Tietokone jäätyy ja näytöt menevät mustaksi

Liittynyt
10.02.2023
Viestejä
2
Tosiaan ollut nyt semmosta ongelmaa jo vähän pidemmän aikaa, että pelatessa yhtäkkiä molemmat monitorit menevät mustaksi (ja hyvin pian sen jälkeen kadottavat yhteyden) ja ääni katkeaa kuulokkeista, mutta tietokone on silti päällä. Prossujäähyssä on CPU ja GPU lämmöt näkyvillä ja se jäätyy myös näyttämään samoja lämpötiloja, sekä tietokoneen kaikki tuulettimet (myös gpu) jatkavat pyörimistä samalla nopeudella, kuin jäätyessä. Valot pyörivät myös normaalisti. Vaikka kuinka kauan odottaa ja mitä painelee, niin kone ei siitä enää herää, vaan pitää pakottaa virrat pois joko pitämällä nappia pitkään pohjassa, tai katkaisemalla PSU:sta virrat.

Ongelma on tullut siis ainoastaan pelaamisessa ja peleissä, kuten PUBG ja BF2042, mutta se ei esiinny mitenkään loogisesti. Esim. taas peleissä, kuten Minecraft, CSGO tai Assetto Corsa ei ole ikinä esiintynyt tätä ongelmaa .Joskus voi olla, että koko päivän pelittelyt menevät ilman yhtäkään kaatumista, tai sitten 5 minuutin pelaamisen jälkeen vehje leipoo kiinni. Nykyään vaan tuntuvat jäätymiset olevan huomattavasti yleisempiä, kuin ennen.

Tähän väliin specsit: palikat on ostettu verkkokaupasta aika tarkkaan kaksi vuotta sitten ja suurimman osan ajasta tähän mennessä pyörinyt ilman ongelmia täysin samalla setupilla. Myllyhän on kohtuu tehokas eikä lämmöt ole varmaan ikinä noussut juurikaan yli 80 asteen prossussa tai näyttiksessä, eli suorituskyvyssäkään en kauheasti usko ongelman piilevän.
i9-10900k
Kraken Z73 vesijäähy
32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz DDR4
MSI MPG Z490 Gaming Carbon Wifi
Asus TUF Gaming RX 6900XT
Samsung 980 Pro M.2 2t
Corsair RM850x 80+gold PSU (suositeltu teho näyttikselle)
NZXT H710i case
Päänäyttö Samsung G7 odyssey 32 ja toinen monitori joku Acer 144hz 24,5 tuumanen.
Palikathan tuli sitten ostettua siihen pahimpaan korona-aikaan, kun ei mitään ollut saatavilla ja kaikki maksoi tuhottomasti enemmän, kuin pitäisi.

Sitten miten olen tätä asiaa selvitellyt ja yrittänyt ratkoa: Eli fyysisesti olen tietysti tarkistanut jo pariin kertaan, että kaikki piuhat ja palikat ovat kunnossa, tietokone on puhallettu puhtaaksi pölystä, mistään ei savu nouse yms. Näyttiksen ajurit olen muutamaan kertaan asentanut uudestaan, ihan täysin puhtaanakin asennuksena ja tietokoneen olen forkannut tuloksetta. Tapahtumienvalvonnasta olen etsinyt vikakoodeja tai edes jotain järjestelmätietoja, mutta mitään se ei ole sinne kirjoitellut kaatumishetkeä ennen tai sen aikana. Vasta pakkosammutuksen jälkeen tulee perus lätinät (edellinen järjestelmän sammutus oli odottamaton yms). Kaikki ilmoitukset olen kuitenkin varmuudeksi tarkastanut netistä, eikä niillä pitäisi olla mitään yhteyttä tähän (virheitä, varoituksia tai kriittisiä ongelmia siellähän ei käytännössä edes ole). Virta-asetukset ja BIOS asetukset olen myös katsonut läpi, eikä niistä saa suoraan mitään johtopäätöksiä vedettyä tähän ongelmaan. Näytönohjaimen reset -näppäinyhdistelmät kokeiltu, eikä auta.

Rupeaa vähän tuntumaan siltä, että softaongelmat alkavat pikkuhiljaa olemaan rajattu pois ja seuraavaksi päivitellään rautaa. Takuutahan on vielä vuosi jäljellä, mutta takuukorjauksen kesto on ongelma, kun teen myös päivittäin töitä tällä koneella (uskokaa tai älkää lol), eikä viitsisi jotain osaa heittää takuuhuoltoon kuukaudeksi. En myöskään oikein tiedä, että mitä osia tässä sitten lähtisi päivittämään, kun ongelma ei kauhean selkeä tunnu olevan. Netissä ei oikein kellään vaikuta ihan samanlaista ongelmaa olevan ja ratkaisuksi on löytynyt kaikkien mahdollisten tietokoneen osien päivitykset. Tuntuu hölmöltä, että näinkin hyvään tietokoneeseen pitäisi jo kahden vuoden jälkeen ostella uutta palikkaa, kun ei vehkeet muuten toimi.

Toivottavasti tästä selityksestä nyt saa jotain selvää. Olen ensimmäistä kertaa missään tietokonefoorumilla kysymässä yhtään mitään. Kiitoksia etukäteen jos joku viitsii käyttää hetken aikaansa tähän. Kaikki vinkit ja neuvot ovat tietysti erittäin tervetulleita ja pyrin muistaa vastata kysymyksiin, mikäli semmoisia tähän liittyen tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Listaatko myös, mitä ohjelmia on asennettuna?

Kaikki kellotus/raudansäätö-ohjelmat vaan. Esim. ledien säätö-ohjelma tai vaikka Asus GPU Tweak.
 
Liittynyt
29.01.2020
Viestejä
5
Olen paininut aivan samalta kuulostavan ongelman kanssa jo muutaman vuoden! Aluksi jäätymistä oli kerran kuukaudessa tai jopa harvemmin mutta viime aikoina pahimmillaan se oli pari viikkoa sitten kun konetta ei meinannut päälle edes saada kun se jo jäätyi. Olen vaihdellut rautaa( ssd, ram, gpu) ja aika paljon pyörinyt biossissa. Yksi asia jonka väittäisin auttaneen oli ottaa pois päältä asus A.I overclocking. Kaiken kaikkiaan ongelma ei ole vieläkään täysin tiedossa. Viimeisin asia jonka olen laittanut merkille on että jos johonkin toiseen sähkölaitteeseen kosketaan samassa sulakeryhmässä niin se usein johtaa jäätymiseen. Seuraava askel tutkimuksessani onkin ostaa UPS. Onko sinun kone upsin perässä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Olen paininut aivan samalta kuulostavan ongelman kanssa jo muutaman vuoden! Aluksi jäätymistä oli kerran kuukaudessa tai jopa harvemmin mutta viime aikoina pahimmillaan se oli pari viikkoa sitten kun konetta ei meinannut päälle edes saada kun se jo jäätyi. Olen vaihdellut rautaa( ssd, ram, gpu) ja aika paljon pyörinyt biossissa. Yksi asia jonka väittäisin auttaneen oli ottaa pois päältä asus A.I overclocking. Kaiken kaikkiaan ongelma ei ole vieläkään täysin tiedossa. Viimeisin asia jonka olen laittanut merkille on että jos johonkin toiseen sähkölaitteeseen kosketaan samassa sulakeryhmässä niin se usein johtaa jäätymiseen. Seuraava askel tutkimuksessani onkin ostaa UPS. Onko sinun kone upsin perässä?
Ei se UPS auta, jos ei ole online UPS, ja ei tuossa hintaluokassa. Mieluummin vaihdat PSU:n parempaan.

Kaikki tuollaiset AI Overclocking ja muut emolevyvalmistajan tuunaukset on muutenkin syytä pitää pois päältä.
 
Liittynyt
10.02.2023
Viestejä
2
Mitä en tuossa aloituksessa maininnut, niin eilen tein myös memory diagnosticin ja intelin prossutestin, eikä mitään ongelmia. Tänään päivitin nuo Requiemin mainitsemat M.2 Firmwaren Samsungin Magician softalla ja BIOSiinkin oli tullut uusi päivitys, minkä latasin (viimeisimästä oli jo jonkin verran aikaa). Tämä ongelmahan on muutaman gpu-ajurin aikana tapahtunut, niin ne on mun mielestä sitä myöten testattu ja pelit myös asennettu uudestaan. Tein myös noi cmd komennot.

Mun kone ei oo UPSin perässä. Ainoat monitorointisoftat ovat AMD software adrenalin, missä mulla on näyttiksestä otettu kaikki boostit ja antilagit yms pois päältä. Sen lisäksi mulla on NZXT Cam, mistä otin Game hookingin pois päältä. Se oli ollut päällä.

Nyt on semmoinen tilanne, että tänään parin tunnin pelaamisen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka olen niitä ihan hakemalla hakenut. Aika paljon tullut tehtyä noita fiksejä, niin toivotaan että jos tämä nyt olisi tällä selvä. Ilmottelen jos ongelmat jatkuvat.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 583
Viestejä
4 205 156
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom