Tein tästä nyt ihan oman aiheen, kun en ilkeä tukkia tuota Jimmsin kaupallista ketjua En myöskään ole varmasti maailman ainut ihminen, joka on tähän asiaan törmännyt, joten ehkä ihan tiedon jakamisenkin vuoksi on selvempi, että tämä on omassa ketjussaan.
Ilmeisesti nykyisin Thermalrightin jäähyjen mukana tulee LGA1151 kannan omaavia emolevyjä varten "Mylar film" muovikalvo, joka laitetaan emolevyn taustapuolelle emolevyn ja jäähdyttimen tukimetallin väliin. En täysin varma ole, mikä tämän tarkoitus on, mutta todennäköisesti suojaa oikosuluilta tms. Lisäksi uusien jäähyjen mukana tulee prosessorin lukitusmekanismin ja prosessorin väliin laitettava muovipalanen, jonka tarkoitus ilmeisesti on keventää jäähdyttimen painon prosessorille ja emolevylle aiheuttamaa kuormaa.
Aiemmin näitä mainittuja tarvikkeita ei toimitettu Thermalrightin jäähyjen mukana ja nyt, kun olisi uusi asennus edessä, olen yrittänyt metsästää näitä osia. Seuraa kysymyksiä:
1. Mistä/miten/mihin hintaan olette mahdollisesti saaneet näitä?
Jimmsillä myytiin ei-oota ja Thermalrightin oma tuki thermalright.com sivulla tarjosi "mounting kittiä" 30 dollarin hintaan postitettuna. Sain vinkin, että kannattaa vielä laittaa saksankieliseltä sivulta kyselyä. Laitoin sähköpostia, mutta en vielä ole saanut vastausta.
2. Miten välttämättömiä nämä osat teidän ymmärryksenne mukaan yleensäkin ovat?
Ovatko LGA1151 kannan emolevyt jotenkin oleellisesti muuttuneet niin, että näiden käyttämättä jättäminen voisi aiheuttaa jotain vaaraa? Olen asennellut muutaman koneen, joissa itse käytin näitä, kun nyt paketin mukana sattuivat tulemaan. Nyt tietysti eri tilanne, jos näitä saa kissojen ja koirien kanssa alkaa metästää.
3. Onhan aiemmin 1155 kannan emolevyyn sovitettu jäädy varmasti yhteensopiva myös 1151 kannan emolevyjen kanssa?
Vahva käsitys että näin on, mutta epäilys heräsi, kun Thermalrightin oma tuki tosiaan tarjosi tätä mounting kittiä, vaikka selvästi kerroin, minkä mallin jäähy on kyseessä ja mihin emolevyyn tulossa ja missä on aiemmin ollut kiinni.
Omassa tapauksessani kyse on siis Thermalright Macho HR-02 rev. A jäähdyttimen sovittamisesta LGA1151 kannan emolevylle ja tähän asennukseen tarvittavista osista. Ymmärtääkseni monissa muissakin Thermalrightin jäähyissä on vastaava kiinnitys, joten tätä voinee soveltaa laajemminkin.
Liitän alle tuolta Jimmsin ketjusta asiaan liittyvät aiemmat viestit:
Ilmeisesti nykyisin Thermalrightin jäähyjen mukana tulee LGA1151 kannan omaavia emolevyjä varten "Mylar film" muovikalvo, joka laitetaan emolevyn taustapuolelle emolevyn ja jäähdyttimen tukimetallin väliin. En täysin varma ole, mikä tämän tarkoitus on, mutta todennäköisesti suojaa oikosuluilta tms. Lisäksi uusien jäähyjen mukana tulee prosessorin lukitusmekanismin ja prosessorin väliin laitettava muovipalanen, jonka tarkoitus ilmeisesti on keventää jäähdyttimen painon prosessorille ja emolevylle aiheuttamaa kuormaa.
Aiemmin näitä mainittuja tarvikkeita ei toimitettu Thermalrightin jäähyjen mukana ja nyt, kun olisi uusi asennus edessä, olen yrittänyt metsästää näitä osia. Seuraa kysymyksiä:
1. Mistä/miten/mihin hintaan olette mahdollisesti saaneet näitä?
Jimmsillä myytiin ei-oota ja Thermalrightin oma tuki thermalright.com sivulla tarjosi "mounting kittiä" 30 dollarin hintaan postitettuna. Sain vinkin, että kannattaa vielä laittaa saksankieliseltä sivulta kyselyä. Laitoin sähköpostia, mutta en vielä ole saanut vastausta.
2. Miten välttämättömiä nämä osat teidän ymmärryksenne mukaan yleensäkin ovat?
Ovatko LGA1151 kannan emolevyt jotenkin oleellisesti muuttuneet niin, että näiden käyttämättä jättäminen voisi aiheuttaa jotain vaaraa? Olen asennellut muutaman koneen, joissa itse käytin näitä, kun nyt paketin mukana sattuivat tulemaan. Nyt tietysti eri tilanne, jos näitä saa kissojen ja koirien kanssa alkaa metästää.
3. Onhan aiemmin 1155 kannan emolevyyn sovitettu jäädy varmasti yhteensopiva myös 1151 kannan emolevyjen kanssa?
Vahva käsitys että näin on, mutta epäilys heräsi, kun Thermalrightin oma tuki tosiaan tarjosi tätä mounting kittiä, vaikka selvästi kerroin, minkä mallin jäähy on kyseessä ja mihin emolevyyn tulossa ja missä on aiemmin ollut kiinni.
Omassa tapauksessani kyse on siis Thermalright Macho HR-02 rev. A jäähdyttimen sovittamisesta LGA1151 kannan emolevylle ja tähän asennukseen tarvittavista osista. Ymmärtääkseni monissa muissakin Thermalrightin jäähyissä on vastaava kiinnitys, joten tätä voinee soveltaa laajemminkin.
Liitän alle tuolta Jimmsin ketjusta asiaan liittyvät aiemmat viestit:
Saako Jimmsin kautta näitä Thermalrightin HR-02 Macho jäähylle tarkoitettuja "Mylar film" kalvoja sekä prossun ja emolevyn lukitusmekanismin väliin tulevia "spacereita". Näillä nimillä esiintyvät Thermalrightin omilla sivuilla
Oman Machon mukana ei noita aikanaan tullu mutta nyt pitäisi asentaa kyseinen jäähy LGA1151 kantaan ja näissä tarvitaan nykyään noita. Ilmeisesti kuuluvat nykyään Thermalrightin jäähyjen mukaan uutena.
Moikka! Meidän huollolla ei valitettavasti ollut näitä enää myydä, joten varaosia voi kysellä suoraan Thermalrightilta: Contact us – Thermalright
Itselle tuli noin viikossa thermalrightilta kun kyselin am4 kiinnikkeitä ja spacereita ja kumipehmusteita jäähyn ja tuulettimen väliin. Ja kaikki tuli ihan ilmaiseksi. Hyvää palvelua sieltä päästä. Silloin piti vaan laittaa kuitti/todistus että on ostanut am4 emolevyn
Tuli asiaa kysyttyä ja sain viestin että veloittaisivat postikuluja peräti 30 dollaria. Melkein uuden jäähyn postitettuna saa jo tuolla. Tulikohan asia siellä oikein ymmärretyksi.
Varmistan vielä että eikö Jimmsiltä löytyisi edes vaikka pelkkää tuota mylar kalvoa?
Itse muistaakseni olin yhteidessä heihin thermalright.de sivuston antaman support e-mailiin ja vastaus tuli muistaakseni thermalright.tw osoitteesta. On jo pari vuotta aikaa. Aika erilainen toi sun saama vastaus kun minulla oli tosi hyvä kokemus tuo. Kokeile laittaa vielä johonki toiseen support maili osoitteeseen.
Edit. Käyppä laittamassa sieltä thermalright.de sivustolta yhteydenotto. Sen sivuston saa englannin kieliseksi ylä vasemmalta
Viimeksi muokattu: