Tyhmät ihmiset

ei olisi tullut mieleenkään pistää rahaa muiden ihmisten juhlimiseen.
Hmm.

Ymmärrän häiden järjestämisen ja juhlimisen, toki kulttuuri eroja, ja ihan jo Suomessa. Lainan häitäverten voi olla perusteltua, jos niihin kuitenkin varaa ja halua, mutta ei ole sillä hetkellä riittävästi käteistä.

Näissä haalaina jutuissa usein ajatukset menee yleiseen ylivarojen elämiseen, ei olla valmiita tinkimään jostain muusta, jolloin se sitten tulee pakosta myöhemmin, tai vaihtoehtoisesti ei ola yksinkertaisest varaa. No järjestääkö häät, vai laittaako johokin muuhun, ehkä häistä saa enemmän iloa. tapaus kohtaista.

Jos rahat ei riitä ja haluaa kuitekin ystävät läheiset mukaan ja on hyvä itsetuntua, niin sujuuhan ne varsin edullisestikin, vaivaa, ja kunhan muistaa tuoda esille kutsuissa. Tyyliin on vain kirkko/maistraatt ja omalla kustannuksella ABCllä kahvit.

Eriasia sitten jos ei halua vieraita, eikä halua seremoniaa, ja puolisokin samanlainen.

Oma lukunsa sitten ne joilla ei ole oikeita ystäviä joiden kanssa voisi juhlistaa, toivottavasti ei puolisolta sitä estä.

Ei taida olla inhimillisyys abilitynä?
Millä tavalla inhimillisyys liittyy siihen, että maksaisi muiden ihmisten juhlimisia velkarahalla?

Hmm. Olisko järkevän ihmisen valinta ottaa laina omiin häihin, ja ottaa muilta pääsymaksu? ;-)
No ainakin järkevämpää kuin ottaa itselleen velkaa maksaaksen muiden juhlimista.

Hmm.

Ymmärrän häiden järjestämisen ja juhlimisen, toki kulttuuri eroja, ja ihan jo Suomessa. Lainan häitäverten voi olla perusteltua, jos niihin kuitenkin varaa ja halua, mutta ei ole sillä hetkellä riittävästi käteistä.

Näissä haalaina jutuissa usein ajatukset menee yleiseen ylivarojen elämiseen, ei olla valmiita tinkimään jostain muusta, jolloin se sitten tulee pakosta myöhemmin, tai vaihtoehtoisesti ei ola yksinkertaisest varaa. No järjestääkö häät, vai laittaako johokin muuhun, ehkä häistä saa enemmän iloa. tapaus kohtaista.

Jos rahat ei riitä ja haluaa kuitekin ystävät läheiset mukaan ja on hyvä itsetuntua, niin sujuuhan ne varsin edullisestikin, vaivaa, ja kunhan muistaa tuoda esille kutsuissa. Tyyliin on vain kirkko/maistraatt ja omalla kustannuksella ABCllä kahvit.

Eriasia sitten jos ei halua vieraita, eikä halua seremoniaa, ja puolisokin samanlainen.

Oma lukunsa sitten ne joilla ei ole oikeita ystäviä joiden kanssa voisi juhlistaa, toivottavasti ei puolisolta sitä estä.
Mitähän sinä taas selität. Se, että omat hääni maksoivat 500 euroa, ei tarkoita sitä ettei olisi ollut ystäviä ja läheisiä paikalla. Tai että heidän olisi pitänyt maksaa itse tarjoilut. Sinulla on taas jokin kumma oma skenaario päässä ja et osaa päästää siitä irti ja kuvittelet, että häiden on pakko maksaa paljon, jos siellä on vieraita ja tarjoilua.

Tuttavapiirissäni on autismidiagnoosin saanut henkilö, jonka luonteenpiirteisiin kuuluu äärimmäisen jyrkät mielipiteet mitä tulee täysin tuntemattomien ihmisten tekemisiin. Taksilla liikkuminen on tyhmää, matkustelu on tyhmää ja vaikka ihan passiivinenkin sometili indikoi narsismia ja tietysti typeryyttä. Ravintolassa syöminen vasta tyhmää onkin, mutta jostain syystä tämä ei koske erästä kotimaista hampurilaisketjua.

Ainoa hyväksytty tapa elää ja olla on siis hänen oma rajoittunut ja äärimäisen kapea elämäntyylinsä. Kamalan raskasta kuunneltavaa, mutta taustalla tietysti on neurologisia syitä. Taustalla on vielä käsittääkseni lievää masennusta, mikä omalta osin vaikuttaa ulosannin negatiivisuuteen.

Omat häät maksoivat muutaman satasen, ei olisi tullut mieleenkään pistää rahaa muiden ihmisten juhlimiseen.
No ei tosta juuri muuta kuvaa saa, kuin että sä et paljoa juhlien järjestämisestä kavereille omilla rahoillasi välitä.
Muutamalla satasella saa just max. hääparin ja pari kaveria ravintolaan.

No ei tosta juuri muuta kuvaa saa, kuin että sä et paljoa juhlien järjestämisestä kavereille omilla rahoillasi välitä.
Muutamalla satasella saa just max. hääparin ja pari kaveria ravintolaan.
Häät vietettiin meillä kotona. Oli ruuat, kahvit ja kakut. Miksi häitä olisi pitänyt lähteä ravintolaan juhlimaan? Meillä ei kaveriporukassa tai muutenkaan läheisillä ole oikeastaan kenelläkään sellaisia tapoja, että juhlimisen pitäisi maksaa helvetisti ja jos ei maksa, niin sitten on muka väärin juhlittu :)

Häät vietettiin meillä kotona. Oli ruuat, kahvit ja kakut. Miksi häitä olisi pitänyt lähteä ravintolaan juhlimaan? Meillä ei kaveriporukassa tai muutenkaan läheisillä ole oikeastaan kenelläkään sellaisia tapoja, että juhlimisen pitäisi maksaa helvetisti ja jos ei maksa, niin sitten on muka väärin juhlittu :)
No vaikka siksi, että vieraita on joku 50+. Meillä taisi olla 80 vierasta. Ja kun on once in a lifetime juttu, niin muutenkin kiva panostaa vähän enemmän. Oli bändiä ja muuta meillä.

Kotiin ois just ja just ehkä mahtunut omat ja vaimon sisarukset + vanhemmat ja niiden vanhemmat. Johan tosta se 15 henkeä tulee.

Jokainen toki tavallaan.

Tuttavapiirissäni on autismidiagnoosin saanut henkilö, jonka luonteenpiirteisiin kuuluu äärimmäisen jyrkät mielipiteet mitä tulee täysin tuntemattomien ihmisten tekemisiin. Taksilla liikkuminen on tyhmää, matkustelu on tyhmää ja vaikka ihan passiivinenkin sometili indikoi narsismia ja tietysti typeryyttä. Ravintolassa syöminen vasta tyhmää onkin, mutta jostain syystä tämä ei koske erästä kotimaista hampurilaisketjua.

Ainoa hyväksytty tapa elää ja olla on siis hänen oma rajoittunut ja äärimäisen kapea elämäntyylinsä. Kamalan raskasta kuunneltavaa, mutta taustalla tietysti on neurologisia syitä. Taustalla on vielä käsittääkseni lievää masennusta, mikä omalta osin vaikuttaa ulosannin negatiivisuuteen.
Tuttavapiirisi kuulostaa io-techiltä.

Millä tavalla inhimillisyys liittyy siihen, että maksaisi muiden ihmisten juhlimisia velkarahalla?

No ainakin järkevämpää kuin ottaa itselleen velkaa maksaaksen muiden juhlimista.

Mitähän sinä taas selität. Se, että omat hääni maksoivat 500 euroa, ei tarkoita sitä ettei olisi ollut ystäviä ja läheisiä paikalla. Tai että heidän olisi pitänyt maksaa itse tarjoilut. Sinulla on taas jokin kumma oma skenaario päässä ja et osaa päästää siitä irti ja kuvittelet, että häiden on pakko maksaa paljon, jos siellä on vieraita ja tarjoilua.
Sulla on kivaa ja haluat että kavereillakin on kivaa ja sulle ikimuistoinen ilta ja haluat että kavereillakin on ikimuistoinen ilta. Eikai se vielä ihmisestä tyhmää tee vaikka velkaa tuota varten vähän joutuisi ottamaan. Itse en ottaisi mutta en nyt välttämättä sanoisi ihmistä tyhmäksi jos noin tekee.

Mutta ne muut juhlii SINUA (tai teitä).

Musta on tyhmää laittaa 500e johonkin häihin kun senkin olisi voinut käyttää johonkin järkevämpään. Tekeekö se sinusta silloin tyhmän ihmisen?

Mutta ne muut juhlii SINUA (tai teitä).

En saa tyydytystä siitä, että joku juhlii minua.

Ja mitä tulee ikimuistoisuuteen, niin en jaksa hetkeäkään uskoa, että kenenkään häät olisivat ikimuistoisia kenellekään vieraalle. Korkeintaan hääparille itselleen. Ja omat hääni kyllä muistan, vaikka ne vietettiinkin kotona noin 20 henkilön kesken. Mutta en minä silti sitä pidä sen kummempana juhlana kuin vaikka valmistujaiset tai syntymäpäivät. Kyllä minulle se merkityksellinen asia on se itse läheisten kanssa vietetty aika, kuin se että mikä on juhlan aihe.

En saa tyydytystä siitä, että joku juhlii minua.

Ja mitä tulee ikimuistoisuuteen, niin en jaksa hetkeäkään uskoa, että kenenkään häät olisivat ikimuistoisia kenellekään vieraalle. Korkeintaan hääparille itselleen. Ja omat hääni kyllä muistan, vaikka ne vietettiinkin kotona noin 20 henkilön kesken. Mutta en minä silti sitä pidä sen kummempana juhlana kuin vaikka valmistujaiset tai syntymäpäivät. Kyllä minulle se merkityksellinen asia on se itse läheisten kanssa vietetty aika, kuin se että mikä on juhlan aihe.
Juuri niin. Mutta ehkä joku muu saa siitä tyydytystä ja tulee hyvä olo ja hyvä mieli. Ei se edelleenkään tee ihmisestä tyhmää.

Kyllähän 500 EUR saa aikaan varsin hienot kekkerit kotona. Ei tarvitse maksaa tilavuokraa, tarjoilua, ruuasta extraa yms....

En ole väittänytkään että tekisi tyhmän. Älä siirtele maalitolppia.
Eli missä se raja sitten menee jolloin ihmisestä tulee tyhmä häitä järjestäessä? Onko se joku rahasumma vai onko se että ottaa velkaa vai mikä on se tekijä mikä tekee ihmisen tässä tapauksessa tyhmän?

Mitäpä näitä vänkäämään, vanha toteamus tuntuu edelleen pätevän:
Jos et tee niinkuin minä olet tyhmä ihminen.

Eli missä se raja sitten menee jolloin ihmisestä tulee tyhmä

Itse sanoisin noin ja yleistyksenä että "jos ei ole varaa" mutta silti kuluttaa ne rahat (jos ei ole ehdoton pakko) niin silloin se menee tyhmyyden puolelle.

Suurin osa asioista ei mene sinne "ehdoton pakko" puolelle.

Toki henkilökohtaisesti sanoisin että on outo päätös esim. lähettää tuhkaa avaruuteen (juu, osa henkilön krematoidusta tuhkasta mutta kuitenkin) maksaen siitä mutta jos nyt sattuu olemaan järkyttävät määrät sitä rahaa niin jokaisen oma valinta mitä rahoillaan tekee.

No sinähän täällä vänkäät. Etkai nyt taas tule kertomaan muille mitä saa ja mitä ei saa tyhmänä pitää?
No musta on tyhmää sanoa ihmisiä jotka ei tee samoin kuin itse tyhmäksi ihmiseksi :D

Toki mä oon olettanu että tässä olis enemmänkin kyse ehkä "älyllisesti" tyhmistä ihmisistä ja yleisesti tyhmistä asioista, mutta kieltämättä tää on menny vähän oudoksi kuin perusteena toisen tyhmyydelle pidetään sitä että ei tee samoin kuin itse. Mä melkein käyttäisin tuossa mieluummin termiä "erilainen" kuin tyhmä.

Itse sanoisin noin ja yleistyksenä että "jos ei ole varaa" mutta silti kuluttaa ne rahat (jos ei ole ehdoton pakko) niin silloin se menee tyhmyyden puolelle.

Suurin osa asioista ei mene sinne "ehdoton pakko" puolelle.

Toki henkilökohtaisesti sanoisin että on outo päätös esim. lähettää tuhkaa avaruuteen (juu, osa henkilön krematoidusta tuhkasta mutta kuitenkin) maksaen siitä mutta jos nyt sattuu olemaan järkyttävät määrät sitä rahaa niin jokaisen oma valinta mitä rahoillaan tekee.
Toikin on aika dynaaminen käsite. Jos ottaa velkaa vaikka 10 000e niin onko sillä väliä otatko sen autoon, juhliin, matkaan vai asuntoon? Esim onko autoon velan ottaminen tyhmempää kuin häihin jos molemmat näkee saavansa rahalle hyvää vastiketta?

No musta on tyhmää sanoa ihmisiä jotka ei tee samoin kuin itse tyhmäksi ihmiseksi :D

Toki mä oon olettanu että tässä olis enemmänkin kyse ehkä "älyllisesti" tyhmistä ihmisistä ja yleisesti tyhmistä asioista, mutta kieltämättä tää on menny vähän oudoksi kuin perusteena toisen tyhmyydelle pidetään sitä että ei tee samoin kuin itse. Mä melkein käyttäisin tuossa mieluummin termiä "erilainen" kuin tyhmä.
Niin no koko "on tyhmää koska ei tee samoin kuin itse" on sinun luoma skenaario. Esimerkiksi tällä sivulla lainaamissasi viesteissä ei tuollaista ole sanottu tai implikoitu.

Toikin on aika dynaaminen käsite. Jos ottaa velkaa vaikka 10 000e niin onko sillä väliä otatko sen autoon, juhliin, matkaan vai asuntoon? Esim onko autoon velan ottaminen tyhmempää kuin häihin jos molemmat näkee saavansa rahalle hyvää vastiketta?

Sanotaan nyt esimerkkinä "ehdoton pakko":
1) Olet juuri saanut tiedon että sinut tullaan lomauttamaan, sinulla ei ole ylimääräistä rahaa mutta tietoa ei ole vielä julkistettu ( = pankki ei siitä tiedä). Sinulla on lapsi joka juoksee (tyhmä kun on tai ei vaan katso eteensä) lasiovea päin ja vaihtoehtona on ottaa laina millä hoitaa kallis leikkaus (yksityisellä, ei jonoja, heti) että lapsi tulee toivottavasti kuntoon taasen. Joten otat 10 000€ lainan.

2) Olet juuri saanut tiedon että sinut tullaan lomauttamaan, sinulla ei ole ylimääräistä rahaa mutta tietoa ei ole vielä julkistettu ( = pankki ei siitä tiedä). Sinua ärsyttää tieto joten ajattelet että ryyppyloma vegasiin piristää. Joten otat 10 000€ lainan.

Minusta kohta 1 menee "ehdoton pakko" alle ja moni varmaankin pystyisi perustelemaan miksi se olisi "järkevä" sijoitus rahoilla kun taas suurin osa myöntäisi että ehkä se kohta 2 menee enempi "tyhmä ihminen" puolelle vaikka olisikin samaa mieltä ettei se ole kiva uutinen että lomautus uhkaa.. siltikin sen lainan ottaminen "koska nyt sitä vielä saa" ei riitä perusteeksi (tai se että tahtoo ryypätä ja pelata).

Vaikka toki kaikki (tai suurin osa) sanoisi myös että molemmat tapaukset menevät kategoriaan "ei olisi varaa" koska olet juuri saanut tiedon että sinut tullaan lomauttamaan.

Viimeksi muokattu:
Eikös se ole ihan perinteistä white trash-väen keskuudessa että häävieraille tarjoillaan maksalaatikkoa ja lahjalistalla on vähintään 100e lahjakortti mikä oikeuttaa osallistumiseen.

1774538445834.png

Eikös se ole ihan perinteistä white trash-väen keskuudessa että häävieraille tarjoillaan maksalaatikkoa ja lahjalistalla on vähintään 100e lahjakortti mikä oikeuttaa osallistumiseen.
Meillä oli ihan kunnon ruokaa. Ja ilmoitimme jo kutsussa, että emme halua lahjoja.

Häälahjoilla on paikkansa silloin kun hääpari on nuoria, juuri elämäänsä aloittavia, joilla ei vielä ole omaisuutta. Mutta mekin menimme naimisiin sellaisessa elämäntilanteessa, että meillä oli jo kaikkea mitä tarvitaan, joten olisi ollut vain haitoilla jos vieraat olisivat jotain lahjoja tuoneet. Ja rahakin olisi ollut turhaa, kun sitäkin meillä jo oli.

Minä ajattelen niin, että velkarahan ottaminen tarpeelliseen asiaan ei ole tyhmää. Esim. auto ja asunto.

Mutta sitten taas velkarahan ottamisen huvituksiin näen tyhmänä.

Viimeksi muokattu:
Eli missä se raja sitten menee jolloin ihmisestä tulee tyhmä häitä järjestäessä? Onko se joku rahasumma vai onko se että ottaa velkaa vai mikä on se tekijä mikä tekee ihmisen tässä tapauksessa tyhmän?
Yleensä juhlan kutsuja maksaa tilaisuuden, ja häälahjojen pitäisi kattaa menot. Se henkilöä kohden on yleensä noin 50-100 euroa. Tärkeintä on osallistuminen maksuun.

1774538445834.png
Kuvassa puhutaan makaroonilaatikosta. Onko sinulla joku ongelma makaroonilaatikon kanssa? Makaroonilaatikko on erittäin hyvää ruokaa.

Kerroppa mitä siellä häissä pitäisi sinun mielestäsi olla tarjolla?

Alkoi nyt tekemään mieli hyvin valmistattua makaroonilaatikkoa. Siihen päälle ketsuppia ja kyytipojaksi iso lasi maitoa bon apetit ai että.

[
Yleensä juhlan kutsuja maksaa tilaisuuden, ja häälahjojen pitäisi kattaa menot. Se henkilöä kohden on yleensä noin 50-100 euroa. Tärkeintä on osallistuminen maksuun.
Tämä on hyvä periaate, mitä itsekin noudatan. Kavereille yleensä se satku, läheisille sukulaisille sitten vähän enemmän. Uusinta-avioliittolaisten häihin en mielelläni edes osallistu, se on jotenkin noloa kun nainen leikkii morsianta jo kolmatta kertaa 😄

Kuvassa puhutaan makaroonilaatikosta. Onko sinulla joku ongelma makaroonilaatikon kanssa? Makaroonilaatikko on erittäin hyvää ruokaa.
On tyhmä ajatus tarjota arvokkaassa tilaisuudessa tai ylipäänsä pitoruokana pelkkää halpaa bulkkia. Tämä ei riipu siitä, onko jokin suosimasi lounasmättölä-bulkkilaatikkoruokalaji "hyvää ruokaa" tai onko jollakulla "ongelma".

Kerroppa mitä siellä häissä pitäisi sinun mielestäsi olla tarjolla?
Tähän on helppo sivustakin vastata. Varmaan aika vakiintuneen ja riidattoman käsityksen mukaan runsas pitopöytä, jonka ei tarvitse olla aivan hulppea mutta saa olla.

Asiaan ei kuulu kouluruokalaa muistuttava tarjoilu, jossa pääosassa on makaronilaatikko tai vastaava biomassa. Sellainen olisi moukkamaista ja noloa.

Erityisen typerän tästä tekee se, että joku ottaa lainaa siihen, että voi maksaa muiden ihmisten juhlimisen :D Omat häät maksoivat muutaman satasen, ei olisi tullut mieleenkään pistää rahaa muiden ihmisten juhlimiseen.

Oiva periaate, ja morsian varmasti muistelee unelmahäitään vielä vanhainkodissakin.

Periaatteellisina miehenä et varmaankaan osalistu ikinä muiden järjestämiin juhliin?

Statistiikka

Viestiketjuista
303 747
Jäsenet
82 408
Uusin jäsen
Jarppa65

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom