Se onkin hyvä kysymys, mistä prosessori tietää mikä on salausavain. Jos ei käytä esimerkiksi kiihdytettyjä salauskutsuja. Tietysti tämä tarkoittaa sitä, että hypätään pois mainstream kelkasta. Käytetään vaikka salaukseen jotain sellaista prosessoria / alustaa jota ei ole siihen koskaan suunniteltu. The Hacker Way.Jos salaus halutaan murtaa täysin niin se pitää tehdä rauta-tasolla niin, että prossessori tallettaa jonnekin kätköönsä kaikki salausavaimet ja lähettää ne jonnekin isoveljen pilveen talteen siltä varalta, että jos niitä joskus tarvitaan. Jos rautatasolla poistetaan kaikki rajapinnat millä ohjelmistolla voi ohittaa tämän salausavaimien talteenoton ei sitä pysty mitenkään kiertämään. Tässä tosin tulee se, että samalla tulee ihan hitonmoiset tietoturvariskit jos ne salausavaimet joita on varmuuden vuoksi kerätty vuotavatkin ulospäin.
Täähän se itselläni esim. avoimen lähdekoodin PGP käyttö esim. sähköpostien sisältöjen salaamiseen kaatuu aina siihen, että kukaan muu kontakteissani ei viitsi generoida itselleen public avaimia ja jakaa niitä minulle saati, että viitsisi opetella käyttämään salausovellusta sähköpostin käytössä, jolla pystyy salaamaan viestin sisällön, mutta myös varmentamaan viestin lähettäjän, sekä sen, että viestiä ei ole muutettu matkalla vahvalla digitaalisella allekirjoituksella. Jos ihmiset edes PGP allekirjoittasivat sähköpostinsa suurin osa sähköposti huijauksista estyisi, koska viestin vastaanottajat pystyisivät allekirjoituksesta PGP sovelluksella varmentamaan onko viestin lähettäjä se taho kuka väittää olevansa. Nykyäänhän kuka tahansa voi väärentää sähköpostin ja sähköposti osoitteen esiintyä kenenä tahansa, koska viestejä ei allekirjoiteta vahvalla salauksella.
Tämä. Joku juuri ulisi tänään isoon ääneen, että eikö ole keksitty mitään tapaa estää spammia? Miten niin ei ole? Mulla on mun domainissa osoite openpgp@ ja important-openpgp@ ...
1) Openpgp osoite tarkistaa, viesti on salattu niin, että sen pystyy purkamaan mun salausavaimella.
2) Important osoite tarkistaa, että viesti on allekirjoitettu avaimella jonka olen merkinnyt luotetuksi.
Ei muuten ole tullut koskaan yhtään spammia läpi, kumpaankaan osoitteista, vaikka olen yli 10v odotellut sitä ihmettä. (Edit: 15 vuotta)
Kukaan ei siis selvästi geneerisesti lataa kaikkia pgp avaimia jotka on julkisesti esillä netissä ja lähetä niihin spammia. Toisaalta, voisin ihan itse tehdä sen, mutta jollain sellaisella viestillä joka vaan herättää hilpeyttä ja keskustelua. Voisi olla kivaa, ihan verkottumisen nimissä. Kun laittas vaan morot, löysin sun avaimen, mitä kuuluu viestin bulkkina kaikille.
Viimeksi muokattu: