Tuulettimet huutaa pelatessa ja koneen näyttö sammuu

Tästä jo käytiin iotechin Discordin Rauta puolella keskustelua ja luulin ratkasseeni ongelman Nvidia näyttöohjaimen ajurin poistamalla Safe Modessa ja päivittämällä uudempaan mutta eilen kone teki taas pelatessaan sen, että Näyttö sammuu, mutta kone jää päälle. Joutuu virtanappia pitää 5sek pohjassa että sammuisi. Mulla on ollut tää kone 2v käytössä, AMD Ryzen 3600, Asus RTX 3070 8GB, Seasonic 550W PSU ja ASUS B450 emo. Olen 3D Markkia ajanut onnistuneesti ja HWinfo näyttää että GPU ei nouse yli 80 asteen. Moni veikannut että PSU alitehoinen. Mutta mites ton GPU:n saisi lopettaa huutamasta? Siinä on vain 2 tuuletinta.

Arma 3 toimi 2v moitetta, Arma Reforgerissa nyt alkoi ongelmat ja muita pelejä en ole ajanut. Reforgerin kanssa ei ole tiedossa tunnettua ongelmaa joka aiheuttaisi tuulettimien huutamisen, tätä olen jo kysellyt discordissa.

Mä olen tässä huomannut että tuntuu monissa 3000 sarjan näytönohjaimissa olevan huonot tahnat joiden seurauksena gpu hotspot menee välillä jonnekin 105 ja tämä saa tuulettimet täysille. Täällä on vaikka kuinka monta noita ollut eri alueilla.

Eli katso hwinfo64:lla noi ja vaihda tahnat tarvittaessa.

Screenshot 2024-11-16 102952.png

No joo, hotspot käy max. 107 asteessa 3D Markissa joka menee läpi.

Jep. Ja lukemani mukaan noi gpu hotspot lämmöt tippuu aika dramaattisesti jonnekin reiluun 80 asteeseen, normaalit lämmöt alle sen. Tuossahan tuo kortti ei ollut vielä niin vanha, max 2 vuotta. En ihan ymmärrä miten noi vanhenee 3-4 vuodessa niin heikoksi että noi hotspot lämmöt ampuu maksimiin.

Itsellä 3080 SuprimX oli sekä tahnat että tyynyt jo tehtaan jäljiltä niin huonosti laitettu, että vaihdoin ne kun kortti oli vasta pari kuukautta vanha. Bongasin jostain ulkomaalaisilta foorumeilta juttua tästä silloin.

Vaihtamalla nuo korjasi kaikki lämpöongelmat ja lämmöt tippui kautta linjan, myös työ oli todella helppo (videoita löytää tubesta, pitää vaan kirjaa mikä ruuvi oli mistäkin, ite tein paperille "kartan").

Hankalin osuus oli odotella että sai käsiinsä nuo uudet Thermalrightin tyynyt koska juuri silloin oli joku globaali pula ilmeisesti päällä (tai sitten jengi vaan vaihteli näitä) ja joutui odottelemaan niitäkin.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom