Tietokoneesta 4K HDR + 60Hz televisioon

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
373
Ongelma siis sellainen, että yllämainittu kombinaatio ei sitten millään tunnu olevan mahdollinen.

Laitteisto:
Televisio LG 55UJ750V
Tietokone: 6700K + Strix 1080Ti jne.

Vedon pituus on siis noin neljä metriä joten viiden metrin HDMI -kaapeleilla olen tuota yrittänyt, sekä muutamilla 3M kaapeleilla.

Testissä ollut nyt jo kuusi erilaista HDMI 2.0 ja 18gbps speksattua kaapelia, mm. viimeisenä Club 3D -kaapeli 5M, jonka kanssa ei myöskään onnistanut. Testattu myös arvokkaampaa Monsterin Gold tms. 5m -kaapelia, jolla ei myöskään mennyt läpi. Myös 3M kaapeleita testattu ilman tulosta.

Televisiossa on siis erikseen Ultra HD Deep Colour asetus jokaiselle HDMI -portille ja ne on laitettu päälle. HDMI -piuha on sijainnut porteissa 1 & 2, joista 2 on myös ARC.

Mitä on saatu läpi?
  • 4K 60Hz ei HDR, eli taitaa olla 4:2:0 ja 8bit?
  • 4K HDR 4:2:2 12bit asti 30Hz -->
  • 4K HDR RGB 8bit 30Hz
Windowsin HDR mode asettaa siis alhaisimmillaan värit 4:2:2 ja 10bit. Tämä ei mene läpi edes 59, tai 50Hz. Vain 30.

Onko tuo viiden metrin veto edes mahdollinen? Miksi luen täällä ihmisten laittamia kommentteja että noilla halvoillakin kaapeleilla menee kuva läpi?

Jos jollakulla olisi henkilökohtaista kokemusta tästä kombosta ja pituudesta, olisi mahtavaa kuulla.


E: Alkaa tämä värkkäysinto loppumaan, joten kerralla parempaa? Ebaysta DTECH 15 ft Fiber Optic HDMI 2.0 Cable
Ovatko nuo Fiber Optic -kaapelit hintansa veroisia? Kys. oli halvin minkä löysin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 748
Minulla oli ongelmana että peleissä sai vain 30 fps jos resoluution laittoi isommaksi kuin 1920x1080 ja luulin että johtui HDMI kaapeleista niin ostin pari erillaista kaapelia mutta ongelma taisikin olla vahvistimessa joka on liian vanha kun siinä on vain HDMI 1.4 liitännät.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
373
Minulla oli ongelmana että peleissä sai vain 30 fps jos resoluution laittoi isommaksi kuin 1920x1080 ja luulin että johtui HDMI kaapeleista niin ostin pari erillaista kaapelia mutta ongelma taisikin olla vahvistimessa joka on liian vanha kun siinä on vain HDMI 1.4 liitännät.

2.0 löytyy kummastakin päästä, ei vaan ole tuo kaapelilotto oikein lähtenyt vetämään.

Naurettavaa että vuonna 2018 tällainen voi vielä olla ongelmana.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 511
Eikös tuo HDR vaadi uudemman prossun?
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 511
Ei se prossusta kiinni ole. Joku asetus pielessä.
Tähän olisi hyvä saada lisäselvitystä. Tarkoitan streamauspalveluja kuten Netflix. Monessa paikassa sanotaan että vaatii Kaby Laken vähintään (DRM takia) mutta Netflixin omillakin sivuilla on vähän ristiriitaista tietoa.
AP ei kertonut mitä haluaa katsoa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
373
Haluan yleensäkin saada 4:2:2 10bit 4K 60 hertsisenä tuonne telkkariin asti. Tällöin winukan HDR-mode menee päälle. Käyttöä löytyy sitten leffoista sekä peleistä ja mahdollisuuksien mukaan noista streamauspalveluista. Noilla asetuksilla myös televisiossa menee päälle HDR-moodi tms. mutta kun tällähetkellä noihin on päästy vain 30Hz.

Tuolla 4:2:0 sämpläyksellä televisio ei näytä olevan HDR-tilassa, koska Windowsin HDR-tila ei myöskään ole käytössä.

Jos tämän kaiken olen oikein ymmärtänyt, niin HDR vaatii HDR-signaalin tms. (huonosti selitetty) joka lähtee vain jos Winukasta on tuo HDR-tila päällä?

LG How-to & Tips: Using HDMI ULTRA HD Deep Colour on your LG webOS TV | LG U.K.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
127

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 511
Olin väärässä. Tän mukaan tosiaan tarvitsee uudemman prosessorin:
Will there be support for HDR for the 6th gener... |Intel Communities
Tämä on vähän sekavaa. Tuollakin puhutaan Intelin integroidun näytönohjaimen HDR tuesta.
Netflixin sivuilta: https://help.netflix.com/fi/node/55763+&cd=2&hl=fi&ct=clnk&gl=fi
Jotta voit striimata HDR-sisältöä Windows-tietokoneella, järjestelmäsi on täytettävä seuraavat vähimmäisvaatimukset:
Jos käytät Intelin integroitua grafiikkaprosessoria:
  • Vaatii Windows 10:n Creators-päivityksen (versio 1703).
  • CPU: 7. sukupolven Core (i3, i5 tai i7 7xxx tai 7Yxx) tai uudempi prosessori.
  • Näytönohjain: 22.XX.XX-sarja, versio 4708 tai uudempi.
Huomautus:Laitteissa on oltava valmistajan HDR-tuki.
Jos käytät NVIDIAn erillistä grafiikkaprosessoria:
  • Vaatii Windows 10:n Fall Creators -päivityksen (versio 1709).
  • GPU: 1050-, 1060-, 1070- ja 1080-kortit, joissa on vähintään 3 Gt RAM-videomuistia.
  • Näytönohjain: 387.68 (23.21.13.8768) tai uudempi.
Eli ei vaatisi jos on nvidian näyttis.
Kuitenkin jos/kun haluaa Ultra HD tarkkuuden niin se näyttäisi taas vaativan Intelin 7:nnen sukupolven tai uudemman Core CPU:n.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
373
Tämä on vähän sekavaa. Tuollakin puhutaan Intelin integroidun näytönohjaimen HDR tuesta.
Netflixin sivuilta: https://help.netflix.com/fi/node/55763+&cd=2&hl=fi&ct=clnk&gl=fi
Jotta voit striimata HDR-sisältöä Windows-tietokoneella, järjestelmäsi on täytettävä seuraavat vähimmäisvaatimukset:
Jos käytät Intelin integroitua grafiikkaprosessoria:
  • Vaatii Windows 10:n Creators-päivityksen (versio 1703).
  • CPU: 7. sukupolven Core (i3, i5 tai i7 7xxx tai 7Yxx) tai uudempi prosessori.
  • Näytönohjain: 22.XX.XX-sarja, versio 4708 tai uudempi.
Huomautus:Laitteissa on oltava valmistajan HDR-tuki.
Jos käytät NVIDIAn erillistä grafiikkaprosessoria:
  • Vaatii Windows 10:n Fall Creators -päivityksen (versio 1709).
  • GPU: 1050-, 1060-, 1070- ja 1080-kortit, joissa on vähintään 3 Gt RAM-videomuistia.
  • Näytönohjain: 387.68 (23.21.13.8768) tai uudempi.
Eli ei vaatisi jos on nvidian näyttis.
Kuitenkin jos/kun haluaa Ultra HD tarkkuuden niin se näyttäisi taas vaativan Intelin 7:nnen sukupolven tai uudemman Core CPU:n.

Kuitenkin pointtina mulla se, että vaikka Netflix tms. ei antaisi streamata HDR-kamaa, silloin materiaali ei pyörisi HDRränä. Kyllä sen kuvasignaalin pitäisi silti telkkariin asti mennä HDRänä. Netflixin voi sinänsä jättää sikseen, on sitä HDR -kamaa muuallakin, sekä peleissä.

Tuohon asetusongelmaan en itse enää usko, pakko olla kyse huonosta kaapelilotosta. 6. Gen prossut eivät tue HDRrää mutta nythän signaali lähtee näytönohjaimesta, josta löytyy HDMI 2.0.
Ei kuitenkaan mene mun päähän maksaa satasta viiden metrin kaapelista.
 
Viimeksi muokattu:

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 511
Kuitenkin pointtina mulla se, että vaikka Netflix tms. ei antaisi streamata HDR-kamaa, silloin materiaali ei pyörisi HDRränä. Kyllä sen kuvasignaalin pitäisi silti telkkariin asti mennä HDRänä. Netflixin voi sinänsä jättää sikseen, on sitä HDR -kamaa muuallakin, sekä peleissä.

Tuohon asetusongelmaan en itse enää usko, pakko olla kyse huonosta kaapelilotosta. 6. Gen prossut eivät tue HDRrää mutta nythän signaali lähtee näytönohjaimesta, josta löytyy HDMI 2.0.
Ei kuitenkaan mene mun päähän maksaa satasta viiden metrin kaapelista.
Ehkä kannattaisi ensin testata toimivuus lyhyellä kaapelilla jos satut jostain saamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
163
Ei se ainakaan prosessorista ole kiinni, itselläni oled55b7v, 3770k ja gtx1080 niin toimii 4:2:2 10b 2160p hdr 60Hz.
Mulla käytössä 3m 3d club kaapeli, joskus pätkii silläkin eli mennee aika rajoilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
457
Itellä kohta sama rumpa edessä kuhan saa ekan perheen häädettyä viikonlopuks pois kotoa, eli pitäs 6600K + GTX1080 yhistellä KS7005. Saa nähä kerkeekö tuota edes yhtenä viikonloppuna saada toimimaan :rofl:
 
Liittynyt
13.01.2018
Viestejä
195
Itselläkin alkamassa tämä rumba, kun tuli ostettua tuo Procaster 65UNB815H. Näyttiksenä koneessa on 1060 6gb malli jotenka sen puolesta pitäisi se 4K 60hz siirtyä ( Ok, töllö on 50hz paneelilla joten... )

Onko tämä tosiaan mahdollisesti näin kova homma, että pitää alkaa etsimään oikeat bitit ja oikeat 4:2:0 tjs asetuksia koneen hallinnasta? Missä, oi missä ovat ne ajat, kun laitoit vain piuhan kiinni ja painoit nappia niin kaikki alkoi toimimaan :D

Menossa huomenna ostoksille etsimään kaapelia, mutta esim. tämän pitäisi suoriutua tehtävästään? HDMI-kaapeli
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 022
Viestejä
4 227 311
Jäsenet
71 148
Uusin jäsen
sersem

Hinta.fi

Ylös Bottom