Elokuviin voi tulla liikesumeutta kuvausvaiheessa, mutta esim. nykyään kun on noita 100 Hz ja vastaavia televisioita, nehän nimenomaan
lisäävät sumeutta interpoloimalla kuvaframejen välillä keksimällä näitä siirtymäframeja. Elokuvien fps-nopeuden taustalla ovatkin enemmän (historialliset) tekniset syyt ja erityisesti audion osalta. Noin 24 fps oli pienin riittävä nopeus, jotta ääni saatiin synkattua mukaan kelvollisella laadulla. Elokuvia on tehty muillakin nopeuksilla. Nykyään tietysti moni on tottunut odottamaan tietyntyyppistä visuaalista kokemusta elokuvilta.
Kyllähän nestekidenäytöissä on aina jonkin verran liikesumeutta. Esim. TFT Central testaa näyttöjä ja on listannut tuonne noita näyttöjen vajaavaisuuksia:
Response Time Testing - Pitfalls, Improvements and Updating Our Methodology - TFTCentral. Jos näytöllä on isompi fps-luku, niin yhden framen näyttämisaen aika lyhenee ja näytön tekniikalle ominainen liikesumeus näkyy isomman osan aikaa suhteessa terävään kuvaan. Näkisin että tässä on kaksi vähän eri tavoitetta. Liikesumeus voi häivyttää tökkimistä, mutta esim. tekstin lukukelpoisuus parinisi, jos liikesumeutta ei olisi.
Puhelimissa tökkimisen määrään vaikuttaa myös paljon pikselitiheys. Jos pikselit ovat pienempiä, yksittäinen diskreetti askel näyttää pienemmältä. Puhelimessa varmaan tyypillisin näytön kuvasiirtymä on skrollaus. Nopean fps:n etu näkyy, kun skrollausnopeus kasvaa. Jos vaikkapa sekunnissa skrollaa näytöllisen, kahden framen välinen siirtymä olisi tällöin 60 ja 90 Hz:n tapauksissa esim. noin 35 ja 25 pikseliä. Mutta jos siirtymä on sekunnissa vaikkapa vain 150 pikseliä, 60 ja 90 Hz:n välillä ei oikein voi tehdä eroa muuten kuin huojuvalla skrollauksella, jossa vaihdellaan nopeutta. Tasaisella nopeudella molemmissa tapauksissa pikselimäärä pyöristyisi samaan kahteen pikseliin. Mietin vaan, että usein vaikka tekstiä lukiessa voidaan haluta skrollata aika maltillisesti. Tämä hieman syö ison taajuuden hyötyjä. Samoin kai videoita katsoessa jotkut puhelimet hidastavat nopeutta.
En siis koittanut mitenkään kyseenalaistaa etteikö nopeampi päivitystaajuus olisi ihan objektiivisestikin sulavampi, mutta mietin tuota, paljonko muut tekijät kuin näytön päivitystaajuus vaikuttaa sulavuuden kokemukseen. Esimerkkinä tästä, jos skrollataan esim. 2 pikseliä per frame, päivityksen oikea-aikaisuus voi näkyä nykimisen puutteena. Nykimistä voisi tulla vaikka hidastelevista ohjelmista.