Tubettaja viritti Voodoo2:n toimimaan Windows 11:n ja Ryzen 9 9900X:n parina

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
24 469
Projektin tuloksena vuoden 1998 3D-kiihdytin pyöri vuoden 1996 käyttöjärjestelmälle suunniteltujen palvelujen avulla vuoden 2025 käyttöjärjestelmällä käyttäen vuoden 2024 prosessoria.
3dfx-voodoo-2-modern-pc-omores-20251204.jpg

3dfx:n Voodoo-näytönohjaimet ovat ajattomia tekniikan riemuvoittoja, jotka toivat 3D-kiihdytyksen joka kotiin ja autotalliin. Ajattomuus näkyy myös tubettaja Omoresin videolla, jossa hän käy läpi askeleita tietokoneen päivittämisestä todelliseksi 3D-pelihirmuksi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=CK0FC7cJTSg


Omores virittää videollaan Creativen valmistaman 3dfx Voodoo2 12 Mt:n toimintakuntoon Ryzen 9 9900X –prosessorilla ja Windows 11 -käyttöjärjestelmällä varustettuun kokoonpanoon. Myös alkuperäinen klassikko Voodoo Graphics olisi voinut muutoin tulla kyseeseen, mutta se ei valitettavasti tule kovin hyvin toimeen yli gigahertsin taajuudella sykkivien prosessoreiden kanssa.

Aivan yksinkertaisesti prosessista ei ollut kyse, ottaen huomioon, että esimerkiksi ensimmäiset 64-bittisen käyttöjärjestelmät julkaistiin samana vuonna, kun 3dfx sulki ovensa.

Ensimmäisenä askeleena Omores viritti kokoonpanon toimimaan Windows 98 -käyttöjärjestelmällä. Voodoo2 saatiin istumaan moderniin kokoonpanoon StarTechin PCI Epress to PCI –sovittimella. Tämän jälkeen hän siirtyi viimeiseen Windows 10:een, joka oli saatavilla vielä 32-bittisellä. Windows 10:llä paketti toimi hyvin 3dfx-yhteisön kehittämillä ajureilla.

64-bittiselle puolelle siirtyminen vaati kuitenkin enemmän ponnistueluja. Ajurit olivat 3dfx-piireissä Colourless nimellä tunnetun Ryan Nun:n käsialaa. Colourlessin 3dfx Glide Project for x64 perustuu alkuperäisiin vuoden 1996 Windows NT:lle tehtyihin ajureihin, mutta iästä huolimatta Omores sai sen toimimaan 64-bittisellä Windows 10:llä käyttäen XP:lle suunniteltua korjausta, joskin hieman nikotellen Mapmem-virheen kera.

Tämän jälkeen Windows 11 –puolelle siirtyminen oli käytännössä triviaali temppu, piti vain ottaa ajureiden allekirjoituksen tarkistus pois päältä ja Mapmem-virhekin korjaantui vaihtamalla Voodoo StarTechin sovittimessa toiseen PCI-liittimeen. Koko paketti saatiin siis toimimaan, mutta valitettavasti SLI-kokoonpano jäi ainakin tässä vaiheessa vielä haaveeksi. Videolta löytyy myös testiajoja sovelluksilla eri vaiheista projektia sekä muita mielenkiintoisia yksityiskohtia harrastajille.

Lähde: Tom’s Hardware
 
Tota noin, ensimmäinen kiihdytin meidän perheessä oli tuommoinen Voodoo II ja mielestäni se ei ollut näytönohjain. Siihen vedettiin piuhalla VGA sisään ja sitten kun oli 3D , se laittoi oman kuvansa siihen. Muuten se forwardoi näytönohjaimen signaalia. Näin ainakin meillä.

(ja juuri tämän takia iskä heitti sen roskiin, kun se vei tilaa varastossa.. kuin myös alkup. Gravis Ultrasoundin, kun se oli kovin iso)
(ja muistelen asioita viime vuosituhannelta, voin olla väärässä tässä)
 
Tota noin, ensimmäinen kiihdytin meidän perheessä oli tuommoinen Voodoo II ja mielestäni se ei ollut näytönohjain. Siihen vedettiin piuhalla VGA sisään ja sitten kun oli 3D , se laittoi oman kuvansa siihen. Muuten se forwardoi näytönohjaimen signaalia. Näin ainakin meillä.

(ja juuri tämän takia iskä heitti sen roskiin, kun se vei tilaa varastossa.. kuin myös alkup. Gravis Ultrasoundin, kun se oli kovin iso)
(ja muistelen asioita viime vuosituhannelta, voin olla väärässä tässä)
Oho, vahingossa yhdessä kohtaa lukee näytönohjain. Toisaalta koska puhutaan monikossa Voodoot se sisältää kaikki niistä ja Rush, Banshee, 3, 4 ja 5 ovat näytönohjaimia :hammer:
 
Tota noin, ensimmäinen kiihdytin meidän perheessä oli tuommoinen Voodoo II ja mielestäni se ei ollut näytönohjain. Siihen vedettiin piuhalla VGA sisään ja sitten kun oli 3D , se laittoi oman kuvansa siihen. Muuten se forwardoi näytönohjaimen signaalia. Näin ainakin meillä.

(ja juuri tämän takia iskä heitti sen roskiin, kun se vei tilaa varastossa.. kuin myös alkup. Gravis Ultrasoundin, kun se oli kovin iso)
(ja muistelen asioita viime vuosituhannelta, voin olla väärässä tässä)
Kyllähän se näytönohjain oli kun kuvaa tuotti, mutta ilman 2D-osastoa.

Itse en sentään roskiin aikoinaan heittänyt mutta annoin pois ja pikkurahalla jotain möinkin. Sittemmin ostanut kaiken takaisin ja Gracia Ultrasoundejakin tässä vuosien varrella kertynyt varmaan se kymmenisen kappaletta 😅
 
Kyllähän se näytönohjain oli kun kuvaa tuotti, mutta ilman 2D-osastoa.

Itse en sentään roskiin aikoinaan heittänyt mutta annoin pois ja pikkurahalla jotain möinkin. Sittemmin ostanut kaiken takaisin ja Gracia Ultrasoundejakin tässä vuosien varrella kertynyt varmaan se kymmenisen kappaletta 😅

Tämä hävitys tapahtui, kun olin muuttanut pois kotoa. Noista vanhoista "aarteista" saa vieläkin eBayssä kunnon summia.
 
Oho, vahingossa yhdessä kohtaa lukee näytönohjain. Toisaalta koska puhutaan monikossa Voodoot se sisältää kaikki niistä ja Rush, Banshee, 3, 4 ja 5 ovat näytönohjaimia :hammer:
Rush oli kyllä mielenkiintoinen viritys. Sekin hanskasi ainoastaan 3D puolen samaan tapaan kuin OG Voodookin, ja vaati varsinaisen grafiikkapiirin parikseen. Merkittävänä erona se että ei tarvittu VGA passthroughia koska se jutteli suoraan siihen suunnitellun varsinaisen grafiikkapiirin kanssa (ainakin Alliance ProMotion AT3D, en muista oliko edes muita). Minulla oli aikanaan Hercules Stingray 128/3D jossa oli AT3D ja 4MB muistia varsinaisella kortilla ja tytärkortilla sitten Voodoo Rush piirit + 2MB muistia näiden käyttöön. Ellen ihan väärin muista niin Rushit ja AT3D käyttivät yhteistä framebufferia ja Rushin omat muistit oli omistettu tekstuureille.

Tuosta kortista tuli myöhemmin paranneltu versio jossa molemmat olivat samalla kortilla eikä erillistä tytärkorttia tarvittu. Muistiakin oli 4+4 aiemman 4+2 sijaan. Harmi että Rush itsessään oli perus-Voodoota surkeampi ja joissakin peleissä ero oli ihan tuntuva, ja yhteensopivuusongelmatkin oli riesana. En muistele lämmöllä.
 
Rush oli kyllä mielenkiintoinen viritys. Sekin hanskasi ainoastaan 3D puolen samaan tapaan kuin OG Voodookin, ja vaati varsinaisen grafiikkapiirin parikseen. Merkittävänä erona se että ei tarvittu VGA passthroughia koska se jutteli suoraan siihen suunnitellun varsinaisen grafiikkapiirin kanssa (ainakin Alliance ProMotion AT3D, en muista oliko edes muita). Minulla oli aikanaan Hercules Stingray 128/3D jossa oli AT3D ja 4MB muistia varsinaisella kortilla ja tytärkortilla sitten Voodoo Rush piirit + 2MB muistia näiden käyttöön. Ellen ihan väärin muista niin Rushit ja AT3D käyttivät yhteistä framebufferia ja Rushin omat muistit oli omistettu tekstuureille.

Tuosta kortista tuli myöhemmin paranneltu versio jossa molemmat olivat samalla kortilla eikä erillistä tytärkorttia tarvittu. Muistiakin oli 4+4 aiemman 4+2 sijaan. Harmi että Rush itsessään oli perus-Voodoota surkeampi ja joissakin peleissä ero oli ihan tuntuva, ja yhteensopivuusongelmatkin oli riesana. En muistele lämmöllä.
En nyt välttämättä lähtisi väittämään että 2D-piiri on "varsinainen grafiikkapiiri" sen enempää. Suurimmassa osassa Rusheja oli Alliance Semiconductorin AT25, mikä oli käytännössä AT3D ilman 3D:tä (piiri saattoi olla todellisuudessa sama, mutta 3D-ominaisuudet oli poistettu käytöstä tavalla tai toisella)
 
En nyt välttämättä lähtisi väittämään että 2D-piiri on "varsinainen grafiikkapiiri" sen enempää. Suurimmassa osassa Rusheja oli Alliance Semiconductorin AT25, mikä oli käytännössä AT3D ilman 3D:tä (piiri saattoi olla todellisuudessa sama, mutta 3D-ominaisuudet oli poistettu käytöstä tavalla tai toisella)
Varsinainen grafiikkapiiri siinä mielessä että sehän sen kuvan loputa näytölle huolehti, oli sitten 2D tai 3D. Ja se toimi ilman Rushia, Rush ei toiminut ilman sitä. Mutta en jaksa alkaa halkomaan hiuksia sen enempää.

Tuossa tytärkortillisessa ProMotionissa luki suoraan AT3D, ilmeisesti myöhemmissä versoissa missä molemmat piiri(sarja)t oli integroituna yhdellä piirilevyllä oli ProMotion AT25. Ehkä niissä ei ollut muuta eroa kuin piirin printit, ehkä oli. Ei se kaksinen kortti ollut kummin päin tahansa.
 
Omoresilta taisi löytyä myös Windows 3.1 FullHD-modausvideo. Viihdyttävää katseltavaa jos on joskus ollut tekemisissä näiden laitteiden ja ohjelmistojen kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 090
Viestejä
5 026 184
Jäsenet
80 649
Uusin jäsen
tapiolake

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom