Tv-antennit ja asennus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ddude
  • Aloitettu Aloitettu
Mahtaako sisä antennivahvistin joka kytketään antennipiatorasian ja TV:n välille olla toimivia?

Tilanne se että TV pätkii, signaalin voimakkuus 0-40 % ja laatu pääsääntöisesti 90-100 %. Kuva pätkii, joskus ei signaalia ollenkaan.

Katolla on ilmeisesti jo olemassa oleva antennivahvari jonka toiminnasta ei tietoa kun talo just ostettu.

Antenni on tän näkönen mut isompi:

Screenshot_2025-09-21-18-52-29-12_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.png
Jos TV:n herkkyys on huono niin silloin on apua.
Mutta jos signaali heittelee noin paljon saattaa suuntauksessa olla vikaa.

Jos vanhempi asennus niin saattaa olla käytössä vanhempi vhf ja uhf alueen antenni, tunnistaa siitä että pisimpien elementtien pituus on 60cm.

Antennityypin nimi on helppo -logaritmis periodinen antenni- ;) sinänsä hyvä antenni tasainen vahvistus koko taajuusalueella.

Niin ja jos se katolla oleva vahvistin on rikki niin se vaimentaa signaalia, onhan sille sähkön syöttö?

Ei siitä vhf-uhf yhdistelmäantennista haittaa ole, muuten kuin siinä mielessä että saman kokoinen pelkästään uhf alueella toimiva antenni olisi tehokkaampi.

Nuo tyypilliset n. 1m pituiset logit ovat sinänsä ihan ok antenneja silloin kun vastaanottopaikka ei ole erityisen haasteellinen, mutta todennäköisesti se antenni on asennettu sinne analogiaikana, kun uhf ja vhf lähettimet olivat vielä samassa mastossa... eli joskus pari vuosikymmentä sitten.

Antenni ja antennikaapeli mastossa lienevät huomiota vailla.

Juu kyllä tuo yhdistelmä lp toimii mulla on "aamutv" sisäantennina käytössä lyhennetty versio missä pitkien elukoiden osuus sahattu pois toinen mahdollisuus olisi ollut laskeskella vähän ja lyhentää elementtejä.
Ulkona toimii mun kentässä yhdistelmäversio jaksais niin säätäis jos ei muuten niin tuulikuorma pienenis.

Vahvistmista sen verran että sd aikana mun sony tv toimi hyvin mutta hd:n tullessa laitoin topparin digiboxin jossa nf tai vahvistus ei riittänyt mutta vahvistin eteen niin kuva tuli.

Silti vanha totuus on että antenni on paras vavistin sekä radioamatööri piireissä kulkema kokemusperäinen totuus on että syysmyrsky on paras asennuskeli. (voi sen kesällä asntaa ja korjata sitten talvella ;) )

Jos tyynelläkin signaali heittää noin paljon niin se antenni.....

Vaihdoin pari vk sitten vanhuksilla tuommosen yhdistelmäantennin ja mastovahvistimen vuodelta 1995 uuteen UHF-antenniin, kun signaali heikkeni jostain syystä melkoisesti kesän HD-uudistuksessa. Suurin ongelma varmaan oli todellisuudessa, että vanhan antennin kaapelin kiinnitys oli ihan läpi ruosteessa. Myös mastovahvistimen liitännät oli enemmänkin vihreitä kuin kuparin/messingin värisiä eli kunnon putsauksella varmaan olisi voinut saavuttaa jo ison eron.
Samalla lisäsin yhden rasian kauimmaiseen huoneeseen jakamalla aiemmin kauimpana olleen johdon vielä kahteen. Yritin sitä lisätä jo muutama vuosi sitten, mutta se viimeinen jako kahteen tiputti signaalin niin huonoksi, ettei kuvaa enää saanut, joten työhuoneessa oli erillinen aktiiviantenni kirjahyllyn päällä.
Nyt siis kepin nokassa kuitenkin kiikkuu uusi Televes Ellipse ja sekä signaalin vahvuus että laatu on täydet kaikissa rasioissa.

Jos TV:n herkkyys on huono niin silloin on apua.
Mutta jos signaali heittelee noin paljon saattaa suuntauksessa olla vikaa.

Jos vanhempi asennus niin saattaa olla käytössä vanhempi vhf ja uhf alueen antenni, tunnistaa siitä että pisimpien elementtien pituus on 60cm.

Antennityypin nimi on helppo -logaritmis periodinen antenni- ;) sinänsä hyvä antenni tasainen vahvistus koko taajuusalueella.

Niin ja jos se katolla oleva vahvistin on rikki niin se vaimentaa signaalia, onhan sille sähkön syöttö?
En oo kattovahvariin perehtynyt, joku boksi talon päätykolmiossa jossa antennikin on kiinni johon luultavasti sitten sähkökin tulee.

Ostin Televes merkkisen vahvarin sisälle ja kytkin rasialta suoraan telkkariin, signaalin voimakkuus nyt 90 % ja laatu 100 % TV:n signaalitestin mukaan. Yle TV1 ja mahdollisesti TV2 pyörii voimakkuus 50-70 ja laatu muistaakseni 90 % paikkeilla, näkyy kuitenkin pätkimättä hyvällä kuvanlaadulla Tellkkarista ei mielestäni näe kaikille kanaville signaaliarvoja.

Ruvennut ärsyttämään uuden tv:n kanssa kun tuulisella kelillä välillä tv lähetykset pätkii. Antenni suunnattu mittarin kanssa ja mastovahvistimesta käänsin vahvistustakin, sekin katsottu mittarin kanssa.

Nykyinen antenni ollut ~15vuotta (Netistä kaivoin kuvan samanlaisesta) Mastovahvistin on Johansson 7415 muistaakseni vanhempi kuin antenni, eikä mielestäni siinä ole mitään 4g/5g suodatuksia. Ja toki vielä joku yhtä vanha triaxin 24v virtalähde.

Katselin tuommoista Televesin Ellipse Boss aktiiviantennia, kunnes eksyin tänne lukemaan siitä. Joku mainitsi, että nuo aktiivi antennit ei ole hyviä jos on 4g/5g tukiasemia lähellä? Itsellä on tuossa 30m päässä viereisen koulun katolla Telian semmoiset systeemit.

Tarviikos nämä aktiiviantennit enään mastovahvistinta? Minä kuitenkin ilmeisesti tarvisin kun on tuo radio antenni ja sen haluan säilyttää?

Kannattaako tässä nyt päivittää uutta antennia ja minkälaista? Vai uusi mastovahvistin jossa nuo suodattimet? Vai jopa molemmat?

10040667db46db464c571af4153bd7b7756d9d22440935a045aa_PA442Bpng.jpeg

Edit: "Vanha" telkkari siis näkyy kyllä hyvin kun siinä on parempi viritin kun uudessa. Sama homma oli silloin kuin sen "vanhan" ostin, silloin selvisi suuntaamisella.

Ruvennut ärsyttämään uuden tv:n kanssa kun tuulisella kelillä välillä tv lähetykset pätkii. Antenni suunnattu mittarin kanssa ja mastovahvistimesta käänsin vahvistustakin, sekin katsottu mittarin kanssa.

Nykyinen antenni ollut ~15vuotta (Netistä kaivoin kuvan samanlaisesta) Mastovahvistin on Johansson 7415 muistaakseni vanhempi kuin antenni, eikä mielestäni siinä ole mitään 4g/5g suodatuksia. Ja toki vielä joku yhtä vanha triaxin 24v virtalähde.

Katselin tuommoista Televesin Ellipse Boss aktiiviantennia, kunnes eksyin tänne lukemaan siitä. Joku mainitsi, että nuo aktiivi antennit ei ole hyviä jos on 4g/5g tukiasemia lähellä? Itsellä on tuossa 30m päässä viereisen koulun katolla Telian semmoiset systeemit.

Tarviikos nämä aktiiviantennit enään mastovahvistinta? Minä kuitenkin ilmeisesti tarvisin kun on tuo radio antenni ja sen haluan säilyttää?

Kannattaako tässä nyt päivittää uutta antennia ja minkälaista? Vai uusi mastovahvistin jossa nuo suodattimet? Vai jopa molemmat?
Ei mulla näistä sen enempää kokemusta ole, mutta eikö tuossa nyt ole vahvistin integroituna antenniin ja sille tulee virtalähdekin mukaan. Kai vanhassa vahvistimessakin voi olla vikaa tai sitten liittimissä huonoa kontaktia. Omat pari kertaa vuodessa olevat antennihäiriöt yhdistän enemmänkin radiokeliin kuin tuuleen.

10040667db46db464c571af4153bd7b7756d9d22440935a045aa_PA442Bpng.jpeg

Edit: "Vanha" telkkari siis näkyy kyllä hyvin kun siinä on parempi viritin kun uudessa. Sama homma oli silloin kuin sen "vanhan" ostin, silloin selvisi suuntaamisella.

Ongelmia tuottaa jos siinä on esim 700MHz taajuudella lähellä mobiilitukiasema. Se mobiilitukarin signaalin voimakkuus voi olla esim 100x suurempi kuin TV lähettimen, jolloin vahvistin alkaa säröytymään, kun yrittää vahvistaa liian vahvaa signaalia. Taajuus on niin lähellä ylintä TV taajuutta että antennien ja vahvistimien sisäiset suodattimet ei tuota riittävän jyrkkää vaimennusrajaa sille mobiilinetin signaalille, vaan siihen tarvii joskus erillisen alipäästösuodatinpalikan. Jos vahvistus tapahtuu itse antennissa, tuollaista erillistä palikkaa ei voi laittaa ennen vahvistinta.

Jos se on tuo mobiilisinkku joka sen signaalin pilaa, niin se vanha vahvistin toiminee kun vaan lisää väliin tuon suodattimen, mutta se aiemmin hyvä signaali voi kyllä mennä pilalle muistakin syistä.

Ruvennut ärsyttämään uuden tv:n kanssa kun tuulisella kelillä välillä tv lähetykset pätkii.
Puut kasvaneet signaalin väliin?
Ja toki vielä joku yhtä vanha triaxin 24v virtalähde.
Foorumilla joillain on hajonnut ko poweri, jos mahdollista mittaa jännite.

Kahta vavistinta ei kannata käyttää, lisäongelmana että syöttöjännite ei kulje ensimmäisen läpi.
Ja niin "aktiiviantennissa" on mastovahvistin sisään rakennettuna, oisko veilä 5V käyttöjännitteellä joka mun mielestä turhan alhainen, saattaa heikentää ristimodulaation kestoa esim tätä 700MHz signaalia.

Ongelmia tuottaa jos siinä on esim 700MHz taajuudella lähellä mobiilitukiasema. Se mobiilitukarin signaalin voimakkuus voi olla esim 100x suurempi kuin TV lähettimen, jolloin vahvistin alkaa säröytymään, kun yrittää vahvistaa liian vahvaa signaalia. Taajuus on niin lähellä ylintä TV taajuutta että antennien ja vahvistimien sisäiset suodattimet ei tuota riittävän jyrkkää vaimennusrajaa sille mobiilinetin signaalille, vaan siihen tarvii joskus erillisen alipäästösuodatinpalikan. Jos vahvistus tapahtuu itse antennissa, tuollaista erillistä palikkaa ei voi laittaa ennen vahvistinta.

Jos se on tuo mobiilisinkku joka sen signaalin pilaa, niin se vanha vahvistin toiminee kun vaan lisää väliin tuon suodattimen, mutta se aiemmin hyvä signaali voi kyllä mennä pilalle muistakin syistä.

Mitä luulet voiko johtua tuosta, kun 538MHz ja 554MHz kanavapaketeilla pätkii. Taas 666MHz ei. Vai onko tällä mitään merkitystä tähän asiaan?

Puut kasvaneet signaalin väliin?

Foorumilla joillain on hajonnut ko poweri, jos mahdollista mittaa jännite.

Kahta vavistinta ei kannata käyttää, lisäongelmana että syöttöjännite ei kulje ensimmäisen läpi.
Ja niin "aktiiviantennissa" on mastovahvistin sisään rakennettuna, oisko veilä 5V käyttöjännitteellä joka mun mielestä turhan alhainen, saattaa heikentää ristimodulaation kestoa esim tätä 700MHz signaalia.

Ei ole puita kasvanut ja vanha tv makuuhuoneessa. Siinä en ole pätkimistä tai virheitä lähetyksessä havainnut. Kun selvästi parempi viritin siinä.

Täytyy mitata tuo poweri. Töpselin kun vetää pois niin katoaa kyllä signaalit kokonaan, eli ei se täysin mykkä ole.

Ja nyt ajatuksella tutkin tuollaista mastovahvistinta niissä on DC pass toiminto eli virran läpisyöttö tv antennille.
Myydään myös yhdyssuotimia jossa sama toiminto, mutta saa sen radioantennin kytkettyä.

Tuli mieleen tuota mastovahvistinta katsoessa, että ne on nykyään aktiivisia johon laitetaan haluttu lähtötaso ja se säätää vahvistusta sitten automaattisesti. Voisikohan se olla ratkaisu mun ongelmaan? Toisaalta onko se sitten turha jos pitää kuitenkin tuo aktiiviantenni hommata. Täytyy vielä tutkia minkälaisia "passiivi" antenneja nettikaupoista löytyy.

Todennäköisesti tuossa on vaan singnaalin voimakkuudessa ongelma kun kerran toinen telkkari näyttää kuvaa tyytyväisenä.

Niinhän se on, en vain osaa sanoa miten noihin vaikuttaa nuo 4G tai 5G taajuudet. Nytkään ei tuule, mutta vettä sataa, Voimakkuus 75% ja laatu 97% vahvistusta 64.82dBuV ja hyvin näkyy. Tuuliset kelit ongelmallisia.

Niinhän se on, en vain osaa sanoa miten noihin vaikuttaa nuo 4G tai 5G taajuudet. Nytkään ei tuule, mutta vettä sataa, Voimakkuus 75% ja laatu 97% vahvistusta 64.82dBuV ja hyvin näkyy. Tuuliset kelit ongelmallisia.
Tuo viittaisi puiden oksiin jotka heiluvat tuulen mukana vaimentaen eri tavalla ja vastaanottimen AGC (vahvistuksen säätö) ei pysy mukana jolloin signaali on välillä liian heikko.Tuo ei taida korjaantua vahvistuksella vaan on valitettavastii vastaanottimen ominaisuus.

Mullakin on yksi vastaanotin sisäantennin perässä (siis ei heilu) kuitenkin tuulella signaali pätkii jokun verran, tv on lähinnä "aamutv" käytössä joten ei haittaa, sateen kastelemat lehdet vaimentavat enemmän.

Uteliaisuutta mistä tuo 64.82dBuV tulee, edes tarkalla mittarilla on vaikea saada noin tarkkaa arvoa ? Muuten arvot varsin asialliset, BER (virheiden määrä) arvoa ei yleensä taida saada irti.

Tuo viittaisi puiden oksiin jotka heiluvat tuulen mukana vaimentaen eri tavalla ja vastaanottimen AGC (vahvistuksen säätö) ei pysy mukana jolloin signaali on välillä liian heikko.Tuo ei taida korjaantua vahvistuksella vaan on valitettavastii vastaanottimen ominaisuus.

Mullakin on yksi vastaanotin sisäantennin perässä (siis ei heilu) kuitenkin tuulella signaali pätkii jokun verran, tv on lähinnä "aamutv" käytössä joten ei haittaa, sateen kastelemat lehdet vaimentavat enemmän.

Uteliaisuutta mistä tuo 64.82dBuV tulee, edes tarkalla mittarilla on vaikea saada noin tarkkaa arvoa ? Muuten arvot varsin asialliset, BER (virheiden määrä) arvoa ei yleensä taida saada irti.

Paljon mahdollista, nuo puut. Onkohan tuossa yli 15v vanhassa Johanssonin mastovahvistimessa AGC ominaisuus? Olin ainakin siinä uskossa, että se on joku uusi juttu :D Vai meinasitko, että tv:ssä tuo ominaisuus?

Ja tuo kiinalainen mittari tuommoiset lukemat antaa. Toki lukema heiluu, mutta sattui kirjoitushetkellä pysymään suunnilleen tuossa :D

BER arvon antaa 2.5E-03 - 4.1E-03
BER lukemista ei ole minulla hajuakaan mitä pitäisi olla.

Paljon mahdollista, nuo puut. Onkohan tuossa yli 15v vanhassa Johanssonin mastovahvistimessa AGC ominaisuus? Olin ainakin siinä uskossa, että se on joku uusi juttu :D Vai meinasitko, että tv:ssä tuo ominaisuus?

Ja tuo kiinalainen mittari tuommoiset lukemat antaa. Toki lukema heiluu, mutta sattui kirjoitushetkellä pysymään suunnilleen tuossa :D

Mastovahvistimeen ei AGC :tä käytännössä voi laittaa koska laajakaistaisena eri kanavaniput käyttäytyvät eri tavalla tv:ssä se on käytännössä pakollinen jotta ilmaisin pystyy käsittelemään erilaisia signaaleja.

Ai sulla on ihan mittari, noh jo pari desimaalia riittää.

Hyviä BER arvoja en tiedä se pitänee tarkistaa googlen avulla, kuitenkin jos virheitä on liikaa niin pätkimistä tulee, onko arvo mittarilta vai tv:ltä? Eroja saattaa olla.

EDIT: Foorumillakin on tietoa arvoista

Viimeksi muokattu:

Varsinkin nuo halvat digiboksit ovat "alttiita" häiriöille. Kokemusta vastaavasta tilanteesta johon auttoi kännykkälaturin pois ottaminen joka palautti signaalin takaisin. Jos jollain on suositella hyvää diginoksia niin vinkki otetaan vastaan.

Mastovahvistimeen ei AGC :tä käytännössä voi laittaa koska laajakaistaisena eri kanavaniput käyttäytyvät eri tavalla tv:ssä se on käytännössä pakollinen jotta ilmaisin pystyy käsittelemään erilaisia signaaleja.

Ai sulla on ihan mittari, noh jo pari desimaalia riittää.

Hyviä BER arvoja en tiedä se pitänee tarkistaa googlen avulla, kuitenkin jos virheitä on liikaa niin pätkimistä tulee, onko arvo mittarilta vai tv:ltä? Eroja saattaa olla.

EDIT: Foorumillakin on tietoa arvoista

Minä en näistä mitään tiedä. Mutta kun mastovahvistimia katselin niin semmoista ominaisuutta mainostettiin ja siitä mietinkin oliskohan se ratkaisu mun ongelmaan. Tässä linkki semmoiseen

Ja BER arvo on mittarilta. Kiitos linkistä, minäpäs lukasen läpi!

Minä en näistä mitään tiedä. Mutta kun mastovahvistimia katselin niin semmoista ominaisuutta mainostettiin ja siitä mietinkin oliskohan se ratkaisu mun ongelmaan. Tässä linkki semmoiseen

Ja BER arvo on mittarilta. Kiitos linkistä, minäpäs lukasen läpi!
Näköjään AGC voi lla myös antennivahvistimessa, oletan sen kuitenkin olevan reagoiniiltaan hidas muuten yhdessä TV:n säädön kanssa saattaa muodostua pumppausta kun reagoivat toisiinsa.

Vahvistinta valitessa kannattaa vahvistuksen lisäksi kiinnittää huomiota NF (Noise Figure) arvoon mitä pienempi sitä parempi. esim. ko vahvistin "UHF vahvistus 29 dB, 470…694MHz, NF 2,0 dB, AGC" tuo 2.0dB on varsin kohtuullinen. Pelkkkä vahvistus vahvistaa myös kohinaa ja tärkeä SNR arvo ei parane.

EDIT: lisätty SNR maininta

Viimeksi muokattu:
Oikeastaan ainoa varma tapa noiden mobiiliverkkojen varmistamiseksi on katsella vanhalla analogisella mittarilla koko spektriä, siellä näkyy sellaisia koko spentrin läpi kulkevia väläyksiä silloin kun vahvistin yliohjaa. Tietääkseni mikään digimittari ei noita poimi. Toki jos spektrissä näkyy siellä 700MHz ja yläpuolella isoa tehoa, niin voi pitää todennäköisenä että aiheuttaa ongelmia. Se tehohan ei ole siellä sitten kokoaikaa, vaan loikkii sen mukaan biten bitti virtaa.

Se sinkun voimakkuudesta sitten ole kiinni jos 65dBuV potkii, toisaalta ei pitäisi olla vielä liiankaan voimakas.

Vikahan voi olla myös antennissa tai antennikaapelissa, joka pätkii kun masto heiluu.

Molemmilta tuli hyvää tietoa aiheeseen, mutta edelleen se kysymys mitä tässä kannattaisi lähteä ostamaan :D

"Aktiivi" antenni virtalähteellä + yhdysuodatin vai uusi "passiivi" antenni + uusi mastovahvistin?

Vai kannattaisiko kokeilla ensin pelkällä uudella antennilla? Olisiko antenniin suosituksia?

Molemmilta tuli hyvää tietoa aiheeseen, mutta edelleen se kysymys mitä tässä kannattaisi lähteä ostamaan :D

"Aktiivi" antenni virtalähteellä + yhdysuodatin vai uusi "passiivi" antenni + uusi mastovahvistin?

Vai kannattaisiko kokeilla ensin pelkällä uudella antennilla? Olisiko antenniin suosituksia?
Mitähän sitä vastais, mä lähtisin erillisellä antennilla ja vahvistimella esim ukkosvaurion jälkeen korjaus helpompaa ja ilmeisesti halvempaa (en tiedä saako combon vahvistinta erikseen?)
Tuon sun olemassa olevan vahvistimen ? pitäis olla riittävä, ok talossa mun mielestä riittää että kaapelihäviö kompensoidaan liiasta vahvistksesta ei ole hyötyä pahimmillaan yliohjataan vastaanotin sekä pelkkää kohinaa on turha vahvistaa.

Antennista en osaa sanoa mun suosikki on log periodinen tasaisen vahvistuksen ja pienen swr:n takia. Myös yagit toiminevat kohtuullisesti vahvistus taitaa olla pari db:tä suurempi samalla puomin pituudella.
Noita televes antenneja vähän vierastan ehkä siksi että en ymmärrä miten toimivat, joskus aikoinaan sfnet:ssä joku asentaja ei pitänyt. En ole löytänyt keiloja mut epäilisin vertikaalikeilan olevan suuren aiheuttaen maaheijastuksia???

Oletko maininnut etäisyyttä lähettimee?

Noh en tee aktiivisesti asennuksia eli nämä on lähinnä teoreettisia mielipiteitä.

Oletkos koskaan harkinnut noista lintutelineistä luopua?

Ulos

Sisälle

Itellä on toki katolla harava-antenni myös, mutta en kyllä lähtisi enää sitä uusimaan. Mulla ei ole edes vahvistinta haravassa ja hyvin toimii. Mutta kuten todettua,
jos paikka on hankala vaatinee se vahvistimet ja rensselit sitten sen signaalin mukaan. Jos tähän lähdet vaihda kaikki uusiin vaan suosiolla.

Viimeksi muokattu:
Mitähän sitä vastais, mä lähtisin erillisellä antennilla ja vahvistimella esim ukkosvaurion jälkeen korjaus helpompaa ja ilmeisesti halvempaa (en tiedä saako combon vahvistinta erikseen?)
Tuon sun olemassa olevan vahvistimen ? pitäis olla riittävä, ok talossa mun mielestä riittää että kaapelihäviö kompensoidaan liiasta vahvistksesta ei ole hyötyä pahimmillaan yliohjataan vastaanotin sekä pelkkää kohinaa on turha vahvistaa.

Antennista en osaa sanoa mun suosikki on log periodinen tasaisen vahvistuksen ja pienen swr:n takia. Myös yagit toiminevat kohtuullisesti vahvistus taitaa olla pari db:tä suurempi samalla puomin pituudella.
Noita televes antenneja vähän vierastan ehkä siksi että en ymmärrä miten toimivat, joskus aikoinaan sfnet:ssä joku asentaja ei pitänyt. En ole löytänyt keiloja mut epäilisin vertikaalikeilan olevan suuren aiheuttaen maaheijastuksia???

Oletko maininnut etäisyyttä lähettimee?

Noh en tee aktiivisesti asennuksia eli nämä on lähinnä teoreettisia mielipiteitä.

En ainakaan löytänyt tuohon "aktiivi" antenniin varaosia joten esim tuo ukkosvaurio on hyvä ottaa huomioon.

Tuo linkin mastovahvistin on 7415L2 malli jossa on suodatukset. Mulla on pelkkä 7415. Löysin johanssonin 2010 catalogin jossa tiedot (Kuva liitteenä) taajuusalue on 862MHz eli ei oo suodatusta edes 4G puolelle.

Katselin tuommoisia Log periode ja yag antenneja, mutta nopealla vikaisulla kun katsoin ja en näistä juuri mitään ymmärrä niin näyttivät kovin pieniltä :D

Ja laitoin tommosen Televes Ellipse Boss "aktiivi" antennin keilasta kuvan liitteeksi myös. (Toivottavasti ymmärsin oikein mitä keilalla tarkoitit :D)

Ja noista lähettimen etäisyyksistä, tässä on kolme lähetintä jotka kuuluvat tähän. Nyt on suunnattu 9km päässä olevaan. Mutta tuossa on myös 1km päässä ja 40km päässä. Aikaisemmin olikin suunnattu joko tuohon 1km tai 40km päähän, ovat meinaan melkein prikulleen samalla linjalla ja lähetykset samalla taajuudella :D Tuon mittarin hommasin, kun tuli tuo uus tv ja sain parhaimmat lukemat tuolta 9km päästä olevalta lähettimeltä.

Nyt rupesin tätä asiaa oikein muistelemaan niin tuo nykyinen antenni on erikoinen kapistus, kun nytkään se ei ole suoraan suunnattu 9km lähettimeen vaan vähän ohi, niin tuli parhaat arvot. Puhelimen GPS avulla ja naapureiden antenneista pääteltynä. Ja kun suuntaan suoraan sinne 9km lähettimelle niin antenni on suunnilleen takaperin 1km tai 40km lähetintä kohti. Ja saan kanavat sieltäkin näkyviin :D

Näillä kamppeilla on aikanaan katsottu sieltä 40km lähettimeltä HD kanavapakettia ja maksukanava pakettia, kun ei noissa kahdessa lähemmässä silloin niitä ollut. Talven kunnon lumisateilla ei tahtonut näkyä, mutta muuten ihan yhtä kelvollisesti kun nytkin näkyy tuolta 9km lähettimeltä. Toki vanhemmilla tv vehkeillä jossa on selvästi paremmat virittimet.

Eli kyllä itse kovasti kallistuisin tuohon uuteen antenniin.

Ulos

Sisälle

Itellä on toki katolla harava-antenni myös, mutta en kyllä lähtisi enää sitä uusimaan. Mulla ei ole edes vahvistinta haravassa ja hyvin toimii. Mutta kuten todettua,
jos paikka on hankala vaatinee se vahvistimet ja rensselit sitten sen signaalin mukaan. Jos tähän lähdet vaihda kaikki uusiin vaan suosiolla.

En ole noita harkinnutkaan, sisä antennin voi suosiolla unohtaa kun taloudessa on nytkin 4 televisiota, eikä niihin viitsi jokaiseen omaa ostaa. Tai viritellä sitä talon antenniverkkoon. Ja tuo ulkoantenni voisi mennä, mutta tarvitsisi sitten pistorasia sille lisätä. Ja jotenkin tuntuu uskomattomalta, että tuo voittaisi harava-antennin?

IMG_20260712_225220.jpg

IMG_20260712_233434.jpg

Ulos
On jotenkin epäilyttävää aina kun antennivalmistaja ei ilmoita antennin passiivista vahvistusta. Ei tuostakaan voi nyt kukaan arvata voisiko tuo antenni riittää vai ei, tuollahan voi olla sisällä pelkkä antennivahvistin ja rautanaula.

On jotenkin epäilyttävää aina kun antennivalmistaja ei ilmoita antennin passiivista vahvistusta. Ei tuostakaan voi nyt kukaan arvata voisiko tuo antenni riittää vai ei, tuollahan voi olla sisällä pelkkä antennivahvistin ja rautanaula.
Ai mitenkä niin? :D

(ps. tämäkin toimii)

Statistiikka

Viestiketjuista
312 578
Jäsenet
84 299
Uusin jäsen
Finnair9191

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom