Tieto- ja viestintätekniikan "syventävät" opinnot kotona

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 179
Ensinnäkin, ohjatkaa minut oikealle alueelle jos ei tänne kuulu.

Pohjustuksena vanhempi poika pääsi opiskelemaan alaa ja siis 2. asteen opintoina.

Ajattelinkin kysyä teiltä miten voisin tehdä hänelle tänne kotiin läppäristä jonkinlaisen harjoittelu alustan? Virtuaalikoneet ja -ympäristöt(ei oikein itellä mitään hajua mitä nämä on käytännössä, windows linuxin "sisällä"?) , mitä mie tartten näihin? Erilaisten palvelinten käyttöönotto ja käyttöoikeudet, mites tämä? (kopsattu tuolta opinto-oppaasta nyt muutamia kohtia). Toki jos/kun täällä on alaa opiskelleita vois heittää myös vinkkejä mitä vois tänne kotiinkin toteuttaa jollain tapaa. Niin ja koetteko nyt jälkeenpäin, että niistä oli suuremmin hyötyä opintojen kannalta?

Idea siis olis se, että jos hällä on mielenkiintoa niin voisi harjoitella kotona noita asioita syvemmin. Perus ATK-taidot on hallussa ja ennenkö joku tulee sanomaan, että koulussa opiskellaan ja koulun jälkeen ollaan vapaalla niin juurikin vapaaehtoista omasta halusta tapahtuvaa "opiskelua kotona". Ei tietenkään niin, että koulun jälkeen perse penkkiin ja ala harjoittelemaan!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 582
Vähän riippuen siitä, mitä tarkalleen ottaen pitäisi pystyä tekemään, ainakin osan voi varmaan ihan mielekkäästi hoitaa koneella normaalistikin. Ohjelmointia on todennäköisesti paras harjoitella suoraan mainutulla läppärillä, kun taas esim. palvelinasioiden harjoitteluun taas virtuaalikone voi olla ihan mielekäs ratkaisu.

Virtuaalikoneen kanssa pääsee helpoiten sinuiksi varmaankin lataamalla VirtualBoxin ja esim. Ubuntun imagen. Sitten vain luomaan uusi virtuaalikone VirtualBoxissa (helppo homma pl. osaamisesta riippuen kenties hieman erikoiset asetukset, mutta oletuksilla päässee pitkälle), johon voi sitten "syöttää" ladatun imagen ja asentaa kyseiseen virtuaalikoneeseen kyseisen käyttöjärjestelmän. Virtuaalikoneessa voi sitten tehdä hyvin pitkälti samoja asioita kuin oikeassakin tietokoneessa, ja tavallaan virtuaalikone onkin kuin "tietokone-emulaattori" (jos emulaattorit ovat ajatuksenkaan tasolla tuttuja).

Palvelinjuttuihin en valitettavasti suoralta kädeltä osaa heittää mitään suoraa lähdettä, eikä niihin ihan yhtä lyhyellä tekstillä taida päästä sisään kuin virtuaalikoneisiin. Jollain muulla täällä voisi kenties olla siihen kuitenkin apua.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
414
mun mielestä paras tapa olisi että vedät sen läppärin täysin tyhjäksi ja annat nuoren asennella siihen itse ne ympäristöt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 928
mun mielestä paras tapa olisi että vedät sen läppärin täysin tyhjäksi ja annat nuoren asennella siihen itse ne ympäristöt.
Juu, kone tyhjäksi ja asennelkoon sinne sitten vaikka proxmoxin tai esxi:n ilmaisversion virtualisointialustaksi ja sinne sitten virtuaalikoneita pystyyn tarpeen mukaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 103
Viestejä
4 353 824
Jäsenet
72 592
Uusin jäsen
Suddtwo

Hinta.fi

Ylös Bottom