Työnantaja käski tekemään petoksia?

Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
384
Mitä olette mieltä. En paljasta työnantajaa ja varsinaista tapaa, mutta esimerkkinä kirjoitan miten homma tulee menemään. Näin työnantajamme ohjeisti toimimaan henkilökuntansa. Työnantajilla on useampi toimipiste joissa kaikissa ko. tapa. Rahan tulo on näin varsin huomattava esimerkiksi vuoden mittakaavalla.

toimipisteeseen saapuu tuote x:ää vaikka 10kpl. nämä tuotteet on hyvässä kunnossa. Tuote x:ää on jo ennestään toimipisteessä jota myydään asiakaskunnalle. Mutta hyllyssä oleva tuote on huonokuntoinen, eikä näin ollen myyntikelpoinen. Se miten tästä eteen päin toimitaan on: että huonossa kunnossa oleva tuote poistetaan myynnistä, mutta ne tilalle tulleet 10kpl reklamoidaan, ja niistä saadaan rahat takaisin. Eli kun yksi vanha tuote on huono niin sen sijasta reklamoidaan 10 uutta, otetaan rahat takaisin ja siltikin myydään nämä saapuneet 10 uutta tuotetta eteenpäin.

Ja tätä toimintamallia käytetään laajasti kaikissa tuoteryhmissä.
Ja toihan on petos? Teenkö ilmoituksen poliisille..
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
384
mutta mitä jos en veden pitävästi voi todistaa. Vaikkakin mulla on kyllä valokuvia (what up viesteistä) ja jopa ääni tallenne heidän ohjeistaan. Ja joutuvatko kuseen. mä nimittäin todellakin haluan että joutuvat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Mistä niitä huonokuntoisia tuotteita sinne hyllyyn jatkuvast ilmestyy? Kun minä nyt tuosta ymmärsin että tämä on ihan säännöllinen prosessi.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
384
Ne huonokuntoiset tuotteet ovat edellisestä erästä joka tullut. Ja ovat menneet huonoksi.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
301
Ensimmäisenä saattaisin tuoda toimintatavan tuotteiden toimittajan tietoon...
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Ongelmia siitä tulee kuitenkin. Kyllä se tuotteen toimittaja seuraa niitä reklamaatioita ja luultavasti puuttuu nopeastikin siihen jos yhden asiakkaan toimitukset ovat kovin usein viallisia ja niitä hyvitetään keskivertoa enemmän.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 939
Luulisi että tavarantoimittajatkin asiasta vähän alkaa ihmetellä jos jatkuvasti reklamoidaan hyvässä kunnossa olevia tuotteita. Olettaen että ei mistään hedelmistä ole kyse.

Kai asiasta suljettu pois esim. että tavarantoimittajalla ja kaupanpitäjällä ei ole sopimusta että koko tuotesatsin pitää olla virheetön ja jos on viallinen tuote niin koko satsin voi reklamoida virheellisenä tai jonkin muun sortin jotain hiljaista kuittausta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Ensimmäisenä saattaisin tuoda toimintatavan tuotteiden toimittajan tietoon...
Minustakin tämä tuntuisi helpommalta ja toimivammalta vsihtoehdolta. Sellainen hienoinen vihjaus. Valmistajilla on kuitenkin usein erä ja sarjanumeroita tallessa toimitetuistakin.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
384
toivoa sopii että toimittaja seuraa ja on tarkka. Haluisin vaan, että mahd. nopeaa jäisivät kiinni. Ja hei. eikö työntekijä syyllisty petokseen myös jos noin käsketyllä tavalla toimii?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
En itse suostuisi ollenkaan toimimaan tuolla tavalla. Miksi edes kysyt? Kerrot pomolle että petosten tehtailu tuskin kuuluu työnkuvaan ja kieltäydyt toimimasta noin. Jos alkaa hankalaksi tai sinulla on todisteita että homma jatkuu muissa toimipisteissä niin ei muutakun ilmoitusta sitten eteenpäin. Kovin pitkäikäinen työpaikkahan tuo ei varmasti kyseisen ilmoituksen jälkeen ole, mutta ketä kiinnostaa jos koko paikka on mätä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
224
Riippuen vähän siitä, mitä myydään ja miten, on toimittaja mahdollisesti jo nostanut "hankalan asiakkaan" hintoja. Suoraan poliisille vaan. Toimittajan suuntaan kommunikointi protokollapinon ohi saattaa johtaa paskan lurahtamiseen omaan lahkeeseesi.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 481
Minä ilmoittaisin tavarantoimittajalle. Poliisireitin kanssa on se huono puoli, että et itse ole vääryyttä kärsinyt. Poliisilla saattaa mennä kuukausia, ennen kuin päättävät että kyse on kahden yksityisen välisestä asiasta, jossa rahasummat ovat pieniä.

Pidä huoli siitä, että sinulla on hyvä dokumentaatio.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 550
Tavarantoimittajalle kannattaa lähettää nimettömänä ilmoitus ja jotain todisteita asiasta. Ei tähän poliisia pidä sotkea. Poliisi ei tällaisille tee yhtään mitään. Toimittaja hoitaa itse yhteyden poliisiin, jos on tarvetta.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ilmeisesti jotain muutakin on työpaikalla pielessä? Voi olla, että kannattaa katsella uusi samalla kun miettii, miten saisi firman johdon kuseen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Elintarvikealalla tuttua toimintaa. Mitään ei kuitenkaan voida tehdä asialle, jos asiakas on osa isompa ketjua ja ketjulla on intressi puolustaa tätä väärin toimijaa. Toimittaja ei halua menettää koko asiakasketjua.
Yksinäinen asiakas toki on helppo käsitellä kun ei vaan myydä sille enää.

Ainoa vaihtoehto on, että löytyy joku ketjun aloittajan kaltainen joka saa todisteiden kera käräytettyä toimijan.
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Eikö kannattaisi ihan ekana kysyä omalta pomolta, että mistä järjestelyssä on kysymys?

Tietty homma kuulostaa todella epäilyttävälle, mutta voihan kyseessä olla esimerkiksi erikoinen sopimus tavarantoimittajan kanssa? Itsellä ei ole tuolta alalta kokemusta, mutta omalla alalla on tullut vastaan vuosien mittaan muutama samansuuntainen tapaus, jossa firma X on kärsinyt yli-innokkaan myyjän lupauksista.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Ja tätä toimintamallia käytetään laajasti kaikissa tuoteryhmissä.
Ja toihan on petos? Teenkö ilmoituksen poliisille..
Sinä et ole asianosainen, joten on vähän niin ja näin, että mistä sinä itse voit tarkalleen ottaen edes tehdä tutkintapyynnön poliisille. Parasta olisi aiemmin mainitun vinkin mukaisesti ilmoittaa tavarantoimittajalle tästä petollisesta käytännöstä ja liittää mukaan kaikki todistusaineisto. Sen jälkeen he tutkivat ja hutkivat eikä sinun osallisuutesi edes tule ilmi, jos suojaat taustasi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Lisäksi vielä se, että kun kyseessä on ihan B2B-hommat niin tuskin tuossa mitään varsinaista laitonta edes tapahtuu. Ehkä toimitussopimusta rikotaan mutta tuskin siihenkään on mitään rangaistuspykälää kirjattu sen suhteen, että yritti palauttaa eri erästä tuotteen. Ja kuka lähtee johonkin välimieskäsittelyyn riitelemään jostain tuollaisesta?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Muutenkin kannattaisi tosiaan ehkä keskustella tällaisista ensin työpaikan sisällä sen johdon kanssa. Ajatus siitä, että haluaa saattaa johdon nopeasti kuseen kuulostaa helvetin huonosta tilanteesta johtuvalta helvetin huonolta idealta. Kaikki paska mitä firmalle tulee valuu kuitenkin paskassa firmassa suorittavaan portaaseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
Tukkuri varmaan tykkää..

Anonyymi viesti niille voisi paskoa firman kasetin aika lahjakkaasti, pääset itsekin kortistoon.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Mulla oli joskus samaa tapaa utukihenkilönä duunissa, talouspäällikkö ja mun pomo sanoivat "luokan 486:siin laitetaan xp:t, samaa yhden lisenssin kamaa vaan laitetaan koneisiin"

Khöm tämähän on bsa:n kannalta laitolta ja vielä kaupungin virallisessa puulaakissa?
"hys, ei sitä kukaan tiedä"

Sitten kun esitin oman mielipiteeni niin tuli salama potkut firmasta, syytä ei ollut muuta kuin ettei työkkäri enää anna jatkaa, soitin työkkäriin, olisi antanut jatkaa vuodella, ei oltu haettu, liitto nauroi partaansa.
Kusin mukiin soronoo, oppirahat maksettu :facepalm:
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Kusettamalla se omaisuus tehdään. Rehellisyys ei kannata, siitä joutuu kadulle kerjäämään ja persettä myymään.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
384
mulla ei henk. kohtaisesti väliä tulisko potkut. Uus työpaikka jo tiedossa. Ja kyllä. Ko firmassa on muutenkin kaikki päin persettä. En halua kostaa mitään, toimia vain lain mukaan, ja mielestäni törkeää usuttaa toiset (työntekijät) tekemään petoksia puolestaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Mulla oli joskus samaa tapaa utukihenkilönä duunissa, talouspäällikkö ja mun pomo sanoivat "luokan 486:siin laitetaan xp:t, samaa yhden lisenssin kamaa vaan laitetaan koneisiin"

Khöm tämähän on bsa:n kannalta laitolta ja vielä kaupungin virallisessa puulaakissa?
"hys, ei sitä kukaan tiedä"

Sitten kun esitin oman mielipiteeni niin tuli salama potkut firmasta, syytä ei ollut muuta kuin ettei työkkäri enää anna jatkaa, soitin työkkäriin, olisi antanut jatkaa vuodella, ei oltu haettu, liitto nauroi partaansa.
Kusin mukiin soronoo, oppirahat maksettu :facepalm:
Näinhän se menee, mutta asiaa vois myös miettiä siltä kannalta haluaako tuollaisessa firmassa olla töissä. Itse en ainakaan lähde työnantajan puolesta laittomuuksia tekemään vaan vaihdan sitten vaikka firmaa. Ei ne kaikki työnantajat ole perseestä ja riko lakia
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Kyllähän tuosta kannattaa keskustella, kun ei selvästikkään ole oikea toimintatapa.
mulla ei henk. kohtaisesti väliä tulisko potkut. Uus työpaikka jo tiedossa. Ja kyllä. Ko firmassa on muutenkin kaikki päin persettä. En halua kostaa mitään, toimia vain lain mukaan, ja mielestäni törkeää usuttaa toiset (työntekijät) tekemään petoksia puolestaan.
Kostaminen sitte on toinen asia, teksteistä kuultaa läpi, että et firmassa haluaisi jatkaa vaikka asia korjattaisiinkin niin mahdollisesti siellä alla saattaa jotain turhautumista firmaan olla, minkä suhteen kannattaa olla rehellinen itselleen jotta voi hoitaa homma tyylikkäästi, liika voiman käyttö ei johda mihinkään positiiviseen.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Ei tuo ole petos. Ei tavarantoimittajan ole pakko hyväksyä reklamaatiota, ainakaan ilman todisteita. Halutessaan tavarantoimittaja voisi osoittaa että reklamaatio on aiheeton tai vaihtoehtoisesti asiakkaan on pyydettäessä pystyttävä todentamaan reklamaation syy.

Tuskimpa ne tavarantoimittajat ovat epätietoisia siitä mitä on tekeillä. Todennäköisesti heitä ei sen enempää kiinnosta, suoraan vaan hävikkiin kirjataan reklamaatiot. Sinuna vain seuraisin työnantajan ohjeita, varsinkaan kun mitään rikollista ei ole tekeillä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Ei tuo ole petos. Ei tavarantoimittajan ole pakko hyväksyä reklamaatiota, ainakaan ilman todisteita. Halutessaan tavarantoimittaja voisi osoittaa että reklamaatio on aiheeton tai vaihtoehtoisesti asiakkaan on pyydettäessä pystyttävä todentamaan reklamaation syy.

Tuskimpa ne tavarantoimittajat ovat epätietoisia siitä mitä on tekeillä. Todennäköisesti heitä ei sen enempää kiinnosta, suoraan vaan hävikkiin kirjataan reklamaatiot. Sinuna vain seuraisin työnantajan ohjeita, varsinkaan kun mitään rikollista ei ole tekeillä.
Onhan se petos. Vertaa tilanteeseen että lähettelet valelaskuja yrityksiin ja osa maksaa. Myös se maksava osapuoli on tehnyt mokan, mutta vain laskun lähettäjä syyllistyy rikokseen.

Tässä tapauksessa (oletan että kyse pilaantuvasta tuotteesta) laskutetaan siis toimittajaa vaikka syy on työnantajan huonossa tavarankierrossa. Eli tilataan enemmän kuin kyetään myymään.
Toimittajille tulee näitä usein niin paljon ettei ole mahdollista todentaa kaikkia reklamaatioita. Meillä on esimerkiksi asiakkaita n. 10 000 järjestelmässä. Ei mitään mahdollisuutta tutkia jokaista asiaa. Seurataan toki jos toisaalla tapahtuu useammin kuin muualla.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Onhan se petos. Vertaa tilanteeseen että lähettelet valelaskuja yrityksiin ja osa maksaa. Myös se maksava osapuoli on tehnyt mokan, mutta vain laskun lähettäjä syyllistyy rikokseen.

Tässä tapauksessa (oletan että kyse pilaantuvasta tuotteesta) laskutetaan siis toimittajaa vaikka syy on työnantajan huonossa tavarankierrossa. Eli tilataan enemmän kuin kyetään myymään.
Toimittajille tulee näitä usein niin paljon ettei ole mahdollista todentaa kaikkia reklamaatioita. Meillä on esimerkiksi asiakkaita n. 10 000 järjestelmässä. Ei mitään mahdollisuutta tutkia jokaista asiaa. Seurataan toki jos toisaalla tapahtuu useammin kuin muualla.
Mihinkään tuomiokäsittelyyn et tuota petoksena saa. Ei yritysten välisessä liiketoiminnassa ole muutenkaan sellaisia asioita kuin takuu, tuotevastuu tms. Kaikki reklamaatiot otetaan vastaan (jos otetaan) siksi, että saadaan asiakas pidettyä tyytyväisenä. Jos nyt ihan vittumaiseksi haluaa heittäytyä niin laskujakin voi tiettyyn pisteeseen jättää maksamatta ja yleensä siitäkin seuraa lähinnä toimitusten katkeaminen. Toimitussopimuksissa voi olla jotain ehtoja mutta ei sen sopimuksen rikkominenkaan ole rikos, joka poliisia tai muita viranomaisia kiinnostaisi ellei siitä lähdetä riitelemään käräjille tai välimieskäsittelyyn.

Ei siitäkää mitään petosta saa, jos tavarantoimittaja vialliset vastaanotettuaan toteaa, että nämä on ihan hyviä, mitään rahoja ette saa takaisin vaikka pilkkua nussimalla yrittääkin aiheuttaa toiselle taloudellista vahinkoa erehdyttämällä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Eikä ole. Ei yritysten välisessä liiketoiminnassa ole muutenkaan sellaisia asioita kuin takuu, tuotevastuu tms. Kaikki reklamaatiot otetaan vastaan (jos otetaan) siksi, että saadaan asiakas pidettyä tyytyväisenä. Jos nyt ihan vittumaiseksi haluaa heittäytyä niin laskujakin voi tiettyyn pisteeseen jättää maksamatta ja yleensä siitäkin seuraa lähinnä toimitusten katkeaminen. Toimitussopimuksissa voi olla jotain ehtoja mutta ei sen sopimuksen rikkominenkaan ole rikos, joka poliisia tai muita viranomaisia kiinnostaisi ellei siitä lähdetä riitelemään käräjille tai välimieskäsittelyyn.
Siinä vaiheessa kun palautetaan ERI tuote kun mikä ollaan saatu, kyseessä on ihan selvästi petos.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Siinä vaiheessa kun palautetaan ERI tuote kun mikä ollaan saatu, kyseessä on ihan selvästi petos.
Muokkasin sanamuotoa tarkentamaan, että mihinkään tuomiolle et tuollaista saa. Jos kyse on numeroiduista yksittäiskappaleista, on toimittajan helppo hylätä reklamaatio mutta jos toimitetaan ja palautetaan bulkkitavaraa teollisuudessa niin erästä löytyneen näytteen ollessa virheellinen, saatetaan palauttaa kymmeniä tai satoja tonneja joka tapauksessa, josta suurin osa ihan virheetöntä ja eri kamaa kuin mistä näyte löytyi.

Aloittaja vois toki vähän tarkentaa, että palautetaanko tässä ylipäivättyjä jugurtteja vaiko laivalastillisia haketta.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
383
Ketjussa ihan hyviä neuvoja jo tullutkin. Itse ehkä myös ehdottaisin nimetöntä ilmiantoo sille tavarantoimittajalle eipä siitä ainakaan haittaa ole ja eipä ainakaan tule paskaa itselle niskaan, jos hoitaa asian niin ettei pystytä yksilöimään keltä ilmianto on tullut, jos joku alkaisi joskus penkomaan.

Toinen mitä ehkä itse tekisin olisi, että yrittäisin saada omaan ammattiliittoni lakimieheen yhteyden vaikka puhelimitse ja kyselisin hänen mielipidettään asiasta ja mikä olisi lakimiehen neuvo kyseisessä tapauksessa.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
mulla ei henk. kohtaisesti väliä tulisko potkut. Uus työpaikka jo tiedossa. Ja kyllä. Ko firmassa on muutenkin kaikki päin persettä. En halua kostaa mitään, toimia vain lain mukaan, ja mielestäni törkeää usuttaa toiset (työntekijät) tekemään petoksia puolestaan.
Parempi tälle olisi kuitenkin tehdä jotain, sillä tulevat työntekijätkin joutuvat sietämään tuota paskaa. Nimetön ilmoitus varmasti paras keino sinun kannaltasi.

Itsekin aikoinaan irtisanouduin yhdestä työsuhteesta, kun asiakkaiden kusetus kasvoi aikamoiseksi. Veikkaisin, että aika yleistä tietotekniikkahommissa, joissa asiakkaana kunnat/valtio. Kellään tunnu olevan muuta mielessä kuin laskutus ja tulos, hinnalla millä hyvänsä. Todella lyhytnäköistä, jos yrityksen menestys perustuu vilunkiin, niin kuinka kauan homma oikeesti voi jatkua kannattavana...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Muokkasin sanamuotoa tarkentamaan, että mihinkään tuomiolle et tuollaista saa. Jos kyse on numeroiduista yksittäiskappaleista, on toimittajan helppo hylätä reklamaatio mutta jos toimitetaan ja palautetaan bulkkitavaraa teollisuudessa niin erästä löytyneen näytteen ollessa virheellinen, saatetaan palauttaa kymmeniä tai satoja tonneja joka tapauksessa, josta suurin osa ihan virheetöntä ja eri kamaa kuin mistä näyte löytyi.

Aloittaja vois toki vähän tarkentaa, että palautetaanko tässä ylipäivättyjä jugurtteja vaiko laivalastillisia haketta.
Aloituksen sanamuodoista ymmärsin, että tavaraa siis ei - ainakaan koko määrää - palauteta vaan muka heitetään pois ja silti myydään. Mielestäni just tämä on se, mikä ylittäisi varsinaisen rikosasian kynnyksen. Jos nyt sitten käsitin oikein.

Siinä vaiheessa kun palautetaan ERI tuote kun mikä ollaan saatu, kyseessä on ihan selvästi petos.
Juu, ja vieläpä jätetään palauttamatta/hävittämättä, eli saadaan kusetettua myytäväksi enemmän tavaraa kuin mistä on maksettu.

Ymmärtääkseni nyt siis reklamoidaan tuotteita, joita ei hyvityksen yhteydessä rahdata takaisin vaan hävitetään, ja palautuksen/heittämisen sijaan myydään niitä, koska olivat enimmäkseen virheettömiä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Aloituksen sanamuodoista ymmärsin, että tavaraa siis ei - ainakaan koko määrää - palauteta vaan muka heitetään pois ja silti myydään. Mielestäni just tämä on se, mikä ylittäisi varsinaisen rikosasian kynnyksen. Jos nyt sitten käsitin oikein.
No periaatteessahan tavarantoimittajan luulisi haluavan, että reklamoitu tavara palautetaan ja tarkistaa sen sitten. Jos ei muuten niin varmistaakseen, ettei turhaan reklamoida. Teollisuudessa ihan vakiintunut toimintatapa mutta jossain elintarvikkeiden vähittäiskaupassa varmaan toimittajaa ei ihan heti kiinosta ottaa pilaantunutta paluupostissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
No periaatteessahan tavarantoimittajan luulisi haluavan, että reklamoitu tavara palautetaan ja tarkistaa sen sitten. Jos ei muuten niin varmistaakseen, ettei turhaan reklamoida. Teollisuudessa ihan vakiintunut toimintatapa mutta jossain elintarvikkeiden vähittäiskaupassa varmaan toimittajaa ei ihan heti kiinosta ottaa pilaantunutta paluupostissa.
Tästä vedänkin sen oletuksen, että kelvoton tai sellaiseksi valehdeltu tuote on juuri tässä tapauksessa tapana palauttamisen sijaan hävittää, mitä siis ei tietenkään tehdä jos reklamointi tapahtuu kusetusmielessä. Ilmeisesti vähäinen määrä huonoa tuotetta (edellisestä erästä) laitetaan pyydettäessä näytteeksi.

Eihän tällaisella muuten voisi saavuttaa hyötyä - korkeintaan aiheuttaa jollekin haittaa toimitusehdoista riippuen. Aloituksesta päättelen myös, että toiminnan motiivina on tavanomainen epärehellinen hyödyn tavoittelu eikä mikään ilkivalta.

Tuote lienee siis joko pilaantuva tai ehkä osassa tapauksia vähäarvoista bulkkia, jonka paluurahti olisi hankalaa.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
749
Onhan se petos(tai lievä petos, what ever) ja meillä tehtiin samaa tuotteiden kanssa joita oli helppo reklamoida.
Itsekin mietin käräyttämistä, mutta en usko että olisi tullut mitään, paitsi itselleni.

Aika pitkään sai firma tehdä tuota ennen tukkurin alkamista vaatia sarjanumeroita....
Onneksi olen jo muissa hommissa, oli kanssa muutenkin paska lafka.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Ei muuta kun io-leaks viestiketju pystyyn ja sinne kerätään kaikki vastaavat muutkin tapaukset. Eli siis tarkat tiedot ja todisteet suoraan ketjuun.

Samaa meininkiä kuin vanhan muron hillomies paljastusketjuissa ;)

Tarpeeksi laajasti toteutettuna voisi lisätä lain mukaan toimivien firmojen kannattavuutta kun muiden laittomuuksia harrastavien firmojen saama kilpailuetu vähenisi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 399
Viestejä
4 197 535
Jäsenet
70 902
Uusin jäsen
kymera3534

Hinta.fi

Ylös Bottom