Ratkaistu Tietokone kaatuu

Liittynyt
22.01.2021
Viestejä
7
Kysyisin hieman apua vian jäljityksessä.

Kone siis kaatuu idlenä tai vähäisellä kuormalla, mutta esimerkiksi ajettaessa raskaampia ohjelmia tai pelatessa ongelmia ei ilmene. Kaatumisen yhteydessä näyttö siis vain pimenee mustaksi ja kone käynnistyy uudelleen. Event Viewer antaa WHEA 1 ja 18, kuitenkin enimmäkseen WHEA 1. Nyt ongelma on jotenkin kurissa, kun on otettu BIOSin asetuksista Global C-state pois päältä niin kaatuilua ei ilmene. Toki tämä tietenkin vaikuttaa mm. virrankulutukseen, joten ratkaisu ei ole optimaalinen.

Olen yrittänyt mm. Windowsin uudelleen asennusta, virtalähteen vaihtamista, ajurien päivitystä, muistien testaamista, koneen puhdistamista... tuntuu, että alkaa keinot loppumaan. Tietenkin tahnat voisi vaihtaa vielä, mutta lämmöt kyllä pysyy varsin hyvin kurissa.
Itsekseni olen pähkäillyt, että ongelma saattaisi johtua viallisesta prosessorista tai emolevystä. Itse kallistun tässä kohtaa jotenkin prosessorin puolelle, sillä tuo Global C-state tuntuu vakauttavan järjestelmän. Viikonloppuna vien kyllä prosessorin takaisin tutkittavaksi, mikäli syyttävä sormi ei ala osoittamaan muita komponentteja.


Speksit:

Ryzen 5900x
TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
G.SKILL TRIDENT Z 3600 C16
GTX 1080
WDS100T3X0C
WDS500G2X0C
Seasonic 850W FOCUS PX-850

Kättöjärjestelmänä toimii siis Windows 11

Olenko kenties ihan hakoteillä? Kiitos jo etukäteen!
 
Viimeksi muokattu:

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 057
onko muistit tuon 3600?

c-statet ja epävakaat muistin ylikellot (eli XMP) on huono yhdistelmä
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107
Kysyisin hieman apua vian jäljityksessä.

Kone siis kaatuu idlenä tai vähäisellä kuormalla, mutta esimerkiksi ajettaessa raskaampia ohjelmia tai pelatessa ongelmia ei ilmene. Kaatumisen yhteydessä näyttö siis vain pimenee mustaksi ja kone käynnistyy uudelleen. Event Viewer antaa WHEA 1 ja 18, kuitenkin enimmäkseen WHEA 1. Nyt ongelma on jotenkin kurissa, kun on otettu BIOSin asetuksista Global C-state pois päältä niin kaatuilua ei ilmene. Toki tämä tietenkin vaikuttaa mm. virrankulutukseen, joten ratkaisu ei ole optimaalinen.

Olen yrittänyt mm. Windowsin uudelleen asennusta, virtalähteen vaihtamista, ajurien päivitystä, muistien testaamista, koneen puhdistamista... tuntuu, että alkaa keinot loppumaan. Tietenkin tahnat voisi vaihtaa vielä, mutta lämmöt kyllä pysyy varsin hyvin kurissa.
Itsekseni olen pähkäillyt, että ongelma saattaisi johtua viallisesta prosessorista tai emolevystä. Itse kallistun tässä kohtaa jotenkin prosessorin puolelle, sillä tuo Global C-state tuntuu vakauttavan järjestelmän. Viikonloppuna vien kyllä prosessorin takaisin tutkittavaksi, mikäli syyttävä sormi ei ala osoittamaan muita komponentteja.


Speksit:

Ryzen 5900x
TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
G.SKILL TRIDENT Z 3600 C16
GTX 1080
WDS100T3X0C
WDS500G2X0C
Seasonic 850W FOCUS PX-850

Kättöjärjestelmänä toimii siis Windows 11

Olenko kenties ihan hakoteillä? Kiitos jo etukäteen!
Emolevyn biosia kokeiltu päivittää tuoreempaan? C-statet eivät kyllä kulutukseen vaikuta paljoa yhtään...
 
Liittynyt
22.01.2021
Viestejä
7
Joo unohtui tosiaan sanoa, että tässä alkaa olla kahlattuna jo aika määrä eri biosversioita ja nyt niistä on tuorein sisällä :(
 
Liittynyt
22.01.2021
Viestejä
7
onko muistit tuon 3600?

c-statet ja epävakaat muistin ylikellot (eli XMP) on huono yhdistelmä
Aivan en edes tiennyt moista! Tällä hetkellä ei ole kelloja muistissa, mutta jossakin kohtaa kyllä oli. Pitää kokeilla miten toimii ilman! Kiitos
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107
Aivan en edes tiennyt moista! Tällä hetkellä ei ole kelloja muistissa, mutta jossakin kohtaa kyllä oli. Pitää kokeilla miten toimii ilman! Kiitos
Jos kyseessä Samsung B-die muistit niin niille voisi ihan vaan koittaa lisätä jännitettä. Selviää siis noista päälatensseista, jos ovat 16-16-16 alkuiset niin ovat B-die.
 
Liittynyt
22.01.2021
Viestejä
7
Jos kyseessä Samsung B-die muistit niin niille voisi ihan vaan koittaa lisätä jännitettä. Selviää siis noista päälatensseista, jos ovat 16-16-16 alkuiset niin ovat B-die.
Aivan kiitti vinkistä! Alan testailemaan. Oli kyllä ilmeisesti Hynix 16-19-19-39. 1.35v taisi olla vakiojännite kun on nuo profiilit päällä.
 
Liittynyt
22.01.2021
Viestejä
7
Jos kyseessä Samsung B-die muistit niin niille voisi ihan vaan koittaa lisätä jännitettä. Selviää siis noista päälatensseista, jos ovat 16-16-16 alkuiset niin ovat B-die.
Lisätty jännitettä ja nyt näyttäisi siltä, että homma toimii normaalisti. 1.385V taisi olla aikasiemmin mitä olin uskaltanut laittaa lisää, mutta nyt 1.4V niin ongelmia ei ole. Tuli kyllä hölmö olo.
Joka tapauksessa ongelma ratkaistu! Suurkiitos kaikille :thumbsup:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 641
Viestejä
4 207 147
Jäsenet
70 927
Uusin jäsen
enigtastic

Hinta.fi

Ylös Bottom