Tuleeko seisovassa pöydässä syöminen halvemmaksi?

Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Mahdollisesti? Lounaspaikat laskuttavat yleisesti hieman alle kymmenen euroa luonaasta ja seisovassa pöydässä annosten määrää ei ole rajoitettu. Salaatteja on tarjolla ehkä kymmenkunta, paremmissa paikoissa ei puhuta pakastevihanneksista vaan pikemminkin ruokalajeista. Eri ruokalajeja on kaksi tai enemmän. Lihaa on oman kokemukseni mukaan ollut hyvin saatavilla, juomana kotona harvemmin käytetty kotikalja on yleinen ja kahvissa säästää sen pari euroa + santsikupit, mitä se erikseen ostettuna maksaisi.
Kaupassa jo pelkkään (täys-) lihaan kuluu helposti 5-10 euroa, tähän lisäksi muut tarvikkeet ja ruoanlaittoon käytetty aika. Eineksiä en itse käytä, enkä vähän lihaa sisältäviä lihajalosteita. Toki ruokaa voi itse valmistaa suuremman satsin, mutta hinta kohoaa samassa suhteessa ja ravintolassa tulee varmaan syötyä reilummin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Makaroonilaatikon ainekset maksaa noin 5€ ja oma työ siihen päälle, noin 30 min. Siitä syö noin 4 kertaa = annoshinta noin 2€.
Pahoittelut noin hinnoista, mutta melko monta kiloa saa kasviksiakin ostaa, että päästään kympin annoshintaan.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Makaroonilaatikon ainekset maksaa noin 5€ ja oma työ siihen päälle, noin 30 min. Siitä syö noin 4 kertaa = annoshinta noin 2€.
Pahoittelut noin hinnoista, mutta melko monta kiloa saa kasviksiakin ostaa, että päästään kympin annoshintaan.
Se onkin ihan helvetin luksusta syödä pelkkää makaronilaatikkoa päivät pitkät.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Pakastin on keksitty. Jos yksin asuu. Isommassa perheessähän yksi laatikko menee yhdeltä istumalta.
Ja tämä oli vain esimerkki kustannuksista. Toiset arvostaa valmista pöytää, toiset taas tykkää kokkailla. Suhteellista, niin kuin moni muukin asia.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Pakastin on keksitty. Jos yksin asuu. Isommassa perheessähän yksi laatikko menee yhdeltä istumalta.
Ja tämä oli vain esimerkki kustannuksista. Toiset arvostaa valmista pöytää, toiset taas tykkää kokkailla. Suhteellista, niin kuin moni muukin asia.
Tottahan toki. Onhan se ihan selvää, että itse tekemällä selviää halvemmalla jos tavoite on pääasiassa hengissä pysyminen. Rupeaa vaan sen makaronilaatikonkin annoshinta kummasti nousemaan, kun mukaan laskee vettä eksoottisemmat ruokajuomat, joka päivä tuoreen leivän ja levitteet, päivittäin vaihtuvan ruokalistan, oheissalaatit, jälkiruuat, kahvin...
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Seisovassa pöydässä voi jättää halpishiilarit lautaselta. 10 on toisaalta aika paljon kertasyömisestä - ja jos ahmii niin vatsa vaan venyy ja menee enemmän rahaa ruokaan ja sitten lopulta lääkkeisiin ja tukilaitteisiin. Amen.
 

Mawe

Thread Killer
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
738
Seisovassa pöydässä voi jättää halpishiilarit lautaselta. 10 on toisaalta aika paljon kertasyömisestä - ja jos ahmii niin vatsa vaan venyy ja menee enemmän rahaa ruokaan ja sitten lopulta lääkkeisiin ja tukilaitteisiin. Amen.
Täähän se monesti on, että kun ollaan "maksettu niin otetaan kunnolla!".
Joskus ihan ok, mutta en nyt tiedä onko hinta/laatu miten useasti kohdallaan.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Jos vaikka ajattelee, että orientaalikaupan pakastealtaasta voi saada broiskunrintaa parin euron kilohintaan. Samaa kamaa jota sitten ravintolassa syö, tosin paistettuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Tottahan toki. Onhan se ihan selvää, että itse tekemällä selviää halvemmalla jos tavoite on pääasiassa hengissä pysyminen. Rupeaa vaan sen makaronilaatikonkin annoshinta kummasti nousemaan, kun mukaan laskee vettä eksoottisemmat ruokajuomat, joka päivä tuoreen leivän ja levitteet, päivittäin vaihtuvan ruokalistan, oheissalaatit, jälkiruuat, kahvin...
No näillä oletuksilla jos on kaksi lämmintä ateriaa päivässä (2x10 euroa) + kaksi pienempää eli aamupala ja iltapala (2x7 euroa) niin tästä tulee yhteensä 34 euroa per päivä. Eli 1020 euroa kuukaudessa olettaen 30 päivää kuussa. Eli neljän hengen perheellä 4080 euroa per kuukausi. Vähän vajaa 50 kiloeuroa per vuosi. Ihan jees. :kahvi:
 

Phollo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
124
Nouta lounasbuffien jämiä saa ostettua noilla hävikkiruoansäästöpalveluilla. Annoshinnaksi tulee tällöin noin 2,5 - 3 euroa. Eikä tule syötyä itseään ähkyyn.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Nouta lounasbuffien jämiä saa ostettua noilla hävikkiruoansäästöpalveluilla. Annoshinnaksi tulee tällöin noin 2,5 - 3 euroa. Eikä tule syötyä itseään ähkyyn.
Kerrotko lisää kyseisistä palveluista? Mitä olet itse käyttänyt?
 

Phollo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
124
Kerrotko lisää kyseisistä palveluista? Mitä olet itse käyttänyt?
Lähinnä ResQ:ta ResQ your evening!, selaimella tai mobiiliapplikaatiolla voi ostaa annoksi 4 - 5 eurolla, ja ainakin noista kinkkiannoksista (joihin kuuluu lähes aina riisi) syö 1 - 2 kertaa. Joskus tullu ostettua esim 4 erilaista kiinalaisannosta, ja syötyä koko viikonloppu. Parhaiten tarjouksia on arki-iltaisin.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
No näillä oletuksilla jos on kaksi lämmintä ateriaa päivässä (2x10 euroa) + kaksi pienempää eli aamupala ja iltapala (2x7 euroa) niin tästä tulee yhteensä 34 euroa per päivä. Eli 1020 euroa kuukaudessa olettaen 30 päivää kuussa. Eli neljän hengen perheellä 4080 euroa per kuukausi. Vähän vajaa 50 kiloeuroa per vuosi. Ihan jees.
Luonaspaikat eivät ole iltaruokailuun, seisova pöytä lähtee useimmiten pois puolen päivän aikaan. Harva jaksaa tai haluaa töiden jälkeen ajaa takaisin keskustaan. Lapset saavat ravintoloissa lähes poikkeuksetta reilun alennuksen ja syövät arkisin maksuttoman kouluruuan, kärjistät aivan liikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Phollo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
124
Tuossa muuten vielä pari ResQ-koodia, jotka peräisin tuolta alennuskoodit säikeestä, eli -50 % uudelle käyttäjälle ekasta annoksesta takaisin krediitteinä:
AGVBDEA
AYKPFFM

Seuraavalla koodilla -50 % (myös vanhat käyttäjät) yhdestä annoksesta kesäkuun loppuun asti:
FESTARIT
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Jos vaikka ajattelee, että orientaalikaupan pakastealtaasta voi saada broiskunrintaa parin euron kilohintaan. Samaa kamaa jota sitten ravintolassa syö, tosin paistettuna.
Kana on todellakin edullista, mutta monipuoliseen ateriaan kuuluvat vihannekset, riisi ja kastike lisäävät annoshintaa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Kana on todellakin edullista, mutta monipuoliseen ateriaan kuuluvat vihannekset, riisi ja kastike lisäävät annoshintaa.
Toki, mutta riisi on halpaa ja muutkin ainekset jos ajatellaan kiinanmättöä. Liha-proteiini on yleensä se kallein. Tai oikeastaan henkilöstökulut ja verot ym. vuokrat jos nekin haluaa laskea. Tofu orientaalikaupoista taitaa olla vielä halvempaa.

Toisaalta tämä on mutua.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
No näillä oletuksilla jos on kaksi lämmintä ateriaa päivässä (2x10 euroa) + kaksi pienempää eli aamupala ja iltapala (2x7 euroa) niin tästä tulee yhteensä 34 euroa per päivä. Eli 1020 euroa kuukaudessa olettaen 30 päivää kuussa. Eli neljän hengen perheellä 4080 euroa per kuukausi. Vähän vajaa 50 kiloeuroa per vuosi. Ihan jees. :kahvi:
No, ketjun aloittaja puhuu ainoastaan lounaspaikoista. Ketjun nimi on toki hieman lavea, mutta ainakin oma kommentointini on koskenut lähinnä lounastamista.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 077
Halvinta on tehdä itse arkimätöt. Pihviin ja leikkeeseen voi panostaa rahaa viikonloppuisin ja väittäisin yksineläjän pärjäävän 60€/vko ruuassa. Mutta kukapa tuota jaksaa...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
779
Olen työtön ja käyn melkein joka päivä syömässä seisovassa pöydässä. Joka paikkaan jos mahdollista, on ruoka-passi missä n. joka 10. lounas on ilmainen. Viikolla löytyy ihan hyviä työmaaruokaloita, missä ateria maksaa 6,5-7e. En saisi mitenkään itse tehtynä niin monipuolista ruokaa kuin tällä tavalla, koska en itse osaa laittaa kovin paljon ruokaa. Lisäksi jos ostan aineksia jääkaappiin, niin monesti loput menevät roskiin kun viimeinen myyntipäivä menee umpeen. Eikä tarvi tiskata tai nuukailla, kun lappaa pöydästä ruokaa lautaselle.

Työmaaruokalat menevät ehkä klo 13 paikkeilla kiinni, abc yms. huoltoasemat lopettavat 14-16 lounaan ja sitten on pari paikkaa missä on klo 17-18 saakka seisova pöytä. Pidän varsinkin monipuolisesta salaattipöydästä, usein kahden pääruoan valinnanvapaudesta ja jälkiruokakahvista jonka otan yleensä kotiin mukaan. Keittolounas on monesti halvempi ja jos on hyvää keittoa, niin sellainen säästää taas euron-pari päivässä.

Tuttava, joka on myös työtön, mainostaa vieläkin halvempia ruokailumahdollisuuksia koulujen ylijäämäruoan jakoa "köyhille". En ole itse käynyt, mutta pidän mahdollisuuden mielessä. Ruokajonoihin en ole myöskään vielä mennyt.

Asiat riippuu monesta muuttujasta. Lasten tms. muiden syöjien määrä ja oma ruoanlaittotaito ja -viitseliäisyys. Mutta tämä on minun havaintoni noin 3 vuoden ajalta.

Lisäys: edellä kuvatulla tavalla, viikolla 6,5e ja viikonloppuina 10,5e tekee noin 246e/kk. Kalliimmalla laskutavalla viikolla 9,7e ja viikonloppuina 10,5e tekee noin 310e/kk ... jos siis ihan joka päivä kävisi seisovassa pöydässä.
 
Viimeksi muokattu:

ttppii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
567
Lisäksi jos ostan aineksia jääkaappiin, niin monesti loput menevät roskiin kun viimeinen myyntipäivä menee umpeen.
Ei viimeinen myyntipäivä ole mikään viimeinen käyttöpäivä. Yleensä ruoka säilyy tuon jälkeen hyvän aikaa päivistä jopa viikkoihin. Itse olen tarkka lähinnä kalasta ja jauhelihasta, käytännössä kaikki muu säilyy jääkapissa pitkään. Etenkin juustoissa vaikkapa valkohomejuustossa tuo viimeinen myyntipäivä usein tarkoittaa aikaisinta päivää jolloin tuote on edes mitenkään järkevästi syötävissä...
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Ei viimeinen myyntipäivä ole mikään viimeinen käyttöpäivä. Yleensä ruoka säilyy tuon jälkeen hyvän aikaa päivistä jopa viikkoihin. Itse olen tarkka lähinnä kalasta ja jauhelihasta, käytännössä kaikki muu säilyy jääkapissa pitkään. Etenkin juustoissa vaikkapa valkohomejuustossa tuo viimeinen myyntipäivä usein tarkoittaa aikaisinta päivää jolloin tuote on edes mitenkään järkevästi syötävissä...
Ja jälleen se pakastin. Jos alkaa viimeinen päivä (taivaan) olemaan lähellä, ei muuta kuin tavara pakkaseen.
No eihän sinne kaikkea tietenkään voi laittaa... mutta lihat ainakin.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
Kyllä nuo seisovan pöydän lounaat on hinta/laatu suhteella aika kovaa kamaa. Tottakai vaihtelua paikoittain, mutta hyvässä paikassa saa siis monipuolisen salaatin, protskut, lämpimän kasvisjutun, jälkiruoan ja/tai kahvin. Lisäksi on varmasti monipuolisempaa, kuin että tekisi makaronilaatikkoa täksi viikoksi ja vokkia toiseksi (karrikoiden). Usein on ruokia, joita ei tulisi kotona tehtyä: Borskeittoa, seljankaa, ratatoullea, maksaruokia jne. Varsinkin kun töissä saa subventoidun hinnan niin se on niin kova diili että en usko että halvemmalla pääsee itse tehden. Kotona ei sitten tarvitse tehdä arkisin oikeen mitään, viikonlopun jämiä, kuppinuudeleita tms pärjää hyvin. Tämä tietysti kun ei ole kasvatettavia kotona.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Etenkin juustoissa vaikkapa valkohomejuustossa tuo viimeinen myyntipäivä usein tarkoittaa aikaisinta päivää jolloin tuote on edes mitenkään järkevästi syötävissä...
Jogurteissa alkaa olla sama tilanne, ovat pirtelömäistä litkua uutena, alkavat jähmettyä paksummiksi vasta parasta ennen päivämäärän tienoilla tai jälkeen.
 

Phollo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
124
Käyttäkää nyt vaan sitä ResQ:ta ResQ Club, ja hakekaa viikon ruuat kerralla, niin tulee varmasti halvemmaksi kuin seisovat pöydät. Väitän kyllä edelleenkin, että jos aikaa / viitsimystä löytyy, niin esim. Lidlin hinnoilla saa loihdittua kaikista halvimmat ja parhaimmat ruuat.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 537
Olen aina syönyt vain 2-3 kertaa päivässä. Työpäivinä en syö ollenkaan aamupalaa (en ole fyysisessä työssä) mutta lounaalla syön seisovassapöydässä sitten kunnolla (salaatti, pääruoka, leivät, kahvit jne.) ja sillä pärjääkin alkuiltaan jolloin syön melko runsaasti myös. Työterveystarkastuksien mukaan paino ja kaikki arvot on kiitettävät. Tosin en käytäkkään alkoholia tai polta tupakkaa ja kävelen tai pyöräilen kaikki matkat en käytä hissiä, ota kauapssa kärryjä jne.

Niin seisovastapöydästä lounaalla otan myös usein keittosetin niin on edullisempi ja kuitenkin usein tosi hyvä sekin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Pakastin on keksitty.
Olen asunut kolmessa halvassa vuokra-asunnossa eri paikkakunnilla, kahdessa ei ole ollut pakastinta. Pieniä, erityisesti alle sadan litran (100 litraa on yksinasuvalle jo todella tilava pakastin) on erittäin huonosti saatavilla ja tämän johdosta sähköä kuluu turhaan. Oma pakastin oli valehtelematta keskimäärin täytetty alle viiteen prosenttiin, ei ollut varaa ja erityistä haluakaan täyttää piripintaan.
Jääkaappia pakastinlokerolla ei vuokralla asuvan kannata hankkia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 571
Viestejä
4 166 666
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom