Tuo on oikeastaan enemmänkin trivialiteetti kuin mikään lähteitä vaativa tai mutuksi tuomittava arvaus.
No se varmaan totta että jos koppi mikä ei kestä kaatoa, niin voi olla vaarallinen.
Mutta ihan oikeasti kiinnostaa vähän ne tosiasiat niistä kopeista mitä vanhoissa oikeisti on, poislukien ne jotkin sääsuoja viritykset.
En väitä etteikö jossain tietyssä tilanteessa voisi poishyppääminen olla ratkaisu, mutta minulla ei sitä ammattitaitoa että voisin kuvitella sitä hyppimistä pelastavaksi tekijäks.
- Jos tilanne yllättävä, niin mihin sieltä hypitään, sieltä tiputaan.
- Jos tilanne kehittyy rauhallisesti, niin koska se nyt on jokin iso rajo putoaminen jyrkänteeltä, vs rauhallinen "kaato", jossa joku 60-70 luvun vaihteen yksinkertaiset turvarakenteet luulisi suojaavan ja usein varmaa juju siinä että estävät sen totaali kaadon. (jotain voimia kestävät jos ei suoranaisesti rikottu)
- putoamisen riski, avovehkeet voisi kuvitella riskialttiimmaksi.
Yritin etsiä onnettomuuksia niin ne tilanteet missä kuski kuollut, niin vähän viitaisi niihin avovehkeisiin, eikä niinkään vanhoihiin turvaohjaamoihin. Tyypillisempi vakava onnettomuus, eli riskipaikka taitaa olla traktorin ulkopuolella touhuaminen.
Miksi näin pitkäksi, asia on sinulle selvä, mutta ilman lähteitä, niin haluaisin jotain kongreettista tukea väitteille, miksi jokin avo traktori olisi turvallisempi kuin vanha turvaohjaamo. Jos tässä melkein turvallisuus syillä ehdotellaa avovehjettä.