The Talos Principle 2

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SiB77
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 396
1200x630.jpg


Julkaisu 2 Nov, 2023


Ykkönen tulikin pelattua kauan sitten + lisärit. Nyt tulee lisää töitä harmaille aivosoluille. 26€ promobundle ja saa ykköspelin kaupan päälle.
 
Tämä on mulle jopa vuoden odotetuin peli. Tai siis itse asiassa hyvin monen vuoden. Ykkönen (+ Road to Gehenna) oli metafyysinen kokemus tavalla, johon ei ole mikään muu peli yltänyt. Jäi elämään päähän niin vahvasti, että soundtrackia on tullut pyöriteltyä taustamusana vähän väliä ja kaikenlaisia Talos Principle -filosofiapohdintojakin kuunneltua. Puzzlet oli vaikeustasoltaan aivan nappiin itselleni (tähdet erityisesti), ja niiden pohdinnassa ei tullut koskaan varsinaista turhautumista, koska atmosfääri oli jotenkin niin rentouttava. Säännöllisestä googlettamisesta huolimatta olin missannut kesäisen teaserin, joten kiivas odotusvaihe ei muodostunut nyt kovin pitkäksi. Pommin varma ennakkotilaus, vaikka olen vakaumuksellinen pelien ennakkotilausten vastustaja.
 
Tästähän on demokin jo saatavilla, menee kyllä ehdottomasti ostoon. Road to Gehenna jäi aikoinaan kesken, kun siellä oli muutama vähän haastavampi puzzle, eikä luonto antanut googlettaa ratkaisua. Demon perusteella voisi kuvitella tämän olevan enemmänkin lisälevy, kuin jatko-osa, mutta tuon "trailerin" perusteella sentään jotain uuttakin on keksitty

edit. Heh, olikin ns. prologia nuo ykkösen puzzlet.
 
Viimeksi muokattu:
Demon perusteella melkoinen tuotos tulossa. Puzzlet liian helppoja, mutta niin ne oli ykkösenkin alussa. Maisemat tajunnanräjäyttäviä, tarinakoukku ei ainakaan alkuun napannut.

En ole ihan niin innoissani robottien kaupungista ja siellä pyörivistä NPC:istä, puhumattakaan pulmasaarella korvanappiin papattavasta apurista. Ensimmäisen pelin majesteettinen yksinäisyys oli elintärkeä osa sen tunnelmaa. Toivottavasti NPC:t osaavat pitää turpansa kiinni silloin, kun oikeaa sanottavaa ei ole. Budjetti on selvästi kymmenen kertaa isompi kuin viimeksi, enkä ole ollenkaan varma onko se pelkästään hyvä asia.

Ensimmäisestä Talosista olen samoilla linjoilla @specops :in kanssa. Se on kaikkien aikojen lempipelini, New Vegasin ohella. Odotukset jatko-osaan on kyllä kovat mutta hiukan myös hirvittää. Jumalpelin ainekset on koossa, mutta ettei vain kakku palaisi uunissa?
 
Julkaistaan tänään suomen aikaan kello 20:00. Pari tuntia vielä pitää odotella.
 
Neljän tunnin perusteella voi olla yhtä kova kuin ykkönen! Eri tyylinen kyllä, mutta huomasin tykästyväni pelin sosiaalisempaan otteeseen. NPC:ille höpinä oli alkujärkytyksen jälkeen kivaa, tarkemmin ajatellen nehän ovat vain korvanneet ykkösen terminaalit. Alun kaupungissa haahuilu tuntui vähän tahditusrikkeeltä, mutta en voi valittaa kun se oli vapaaehtoista.

Tarina herättää paljon mielenkiintoisia kysymyksiä. Pelin kohtalon ratkaisee se, minne se menee. Olen todella innoissani ja kiroilen tätä kirjoittaessa sitä, että huomenna on työpäivä ja pelaaminen on pakko keskeyttää nukkumisen takia.
 
Pari ekaa tornia takana. Tuosta voi katsoa miten ratkaisin yhden kentän. En siis aikasemmin ollut tuota nähnyt eli siksi välillä pitää pysähtyä funtsimaan:

 
Miten tässä pystyy resetoimaan puzzlen, jos on hallussa niitä sparks-tokeneita? Kun mielestäni ennen kuin mulla oli yhtään niitä tokeneita niin siinä puzzlen Prometheus-terminaalissa oli vaihtoehto resetoida puzzle, mutta nyt on vaihtoehtona vain puzzlen skippaaminen.

Edit: menun "restart checkpoint" näytti toimivan.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tässä pystyy resetoimaan puzzlen, jos on hallussa niitä sparks-tokeneita? Kun mielestäni ennen kuin mulla oli yhtään niitä tokeneita niin siinä puzzlen Prometheus-terminaalissa oli vaihtoehto resetoida puzzle, mutta nyt on vaihtoehtona vain puzzlen skippaaminen.
Pidä X:ää pohjassa. HUOM! Taitaa resetoida koko kartan, eli varo jos on kesken esim. jotain niihin bonustähtiin liittyvää juttua.
 
Kannattaa muuten ottaa kompassi pois päältä, tai ainakin kysymysmerkit pois. Se vie löytämisen ilon. Tärkeät paikat löytää suht helposti ilmankin, tähdet ja tulet on merkitty isoilla patsailla ja tienviittoja on kaikkialla.
 
Kylläpä maistuu tämä. Harvoja pelejä ostanut heti julkaisussa. Nyt pelikellossa vajaa 19h ja 9 saarta kahlattu läpi. Normi ja lost puzzlet tehnyt kaikista tähän mennessä. Tähtiä en ole jaksanut kaikkia kerätä. Vaikeustaso on tuntunut ihan kivalta. Alkuun aina helppoja, joissa uudet mekaniikat opetetaan, mutta lähes kaikilla saarilla jokunen puzzle, joita saa tosissaan miettiä.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä ollut loistava peli. 24 tuntia jo takana ja vähän yli puolet vasta pelannu, saaret on tullut koluttua aika tarkkaan pari tähteä jäi kuitenkin vielä saamatta.
Grafiikka asetuksia ja käynnistys cvareja tullut testailtua myös.

Lähinnä rakeinen sumu häiritsi mutta Engini.ini tiedostoon lisäsin nämä niin rakeisuus ei niin häiritsevää ole enää.
Koodi:
r.FastVRam.VolumetricFog=1
r.VolumetricFog.Jitter=1
r.VolumetricFog.TemporalReprojection=1
r.VolumetricFog.UpsampleJitterMultiplier=0.66
r.VolumetricFog.HistoryMissSupersampleCount=16
r.VolumetricFog.ConservativeDepth=0
r.VolumetricFog.HistoryWeight=1
Suurin vaikutus tuolla UpsampleJitterMultiplier arvolla. 0.25 kuvissa ehkä hienoin mutta oli liikkuesa tosi häiritsevän näköinen ainakin ilman noita muita CVAReja. Arvot yli yhden taas tuntui rikkovan koko sumun ja 1 taitaa olla oletus.
jitter1.png
Jitter0.75.png

Jitter0.5.png
Jitter0.25.png
 
Mulla 19 tuntia ja 8/12 aluetta koluttu läpi. Matkalla lähes kaikki tähdet kerätty ja kaikki puzzlet ratkaistu (yksi jäi pitemmäksi aikaa tekemättä, mutta tajusin ratkaisun kun pyörittelin sitä päässäni tunteja myöhemmin). Yhtään Prometheuksen tulta ei ole vielä tarvinnut käyttää, ja otin kompassin pois päältä melko alkuvaiheessa.

Aivan timanttinen peli, voi jopa ylittää edeltäjänsä. Odotan pelonsekaisin tuntein tarinan loppua. Jos se on hyvä, Talos 2:sta tulee uusi kaikkien aikojen lempipelini.
 
Kaikki 12 aluetta pelattu perus- ja lost puzzlien osalta. Steamin pelikello näyttää vajaa 25h, pelin sisäinen jonkin verran vähemmän. Taisi olla IGN:n arvostelu, jossa valitettiin viimeisen saaren vaikeuskäyrän raketinomaisesta noususta, mutta ei tuolla tainnut sen enempää aikaa tuhraantua kuin aiempiinkaan. Toki tutoriaalitason puzzlet tuolta puuttui, kun välineissä palattiin perusasioiden äärelle, mutta ihan sopivan haastavia ne tehtävät mielestäni oli. Ihan innolla odottelen jo pääsyä kultaisten ovien taakse. Tähtiä en ole edelleenkään jaksanut kaikkia kerätä. Sphinx- ja Pandora-tähdet vielä menee, mutta Prometheuksen pallon perässä juoksu tuntuu puuduttavalta.
 
Semmoset vajaa 60h siinä hurahti ja peli 100% läpi. En tiedä paljon tuosta on varsinaista peliaikaa, mutta yhtäkään puzzlea en skipannut.

Oli kyllä hyvä peli, mutta ei ehkä ykkösen voittanutta kuitenkaan. Tarinallisesti ihan tykkäsin teemasta ja vaihtelusta ekaan osaan. Filosofia edelleen vahvasti läsnä mutta ihan eri näkökulmasta. Joitakin ilmeisesti ärsyttänyt jatkuva puhelu muiden hahmojen kanssa mutta mielestäni se oli just kivan erilaista ja sopi teemaan.
Tykkäsin uusista puzzle-mekaanikoista, mutta puzzlet tuntui paljon suoraviivaisemmilta ja yksinkertaisemmilta. Tosin saattaa vaan tuntua siltä, kun ykkösen pelanneena mekaniikat on niin tuttuja. Muutamassa jäin pahemman kerran jumiin, mutta aina ennemmin tai myöhemmin tuli se eureka-hetki ja menikin sitten samantien läpi.
Sitten esim. tähtihaasteet on joka kentässä samalla kaavalla, kun ekassa niitä piti oikeasti etsiä. Kentät oli aivan liian isoja ja kului tuhottomasti aikaa vaan ees-taas juoksenteluun. Osaan kentistä oli selvästi panostettu enemmän kuin toisiin. Koin myös että graafisesti tää on jopa huonompi kuin ykkönen paikoitellen, ja suorituskyky laskenut murto-osaan edellisestä. Kentästä riippuen ihan vitutti miten paljon oli nytkähtelyä ja piti jatkuvasti rämpätä asetuksia alemmas että pystyi siedettävästi pelaamaan. (Oma setuppi 8700k + 3070 ti + 32gb RAM)

Kauheasti myös erilaisia graafisia bugeja, varjot, ruoho ja sumu etenkin rakeilee, vilkkuu ja näyttää low-res paikoitellen. Kun käynnistin TTP1:n tämän jälkeen, ihan hämmästyin miten terävältä peli näyttää ja miten hyvin se pyörii, vaikka ikä vähän muuten näkyykin. Mut jos jatko-osa näyttää paskemmalta ja pyörii huonommin ellei käytössä ole ihan viimesintä huutoa oleva setup, niin metsään mentiin ja pahasti tämän suhteen.

Mutta kuitenkin vahva suositus pelille ja DLC:tä odotellessa.
 
Unreal Engine 5 tuntuu kyllä enemmän downgradelle omastakin mielestä. Serious Enginessä oli aika paljon asetuksissa customointi vaihtoehtoja eikä tarvinnut netistä etsiä pelimoottorin nippeli listoja jos halusi tarkemmin asetuksia muokata.
 
Läpi. Kahteen kultapulmaan en keksinyt ratkaisua ja piti käyttää Prometheuksen tulia. Muut sain kuitenkin tehtyä ja sitä myötä paremman lopun. Kaksi tähteä jäi myös keräämättä.

Uskomattoman hieno peli, parempi kuin ensimmäinen.
 
Jokos tässä on VR-tuki? Ja toimiiko se miten hyvin jos on? Ekassa oli aika päräyttävä kuunnella sitä Jumalan paasausta taivaista. Aivan kaikki maisemat ei kestänyt hirveän tarkkaa katselua mutta se välimeren maisema oli kyllä tosi nättiä vaeltaa.
 
Jokos tässä on VR-tuki? Ja toimiiko se miten hyvin jos on? Ekassa oli aika päräyttävä kuunnella sitä Jumalan paasausta taivaista. Aivan kaikki maisemat ei kestänyt hirveän tarkkaa katselua mutta se välimeren maisema oli kyllä tosi nättiä vaeltaa.
Ei ole VR-tuesta kuulunut vielä mitään, mutta eiköhän sellainen joskus ole tulossa.
 
Liittyy south 2 -kenttään, älä katso jos et ole tehnyt kaikkia puzzleja ko. kentästä (gold puzzle pois lukien):

Mihin tuota kuvassa punaisella ympäröityä platformia käytetään? Tai miten? Oikeassa reunassa on vihreällä ympyröity vastaava jota käytettiin Pandora-puzzlessa, mutta tuolle toiselle en ole keksinyt miten siihen saisi Gravshifterilla osoitettua. Kuva otettu siis Pandora-patsaan juurelta.

IMG_20231116_194349.jpg
 
Mihin tuota kuvassa punaisella ympäröityä platformia käytetään? Tai miten? Oikeassa reunassa on vihreällä ympyröity vastaava jota käytettiin Pandora-puzzlessa, mutta tuolle toiselle en ole keksinyt miten siihen saisi Gravshifterilla osoitettua. Kuva otettu siis Pandora-patsaan juurelta.

IMG_20231116_194349.jpg
Koriste, salaisuus tai unohtunut assetti. Kaikki kentän tähdet saa ainakin kerättyä ilman sitä.
 
Koriste, salaisuus tai unohtunut assetti. Kaikki kentän tähdet saa ainakin kerättyä ilman sitä.
Joo niin sai. Vähän mälsää jos on joku tuommoinen, mutta en kyllä myöskään nähnyt, että siellä kielekkeellä mitään ihmeellistä voisi edes olla.
 
Reilu 28h meni vetää kaikki puzzlet läpi. Tähtiä ei tullut kerättyä kuin vaivaiset 3, koska suurin osa jostain sinisten savujen jahtaamisista maistui vähän puulle. Hieman kyllä mietityttää että minkälaisia erilaisia loppuja tässä nyt siis olisi, ja että onko niiden näkemiseen käytännössä muuta keinoa kuin kahlata kaikki uusiksi läpi...

Tuntui että tämä oli aika reippaasti ykköstä helpompi. Vastaan ei tullut montaa puzzlea mitkä olisi tarvinnut jättää siltä istumalta kesken, ja palata myöhemmin ratkomaan.
 
Sain runsaat 40 tuntia kulutettua tähän aikaa, kun puzzlet, tähdet ja muut kysymysmerkit keräsin... Marraskuussa aloittelin ja aina välillä pätkissä.

Loistava hinta/kulutettu tunti-suhde uudelle pelille (maksoi alle 30e).
ps. on muuten selvästi prosessorivetoinen, kun 4090:lla varustetulla kokoonpanolla tuuletin äänessä ja saa kämppään lisälämpöä. Kannattaa harkita tällaisille pakkasjaksoille. Onhan se samalla myös sitä kiertotaloutta, kun lisälämpöä ei tuoteta esim. sähköpatterilla.
 
Pidin tauon ja pari päivitystä tuli. Tuuttasi aika monta tallennusta takaisinpäin. Ehkä odotan että päivittävät savepointit takaisin. Koska ainoa asia mikä pelissä ärsyttää on mennä pitkän matkaa takaisin, painaa nappia, mennä takaisin, painaa nappia ja toistaa tuo 3-4 kertaa. Ärsyttää edes takaisin juokseminen! Hyvin lähellä että muokkaan sprinttinopeuden 10x nopeudelle.
 
Hauskaa on ollut mitä nyt tuntee itsensä välillä vielä normaalikin typerämmäksi, 3 ekaa aluetta mennyt vasta.

Nätti peli mutta kentissä sais olla jotain tuulta tms kun on niin staattisen näköistä kasvillisuus.
 
Aloitin pelaamaan heti julkkarista pieninä annoksina, ja tänään meni läpi. Kaikki puzzlet, tähdet ja kymmenen ihmisartifaktia ilman mitään kiirettä tai apuja tehty, about 56 h kaikkiaan. Vissiin artifakteja on enemmänkin, mutta tuolla sai achievementin niin saa riittää. Juoksemista edes takaisin oli jo jonkin verran enemmän kuin olisin välittänyt, ja niitä kipinöitä en edes harkinnut lähteväni etsimään. Kahdesta puzzlesta näkyy saavan achievementin eri ratkaisusta, ne pitänee jossain vaiheessa kopaista vielä.

Kokonaisuutena todella hieno peli, ei ykköstä parempi mutta ei juuri huonompikaan. Pääosin vaikeustaso tuntui ykköstä helpommalta, muutama suht mukavan kimurantti oli joukossa, mutta yksikään ei ollut turhauttavan vaikea. Olisi saanut edes kultaisissa olla joku sellainenkin. Tarina oli ihan hyvä, mutta ei aiheuttanut samanlaista mielikuvistuksen mukaan heittäytymistä kuin ykkösessä. Voi johtua siitä, että ääninäyttelyä oli niin paljon enemmän. Puhtaasti teksteihin perustunut ykkösen narratiivi rakentui hitaammin mutta kokonaisvaltaisemmin. Outoa kyllä, edes sitä sosiaalisen elämän fiilistä ei tullut yhtä vahvasti kuin ykkösen Road to Gehennassa, vaikka tässä oltiin olevinaan osa isompaa porukkaa.

En ole lukenut pelistä mitään julkaisusta alkaen, koska en todellakaan halunnut tietää kenenkään muun mielipiteitä, saati spoilereita. Näyttää tästä tykätyn aika tavalla, ja aika samoja näkemyksiä muillakin kaikkiaan. Onko tämän DLC-suunnitelmista kuulunut mitään? Kolmososaahan tuossa kakkosessa kyllä alustettiin aika vahvasti, ja skaala maalattiin aika massiiviseksi. Toivottavasti eivät liikaa lihota, mieluummin samaa skaalaa oleva peli kymmenen vuoden sisällä kuin eepos kahdenkymmenen.

Teknisesti huonompi kuin ykkönen, UE:n nykimiset oli ajoittain jopa pahiten eläytymistä haitannut tekijä. Eikä tämä edes niin oleellisesti paremman näköinen ollut. Ihan nätti, mutta ei yhtään vau-efektiä.
 
Nyt Steamissa ale kaikista TTP-franchisen peleistä:

 
Aika kallis lisäri koska pääpeli oli oman ostohistorian mukaan 23,48e, muistaakseni ennakkotilattuna. Pakko silti ostaa, sen verran hyvä peli
 
Lisäristä viimeinen osio menty kohta läpi ja voin sanoo ettei oma äly riittänyt melkeen kaikkiin pulmiin. En ole 30 vuoden pelaamisen aikana koskaan törmännyt näin kovaan vaikeuteen, vaikka edellinen Talos menty lisäreineen läpi, monet FromSoftin pelit läpäisty ilman Googlea ja esim. Returnal mikä oli pirun vaikea. Voin sanoo et huhhuh. No jos kehittäjätkin sanovat puzzleja äärimmäisen vaikeiksi, niin sitä ne todellakin olivat.

No ensimmäisessä osiossa ihan parin jutun takia jouduin netissä käymään ja toisessa osiossa pärjäsin ihan ite kun ne eivät nyt niin pahoja olleet. Viimeinen oli jotain ihan muuta.

Tämä kuuluu ihan heittämällä kaikkien aikojen Top5 peleihin. Ei voi kun ihmetellä mitä sieniä pelin tekijät ovat popsineet ku näin tajunnanräjäyttäviä puzzleja on tullut niille edes mieleen, ja vielä jostain Kroatiasta, täh?

Hienoa työtä Croteam!!!
 
Oli kyllä todella mukava palata Talos 2:n kauniiseen robottiutopiaan. Optimismia tarvitaan näinä aikoina.

2/3 lisäristä pelattu. Aavikkokartta oli visuaalisesti vähän yksitoikkoinen, mutta laserpuzzleista olikin näköjään otettu irti kaikki mahdollinen. Ensimmäinen kerta kun joutui pohtimaan laserin voimakkuutta, vaikka kai nämä samat mekaniikat on olleet mukana jo ekasta pelistä lähtien. Kaikki puzzlet meni läpi ilman apuja, mutta kultapulmiin olin ihan hilkulla käyttää niitä prometheus-liekkejä. Ne ratkesi lopulta enemmän yritys-erehdys-periaatteella kuin logiikkaa käyttämällä. Ei siellä kovin montaa paikkaa ollut johon sai laserin iskettyä.

Lomasaari olikin sitten mukavan letkeä. Pulmat oli keskitasoa, lukuunottamatta yhtä ihan alkupään huonetta (vihreä 3 tai 4, alla) joka ei ratkennut sitten millään. Pääsin lopulta läpi huijaamalla eli veivaamalla ylimääräisen laserin sisään naapurihuoneesta. Muuten tosiaan ei mitään pelinpysäyttäjiä, ja varsinkin kultapulmat oli yllättävän helppoja. Samaa tasoa tavallisten pulmien kanssa. Päävetonaula eli eschermäinen 3D-labyrintti laittoi pääni sen verran sekaisin, että olin kiitollinen matalasta vaikeustasosta.

20240622143108_1.jpg

Tätä sinistä sädettä ei varmaan ollut tarkoitus hakea huoneen ulkopuolelta...

Lopussa kaikki läpi, paitsi tähdistä vain 5/6. Minulla oli viimeistä tähteä varten koodi, vaan ei näppäimistöä, vaikka haravoin koko alueen melko tiheällä kammalla. Eihän peliä näin lähelle sataa prosenttia voinut jättää ja sorruin sitten googlaamaan jutun. Ja joo, olihan se tungettu paikkaan, jota en olisi ikinä löytänyt.

Kolmas osa lähtee tulille huomenna. Hirvittää jo valmiiksi.
 
Jestas kun on vaikeita puzzleja, mutta sitä suuremman voitonriemun niitten ratkaisemisesta saa. Pari vähän iisimpää ollut mukana, jossa pointti oli enemmänkin näyttävyys kuin haaste (Leviathan ja Tidal Lock) ja aika moni huone perustuu samaan perusajatukseen, jossa punainen ja sininen säde on ristikkäin ja ne pitää jotenkin veivata toistensa ohi.

abyssmap.jpg

21/24 ratkaistu, mutta nyt tuli kyllä seinä vastaan. Loput on varmaan pakko luntata mutta haluaisin tehdä sen pelin omilla säännöillä. Saako Into the Abyssissa mistään niitä Prometheus-liekkejä, joilla voi skipata pulman? Pulmahuoneissahan on kuitenkin terminaali sitä varten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 764
Viestejä
4 495 533
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Luopari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom