TP-Link Archer C6 ja OpenWrt asennus

Liittynyt
07.09.2021
Viestejä
83
Tuota ei pysty asentamaan TP-Linkin hallinnan kautta. Valmistaja on blokannut sen mahdollisuuden. Olen yrittänyt saada OpenWrt asennettua TFTP kautta mutta se ei ole onnistunut. Netistä olen kokeillut kaikennäköisiä ohjeita. Se ei lähde lataamaan sitä purkkiin (ip-koneessa 192.168.0.66/255.255.255.0, Windowsin palomuuri on pois päältä, kaikki muut verkkoyhteydet otettu pois käytöstä jne). Pystyisikö tuon asentamaan esimerkiksi jollain SFTP + SSH yhdistelmällä?
 
Liittynyt
07.09.2021
Viestejä
83
Kokeilitko Openwrt:n ohjeen mukaisesti niin, että yhdistit Archerin ja koneen kytkimen kautta?
Näin olen kokeillut:
Tietokoneesta kaapeli kytkimeen ja kytkimestä kaapeli TP-Linkiin.
Tietokoneessa ip-osoite 192.168.0.66/255.255.255.0.
TFTP-ohjelmana Solarwinds TFTP-server (käynnissä UDP 69). Firmware on C:\TFTP-Root\ArcherC6v2_tp_recovery.bin .
Windowsin palomuuri pois päältä.
Kaikki muut verkkoyhteydet pois käytöstä.

TFTP ei rupea tekemään mitään. Olen pitänyt reset napin pohjassa, käynnistänyt TP-linkin ja odottanut WPS-valon syttymistä ja vapauttanut reset napin.

Kannattaisiko verkkoasetuksista ottaa kaikki muut kuin TCP/IP4 pois? Olisiko Wiresharkin logista jotakin hyötyä?
 
Liittynyt
07.09.2021
Viestejä
83
Kokeiles vielä tällä, on mulla toiminut kuin junan vessa:

Ja se firmis samaan paikkaan kuin tftpd64.exe.
Ei tapahdu mitään.... Eikö portti udp 69 pitäisi olla auki...? Tämän mukaan ei olisi

1666893479004.png


Tästäkään ei ollut hyötyä How to flush a tp-link router with OpenWrt
 

Liitteet

Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Ei ole nyt Windows-konetta käytettävissä niin en pysty testailemaan. Eihän se toinen tftpd-softa varaa porttia?
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Mulla olisi Linux Mint toisessa koneessa ("puhdas" asennus). Miten siinä testaan päivittämistä?
Linuxeille löytyy tietty tftp-servereitä ja Googlella ohjeita niihin, mutta varmaan helpompaa käyttää Winkkaria kun on pari serveriä jo valmiina. Onko sulla gigabittinopeuden kytkin? Noissa TP-link -ohjeissa oli mainintaa, että piti käyttää vanhaa 10/100 -megabittistä kytkintä, uudemmalla ei onnistunut.

Katsoitko tfpt-servereiden lokeja?
 

Muurahainen

Tukevoitunut jäsen
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
277
Tahtoo olla että Linuxin alla toimii tuo kättely nopeammin kuin Windowsissa.
Jotain Buffalon tukareita aikoinaan tunkkailin ja ei onnistunut millään Windowsin alla mutta kerrasta Linuxissa.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Toihan on hyvä tieto @Muurahainen :thumbsup:
Kokeiles kala sitten sillä Mintillä. Tuosta alkuun:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
227
SharkWirellä kannattaa kytätä nouseeko se purkki edes yrittämään yhteyttä koneesi kanssa. Itse brikkasin jonkun TP-linkin purkin TFTP ja openWRT kanssa joskus aikoinaan kun firmis ei muka sopinut muistiin (joku bugi) ja tämä tarkistus tehtiin vasta kun TFTP oli poistanut orgis firmiksen, sai kyllä pelaamaan JTAGilla
 
Liittynyt
07.09.2021
Viestejä
83
Kiitoksia vinkeistä. Ongelma taitaa olla 10/100/1000 kytkin. Itseltä ei löydy vanhaa 10/100 kytkintä :( pitää huomenna tsekata hallittava kytkin, jos vaikka siitä saisi valittua porttien nopeuden....
 
Liittynyt
07.09.2021
Viestejä
83
Tänään kokeillut asentaa tuota.... eipä onnistunut.....
- Hallittavassa kytkimessä portit laitettu 100MF
- Netstat -a näyttää UDP 69 mutta eikös status pitäisi näyttää "listening" ?
- Reititin nostaa lan linkin vasta viimeiseksi. Ensin tulee wlan valot.
- Logit eivät näytä mitään.
- Toiseen koneeseen asensin winukan ja otin palomuurin + muut turhat pois päältä (ei luulisi winukasta olevan kiinni....)
- Verkkoasetuksissa on "Tiedostojen ja tulostimien jakaminen Microsoft-verkoissa" , "Microsoft verkkojen asiakas" , "TCP/IPv4" ja viimeisessä asetukset 192.168.0.66/255.255.255.0/192.168.0.1 .

TFTPD64 asetukset
TFTP Security: rasti
Option negotiation: rasti
Show progress bar: rasti
Translate Unix file names: rasti
Bind TFTP to this address: 192.168.0.66
Allow "\" as virtual root: rasti

Solarwinds TFTP-server kuuntelee porttia -> ei tule mitään logia.

Voisi lähettää TP-Linkin firmiksen tekijät alimpaan h*iin.... Estetty openwrt asennus suoraan selaimesta hallinnan kautta. Onhan tuokin pieni kiusa.....
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Ikävä juttu. Hankalaksi menee, ellei mahdottomaksi tuon mallin kanssa. Itselläni on AC1750, johon meni pari vuotta sitten Openwrt heittämällä.
 
Liittynyt
07.09.2021
Viestejä
83
Sinänsä aika hassu juttu. Tätä reititintä suositeltiin OpenWrt käyttöön. Aika paljon tutkisin netistä ennen ostoa.
Ei pidä enää ostaa halvempia laitteita. Aivan paskoja.....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
173
Itse olen palauttanut tiiliskivi-Archer C7:n tftpd64:llä, mutta helppoa se ei ollut. Ensinnäkin firmistiedoston nimi piti olla täysin oikea, muuten mitään ei tapahtunut.

Oma kokemukseni tftp:stä on että todella nirso softa kaapeloinnin jne. suhteen. Esim. USB-donglen verkkopiuhan kautta yhteys muodostui, mutta bitti ei liikkunut tiettyä määrää enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
173
Lisäohjetta tftp:n ja resetoinnin kanssa (oikea aika vapauttaa reset-nappula): Can't boot tftp recovery Archer C6 v2

Mulla on muistikuva, että jotkut OpenWRT:n firmisversiot menevät suoraan heittämällä TP-Linkin GUI-liittymän kautta. Lisäksi näyttää, että C6:sta on v2- ja v3-versiot joten voi olla että täysin oikea firmis menisi helposti sisään.

OpenWRT:n foorumeilla luki myös että Archer A6:n firmis toimisi C6:ssa suoraan.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 390
Aika paljon tutkisin netistä ennen ostoa.
Erityisen huono ominaisuus tuossa v2:ssa ainakin on, että sarjakaapelin liittäminen vaikuttaa hankalalta. Ja ilman sitä on aivan sokkona TFTP-bootin kanssa.

Oletko tutkinut, eikö vanhempia OpenWRT-firmiksiä saisi kelpaamaan web UI:n kautta? Jos saisi sen ensin sisälle, niin sen päivittäminen olisi helpompaa TP-Link Archer C6 v2
 
Liittynyt
07.09.2021
Viestejä
83
Erityisen huono ominaisuus tuossa v2:ssa ainakin on, että sarjakaapelin liittäminen vaikuttaa hankalalta. Ja ilman sitä on aivan sokkona TFTP-bootin kanssa.

Oletko tutkinut, eikö vanhempia OpenWRT-firmiksiä saisi kelpaamaan web UI:n kautta? Jos saisi sen ensin sisälle, niin sen päivittäminen olisi helpompaa TP-Link Archer C6 v2
TP-Link on estänyt väärän firmiksen päivittämisen selaimen kautta. Tuosta löysin tietoa. Mistään ei löydy vanhaa firmwarea ja se ei varmaan menisikään.....
 
Liittynyt
07.09.2021
Viestejä
83
Tämä on ihan hanurista. Ei uskalla ostaa mitään reititintä OpenWRT varten. Netissä suositellaan muun muassa tätä reititintä mutta ei lähde pelittämään. Ei viitsisi tyytyä valmistajan softaan......
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
173
Tämä on ihan hanurista. Ei uskalla ostaa mitään reititintä OpenWRT varten. Netissä suositellaan muun muassa tätä reititintä mutta ei lähde pelittämään. Ei viitsisi tyytyä valmistajan softaan......
Onko sulla v2 vai v3 versio Archer C6:sta?

Joka tapauksessa OpenWRT:n sivujen mukaan (TP-Link Archer C6 v2) niihin kyllä kelpaa firmware suoraan TP-Linkin hallintaliittymän kautta, MUTTA vain oikea firmware. Firmiksessä pitää olla TP-Linkin kelpuuttamat headerit lisättynä, eikä jokaisessa ole.

Ja tässä sama sivu firmislinkkeineen v3:lle, jossa on eri firmware kuin v2:ssa: Techdata: TP-Link Archer C6 v3

Siitä vaan yrittämään jotain firmistä sisälle, täysin väärän version hylkää käyttöliittymä ja liian vanhan version voi päivittää suoraan uuteen kun on päässyt buuttaamaan OpenWRT:hen.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Toivotaan, että saat tuon jotenkin kuntoon. Kyllä niitä uskaltaa ostaa, mutta ensin tietty kannattaa lueskella Openwrt:n wikiä ja suosituksia (en muuten löytänyt tuolle mallille). Mulla on ykköskäyttöpaikassa Netgear Nighthawk R7800 ja toisessa tuo C7 AC1750. Kumpikin toimii kuin entisen junan vessa. Netgeariin piti muistaakseni asentaa tftp:llä, mutta sekin oli vaivatonta. TP-Link meni suoraan selaimella.
 

Muurahainen

Tukevoitunut jäsen
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
277
TP-Link on estänyt väärän firmiksen päivittämisen selaimen kautta. Tuosta löysin tietoa. Mistään ei löydy vanhaa firmwarea ja se ei varmaan menisikään.....
Kerroppa vielä tp-linkkisi nykyisen firmiksen versio niin katsotaan joskos löytyisi sellainen mitä voisi kokeilla.
 
Liittynyt
07.09.2021
Viestejä
83
Hyvin mielenkiintoista..... Laitoin hallittavassa kytkimessä portit 10-megaiseksi ja sitten lähti toimimaan o_O
Asensin siihen käyttöliittymäksi Luci:n.

Ongelma on siis ratkennut. Kiitos kaikille avusta :cool:

En luo uutta keskustelua näitä kysymyksiä varten....
TP-Link on versio 3
OpenWRT versio on 22.03.2
- Kannattaako jotain perusohjelmia poistaa vai onko oletukset ok?
- Kannattaako joku/joitakin ohjelmia asentaa?
- Kannattaako jotain asetuksia muuttaa vai onko oletukset ok? (olen tietenkin muuttanut kirjautumisen salasanan & wlanin salasanat).
- Tarkoitus on laittaa yksi portti Vlaniksi, sen perään tökätä ei hallittava kytkin ja laittaa siihen laitteita kiinni. Saako tuohon määriteltyä dhcp::n (miten)?
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Hienoa, että onnistui :thumbsup:

Minun mielestäni: ei tarvitse poistaa eikä lisätä mitään, ellet tarvitse jotain tiettyä toiminnallisuutta (esim. ddns, wireguard, jne). Oletukset on ok.

Jos verkko toimii riittävän hyvin, ei tarvitse muuttaa asetuksia. Säätää voi, jos toimii liian hitaasti (en ole tutustunut tarkemmin).

Esim tämä herrasmies selittää vlaneista sun muista ihan hyvin:

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 408
Viestejä
4 236 337
Jäsenet
71 206
Uusin jäsen
Jocn Rock

Hinta.fi

Ylös Bottom