Toimitusketjun lähteet: iPhone 16 Pro -mallien näyttökoot kasvamassa, perusmalleissa edelleen 60 Hz

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 116
Toimitusketjun lähteistä on kantautunut ensimmäisiä huhuja ensi vuoden iPhone 16 -malliston näytöistä. Pro-mallien näyttökokojen huhutaan kasvavan 6,27- ja 6,86 tuumaan. Perusmallien koot pysyvät ilmeisesti samana ja myös virkistystaajuus säilyy edelleen 60 hertsissä. Tietoihin kannattaa suhtautua toistaiseksi varauksella.

Lähde:
 
Vuosi 2024 ja näytössä 60Hz. Jos totta niin Apple vetää kyllä kaikkien aikojen pohjat. Itse en kyllä tähän usko.
Ihmettelen silti, miksi yli 60 Hz:llä on niin paljon merkitystä. PC:ssä oli kuvaputkiaikaan vielä 43 hertsiäkin kohtalaisen yleinen isoissa grafiikkatiloissa. Hobitit on kuvattu @ 48 fps ja uudessa Avatarissakin 48 fps on tietyissä kohtauksissa. Elokuvissa 48 on high frame rate, tietotekniikassa 60 Hz "matala". Miten riittävä 60 Hz olisi, jos näyttö tukisi vaihtelevaa taajuutta ja ohjelmien piirron latenssi olisi minimoitu.
 
Ihmettelen silti, miksi yli 60 Hz:llä on niin paljon merkitystä. PC:ssä oli kuvaputkiaikaan vielä 43 hertsiäkin kohtalaisen yleinen isoissa grafiikkatiloissa. Hobitit on kuvattu @ 48 fps ja uudessa Avatarissakin 48 fps on tietyissä kohtauksissa. Elokuvissa 48 on high frame rate, tietotekniikassa 60 Hz "matala". Miten riittävä 60 Hz olisi, jos näyttö tukisi vaihtelevaa taajuutta ja ohjelmien piirron latenssi olisi minimoitu.
"Elokuvaefekti" = blurria.

Puhelimissa ei ole blurria joten 60 näyttää tökkivän.

Varsinkin kun perusmalli maksaa tonnin. Ymmärtäisin jos olisi esimerkiksi uusi SE-malli vaikka 400-500e jossa tuo on vielä 60hz.
Satkun puhelimissa parempi Hz kuin tonnin omenassa. :facepalm:
 
Ihmettelen silti, miksi yli 60 Hz:llä on niin paljon merkitystä. PC:ssä oli kuvaputkiaikaan vielä 43 hertsiäkin kohtalaisen yleinen isoissa grafiikkatiloissa. Hobitit on kuvattu @ 48 fps ja uudessa Avatarissakin 48 fps on tietyissä kohtauksissa. Elokuvissa 48 on high frame rate, tietotekniikassa 60 Hz "matala". Miten riittävä 60 Hz olisi, jos näyttö tukisi vaihtelevaa taajuutta ja ohjelmien piirron latenssi olisi minimoitu.
Elokuvissa suljinaika on pitkä -> motionblur tasoittaa menoa.

Minusta ne joille 60Hz:lla on merkitystä voisivat lopettaa perus-iphonen ostamisen ja samalla siitä valittamisen.

Ja jos ei kuitenkaan aio ostaa, niin miksi edes kiinnostus asiasta?
 
PC:ssä oli kuvaputkiaikaan vielä 43 hertsiäkin kohtalaisen yleinen isoissa grafiikkatiloissa.
Nuo tilat olivat täysin käyttökelvottomia ja olemassa vain siksi, että se 2 pennin näyttövalmistaja sai laittaa sen 1600x1200 tekstin näytön pakettiin (todellisuudessa dot pitch oli vielä sellainen että käytännön maksimiresoluutio luokkaa 1024x768).
 
Ihmettelen silti, miksi yli 60 Hz:llä on niin paljon merkitystä. PC:ssä oli kuvaputkiaikaan vielä 43 hertsiäkin kohtalaisen yleinen isoissa grafiikkatiloissa. Hobitit on kuvattu @ 48 fps ja uudessa Avatarissakin 48 fps on tietyissä kohtauksissa. Elokuvissa 48 on high frame rate, tietotekniikassa 60 Hz "matala". Miten riittävä 60 Hz olisi, jos näyttö tukisi vaihtelevaa taajuutta ja ohjelmien piirron latenssi olisi minimoitu.
Jos silmäilee kännykällä uutisotsikoita/foorumia tai kahlaa käyttöohjetta/tekstiä läpi, niin 60 Hz:llä teksti menee tukkoon (=lukukelvottomaksi) melko hitaallakin vieritysnopeudella. Silloin pitää vierittää hitaammin tai pysähdellä. Nopeammassa 120 Hz-tilassa voi vierittää tuplanopeudella tekstin pysyessä luettavana.

En muista kenenkään käyttäneen 43 Hz. Joskus törmäsi 60 Hz:iin jonkun kotona. Normi oli 75 Hz ja silmille parempi 85 Hz. Meikäläisen Sony GDM-F520 jaksoi 1536 * 2048@85 Hz. Monitorille ei olisi riittänytkään perustelkkujen 50 Hz, koska monitoria katsottiin paljon lähempää. Pupilli olisi mennyt maitohapoille.
 
Apple on tämän homman laskenut, että kuristamalla perusmallia myydään enemmän Pro malleja ja tehdään enemmän katetta. Ei siinä sen kummempaa. Kenelläkään muulla valmistajalla ei ole varaa rampauttaa perusmallejaan kun on 20 eri muuta mallia androidilla samassa hintaluokassa.
 
Apple on tämän homman laskenut, että kuristamalla perusmallia myydään enemmän Pro malleja ja tehdään enemmän katetta. Ei siinä sen kummempaa. Kenelläkään muulla valmistajalla ei ole varaa rampauttaa perusmallejaan kun on 20 eri muuta mallia androidilla samassa hintaluokassa.
Apple myös taktisesti lopettaa edellisen vuoden pro-mallien valmistuksen hyvissä ajoin, joten vuoden vanha pro ei jää kilpailemaan uuden perusmallin kanssa.
 
En muista kenenkään käyttäneen 43 Hz. Joskus törmäsi 60 Hz:iin jonkun kotona. Normi oli 75 Hz ja silmille parempi 85 Hz. Meikäläisen Sony GDM-F520 jaksoi 1536 * 2048@85 Hz. Monitorille ei olisi riittänytkään perustelkkujen 50 Hz, koska monitoria katsottiin paljon lähempää. Pupilli olisi mennyt maitohapoille.
Sanotaanko et ennen vuotta 1996 Suomessa myydyissä < 15" näytöissä & ohjaimissa oli ainakin melko onneton laatu. Halvimmat eivät tukeneet välttämättä pienimmälläkään resoluutiolla kuin 75 Hz. Saattoi tosiaan olla 640x400 x 24b @ 75 Hz, 640x480 x 24b @ 70 Hz, 800 x 600 x 16b @ 50 tai 60 Hz ja 1024 x 768 x 8b @ 43 Hz. Ja toki tähän päälle heikkolaatuinen VGA-piuha, kun ammattilaisnäytöissä oli BNC-liittimet eri komponenteille. Ekaksi mainituissa saattoi lukea MAG tai Proview tai muu paskamerkki ja jälkimmäisissä Sony, Eizo, Nokia ja mitä näitä /ot
 
"Elokuvaefekti" = blurria.
Elokuviin voi tulla liikesumeutta kuvausvaiheessa, mutta esim. nykyään kun on noita 100 Hz ja vastaavia televisioita, nehän nimenomaan lisäävät sumeutta interpoloimalla kuvaframejen välillä keksimällä näitä siirtymäframeja. Elokuvien fps-nopeuden taustalla ovatkin enemmän (historialliset) tekniset syyt ja erityisesti audion osalta. Noin 24 fps oli pienin riittävä nopeus, jotta ääni saatiin synkattua mukaan kelvollisella laadulla. Elokuvia on tehty muillakin nopeuksilla. Nykyään tietysti moni on tottunut odottamaan tietyntyyppistä visuaalista kokemusta elokuvilta.

Puhelimissa ei ole blurria joten 60 näyttää tökkivän.

Kyllähän nestekidenäytöissä on aina jonkin verran liikesumeutta. Esim. TFT Central testaa näyttöjä ja on listannut tuonne noita näyttöjen vajaavaisuuksia: Response Time Testing - Pitfalls, Improvements and Updating Our Methodology - TFTCentral. Jos näytöllä on isompi fps-luku, niin yhden framen näyttämisaen aika lyhenee ja näytön tekniikalle ominainen liikesumeus näkyy isomman osan aikaa suhteessa terävään kuvaan. Näkisin että tässä on kaksi vähän eri tavoitetta. Liikesumeus voi häivyttää tökkimistä, mutta esim. tekstin lukukelpoisuus parinisi, jos liikesumeutta ei olisi.

Puhelimissa tökkimisen määrään vaikuttaa myös paljon pikselitiheys. Jos pikselit ovat pienempiä, yksittäinen diskreetti askel näyttää pienemmältä. Puhelimessa varmaan tyypillisin näytön kuvasiirtymä on skrollaus. Nopean fps:n etu näkyy, kun skrollausnopeus kasvaa. Jos vaikkapa sekunnissa skrollaa näytöllisen, kahden framen välinen siirtymä olisi tällöin 60 ja 90 Hz:n tapauksissa esim. noin 35 ja 25 pikseliä. Mutta jos siirtymä on sekunnissa vaikkapa vain 150 pikseliä, 60 ja 90 Hz:n välillä ei oikein voi tehdä eroa muuten kuin huojuvalla skrollauksella, jossa vaihdellaan nopeutta. Tasaisella nopeudella molemmissa tapauksissa pikselimäärä pyöristyisi samaan kahteen pikseliin. Mietin vaan, että usein vaikka tekstiä lukiessa voidaan haluta skrollata aika maltillisesti. Tämä hieman syö ison taajuuden hyötyjä. Samoin kai videoita katsoessa jotkut puhelimet hidastavat nopeutta.

En siis koittanut mitenkään kyseenalaistaa etteikö nopeampi päivitystaajuus olisi ihan objektiivisestikin sulavampi, mutta mietin tuota, paljonko muut tekijät kuin näytön päivitystaajuus vaikuttaa sulavuuden kokemukseen. Esimerkkinä tästä, jos skrollataan esim. 2 pikseliä per frame, päivityksen oikea-aikaisuus voi näkyä nykimisen puutteena. Nykimistä voisi tulla vaikka hidastelevista ohjelmista.
 
Elokuviin voi tulla liikesumeutta kuvausvaiheessa, mutta esim. nykyään kun on noita 100 Hz ja vastaavia televisioita, nehän nimenomaan lisäävät sumeutta interpoloimalla kuvaframejen välillä keksimällä näitä siirtymäframeja. Elokuvien fps-nopeuden taustalla ovatkin enemmän (historialliset) tekniset syyt ja erityisesti audion osalta. Noin 24 fps oli pienin riittävä nopeus, jotta ääni saatiin synkattua mukaan kelvollisella laadulla. Elokuvia on tehty muillakin nopeuksilla. Nykyään tietysti moni on tottunut odottamaan tietyntyyppistä visuaalista kokemusta elokuvilta.



Kyllähän nestekidenäytöissä on aina jonkin verran liikesumeutta. Esim. TFT Central testaa näyttöjä ja on listannut tuonne noita näyttöjen vajaavaisuuksia: Response Time Testing - Pitfalls, Improvements and Updating Our Methodology - TFTCentral. Jos näytöllä on isompi fps-luku, niin yhden framen näyttämisaen aika lyhenee ja näytön tekniikalle ominainen liikesumeus näkyy isomman osan aikaa suhteessa terävään kuvaan. Näkisin että tässä on kaksi vähän eri tavoitetta. Liikesumeus voi häivyttää tökkimistä, mutta esim. tekstin lukukelpoisuus parinisi, jos liikesumeutta ei olisi.

Puhelimissa tökkimisen määrään vaikuttaa myös paljon pikselitiheys. Jos pikselit ovat pienempiä, yksittäinen diskreetti askel näyttää pienemmältä. Puhelimessa varmaan tyypillisin näytön kuvasiirtymä on skrollaus. Nopean fps:n etu näkyy, kun skrollausnopeus kasvaa. Jos vaikkapa sekunnissa skrollaa näytöllisen, kahden framen välinen siirtymä olisi tällöin 60 ja 90 Hz:n tapauksissa esim. noin 35 ja 25 pikseliä. Mutta jos siirtymä on sekunnissa vaikkapa vain 150 pikseliä, 60 ja 90 Hz:n välillä ei oikein voi tehdä eroa muuten kuin huojuvalla skrollauksella, jossa vaihdellaan nopeutta. Tasaisella nopeudella molemmissa tapauksissa pikselimäärä pyöristyisi samaan kahteen pikseliin. Mietin vaan, että usein vaikka tekstiä lukiessa voidaan haluta skrollata aika maltillisesti. Tämä hieman syö ison taajuuden hyötyjä. Samoin kai videoita katsoessa jotkut puhelimet hidastavat nopeutta.

En siis koittanut mitenkään kyseenalaistaa etteikö nopeampi päivitystaajuus olisi ihan objektiivisestikin sulavampi, mutta mietin tuota, paljonko muut tekijät kuin näytön päivitystaajuus vaikuttaa sulavuuden kokemukseen. Esimerkkinä tästä, jos skrollataan esim. 2 pikseliä per frame, päivityksen oikea-aikaisuus voi näkyä nykimisen puutteena. Nykimistä voisi tulla vaikka hidastelevista ohjelmista.

Korjaan sen verran että OLED-näytöt eivät ole nestekidenäyttöjä. Tän takia tuo ongelma korostuu noissa uusissa iPhoneissa, kun liikesumeutta ei käytännössä enää ole.
 
.
.
Kyllähän nestekidenäytöissä on aina jonkin verran liikesumeutta. Esim. TFT Central testaa näyttöjä ja on listannut tuonne noita näyttöjen vajaavaisuuksia: Response Time Testing - Pitfalls, Improvements and Updating Our Methodology - TFTCentral. Jos näytöllä on isompi fps-luku, niin yhden framen näyttämisaen aika lyhenee ja näytön tekniikalle ominainen liikesumeus näkyy isomman osan aikaa suhteessa terävään kuvaan. Näkisin että tässä on kaksi vähän eri tavoitetta. Liikesumeus voi häivyttää tökkimistä, mutta esim. tekstin lukukelpoisuus parinisi, jos liikesumeutta ei olisi.
.
.
Puhe oli perusmallin iPhone 16:ssa huhujen mukaan 60 Hz-näytöstä, joka pysyy kuin Hubba Bubba tukassa. Siinä ei ole nestekidenäyttö, vaan OLED, kuten edeltävissä iPhone 15, 14, 13 ja 12:ssa.

Tuli testattua foorumin skrollausta tummalla teemalla.

Samsung S6, 60 Hz Super AMOLED:
Teksti värisee pykälittäin ja on lukukelvotonta normaalilla peukunheilautuksella, kunnes vauhti hidastuu riittävästi.

Nokia 7+, 60 Hz IPS LCD:
Teksti vierii pehmeästi, mutta kirjaimet pehmenevät tukkoon lukukelvottomaksi normaalilla peukunheilautuksella, kunnes vauhti hidastuu riittävästi.

Oppo Find X5 Pro, LTPO2 AMOLED@60 Hz:
Teksti värisee pykälittäin ja on lukukelvotonta normaalilla peukunheilautuksella, kunnes vauhti hidastuu riittävästi.

Oppo Find X5 Pro, LTPO2 AMOLED@120 Hz:
Teksti värisee puolta vähemmän ja säilyy lukukelpoisena normaalilla peukunheilautuksella. Toki paikallaan teksti on selvästi parempaa.

Kirjan heiluttaminen ylös alas:
Teksti ei värise. Teksti säilyy lukukelpoisena, jos sitä seuraa katseella, tai nopeus vastaa kännykän normaalia vieritystä.


Sanoisin, että sujuvaan skrollailuun ja lueskeluun 120 Hz on minimi kännykässä. Hitaampi hidastaa 45-vuotiastakin. Vielä parempi olisi 240 tai 480 Hz, koska onhan tuo 120 Hz aika värinää liikkeessä. Apple oletettavasti laittaa lähivuosina Pro-malleihin 240 Hz. Hämmästyn suuresti, jos samassa yhteydessä ei laiteta perusmalleihin 120 Hz.
 
Ja jos ei kuitenkaan aio ostaa, niin miksi edes kiinnostus asiasta?

Koska elämme markkinataloudessa, jossa Applella on kilpailijoita, joilla 90+Hz on arkipäivää jo vähän entry-tason yläpuolellakin, esim. SAMSUNG GALAXY A34 5G 128 GT VAALEANVIHREÄ - Power.fi

Monelle perusmalli voisi olla kirpaisevasta kertahinnastaan huolimatta houkutteleva vaihtoehto vuosiksi eteenpäin, mutta jos näyttö ei ole tätä päivää (eikä tuossa hintaluokassa edes enää eilistäkään), pitää siitä kritisoida.

Yleisesti ottaen Apple tekee tietyt rampautukset täysin tarkoituksellisesti, että saa ökyhintaiset Pro -mallit näyttämään jollakin tavalla paremmilta. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ne jätettäisiin kritisoimatta ja otettaisiin vain annettuna koska Apple on näin Suuressa Viisaudessaan® päättänyt.
 
Vielä parempi olisi 240 tai 480 Hz, koska onhan tuo 120 Hz aika värinää liikkeessä. Apple oletettavasti laittaa lähivuosina Pro-malleihin 240 Hz. Hämmästyn suuresti, jos samassa yhteydessä ei laiteta perusmalleihin 120 Hz.
Taitaa akkukestoa heikentää jonkin verran, jos on nelinkertaisesti renderöitävää.
 
Apple osaa aivan varmasti analysoida markkinat ja tarkoituksella rampauttavat omat perusmallinsa, jotta kalliimpi myy paremmin. Jos perusmalli on aivan ylihintainen rautaan nähden, niin monelta helposti löytyy ylimääräiset pari sataa ostaa se parempi malli. Esim. yli 500EUR iPhone SE:stä vain 64GB muistilla, eikä tietenkään SD-korttipaikkaa. Joku harva saattaa vaihtaa leiriä ja ostaa huomattavasti parempaa rautaa Android maailmasta halvemmalla, mutta Apple tietää tasan tarkkaan, että suurin osa heidän asiakkaistaan ovat vannoutuneita faneja eivätkä koske mihinkään missä ei ole haukatun omenan kuvaa, oli hinta/laatu-suhde kuinka paska sillä omenalla tahansa. Ei ne vitsit "apple-lampaista" ole tyhjästä tulleet.
 
Taitaa akkukestoa heikentää jonkin verran, jos on nelinkertaisesti renderöitävää.
Ainahan se jonkin verran. Pelikäytöstä ei kuitenkaan ollut puhe. Tekstin vierittämisessä 120 Hz ei syö merkittävästi akkukestoa. Minulla on Oppo X5 Prossa täyden akun SoT 12 h 23 min, kun käyttö on tekstien lukemista, YouTubea ja Whatsappia sisätiloissa, ja kuvaamista + jotain pientä ulkona. Aivan sama vaikka SoT olisi 13 h@60 Hz. En halua SoT@60 Hz edes testata, koska 60 Hz haittaa lukemista.

Uskon Applen ottavan 240 Hz näytöt käyttöön jossain 19 Pro - 24 Pro paikkeilla. En usko 240 Hz tekstin vierittelyssä olevan noiden näyttiksille mikään akkukestoa oleellisesti heikentävä ponnistus.

Japanissa Sharpin malleista löytyy 240 Hz-näyttö. En tiedä miten vaikuttaa akkukestoon pelikäytön ulkopuolella.
"The phone also comes with the world’s first Pro IGZO OLED 6.67” screen that allows for a dynamic refresh rate between 1Hz and 240Hz for finding the perfect balance between power-saving and smoothness. Resolution is WUXGA+, which means 2,730 x 1,260 pixels."


Näen nykyisellä 120 Hz:llä (525 ppi, 3216 * 1440) tekstiä vierittäessä silmällä niin paljon parantamisen varaa, että 240 Hz ei sitä vielä läheskään kokonaan korjaa, joten siksi heitin sen 480 Hz. Ehkä sellaisiakin vielä joskus nähdään, ja Applen Pro-malleissa 2-4 vuotta myöhemmin.


Edit. @Emeron Ja puhelin kuitenkin on 120 Hz-tilassa? Jos on 60 Hz, niin eihän siinä tule mieleen yrittää lukea lukukelvotonta. Silmäilen 50-100 -sivuisia katsauksia, joista en hae mitään tiettyä kohtaa avainsanalla. Olisi selvästi hitaampaa kahlata satasivuinen läpi, jos vieritettäessä ei näkisi kokoajan onko siinä jotain kiinnostavaa asiaa, vaan pitäisi pysähdellä enemmän.

Vieritettäessä suttaantuvan tekstin lukija voisi yhtä hyvin laittaa silmät kiinni vierityksen ajaksi. Pysähdyksen jälkeen hän avaa silmät ja alkaa katsella mitä uusia kirjaimia näytölle on ilmestynyt pimennon aikana. Jaha, ei mitään kiinnostavaa, joten silmät kiinni ja vieritys uuteen kohtaan. On paljon sujuvampaa, kun teksti on näkyvillä koko ajan, jolloin ei edes tarvitse stopata ennenkuin näkyy kiinnostavaa asiaa. Kyllä minäkin pysähdyn sitten kun haluan lukea asiaa.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 210
Viestejä
4 532 101
Jäsenet
74 774
Uusin jäsen
Swatmc

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom