Työkäyttöön konetta ostamassa.

Liittynyt
06.05.2023
Viestejä
29
Käytetty HP Z4 Workstation G4 (kannettavatietokone.fi)

Törmäsin ylläolevaan konepakettiin kun kyselin eri paikoista sähköpostilla koneita. Tarkoitus on tehdä koneella 3d malleja tuotesuunnittelua varten sekä editoida prokkisvideoita youtubeen.

Lisäksi minulle on tarjottu toisesta paikasta Lenovon ThinkStation P700 konetta. Alla sen koneen speksit.

Lenovo ThinkStation P700
2kpl Intel Xeon E5-2697 v3 prosessorit
Näissä 14 ydintä ja 28 säiettä per prosessori eli yhteensä 28 ydintä ja 56 säiettä
128GB DDR4 ECC muistia
2TB NVMe SSD (uusi)
2TB HDD
Nvidia Quadro P4000 8GB näytönohjain
Win 10 Pro käyttöjärjestelmä

1490e sis. ALV24%
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 158
Hyötyykö ohjelmasi tuosta näytönohjaimesta?

En ostaisi konetta, jossa ei ole TPM2 , varsinkaan työkäyttöön vuosiksi. Eli osta sellainen, jossa on natiivi Win11-tuki, niin ei vanhene sitten pöydälle.
 
Liittynyt
06.05.2023
Viestejä
29
Hyötyykö ohjelmasi tuosta näytönohjaimesta?
Rehellisesti en osaa vielä sanoa mitä ohjelmia tulen käyttämään jatkossa uuden koneen myötä mutta aikaisemmin olen yrittänyt tehdä hommat ilmaisohjelmilla kuten Blender ja SketchUp

En ostaisi konetta, jossa ei ole TPM2 , varsinkaan työkäyttöön vuosiksi. Eli osta sellainen, jossa on natiivi Win11-tuki, niin ei vanhene sitten pöydälle.
Hyvä vinkki.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 031
Ohjelmistot vaikuttaa melko oudoilta ratkaisuilta tuotesuunnittelluun. Tuo paketti on kyllä auttamattomasti jo vanhentunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 158
Kyllä tuolla on raakaa prosessointivoimaa, mutta se ei ole yhtään energiatehokas. NVME levy on suoraan PCIe-linjojen päässä, niin sekin pelittää ihan hyvin. Muisti on varmaan luokkaa 2133MHz, mutta se on ECC.

Voipi hyvin olla, että tuo sijoittuu jonnekin Ryzen 9 3950X ja Ryzen 9 7950X:n väliin puhtaasti prosessoinnissa, tuetuin käskykannoin. Ehkä lähemmäksi Ryzen 9 5950X.. Se vaan kuumenee ja pitää ääntä, kun serverituuletus :)

Näytönohjain taas on GTX 1080 , mutta työasemakäyttöön.

--

Jos tämä tukisi Win11, kyllä siitä riittäisi tehotyöasemaksi. Tässä vaan katsotaan vuosilukuja ja "9 vuotta vanha -> roskaa". Ihan hyvin tätä voi vielä käyttää, mutta se vaan vie sähköä enemmän. Varmasti on 3900X:n veroinen peruskäytössä, ehkä parempikin. Itse olen sillä laskenut, että noin 2 vanhaa ydintä vastaa yhtä 5000-sarjan ydintä ja cinebench-tulokset tukee tätä laskentatapaa. Sitten ne taas kuluttaa yli 2x sähköä , vaatii äänekkään jäähyn ja ei tue kaikkea uutta.

Ja täällä kyllä ketjuun postannut porukka kokoaa osista 1500€ koneen, jossa on 5950X ja muutenkin paremmat osat, kunhan näytönohjain on perustasoa.

TL;DR: Toimii se Windows 10:lla, mutta ei ole energiatehokas. Lisäksi 28 ydintä kutistuu käytännössä 14 ytimeksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Pikaisella googlettelulla esim cb r23:ssa tuo 28 ydintä olisi melko lähellä 13500:sta. Ja tietysti valtavasti huonompi kaikessa mikä hyöytyy myös yhden ytimen nopeudesta, eli lähes kaikessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 158
Pikaisella googlettelulla esim cb r23:ssa tuo 28 ydintä olisi melko lähellä 13500:sta. Ja tietysti valtavasti huonompi kaikessa mikä hyöytyy myös yhden ytimen nopeudesta, eli lähes kaikessa.
Juu, eli käytännössäkin vastaa 28 vanhaa ydintä 14 modernia ydintä, mitä tuossa i5-13500:ssa on.

Pointtinani oli edelleen, että ei se noissa hommissa ihan paska ole, mutta kuluttaa hirveästi energiaa ja nyt sinä tuot esille myös, että samaan rahaan saa parempia. Taitaa olla 1/4 sähkönkulutuksella (tai vähemmän), jos tuon integroitu GPU kelpaa. Ja siinä tapauksessa konepaketin saa puristettua tonniin, jopa DDR5:lla.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 206
En mä tiedä... ehkä lähtisin itse kuitenkin jollakin tuollaisella liikkeelle noihin tarpeisiin
1683528237651.png

Muutama tuuletin ehkä mukaan. Esim. tämä setti ARCTIC P12 PWM PST Value Pack, 120mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - Jimms.fi ja vaihtoehtoinen jäähy DeepCool AK620 ZERO DARK -prosessorijäähdytin - Jimms.fi ostoskori oli Jimmsiltä ja ei mitenkään erityisen hintavertailtu. En sitten tiennyt, että meneekö puhtaasti integroidulla näyttiksellä nuo tarpeet, jolloin säästäisi tuon 3060:n hinnan. Tuon näyttiksen valkkasin, kun siinä on kuitenkin kivasti vrammia ja hinta on OK. Seuraava selkeä hyppäys ylöspäin maksaisi Nvidian puolella paljon ja AMD:n puolelta taas en tiedä miten on tuki noihin käytettyihin softiin (joita OP:kaan ei tainnut kaikkia tietää).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 158
En mä tiedä... ehkä lähtisin itse kuitenkin jollakin tuollaisella liikkeelle noihin tarpeisiin

Muutama tuuletin ehkä mukaan. Esim. tämä setti ARCTIC P12 PWM PST Value Pack, 120mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - Jimms.fi ja vaihtoehtoinen jäähy DeepCool AK620 ZERO DARK -prosessorijäähdytin - Jimms.fi ostoskori oli Jimmsiltä ja ei mitenkään erityisen hintavertailtu. En sitten tiennyt, että meneekö puhtaasti integroidulla näyttiksellä nuo tarpeet, jolloin säästäisi tuon 3060:n hinnan. Tuon näyttiksen valkkasin, kun siinä on kuitenkin kivasti vrammia ja hinta on OK. Seuraava selkeä hyppäys ylöspäin maksaisi Nvidian puolella paljon ja AMD:n puolelta taas en tiedä miten on tuki noihin käytettyihin softiin (joita OP:kaan ei tainnut kaikkia tietää).

Itse säästäisin 70€ ja varmistaisin jäähyn riittävyyden hankkimalla prosessoriksi tämän:

Muita säästöjä voi hakea jättämällä näytönohjaimen pois..
 
Liittynyt
06.05.2023
Viestejä
29
Lueskelin tossa vastauksia ja tuli mieleen seuraavaa.
Ootteko siis sitä mieltä että mun täytys kasata kone uusista osista?
Jos näin on niin tartten kyllä apua sopivien osien tilaamiseen..

Budjetti on mallia kerralla hyvä kone joten olen valmis sijoittamaan siihen aika paljon.

Edit: Jimssiltä vois tilata kaikki osat :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.05.2023
Viestejä
29
hmmmm.... ankaraa mietintää.. ainakii tosta jimssin tarjouksesta saa muutaman satasen pois ku hommaa hiiren ja näppiksen muualta vaikka käytettynä. Tosin kiinnostais myös hommata toi prossu ja näyttis datatronic:lta
 
Liittynyt
27.10.2022
Viestejä
61
hmmmm.... ankaraa mietintää.. ainakii tosta jimssin tarjouksesta saa muutaman satasen pois ku hommaa hiiren ja näppiksen muualta vaikka käytettynä. Tosin kiinnostais myös hommata toi prossu ja näyttis datatronic:lta
osta vaan koko homma datatronicilta, ne kasaa sen sulle ilmaiseksi
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 114
hmmmm.... ankaraa mietintää.. ainakii tosta jimssin tarjouksesta saa muutaman satasen pois ku hommaa hiiren ja näppiksen muualta vaikka käytettynä. Tosin kiinnostais myös hommata toi prossu ja näyttis datatronic:lta
Mietintämyssy päästä ja ostohousut jalkaan ja Baldrickin ostoskorin kanssa kassalle.
 
Liittynyt
06.05.2023
Viestejä
29
Tällästä pakettia tarjottiin yhestä liikkeestä Helsingissä tän foorumin kautta mikä oli mulle yllätys :D
Yhteenveto:

Näyttö: Lenovo Thinkvision P27h-10 / 130€/kpl

Kone:
HP Z4 Workstation G4
Intel Xeon W-2133
64 Gt ECC
1000 Gt NVMe SSD, Kingston NV2 / käyttöjärjestelmälle (uusi)
2000 Gt NVMe SSD, Kinston NV2 / muut tiedostot (uusi)
2000 Gt 2,5" SSD, Samsung EVO 870 / varmuuskopiot (uusi)
Nvidia Quadro P5000 16 Gt

Koneen hinta näillä spekseillä, valmiiksi Windows 11 asennettuna 1309€. Sisältää tarvittaessa myös tuon Wlan-kortin asennuksen.

Eli kaksi näyttöä ja kone virta- ja kuvakaapeleineen yhteishinta 1569€, sisältäen arvonlisäveron.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Tällästä pakettia tarjottiin yhestä liikkeestä Helsingissä tän foorumin kautta mikä oli mulle yllätys :D
Yhteenveto:

Näyttö: Lenovo Thinkvision P27h-10 / 130€/kpl

Kone:
HP Z4 Workstation G4
Intel Xeon W-2133
64 Gt ECC
1000 Gt NVMe SSD, Kingston NV2 / käyttöjärjestelmälle (uusi)
2000 Gt NVMe SSD, Kinston NV2 / muut tiedostot (uusi)
2000 Gt 2,5" SSD, Samsung EVO 870 / varmuuskopiot (uusi)
Nvidia Quadro P5000 16 Gt

Koneen hinta näillä spekseillä, valmiiksi Windows 11 asennettuna 1309€. Sisältää tarvittaessa myös tuon Wlan-kortin asennuksen.

Eli kaksi näyttöä ja kone virta- ja kuvakaapeleineen yhteishinta 1569€, sisältäen arvonlisäveron.
Taas kivikautista kamaa. Näyttö voi olla ihan ok.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 114
Tällästä pakettia tarjottiin yhestä liikkeestä Helsingissä tän foorumin kautta mikä oli mulle yllätys :D
Yhteenveto:

Näyttö: Lenovo Thinkvision P27h-10 / 130€/kpl

Kone:
HP Z4 Workstation G4
Intel Xeon W-2133
64 Gt ECC
1000 Gt NVMe SSD, Kingston NV2 / käyttöjärjestelmälle (uusi)
2000 Gt NVMe SSD, Kinston NV2 / muut tiedostot (uusi)
2000 Gt 2,5" SSD, Samsung EVO 870 / varmuuskopiot (uusi)
Nvidia Quadro P5000 16 Gt

Koneen hinta näillä spekseillä, valmiiksi Windows 11 asennettuna 1309€. Sisältää tarvittaessa myös tuon Wlan-kortin asennuksen.

Eli kaksi näyttöä ja kone virta- ja kuvakaapeleineen yhteishinta 1569€, sisältäen arvonlisäveron.
Ei. Missään. Nimessä.

Älytön hinta antiikkisesta ukin vanhasta workstationista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Liittynyt
06.05.2023
Viestejä
29
Mun ymmärtääkseni kyseessä on juuri tuo näyttö minkä linkitit kun kirjottelin myyjän kanssa niistä.
Pelaamiseen niistä ei oo mut muuten kyllä pitäis toimisto käytössä riittää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 158
Tällästä pakettia tarjottiin yhestä liikkeestä Helsingissä tän foorumin kautta mikä oli mulle yllätys :D
Yhteenveto:

Näyttö: Lenovo Thinkvision P27h-10 / 130€/kpl

Kone:
HP Z4 Workstation G4
Intel Xeon W-2133
64 Gt ECC
1000 Gt NVMe SSD, Kingston NV2 / käyttöjärjestelmälle (uusi)
2000 Gt NVMe SSD, Kinston NV2 / muut tiedostot (uusi)
2000 Gt 2,5" SSD, Samsung EVO 870 / varmuuskopiot (uusi)
Nvidia Quadro P5000 16 Gt

Koneen hinta näillä spekseillä, valmiiksi Windows 11 asennettuna 1309€. Sisältää tarvittaessa myös tuon Wlan-kortin asennuksen.

Eli kaksi näyttöä ja kone virta- ja kuvakaapeleineen yhteishinta 1569€, sisältäen arvonlisäveron.
Tämähän on vain vuodelta 2017.. Ja DDR4. Käytännössä samaa aikaa, kuin i7-7700K. Ei täysin huono, mutta tuo wanhuus pitäisi näkyä hinnassa enemmän. 600€ ja voisit ostaa pois. Näytönohjaimen suorituskyvystä taas voi hakea viitettä GTX 1080:sta. Ainakin näillä foorumin pelimiehet osaa suhteuttaa nuo osat. Tietenkin palvelinprosessori -> alhaiset kellot ja huonompi suorituskyky peleissä ja varmaan epäoptimaalista olisi P5000:lla pelaaaminenkin.

Sitten suorituskyvyn arvioisin vanhalla prosessorilla olevan Ryzen 5 3600:aa huonompi, jota saa uutena kaupasta 76,90€. Tämä kannattaa pitää mielessä.
Näytönohjain taas luokkaa RTX 3050, jos pitää kaupasta löytää tuore malli ja vähän ehkä on huonompi tuo vanha P5000. Kuitenkin melkin 300€ uutena, vaikka unohdetaan kaikki säteenseuranta ja DLSS ja muut tekniikat. Eli n. 350€ ja saa kaupasta paremman prosessorin ja näytönohjaimen - ja siitä suurin osa näytönohjaimesta. Ehkä se prosessori on vähän vanhentunut...
Ja tehoa syö varmaan tuplasti noihin verrattuna.

NV2 on Kingstonin kakkasarja, en suosittele.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 158
onkos edes näytöstä mihinkää? Meinasin että ostaisin kaksi kappaletta niitä..
Oikein hyvä näyttö, jos kannettavassa on USB-C, tuo on tuohon hintaan ja täydellä USB-C tuella myös toimiva telakka.
Mitään muuta ihmeellistä ei ole; IPS, 2560x1440, 99% sRGB - tähän löytää vähän väliä tarjouksista muoviosilla 120-150€ hintaan uusia vastaavia. Tuossa vaan tuo USB-C -tuki, tehdaskalibraatio, hyvät liitännät ja tukeva runko. Työpisteelleni kyllä olisi kelvannut. Siinä on ollut vastaavia tai parempia koko 2020-luku. Taitaa tukea jopa daisy chainia, jos kiinnostaa.

Ostaisin, jos en jaksaisi metsästää tarjouksia. Tuo on ihan hyvä diili ja siinä ei silti ole mitään epäilyttävää.

En tunne myyjää.
Enkä ole tätä ristiretkeä vastaan, jossa koetetaan löytää wanha, mutta toimiva kokoonpano.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 158
Mikäs olis järkevä hankinta tilalle jos ssd:t hommaa jimssiltä tai vaihtoehtoisesti verkkokaupasta kun se olis tossa lähellä?
Kingstonin KC3000 on niiden alin hyvä sarja. Ihan suosiolla sitä.
Samsungilta kaikki, paitsi QVO, joka on niiden roskasarja.

Sitten pitää ehkä katsoa, onko koneessa PCIe 4.0, ja ostaa niitä, mutta en itse hirveitä premiumeja maksaisi niistä.

1684687132567.png


Ihan käytännössä, noista ostaisin 970 EVO Plus, koska et välttämättä tarvitse PCIe 4.0, eikä sitä välttämättä edes tueta. NV2 jäisi kauppaan, vaikka hinta-ero on 35€.
Sitten voi etsiä muilta valmistajilta niitä PCIe 3.0 TLC-levyjä, mutta jotkut käyttää termiä TLC väärin ja vaatii hirveästi aikaa perehtyä kaikkien tarjontaan ja varmistaa, että testit on ajantasalla, eikä valmistaja ole vaihtanut tilalle halvempia osia (tätä tapahtuu, useasti). Täällä on pari tyyppiä, jotka näitä seuraa ja itse katselen vain tarjousten kohdalla, ja normaalihintaan ostan Kingstonia tai Samsungia. Vähemmän Kingstonia, kun jotenkin vaan nyt on Samsungia tullut osteltua, niin niitä on vielä hyllyssä pari ja parempi pitää vain yksi SSD-softa, niin mieluummin koneen SSD:t kaikki samaa merkkiä.

--

..ja ei maailma kaadu, vaikka ostaa sitä halvinta. Sen suorituskyvyssä ne todennäköiset ongelmat on, lisäpanostuksella olisi tod.näk. saanut reilusti parempaa. Mutta meille näyttää siltä, että kuluttajalle on myyty halpaa b-luokkaa premiumina ja siihen piti tarttua.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Uusista näytönohjaimista esim. 355€:n 3060 12GB on valtava parannus tuohon 7v vanhaan nähden, vaikka 3060 ei ole mikään uutuustuote markkinoilla. Edelleen sitä hintaa on ihan järkyttävästi liikaa siihen nähden, että osat todella vanhoja ja eivät pärjää uudelle satasen halvemmalle paketille lainkaan.
 
Liittynyt
06.05.2023
Viestejä
29
Tota Samsungin 970 EVO Plus mallia kattelin itekki että vois olla ihan pätevä sijoitus. PCIe 3.0 on näköjään max mitä tuetaan tolla "antiikki" koneella..
 
Liittynyt
06.05.2023
Viestejä
29
..ja ei maailma kaadu, vaikka ostaa sitä halvinta. Sen suorituskyvyssä ne todennäköiset ongelmat on, lisäpanostuksella olisi tod.näk. saanut reilusti parempaa. Mutta meille näyttää siltä, että kuluttajalle on myyty halpaa b-luokkaa premiumina ja siihen piti tarttua.
ookei.
 
Liittynyt
12.11.2017
Viestejä
352
Okei. Meneekö edes budjettiluokan koneena?
Täytys jostai saada kone millä tehä hommia aluks ja sitte ajan kanssa päivittää.
Tässä päivitys ideassa ei ole mitään järkeä kun olet ostamassa vuosia vanhaa rautaa johon ei päivitetä kuin korkeintaan näytönohjain. Lisäksi näiden vanhojen Xeon työasemien jälleenmyyntiarvo on olematon verrattuna hintaan mitä olet maksamassa. Tähän vielä sekaan se, että sinulla ei tunnu olevan käsitystä minkä tasoista rautaa edes tarvitset. Osta uutta rautaa vastaavalla budjetilla jossa on oikeasti päivitysmahdollisuus ja saat vanhoista osista myydessä jotain takaisin. 1500€:lla saa käytettynä 5900X/RTX3090 tason koneita jotka pieksää tuon aivan maan rakoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.05.2023
Viestejä
29
Tässä päivitys ideassa ei ole mitään järkeä kun olet ostamassa vuosia vanhaa rautaa johon ei päivitetä kuin korkeintaan näytönohjain.
Tässä tarkoitin sitä että olisin rakentanut uusista osista pikkuhiljaa toisen koneen. Unohtu mainita tämä seikka kun viestiä kirjotin.

Tähän vielä sekaan se, että sinulla ei tunnu olevan käsitystä minkä tasoista rautaa edes tarvitset.
Tämä on täysin totta. (nauran itselleni) :D Olen vasta aloittamassa 3d-mallinnusta eikä mulla siis ole mitään käsitystä siitä että millasta rautaa minä tarvitsen. Tällä hetkellä mallinnan läppärillä joka huutaa apua jos meinaa mallintaa mitään isompaa. Tää tuntuu ainaki tällä hetkellä loputtomalta suolta kaikkinensa kun ei tiedä mitä osia tilata. Ehkä taidan luovuttaa täysin osien hankinnan jollekki muulle tyypille.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 206
Tässä tarkoitin sitä että olisin rakentanut uusista osista pikkuhiljaa toisen koneen. Unohtu mainita tämä seikka kun viestiä kirjotin.


Tämä on täysin totta. (nauran itselleni) :D Olen vasta aloittamassa 3d-mallinnusta eikä mulla siis ole mitään käsitystä siitä että millasta rautaa minä tarvitsen. Tällä hetkellä mallinnan läppärillä joka huutaa apua jos meinaa mallintaa mitään isompaa. Tää tuntuu ainaki tällä hetkellä loputtomalta suolta kaikkinensa kun ei tiedä mitä osia tilata. Ehkä taidan luovuttaa täysin osien hankinnan jollekki muulle tyypille.
Tuo Baldrickin tekemä ostoskorihan oli hyvä. Onko se sittenkin liian tehokas sinulle ja kaipaat jotain edullisempaa? Kerro budjetti ja porukkahan auttaa rakentamaan siihen hyvän kokonaisuuden.
 
Liittynyt
06.05.2023
Viestejä
29
Tuo Baldrickin tekemä ostoskorihan oli hyvä. Onko se sittenkin liian tehokas sinulle ja kaipaat jotain edullisempaa? Kerro budjetti ja porukkahan auttaa rakentamaan siihen hyvän kokonaisuuden.
Jos kerran uusi kone olisi järkevämpi niin mitä halvempi nii sen parempi mutta se täytyy pitää mielessä ettei sitä konetta tarvitsisi heti olla päivittämässä
Tuo jimssin tarjous 3,5ke on kyllä ehdoton yläraja. Alaraja vois olla 1500e. Sillä luulis saavan koneen mitä ei tarviis heti päivittää?
Mietin myös sitä että hommaisin ekaksi kaikki muut osat paitsi näyttistä ja kattelen sopivan näyttiksen ajan kanssa.

Alla lainaus ominaisuuksista ja osa viestistä mitä laitoin jimssille kun uutta konetta pyysin alla olevilla ominaisuuksilla

Hei.
Tähän mennessä olen käyttänyt ilmaisohjelmia 3d mallien luomiseen. esimerkkinä Blender sekä SketchUp. Jatkossa kuitenkin tarkoitus on ostaa lisenssi myös maksullisiin ohjelmiin.
Maksullisista ohjelmista en osaa vielä sanoa mitään kun en ole kerennyt niihin perehtymään. Ehdotuksia otan kyllä vastaankin ohjelmista.
Se mitä mallinnan on tuotesuunnittelua lähtien yksittäisistä esineistä suuriinkin monen osan kokoonpanoihin. Suurin osa mallinnoksista on 3d tulostukseen käytettäviä tiedostoja.

Sitten videoeditointiin. Tarkoitukseni on luoda ja editoida Full HD tasoista videokuvaa.
Videot on tarkoitus julkaista todennäköisesti Youtubeen DIY ja projektivideoina joten kovin raskaasta videoeditoinnista ei luullakseni ole.

Ominaisuuksien puolesta koneessa olisi hyvä olla 4-8 teratavua (esim. 2 x 2Tt ssd M.2 tai jopa 2x 4Tt riippuen hinnasta) tilaa ja kotelossa mahdollisuus 2,5” varmuuskopiolevylle.
Keskusmuistin määrä olisi hyvä olla käsittääkseni vähintään 64Gt
Näytönohjaimesta, prosessorista, emolevystä ja virtalähteestä minulla ei ole mitään tietoa.
Toivoisin osien olevan juurikin enimmäkseen 3d mallinnukseen sopivia eli pääkäyttö koneella on mallinnukset sekä toimistohommat.
Muita ominaisuuksia jota koneessa saisi olla on Wifi, ja Bluetooth,
Mieluiten Windows 11 Pro tai jotain vastaavaa käyttiksenä.
Kotelossa saisi olla virtanäppäin yms. kotelon etuseinässä sekä kotelo voisi olla ikkunaton ja tornimallinen.
Esimerkkinä tämä kotelo SilentiumPC Armis AR1, ATX-miditornikotelo, musta - 39,90€

Edit: päivitin alarajan koneelle.
 
Viimeksi muokattu:

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 114
Jos kerran uusi kone olisi järkevämpi niin mitä halvempi nii sen parempi mutta se täytyy pitää mielessä ettei sitä konetta tarvitsisi heti olla päivittämässä
Tuo jimssin tarjous 3,5ke on kyllä ehdoton yläraja. Alarajaa en osaa sanoa. Mietin myös sitä että hommaisin ekaksi kaikki muut osat paitsi näyttistä ja kattelen sopivan näyttiksen ajan kanssa.

Alla lainaus ominaisuuksista ja osa viestistä mitä laitoin jimssille kun uutta konetta pyysin alla olevilla ominaisuuksilla

Hei.
Tähän mennessä olen käyttänyt ilmaisohjelmia 3d mallien luomiseen. esimerkkinä Blender sekä SketchUp. Jatkossa kuitenkin tarkoitus on ostaa lisenssi myös maksullisiin ohjelmiin.
Maksullisista ohjelmista en osaa vielä sanoa mitään kun en ole kerennyt niihin perehtymään. Ehdotuksia otan kyllä vastaankin ohjelmista.
Se mitä mallinnan on tuotesuunnittelua lähtien yksittäisistä esineistä suuriinkin monen osan kokoonpanoihin. Suurin osa mallinnoksista on 3d tulostukseen käytettäviä tiedostoja.

Sitten videoeditointiin. Tarkoitukseni on luoda ja editoida Full HD tasoista videokuvaa.
Videot on tarkoitus julkaista todennäköisesti Youtubeen DIY ja projektivideoina joten kovin raskaasta videoeditoinnista ei luullakseni ole.

Ominaisuuksien puolesta koneessa olisi hyvä olla 4-8 teratavua (esim. 2 x 2Tt ssd M.2 tai jopa 2x 4Tt riippuen hinnasta) tilaa ja kotelossa mahdollisuus 2,5” varmuuskopiolevylle.
Keskusmuistin määrä olisi hyvä olla käsittääkseni vähintään 64Gt
Näytönohjaimesta, prosessorista, emolevystä ja virtalähteestä minulla ei ole mitään tietoa.
Toivoisin osien olevan juurikin enimmäkseen 3d mallinnukseen sopivia eli pääkäyttö koneella on mallinnukset sekä toimistohommat.
Muita ominaisuuksia jota koneessa saisi olla on Wifi, ja Bluetooth,
Mieluiten Windows 11 Pro tai jotain vastaavaa käyttiksenä.
Kotelossa saisi olla virtanäppäin yms. kotelon etuseinässä sekä kotelo voisi olla ikkunaton ja tornimallinen.
Esimerkkinä tämä kotelo SilentiumPC Armis AR1, ATX-miditornikotelo, musta - 39,90€
Baldrickin suosittelema kone vaan ostoon.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 206
Jos kerran uusi kone olisi järkevämpi niin mitä halvempi nii sen parempi mutta se täytyy pitää mielessä ettei sitä konetta tarvitsisi heti olla päivittämässä
Tuo jimssin tarjous 3,5ke on kyllä ehdoton yläraja. Alaraja vois olla 1500e. Sillä luulis saavan koneen mitä ei tarviis heti päivittää?
Mietin myös sitä että hommaisin ekaksi kaikki muut osat paitsi näyttistä ja kattelen sopivan näyttiksen ajan kanssa.

Alla lainaus ominaisuuksista ja osa viestistä mitä laitoin jimssille kun uutta konetta pyysin alla olevilla ominaisuuksilla

Hei.
Tähän mennessä olen käyttänyt ilmaisohjelmia 3d mallien luomiseen. esimerkkinä Blender sekä SketchUp. Jatkossa kuitenkin tarkoitus on ostaa lisenssi myös maksullisiin ohjelmiin.
Maksullisista ohjelmista en osaa vielä sanoa mitään kun en ole kerennyt niihin perehtymään. Ehdotuksia otan kyllä vastaankin ohjelmista.
Se mitä mallinnan on tuotesuunnittelua lähtien yksittäisistä esineistä suuriinkin monen osan kokoonpanoihin. Suurin osa mallinnoksista on 3d tulostukseen käytettäviä tiedostoja.

Sitten videoeditointiin. Tarkoitukseni on luoda ja editoida Full HD tasoista videokuvaa.
Videot on tarkoitus julkaista todennäköisesti Youtubeen DIY ja projektivideoina joten kovin raskaasta videoeditoinnista ei luullakseni ole.

Ominaisuuksien puolesta koneessa olisi hyvä olla 4-8 teratavua (esim. 2 x 2Tt ssd M.2 tai jopa 2x 4Tt riippuen hinnasta) tilaa ja kotelossa mahdollisuus 2,5” varmuuskopiolevylle.
Keskusmuistin määrä olisi hyvä olla käsittääkseni vähintään 64Gt
Näytönohjaimesta, prosessorista, emolevystä ja virtalähteestä minulla ei ole mitään tietoa.
Toivoisin osien olevan juurikin enimmäkseen 3d mallinnukseen sopivia eli pääkäyttö koneella on mallinnukset sekä toimistohommat.
Muita ominaisuuksia jota koneessa saisi olla on Wifi, ja Bluetooth,
Mieluiten Windows 11 Pro tai jotain vastaavaa käyttiksenä.
Kotelossa saisi olla virtanäppäin yms. kotelon etuseinässä sekä kotelo voisi olla ikkunaton ja tornimallinen.
Esimerkkinä tämä kotelo SilentiumPC Armis AR1, ATX-miditornikotelo, musta - 39,90€

Edit: päivitin alarajan koneelle.
Niin jos tuo Baldrickin linkkaama setti tuntuu liian tehokkaalta sinulle, niin sitä on helppo muokata prossua ja GPU:ta vaihtamalla esim. näin
Ostoskori

Tuossa on nyt 2000 Euron setti, joka sekin varmasti on ihan hyvä tarpeisiisi.
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 499
Jos kerran uusi kone olisi järkevämpi niin mitä halvempi nii sen parempi mutta se täytyy pitää mielessä ettei sitä konetta tarvitsisi heti olla päivittämässä
Tuo jimssin tarjous 3,5ke on kyllä ehdoton yläraja. Alaraja vois olla 1500e. Sillä luulis saavan koneen mitä ei tarviis heti päivittää?
Mietin myös sitä että hommaisin ekaksi kaikki muut osat paitsi näyttistä ja kattelen sopivan näyttiksen ajan kanssa.

Alla lainaus ominaisuuksista ja osa viestistä mitä laitoin jimssille kun uutta konetta pyysin alla olevilla ominaisuuksilla

Hei.
Tähän mennessä olen käyttänyt ilmaisohjelmia 3d mallien luomiseen. esimerkkinä Blender sekä SketchUp. Jatkossa kuitenkin tarkoitus on ostaa lisenssi myös maksullisiin ohjelmiin.
Maksullisista ohjelmista en osaa vielä sanoa mitään kun en ole kerennyt niihin perehtymään. Ehdotuksia otan kyllä vastaankin ohjelmista.
Se mitä mallinnan on tuotesuunnittelua lähtien yksittäisistä esineistä suuriinkin monen osan kokoonpanoihin. Suurin osa mallinnoksista on 3d tulostukseen käytettäviä tiedostoja.

Sitten videoeditointiin. Tarkoitukseni on luoda ja editoida Full HD tasoista videokuvaa.
Videot on tarkoitus julkaista todennäköisesti Youtubeen DIY ja projektivideoina joten kovin raskaasta videoeditoinnista ei luullakseni ole.

Ominaisuuksien puolesta koneessa olisi hyvä olla 4-8 teratavua (esim. 2 x 2Tt ssd M.2 tai jopa 2x 4Tt riippuen hinnasta) tilaa ja kotelossa mahdollisuus 2,5” varmuuskopiolevylle.
Keskusmuistin määrä olisi hyvä olla käsittääkseni vähintään 64Gt
Näytönohjaimesta, prosessorista, emolevystä ja virtalähteestä minulla ei ole mitään tietoa.
Toivoisin osien olevan juurikin enimmäkseen 3d mallinnukseen sopivia eli pääkäyttö koneella on mallinnukset sekä toimistohommat.
Muita ominaisuuksia jota koneessa saisi olla on Wifi, ja Bluetooth,
Mieluiten Windows 11 Pro tai jotain vastaavaa käyttiksenä.
Kotelossa saisi olla virtanäppäin yms. kotelon etuseinässä sekä kotelo voisi olla ikkunaton ja tornimallinen.
Esimerkkinä tämä kotelo SilentiumPC Armis AR1, ATX-miditornikotelo, musta - 39,90€

Edit: päivitin alarajan koneelle.
Tässä sinulle 'budjetti'-vaihtoehto. En kyllä päässyt edes tuohon alarajaan.


Windows lisenssin löydät googlettamalla esim.
windows 10/11 huutonet
 
Liittynyt
06.05.2023
Viestejä
29
Nonii.. Nyt päästiin asiaan. Kiitos ostoskoreista.
Tuossa on nyt 2000 Euron setti, joka sekin varmasti on ihan hyvä tarpeisiisi.
Tää 2000e versio kiinnostaa eniten. Kotelon kyllä vaihtaisin johonkii ikkunattomaan versioon.
Samoin M.2 muistit vois vaihtaa samsungiin
Bluetooth puuttuu tosta buildista mikä olis mulle aika tärkee.
Kaveri epäili virtalähteen merkkiä ja laatua mutta ei sanonut sitä suoraan huonoksi.

Täytyy pikkuhiljaa rakentaa sit tehomylly ton "2000e budjettikoneen" kaveriks
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 114
Nonii.. Nyt päästiin asiaan. Kiitos ostoskoreista.

Tää 2000e versio kiinnostaa eniten. Kotelon kyllä vaihtaisin johonkii ikkunattomaan versioon.
Samoin M.2 muistit vois vaihtaa samsungiin
Bluetooth puuttuu tosta buildista mikä olis mulle aika tärkee.
Kaveri epäili virtalähteen merkkiä ja laatua mutta ei sanonut sitä suoraan huonoksi.

Täytyy pikkuhiljaa rakentaa sit tehomylly ton "2000e budjettikoneen" kaveriks
Ei tuosta kannata M.2 SSD-levyjä lähteä vaihtamaan. Virtalähdekin on laatumerkkiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 158
Tää 2000e versio kiinnostaa eniten. Kotelon kyllä vaihtaisin johonkii ikkunattomaan versioon.
No vaihda tuohon:
Tai jos mahtuu, niin tähän:

Virtalähde ja SSD varmaan ihan hyviä, ei nää pojat ihan hatusta niitä suosituksia vedä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Samoin M.2 muistit vois vaihtaa samsungiin
Ei kannata maksaa huonommasta isompaa hintaa

Kaveri epäili virtalähteen merkkiä ja laatua mutta ei sanonut sitä suoraan huonoksi.
Kaverisi ei tiedä mitään, vaan epäili tietämättömyyttään. Virtalähteessä on 10 v takuu ja on laatuvehje. Tarkemman arvostelun voit lukea tuolta

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 158
ookoo :)
Mites tuon BT:n kanssa? Oon lukenu että noi mini-donglet ei oo oikei mistää kotosin..
Emolevy tähän:

Prosessori tähän:

Niin riittää helposti ja hinta laskee pari kymppiä :)

Bluetooth tulee wifin kanssa, ja se tulee emolevyn kanssa halvimmaksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Voi harkita halvempaa koteloa, jos haluaja pihistellä. Arcticin p12 max kuitenkin parempi tuuletin kuin mukana tulevat rimpulat, mutta vaatii kierrosten säädön ettei tarvitse ihmetellä kuinka arvosteluissa loistanut malli onkin äänekäs pyöriessään 3000rpm - semmoinen 800-1100 rpm on yleensä hyvä täyden rasituksen aikainen lukema kotelotuulettimille.
2x eteen alas tuulettimiksi 10,90 € | ARCTIC P12 Max Tietokonekotelo Tuuletin 12 cm Musta 1 kpl
 
Liittynyt
06.05.2023
Viestejä
29
Taidan mennä tolla Fractalin kopalla. Tarviiko siihe vaihtaa tuulettimia?

Tässä koko ostoskori
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 306
Viestejä
4 219 514
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom