Tomb Raider Remastered I-VI

Sadness

Tukijäsen
Kaipa tällekin voisi tehdä oman langan ettei enempään OT:ta harrastetta tuossa SotTR ketjussa.

Elikkä alkuperäinen Remastered trilogia sisältää ekat kolme osaa paranettuina grafiikkoineen:

Ja tänään tuli julkistus seuraavista osista 4-6

Julkaisu 14.2.25(Laran syntymäpäivä btw) ja eka remastered setti julkaistiin tänä vuonna samana pvm.

Onko aika ajanut ohi näistä vaiko onko nostalgia lasit vielä vahvasti silmillä :cool:

Tuo on tällä hetkellä -50% monessa paikassa (11.10 kirjoitettu)

Alkuperäisissä peleissä omien kokemusten mukaan hahmon liikuttaminen on suoraan sanottuna perseestä, niin onko kukaan kokeillut miten uusintaversioissa hahmo liikkuu?

Alkuperäisissä peleissä omien kokemusten mukaan hahmon liikuttaminen on suoraan sanottuna perseestä, niin onko kukaan kokeillut miten uusintaversioissa hahmo liikkuu?

Noissa on sekä orkkis tankkiohjaus, että moderni tapa jossa Lara menee sinne mihin tattia kääntää.
Mutta koska kentät on alunperin suunniteltu orkkis ohjaukselle niin en mä ainakaan siihen moderniin tapaan saanut tuntumaa vaan pelasin ihan orkkis ohjauksella vaikka alunperin sitä inhosinkin silloin joskus yli 20 vuotta sitten.

Moderni ohjaus on tehty sanoisinko riittävän hyvin. Pelasin ykkösen läpi ja kakkosen aivan loppumetreille heti julkaisun jälkeen, kunnes trilogia jäi tauolle. Suurimmat ongelmat modernissa ohjauksessa liittyvät yhden neliön kokoisiin ahtaisiin paikkoihin, joista on tarkoitus ottaa vauhtia juoksuhyppyyn. Noissa kohtaa kameralla on tapana heittää volttia ja sekoittaa uusi ohjaustapa systemaattisesti. Tuota on käsittääkseni sittemmin parannettu, joten nykytilanteesta en osaa sanoa. Tuohon oli kuitenkin joku systemaattinen kikkakolmonen, jolla ongelman saattoi kiertää, mutten vaan enää muista mikä.

Joka tapauksessa moderni ohjaus teki pelistä kyllä mielestäni vaivattomamman ohjata, kunhan siihen tottui.

En tiedä onko tämä miten hyödyllinen loppujenlopuksi kun kaikki lähes vamraan pelaa Reamsteri puolella mutta jos jotkut kuitenkin pelaa nostalgia lasit silmillä ja eikä tykkää tuosta 30fps niin siihen on modi:

"Yleisesti huonomaineisimpana Tomb Raider –pelinä pidetty ja alun perin vuonna 2003 PS2:lle ja PC:lle julkaistu Tomb Raider: The Angel of Darkness saapuu pelattavaksi ehostettuna versiona osana Tomb Raider IV-VI Remastered -kokoelmaa.

Tomb Raiderin nettisivuilla julkaistun blogitekstin mukaan The Angel of Darknessin päivitetty pelikokemus ei ole yhtä epämukava kuin alkuperäisversiossa.

Kehittäjä Aspyr on uudistanut alkuperäisteosta parantamalla sen pelattavuutta ja lisäämällä mukaan aiemmin karsittua sisältöä.

Nykypäivään tuotu versio sisältää modernin ohjaustyylin Tomb Raider I–III Remasteredin tapaan, mikä tekee Lara Croftista kehittäjien mukaan aiempaa ”paremmin reagoivan ja helpomman ohjata”. Vaihtoehtoisesti pelaaja voi käyttää myös pelisarjan menneisyydestä tuttua ”tankkimaista” ohjausta.

Kameraa voi uudistusten myötä pyörittää täysin vapaasti, jolloin ympäristön tarkkailun pitäisi sujua aikaisempaa kätevämmin. Pelaaja voi lisäksi nyt hypätä kameran osoittamaan suuntaan, ampua ilmassa, suorittaa peräkkäisiä hyppyjä ja tähdätä nurkkien takaa hiiviskellessä.

Myös The Angel of Darknessin toiselle pelattavalle hahmolle, Kurtis Trentille, on lisätty uusia pelikokemukseen vaikuttavia taitoja. Näitä ovat esimerkiksi mahdollisuus hyödyntää psyykkisiä voimia suojakentän luomiseen sekä mahdollisuus ampua nurkkien takaa hiiviskelyosioissa.

Mukana on lisäksi Pariisiin kaduille sijoittuva uusittu pelialue, joka nähtiin alkuperäisessä teoksessa vain rajoitettuna harjoitteluympäristönä. Lara ja Kurtis saavat puolestaan aiemmin poistettuja äänirepliikkejä ja pelissä nähtävä muistivihko täydentyy tuoreilla tiedoilla tarinan edistyessä.

Pelinsisäiseen inventaarioon voi avata uusia salaisuuksia ja pelissä nähtävästä panttilainaamosta on mahdollista ostaa aiemmin näkemättömiä aseita sekä tarvikkeita.
"

Kuulostaa hyvältä mutta niin kokeilin viime vuonna modia tuohon og steami versioon joka kanssa paranti pelattavuutta kuulemma mutta silti Laran liikuttaminen oli tuskaa joten sen takia olen vähän skeptinen tuohon mutta toivotaan parasta.

"Nykypäivään tuotu versio sisältää modernin ohjaustyylin Tomb Raider I–III Remasteredin tapaan, mikä tekee Lara Croftista kehittäjien mukaan aiempaa ”paremmin reagoivan ja helpomman ohjata”. Vaihtoehtoisesti pelaaja voi käyttää myös pelisarjan menneisyydestä tuttua ”tankkimaista” ohjausta."

Meillä eurooppalaisilla ps2 pelaajillahan tuo ohjaus jo olikin. PC ja jenkki ps2 versiossa on tankkiohjaus.

Mä pelasin angel of darknessin viime maaliskuussa ihan ps2:lla ja mun mielestä peli on reippaasti mainettaan parempi. Toisaalta se euro ps2 versio on myös bugittomampi mitä ne kaks muuta vaikka kyllä niihinkin pari kertaa törmäsi.
Laitetaan tuolloin kirjoitettu teksti spoilerin taakse kun on sen verran pidempi.

Aloitetaan vaikka ohjauksesta sillä se saa eniten paskaa niskaansa.
PC versiossa on tankkiohjaus eikä kameraa voi liikuttaa erikseen ja se on myös se bugisin versio.
PS2 versiossa Lara menee sinne mihin tattia kääntää ja oikealla tatilla voi kääntää kameraa, mutta koska tämä on aikaisia ps2 pelejä niin tietenkin sekä X, että Y akseli on invertinä.
Ohjaus on silti melko kankea, mutta kunhan siihen tottuu niin ei se mikään kamala ole.
On siinä silti omat ongelmansa sillä jos normaalisti käännät tattia eteenpäin niin Lara ottaa ensin pari varsin tahmeaa askelta ja vasta sitten saavuttaa sen perus hölkkäys nopeutensa.
Jos haluat, että se lähtee nopeasti liikkeelle niin se tatti täytyy lämäyttää eteenpäin änäri pelaajan voimalla.

Sama muuten pätee paikoiltaan tehtävään hyppyyn ja ihmettelinkin miten on mahdollista, että mä teen ihan saman komennon, mutta välillä muija hyppää paljon pidemmälle. No onneksi huomasin tuon jo pelin lopussa, prkle.
Jos olisin tiennyt tuon alusta asti niin pelin pahimmat tasoloikat olisi varmasti vaatineet reippaasti vähemmän tallennusten lataamista.
Pahin paikka koko pelissä on hall of seasons ja siellä olevat neljä testi huonetta jotka perustuu neljään eri elementtiin eli vesi, tuli, tuuli ja maa.
Yllättäen vesi on helpoin sillä uinti kontrolleissa ei ole mitään valittamista, mutta ne loput vaatii joko nopeita hyppyjä, tarkkoja hyppyjä tai molempia.
Onneksi tallentaa voi koska vaan ja noissa huoneissa mä katselin reippaasti enemmän latausruutua kuin sitä itse pelaamista.
Onneksi tuo alue on poikkeus ja suurimman osan ajasta saa tehdä hyppyjä ihan rauhassa ja harkitusti ja niitä todellakin kannattaa tehdä rauhallisesti ja harkitusti.
Myös kaikenlaisia ns. bullshit ansoja on äärimmäisen vähän.
Tallentaa kannattaa silti muistaa sillä checkpointeja ei ole, ei edes uuteen kenttään mentäessä.

Taistelua on myös kohtuu vähän ja se on myös varsin helppoa eikä enää ole tarvetta jatkuvasti loikkia typerän näköisesti ympäriinsä.
Louvreen mennessä saatava sähköshokkeja ampuva tainnutus ase on myös ihan ylivoimainen sillä se tiputtaa jokaisen ihmis vihollisen laakista.
Toki myös esim jotain mutantteja ja luurankoja nähdään ja niitä vastaan tuo on ihan turha.
Mukana on myös hiiviskelyä ja jos haluat niin voit hiipiä vihollisen taakse ja hoitaa ne stealth hyökkäyksellä pois päiviltä, mutta jos ne näkee sut niin sitten vaan ammut ne eikä edes vieressä olevassa huoneessa olevat tyypit tule katsomaan mitä tapahtuu.
Kai tuokin on vaan yks useammasta asiasta joka on jäänyt keskeneräiseksi vaikka mua tuo ei haitannut yhtään.

Ja kun keskeneräisistä asioista puhutaan niin Laran kehittyvät voimat on se kaikista räikein asia.
Välillä kun koitat vaikka avata oven niin Lara vaan sanoo "I'm not strong enough", sitten menet avaamaan jonkun toisen oven ja Lara toteaa "I feel stronger now" ja nyt sen ekan oven voi avata.
Pelissä on useampi tuollainen kohta. Välillä ne lähinnä ohjaa pelaajaa oikeaan suuntaan, mutta välillä niissä ei ole mitään syytä miks asiat muka pitäs tehdä just siinä järjestyksessä.
Alunperin tuon ideana oli, että eri pelaajat tekee eri asioita jonka myötä niiden Lara kehittyy eri tavalla joten ne käyttää hieman eri reittejä, mutta keskenhän tuokin idea jäi ja nyt tilalla on aika huvittava systeemi.
Kaikista huvittavinta on se kuinka Lara oppii sprint kyvyn kun se avaa kaapin jossa pidetään kaasunaamareita.
Lisäksi aika lopussa on alue jossa voi mennä joko tuli teemaiseen tai jää teemaiseen huoneeseen.
Siellä tuli huoneessa Lara taas toteaa "my legs feel stronger now", mutta sitä peli ei kerro, että nyt sä voit tehdä extra pitkän loikan sprinttauksesta.

No entäs ne bugit sitten sillä tämähän on tunnetusti täysin rikki ja pelikelvoton.
Kurtis osiossa tulin ilmastointikanavasta pois ja se jäi roikkumaan käsillä sen reunasta ja koko ruutu meni mustaksi joten oli pakko ladata edellinen tallennus n. 5 sekunnin takaa.
Cleaner tappelussa mä ammuin sitä tyyppiä niin kauan, että ammukset loppui ja menin katsomaan tubesta mitä siinä pitää tehdä ja sen olisi pitänyt aika äkkiä juosta pois asunnosta.
En tiedä oliko ongelma siinä, että mä olin itse sen oven lähellä joten se vaan looppasi kahden eri paikan välillä vai oliko joku muu bugi, mutta kun seuraavalla yrityksellä menin samaan paikkaan mitä videolla niin se meni eteenpäin.
Siinä ne varsinaiset bugit sitten olikin.

Suoraan sanottuna tykkäsin tästä enemmän mitä anniversarysta, koska siinä on julmetun isoja pulmahuoneita toisen perään etkä koskaan tiedä mistä pitäs edes aloittaa sen pulman ratkaisu.
Tämä taas muistuttaa rakenteeltaan enemmänkin uusinta trilogiaa eli pulmat on yksinkertaisempia ja sulle on selvää mihin sun pitää mennä ja sun pitää vaan keksiä miten sinne mennään.
Huomattavasti mainettaan parempi ja jos mun olis aivan pakko joku arvosana antaa niin se olis 7/10.

Itse toki aloittelin tässä uudessa remastered trilogiassa suoraan The Angel of Darkness -pelin parissa. Pakko oli nauhoitella myös niin sanotut ensifiilikset, mutta hieman toki meni säheltämiseksi ja en muistanut että Lara keskeyttää aina kun meinaa sanoa jotain "järkevää".

Toki pienen totuttelun jälkeen kyseessä on ihan pelattavissa ole teos.

Linkki videoon myös tässä

Statistiikka

Viestiketjuista
270 865
Jäsenet
76 670
Uusin jäsen
meower

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom