Testissä Z370-emolevyt (Asus, Gigabyte & MSI)

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 574



Tutustumme artikkelissa kolmeen noin 200-300 euron hintaiseen Intelin uusia Coffee Lake -koodinimellisiä 8. sukupolven Core-prosessoreita tukevaan Z370-emolevyyn.

Ennen testejä kaikkiin emolevyihin päivitettiin uusin BIOS-versio. Toisin kuin heti julkaisun yhteydessä, kaikki emolevyt noudattivat nyt Intelin määrittelemiä Turbo-taajuuksia eri ytimien rasituksessa, mutta tehonkulutuksen Power Limit -rajoitukset oli edelleen kytketty pois käytöstä.

Käytännön testeissä kuusiytimisellä Core i7-8700K -prosessorilla testattiin emolevyjen suorituskyky sekä tarkkailtiin prosessorin lämpötilaa ja käyttöjännitteitä vakiona. Lisäksi testasimme kaikilla emolevyillä 8700K:n ylikellottamisen 4,9 GHz:iin.

Lue artikkeli: Testissä Z370-emolevyt (Asus, Gigabyte & MSI)

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Onko välit asrockiin katki vai miksi se puuttuu? En edes viitsi lukea ilman tämän hetken kovimmiksi levyiksi osoittautuneen merkin puuttuessa.

Olisihan tuota toki saanut jo kaupastakin.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
105
Onko välit asrockiin katki vai miksi se puuttuu? En edes viitsi lukea ilman tämän hetken kovimmiksi levyiksi osoittautuneen merkin puuttuessa.

Olisihan tuota toki saanut jo kaupastakin.
Onko Asrock tämän hetken kovin mobovalmistaja? Mä oon aina nähnyt ne Asuksen edullisemmilla komponenteilla varustetuiksi kokeellisiksi lankuiksi. Niistä löytynyt usein hauskoja erilaisia ominaisuuksia ja edullinen hinta, mutta en ole ikinä parhaiksi niitä ymmärtänyt.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Onko Asrock tämän hetken kovin mobovalmistaja? Mä oon aina nähnyt ne Asuksen edullisemmilla komponenteilla varustetuiksi kokeellisiksi lankuiksi. Niistä löytynyt usein hauskoja erilaisia ominaisuuksia ja edullinen hinta, mutta en ole ikinä parhaiksi niitä ymmärtänyt.
Muistikellotukset menee asrockilla ihan leikiten parhaiten. 300 euron asus ei pärjää 120 euron asrockille.

Joku virransyöttö ei ehkä ole niin ”digitaalinen”, mutta riittävä kuitenkin.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 194
Muistikellotukset menee asrockilla ihan leikiten parhaiten. 300 euron asus ei pärjää 120 euron asrockille.

Joku virransyöttö ei ehkä ole niin ”digitaalinen”, mutta riittävä kuitenkin.
Onhan AsRock ollut emolevyvalmistajien kärkeä jo Z77-piirisarjasta ja OC Formula sarjasta lähtien. Asuksen Z370-emolevyistä ainoa joka noille pärjää on tämä selvästi kalliimpi Maximus X APEX..:tdown:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 580
Z370 Taichi olisi tosiaan ollut kiva nähdä tässä testissä mukana.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 070
Onko välit asrockiin katki vai miksi se puuttuu? En edes viitsi lukea ilman tämän hetken kovimmiksi levyiksi osoittautuneen merkin puuttuessa.

Olisihan tuota toki saanut jo kaupastakin.
Rahallahan näihin juttuihin pääsee. Asrockilla ei varmaan ole pohjoismaissa samanlaista organisaatiota kuin suuremmilla. Netti on nykyään yksi mainoskanava.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Lähdettä tälle?

Videosta kohdasta about juuri ennen 7min näet miten asrock z370 pro4:lla menee muistit.

Sitten voit vaikka tältä foorumilta etsiä asus maximus x hero:n muistijuttuja. Kukaan ei ole saanut yli 4000 mhz mukaanlukien minä itse.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 574
Onko välit asrockiin katki vai miksi se puuttuu? En edes viitsi lukea ilman tämän hetken kovimmiksi levyiksi osoittautuneen merkin puuttuessa.

Olisihan tuota toki saanut jo kaupastakin.
Z370 Taichi olisi tosiaan ollut kiva nähdä tässä testissä mukana.
Ei ole poikki, ASRockin kiinnotus panostaa Suomen markkinoihin aika ympäripyöreä 0. Itseasiassa meidän suhteiden myötä sieltä olisi ilmeisesti tästä huolimatta Z370-lankku tulossa piakkoin testiin (tarjosivat Fatalityä, pyysin Taichin), joten tehdään jatkotesti siitä :tup:

Myös Apex tullaan testaamaan erikseen tod.näk. samassa yhteydessä ja muistitestihenkisesti.

Rahallahan näihin juttuihin pääsee. Asrockilla ei varmaan ole pohjoismaissa samanlaista organisaatiota kuin suuremmilla. Netti on nykyään yksi mainoskanava.
ASRockin ja Gigabyten markkinointibudjetti Suomessa aikalailla ympäripyöreä 0.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 194
Ei ole poikki, ASRockin kiinnotus panostaa Suomen markkinoihin aika ympäripyöreä 0. Itseasiassa meidän suhteiden myötä sieltä olisi ilmeisesti tästä huolimatta Z370-lankku tulossa piakkoin testiin (tarjosivat Fatalityä, pyysin Taichin), joten tehdään jatkotesti siitä :tup:



ASRockin markkinointibudjetti Suomessa 0 €.
Oisko mahdollista saada vertailuun myös tämä Asus Maxinus X APEX? Ois kiva nähdä on prosessorin kellotuksessa merkittäviä eroja ja ennen kaikkea muistien kellotuksessa samalla muistikitillä. Kahden eri käyttäjän välinen vertailu vaikeaa kun prosessorin ja muistien laatuerot vaikuttaa liikaa.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 574
Oisko mahdollista saada vertailuun myös tämä Asus Maxinus X APEX? Ois kiva nähdä on prosessorin kellotuksessa merkittäviä eroja ja ennen kaikkea muistien kellotuksessa samalla muistikitillä. Kahden eri käyttäjän välinen vertailu vaikeaa kun prosessorin ja muistien laatuerot vaikuttaa liikaa.
Editoin jo ylle eli Apex myös mukana :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 022
Asrockilla on parasta hinta/laatu-suhdetta.

Silti, ärsyttää ihmiset, jotka sanoo, että Asrock tai Asus tai joku muu valmistaja on paras. Jos menee kauppaan ja ostaa esim. halvimman Gigabyten se on aivan varmasti huonompi kuin kaikkien valmistajien 200-300€ emolevyt. Nykyään kaikilla valmistajilla on se 10-30 mallia ja sinne mahtuu joukkoon niitä huonoja malleja, joita myydään puhtaasti mielikuvilla ja brändillä.
 
Liittynyt
03.09.2017
Viestejä
57
Itse vankasti sitä mieltä, että nykyisin kun tätä tietoa joka paikasta on saatavilla, niin kannattaa oikeasti perehtyä emolevyarvosteluihin pitkin internettiä (useita lähteitä/mielipiteitä) ennen lopullisten johtopäätösten tekemistä jos vain ymmärrys riittää. Tätä myötä oon aina tyytyväinen kun näitä artikkeleita ja tietoa saa lukea mm. täältä. Kommenttikentästä löytyy sitten lisäkommenttia jos sisältö ei ole muutoin riittävä eiks niin? :)
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
598
Asrockilla on parasta hinta/laatu-suhdetta.

Silti, ärsyttää ihmiset, jotka sanoo, että Asrock tai Asus tai joku muu valmistaja on paras. Jos menee kauppaan ja ostaa esim. halvimman Gigabyten se on aivan varmasti huonompi kuin kaikkien valmistajien 200-300€ emolevyt. Nykyään kaikilla valmistajilla on se 10-30 mallia ja sinne mahtuu joukkoon niitä huonoja malleja, joita myydään puhtaasti mielikuvilla ja brändillä.
Emolevy on huono silloin kun asiakas ostaa sellaisen mikä ei sovellu omiin tarpeisiin, muuten ne on suurinpiirtein samaa settiä samalla piirisarjalla. Jos ei tarvitse lisäominaisuuksia, niin satasen emolevy voi olla se paras vaihtoehto. Mutta jos pitää löytyä Wifi, iso määrä USB-littimiä ja RGB-ledejä, niin silloin ollaan väistämättä 200-300€ hintaluokassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 022
Emolevy on huono silloin kun asiakas ostaa sellaisen mikä ei sovellu omiin tarpeisiin, muuten ne on suurinpiirtein samaa settiä samalla piirisarjalla. Jos ei tarvitse lisäominaisuuksia, niin satasen emolevy voi olla se paras vaihtoehto. Mutta jos pitää löytyä Wifi, iso määrä USB-littimiä ja RGB-ledejä, niin silloin ollaan väistämättä 200-300€ hintaluokassa.
Virransyöttö siinä eniten maksaa. Muut ominaisuudet osaa varmaan jokainen tämän palstan käyttäjä katsoa itselleen sopiviksi..

Huono virransyöttö on epävakaa ja kuuma. Tätä ei näy missään ominaisuuslistassa ja kokematon käyttäjä ei edes tiedä kohtuullista virransyöttöä tarvitsevansa. Sitten, jos ostaa sen i7-8600K:n ja satasen emolevyn, koska "ominaisuudet riittävät" - niin ollaan menty jo päin honkia.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Virransyöttö siinä eniten maksaa. Muut ominaisuudet osaa varmaan jokainen tämän palstan käyttäjä katsoa itselleen sopiviksi..

Huono virransyöttö on epävakaa ja kuuma. Tätä ei näy missään ominaisuuslistassa ja kokematon käyttäjä ei edes tiedä kohtuullista virransyöttöä tarvitsevansa. Sitten, jos ostaa sen i7-8600K:n ja satasen emolevyn, koska "ominaisuudet riittävät" - niin ollaan menty jo päin honkia.
Ja toinen ongelma on se että tällä hetkellä ostamalla asukselta 200 euron levyä ja siltikään et saa riittävää virransyöttöä. Rahaa kyllä palaa, mutta paskaa tulee.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
MSI näyttäisi parhaalta, koska sisäisten liittimien sijainnit on mietitty järkevästi ja takapaneelin liitinvalikoima on fiksu myös. Lisäksi hyvä lisävarustelu ja mukana tulee jopa erillinen Wifi / Bluetooth -kortti. Mukava myös tuo suoja M2-asemalle. Gigabyten Biosista en tykkää yhtä paljon.

Kaikki on kyllä huippuemoja eihän siinä.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Onko Asrock tämän hetken kovin mobovalmistaja? Mä oon aina nähnyt ne Asuksen edullisemmilla komponenteilla varustetuiksi kokeellisiksi lankuiksi. Niistä löytynyt usein hauskoja erilaisia ominaisuuksia ja edullinen hinta, mutta en ole ikinä parhaiksi niitä ymmärtänyt.
En tiedä tuliko ketjussa jo esille, ASRock on entinen Asus:n halpabrändi, lyhyesti näin. Sittemmin eriytynyt omaksi puulaakikseen. :tup:


Mutta tästä vaihdoksesta on todella kauan jo, riittäisiköhän 10v mututuntumalla?
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
773
Ja toinen ongelma on se että tällä hetkellä ostamalla asukselta 200 euron levyä ja siltikään et saa riittävää virransyöttöä. Rahaa kyllä palaa, mutta paskaa tulee.
Olisiko tästä jossain jotain juttua lisää? Ei siis niin, että väittäisin ettet olisi oikeassa vaan jotta itseä kiinnostaa milloin kultakin emolevyvalmistajalta alkaa emolevyiltä löytymään sitä järeämpää virransyöttöä.


Mielenkiintoista. Kertoisitko lisää? :think:
Joko piilovihjailua toimituksen lahjomisesta tai sitten ihan se kylmä fakta, jotta enemmän rahaa markkinointibudjettiin laittamalla (eli suomeksi sanottuna lähettelemällä emolevyjä revikkasaiteille) saa emolevynsä tällaisiin artikkeleihin mukaan.



@Sampsa Kehitysideana tuohon "raportoi kirjoitusvihreestä" linkkiin olisi kiva jos se osaisi suoraan tarjota artikkelin urlia ettei tarvitsisi sitä itse pasteilla, sitä kun tulee nähtävästi käytettyä kohtuullisesti. ;)
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Olisiko tästä jossain jotain juttua lisää? Ei siis niin, että väittäisin ettet olisi oikeassa vaan jotta itseä kiinnostaa milloin kultakin emolevyvalmistajalta alkaa emolevyiltä löytymään sitä järeämpää virransyöttöä.
@Sampsa Kehitysideana tuohon "raportoi kirjoitusvihreestä" linkkiin olisi kiva jos se osaisi suoraan tarjota artikkelin urlia ettei tarvitsisi sitä itse pasteilla, sitä kun tulee nähtävästi käytettyä kohtuullisesti. ;)
Strixin emojen virransyöttö ei laskennallisesti ole älyttömän kova ja se yhdistettynä ainakin osassa tosi onnettomiin jäähdytysripoihin aiheuttaa ylikuumenemista.

Tälläkin foorumilla taitaa olla yksi strix-i käyttäjä jutellut ylikuumenemisesta.
Intel Coffee Lake (LGA1151 Z370) kellotukset & kokemukset

Overclock.net on se foorumi, joissa virransyöttöistä jutellaan paljon. Siellä on muistaakseni strixien laskennalista kestoa.

Vrm-ketjussa on 129 sivua: Z370 / Z390 VRM Discussion Thread
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
773
Strixin emojen virransyöttö ei laskennallisesti ole älyttömän kova ja se yhdistettynä ainakin osassa tosi onnettomiin jäähdytysripoihin aiheuttaa ylikuumenemista.

Tälläkin foorumilla taitaa olla yksi strix-i käyttäjä jutellut ylikuumenemisesta.
Intel Coffee Lake (LGA1151 Z370) kellotukset & kokemukset

Overclock.net on se foorumi, joissa virransyöttöistä jutellaan paljon. Siellä on muistaakseni strixien laskennalista kestoa.

Vrm-ketjussa on 129 sivua: Z370 / Z390 VRM Discussion Thread
Taisi tulla vähän enemmän kun mitä tilattiin, lukemista toviksi jos toiseksi...

Ei ihme jossei kansalla riitä into kahlata läpi näitä vaan ostetaan se eniten hienoja ledejä sisältävä/sopivan edullinen/tutun valmistajan/revikkasaitissa kehuja saanut malli.

Saisi olla pisteytetty lista emolevyjen virransyötöistä josta voisi sitten suoraan katsoa paljonko saa rahalleen vastinetta. Toki ei olisi haitaksi jos joku viitsisi myös muut "näkymättömät" ominaisuudet pisteyttää, ledien hienosasteen kun jokainen voi kuitenkin itse arvioida.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Taisi tulla vähän enemmän kun mitä tilattiin, lukemista toviksi jos toiseksi...

Ei ihme jossei kansalla riitä into kahlata läpi näitä vaan ostetaan se eniten hienoja ledejä sisältävä/sopivan edullinen/tutun valmistajan/revikkasaitissa kehuja saanut malli.

Saisi olla pisteytetty lista emolevyjen virransyötöistä josta voisi sitten suoraan katsoa paljonko saa rahalleen vastinetta. Toki ei olisi haitaksi jos joku viitsisi myös muut "näkymättömät" ominaisuudet pisteyttää, ledien hienosasteen kun jokainen voi kuitenkin itse arvioida.
Korjataan itseäkin sen verran että yleistin strixit nippuun. Ei ne kaikki ole ihan samanlaisia. Tuo itx emo strix-i oli juuri se johon viittasin 200 euron hinnalla.

En tunne itse kaikkien strixin eri mallien detaileja edes.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Ei ihme jossei kansalla riitä into kahlata läpi näitä vaan ostetaan se eniten hienoja ledejä sisältävä/sopivan edullinen/tutun valmistajan/revikkasaitissa kehuja saanut malli.

Saisi olla pisteytetty lista emolevyjen virransyötöistä josta voisi sitten suoraan katsoa paljonko saa rahalleen vastinetta. Toki ei olisi haitaksi jos joku viitsisi myös muut "näkymättömät" ominaisuudet pisteyttää, ledien hienosasteen kun jokainen voi kuitenkin itse arvioida.
Itse näen asian vähän siltä kantilta, että jos on mielenkiintoa kellottaa prosessoria ja mahdollisesti muisteja, eikä sitä tietotaitoa välttämättä ole niin paljoa vielä, niin ehdottomasti kannattavin vaihtoehto on lähteä kysymään foorumilta. Itsekin tuossa emoa ostaessani kyselin parasta hinta-laatusuhdetta ja heti ensimmäisestä vastauksesta lähtien tarjottiin AsRockin Taichia siinä hintaluokassa mitä itse olin miettinyt. Eikä sieltä vaan pelkkää nimeä heitelty ympäriinsä, vaan vastausta perusteltiin faktatiedolla ja ihan omilla kokemuksillakin. Muutama käyttäjä tällä foorumilla kuitenkin kurittelee näitä vehkeitä siihen malliin että se ns. paras lauta mistäkin hintaluokasta löytyy aika nopeasti.

Jos kuitenkin 200-300€ on valmis pistämään emolevyyn eikä viitsi kunnolla tehdä taustatutkimusta, niin siinä vaiheessa on ihan oma häpeänsä jos on ostanut kehnon laudan ja parempaakin on samassa hintaluokassa ollut tarjolla. Mä olisin kuitenkin itse ilman tätä foorumia ja sen käyttäjiä (terveisiä 8700k kellotusketjun postaajille) mennyt pieleen parissakin asiassa jo varmaan. Kuitenkin tän z370-sarjan emojen ketjuissa on aika tajuton määrä käyttäjien omaa statistiikkaa ja vielä enemmän sitä on tarjolla tuolla 8700k kellotusketjussa. Sieltä ite oon ainakin hyvin löytänyt kaiken tarvittavan tiedon kysymättäkin, ja jos en niin kysymällä se viimeistään on selvinnyt.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Lähdettä tälle?

Videosta kohdasta about juuri ennen 7min näet miten asrock z370 pro4:lla menee muistit.

Sitten voit vaikka tältä foorumilta etsiä asus maximus x hero:n muistijuttuja. Kukaan ei ole saanut yli 4000 mhz mukaanlukien minä itse.
Itse saan Hero x 4200-19-21-21-41-2 1.45v.Videolla Der8auerki sanoo 4200 olevan ok..Latenssit vaan ilmeisesti tekee suorituskyvyn huonommaks ku 4000mhz.Ainaki mun ammattitaidolla.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Itse saan Hero x 4200-19-21-21-41-2 1.45v.Videolla Der8auerki sanoo 4200 olevan ok..Latenssit vaan ilmeisesti tekee suorituskyvyn huonommaks ku 4000mhz.Ainaki mun ammattitaidolla.
Hieno juttu. Periaatteessa siis ehkä olisi mahdollista herollakin päästä eteenpäin. Itsellä on nyt neljä kampaa ja ne pitäisi saada 4000 MHz menemään kuten taichilla. 3600 on seinä niillä. Äärimäisiä voltteja en ole kokeillut kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
29
Hassua, kun tässä mainitaan nuo B360 ja H370, mutta ei laisinkaan ensi vuonna tulossa olevaa (?) oikeasti uutta piirisarjaa (Cannonlake?). Kuitenkin io-techin aiemmasta uutisoinnista olin saanut sen kuvan, että ei näitä Z370:iä ole mitään järkeä ostaa, ellei ole pakko juuri nyt päivittää Coffee Lakeen..?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
"Emolevy nostaa jännitteet Auto -asetuksella turhan korkealle...", mutta mitkä ne on ne oikeat jännitteet millekin arvolle? Eihän noita osaa manuaalisesti laittaa kun ei tiedä mitä ne pitäisi olla.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 574
Hassua, kun tässä mainitaan nuo B360 ja H370, mutta ei laisinkaan ensi vuonna tulossa olevaa (?) oikeasti uutta piirisarjaa (Cannonlake?). Kuitenkin io-techin aiemmasta uutisoinnista olin saanut sen kuvan, että ei näitä Z370:iä ole mitään järkeä ostaa, ellei ole pakko juuri nyt päivittää Coffee Lakeen..?
Z390 ilmeisesti tulossa Cannonlaken eli 9. gen Coren kera tosiaan H2/2018 eli heinä-joulukuussa. Samaan yhteyteen huhutaan 8 ytimisiä Desktop-prosessoreita. Taaksepäin yhteensopivuudesta ei tietoa.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 574
"Emolevy nostaa jännitteet Auto -asetuksella turhan korkealle...", mutta mitkä ne on ne oikeat jännitteet millekin arvolle? Eihän noita osaa manuaalisesti laittaa kun ei tiedä mitä ne pitäisi olla.
1,15V pitäisi riittää DDR4-4000 asti niin SA eli System Agent kuin IO. Noin yleisesti ylikellottaessa kaikki jännitteet pitäisi pyrkiä pitämään mahdollisimman alhaalla, jotta lämmöntuotto olisi mahdollisimman alhainen ja mahdollistaisi enemmän headroomia yläpäässä kellotaajuus ellet. Samoin osat kestävät paremmin ja kauemmin aöhaisemmilla jännitteillä.

Jos käyttää Auto-asetuksia niin niitä voi manuaalisesti laskea.
 
Viimeksi muokattu:

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 574
Taisi tulla vähän enemmän kun mitä tilattiin, lukemista toviksi jos toiseksi...

Ei ihme jossei kansalla riitä into kahlata läpi näitä vaan ostetaan se eniten hienoja ledejä sisältävä/sopivan edullinen/tutun valmistajan/revikkasaitissa kehuja saanut malli.

Saisi olla pisteytetty lista emolevyjen virransyötöistä josta voisi sitten suoraan katsoa paljonko saa rahalleen vastinetta. Toki ei olisi haitaksi jos joku viitsisi myös muut "näkymättömät" ominaisuudet pisteyttää, ledien hienosasteen kun jokainen voi kuitenkin itse arvioida.
Strix-l on mitx eli sen kohdalla kaikki mahdollinen on virransyöttöä vastaan. Ahdas tila VRM:lle, vähän vaiheita, tod.näk pieni kotelo, heikko tuuletus ja pahimmassa tapauksessa AIO-jäähy jolloin ilmankierto suoraan VRM olematon.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
1,15V pitäisi riittää DDR4-4000 asti niin SA eli System Agent kuin IO. Noin yleisesti ylikellottaessa kaikki jännitteet pitäisi pyrkiä pitämään mahdollisimman alhaalla, jotta lämmöntuotto olisi mahdollisimman alhainen ja mahdollistaisi enemmän headroomia yläpäässä kellotaajuus ellet. Samoin osat kestävät paremmin ja kauemmin aöhaisemmilla jännitteillä.

Jos käyttää Auto-asetuksia niin niitä voi manuaalisesti laskea.
Ok, kiitos tiedoista. Entä mihin arvoon Vcore pitää laittaa Asuksella (8700K vakiona)? Ilmeisesti Vcore laitetaan sen mukaan että 1 core pystyy toimimaan 4,7Ghz taajuudella, mutta eikö silloin kaikkien ytimien rasituksessa tule ylivoltitusta reilusti kun coret toimivatkin vain 4,3Ghz?
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 574
Ok, kiitos tiedoista. Entä mihin arvoon Vcore pitää laittaa Asuksella (8700K vakiona)? Ilmeisesti Vcore laitetaan sen mukaan että 1 core pystyy toimimaan 4,7Ghz taajuudella, mutta eikö silloin kaikkien ytimien rasituksessa tule ylivoltitusta reilusti kun coret toimivatkin vain 4,3Ghz?
Empä ole tuohon vakiojännitteen toimintaan perehtynyt. Osaako @The Stilt vastata?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 149
Todellisuudessa järeimmät Z170- ja Z270-emolevyt olisivat todennäköisesti ainakin virransyötön osalta kyenneet toimimaan helposti Coffee Lake -prosessoreiden kanssa, joten kyse lienee enemmänkin rahastuksesta. Vanhemmat prosessorit eivät myöskään toimi uudella piirisarjalla edes BIOS-päivityksellä.
Tästä jutusta on kyllä jauhettu kovasti, mutta kommentoin silti: Kuluttajan kannalta tilannehan on se, että hänen pitää varmuudella tietää, että prosessori ja emolevy toimivat 100% yhteen, vaikka ostaisi halpislankun. Jos yhdistelmällä edellisen sukupolven halpislankku ja uusi prosessori tulisi epästabiili yhdistelmä, niin siitä tulisi imagotappio Intelille. Voi tietysti kysyä (ja on kysyttykin), ettei miksei kannan aiemmassa versiossa ole varauduttu vaativampiin prosessoreihin, mutta se on sitten eri asia.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Strix-l on mitx eli sen kohdalla kaikki mahdollinen on virransyöttöä vastaan. Ahdas tila VRM:lle, vähän vaiheita, tod.näk pieni kotelo, heikko tuuletus ja pahimmassa tapauksessa AIO-jäähy jolloin ilmankierto suoraan VRM olematon.
Ja ennen kaikkea aivan surkeat jäähdytysrivat. Ja niiden ei tarvisi sitä olla. Kyllä asus aikaisemmin ja muutamat muut on onnistuneetkin siinä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 947
En tunne Z370-alustaa, mutta ei kai nuo VCCSA 1,35 V ja VCCIO 1,3 V jännitteet ole millään muotoa enää ns. turvallisten rajoissa? Ite en kyllä noita säätäisi noita ikinä yli 1,25 V 24x7 käyttöön. Muuten saattaa tulla prossusta avaimenperä. Mutta kysyppä Asukselta, niin varmaan 1,5 V Vcorellekin on ihan OK jännite. :D
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
En tunne Z370-alustaa, mutta ei kai nuo VCCSA 1,35 V ja VCCIO 1,3 V jännitteet ole millään muotoa enää ns. turvallisten rajoissa? Ite en kyllä noita säätäisi noita ikinä yli 1,25 V 24x7 käyttöön. Muuten saattaa tulla prossusta avaimenperä. Mutta kysyppä Asukselta, niin varmaan 1,5 V Vcorellekin on ihan OK jännite. :D
Eiköhän ne Auto -jännitteet ole kuitenkin sinne valittu nimenomaan sen perusteella, mikä on vielä turvallinen yläraja emolevyvalmistajan näkökulmasta. Olisi aika harakiri valita sinne semmoiset jännitteet että vehkeet ei kestä. Matalimpien vakaiden jännitteiden optimointi taas on työlästä, joten helmpompi laittaa ne vähän "varmanpäälle".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 947
Eiköhän ne Auto -jännitteet ole kuitenkin sinne valittu nimenomaan sen perusteella, mikä on vielä turvallinen yläraja emolevyvalmistajan näkökulmasta. Olisi aika harakiri valita sinne semmoiset jännitteet että vehkeet ei kestä. Matalimpien vakaiden jännitteiden optimointi taas on työlästä, joten helmpompi laittaa ne vähän "varmanpäälle".
No ei oikeastaan, nimenomaan tuntuu että tehdään mitä vaan jotta saadaan emolla mahdollisimman korkeat taajuudet muihin valmistajiin nähden suosituksista välittämättä. Toisilla alustoillahan on noita prossuja simahtanut juurikin VCCSA- ja VCCIO-jännitteiden takia (esim: 1,4 V ja 1,25V Asuksen Strix X99). Itelläkin vanha Asuksen emolevy syytää semmosia jännitteitä prossulle pelkällä XMP:llä että prossu kuolisi varmaan muutamassa viikossa viimeistään. Tästä syystä en usko että noilla jännitteillä kannattaa ajella tälläkään alustalla. :tup:
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Entä mihin arvoon Vcore pitää laittaa Asuksella (8700K vakiona)? Ilmeisesti Vcore laitetaan sen mukaan että 1 core pystyy toimimaan 4,7Ghz taajuudella, mutta eikö silloin kaikkien ytimien rasituksessa tule ylivoltitusta reilusti kun coret toimivatkin vain 4,3Ghz?
Jos prosessoria halutaan ajaa juuri niillä asetuksilla, millä Intel on alunperin tarkoittanut niin:

- CPU Core/Cache Voltage: Offset Mode
- Offset Mode Sign: +
- CPU Core Voltage Offset: 0.005
- CPU Load-line Calibration: Default
- SVID Behavior: Worst-Case Scenario

Noilla asetuksilla prosessorin jännite säätyy taajuuden mukaan, yksilökohtaisten parametrien (vuotovirta) perusteella.
5mV offsetin ainoa tarkoitus on estää emolevyä säätämästä jännitettä oman mielensä mukaisesti.
Uusissa ASUS:n bioseissa load-line on disabloitu kokonaan vakioasetuksella ("Auto"), joten se kannattaa muuttaa tilanteissa joissa ei ole tarkoitus kellottaa tai alivoltittaa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Jos prosessoria halutaan ajaa juuri niillä asetuksilla, millä Intel on alunperin tarkoittanut niin:

- CPU Core/Cache Voltage: Offset Mode
- Offset Mode Sign: +
- CPU Core Voltage Offset: 0.005
- CPU Load-line Calibration: Default
- SVID Behavior: Worst-Case Scenario

Noilla asetuksilla prosessorin jännite säätyy taajuuden mukaan, yksilökohtaisten parametrien (vuotovirta) perusteella.
5mV offsetin ainoa tarkoitus on estää emolevyä säätämästä jännitettä oman mielensä mukaisesti.
Uusissa ASUS:n bioseissa load-line on disabloitu kokonaan vakioasetuksella ("Auto"), joten se kannattaa muuttaa tilanteissa joissa ei ole tarkoitus kellottaa tai alivoltittaa.
Kiitos! Nyt on tarkkaa tietoa, täytyypä testailla :tup:
 

Archey

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
586
Jos haluaa suhteellisen nopean ja ennen kaikkea kestävän emolevyn, omien kokemuksieni mukaan sen pitää olla työasemaversio.

Komponenttien laatu ja kestävyys varsinkin konkkien on aivan eri luokkaa jos niihin uhrataan muutama dollari lisää.

WS-emoja ei voida tehdä kehnosti sillä niiden ostajien pitää luottaa niiden toimivuuteen vuosia.

Itsellä muutama viimeinen emo on ollut WS-versioita ja yksikään emo ei ole pettänyt koko elinkaarensa aikana.

Edellinen kesti seitseman vuotta ja on uudella omistajallaan jatkuvassa käytössä yhä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 446
WS-emoja ei voida tehdä kehnosti sillä niiden ostajien pitää luottaa niiden toimivuuteen vuosia.
Lisäksi esim Asus tarjoaa WS-emoihin ARS-takuupalvelun jossa uuden komponentin saa yleensä alle 72h sisällä ja sulla on siitä 14vrk aikaa lähettää vanha takas.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
816
Mulla oli asuksen X79 WS ja vrm sammutti koko paskan kun ei kestäny kellotteluja, RIVE oliki sitte parempi jo, alko vaan throttlaa sekin vrm lämmöistään, mutta enemmän kuitenkin kesti kellotusta mitä ws.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 574
Asuksen ROG Maximus X Apex testattu ja tässä oli täysin erilaiset jännitteet vakiona kuin näissä pelikäyttöön suunnatuissa Z370-emolevyissä.

Apexissa SA- ja IO-jännitteet oli DDR4-3200-muistinopedeulla 1,125 volttia ja kaikki muutkin siellä 1,0-1,1 voltissa. Ilmeisesti noissa pelaajille suunnatuissa malleissa tosiaan lyödään jännitteet surutta tappiin ja ajatellaan, että parempi näin ja käyttäjäkunta ei niistä mitään tajua kuitenkaan. Kulkee muistitkin varmemmin kovempaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
Apexissa SA- ja IO-jännitteet oli DDR4-3200-muistinopedeulla 1,125 volttia ja kaikki muutkin siellä 1,0-1,1 voltissa.
Minulla on maximus x herossa 3200MHz muisteilla XMP:llä SA juurikin 1,125V mutta IO jännite paukahtaa 1,32V tietämille autolla. En tiedä mitä jännitteitä nuo saisivat jos pistäisi vaan muistin nopeuden käsin 3200MHz ilman xmp:tä. EDIT: Olen asettanut VCCSA=1,100V ja VCCIO=1,050V, emon anturit näyttäisivät arvoiksi 1,120V ja 1,080V. Nuo muistipalikat ovat ripjaws v 3200MHz cl16-18-18, mitkä tulivat aikanaan Jimm'sin kaby lake combon mukana, eli mitään samsungin b-dietä noissa ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 388
Viestejä
4 193 807
Jäsenet
70 726
Uusin jäsen
kyosti.laitinen@etp.inet.

Hinta.fi

Ylös Bottom