- Liittynyt
- 18.01.2023
- Viestejä
- 1 254
Juu niissä dialogeissa kyllä kerrotaan asioiden sijainteja. Usein myös karttamarkkerit selitetään sillä, että ne tyypit jotka tietää jonkun sijainnin merkkaavat sen sulle sinne kartalle. Tai sitten kolmas on että sun tehtävänä on seurata jotakuta paikkaan x ja täten saada se sijainti selville. Myös fyysisen konsoliversion karttaa apuna käyttäen voit suunnistaa.Kyllähän tuossa pointtinsa on, onneksi tosiaan map markerin saa pois käytöstä ja vanilla skyrim tehtäviin saa sen yksityiskohtaisemman tehtäväkuvauksen missä sinua neuvottaan missä se kohde on tai minne sinun täytyy mennä.
Tuossa videossa on ihan hyviä pointteja siitä immersion tärkeydestä ja oon samaa mieltä että sitä pitäisi olla enemmän peleissä ihan yleensäkkin. Sitten taas melko hämäriä selityksiä esim "tien kyltit ovan vain proppeja" no ohan ne proppeja mutta niillä on myös käyttötarkoituksensa ja niiden avulla voit suunnistaa pelissä. Esim vamppyyri lordina tai ihmissutena ollessaan kun et karttaa voi avata niin noilla kylteillä löydät jokaiseen yhdeksään suureen kylään mitä pääpelissä on.
Vastaavasti sitten lohareiden linnoitukset (joissa yleensä aarteita) löydät siten kun näet niiden liitelevän taivaalla, jonka avulla voit suunnistella lähimaastoon. Jättien majapaikat löydät katselemalla ihan sitä missä näitä heeboja menee koska ovat isoja, heidän leireissä on myös loottiarkku. Suurin osa luolastojen sijainneista (joissa myös aarteita) löydät joko manuaalisesti, tai sitten ne merkataan sulle kartalle koska aloitit tehtävän ja tehtävän antaja tiesi sen sijainnin samalla yleensä (ei aina) kertoen missä suurinpiirtein se sijaitsee. Muut lootdropit löydät sivuraiteille eksymisellä, sukeltelemalla tai pööpöilemällä ympäriinsä tai kysymällä kyläläisiltä juttuja.
Olen tuon kalunnut 3 kertaa läpi, eka Xbox 360, sittemmin pc:llä modeilla ryyditettynä ja nyt ihan hiljattain jälleen 100% achievement runi Xbox SX:llä eikä yhtenäkään kertana ole ollut ongelmia immersion saamisen kanssa. Omasta mielestä Skyrimin ainut huono puoli on pelin osa kauppalista (busywork) tehtävistä, eli mene paikkaan x, kerää/tapa asia y. Mielestäni tässä on alunperin yritetty jotain MMORPG tyylistä pohjaa pelille jonka jälkeen on otettu takapakkia ja sitten jätetty asiat sikseen. Myönnän sen että ne tehtävämarkkerit saattaa ärsyttää ja samalla tiedostan että ne on ihan ok helpotus. Skyrimissä on lisäreineen ihan hitosti tehtäviä ja osa on vielä grindattavia loputtomia tehtäviä että ihan hyvä vaan että siellä kartassa kerrotaan mikä on mikäkin tehtävä.
Käytännössä tuo on vain tuollainen quality of life ratkaisu, sen sijaan että itse merkkailisit jotain sijainteja kartalle ne tulee automaattisesti sinne koska kuuntelit dialogin ja sait siitä sitten tiedon missä, milloin, miksi ja mihin. Ihanteellisin tietty olisi jos saisit vaikeusastetta säätämällä kustomoida nuo asiat juuri kuten haluat.