• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Liittynyt
02.11.2021
Viestejä
132
Moni työ kuitenkin on keskinkertaista diipadaapaa niin miksi hlvetissä pitää sen takia hyppiä renkaiden läpi ja hommata marskin ristit sun muut killuttimet? Jos pyrkii vaikkapa rakennussiivoojaksi niin tarvitseeko siinä oikeasti tietää minkä värisellä laskuvarjolla on hypättävä youtube-videossa?
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
tarvitseeko siinä oikeasti tietää minkä värisellä laskuvarjolla on hypättävä youtube-videossa?
Ei, mutta kun tosiasia on se, ettei töitä ole kaikille, niin jollain ne hakijat on erotettava toisistaan (tai vaihtoehtoisesti koitetaan peitellä sitä että paikka jaettiin pääasiassa sukunimen perusteella.) Lisäksi jos puljussa maksetaan HR-osaston porukalle, niin kai se tyhjänpäiväinen sirkus on se, millä koitetaan näyttää että jotain sekin osasto on tehnyt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
89
Täällä kun on rekrytointeja tekeviä ihmisiä palstalla, niin miten jos tuohon mainitse heikkouksiasi kysymykseen? Vastaisi vain, että tämä kysymys on heikkouteni. Koska kaikki työt mihin olen myynti/asiantuntija-tehtäviin hakenut on perustunut omalta osaltani siihen, että haen sinne nimenomaan vahvuuksillani ja heikkouteni on jossain ihan muissa hommissa. Tai jos vastaisi heikkoukseksi balettitanssin ja esteratsastuksen, mutta niitä kun ei tarvitse todennäköisesti työssä tehdä, niin ei tarvitse heikkouksia työssä ottaa huomioon. Tuo kysymys on kyllä jotain ihan sontaa aina haastatteluissa ja aina aikaisemmin on siihen tullut jotain täysin ympäripyöreää kerrottua ja jälkikäteen miettinyt, että ei siinä vastauksessa hirveästi ollut järkeä.

Vai onko seuraavassa rekryssa vastattava taas ihan tilaisuuden takia ympäripyöreitä vai otettaisiinko tuo aikaisempi pohdintani ylimielisyytenä rekrytoijan näkökulmasta?
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 605
Tuli näistä haastatteluista mieleen yksi kerta kun duunia hain, niin haastattelija kysy että mikä mua motivoi töihin. Vastasin parin sekunnin mietinnän jälkeen että raha. Haastattelija joutu hetken miettimään ja kysyi sitten että eikö mikään muu? Sanoin että ei kyllä, jos olisi lompakko täynnä rahaa, niin en varmaan töitäkään ettisi. Seuraavana päivänä soi puhelin ja kysyttiin että koska voin aloittaa hommat. :D
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
850
Itse ainakin vihaan työhaastatteluissa kohtaa kun työhaastattelija lausuu innoissaan ja hymyilevänä "nyt sitten saat kehua itseäsi niin paljon kuin haluat".

Muutenkin haastattelutilanne on jännittävä ja vieras, kun jokaista liikettä, ilmettä ja katseen suuntaa seurataan tarkasti.

Eniten vituttaa nämä firmat, jotka pakottavat työhakemuksessa kuvan laittamisen tai pahimmassa tapauksessa pitää tehdä video jossa esitellään itseään.
Asiaa sivuten, olen ollut aikuisiällä muutamassa työhaastattelussa, ammatit enemmän suorittavaa duunaritouhua kuin yliopistotason asiantuntijahommia. Silti noissakin on ollut idioottimaisia ryhmähaastatteluita ja vastaavia joissa yleensä se 1. tai viimeistään 2. vastaaja varastaa sun lainit heikkouksiin, kehuihin ja muuhun.

Itse olen (huumorilla, "pilke silmäkulmassa äänenpainolla") ihan pokkana heittänyt tämän tyyppistä:

Mulla on paska huumorintaju, kaks vasenta jalkaa, en muista käydä parturissa ... milloin mitäkin, tilanteeseen tai siihen viikkoon sopivaa. Mielikuvitusta on hyvä olla mukana sillä yleensä on ihan se ja sama miten kehuu itseään, samat jutut se haastattelija kuulee 20-30-40 haastateltavalta, eri asia on miten ne tuo esille erottuen muista.

Mikä motivoi liittyen työpaikkaan: Poispääsy itsarikuutiosta / betonilähiöstä / Missä näet itsesi 10v päästä: Poissa itsarikuutiosta. Vaikka siis en ole edes haastatteluhetkellä asunut missään kerrostalossa.

Sellaista sopivaa huumoria joka antaa minusta reippaan ja sopivasti sosiaalisen suulaan vaikutelman.

Vielä intin jälkeen työhaastatteluissa olin vähän sellainen ujo "sori että olen tässä" -tyyppinen, nyt vanhemmalla iällä ei kiinnosta tippaakaan mitä joku minusta ajattelee esimerkiksi "tee itsestäsi 2min esittelyvideo" -tyyppisissä videoissa -> itsetunto on jopa narsistisen hyvä. Ja tämä on auttanut työhaastatteluiden tyyppisissä "jargontilanteissa" yllättävän paljon.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 554
Viimeisimmässä IT-alan työpaikassa piti lähettää kahden minuutin pituinen videonpätkä itsestään, jossa oli valmiiksi kerrottu aiheet joihin piti vastata.

Sain paikan, mutta vituttihan se videon tekeminen ja venytin sen tekemistä ihan viimeiselle mahdolliselle päivälle, kunnes olisi ollut myöhäistä.

Hakijoille oli linkki missä pääsi testaamaan kameraa ja mikrofonia ja myös poistamaan omasta mielestään huonon videon ja jättämään sen jonka itse hyväksyi.
Jos omalle kohdalleni tulisi vaatimuksia esittää kaiken mailman sirkustemppuja niin toteaisin että antaapa olla. Olen sitten kai vaikea ihminen, mutta mitä helvetin lisäarvoa joku muutaman minuutin mittainen video tuo haettaessa it-alan tehtäviin. Itse toteaisin että soitelkaa sitten kun on oikeaa tarvetta.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 554
Heikkouksia voi kertoa mutta niiden pitää olla sellaisia etteivät ne voi edes kuvitteellisesti haitata työn tekoa siinä haettavassa työssä. Esim. joku 3d-mallintaja voi helposti myöntää ettei ole käyttänyt x-ohjelmaa, kunhan on etukäteen selvittänyt mitä ohjelmia firmassa käytetään. Samaten tehtaaseen hakeva voi kertoa ettei tykkää istuskella tai katsella näyttöä pitkiä aikoja jos tietää että työ on enemmän liikkuvaa.

Mutta sitten jos se heikkous liittyy suoraan tai edes kuvitteellisesti tehtäviin niin varmasti vaikuttaa negatiivisesti. Se valitsija tekee kuitenkin aina sen valinnan lopulta fiilispohjalta ja siellä voi nousta yllättäviäkin parametreja niiksi eroiksi millä päätös tehdään. Esim. jos on joku saattaa joskus tarvita (= ei tarvitse koskaan) taito, jonka joku erehtyy myöntämään niin sekin voi tiukassa tilanteessa koitua kohtaloksi.

Käytännössä pitää opetella etukäteen tietyt liirumlaarumit joilla vastataan niihin täytekysymyksiin niin että mitään oikeaa heikkoutta ei edes tule myöntäneeksi. Kun kysytään heikkouksia niin pitää olla skripti valmiina miten kehut itseäsi. Tällainen "heikkoushan" on esimerkiksi että tykkää niin paljon tehdä työtä että taukojen pitäminen unohtuu tai että joskus oli joku heikkous mutta ammattilaisena tunnistit ongelman ja korjasit sen. Eli lopulta mitään heikkousta et edes myönnä. Päinvastoin, "käännät heikkouden vahvuudeksi".
Niin, eli mikä tuon homman pointti on muuta kuin ihan puhdas paskanjauhaminen. Helvetin surullista jos työhaastattelut ovat menneet puhtaaksi näytelmäksi ja parhaiten esittänyt saa paikan.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 554
Mikä on suurin saavutuksesi, missä näet itsesi 10 vuoden kuluttua, minkälaisen työntekijän saisimme sinusta, miten ystäväsi kuvailisi sinua jne on sellasia höpöhöpökysymyksiä joihin odotetaankin höpöhöpövastauksia.
Itse varmaan lähtisin suoraan vittuilemaan haastattelialle jos jotain tuollaista irrelevanttia paskaa jaksaisi esittää. Kysymyksiä mitkä eivät mitenkään liity työtehtäviin, mutta pitää hieman pöhistä ja näytellä. Helvetin surulliseksi on homma mennyt.
 
Liittynyt
27.04.2021
Viestejä
229
Saksassa ollaan säätämässä minimipalkkaa 12€ tunti vaikka asuminen on siellä 50% suomea halvempaa ja ruoka 30% suomea halvempaa (näihin kahteen pienituloisten rahoista suurin osa menee). Verotus on siellä myös suomea halvempaa. Myös liikkuminen ja polttoaine on Saksassa Suomea halvempaa. Edes Suomea paljon pienempien elinkustannusten maa Saksa ei enää oleta, että kaikkein köyhimmät työtä tekevät tulevat toimeen tuota pienemmällä tuntipalkalla.
Tuota, Saksassa asuminen ei ole halvempaa. En tiedä itä-Saksassa tai mihin vertaat.
Itse asuin Hampurissa.
- Vuokra 980€ (Kaksio, 60m2)
- Sähkö 80€ / kk
- Puhelinlasku 39€/kk
- 100mb netti 39€/kk
- Autopaikka 30€/kk
- Tähän päälle kerran vuodessa kaasu, vesilasku, jätemaksut jne. jotka vuokranantaja tasaa kerran vuodessa.

Niin, ja takuuvuokra on 3kk kylmä vuokra ja sen palautumisessa takaisin menee yleensä 6kk-12kk.
Itse sain 8kk jälkeen takaisin kun Covid lopetti työt

Työn verotus? Unohdat varmaan laskelmista Saksalaisen pakollisen sairasvakuutuksen?
3300€/kk ansiosta käteen jäi 2300€
Polttoaine kulut on halvempaa ja ruoka oli edullisempaa. (Olut, viina ja sikarit myös)

Lisäksi Saksan lääkäri järjestelmä on omansa..

nim. Merk. Jalkapöydän luu murtui ja sen jälkeen murtuneella jalalla JULKISILLA piti käydä xrayssa, lääkärillä ja sieltä ortopedille ja sieltä vielä apuvälinekeskukseen. Nämä ei todellakaan ollut edes vierekkäin. Välimatkaa oli 2-7km näillä paikoilla.

Ensiavussa vain lastotettiin ja ohjattiin omalle lääkärille ja siitä sitten tuo rumba.. Julkisilla..

Suomessa tämä onnistuisi yhdellä sairaala käynnillä.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 554
On paskoja haastattelijoita ja on tyhmiä kysymyksiä ja vastauksia, mutta haastattelun tarkoituksena on löytää sopivin työntekijä ja sopivin ei tarkoita, että on kovin cv.
Kyllä, omat haastattelutilanteeni ovat olleet rauhallisia keskustelutilanteita jossa kartoitettu olisinko soveltuva tähän tehtävään. Onneksi omallekohdalleni ei ole tullut tuollaista tenttausmentaliteettia missä olet 10v päästä jne. Varmaan kävelisin samantien ovesta ulos. Kyllä, myönnän iloisesti olevani vaikea ihminen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 428
Varmaan ymmärrät ettei sellaisiakaan oikein kannata kertoa jos paikan haluaa.
Ei pidä paikkaansa. Oon saanu aina työpaikan vaikka sanonut omia heikkouksia. Myöskin haastatellessa arvostan jos joku pystyy rohkeasti sanomaan että on kehittämisen varaa vaikkapa kommunikoinnissa tjms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 063
Varmaan ymmärrät ettei sellaisiakaan oikein kannata kertoa jos paikan haluaa.
Jos hakijalla on niin huono itsetunto ettei uskalla kertoa itsestään mitään negatiivista, niin kyllä siitäkin jotain voi päätellä.
Kyllä, omat haastattelutilanteeni ovat olleet rauhallisia keskustelutilanteita jossa kartoitettu olisinko soveltuva tähän tehtävään. Onneksi omallekohdalleni ei ole tullut tuollaista tenttausmentaliteettia missä olet 10v päästä jne. Varmaan kävelisin samantien ovesta ulos. Kyllä, myönnän iloisesti olevani vaikea ihminen.
Ja moni työnantaja olisi tyytyväinen kun kysymykset ehkäisivät heidän näkökulmastaan vaikean ihmisen rekrytoinnin. Ts. hoitivat hommansa just niinkuin piti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 554
Jos hakijalla on niin huono itsetunto ettei uskalla kertoa itsestään mitään negatiivista, niin kyllä siitäkin jotain voi päätellä.

Ja moni työnantaja olisi tyytyväinen kun kysymykset ehkäisivät heidän näkökulmastaan vaikean ihmisen rekrytoinnin. Ts. hoitivat hommansa just niinkuin piti.
Mikäs siinä, jos firman tavoitteena on rekrytoida hajuttomia, mauttomia ja persoonattomia yes yes miehiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
576
Tuli näistä haastatteluista mieleen yksi kerta kun duunia hain, niin haastattelija kysy että mikä mua motivoi töihin. Vastasin parin sekunnin mietinnän jälkeen että raha. Haastattelija joutu hetken miettimään ja kysyi sitten että eikö mikään muu? Sanoin että ei kyllä, jos olisi lompakko täynnä rahaa, niin en varmaan töitäkään ettisi. Seuraavana päivänä soi puhelin ja kysyttiin että koska voin aloittaa hommat. :D
Kaveri kertoi, että heidän firmaan haki tehdastyöhön henkilö, joka oli ollut useamman vuoden pois työelämästä. No haastattelija kysyi tietenkin tähän syytä ja vastaus oli ollut, että sai kohtuullisen perinnön ja jäi kotiin pelaaman pleikkaa ja juomaan kaljaa. No seuraava kysymys oli tietenkin, että miksi haet nyt töitä. Vastaus oli, että rahat on loppu ja lisää tarvitsisi. Kolmas kysymys oli, että mitä tekisit, jos tulisi uudestaan perintö. Ja vastauksena oli, että saman mitä aiemminkin. Ja tämä henkilö sitten palkattiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 063
Mikäs siinä, jos firman tavoitteena on rekrytoida hajuttomia, mauttomia ja persoonattomia yes yes miehiä.
Eli kysymällä suurimmista saavutuksista saa vain yes-yes miehiä? No, ollaan ehkä eri mieltä sitten tästä.

Itse koen, että rekrytoiva firma saa ihan vapaasti valita ketä rekryävät ja jos kysymykset filtteröivät ei-toivotut pois, niin sitten ne toimivat just tasan niinkuin niiden pitää. Se, että ovatko lopputulokset hyviä vai huonoja on sitten eri tarina, enkä ota siihen kantaa.

Sen verran tiedän, että ihminen voi osata sanoa ei ilman, että on vaikea.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 405
Työpaikalla homma luistaa jos sielä on ihmisiä jotka osaavat kommunikoida, ei ole pahempaa kuin työkaveri(parina) lähes autistia vastaava ihminen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
666
"Minulla ei ole heikkouksia" on "väärä" vastaus.
Sanoinko että tällä tavalla pitäisi vastata? Edelleenkään en usko työhaastattelun olevan se paikka, jossa kannattaa esitellä omia huonoja puolia tai näyttää itsensä huonossa valossa. Sitten tietenkin jos ei halua paikkaa :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 428
Kaveri kertoi, että heidän firmaan haki tehdastyöhön henkilö, joka oli ollut useamman vuoden pois työelämästä. No haastattelija kysyi tietenkin tähän syytä ja vastaus oli ollut, että sai kohtuullisen perinnön ja jäi kotiin pelaaman pleikkaa ja juomaan kaljaa. No seuraava kysymys oli tietenkin, että miksi haet nyt töitä. Vastaus oli, että rahat on loppu ja lisää tarvitsisi. Kolmas kysymys oli, että mitä tekisit, jos tulisi uudestaan perintö. Ja vastauksena oli, että saman mitä aiemminkin. Ja tämä henkilö sitten palkattiin.
Mun mielestä tässä on ihan aito vahvuus ihmisessä. Tommonen joka uskaltaa noin suoraan sanoa asiat kuin ovat, ovat myös henkilöitä joihin voi helposti luottaa. Kaikista pahimpia on semmoiset epäröijät ja kiertelijät jos koittaa saada jotakin kriittistä informaatiota hakijasta ulos.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Itse varmaan lähtisin suoraan vittuilemaan haastattelialle jos jotain tuollaista irrelevanttia paskaa jaksaisi esittää. Kysymyksiä mitkä eivät mitenkään liity työtehtäviin, mutta pitää hieman pöhistä ja näytellä. Helvetin surulliseksi on homma mennyt.
Itse näkisin asian niin, että jos haastattelussa testataan supliikkitaitoja tämmöisillä teatterikysymyksillä, niin kyseinen työpaikka on joka tapauksessa aivan väärä minulle. Periaatteessa ihan hyvä juttu, että asia tulee kerralla selväksi.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
132
Mun mielestä tässä on ihan aito vahvuus ihmisessä. Tommonen joka uskaltaa noin suoraan sanoa asiat kuin ovat, ovat myös henkilöitä joihin voi helposti luottaa. Kaikista pahimpia on semmoiset epäröijät ja kiertelijät jos koittaa saada jotakin kriittistä informaatiota hakijasta ulos.
Tämä on kyllä ihan totta. Ite pääsin työnjohtajaksi tehtaalle ja esimies on useamman kerran ollu hämillään kun sanon asiat niin suoraan. En yritä peitellä kämmejäni tai luomiani sotkuja. Varmaan oisin vastannu nuihin kysymyksiin samanlailla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 585
Mikä on suurin saavutuksesi, missä näet itsesi 10 vuoden kuluttua, minkälaisen työntekijän saisimme sinusta, miten ystäväsi kuvailisi sinua jne on sellasia höpöhöpökysymyksiä joihin odotetaankin höpöhöpövastauksia.
Jos jotekin osaavia, niin luulisi kysymyksillä ja sitä myöten vastauksilla olevan merkitystä.

Moni työ kuitenkin on keskinkertaista diipadaapaa niin miksi hlvetissä pitää sen takia hyppiä renkaiden läpi ja hommata marskin ristit sun muut killuttimet? Jos pyrkii vaikkapa rakennussiivoojaksi niin tarvitseeko siinä oikeasti tietää minkä värisellä laskuvarjolla on hypättävä youtube-videossa?
Jos haetaan rakennussiivoojaa sen alan firmaan, niin tuskin esteeksi muodostuu laskuvarjon väri, mutta harrastukset voi toki olla positiivinen tai negatiivinen vaikutus.

Jos taasen tuolla viittaa videohaastatteluun, niin se voi olla näinä aikoina ihan tekninen syys, millä lasketaan prosessi kustannuksia.

Osa rekryistä käytetyistä jutuista voi olla käytössä ns laajasti, joita käytetään vaikka tuntuvat älyttömiltä yksittäisen tehtävän kohdalla, joiden perusteella voidaan tarjota jotain toista paikkaa.

Ja, kun ja koska on "kiellettyjä" kysymyksiä, niin voidaan hakea niihin vastauksia vähän mutkankin kautta. "kiellettyihin" kysymyksiin saa toki vastata kysymättäkin.

Ja hyvähän se on että karsiutuu sellaisesta paikasta johon ei ole sopiva.



Tulisi riittää siinä tilanteessa että a) tienaaminen kiinnostaa b) olen sitä mieltä että pystyn homman hoitamaan. Ja TÄTS IT.
Ehkä jossain hommissa riittää, jos ei ole kilpailua.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 890
Omassa tapauksessa meni näin: Haku työpaikalle -> pääsin jatkoon ja ensin videohaastattelu -> varsinainen työhaastattelu -> työn aloittaminen.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 362
Miten vastataan oikein kysymykseen ”missä näet itsesi viiden vuoden päästä?”.

Kuulin tuon kysymyksen ekan kerran työhaastattelussa 90-luvulla ja viimeksi tänä vuonna. Ehkä tuo kertoo enemmän haastattelijasta (HR).
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
129
Miten vastataan oikein kysymykseen ”missä näet itsesi viiden vuoden päästä?”.

Kuulin tuon kysymyksen ekan kerran työhaastattelussa 90-luvulla ja viimeksi tänä vuonna. Ehkä tuo kertoo enemmän haastattelijasta (HR).
Kyllähän vastaus tuohon kysymykseen kertoo mm. kunnianhimosta ja halusta kehittyä. Tai sitten tietysti näiden puutteesta. "Oikea" vastaus on sitten varmaan tilanteesta kiinni.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Suurin osa ihmisistä nyt vaan "käy töissä" ja saa siitä palkkaa. Jos hoitaa työnsä asiallisesti ja välillä esittää jotain kehitysehdotuksia ja ideoita, eikö se nyt riitä? Pomolle se riittää, miksi ei rekrytoinnissa?

Jos maksan vaikka kylppäriremontista, kyselenkö missä tekijä näkee itsensä 5 vuoden päästä ja kuinka intohimolla suhtautuu minun kylpyhuoneeseni? En, vaan maksan siitä, että hoitaa sovitut työt.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 585
Suurin osa ihmisistä nyt vaan "käy töissä" ja saa siitä palkkaa. Jos hoitaa työnsä asiallisesti ja välillä esittää jotain kehitysehdotuksia ja ideoita, eikö se nyt riitä? Pomolle se riittää, miksi ei rekrytoinnissa?
Kun se soppari on tehty, niin myöhästä enään katua. Joo on koeaika, mutta pyritään toki sitä ennen karsiin ei sopivat.

Varmaan se rykrytiimi haluaa erottaa ja löytää mahdolliset joukkoon eksyneet namutkin.

Jos maksan vaikka kylppäriremontista, kyselenkö missä tekijä näkee itsensä 5 vuoden päästä ja kuinka intohimolla suhtautuu minun kylpyhuoneeseni? En, vaan maksan siitä, että hoitaa sovitut työt.
Kylppäriremontin kohdalla luulisi kiinnostavan näkeekö tekijäfirma vielä viidenvuoden päästä olevansa alalla ja ainakin pystyssä.

Jos taasen mietit sitä firmaa joka etsii vahvistus remppa tiimiin, niin monesti on plussaa jos tekijä näkee olevan viidenvuoden päästä alalla. Firmen liikeideasta riippuen on merkitystä millaista "intohimoa" hommaa kohtaa on.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Tuota, Saksassa asuminen ei ole halvempaa. En tiedä itä-Saksassa tai mihin vertaat.
Itse asuin Hampurissa.
- Vuokra 980€ (Kaksio, 60m2)
- Sähkö 80€ / kk
- Puhelinlasku 39€/kk
- 100mb netti 39€/kk
- Autopaikka 30€/kk
- Tähän päälle kerran vuodessa kaasu, vesilasku, jätemaksut jne. jotka vuokranantaja tasaa kerran vuodessa.

Niin, ja takuuvuokra on 3kk kylmä vuokra ja sen palautumisessa takaisin menee yleensä 6kk-12kk.
Itse sain 8kk jälkeen takaisin kun Covid lopetti työt

Työn verotus? Unohdat varmaan laskelmista Saksalaisen pakollisen sairasvakuutuksen?
3300€/kk ansiosta käteen jäi 2300€
Polttoaine kulut on halvempaa ja ruoka oli edullisempaa. (Olut, viina ja sikarit myös)

Lisäksi Saksan lääkäri järjestelmä on omansa..

nim. Merk. Jalkapöydän luu murtui ja sen jälkeen murtuneella jalalla JULKISILLA piti käydä xrayssa, lääkärillä ja sieltä ortopedille ja sieltä vielä apuvälinekeskukseen. Nämä ei todellakaan ollut edes vierekkäin. Välimatkaa oli 2-7km näillä paikoilla.

Ensiavussa vain lastotettiin ja ohjattiin omalle lääkärille ja siitä sitten tuo rumba.. Julkisilla..

Suomessa tämä onnistuisi yhdellä sairaala käynnillä.
No ei tuo vuokra nyt älyttömältä kuulosta jos asuu vaikkapa Hampurin keskustassa. Toki et kerro asuitko Hampurin ytimessä, vai jossain ongelmalähiössä siellä. Vuokran päälle muut maksut varmaan aikalailla samaa luokkaa kuin Helsingissä. Poislukien kaasumaksu.
Käteen näkyy jäävän sitten noilla tuloilla jonkin verran enemmän kuin suomessa. Varmasti sitten paljonkin enemmän kun tulot lähestyy vaikkapa 5k€/kk. Suomessa progressio syö mielenkiinnon hankkiutua paremmille palkoille.

Suomessa jos loukkaat jalkasi, niin kyllähän sitä julkisilla kuljetaan tai muuten vain omalla kyydillä. Toki lanssillakin pääsee, mutta pitää olla sellainen tapaus että oikeasti lanssia tarvitsee. Murtunut jalka tuskin sellainen on. Ja jos ambulanssia tarvitset, niin kyllähän se täälläkin laskutetaan sinulta erikseen. Taksi halvempi.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
427
Työkkäri ei ole ahdistellut pandemian alettua.

Kuntakokeilusta sain lapun 4kk sitten mutta sen jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään.
 
Liittynyt
27.04.2021
Viestejä
229
No ei tuo vuokra nyt älyttömältä kuulosta jos asuu vaikkapa Hampurin keskustassa. Toki et kerro asuitko Hampurin ytimessä, vai jossain ongelmalähiössä siellä. Vuokran päälle muut maksut varmaan aikalailla samaa luokkaa kuin Helsingissä. Poislukien kaasumaksu.
Käteen näkyy jäävän sitten noilla tuloilla jonkin verran enemmän kuin suomessa. Varmasti sitten paljonkin enemmän kun tulot lähestyy vaikkapa 5k€/kk. Suomessa progressio syö mielenkiinnon hankkiutua paremmille palkoille.

Suomessa jos loukkaat jalkasi, niin kyllähän sitä julkisilla kuljetaan tai muuten vain omalla kyydillä. Toki lanssillakin pääsee, mutta pitää olla sellainen tapaus että oikeasti lanssia tarvitsee. Murtunut jalka tuskin sellainen on. Ja jos ambulanssia tarvitset, niin kyllähän se täälläkin laskutetaan sinulta erikseen. Taksi halvempi.
Asuin 13km Hampurin keskustasta. Normaali lähiö.

Juu, kyllä Suomessa julkisella kuljetaan mutta se riittää yleensä mennä yhteen sairaalaan.
Ei kulkea 4-5 eri paikassa ja kuluttaa 2 päivää siihen.

Nykyään asun Uudenmaan alueella (Ei Helsinki, Espoo tai Vantaa), vuokra saunallisesta kaksiosta 1020€ +sähköt.
Puhelin ja netti sentään halvempia Suomessa ja rajattomia (koskien puhelinta).
Koen tälläisen normi 3-4000 palkalla elävän Suomessa, että Saksassa saman laatuiseksi.

Sen myönnän, että Saksan halvempaa olutta ja alkoholia kyllä kaipaan. Sekä vapaata kellonaikaa ostaa sitä olutta kaupasta/huoltoasemalta.

Illan vietossa Reeberbahnilla ei tsrvinnut kuivin duin istua junassa.Rauhassa saa klo 03 ostaa olutta kaupasta mukaan ja nautiskella sitä tuttavien kanssa vaikka yö picnicillä.

edit: 5000€/kk niin alkaa oleen veroprosentti jo lähellä 42% Saksassa. 57000 vuositulon jälkeen on varmasti 42%.
Lisäksi sairasvakuutuksen hinta muuttuu, niillä oli vuositulorajat muistaakseni jos tienasi enemmän. En nyt jaksa kaivaa faktaa, menee mutu tuntumalla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 054
Hienoa kun suomessa syyllistetään työttömiä, luulee joku muutaman viikon työttömänä olleen, että on patalaiska spurgu. työttömyys johtuu monestakin, ei vaan löydy työtä, tai on esimerkiksi sairas.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 531
Hienoa kun suomessa syyllistetään työttömiä, luulee joku muutaman viikon työttömänä olleen, että on patalaiska spurgu. työttömyys johtuu monestakin, ei vaan löydy työtä, tai on esimerkiksi sairas.
Mistä tämä purkaus tuli? Joku blogi kirjoitus vai olet haistellut kavereidesi mielipiteitä työttömistä?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 585
työttömyys johtuu monestakin, ei vaan löydy työtä, tai on esimerkiksi sairas.
Sairauksen seurauksena voi olla ilman työtä. Ja sairaus on iso työllistymis este. Kuka haluaa palkata sairaan, jos terveitäkin tarjolla. Tuota kynnystä voisi lainsäätäjä alentaa, mutta en ennusta niin tapahtuvan lähitulevaisuudessa.
Osittain tuohon auttaisi samojen terveiden työllistysmisesteiden karsinta.

Kaikki sairaudet ei ole sinänsä ole este työllistyä, mutta vaikeuttaa itsensä myymistä ja lait tulee herkästi esteeksi.

Toki tässäkin ketjussa on niitä esimerkkejä minkä takia työttömiä pidetään myös sellaisina jotka eivät kovin innokkaasti ole töitä hakemassa/ottamassa.

Siksi työttömyystuet on vastikkeellisia.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Mistä tämä purkaus tuli? Joku blogi kirjoitus vai olet haistellut kavereidesi mielipiteitä työttömistä?
No kyllä Suomessa on ihan oikeaa työttömyysvihaa. Tälle on tavallaan ihan oma nimensäkin, moraalipaniikki. Eli ajatellaan että työtön on moraaliltaan jotenkin vammainen tai rikollinen kun ei työ kelpaa. Alempaa ihmissakkia, sellaista homogeenista massaa, joilla on kaikilla joku alkoholiongelma tai muu syy miksi työt ei kiinnosta. Tai, harvemmin, miksi ei työhön kelpaa. "Kyllähän jokaiselle työtä löytyy".

Tuossa on ihan akateemista julkaisua, jossa asiaa käsitellään:

Pitkittynyt talouden taantuma kiristää ihmisten asenteita sosiaaliturvan käyt-
täjiä kohtaan. 47 Uudelleenjakavassa sosiaalipolitiikassa jaetaan niukkuutta ja
sosiaaliturvan käyttäjien määrä samanaikaisesti kasvaa. Maksajan asemaan
itsensä asettavat tai mieltävät ihmiset alkavat aikaisempaa systemaattisemmin
miettiä etuuksien ja palvelujen käyttäjien moraalia. Asenteiden kiristymistä
tapahtuu erityisesti, mikäli julkinen valta leikkaa samanaikaisesti myös mak-
sajien käyttämiä etuuksia ja palveluja tai palvelujen ja tulonsiirtojen piiriin tu-
lee samanaikaisesti uusia ryhmiä.

...

Mekanismipohjainen selitys viimesijaisen turvan muita etuuksia vähäi-
semmälle kannatukselle on kaksiosainen. Ensimmäinen mekanismi perustuu
omaan rakennepoliittiseen etuun: viimesijaisia etuuksia käyttää yleensä varsin
pieni osa väestöstä, jolloin ero rahoittajien ja käyttäjien välillä on varsin suuri.
Ero näiden kahden ryhmän välillä on tosin osin fiktiivinen. Nämä etuudet ja
osin myös palvelut rahoitetaan kunnallis- ja valtionveroista, joista jälkimmäi-
seen sisältyy myös välilliset verot. Välilliset verot jakautuvat yhteiskunnassa
laajalti maksettavaksi. Lisäksi harva henkilö on koko elämänsä viimesijaisella
sosiaaliturvalla. Pidemmällä ajalla hänelle kertyy myös maksujaksoja. Siten
todellisuudessa tiettynä hetkenä heikoimmassa asemassa olevat osallistuvat
viimesijaisen sosiaaliturvan rahoitukseen.

Toinen mekanismi perustuu viimesijaisen turvan saajiin liittyvään epä-
luottamukseen. Viimesijaisen turvan piirissä on perinteisesti arveltu olevan
enemmän sosiaaliturvan väärinkäyttöä kuin muualla (ks. myös stm 2000d).

...

Molemmat viimesijaisen sosiaaliturvan kannatusta alentavat tekijät altis-
tavat viimesijaisen sosiaaliturvan ja sen käyttäjät moraalipaniikille. Tuota tut-
kimuksessa ahkerasti käytettyä käsitettä on määritelty monilla eri tavoilla vii-
meisten neljänkymmenen vuoden aikana, jolloin aihe on ollut systemaattisen
tutkimuksen kohteena (K. Saari 2012). Yhteistä määritelmille on poikkeuk-
sellisen emotionaalinen reaktio johonkin määrällisesti suhteellisen vähäiseen
ilmiöön, johon kohdentuu sekä merkittävä mediahuomio että vahvoja poliit-
tisia intressejä. Esimerkkejä moraalipaniikkeja aiheuttaneista ryhmistä ovat
anarkistit tai turkistarhoja valokuvaavat ryhmät, joissa muutamat kymmenet
tai korkeintaan sadat henkilöt ovat valtakunnallisen kiinnostuksen ja usein
myös paheksunnan kohteena. Yleensä tämä kiinnostus aiheuttaa intressiryh-
mien edustajien, puolueiden ja poliitikkojen sekä eri alojen tutkijoiden kom-
mentointia, joka osaltaan lisää keskustelun näyttävyyttä ja näkyvyyttä, ja siten
myös yhteiskunnallista painoarvoa. (Cohen 2002.)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 428
Veikkaan että iso osa on myös kyvyttömyys ja työn haun "taidot". Maailma on muuttunut ja nuo on oma taiteenlajinsa nykypäivänä. Pelkkä hakemus sisään ja sormet ristiin ei oikein monestikkaan riitä nykypäivänä, ei aina edes kouluttautuneilla. Toisekseen, toivottavasti koulussa nykyään opetellaan ja valmistellaan nuoria tulevaan, eli opeteltaisiin työnhakemista jne.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Ainakin korkeakouluissa järjestetään vastaavia työpajoja. Ne ovat vapaaehtoisia eivätkä kovinkaan suosittuja.
Varmaan liittyy osaltaan siihen että tuollaiseen koulutukseen liittyy omanlaisensa stigma. Eli että tuollainen koulutus olisi tarkoitettu sellaiselle, jolla on jotain ongelmia tai osaamispuutteita, jonka takia se tarvii tuollaista erityiskoulutusta. Jota oletuksena "normaali" ihminen ei tarvi
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Miten vastataan oikein kysymykseen ”missä näet itsesi viiden vuoden päästä?”.

Kuulin tuon kysymyksen ekan kerran työhaastattelussa 90-luvulla ja viimeksi tänä vuonna. Ehkä tuo kertoo enemmän haastattelijasta (HR).
Kysymyksen tarkoitus on ennen kaikkea selvittää seuraavat asiat:
  1. Ovatko odotuksesi urastasi realistisia?
  2. Oletko tarpeeksi kunnianhimoinen (kyseiseen tehtävään)?
  3. Onko tehtävä linjassa myöhempien tavoitteidesi suhteen?
Työnantajat rekrytoivat mielellään osaajia, jotka haluavat kasvaa ja kehittyä urallaan. Vastauksesi avaa heille, mitä sinä haluat tulevaisuudeltasi.
@kuoris Tämä oli ihan Duunitorin vuoden 2020 nettiartikkelista lainattu. Kyllä, kysymys on klassikko. Ja kyllä, se kysytään meillä jokaiselta. Tervetuloa haastatteluun!
 
Liittynyt
02.11.2021
Viestejä
132
Edellisen jälkeen herää kysymys että voisiko joskus olla rehellistä rokkia eikä aina vaan niitä vtun syntikoita?
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Mun mielestä voitais suoraan kysyä niistä taidoista joita siellä työssä tarvitaan. Oletko tehnyt asiaa x, miten tuttu on y ja onko aikaisemmassa työpaikoissa kokemusta asiasta z. Yleensähän eivät edes haettavan työn toimenkuvasta tiedä niin tarkkaan, että osaisivat edes esittää jonkunlaisen työn kuvauksen, puhumattakaana arvioida työssä vaadittavia aitoja. Siksi ne kyselee näitä täytekysymyksiä, koska eivät tiedä mistään mitään. Eri asia jos siellä on edes joku esimies tai muu mutta sekin voi olla eri osastolta...

Lopulta pitää itse nyhtää nämä tiedot että pääsee kertomaan että on kokemusta x, tein y, z en ole tehnyt mutta tein c ja b ja nehän on samaa asiaa. Seuraavan kerran kysyn haastattelijalta missä se näkee itsensä 5 vuoden kuluttua, miten se kertoisi yrityksestä kaverilleen tai mitkä ovat yrityksen tavoitteet työntekijöiden tulevaisuuden kannalta?
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Toisaalta psykopaattien tai narsistien läsnäollessa heikkouksien näyttäminen on se Viimeinen Virhe.
Itselläni oli joskus nuorena lähijunassa vastapäätä istui selkeäsi jollain tavalla häiriintynyt tapaus joka alkoi höpistä liikkuvassa junassa, että hänellä on ase mitäs jos hän käyttäisikin sitä. Sen sijaan, että olisin panikoinut työnsin käteni laukkuun ja otin kiinni siellä olevasta sateenvarjosta ja työnsin sen laukun sivuun kiinni siten, että näyttää kun siinä olisi aseenpiippu. Sen jälkeen katon tätä tyyppiä suoraan silmiin ja totesin "minulla on vähän suurempi ase" ja siirsin laukkua siten, että "piippu" osoittaa suoraan häntä kohti. Sen jälkeen vain tuijotin tyyppiä suoraan silmiin mitään sanomatta vähän kuin Clint Eastwoodin länkkereissä tehdään usein luodaan tietynlaista painostavaa tunnelmaa sanomatta sanaakaan. Kun juna pysähtyi seuraavalle asemalla tämä kaveri paineli juosten ovesta ulos. Olen lähes varma, että ei ollut hänen pysäkkinsä. Onneksi olen perinyt isältä ja vaarilta vähän sellaisen vittumaisen näköisen kuutiomaisen naamavärkin ja asennetta. Sekä katsonut paljon Eastwoodin länkkäreitä. :cool:

Turhia taisteluita ja turhaa uhoamista ei kannata tehdä, mutta kyllä elämässä tietyissä tilanteissa kannattaa oppia pitämään puoliaan. Järkevintähän varmaan olisi poistua paikalta ja soittaa poliisit, mutta liikkuvassa junassa se on vähän mahdotonta. Jos tyypillä oikeasti on ase todennäköisesti joku teräase suomessa kun ollaan harvemmin näillä on tuliaseita ei ole järkevää kääntää selkää, koska se heikentää puolustautumismahdollisuuksia jos se kaveri päättääkin käyttää sitä varsinkaan kun junassa ei voi paeta kovin pitkälle.

Mitään etua kyllä tästäkään jutusta ei ole työhaussa jos tämän kertoisi työhaastattelussa varmaan leimaantuisi uhoajaksi tai ongelmien aiheuttajaksi jotenkin ihmisillä on hirveä tarve leimata uhri syylliseksi aina kaikkiin tilanteisiin vaikka hän vain yrittäisi selvitä vaikeasta tilanteesta parhaalla käytössään olevalla tavalla oli se sitten työttömyys tai muu tilanne. Tämä pätee myös taloudenrakenteiden takia työttömiksi joutuneisiin ja moneen muuhunkin asiaan täällä jotenkin moni ihminen korottaa itseään sillä, että pyrkii vaikka väkisin saamaan muut näyttämään huonommilta. Jotenkin tuntuu, että sellaisilla ihmisillä joille itselleen on sattunut ikäviä juttuja ja jotka ovat selvinneet kovista paikoista on vähemmän tarvetta uhota kuin kaiken maailman nojatuolimajureilla, joilla ei ole elämänkokemusta muutamaa metriä äidin tissistä pidemmälle. Juu ja anteeksi, että olen tätä mieltä jokainen toki tekee parhaansa. :p
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 661
Viestejä
4 220 874
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom