Thinkpad X1 Carbon 2nd gen. ei lataa akkua

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
70
Ostin käytettynä kyseisen läppärin samalla vikakuvauksella. Saadessani koneen vanha akku oli pullistunut ja ajattelin että sen vaihdolla saisi toimivan koneen. Nyt akun vaihdon jälkeen kone toimii akkuvirralla mutta kun laittaa laturin kiinni niin akku ei lataudu mutta varaustaso ei myöskään laske. Kokeiltu kahdella eri laturilla. Myös Windows 10 sanoo että virtalähde kiinni ja akku latauksessa. Googletellessa ainoa vinkki oikeestaan on ollut tämä akun disablointi biosista muttei ole auttanut
Solved: X1 Carbon "Plugged in, not charging" - Lenovo Community

Olisiko foorumilaisilla kikkoja millä saisi akun latauksen toimimaan?
 
myös laitehallinnasta poistaa akku ohjaimet ja käynnistää kone uudestaan
 
Tutkin hiukan lisää ja akun liittimen pari pinniä oli taipunut niin etteivät ottaneet kontaktia. Taivutin pinnit takaisin niin että ottavat kontaktia ja päivitin BIOSin ja kokeilin myös tuota ohjaimen poistoa. Akku ei kuitenkaan vieläkään suostu latautumaan. Alla pari kuvaa mitä Lenovon Vantage softa kertoo akusta.

E: Voisikohan tyhjä CMOS patteri aiheuttaa tälläistä käytöstä hmm...

Virtalähde kiinni:
upload_2019-10-1_11-50-9.png


Akkuvirralla:
upload_2019-10-1_11-51-26.png
 
Viimeksi muokattu:
Mitä jos laitat kaikki virransäästöasetukset päälle ja käytät akun tyhjäksi jonka jälkeen lataat täyteen? Kaikki mieluiten yhdeltä istumalta.

Tai sitten jo Biosista löytyy "battery calibration", niin ajaa sen läpi. En muista ulkoa, löytyykö Thinkpadeistä sitä.
 
Eikös IBM/Lenovo koneissa ollut joku "akunsäästötila" jossa ladataan oletuksena vain ~50% paikeille jos kone on aina sähköissä kiinni ?
Se kyllä säästää akkua mutta voisi aiheuttaa tuon. Selviää käyttämällä akulla vaikka 20-30% asti ja sitten seinävirrat päälle. Jos lataa vain ~50% tienoille niin asetus on päällä. Jos ei lataa niin akussa tai laturissa (siellä akun sisällä yleensä) voi olla vika.
Varmaan kaikkiin Lenovoihin oli se valmistajan oma virranhallintasofta jonka nimeä en nyt muista jolla tuon ainakin sai säädettyä. Ehkä power manager tai sinne päin.
Vanhalle akulle se kalibrointi kannattaa ajaa.
 
Eikös IBM/Lenovo koneissa ollut joku "akunsäästötila" jossa ladataan oletuksena vain ~50% paikeille jos kone on aina sähköissä kiinni ?
Se kyllä säästää akkua mutta voisi aiheuttaa tuon. Selviää käyttämällä akulla vaikka 20-30% asti ja sitten seinävirrat päälle. Jos lataa vain ~50% tienoille niin asetus on päällä. Jos ei lataa niin akussa tai laturissa (siellä akun sisällä yleensä) voi olla vika.
Varmaan kaikkiin Lenovoihin oli se valmistajan oma virranhallintasofta jonka nimeä en nyt muista jolla tuon ainakin sai säädettyä. Ehkä power manager tai sinne päin.
Vanhalle akulle se kalibrointi kannattaa ajaa.
Omassa lenovossa oli juuri noin että latas muistaakseni N.50% akun.
Jonkun win10 päivityksen yheydessä katosi tuo manager ohjelma.Latasin sen uudestaan koneelle, suraava windows päivitys ja ohjelma taas tipotiessään
 
Eikös IBM/Lenovo koneissa ollut joku "akunsäästötila" jossa ladataan oletuksena vain ~50% paikeille jos kone on aina sähköissä kiinni ?
Se kyllä säästää akkua mutta voisi aiheuttaa tuon. Selviää käyttämällä akulla vaikka 20-30% asti ja sitten seinävirrat päälle. Jos lataa vain ~50% tienoille niin asetus on päällä. Jos ei lataa niin akussa tai laturissa (siellä akun sisällä yleensä) voi olla vika.
Varmaan kaikkiin Lenovoihin oli se valmistajan oma virranhallintasofta jonka nimeä en nyt muista jolla tuon ainakin sai säädettyä. Ehkä power manager tai sinne päin.
Vanhalle akulle se kalibrointi kannattaa ajaa.
Eikös se ohjelma mitä haet ole juurikin tuo Lenovo Vantage ohjelma. Ja asetus "Akun varauksen kynnysarvo" mikä näyttää noissa konefriikin kuvakaappauksissa olevan pois päältä.
 
Eikös se ohjelma mitä haet ole juurikin tuo Lenovo Vantage ohjelma. Ja asetus "Akun varauksen kynnysarvo" mikä näyttää noissa konefriikin kuvakaappauksissa olevan pois päältä.

Lenovo vantage se ei ole, sen muistan. Erillinen "pieni" ohjelma joka näytti ruudulla suunnilleen pyöreältä nopeusmittarilta. Olisko ollut oranssi-musta väritys.
 
Mulla vanhassa t510 ihan sama juttu. 51% stuck, ei lataa ja akku ei anna ulos virtaa, avasin koko akun, kennot oli kuolleet, mutta sain herätettyä ne. Nyt siis kennot ovat elossa, mutta itse akun liittimistä ei tule jännitettä eikä virtaa. En ole vielä pistänyt uutta akkua...
 
Mulla vanhassa t510 ihan sama juttu. 51% stuck, ei lataa ja akku ei anna ulos virtaa, avasin koko akun, kennot oli kuolleet, mutta sain herätettyä ne. Nyt siis kennot ovat elossa, mutta itse akun liittimistä ei tule jännitettä eikä virtaa. En ole vielä pistänyt uutta akkua...

Oletko kokeillut antaa akullesi hyppysähköä? Ei tuo kennojen vaihtokaan mikään iso operaatio ole.

 
Olen koittanut jumpstarttia, kennot ovat ihan fine, ei vain lähde akku pelaamaan
 
onko jokin vinkki jolla nuo akut saa siististä auki ja takas pakettiin
 
Ei varsinaisesti, mulla vaati väkivaltaa kun niitä ei ole tarkoitettu avattaviksi.
 
En ole kyllä tähän mennessä nähnyt läppärin akkua jossa kennot olisivat vain rinnan ja jännite matala. Yleensä kennot ovat sarjassa...

Täytenä akun pitäisi näyttää suunnilleen sitä jännitettä joka kyljessä lukee.

Tuossa ylemmässä videossakin näkyy akun kyljessä 10.8V. Videolla näkyy myös selvästi että paketissa on aina 2 kennoa rinnan ja näitä 3 peräkkäin. Joka välistä näyttää lähtevän valvontapiirin mittajohto ja se keskimmäisessä paketissa oleva pieni valkoinen on lämpötila- anturi.

Mutta jos akkusi näyttää tältä Lenovo ThinkPad X1 Carbon 14 akku (3000 mAh, Musta) niin se on rakennettu ohuista kennoista eikä noista pyöreistä. Siinäkin lukee päällä 14.8V.
Noihin litteisiin voi olla hankalampi löytää vaihtokennoja ja purku voi olla vaikeampi kuin pyöreistä kennoista kootun. Ne litteät ovat myös yleensä vain "pusseja" eivätkä kovakuorisia. Avattaessa pitää varoa ettei taivuta, tee reikiä tai muuten kolhi. Pahimmassa tapauksessa ne on teipattu kuoren toiseen puoleen.
 
Windows päivitykset ajettu joita olikin jonossa aika määrä ja myös asennettu thinkpadin virta ajuri Lenovon siviulta https://pcsupport.lenovo.com/us/en/...1-carbon-type-20a7-20a8/downloads/driver-list

Asentaessa windows päivitystä kone oli akkuvirralla ja ajattelin lyödä laturin kiinni ja kone sammui saman tien. Tämän jälkeen akun varaus oli myös pudonnut 42% -> 7% ja ei tosiaan vieläkään lataa. En tiedä voisiko akku olla kuitenkin epäkunnossa vai onko vaan latauspiiri sökönä koneesta tms.
 
Windows päivitykset ajettu joita olikin jonossa aika määrä ja myös asennettu thinkpadin virta ajuri Lenovon siviulta https://pcsupport.lenovo.com/us/en/...1-carbon-type-20a7-20a8/downloads/driver-list

Asentaessa windows päivitystä kone oli akkuvirralla ja ajattelin lyödä laturin kiinni ja kone sammui saman tien. Tämän jälkeen akun varaus oli myös pudonnut 42% -> 7% ja ei tosiaan vieläkään lataa. En tiedä voisiko akku olla kuitenkin epäkunnossa vai onko vaan latauspiiri sökönä koneesta tms.

Vahva veikkaus on että akku on kuollut, siis kennot. Latauspiirin yhtenä tehtävänä on myös suojaus eli se ei yritä ladata akkua jos kennot ovat menneet pilalle. Sama palikka yleensä myös pitää kirjaa kapasiteetista ja latauksista/kulutuksista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 537
Viestejä
4 539 596
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom