Työmotivaation ja keskittymiskyvyn puute projektissa

Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
290
Työskentelen IT-alalla ja nykyisessä projektissa on työmotivaatio sekä keskittymiskyky täysin poissa. Tehtävät kerääntyy, kasaantuu, teen ne aivan viime hetkellä ja välillä myöhässä. Alkaa tuntua tämän kerryttävän stressiä päivä päivältä. Keskittymiskyky on täysin poissa ja olen koko ajan tekemässä jotain muuta, pitämässä taukoja tai selailemassa nettiä. Projekti ei kiinnosta ollenkaan vaikka se sellainen on (teknologiastäkki yms.). Halveksun miten projekti on aloitettu, suunniteltu ja alettu toteuttamaan. Itse tulin siis projektiin kesken kaiken toisesta projektista. Projektin muut tekijät ärsyttävät suunnattomasti, koska kaikissa palavereissa toistetaan samoja asioita ja vingutaan samoista ongelmista. Jostain pienistä koodimuutoksista tulee suuria väittelyitä ja nämä venyvät viikko tolkulla (esim. uuden tilatiedon lisääminen on näköjään vitun täysin mahdotonta).

Onko muilla kokemuksia tai neuvoja mitä tehdä tässä tilanteessa? Ajattelin keskustelemisen asiasta helpottavan, koska en usko olevani ainoa tälläisen tilanteen tuntenut/kokenut, ja pääsen ehkä haasteideni yli tämän avulla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 031
Onko muilla kokemuksia tai neuvoja mitä tehdä tässä tilanteessa? Ajattelin keskustelemisen asiasta helpottavan, koska en usko olevani ainoa tälläisen tilanteen tuntenut/kokenut, ja pääsen ehkä haasteideni yli tämän avulla.
IT-alan hullutuksissa monella on kasetti solmussa. Ei ole mitenkään tavatonta tuo sun kokemus. Voi päätyä burn outtiin, jos yrittää ja yrittää ja ei saa asioita korjattua vaikka kuinka yrittäisi.

Juttelisin esimiehen kanssa. Juttutuokioon mukaan kättä pidempää että asiat konkretisoituvat. Olisi syytä olla myös kasa ehdotuksia miten korjata tilanne. Jos on hyvä esimies niin se ottaa vinkeistä tärpit ja parantaa tilannetta. Toisaalta voi olla esimies, esimiehen esimies jne. sellaisen puun ja kuoren välissä ettei ne mitään oikeasti voi.

Jos esimies on sellainen ettei sen kanssa voi jutella/mitään ei tapahdu niin alkaisin katsomaan uutta työpaikkaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 031
Jos tuntuu, että haluaa työstää omaa stressinsietokykyä ja fokusta niin suosittelen allaolevaa kirjaa. Kirja selittää hyvin mikä toimii, mikä ei ja miksi. Kirja on helppolukuinen ja vähemmän tylsä kuin kuvittelisi. Kirjassa referoidaan tieteelliset tutkimukset eikä ole jotain bro science kamaa. Selviää kirjasta tavallaan myös se miksi mindfullness toimii(referoidut tutkimukset valottavat)

Kirjan yksinkertaisin hengitysharjoitus auttaa tosi hyvin nollaamaan stressiä ja pääsemään normitilaan mistä voi suorittaa. Auttaa esim. nukkumiseen, kun tuolla saa stressiä vähemmäksi. Hengityshommaa käyttänyt myös öisin, jos sattuu heräämään. Vaikka kuinka tuntuisi keskellä yötä olo pirteältä niin vähän hengitysharjoitusta ja naks taju pois. Vähän kun saa tuntumaa harjoitteluun niin hengityshomman voi tehdä vaikka aamukävelyllä. Saa hyvän lähdön päivään.

Yksinkertaistettuna idea on keskittyä esim. hengitykseen täysin ja hengittää rauhallisesti sisään ja ulos. Kun ajatus lähtee laukalle niin siirtää ajatuksen takaisin hengitykseen. Tähän päälle, jos jaksaa tehdä kiitollisuusharjoitusta niin saa omaa mieltä kammettua positiiviselle puolelle.


Kirja kirjoittajan kannukset. Jos haluaa eri tavalla perehtyä niin amishi oli joe roganin podcastissa vieraana.
Dr. Amishi Jha, PhD is Director of Contemplative Neuroscience and Professor of Psychology at the University of Miami. Prior to her current post, she was an Assistant Professor at the Center for Cognitive Neuroscience at the University of Pennsylvania.

She received her B.S in Biological Psychology from the University
of Michigan, her Ph.D in Psychology (Cognitive Neuroscience) from the University of California–Davis, and her post-doctoral training at the Brain Imaging and Analysis Center at Duke University in functional neuroimaging.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Samaa ongelmaa kuin aloittajalla. Minulla tosin syynä on liian iso ja monimutkainen vaihe projektissa, jonka pitäisi jo olla valmis. En vaan saa itseäni siihen tilaan, että saisin vietyä homman maaliin asti. Kenestäkään työkaverista ei ole apua, koska minun lisäksi talossa on vain yksi koodari ja hänkin vielä täysin aloittelija. Vihaan jokaista hetkeä, jonka joudun kyseisen projektin kanssa tekemään, vaikka se onkin täysin minun koodia ja lähtöisin minun ideasta.

En enää tässä vaiheessa keksi muuta keinoa kuin brute forcettaa kyseinen paska pönttöön ja syödä seuraavina viikkoina esiin tulevat bugit.
 
  • Tykkää
Reactions: Jha
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 406
Kuten tekstistä käy ilmi, kommunikaation puute ja/tai epäselvyys on syynä tilanteeseen. Jos yrityksen johto ei asiaa korjaa ja homma vaan jatkuu viikosta toiseen samana, niin ei oikeasti ole järkeä taistella tuulimyllyjä vastaan, vaan sanoa että ihan työssä jaksamisen takia nyt tarvitaan siirto johonkin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
77
Samaa ongelmaa kuin aloittajalla. Minulla tosin syynä on liian iso ja monimutkainen vaihe projektissa, jonka pitäisi jo olla valmis. En vaan saa itseäni siihen tilaan, että saisin vietyä homman maaliin asti. Kenestäkään työkaverista ei ole apua, koska minun lisäksi talossa on vain yksi koodari ja hänkin vielä täysin aloittelija. Vihaan jokaista hetkeä, jonka joudun kyseisen projektin kanssa tekemään, vaikka se onkin täysin minun koodia ja lähtöisin minun ideasta.

En enää tässä vaiheessa keksi muuta keinoa kuin brute forcettaa kyseinen paska pönttöön ja syödä seuraavina viikkoina esiin tulevat bugit.
Jos päivästä toiseen on se kuvitelma ettei saanut mitään aikaan, niin se tappaa aivan varmasti motivaation. Palastele se vaihe pieniin osiin ja teet niitä pieniä osasia vähitellen pois listalta. Pieninä palasina kun tekee, niin näkee että homma etenee ja päivän pääteeksi saa sen "sain nämä osat tehtyä tänään" fiiliksen, niin se palkitsee.

Ja harvemmin sen kerrasta tarvitsee täydellistä olla. Riittävän hyvänä homma maaliin ja sitten korjailee viat jos ei mistään kriittisestä järjestelmästä ole kyse.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Jos päivästä toiseen on se kuvitelma ettei saanut mitään aikaan, niin se tappaa aivan varmasti motivaation. Palastele se vaihe pieniin osiin ja teet niitä pieniä osasia vähitellen pois listalta. Pieninä palasina kun tekee, niin näkee että homma etenee ja päivän pääteeksi saa sen "sain nämä osat tehtyä tänään" fiiliksen, niin se palkitsee.

Ja harvemmin sen kerrasta tarvitsee täydellistä olla. Riittävän hyvänä homma maaliin ja sitten korjailee viat jos ei mistään kriittisestä järjestelmästä ole kyse.
Pitäisi vaan saada aikaiseksi jakaa hommat pieniin palasiin ja tehdä yksi kerrallaan. Pari vuotta sitten tämä nykyinen tilanne ei olisi ollut edes ongelma tai sitä ei olisi edes päässyt syntymään kun oli vielä reilusti motivaatiota ja kunnianhimoa. Ehkä tässä vaan on palamassa loppuun.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 181
Viestejä
4 214 810
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom