Tulehdukselliset suolistosairaudet (IBD, Crohnin tauti, Colitis ulcerosa jne.)

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Onko sulla sit millainen tilanne? Biologiset lääkkeet on mulla nyt toiminut erinomaisesti.
Mulla on hyvä tilanne, Asacol toimii hyvin. Kunhan kyselin onko kannabiksesta kokemuksia, kun joskus luin sen käytöstä IBD:n hoidossa ja tuli mieleen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
263
Onko täällä kukaan IBD:tä sairastavista pyytänyt/saanut kannabista hoitoon? Jos on, niin miten hyvin on toiminut?
2011 kokeilin hoitaa crohnia & päihtyä kotona kasvatettua kannabista syömällä. Kivut hävisivät todella hyvin ja ruokahalu kasvoi ahmimistasolle. Tulehduksen vähentämiseen en oikein osaa sanoa kun tarkempia tutkimuksia ei silloin tehty. Ahtauman kohdalla suolistossa oli kuitenkin jotain tuntemuksia kannabiksen syönnin aikaan (normaalisti ei tuntunut mitään).
Muistaakseni jossain tieteellisessä julkaisussa asiaa oli tutkittu ja tulehduksen pitäisi vähentyä kannabiksen avulla. Pidän kuitenkin ruokavalion ja elämäntapojen muuttamista paljon parempana hoitokeinona kuin lääkkeitä & kannabista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Tuo sappinesteen imeytymishäiriö aiheuttaa ilmeisesti ikäänkuin vastaavia oireita (vai onko sitten enemmän verrattuna toiminalliseen suolisto-ongelmaan, en tiedä eikä kiinnosta), mutta syy on täysin eri ja (onneksi) helposti hoidattavissa. Itse kävin vain kerran päivässä vessassa (vittumaisen tästä teki se että hätä saattoi ns. yllättää), mutta lähes aina tavara oli joko ns. vettä tai muuten vain hyvin löysää. Osa kuulemma joutuu juoksemaan 30-40 kertaa päivässä saman vaivan takia ja paineella tulee joka kerta mutta pieniä määriä eli töissä käynti esim. täysin mahdotonta.
Tuo rippileirin istunto oli varsinaiseisti ensimmäinen kerta, kun tuli jouduttua istumaan "mätien kananmunien säestämänänä". Ennen tätä ongelma oli lähinnä nestemäisten prutkujen pääseminen. Sen jälkeen on tullut sanngen yleiseksi "mätien kananmunien toimituserät".

Mitään noita mainittsemiasi testejä ei ole tethty.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Onko tehty kaikki perustestit: keliakia, maitovamma
Entä seuraava taso: tähystykset eli esim. kolonoskopia
Entä: Sappinesteen imeytymishäiriö testi
Nyt täytyykin ottaa varausta ylempää. Onko tämä normaalia, että selkääni särkee. Käyn sohvalle makuulle ja harvoin se auttaa, kun "napalmi" on jo liikkeellä. On tiedossa se "mätien kananmunien" päivä.

Onko tämä nyt "sappinesteen" polttavasta mielikuvasta käsiteltävä muuksi kuin perus ripuliksi? Se, joksi voisi olettaa että "kaikkihan ne...". Olen saanut sen niitä äkillisestä rasvan kuin sokeri lisäämisestä. Useimmiten ei edes arveltavaa tietoa.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 271
Nyt täytyykin ottaa varausta ylempää. Onko tämä normaalia, että selkääni särkee. Käyn sohvalle makuulle ja harvoin se auttaa, kun "napalmi" on jo liikkeellä. On tiedossa se "mätien kananmunien" päivä.

Onko tämä nyt "sappinesteen" polttavasta mielikuvasta käsiteltävä muuksi kuin perus ripuliksi? Se, joksi voisi olettaa että "kaikkihan ne...". Olen saanut sen niitä äkillisestä rasvan kuin sokeri lisäämisestä. Useimmiten ei edes arveltavaa tietoa.
Ehkä parempi ettei tässä tehdä mitään Internetdiagnooseja vaan suosiolla käyt lääkärissä. Näitä suolistoon ja ylipäätäänsä ruuansulatukseen liittyviä sairauksia on aika pitkä lista. Aika huralta tuo kuulostaa jos olet kärsinyt vuosikausia ripulista ja ulos lähteminen pelottaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Ehkä parempi ettei tässä tehdä mitään Internetdiagnooseja vaan suosiolla käyt lääkärissä. Näitä suolistoon ja ylipäätäänsä ruuansulatukseen liittyviä sairauksia on aika pitkä lista. Aika huralta tuo kuulostaa jos olet kärsinyt vuosikausia ripulista ja ulos lähteminen pelottaa.
Stressivatsaksihan tuota on soveltanut pitämään. Pelolla kun tuntuu olevan ainakin toisinaan osittainen vaikute. Jos pohjalla on sitten aiempi pettymys, sillä saa pessimismin ja stressit kaupan päälle, koko nykyisyydelle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Onko kukaan IBD:tä sairastava tekkiläinen kokeillut vesipaastoa, ja jos on, niin millaisia kokemuksia on? Mä otin kokeiluun ja meinaan viikon paastota. Tällä hetkellä kello sanoo reilua 42:ta tuntia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
359
Onko kukaan IBD:tä sairastava tekkiläinen kokeillut vesipaastoa, ja jos on, niin millaisia kokemuksia on? Mä otin kokeiluun ja meinaan viikon paastota. Tällä hetkellä kello sanoo reilua 42:ta tuntia.
kerro kokemuksia jakka on paasto ohitse!
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 480
Pudottelin painoa tälle vuotta 50kg vesipaastoilemalla ja ripulointini paheni ensimmäisten paaston aikaan mutta loppui kuin seinään kun olin ensimmäisen 3 viikkoa paastonnut. Ei minulle mitään suolistosairauksia ole diagnosoitu mutta paasto, painon pudotus tai liikunta kyllä huomattavasti paransivat vatsavaivojani.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
359
Onko kukaan IBD:tä sairastava tekkiläinen kokeillut vesipaastoa, ja jos on, niin millaisia kokemuksia on? Mä otin kokeiluun ja meinaan viikon paastota. Tällä hetkellä kello sanoo reilua 42:ta tuntia.
Mitkäs fiilikset tällä hetkellä?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Mitkäs fiilikset tällä hetkellä?
Ihan hyvin menee. Lääkkeitä en ole ottanut paaston aloituksen jälkeen eikä ole ollut mitään ongelmia sen suhteen. Nälkä meni enimmäkseen ohi parissa päivässä, mutta sen jälkeen on kyllä ollut paljon mielitekoja varsinkin, jos on ollut ruokaa tyyliin nenän edessä. Huomisaamuna lopetan paaston, raportoin sitten mitä suolisto tykkäsi siitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
359
Ihan hyvin menee. Lääkkeitä en ole ottanut paaston aloituksen jälkeen eikä ole ollut mitään ongelmia sen suhteen. Nälkä meni enimmäkseen ohi parissa päivässä, mutta sen jälkeen on kyllä ollut paljon mielitekoja varsinkin, jos on ollut ruokaa tyyliin nenän edessä. Huomisaamuna lopetan paaston, raportoin sitten mitä suolisto tykkäsi siitä.
Mitä ajattelit syödä ensimmäisenä?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 480
Se sitten sattuu ihan aikusten oikeasti jos menet syömään paaston jälkeen liian raskaasti. Jos olisin ollut suomessa kun sain vatsan väänteitä niin olisin lähtenyt päivystykseen. Ekaan kahteen päivään en uskalla paaston jälkeen syödä mitään joka ei sula veteen tai ole muuten vaan mössöä. Esim tofu, nuudelit, banaani ja puurot eivät saaneet suolistoa särkemään. Mutta kerran söin liikaa viinirypäleitä joka oli kaamea virhe.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
147
Tuntuu jotenkin äärimmäisen karulta joutua laskemaan joka jyvästä ja jokaisesta keittolusikallisesta, ettei mukana ole "kiellettyjä aineita". Itselläkin siis oli CU, ja tuota myös kokeilin, ja oli kyllä yhtä helvettiä tarkkailla syömistään koko ajan, ilman mielestäni riittävän tyydyttäviä tuloksia.

Itsellä CU oli mallia keskivaikea/vaikea, joten kun lekuri heilautti skapellin pöytälaatikosta ja kysyi, että "Miten ois?" niin olin mukana saman tien. Leikkaus (j-pussi) tehtiin myös modernisti tähystyksenä, jolloin vatsaan ei jäänyt kuin about pari-kolme kahden senttimetrin leikkausarpea, ja nekin ovat haalentuneet käytännössä pois - voin väittää, että normaali ihminen ei tajua niiden perusteella, että joku suuri leikkaus on tehty - kukaan naisystäväkään ei ole asiasta koskaan maininnut.

Tulos leikkauksen jälkeen: Väri palasi kasvoille, paino lähti terveeseen nousuun, voin syödä mitä tahansa koska tahansa, hevoskuuri lääkkeitä loppui kuin seinään, eikä enää koskaan vuohenkusen makuisia tyhjennysnesteitä kurkusta alas. Vessassa tulee käytyä useimmiten yhtä usein kuin normimies ykkösellä ja kakkosella yhteenlaskettuna, ja jos joskus enemmän niin sitä ei edes itse tajua, kun kiirettä ei ole, eikä kukaan muu asiaa noteeraa.

Onneksi tuli tehtyä melko pikaisesti, eikä tuhlattua yhtään ylimääräistä aikaa CU:n kanssa. Voin suositella kenelle vain, jolle lääkäri leikkausmahdollisuutta edes hienovaraisesti joskus vihjaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Onko täällä kenelläkään ilmennyt koliitin pahentuminen kipuna ylävatsassa/alimpien kylkiluiden tasolla ilman muita oireita? Mulla tuli tuollaista vatsakipua ja lekurit vähän epäilee, että kyseessä olisi tuollainen leimahdus, mutta itseäni ihmetyttää, kun kyseessä on pelkkä vatsakipu. CRP on kyllä koholla, calpron tulosta vielä joutuu odottelemaan pari päivää.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 260
ALAT ja CRP koholla. Azamun piti lopettaa kokonaan ja katsellaan kahden viikon välein mihin suuntaan arvot lähtee menemään. Toivottavasti tästä ei nyt ala akuuttivaihetta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Laitanpa vähän päivitystä omaan tilanteeseen. Kokeilin tammikuussa lihansyöjädieettiä, kun sen pitäisi vähentää tulehduksen määrää kehossa. Mun suolistolle se ei kuitenkaan sopinut. Tammikuun jälkeen lisäsin ruokavalioon avokadoja ja pähkinöitä, ja suoli korjaantui kertalaukauksella. Myöhemmin lisäsin ruokavalioon myös kurkkua, kukkakaalia, porkkanoita ja hedelmiä. Tuon edellisen postauksen calpro-tulos oli lopulta alle mitta-asteikon.

Kukkakaalista tuli huomattua, että se vetää pakin sekaisin eikä sovi mulle ja sen syömisen lopettamisen jälkeen suoli on toiminut hyvin. Tällä hetkellä en syö enää lääkkeitä ja homma toimii. Ruokavaliolla on kyllä paljon merkitystä.

Tässä vielä oma päivittäinen ruokavalio, jos joku haluaa kokeilla olisiko apua:
800g luomujauhelihaa (12 tai 17% rasvaa), 100g juustoa, 70g pekonia, 2 avokadoa, muutama sata grammaa porkkanaa, sata grammaa kurkkua, 30-40g saksanpähkinöitä ja 50-60g pekaanipähkinöitä. Jos ei tarvitse ketoosia, niin lisäksi 1 appelsiini ja 2 banaania. Syön nuo kahdella aterialla niin, että ensimmäisellä syön vain eläinkunnan tuotteita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 219
Viestejä
4 211 676
Jäsenet
71 029
Uusin jäsen
jepppisss

Hinta.fi

Ylös Bottom