TV-huolto

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 623
En osannut etsiä, joten tehdään tälläinen ketju.

Sain tuossa LG 43UH610V 43" tv jossa piti kuvan "vähän sinertää". No se sinertää todella paljon. Mikä osa on mennyt rikki? Voisin itse vaihtaa/korjailla osat jos tietäs mistä lähteä vikaa etsimään... Ei ole kokemusta näistä, mutta tämä vaikuttaa vielä ihan pelastettavalle?
e. tottakai palautin tehdasasetukset ensin. Ei vaikutusta
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 623


Ja sieltä löyty korjausohje.

Nyt pitäisi löytää uudet nauhat ja teippi, mutta mistä? Aliexpress?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
453
Sieltähän niitä. Avaa paneeli ja kato liuskojen tarkka malli että saat oikeat tilattua, niitä on 7 ja 8 ledisiä tuohon malliin. Driverilevyt paneelin reunasta kannattaa kääntää ylös ja laittaa pintaan kiinni pikku teipinpaloilla kun eivät kestä minkäänlaista pahoinpitelyä. Lasin nostossa olis imukupit käteviä. Kalvot pitää sitten laittaa samalla tavalla kun ne alunperin on ja ei paljain sormin, voi jäädä kuvaan näkyviin tahrat. Jos et ennen ole vastaavaa tehnyt niin melko varmasti pari enimmäistä telkkaria menee vituiks.
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 623
Sieltähän niitä. Avaa paneeli ja kato liuskojen tarkka malli että saat oikeat tilattua, niitä on 7 ja 8 ledisiä tuohon malliin. Driverilevyt paneelin reunasta kannattaa kääntää ylös ja laittaa pintaan kiinni pikku teipinpaloilla kun eivät kestä minkäänlaista pahoinpitelyä. Lasin nostossa olis imukupit käteviä. Kalvot pitää sitten laittaa samalla tavalla kun ne alunperin on ja ei paljain sormin, voi jäädä kuvaan näkyviin tahrat. Jos et ennen ole vastaavaa tehnyt niin melko varmasti pari enimmäistä telkkaria menee vituiks.
Kannustavaa :geek:
Imukupit ajattelin ottaa käyttöön kyllä. Mitähän toi sitten maksaisi jos käyttää liikkeessä tai onko pkseudulla halukkaita/osaavia tekijöitä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Cd lenssillä (impel) oli ainankin talvella hyvä valikoima paneelin ledejä, sieltä olen muutamaan satsin tilaillut niihin, joihin olen vaihtanut kaikki..

Jotkut noista purkautuu ihanhyvin s.e. paneeli jää pöydälle ja takaseinä nostetaan pois. Paikalleen laitossa sitten takaheijastin (se ohut valkea muovi) pikku teipinpaloilla (esim mylar tai läpinäkyvä ohut perusteippi) kiinni sinne, jotta sen saa laskettua paikoilleen.. Mutta tuon onnistuminen riippuu, millainen on sen paneelin reunojen rakenne..

43 on ihan vielä "käsiteltävissä" oleva koko 55 alkaa mielestäni olla melko kusinen kapistus..

Muutamaan olen myöskin sitten modannut powerin virtarajoitusta pienemmäksi.. Kirkkaus on kyllä riittänyt oikein hyvin silti.. Se tosin vaatii sitten sen powerin kytkennän ja toiminnan hahmottamisen siltäosin.. Joskin melko samanlaisia paskoja ne yleensä ovat..
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
453
Paneelin puoli ylöspäin on paaaljon helpompi purkaa ja varsinkin kasata. Muuten lasi sanoo todnäk rits jostain nurkasta.

Itse olen pitänyt riittävänä kertoa käyttäjälle, että taustavalon säätö puoleen, niin kestää ledit, muuten ei.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Paneelin puoli ylöspäin on paaaljon helpompi purkaa ja varsinkin kasata. Muuten lasi sanoo todnäk rits jostain nurkasta.

Itse olen pitänyt riittävänä kertoa käyttäjälle, että taustavalon säätö puoleen, niin kestää ledit, muuten ei.
Itse olen kokeillut molemmin päin ja minusta on monet olleet helpompia paneeli alaspäin..

Monessa se taustavalon säätö on PWM, joten se luukuttaa niitä ledejä jokatapauksessa turhan suurella virralla.. Sitä PWM puolta ei pidä modata, vaan sitä ledien poweriosan piirin totaalista virtarajoitusta. Silloin ledeille ei pääse missään vaiheessa niin suurta virtaa, säätipä käyttäjä sitä miten tahansa..
 

NPS

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
125
Näissä 43 tuumaisissa näyttää olevan tyyppivika tuo sinisyys, yhtä n. 5 vuotta vanhaa LG:n sinistä väriä ihmeteltiin myös täällä.

Onkos mitään tehtävissä? Osaako huoltoliike korjata?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Näissä 43 tuumaisissa näyttää olevan tyyppivika tuo sinisyys, yhtä n. 5 vuotta vanhaa LG:n sinistä väriä ihmeteltiin myös täällä.

Onkos mitään tehtävissä? Osaako huoltoliike korjata?
43 tuumainen on niin halpa, että ei niitä varmaankaan kannata korjata missään liikkeessä. Suurin osa TV jne huolloista on sitäpaitsi lopettanut, kun homma ei kertakaikkisesti kannata. Nykyisin eletään kertakäyttökulttuurissa. Jos alle 300e:n laite menee rikki / on rikki uutena, niin se viskataan SER läjään. Muutenkin esim tuo paneeli ei ole tehty siten, että ledejä sinne vaihdettaisiin. Käsittääkseni valmistajat myyvät paneelin, jos se on rikki, ei noita ledistrippejä. Maailma on mennyt ja menossa edelleen kohti sitä, että mitään kodinkoneita ei huolleta.

Nuo perus TV:t on tehty s.e. ledejä luukutetaan ihan liian isolla virralla / niiden laatu on silkkaa paskaa. Lisäksi kytkentä tehdään siten päin helvettiä, ettäkun 1 ledi menee poikki, niin hei hei kuva. Jos pitää kestää, niin silloin pitää hankkia 24/7 käyttöön tarkoitettu "infonäyttö". Niissä on mitoitukset tehty paremmin. TV:t on suunniteltu s.e. ne kestää yleensä kohtuuajan, kun niitä käyttää muutamia tunteja päivässä. Infonäytöt taas on tarkoitettu jatkuvaan päälläoloon..
 
Viimeksi muokattu:

NPS

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
125
Näissä 43 tuumaisissa näyttää olevan tyyppivika tuo sinisyys, yhtä n. 5 vuotta vanhaa LG:n sinistä väriä ihmeteltiin myös täällä.

Onkos mitään tehtävissä? Osaako huoltoliike korjata?
Huoltoliike arveli taustavalovikaa. Ledinauhojen vaihto kokonaisuutena n. 200€.
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 623
Huoltoliike arveli taustavalovikaa. Ledinauhojen vaihto kokonaisuutena n. 200€.
Ihanan kallista, mutta niinhän se työ maksaa. Itse meinasin alista tilata uudet nauhat ja kokeilla vaihtoa. Roskiin menee jokatapauksessa jos
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Huoltoliike arveli taustavalovikaa. Ledinauhojen vaihto kokonaisuutena n. 200€.
Hyvin näkee, miksei noiden huolto kannata...
200e ei ole kovinkaan kallis, kun tuo vaatii ne osat ja ihan jonkinverran aikaa ja vaivaa (ja tilaa).
Uusi paska LG 43 4K tuumainen esim gigantissa:289e. Ja taatusti vähintään yhtä paska, mutta on sillä 2 vuoden takuu (ja tuotevastuu on pidempi)..
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
518
98" takuunalainen tv, jossa äärimmäisen paljon keltaista paneelissa.
Gigantti / Elcare haluaisivat että TV pakattaisiin pakettiin ja tilattaisiin kyyti huoltoon.
Tajuton homma, onko jossain mustaa valkoisella miten suuret laitteet pitäisi huoltaa asiakkaan luona, tai tuoda tilalle uusi laite?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
98" takuunalainen tv, jossa äärimmäisen paljon keltaista paneelissa.
Gigantti / Elcare haluaisivat että TV pakattaisiin pakettiin ja tilattaisiin kyyti huoltoon.
Tajuton homma, onko jossain mustaa valkoisella miten suuret laitteet pitäisi huoltaa asiakkaan luona, tai tuoda tilalle uusi laite?
Ei ole , jos asiasta ei ole ihan erikseen sovittu.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 181
Näissä 43 tuumaisissa näyttää olevan tyyppivika tuo sinisyys, yhtä n. 5 vuotta vanhaa LG:n sinistä väriä ihmeteltiin myös täällä.

Onkos mitään tehtävissä? Osaako huoltoliike korjata?
On tyyppivika ja mullakin alkoi sinertää jo muutaman vuoden jälkeen. Soitin LG:n tukeen vajaa neljä vuotta TV:n hankinnasta, mutta eivät suostuneet enää korjaamaan veloituksetta (kuluttajariitalautakunta saattaisi olla eri mieltä, mutta ei jaksanut käydä tappelemaan).

Ostin Aliexpressistä uudet led-stripit parillakympillä ja vaihdoin ne reilussa tunnissa. Ei ollut mikään vaikea juttu, vaikka tuossa on tietysti omat vaaransa mokaamiseen. Ajoitin homman kuitenkin niin, että nyt olisi saanut black friday -tarjouksesta halvalla uuden telkkarin, jos tarve vaatii. ;)

Onhan toi kuva ihan eri planeetalta kuin aiemmin.

Top Tip: jos haluaa pärjäillä sinertävien ledien kanssa, niin kannattaa ensinnäkin valita kuvamoodiksi expert (tms.), säätää sen asetuksista ensinnäkin kuvan sävy niin lämpöiselle kuin menee (W=warm) ja lisäksi valkotasapainosta sininen niin miinukselle kuin menee, sekä inner- että outer -kohdista. Tällä tavalla kuvasta saa siedettävän, mutta kirkkaus on aika vaatimaton. Paneeli siis tekee kaikkensa suodattaakseen sinistä valoa pois ja suodattaa siinä samalla kokonaiskirkkautta aika lailla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 228
Viestejä
4 195 094
Jäsenet
70 875
Uusin jäsen
Lorenz997

Hinta.fi

Ylös Bottom