Tilannekatsaus muistikriisin vaikutuksista älypuhelinmarkkinaan - kevät 2026

Juha Kokkonen

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 932
Videolla luomme tilannekatsauksen muistikriisin vaikutuksista älypuhelinmarkkinoihin keväällä 2026. Älypuhelimiin muistikriisi on vaikuttanut hitaammin ja viiveellä verrattuna tietokonekomponentteihin. Tämänhetkisten tietojen mukaan mobiilimuistien ja valmistuksen kustannukset ovat kasvamassa voimakkaasti loppuvuoden aikana. Videolla käydään läpi myös miksi nyt on hyvä hetki päivittää puhelin, jos se on itselle lähiaikoina ajankohtaista.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/gi5iN9uWS8s
 
puhelin kannattaa ostaa syksyllä, kun apple tuo uudet mallit myyntiin
 
Katsellaan sitä uutta luuria seuraavan kerran vuonna 2030. Nykyinen A56 256 Gt riittää mulle enemmän kuin hyvin. On se kyllä perkele, jos tämä psykoosi on vielä silloinkin päällä, tai vielä pahempi?! ;)
Mutta ihan hyvä muistutus Kokkoselta, että kannattaa aika pikaseen kattella uutta luuria, jos on muutenkin ostohousut jo puolitangossa. Varsinkin niitä, joissa paljon RAM/SSD........
 
Katsellaan sitä uutta luuria seuraavan kerran vuonna 2030. Nykyinen A56 256 Gt riittää mulle enemmän kuin hyvin. On se kyllä perkele, jos tämä psykoosi on vielä silloinkin päällä, tai vielä pahempi?! ;)
Mutta ihan hyvä muistutus Kokkoselta, että kannattaa aika pikaseen kattella uutta luuria, jos on muutenkin ostohousut jo puolitangossa. Varsinkin niitä, joissa paljon RAM/SSD........
Toivottavasti ei 2030 asti sentään kestä😅
 
Vinkki muuten et Samsungin puhelimista ainakin A26ssa on muistikorttipaikka, halvempaa ostaa sellainen kuin korkean sisäisen muistin puhelin.
 
Muisti ja gpu kriisien lisäksi nyt on päälle puskemassa CPU kriisi. Konesalit imee kaikki CPU.t mitä irtoaa. Tämä tietenkin tarkoittaa että konesalicpu:n kylkeen tarvitaan myös muut osat kuten muistit. Ennustan entistä laihempia aikoja kuluttajatason laitteisiin. Linkatulla videolla katsausta cpu tilanteeseen. Mainitsivat että mobiililaitteita valmistavat vähentäneet tilauksia tsmc:lle ja amd napannut vapautuneen kapasiteetin. Ehkä 2028 helpottaa kuluttajapuolella, ehkä ei. Nykytilanteessa melko mahdoton ennustaa miten konesaliboomi etenee tai lässähtää.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=DvrMxeZvNKM

Intel (INTC) is now profitably selling CPUs that would normally be discarded as scrap, boosting yields and spreading fixed manufacturing costs across more revenue-generating units as customers prioritize availability over performance specifications. Advanced Micro Devices (AMD) is similarly facing demand backlogs in server and AI-adjacent workloads.
 
Nyt mennään tietotekniikka alalla samaan kuin ollaan menty autojen kanssa jo useampi vuosi sitten.
 
Vois ostaa ensimmäisen käytetyn puhelimen, kun uudet ovat kuitenkin hypetettyä paskaa, joissa on enemmän, mitä ei kaipaa, kuin mitä kaipaa.
 
Saavat pitää puhelimensa jos ovat ylihintaisia. Kyllä sitä ilmankin pärjää jos vaan asennoituu oikein.
 
Katsellaan sitä uutta luuria seuraavan kerran vuonna 2030.

Hieman sama tilanne, lupaukset ovat omassa Pixel 8a 356Gt puhelimessani:
  • Käyttöjärjestelmäversiot: Puhelin tulee saamaan uudet Android-versiot aina toukokuuhun 2031 asti.
  • Tietoturvapäivitykset: Taattu suojaus ja tietoturvapaikat seitsemän vuoden ajan julkaisusta toukokuuhun 2031.
Joten katsoo sitten tuon jälkeen mikä on tilanne ja mitä tarjolla...
 
Hieman sama tilanne, lupaukset ovat omassa Pixel 8a 356Gt puhelimessani:
  • Käyttöjärjestelmäversiot: Puhelin tulee saamaan uudet Android-versiot aina toukokuuhun 2031 asti.
  • Tietoturvapäivitykset: Taattu suojaus ja tietoturvapaikat seitsemän vuoden ajan julkaisusta toukokuuhun 2031.
Joten katsoo sitten tuon jälkeen mikä on tilanne ja mitä tarjolla...
SMD-desolder palvelu mikä irrottaa vanhasta luurista muistit ja sitten vaan näppärästi siirrät ne sirut uuteen puhelimeen...
 
Samsungin työntekijät aikovat mennä lakkoon vaikka heitä uhkaillaan 66,488$/päivä sakolla. Jos tuo lakko toteutuu niin muistipulajutut menee next levelille. Kiistan juurena taitaa olla se, että kilpailija maksaa isot bonukset työntekijöille firman tuloksen pohjalta. Samsungilla ottaa päähän kun ei ole bonuksia: Every SK hynix employee could receive $477,000 bonuses this year, almost $900,000 next year — 35,000 workers reportedly set to benefit from share of $169 billion projected operating profit
In fact, according to KB Securities, if just 30 to 40 percent of Samsung's union members were to participate in the strike, the global supply disruption could reach reach 3 to 4 percent for DRAM and 2 to 3 percent for NAND. This comes as global DRAM inventories already sit at depleted levels: enough to satisfy just 4 to 6 weeks of demand.
Samsung's unionized workers now appear determined to go on an 18-day general strike on May 21

The Threat Of A 100 Million Daily Fine, And Government Intervention All Fail​

 
Samsungin työntekijät aikovat mennä lakkoon vaikka heitä uhkaillaan 66,488$/päivä sakolla. Jos tuo lakko toteutuu niin muistipulajutut menee next levelille. Kiistan juurena taitaa olla se, että kilpailija maksaa isot bonukset työntekijöille firman tuloksen pohjalta. Samsungilla ottaa päähän kun ei ole bonuksia: Every SK hynix employee could receive $477,000 bonuses this year, almost $900,000 next year — 35,000 workers reportedly set to benefit from share of $169 billion projected operating profit



On siellä bonukset, mutta niissä on katto ja se on varsin matalalla tuohon vaatimukseen nähden
 
Samsung välttänee lakon.Pääsivät sopuun bonuksista ja muita myönnytyksiä työntekijöiden suuntaan
1779302090723.png

 
Bloombergin mukaan melko massiiviset bonarit samsungin työntekijöille. Jaksaa taas tehdä muistipiirejä konesaliin kun pankkitille tulee nollia lisää.

1779365045482.png

Samsung employs 78,000 people in its semiconductors division. While bonus levels will vary, workers stand to get 513 million won on average, equivalent to $340,000, according to Bloomberg calculations based on proposed terms and estimates for 2026 operating profit. Samsung employees earned 158 million won on average in 2025, according to a company filing in March.
 
Se on ihan oikein, että työntekijät saa osansa näistä isoista tuotoista joita tämä firma nyt tekee. Voisi jäädä muuten vähän tuotot pieneksi, jos pitäisi pelkillä johtajilla yrittää näitä muistipiirejä saada valmistettua. :rofl: Ja varmasti on työntekijöillä kivempi aamulla lähteä töihin kun tietää bonusten napsuvan tilille. :geek:
 
Se on ihan oikein, että työntekijät saa osansa näistä isoista tuotoista joita tämä firma nyt tekee. Voisi jäädä muuten vähän tuotot pieneksi, jos pitäisi pelkillä johtajilla yrittää näitä muistipiirejä saada valmistettua. :rofl: Ja varmasti on työntekijöillä kivempi aamulla lähteä töihin kun tietää bonusten napsuvan tilille. :geek:

Kyllä ja ei - tulossahan kai oli ennennäkemättömät bonarit, mutta ei riittänyt.

Windfall voittojahan nämä ovat ja jotenkin naurettavaa, että sitten kun sattuu olemaan työntekijä oikeassa firmassa, niin olet miljonääri parissa vuodessa. Bonus-capit on oikeisti ihan järkeviä, mutta toki sellaiset tulisi olla ylimmällä johdollakin.
 
Kyllä ja ei - tulossahan kai oli ennennäkemättömät bonarit, mutta ei riittänyt.

Windfall voittojahan nämä ovat ja jotenkin naurettavaa, että sitten kun sattuu olemaan työntekijä oikeassa firmassa, niin olet miljonääri parissa vuodessa. Bonus-capit on oikeisti ihan järkeviä, mutta toki sellaiset tulisi olla ylimmällä johdollakin.
Samsungilla oli aika kovia vaatimuksia työntekijöille että saivat puolijohdepuolella muistit kuntoon. Samsung oli aika pahassa raossa hetki sitten,... imho. ihan asiallista, että työntekijät saivat osansa firman menestyksestä
Project deadlines couldn't be met because employees couldn't work more than 52 hours per week.
Samsung has become the first company to get approval from the government in Korea to make employees work up to 64 hours every week.

SK-Hynixillä meni myös bonarit katosta läpi
Every SK hynix employee could receive $477,000 bonuses this year, almost $900,000 next year — 35,000 workers reportedly set to benefit from share of $169 billion projected operating profit
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 319
Viestejä
5 247 180
Jäsenet
83 483
Uusin jäsen
UwU_LoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom