Tietokone (i5-12400, Asus H670 emo) kaatuilee oudosti

Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
83
Moi. Kasasin juuri upouuden tietokoneen (otettu käyttöön n. 1-2 viikkoa sitten). Kone on kaatuillut monta kertaa sen jälkeen. Yleensä se tapahtuu niin että kun olen ollut jossain poissa ja tuun takaisin nii tietokone on pimeä ja täysin mykkä. Koneen asetuksissa on (tai oli) display off 10min, sleep 30min. Ainoastaan koneen uudelleenkäynnistys auttaa.

Kerran kävi niin että kaatuminen tapahtui sen ollessa päällä. Kuvaruutu täysin jäätynyt ja jopa kellonaika oli jäätynyt. Ei reagoinut mihinkään muuhun kuin uudelleenkäynnistykseen.

Olen selannut Windows 10 event loggerin läpi enkä löytänyt sieltä mitään vinkkejä mitä olisi voinut tapahtua.

Tein nopean RAM testin Windows 10 Memory Diagnostic toolilla, myös systeemilevy (Samsung 980 Pro SSD) on tehty ainakin Smart check läpi eikä löytynyt mitään.

Hyviä ideoita mikä kaikki voi selittää kaatumisen jos Win10 event logissa ei tapahdu mitään epäilyttävää ennen kaatumis tapahtumaa...? Ulkoista näytönohjainta ei ole vaan näytöt on kiinni emon liitännöissä ja näyttiksenä toimii i5 CPU. Ajurit pitäisi olla uusimmat kuten myös BIOS päivitykset.

Ajattelin toki seuraavaksi ajaa vähän pidemmät testit RAM:lle ja SSD:lle mut ne kestää niin pitkään etten ole ehtinyt vielä tehdä sitä.


Erityisen kummallista on tuo et jopa kellonaika ruudulla on jäätynyt, en muista et mulla olisi aikaisemmin kone kaatunut tolleen. Ei event logissa mitään eikä mitään blue screenejäkään, outoa...


Prossu tosiaan i5-12400 ja emo Asus H670 Gaming D4 tai jotain sinnepäin. Siis tätä viimeisintä Intel sukupolvea. 32GB RAM:a kahdella tikulla. Koneessa on paljon komponentteja ja lisälaitteita kiinni, jotka ehkä myöhemmin jaksan luetella =)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Virtalähde ja näytönohjain? Lisäksi muisteista tarkemmat tiedot.

Emolevy näyttää ylihinnoitellulta ja vähän alle keskitason emolta, mutta kyllä se 65W/117W TDP prosessoria ajelee.

Lisäksi onko se emon jäähylevy kiinni tuossa Samsungissa?
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
83
Virtalähde ja näytönohjain? Lisäksi muisteista tarkemmat tiedot.

Emolevy näyttää ylihinnoitellulta ja vähän alle keskitason emolta, mutta kyllä se 65W/117W TDP prosessoria ajelee.

Lisäksi onko se emon jäähylevy kiinni tuossa Samsungissa?
Näyttiksenä toimii Intel UHD Graphics 730 (eli se joka on i5:n sisällä). Virtalähde on Corsair AX850W (2012). Jäähylevy on kiinni SSD:ssä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Jos virtalähde on vuodelta 2012, vaihtaisin sen, ennenkuin edes lähtisin katsomaan muita komponentteja..

Muisteista sen verran, että jos eivät ole perus-3200MHz kapulat, niin voi olla nikottelua sen XMP-profiilin kanssa joskus.
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
383
Käytäkö asuksen armoury cratea? Jos käytät, mene armoury craten asetuksiin ja sieltä päivityskeskukseen ja katso sen kautta, että kaikki päivitykset on ajan tasalla.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
83
Jos virtalähde on vuodelta 2012, vaihtaisin sen, ennenkuin edes lähtisin katsomaan muita komponentteja..
Ei kai sillä niin väliä ole jos on vanha virtalähde? Toi on kuitenkin yks laadukkaimmista, en mä usko et se on ongelman aiheuttaja.

Itseasiassa tällä hetkellä mulla on sellainen tunne että ongelma saattaa liittyä sleep modeen. Sen jälkeen kun disabloin sen nii ainakaan toistaiseksi kone ei ole vielä kertaakaan kaatunut.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ei kai sillä niin väliä ole jos on vanha virtalähde? Toi on kuitenkin yks laadukkaimmista, en mä usko et se on ongelman aiheuttaja.

Itseasiassa tällä hetkellä mulla on sellainen tunne että ongelma saattaa liittyä sleep modeen. Sen jälkeen kun disabloin sen nii ainakaan toistaiseksi kone ei ole vielä kertaakaan kaatunut.
Vanha virtalähde ei välttämättä tue uusia sleepmodeja.

Ja emovalmistajien bloatpaske kannattaa aina ekana poistaa koneelta, jos kippailua. Niitä softia ei tarvitse mihinkään.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
83
Vanha virtalähde ei välttämättä tue uusia sleepmodeja.
Mulla oli itseasiassa sleepmoden kaa ongelmia jo edelliselläkin emolla (Asus Z77), joka oli samanikäinen virtalähteen kanssa. Se oli myös niin ettei heränny ja sen takia jossain vaiheessa disabloin sleepin.

Siksi aloin tässä itseasiassa miettimään että voisko joku vanha komponentti (esim. LG:n DVD asema joka on tosi vanha, tai sit SATA kovalevyt) aiheuttaa ongelmia sleepin kanssa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 662
Viestejä
4 220 951
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom