Toimiva TV-taso kotiteatterille

Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
487
Ollaan muuttamassa ja pitäisi hommata uusi TV-taso vanhan tilalle. Mutta samalla muistuu mieleen, miten vaikeaa TV tason löytäminen onkaan! Missään huonekalukaupassa myytävässä TV tasossa ei ole ajateltu kotiteatteria millään tasolla. TV-tason pitäisi kantaa 55" TV ja stereokaiuttimet sekä näiden alhaalla pitäisi tietysti olla tarpeeksi iso rako keskikaiuttimelle sekä vahvistimille. TV-tasot ovat joko liian pieniä tai eivät sisällä kuin jollekin pelikonsolille tai digiboxille ajateltuja pieniä rakoja.

Entinen TV-taso on Ikean Bestå-mallistoa vissiin, joten tsekkasin Ikeankin sivut. Bestå olisi mukavasti modulaarinen ja itse suunniteltavissa, mutta uusimmissa malleissa välitila jonne keskikaiutin ja vahvistin pitäisi laittaa on auttamattoman pieni. Kaikki huonekaluliikkeet alkaa olla jo kaluttu, joten pakko kysyä Techiläisiltä, että mistä te löydätte kotiteatterille sopivan TV-tason?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Itse rakentamista tai jossain teettämistä kannattaa harkita. Itsellä oli edellisessä kämpässä itse suunniteltu ja monella muulla myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 434
Itse teetän seuraavan tv-tasoni koska tulee menemään käsikädessä kotiteatterin päivityksen kanssa.

Nykyinen on hieman liian korkea sekä keskikaiuttimen 50 x 17 hylly rajaa liikaa vaihtoehtoja.

Mielelläni ottaisin vastaan kokemuksia josko joku täällä olisi teettänyt aiemmin huonekaluja.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
204
Tv seinälle ja tv tason virkaa ajamaan matalaprofiilinen taso mihin pistää ämyrit ja vehkeet lepäämään.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 142
Tv seinälle ja tv tason virkaa ajamaan matalaprofiilinen taso mihin pistää ämyrit ja vehkeet lepäämään.
Tässä kannattaa muistaa että kaiuttimet, etenkin keskiääni olisi hyvä saada mahdollisimman lähelle korvien korkeutta. Toinen vaihtoehto on että koittaa olla kokonaan ilman keskikaiutinta, etenkin etukajareiden ollessa kapealla etäisyydellä keskikauttin ei ole välttämätön.
 
Liittynyt
13.02.2019
Viestejä
259
Tässä kannattaa muistaa että kaiuttimet, etenkin keskiääni olisi hyvä saada mahdollisimman lähelle korvien korkeutta. Toinen vaihtoehto on että koittaa olla kokonaan ilman keskikaiutinta, etenkin etukajareiden ollessa kapealla etäisyydellä keskikauttin ei ole välttämätön.
Miten tällainen keskikaiuttimen sijainti on ratkaistavissa, jos aikoo käyttää televisiota? Sen ruudun pitäisi olla nimittäin samassa kohtaa. Jos käytössä on videotykki, niin silloin periaatteessa mahdollista jos käytössä on taustaprojisoiva tykki, ja keskikaiuttimelle suunniteltu ääntä läpäisevä kangas. Muutoin kait aikalailla mahdotonta, eli on pakko tehdä jonkinlainen kompromissi.

Olen siis samaa mieltä, ja saman väitteen olen nähnyt muuallakin. Mitään (tavalliselle ihmiselle, jolla ei ole mahdollisuutta taustaprojisoivalle projektorille) sopivia ratkaisuja taas en ole nähnyt. Edes kompromissiratkaisut kiinnostaisivat!

Aiheeseen: aikoinaan itsekin tuskailin sopivan TV-tason etsimisen kanssa - eikä ollut tarvetta laittaa edes muuta kuin HTPC, vahvistin, telkkari ja 2.0 -äänentoisto :rofl: (mietin tuolloin keskikaiutinta, mutta luovuin siitä juurikin käytännön syistä; tällä hetkellä tosin en edes omista TV-tasoa).

Huonekaluliikkeet tekevät sitä mitä useimmat ihmiset haluavat ostaa. Valtaosaa massoista ei kiinnosta äänentoisto eikä laitteita tosiaan ole yhtään sen enempää kuin on pakko (=digiboksi ja pelikonsoli, jos sitäkään). "Harrastajat" (lainausmerkeissä, koska ei tosiaan tarvitse edes olla mikään "tosiharrastaja") tosiaan joutuvat väsäämään huonekalunsa itse tai teettämään jossain.

Telkkaria ei voi usein laittaa seinälle (joskus pakko laittaa ikkunan eteen, koska pohjaratkaisut kerros- ja rivitaloasunnoissa on mitä on; omakotitaloasujat ovat tässä suhteessa useammin paremmassa asemassa, ja toki kaikki jotka ovat päässeet suunnittelemaan pohjaratkaisun tätä silmälläpitäen).
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 142
Miten tällainen keskikaiuttimen sijainti on ratkaistavissa, jos aikoo käyttää televisiota? Sen ruudun pitäisi olla nimittäin samassa kohtaa. Jos käytössä on videotykki, niin silloin periaatteessa mahdollista jos käytössä on taustaprojisoiva tykki, ja keskikaiuttimelle suunniteltu ääntä läpäisevä kangas. Muutoin kait aikalailla mahdotonta, eli on pakko tehdä jonkinlainen kompromissi.

Olen siis samaa mieltä, ja saman väitteen olen nähnyt muuallakin. Mitään (tavalliselle ihmiselle, jolla ei ole mahdollisuutta taustaprojisoivalle projektorille) sopivia ratkaisuja taas en ole nähnyt. Edes kompromissiratkaisut kiinnostaisivat!

Aiheeseen: aikoinaan itsekin tuskailin sopivan TV-tason etsimisen kanssa - eikä ollut tarvetta laittaa edes muuta kuin HTPC, vahvistin, telkkari ja 2.0 -äänentoisto :rofl: (mietin tuolloin keskikaiutinta, mutta luovuin siitä juurikin käytännön syistä; tällä hetkellä tosin en edes omista TV-tasoa).

Huonekaluliikkeet tekevät sitä mitä useimmat ihmiset haluavat ostaa. Valtaosaa massoista ei kiinnosta äänentoisto eikä laitteita tosiaan ole yhtään sen enempää kuin on pakko (=digiboksi ja pelikonsoli, jos sitäkään). "Harrastajat" (lainausmerkeissä, koska ei tosiaan tarvitse edes olla mikään "tosiharrastaja") tosiaan joutuvat väsäämään huonekalunsa itse tai teettämään jossain.

Telkkaria ei voi usein laittaa seinälle (joskus pakko laittaa ikkunan eteen, koska pohjaratkaisut kerros- ja rivitaloasunnoissa on mitä on; omakotitaloasujat ovat tässä suhteessa paremmassa asemassa, jos ovat myös suunnitelleet sen pohjaratkaisunsa tätä silmälläpitäen).
Mahdollisimman ylös -> TV:n jalkojen alle vaikka pienet korotukset että keskiääni menee aivan TV:n alle, noin esimerkiksi. Kannattaa toki verrata tuoko se keskikautin korvaamattoman parannuksen vs pelkät pääkaiuttimet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Mahdollisimman ylös -> TV:n jalkojen alle vaikka pienet korotukset että keskiääni menee aivan TV:n alle, noin esimerkiksi. Kannattaa toki verrata tuoko se keskikautin korvaamattoman parannuksen vs pelkät pääkaiuttimet.
Kaiutin vielä pystyasentoon jos äänenlaadun haluaa maksimoida.
Eipä sitä juuri huomaa jos kaiutin on liian alhaalla.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
487
No hitsit, ei ole helppoa ratkaisua siis selvästikään tähän TV-tason hommaamiseen. Itse en ala mitään kasaamaan, koska en tiedä kumpi pää vasarassa menee naulaan. Tuli katsottua näitä hieman ulkomailtakin, mm. firmasta nimeltä Tylko missä saa suunnitella vähän omien speksien mukaan tuotteen, mutta ei löydy sieltäkään sopivaa.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
487
No ilveellä yksi potentiaalinen tuote löytyikin:

Tässä on mitat suunnilleen kohdillaan, ja paikat keskikaiuttimelle, vahvistimelle ja jollekin pelikonsolille. Pitää käydä vielä paikan päällä mittailemassa mahtuuko keskikaiutin ja vahvistin hyvin tuonne sisälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Itsellä ollut joskus kevytharkoista tehty taso. Siitähän on aika helppo tehdä omannäköisensä jossei esim. hellasärö sitä blokkaa. Tässä muutama esimerkkikuvatus. (ei tarvitse välttämättä edes naulata mitään.. Kunhan osaa mitata)


Mitä itse keskikaiuttimeen tulee niin kyllähän se voi sijaita kuvan (kangas tai telkku) alapuolellakin, jonninverran tiltattuna ylöspäin, kuuntelupaikkaa kohti. Itselläni on myös valkokangas hieman normia korkeammalla kun mitä olisi ns "suositus", koska katson elokuvani mekanisminuojatuolista lötköttelyasennosta. Jos katsoisin selkäsuorassa sohvalta niin joutuisin kangasta laskemaan. Joskus kangas oli alempana ja olihan se katselukokemus aivan perseestä katsella tuollaisesta löhötuolista.
 
Liittynyt
24.04.2019
Viestejä
56
Pari villiä ajatusta.
- Keskikaiutin pois ja etukanavat omille jalustoilleen riittävän leveäksi. Lähtökohtana että kuuntelupisteen ja kaiuttimien kesken syntyy tasasivuinen kolmio. Asia riippuu toki kaiuttimista, akustiikasta jne mutta tavoitellaan tällä kunnollista stereokuvaa. Minkälainen olohuone sinulla on, miten sohvat asettuu ja mitat sohvalta televisioon sekä etuseinän leveys?
- Keskikaiutin seinätelineellä tai hyllylle heti television yläpuolelle. Itse pidän parempana kompromissina että ääni tulee kuvan yläpuolelta, kuin että kaiutin on liian lähellä lattiaa. Muut etukanavat seinälle tai riittävän korkealla jalustalla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Aloituksessa mainittu modulaarinen Ikean Bestå on muuten mainio ja tyylikäs (ja kohtuuhintainen), mutta keskikaiuttimelle siinä ei tosiaan ole tilaa. Omalla kohdalla ratkaisin tilanteen niin, että käytössä on vain pääkaiuttimet 3m leveän tason molemmissa päissä. Tasossa on meillä 5 kaappia, joista keskimmäisessä huurrelasinen ovi, jotta kaukosäätimet toimivat. Keskimmäisen kaapin takalevy on poistettu, jotta ilma kiertää paremmin. Lisäksi tein laitekaapin välilevyihin reikiä, jotta ilma kiertää myös pystysuunnassa.
 
Liittynyt
03.12.2020
Viestejä
5
Se on työnalla mutta ratkasuu en oo vielä tuohon löytänyt..ehdotuksii otetaan vastaan ;)
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 142
Se on työnalla mutta ratkasuu en oo vielä tuohon löytänyt..ehdotuksii otetaan vastaan ;)
Onko sulla käytössä tv standi vai onko tuossa vain kaapelikisko? Joku tämän kaltainen tv standi olisi hyvä, mielellään säädettävällä tasolla.

1606978823356.png
 
Liittynyt
03.12.2020
Viestejä
5
Joku ratkasu pitäs tohon nykyseen siis keksiä kun maksoiki niin perkuleesti (vähän reilu 500e). Alla linkki.

 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 142
Joku ratkasu pitäs tohon nykyseen siis keksiä kun maksoiki niin perkuleesti (vähän reilu 500e). Alla linkki.

Tuohon luulisi olevan suht helppo rakentaa pystytolppaan kiinnittyvä taso kuten aiemmin postaamassani kuvassa. Tuumasta toimeen. :syes:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Helpointa aloittaa kääntämällä keskikaiutin pystyyn. Äänenlaadullisesti siis.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 321
Viestejä
4 157 211
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom