Työkalut ja muut vehkeet

Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 253
Esim paksut kannatinraudat, jotkut hihnapyörät, moottorituet, 8-12mm pultit. Erikoiskeissit mitä voi tulla autotallihommissa joskus.
Tuommoset menee kyllä aivan helposti 200A valovirtakoneella. Samanlaisessa käytössä itellä Esab Caddy C200i. Onko siinä nykyisessä 150A technomigissä on joku säätö väärin jos tehot loppuu noin ohuilla materiaaleilla, kaapeleiden napaisuus väärin tms? Tai sitten se on rikki.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 923
Tuommoset menee kyllä aivan helposti 200A valovirtakoneella. Samanlaisessa käytössä itellä Esab Caddy C200i. Onko siinä nykyisessä 150A technomigissä on joku säätö väärin jos tehot loppuu noin ohuilla materiaaleilla, kaapeleiden napaisuus väärin tms? Tai sitten se on rikki.
eipä tossa säätökään ole kuin 3 milliin
1717951681864.png
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
118
Nyt mennään ihan mututunteella mutta 250A valovirtakoneelle kuulostaa jo sellaiselta, ettei 16 ampeerin hidas paukku tule kestämään. Muutenkin Timco on noita Kärkkäisen brändejä, joita satunnaisesti löytyy Tukesin listalta ja malleja tulee ja menee.
Most on Rywalin tuotemerkki ja se on niin iso talo, että niillä on tuotteissa jatkuvuutta ja hyväksynnät kunnossa. Työn puolesta oon niiden kanssa ollut tekemissä reilun kymmenisen vuotta minkä puolesta tuollaisen pulssittoman J5:n ostinkin silloin kun se tuli markkinoille. Mostit ei ole high endiä tai premiumia, mutta ei random kiinalaistakaan. Saman firman 200A AC/DC tiggi mulla on ollut nyt melkein kymmenen vuotta ilman ongelmia.
Walliuksen noita moderneja inverttereitä kans parilla tutulla on valovirtakoneina ja ovat vissiin tykänneet.

Jos oot Turun suunnilta niin tota pulssitonta saa kyl tulla testaamaan
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 537
Käytännössä sehän on vain ulkoinen langansyöttölaite. Vaatii koneelta kykeneväisyyden alumiinin hitsaukseen, jotta saadaan jotain järkevää aikaiseksi. Takavuosina alumiiniohjelma löytyi vain pulssikoneista, mutta nykyisin markkinoilla on jonkin verran koneita, missä ei pulssiominaisuuksia ole, mutta silti ovat alumiinin hitsaukseen kykeneväisiä.
Olisiko niissä jonkilainen oma sytytys alumiinille ja napaisuuden vaihto, AC:tä ei kai tarvi. Pulssi kyllä melkein ehdoton kun aika monessa lähteessä luki että ilman pulssia minimi paksuus alumiinille on 3 mm ja pulssin kanssa 1 mm.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 080
3-vaihe kemppi on itsellä, on toki raskas siirrellä, mutta Enpä ole tuota mualla tarvinnut kuin tallissa. Yleensä nuo vehkeet joita tarvii hitsailla on pyörien päällä liikkuvia.

Menee peltihommista reilumpaan rautaan, oliko tuo nyt 250a. Puikkokonekkin on, mutta mieluummin sen reilu senttisenkin raudan migillä yhdistän...

Tietysti, jos on joku spesiaali metsäkorjausmies, joka reppureissaa koneiden kanssa, niin kannattaa hommata kevyempi malli...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
465
Minkä näistä valitsisitte ja miksi?

Wameta 250 pro
Wallius BlueArc i3000
Kemppi Kempact 2530

Nämä on 400V kompakteja miggejä, jotka ei ihan pinkiponkia ole merkiltään. Kemppi taitaa olla ainut Suomessa alusta loppuun kasattu laite. Näkyy hinnassa :sad:
Ensin pitäisi tietää millaiseen käyttöön kone tulee? Mitä on tarkoitus hitsata? Ja paljonko rahaa on käytettävissä?

Noista merkeistä ainoastaan Kemppi on tuttu merkki, koska on tuon joukun ainoa merkki, joka kelpaa teollisuuskäyttöön. Tai ainakaan minä en noita muita ostaisi. Syynä voisi olla ihan samat kuin kotikäytössäkin eli takuu, varaosien ja huollon saatavuus jne. Toki aina kun olen ostanut hitsauskoneita työpaikalle olen pyytänyt kolme tai neljä eri merkkiä testiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 923
Ensin pitäisi tietää millaiseen käyttöön kone tulee? Mitä on tarkoitus hitsata? Ja paljonko rahaa on käytettävissä?

Noista merkeistä ainoastaan Kemppi on tuttu merkki, koska on tuon joukun ainoa merkki, joka kelpaa teollisuuskäyttöön. Tai ainakaan minä en noita muita ostaisi. Syynä voisi olla ihan samat kuin kotikäytössäkin eli takuu, varaosien ja huollon saatavuus jne. Toki aina kun olen ostanut hitsauskoneita työpaikalle olen pyytänyt kolme tai neljä eri merkkiä testiin.
Autotalliharrasteluun. Mahdollisimman tehokas eli paksutkin raudat menee kyselemättä. Voimavirta löytyy, mutta kone sais olla tilojen ahtauden takia kompakti niin voisi laittaa samaan telineeseen muiden hitsikamojen, tig yms kanssa päällekkäin. Koska Tig (500€ hyväksi todettu timco) tulee hankittua erikseen joka tapaukses niin koneessa olevat puikko- ym ominaisuudet on turhia. Kunhan mustat raudat menisi ns. kyselemättä... Wallius noista onkin tosin ainoa monimenetelmäkone.

Wallius ja Kemppi on juu laatumerkkejä. Tohon Wametaan pitäs varaosia ja kulutusosia, tarvikkeita ym saada ihan ok, kun on kivijalkaedustuskin ihan kivenheiton päässä...kokemuksia ei niistä oikein nettiä selaamalla löydy. Youtubessa on jotain noitten mainosvideoita ja niiden perusteella ainakin kova luotto omiin koneisiin. No tiiä sit minkälaisia ne on kun ei arvosteluja/testejä löydy mistään. Suomalaista suunnittelua ja maailmalla kasattuja kumminkin.

Budjetti "mahdollisimman halpa" mutta kuitenkin semmonen laite pitäs olla mitä ei heti tarvi uusia, eli menis loppuelämän parhaimmillaan. Lähempänä 1000€ olis sopiva hinta, yli 2000€ tuntuu kyllä liian kalliilta, kun ei ole mitään bisnestä tarkoitus tehdä sillä.

Ei muuten taida olla olemassakaan mitään ton hintaluokan vehjettä missä olisi MIG+AC-TIG, sehän ois optimaalinen. Halvemmaksi tulee hankkia kaksi laitetta.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 537
Ei muuten taida olla olemassakaan mitään ton hintaluokan vehjettä missä olisi MIG+AC-TIG, sehän ois optimaalinen. Halvemmaksi tulee hankkia kaksi laitetta.
Jos et ole ennen hitsannut tigillä ja on vain satunnainen tarve alumiinille/rosterille niin ota vain parempi mig pulssiominaisuudella ja spool gun mahdollisuudella (yleensä euro-liitin riitää).

Timco on monessa suhteessa aika rajoittunut, esim. poljinta ei saa säädettyä mitenkään. Se on aina 0-250 A tai on/off ja pre-flow puuttuu.

Most kannattaa myös tsekata migeistä.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
35
Itselle valitsin pelkästään acdc tigin pulssilla sekä polkimella tallikäyttöön. Tarttee vaan yhden kaasupullon kaikille materiaaleille. Hitsattavan materiaalin vaihtuessa ottaa vaa eri lisäainelangan ja teroittaa elektrodin. Ja parasta ettei roiski hitsatessa kun putsaa kappaleet. Harvemmin tulee tehtyä ruostehommia autoihin, niissä varmaan mig parempi käytettävyydeltään.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
118
Vaikka oma isompi miggi siihen täysin kykenisi (ja sopiva poltin-lineryhdistelmäkin roikkuu seinällä), itse teen kaikki alumiinihommat tigillä. Oon sen verran montaa migillä hitsattua alumiinisaumaa korjaillut, joissa perusmateriaali ei ole käytännössä sulanut ollenkaan ja lisäaine on vain muodostanut pinnan saumaan, että koen harvemmin alumiinia turaavana tigin turvallisemmaksi vaihtoehdoksi. Ja liikaa ryyniä pitkässä saumassa migillä voi tarkoittaa sitä, että merkittävä osa hitsattavaa kappaletta löytyy hetken päästä lattialta. Tigillä on paljon paremmin kärryillä siitä mitä tapahtuu.

Poljin? Meh. On siitä etunsa, mutta pärjää ilmankin. Mullakin sellainen on, mutta en muista milloin viimeksi koneessa ollut kiinni. En ole sitä niin paljoa ole käyttänyt, että olisi tullut luontevaksi. Latching mode ja loiva lopetuskaari käytössä, niin nurkkaa lähestyessä voi hyödyntää niitä ilman puhkipalamisen pelkoa.

Sen verran tulee mustan raudan kanssa touhuttua, että tigillä en ikinä yrittäisi miggiä korvata. Mikään ei oo niin ihanaa kuin TIGillä huomata, että ihan kaikkea sinkkiä en ollu putsannutkaan pultista/mutterista whatever tai hinkata viimeistäkin valssihilsettä pois lattaraudasta tms.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 253
Itse teollisuudessa ollut töissä useissa paikoissa, enkä ole ikinä nähnyt kenenkään hitsaavan polkimella. Eihän sitä voi edes käyttää kun jossain helpoissa, pöydällä tehtävillä hitsauksissa. Itse käyttänyt aina 2T liipaisinta ja pitkää lopetusta/aloitusta, niin helppo säätää virtaa vähän alemmas, jos tarvii.
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
283
Täältä voisi löytyä kokemusta ja suosituksia hyvistä, laadukkaista ja kestävistä kärkipalasarjoista. Nykyisistä Bilteman pitkistä kärkipaloista on kärjet pyöristyneet, kun ovat niin pehmeää terästä. Haussa on 50 mm tai pidemmillä ruuvauskärjillä oleva setti, joka sisätäisi vähintään yleisimmät PH-, PZ- ja torx-kärjet toimivassa ja käytännölisessä säilytyskotelossa. Kärkiä tulee käytettyä myös iskevässä ruuvinvääntimessä, joten kestävyys on tärkeää. Sopii tarjota ja ehdottaa sekä sellaisia settejä, joissa on pelkästään pitkitä kärkiä että sekapaketteja, joissa on niin lyhyitä kuin pitkiä kärkiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Täältä voisi löytyä kokemusta ja suosituksia hyvistä, laadukkaista ja kestävistä kärkipalasarjoista. Nykyisistä Bilteman pitkistä kärkipaloista on kärjet pyöristyneet, kun ovat niin pehmeää terästä. Haussa on 50 mm tai pidemmillä ruuvauskärjillä oleva setti, joka sisätäisi vähintään yleisimmät PH-, PZ- ja torx-kärjet toimivassa ja käytännölisessä säilytyskotelossa. Kärkiä tulee käytettyä myös iskevässä ruuvinvääntimessä, joten kestävyys on tärkeää. Sopii tarjota ja ehdottaa sekä sellaisia settejä, joissa on pelkästään pitkitä kärkiä että sekapaketteja, joissa on niin lyhyitä kuin pitkiä kärkiä.
Ostin itse dewaltin kärkisarjan joka on muuten ollut hyvä, MUTTA.

Kärkien koot on merkitty ainoastaan kevyesti stanssattuna palojen kylkeen, jotka on mattamustaksi fosfatoitu tms.

Eli aivan mahdoton erottaa eri kokoja ilman tarkkaa katsomista. Hieman auttoi kun väritti valkoisella maalitussilla nuo kohdat, mutta todella surkeaa silti yrittää hamuta oikean kokoista.

Eli en suosittele dewaltin tuota mallia. Hanki joku missä on värikoodatut koot, eri värit painuu mieleen yllättävän nopeasti.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 421
Ostin itse dewaltin kärkisarjan joka on muuten ollut hyvä, MUTTA.

Kärkien koot on merkitty ainoastaan kevyesti stanssattuna palojen kylkeen, jotka on mattamustaksi fosfatoitu tms.

Eli aivan mahdoton erottaa eri kokoja ilman tarkkaa katsomista. Hieman auttoi kun väritti valkoisella maalitussilla nuo kohdat, mutta todella surkeaa silti yrittää hamuta oikean kokoista.

Eli en suosittele dewaltin tuota mallia. Hanki joku missä on värikoodatut koot, eri värit painuu mieleen yllättävän nopeasti.
Werat on hyviä, mutta ei hirmu kalliita. Niissä on yleensä myös tuo malli- ja kokomerkintä väri/numeropannalla kiinni.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 537
Itse teollisuudessa ollut töissä useissa paikoissa, enkä ole ikinä nähnyt kenenkään hitsaavan polkimella. Eihän sitä voi edes käyttää kun jossain helpoissa, pöydällä tehtävillä hitsauksissa. Itse käyttänyt aina 2T liipaisinta ja pitkää lopetusta/aloitusta, niin helppo säätää virtaa vähän alemmas, jos tarvii.
No Timcolla ainoa tapa saada enemmän virtaa alussa on käyttää poljinta ja ei siinä ole kunnon ramppeja, ainoastaan jälkikaasu. Tai en tiedä onnistuisko jos sihteeri vääntää ampeereja isommaksi alussa. Varmaan pitäis joku oikea kone hommata…omat taidot kyllä sitä luokkaa että ei onnistu kuin pöydällä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 399
Viestejä
4 285 299
Jäsenet
71 649
Uusin jäsen
Credittii

Hinta.fi

Ylös Bottom