystä siitä kun katkon tylsällä veitsellä sellaisen paskiaisen pään hyvin hitaasti.
Pyri ensikerralla ilmaisemaan asiasi vähemmällä määrällä väkivaltafantasioita, niin saat pitää kirjoitusoikeutesi jatkossakin.:comp:
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Ok, pahoittelen avautumista. Välillä vaan laittaa asiat vihaksi, eikä näille asiolle voi tehdä yhtään mitään, siksi tekee mieli rangaista niitä ihmisiä jotka on vääryyksistä vastuussa.
Se on sinänsä ymmärrettävää, mutta kannattaa muistaa, että tuollaiset avautumiset kiinnittävät aika herkästi viranomaisten huomion.

Jos postauksesi ovat tosissaan kirjoitettuja, saatat kärsiä kliinisestä depressiosta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 438
Se on sinänsä ymmärrettävää, mutta kannattaa muistaa, että tuollaiset avautumiset kiinnittävät aika herkästi viranomaisten huomion.

Jos postauksesi ovat tosissaan kirjoitettuja, saatat kärsiä kliinisestä depressiosta.
Tässä juuri mietin, että pitäisikö laittaa Poliisille nettivinkkiä. Screenshotit on tallessa, sen verran uhkaavalta/sairaalta tuo kuullosti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 339
Viestejä
4 157 817
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom