Tietojen siirto/kopionti Win 10->Win 11 kun kaksi fyysisesti eri konetta

Eli pitäis mahdollisimman simppelisti siirtää Win 10 koneesta (kone 1) tiedostot, ohjelmat, asetukset jne Win 11 (kone 2). Mikä on mahdollisimman nopea ja simppeli konsti ILMAN että pitää tehdä tilejä (esim Microsoft) tai käyttää pilvipalvelua, eli siirto fyysisen esim. ulkoisen kovalevyn avulle. Koneissa fyysiesti eri rauta alla.
Niin että aina ajureita ja Firefoxin kirjanmerkkejä myöten KAIKKI siirtyisi mahdollisimman vähällä työllä.

Oon hirveän vähän tommosia tehnyt kun omaan koneeseen aina laittanut kaikki puhtaana ja asennellut kaikki aina uudelleen. Nyt kuitenkin pitäisi saada kaikki mahdollisimman vähällä vaivalla niin että KAIKKI siirtyy. Eli kun uudessa koneessa avaan Firefoxin niin vanha tuttu näkymä kirjanmerkkeineen jne. Samoin kaikki asennetut ohjelmat sun muut asetuksineen.

Toimiiko esim. jollain ohjelmalla imagen ottaminen Win 10 koneesta ja ajamalla sen takaisin Win 11 koneessa? Joskus vuonna nakki XP, Win 7 jne tämä ei toiminut koska jos koneissa oli eri rauta alla niin imageilla ei toiminut koska vääriä ajureita jne.

Rautalangastakin saa vääntää

Varmaan tiedätte mitä ajan takaa ja jos modet katsoo että alue väärä niin saa siirtää.

Image win10 koneesta ja palautus uudelle koneelle -> päivitys win11 :D
Niin toi saattais olla mutta taitaa uudessakin olla jo asennettu Win11 joten pitäis jotenkin sössimättä sitä siirtää.. plus että miten noi ajuri sun muu jutut imagella toimii kun eri rauta?

Mahdoton combo olla sössimättä alkuperäistä asennusta ja samalla siirtää "kaikki" siihen päälle. Valintojen maailma.

Back up and restore information in Firefox profiles | Firefox Help tuolla ohjeella hoitaa Firefoxin siirron (jos ei halua heidän Sync-palveluansa käyttää, suosittelisin tosin sitä..)

Kaikki muut softat sitten jollakin seuraavasta:
1) natiivi export/import jos tuettu
2) copypaste kansiot (ei välttämättä toimi)
3) uudelleenasennus + käsikonffaus

Jotain automaatiota tohon voisi tietysti tehdä tulevaisuutta ajatellen, esim wingetillä hakea softat (tai käyttää ninite/chocolatey).

Mä edustan laiskaa näkökulmaa. Mä oon mennyt pahimmillaan Intelistä Amd kokoonpanoon samalla Win 10 asennuksella eli käytännössä ssd vaan uuteen koneeseen ja hyvin se onnistui. Toki aktivoinnin joutui tekemään uudelleen, lisäksi tarpeettomien ajurien poisto ja uusien asennus, mutta se nyt oli odotettavissa ja pieni vaiva. Koneeseen on sittemmin päivitetty Win 11 ja hyvin toimii edelleen.

Jos nyt tekisin vastaavasti, niin poistaisin Revo uninstallerilla ne varmasti epäyhteensopivat ajurit, eli piirisarja, levyohjaimet, lisäksi tapauksesta riippuen verkkokortti, äänikortti, näyttis ym. jonka jälkeen käyttislevy uuteen koneeseen (tai kloonaus ap:n tapauksessa) ja uudet ajurit sisään. Ja siitä päivitys Win 11.

Mä edustan laiskaa näkökulmaa. Mä oon mennyt pahimmillaan Intelistä Amd kokoonpanoon samalla Win 10 asennuksella eli käytännössä ssd vaan uuteen koneeseen ja hyvin se onnistui. Toki aktivoinnin joutui tekemään uudelleen, lisäksi tarpeettomien ajurien poisto ja uusien asennus, mutta se nyt oli odotettavissa ja pieni vaiva. Koneeseen on sittemmin päivitetty Win 11 ja hyvin toimii edelleen.

Jos nyt tekisin vastaavasti, niin poistaisin Revo uninstallerilla ne varmasti epäyhteensopivat ajurit, eli piirisarja, levyohjaimet, lisäksi tapauksesta riippuen verkkokortti, äänikortti, näyttis ym. jonka jälkeen käyttislevy uuteen koneeseen (tai kloonaus ap:n tapauksessa) ja uudet ajurit sisään. Ja siitä päivitys Win 11.
Liian hifiä mulle.. taidan vaan koittaa ottaa Win 10 jonkun varmuuskopion ja palauttaa Win 11 ja loput sitten manuaalisesti. Onneks tossa koneella ei ole edes kuin 64gb SSD joten teoriassakaan ei ole paljon kamaa, varmaan Firefox se suurin työ kun sekään ei tainnut mennä ihan vaan copypastella kansioiden korvaus vaan piti pelleillä joidenkin profiilien vaihtojen sun muiden kanssa..

Liian hifiä mulle.. taidan vaan koittaa ottaa Win 10 jonkun varmuuskopion ja palauttaa Win 11 ja loput sitten manuaalisesti. Onneks tossa koneella ei ole edes kuin 64gb SSD joten teoriassakaan ei ole paljon kamaa, varmaan Firefox se suurin työ kun sekään ei tainnut mennä ihan vaan copypastella kansioiden korvaus vaan piti pelleillä joidenkin profiilien vaihtojen sun muiden kanssa..
Firefoxissa on oma työkalu, joka siirtää kaiken tarvittavan toiseen selaimeen. Jos et halua tehdä sitä Firefox tilin kautta, niin homma on tehtävissä myös kopiomalla profiikansio.

Firefoxissa on oma työkalu, joka siirtää kaiken tarvittavan toiseen selaimeen. Jos et halua tehdä sitä Firefox tilin kautta, niin homma on tehtävissä myös kopiomalla profiikansio.
Profiilikansion viimeksikin muistaakseni kopioin, mutta sitten piti muistaakseni luoda uusia profiileja johon vanhan palautti jne. onnistuu kyllä mutta ei ollut ihan plug and play.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 414
Jäsenet
77 336
Uusin jäsen
Ryppykolo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom