Testissä NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
Nyt puhut iha omiasi. 4k näyttöjä saa parista sadasta ylöspäin(144hz 500+€), monet pelaa tv:llä ja 4k pelaajista vain murto-osa omistaa 4090:n. Tällainen tonnin näyttis on jo sitä yläpäätä ja reilusti yli keskiverto 4k-pelaajan näyttiksen tehojen osalta. Tottakai konsolit vähän hidastaa pelien kehitystä, mutta jos haluaa leikkiä RT-grafiikoilla ja parhailla textuureilla niin ei tuo 16 gigaa ole mitenkään amazing.Toki RT ja 4k taitaa olla tälle kortille haastava jo itsessäänkin. Kaikilla korteilla 4k:lla pitää asetuksia pudottaa, mutta uskoisin että tekstuurit on yksi asetus mitä ihan viimeisenä haluaa laittaa pienemmälle. Ekana varmaan karsitaan noista RT-asetuksista.Jo nyt on pelejä, joissa 12gigaa ahistaa (näkee noista testeistä kun verrattu ti vs tisu) ja ei varmana mene pitkään kun 16 gigaa alkaa ahistaa.
Palaa sitten asiaan, kun alkaa "ahdistaa" Jos muistia on nyt "aika vähän'", niin kyllä silloin ahdistaa jo nyt, eikä missään joskus sitten tulevaisuudessa.

Ja niinkuin totesin. 4070TiS on keskitason kortti ja niillä on perinteisesti asetuksista jouduttu hieman karsimaan, jotaa on saatu FPS tarpeeksi korkealle.. Ei siinä mitään uutta. Muistista asia nyt ei kuitenkaan jää kiinni vaan muusta suorituskyvystä.

4K näytöt skaalaavat yleensä oikeinhyvin 2K tai Fhd tilaan, joten voikka näyttö olisi kuinka 4K, niin jos ei ole vara, kuin keskitason näyttikseen (esim siis 4070TiS), niin sen pelaamisen voi hoitaa aina peinemmällä resolla, jos se korkea FPS on pääasia..
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 677
Ja niinkuin totesin. 4070TiS on keskitason kortti ja niillä on perinteisesti asetuksista jouduttu hieman karsimaan, jotaa on saatu FPS tarpeeksi korkealle.. Ei siinä mitään uutta. Muistista asia nyt ei kuitenkaan jää kiinni vaan muusta suorituskyvystä.
On kyllä paskapuhetta että 920e kortti joka käyttää samaa piiriä kuin RTX 4080 olisi keskitasoa...
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 699
Palaa sitten asiaan, kun alkaa "ahdistaa" Jos muistia on nyt "aika vähän'", niin kyllä silloin ahdistaa jo nyt, eikä missään joskus sitten tulevaisuudessa.

Ja niinkuin totesin. 4070TiS on keskitason kortti ja niillä on perinteisesti asetuksista jouduttu hieman karsimaan, jotaa on saatu FPS tarpeeksi korkealle.. Ei siinä mitään uutta. Muistista asia nyt ei kuitenkaan jää kiinni vaan muusta suorituskyvystä.

4K näytöt skaalaavat yleensä oikeinhyvin 2K tai Fhd tilaan, joten voikka näyttö olisi kuinka 4K, niin jos ei ole vara, kuin keskitason näyttikseen (esim siis 4070TiS), niin sen pelaamisen voi hoitaa aina peinemmällä resolla, jos se korkea FPS on pääasia..
Et selkeästi lue kovin hyvin viestejä joihin vastaat. Tässä sinulle uudelleen luettavaksi minun viestini johon vastasit:
" Onhan tuo 16 gigaa aika vähän, että ei sillä vielä pääse keulimaan. Se kuitenkin riittää tämän päivän peleihin joten kyllä tuolla pitäisi se pari vuotta pärjätä. Aina voi pelata sen jälkeenkin vanhempia pelejä ja toki tiputella tekstuureja pienemmäksi."

Loppuosa sinun tekstistä on ehkä hieman todellisuudesta irrallaan etkä ehkä tunnista sitä itse, mutta voin kertoa että nämä lähes tuhat euroa maksavat ja sitä arvokkaammat näytönohjaimet ei edusta pelaajien koneissa kuin ihan ykkösprosentteja. Tämä varmana hämärtyy täällä keskusteluissa kun "millään muulla kuin 4090:llä ei voi edes pelata 4k:lla" on vallitseva konsensus osalla.

Nvidia on selkeästi ottanut tavoitteeksi pyrkiä varmistamaan, että edellisen sukupolven kortit happamoituu heti kun uusi sukupolvi tulee. Tätä on edistetty muistimäärillä ja sitten softapuolella esim DLSS:llä.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 246
Onhan tuo 16 gigaa aika vähän, että ei sillä vielä pääse keulimaan. Se kuitenkin riittää tämän päivän peleihin joten kyllä tuolla pitäisi se pari vuotta pärjätä. Aina voi pelata sen jälkeenkin vanhempia pelejä ja toki tiputella tekstuureja pienemmäksi.
Vielä tuossa loppuvuodesta pelasin 2070 Superilla Jedi: Fallen Orderia ihan epic asetuksilla ja fps:t siellä 80 tienoilla (1440p). Tätä(kin) ketjua lukiessa herää taas kysymys, että miten tuo on ollut mahdollista kun 8GB muistia on kuitenkin niin vähän ettei mihinkään pitäisi riittää.
 
Liittynyt
24.04.2023
Viestejä
58
Huomautus - keskity asialliseen rakentavaan keskusteluun
Nyt kyllä menee pahasti puurot ja vellit sekaisin. Reagointi nopeus on täysin eri, kuin vaadittava aika minkä ihmisen tarvitsee "aisti ärsykkeen" havaitsemiseen.
No nyt on sitten poejjalla mennyt vellit lahkeeseen, sotkee erektionopeteen ajan joka kuluu on jonkin esiintymisestä siihen hetkeen että kuittaus menee perille.
Omaa sormi herkkyyttä ja hiiren sopivuutta voi kokeille vaikka widows:in sekuntikellolla, luulen että aika kahden peräkkäisen napsauksen välillä on n- +0.1 s +-0,03 s.
Hertsien ja GtG:n vaikutusta omaan pelaamiseen sitten kokeilemalla speden ohjelmista tuttua nappuloiden painelu peliä. ottaa vaikka sadan testin otannan eri taajuuksilla.
Tämä kirjoitus ei ole tehty kaupallisessa yhteistyössä.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
On kyllä paskapuhetta että 920e kortti joka käyttää samaa piiriä kuin RTX 4080 olisi keskitasoa...
RTX 4080:ssäkin on sama keskitason GPU (Kapeampi muistiväylä ja selkeästi pienempi siru, kuin 4090:n GPU). Kilpailun puuttumisen takia isoimmalla sirulla ei tarvinnut nyt valmistaa, kuin yhtä korttia ja sille voitiin lätkäistä hintalappu, jossa on ok katteet ja silti on myynyt, vaikka kelvottomia virtaliittimiäkin on sulanut pilvinpimein ja piirikortteja murtunut painavan jäähyn ja tuen puutteen takia....

Keskikoinen GPU=Keskitason kortti.

Näyttiskin on vain keskihintainen. Ei nyt olla enää 2010 luvulla, nykyisin rauta maksaa euroissa enemmän.. Ja jos maailmantilanne muuttuu sopivasti (erittäin mahdollista), niin tämänhetkiset hinnat ovat erittäin halpoja kaikenlisäksi.

Muistan, kun Intelillä ei ollut jossain vaiheessa kilpailijaa, tällöin yläpään prossut maksoivat hunajaa. Nyt kaikenlisäksi mm. AI puolella on menekkiä rajusti ja tuotannossa pullonkauloja, joten on selvää, että ei ole mitään järkeä myydä halvalla, kun kalliimmallakin menee kaikki, mitä saadaan valmistettua..

Porukka osti sitten jotain halvemman pään celeroneja ja oli niihin pelikäytössä oikein tyytyväisiä..
 
Liittynyt
26.12.2021
Viestejä
104
Intel ja Nvidia alkavat muistuttaan toisiaan kun tulee yhdestä tuotesarjasta kymmentä eri versiota. Kaupassakin täyttyy yksi käytävä hylly pelkästään yhdestä tuote ryhmästä. Plääh.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 112
Vielä tuossa loppuvuodesta pelasin 2070 Superilla Jedi: Fallen Orderia ihan epic asetuksilla ja fps:t siellä 80 tienoilla (1440p). Tätä(kin) ketjua lukiessa herää taas kysymys, että miten tuo on ollut mahdollista kun 8GB muistia on kuitenkin niin vähän ettei mihinkään pitäisi riittää.
Pelasit vuoden 2019 peliä. Suurimpaan osaan peleistä 8 Gt riittää vieläkin, jos teholuokka on 2070S, jolloin 2160p/RT pitää pääsääntöisesti unohtaa.

Täällä puhutaan juuri kauppoihin saapuneesta 4070 Ti Superista. Olisi mukavaa, jos sillä voisi pelata tämän ja parin tulevankin vuoden uutuuspelejä täysillä tekstuureilla. Eiköhän se onnistukin, sillä muistia lisättiin 12:sta 16:een.

Katselin tuossa muistirohmua Ratchet and Clankia. Havaintoja:

1440p non-RT:
-porukasta tippuu 8-10 Gt Nvidiat, 4060 Ti ja 3080
-minimit eivät romahda, jos VRAM >= 12 Gt

1440p RT:
-porukasta tippuu myös 12 Gt 7700 XT
-minimit eivät romahda, jos VRAM >= 12
Gt Nvidialla ja AMD:llä >= 16 Gt

2160p RT:
-porukasta tippuvat myös 12 Gt 4070, 4070S, 4070 Ti ja 16 Gt 7800 XT
-AMD:n RT on kautta linjan heikompaa, mutta lisäksi min/avg -suhde heikkenee selvästi 7800 XT:llä vs. muut AMD:t*
-minimit eivät romahda, jos VRAM >= 16 Gt Nvidialla ja >= 20 Gt AMD:llä

*Min per avg * 100 %:

1440p:
7700 XT 78,5 %, orastavaa heikkoutta
7800 XT 81,3 %, ok
7900 XT 80,4 %, ok, koska nopeampi GPU
7900 XTX 78,8 %, ok, koska vielä nopeampi GPU

On normaalia, että muu kone jarruttaa keskiarvoa sitä enemmän mitä nopeampi GPU. Tämä johtaa alati pienenevään min/avg - suhdelukuun, mutta se on normaalia. Porukasta poikkeaa 7700 XT, eli sen muisti alkaa näyttää heikkoutta, mutta romahdusta ei vielä tapahdu.


1440p RT:
7700 XT 60,1 %, poks, siinä romahti 12 Gt AMD
7800 XT 82,2 %, ok
7900 XT 80,7 %, ok
7900 XTX 80,2 %, ok


2160p RT:
7700 XT ei testattu
7800 XT 75,7 %, selvää heikkoutta
7900 XT 82,6 %, vienosti alkavaa heikkoutta
7900 XTX 83,7 %, ok, ja korkea arvo, koska muu kone jarruttaa vähemmän@2160p


Täältä voi tarkistaa käyttämäni min- ja avg-arvot sekä halutessaan laskea vastaavat Nvidialle, jos ei muuten usko, että 4070-4070 Ti:lla muisti ahdistaa@2160p+RT.

Edit. Pitää muistaa, että koko totuus ei näy min/avg -suhteesta, vaan myös avg. voi romahtaa. Tämä näkyy 4070 Ti vs. 4070 Ti Super.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 246
Pelasit vuoden 2019 peliä. Suurimpaan osaan peleistä 8 Gt riittää vieläkin, jos teholuokka on 2070S, jolloin 2160p/RT pitää pääsääntöisesti unohtaa.
Joo kyllä. Lähinnä vaan puutuin tuohon miten "16 gigaa on aika vähän". Se vähyys (tai paljous) kun riippuu kovasti käyttötarkoituksesta, aika paha yleistää.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 699
Vielä tuossa loppuvuodesta pelasin 2070 Superilla Jedi: Fallen Orderia ihan epic asetuksilla ja fps:t siellä 80 tienoilla (1440p). Tätä(kin) ketjua lukiessa herää taas kysymys, että miten tuo on ollut mahdollista kun 8GB muistia on kuitenkin niin vähän ettei mihinkään pitäisi riittää.
Eiköhän tuolla pelailisi vielä vuosia kunhan joko tiputtelee asetuksia tai valkkailee sopivia pelejä. Tuossa 20-sarjan 70-sarjalaisessa 8 Gigaa oli vielä ihan ok määrä muistia. Jos se olisi silloin ollut esim 4 tai 6 Gigaa niin ehkä olisi nyt eri tilanne? Esimerkiksi 3070 on merkittävästi tehokkaampi, mutta sama määrä muistia. Joissain peleissä joutuu vain muistin takia karsimaan tekstuureja. En silti pidä lähes tuhannen euron näytönohjaimessa 16 gigaa mitenkään hyvänä määränä muistia, se on ennemminkin se minimitaso mikä on ok.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 534
RTX 4080:ssäkin on sama keskitason GPU (Kapeampi muistiväylä ja selkeästi pienempi siru, kuin 4090:n GPU). Kilpailun puuttumisen takia isoimmalla sirulla ei tarvinnut nyt valmistaa, kuin yhtä korttia ja sille voitiin lätkäistä hintalappu, jossa on ok katteet ja silti on myynyt, vaikka kelvottomia virtaliittimiäkin on sulanut pilvinpimein ja piirikortteja murtunut painavan jäähyn ja tuen puutteen takia....

Keskikoinen GPU=Keskitason kortti.

Näyttiskin on vain keskihintainen. Ei nyt olla enää 2010 luvulla, nykyisin rauta maksaa euroissa enemmän.. Ja jos maailmantilanne muuttuu sopivasti (erittäin mahdollista), niin tämänhetkiset hinnat ovat erittäin halpoja kaikenlisäksi.

Muistan, kun Intelillä ei ollut jossain vaiheessa kilpailijaa, tällöin yläpään prossut maksoivat hunajaa. Nyt kaikenlisäksi mm. AI puolella on menekkiä rajusti ja tuotannossa pullonkauloja, joten on selvää, että ei ole mitään järkeä myydä halvalla, kun kalliimmallakin menee kaikki, mitä saadaan valmistettua..

Porukka osti sitten jotain halvemman pään celeroneja ja oli niihin pelikäytössä oikein tyytyväisiä..
Nvidian omienkin markkinamiesten mukaan 80-sarjan kortit ovat niitä pelipuolen high end -kortteja ja niissä on high end -siru, ja sitten niiden yläpuolella on Titanit (tai nykyään 3090 tai 4090) joissa on ammattilaispuolen möhkösiru sopeutettu pelipuolelle niiden käyttöön joilla on pohjaton budjetti. Harmi vaan kun tämä systeemi alkoi sitten hilaamaan koko malliston hintaa ylöspäin.
 
Liittynyt
09.01.2024
Viestejä
29
No nyt on sitten poejjalla mennyt vellit lahkeeseen, sotkee erektionopeteen ajan joka kuluu on jonkin esiintymisestä siihen hetkeen että kuittaus menee perille.
Omaa sormi herkkyyttä ja hiiren sopivuutta voi kokeille vaikka widows:in sekuntikellolla, luulen että aika kahden peräkkäisen napsauksen välillä on n- +0.1 s +-0,03 s.
Hertsien ja GtG:n vaikutusta omaan pelaamiseen sitten kokeilemalla speden ohjelmista tuttua nappuloiden painelu peliä. ottaa vaikka sadan testin otannan eri taajuuksilla.
Tämä kirjoitus ei ole tehty kaupallisessa yhteistyössä.
Edelleen ihminen joka ei ymmärrä, että reaktio ajalla ei ole tässä keskustelussa mitään merkitystä, koska reaktio aika ei ole sama, kuin aika joka menee havaita jotain.
Mutta jos siis on sitä mieltä, että ihminen ei näe, kuin vain 30fps niin hyvät sulle.
Myös jos siis tietäisi jotain reaktio ajasta niin tajuaisit, että se koostuu havainnosta, käsittelystä ja käskyn välityksestä. Et sinä voi reagoida mihinkään jos et havaitse sitä ensin :p
Kommentoijan puheen ala-arvoisuus myös herättää kysymyksiä joihin en halua vastausta.
 
Liittynyt
18.10.2017
Viestejä
43
Nvidian omienkin markkinamiesten mukaan 80-sarjan kortit ovat niitä pelipuolen high end -kortteja ja niissä on high end -siru, ja sitten niiden yläpuolella on Titanit (tai nykyään 3090 tai 4090) joissa on ammattilaispuolen möhkösiru sopeutettu pelipuolelle niiden käyttöön joilla on pohjaton budjetti. Harmi vaan kun tämä systeemi alkoi sitten hilaamaan koko malliston hintaa ylöspäin.
Se onkin NVIDIAn ovelaa segmentointia. Ennen muinoin 80-malleissa oli juuri näitä "ammattilaispuolen möhkösiruja" (plus 3080, ja se olikin erinomainen diili jos sait suositushinnalla). Sitten tuli 600-sarja leikatulla double precision -laskennalla, ja sen jälkeen kuluttajalle on myyty entistä leikatumpia piirejä. Markkinamies voi sanoa mitä huvittaa, mutta kyllä tämä nykyinen "high end" näyttää vähän erilaiselta kuin yli 10v sitten (AD103 on reilu puolet AD102:sta). Ihan ymmärrettävää, kun kustannukset karkaavat niin kuluttajille ei voi myydä niin isoja piirejä kuin ennen. Alkuperäinen 4070 oli hitaampi kuin 3080, koska näin on käynyt viimeksi?

1706454158253.png1706454309247.png
 
Liittynyt
24.04.2023
Viestejä
58
Edelleen ihminen joka ei ymmärrä, että reaktio ajalla ei ole tässä keskustelussa mitään merkitystä, koska reaktio aika ei ole sama, kuin aika joka menee havaita jotain.
Mutta jos siis on sitä mieltä, että ihminen ei näe, kuin vain 30fps niin hyvät sulle.
Myös jos siis tietäisi jotain reaktio ajasta niin tajuaisit, että se koostuu havainnosta, käsittelystä ja käskyn välityksestä. Et sinä voi reagoida mihinkään jos et havaitse sitä ensin :p
Kommentoijan puheen ala-arvoisuus myös herättää kysymyksiä joihin en halua vastausta.
No mistä tämä 30 fps:ää tuli. Pidän itse tuota 100 fps:ää rajana jonka yli oleminen on turhaa, siitä ei ainakaan kannata maksaa mitää tarkoituksella. Sama taajuuden, 100 Hz kanssa. Se on pelimoottorin virkistystaajuus joka ratkaisee eikä mikään näytönohjain tai näyttö, jotka kenties itse tekevät puutuvat kuvat. Jos n. 300 €:lla saa hyvän näytön,qhd vaikka 144 Hz ja GtG 1 ms. Sille sitten rtx 4070 700 €. On sitten outo valinta sijoittaa johonkin qhd 480 Hz ja 0,3 ms 700 € ja 4080 1200 € jotta saa jonkin 0,01 s edun, ihminen itse kun viipyilee 0,1-0,3 s. Surkeampaan rahan käyttö on ostaa Tesla. Pointtina on ollut koko ajan että tarkoitukseen sopiva näyttö ja sille sitten käypänen näytön ohjain
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
Nvidian omienkin markkinamiesten mukaan 80-sarjan kortit ovat niitä pelipuolen high end -kortteja ja niissä on high end -siru, ja sitten niiden yläpuolella on Titanit (tai nykyään 3090 tai 4090) joissa on ammattilaispuolen möhkösiru sopeutettu pelipuolelle niiden käyttöön joilla on pohjaton budjetti. Harmi vaan kun tämä systeemi alkoi sitten hilaamaan koko malliston hintaa ylöspäin.
VÄÄRIN! Alleviivattu kohta on täyttä tuubaa.
Korjaus:
4090:n siru on rakenteeltaan ihan pelipuolen siru, koko ja muistiväylä on vain isompi. Edellisiin sukupolviin verrattuna periinteinen pelipuolen huippusiru.
Ammattipuolen sirut ja kortit ovat ihan erikseen, eri konfiguraatiolla olevalla sirulla. 4090 on ihan pelikortti, suorituskyvyltään nyt vain ylivoimainen kilpailijoihin nähden.

Esim edellisessä supupolvessa
3070 Ti 8gb, 3080, 3080Ti, 3090, 3090Ti:ssä oli tämä isoin siru, mopoimmissa enemmän leikattuna.

Silloin isoa sirua jouduttiin käyttämään enemmän, kun kilpailija oli hönkinyt 20x0 sarjassa vielä pahasti niskaan..

40x0 sarjan kanssa taas Nvidialle oli selvää, että kilpalijat nielevät pölyä pahasti, joten isoimmalla piirillä julkaistiin vain 1 kortti (myös täyden GPU:n titanium / TI variantti oli suunniteltu, mutta siitä luovuttiin, kun sille ei ollut mitään tarvetta.) Voidaan sitten seuraavassa sukupolvessa löysäillä senverran enemmän, kun ei ole tarvis kilpailla niinpaljon itsensä kanssa..

HUOM!
Pinta-alat vanhemmasta (20x0 highend)- 40x0 highend (=4090)
TU102 754mm2
GA102 628mm2
AD102 609mm2

AD103 379mm2 (esim 4070Tis, 4080 ja 4080S) (eli kooltaan keskiluokan mopo GPU)
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
358
RT on suunta, johon pelien teossa mennään, sillä se helpottaa pelien tekemistä suuresti ja on oikea, toimivampi tapa vs vanhat ja mutkikkaat purkkaviritykset.
Millä tavoin 900€ kortilla 30fps RT effut päällä on tulevaisuutta? Vanhat toimiviksi todetut ratkaisut eivät myöskään ole purkkavirityksiä vaan ne on hyvin integroitu pelimoottoreihin. Useimmiten näyttävät samalta kuin RT effut päällä ja saat myös renderöidä pelin natiivina eikä tarvitse käyttää feikkiruutuja, että saa pelattavuuden hyvälle tasolle.

Noista RT pöhinöistä vielä sen verta, että jos oikeanlaiset heijastukset vesilätäköissä on se pelien tärkein juttu jollekkin, niin ollaan menty kyllä niin pirusti väärään suuntaan joka osa-alueella.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
Millä tavoin 900€ kortilla 30fps RT effut päällä on tulevaisuutta? Vanhat toimiviksi todetut ratkaisut eivät myöskään ole purkkavirityksiä vaan ne on hyvin integroitu pelimoottoreihin. Useimmiten näyttävät samalta kuin RT effut päällä ja saat myös renderöidä pelin natiivina eikä tarvitse käyttää feikkiruutuja, että saa pelattavuuden hyvälle tasolle.

Noista RT pöhinöistä vielä sen verta, että jos oikeanlaiset heijastukset vesilätäköissä on se pelien tärkein juttu jollekkin, niin ollaan menty kyllä niin pirusti väärään suuntaan joka osa-alueella.
Vanhat "hyväksi todetut" valaistus purkkaviritykset rajoittavat, mitä peleissä voidaan näyttää ja vaativat suuren määrän ylimääräistä työtä tekijoiltä. Näinollen on selvää, että niistä tullaan luopumaan pikkuhiljaa, vaikka fps tippuisikin. Täällä mainostetussa UE:ssakin rautaversio RT:stä tuottaa realistisempaa jälkeä, vaikka koko tekele on beta-asteella..

JA mitä generoituihin väliruutuihin ja muihin tulee, niin on täysin selvää, että niitä tullaan käyttämään enenevässä määrin, sillä jälki ehdottomasti tyydyttää valtaosaa ihmisistä. Hifistien kupla on eriasia, mutta markkinat on pienet, joten ne sivuutetaan pikkuhiljaa..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 534
VÄÄRIN! Alleviivattu kohta on täyttä tuubaa.
Korjaus:
4090:n siru on rakenteeltaan ihan pelipuolen siru, koko ja muistiväylä on vain isompi. Edellisiin sukupolviin verrattuna periinteinen pelipuolen huippusiru.
Ammattipuolen sirut ja kortit ovat ihan erikseen, eri konfiguraatiolla olevalla sirulla. 4090 on ihan pelikortti, suorituskyvyltään nyt vain ylivoimainen kilpailijoihin nähden.
Quadro P6000 käytti GP102 piirin täyttä versiota. Leikattuna sitä myytiin pelaajille 1080Ti:nä ja leikkaamattomana kotistudioihin ja vapaamman budjetin rakentelijoille Titan Xp:nä. Vastaavasti 2000-sarjassa Quadro RTX 8000 käyttää Tu102:n leikkaamatonta versiota ja pelaajille sitä myytiin 2080Ti:nä vähän karsittuna ja kotistudioihin leikkaamattomana Titan RTX. Ei ole ihan erikseen ammattisirut. Muistin määrä ja ajurit nuo toisistaan erottaa. Männävuosina nuita möhkömallin siruja myytiin vähemmän harrastelijoille, mutta hintataso on normalisoitunut siihen suuntaan että nyt niitäkin myydään isommalla volyymillä. Harmittavasti nyt tuo 200-300 euron hintaluokka on sitten unohdettu kokonaan.
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
358
vaativat suuren määrän ylimääräistä työtä tekijoiltä
Oisko jotain statistiikkaa heittää keskiverto työtunneista vai mihin tämä väittämä perustuu? Pahoin pelkään, että kun käytät sellaista tekniikkaa mikä vaatii ihan helvetin kallista rautaa että toimii joudut joka tapauksessa optimoimaan peliä. Pahimmassa tapauksessa joudut optimoimaan enemmän ja sellaisista paikoista mistä ei ennen olisi tarvinnut, että se peli pyörisi edes jotenkin ilman että tarvitsee lainata NASAn tietokoneita.

Ja toisekseen kun käytät sellaista tekniikkaa mikä vaatii helvetin kallista rautaa niin eliminoit aika ison osan markkinoista ja potenttiaalisista ostajista.
Ei taida vielä ainakaan toistaiseksi RT tekniikkademot olla se parhain pisnesmalli pelistudioilla.
Sivunoottina, että tälläkin hetkellä Steam top 10 pelit on sellaisia jotka rullaa 4 sukupolvea vanhoilla näyttiksillä. Ihmisiä kiinnostaa hyvät pelit...

Sekä vielä kolmas nootti, että tuo RT ei tule vielä ainakaan pitkään aikaan olemaan oletus standardi, koska se vaatii myös huomattavasti enemmän jerkkua devaajien koneelta. Tämä myös olettaisi, että kaikki pelimoottori valmistajat automaattisesti päivittelisi moottoreihin täyden RT tuen ja poistaisi kaiken mikä liittyy vanhaan valaistustekniikkaan. Mitä teet RT:llä jossain GameMakerissa? Jos kaikki pelimoottorit päivitettäisiin, että on pakko olla joku kallis harrastelija tason RTX 4090 kortti että voit työstää sun pikseli platformeria yms. voisi indie scene kuolla aika nopeaa.

Ellei tule mitään ihmeellisiä tekniikkaharppauksia lähivuosina, että niistä korteista löytyy erinomainen RT suorituskyky ja ovat sellaisissa hinnoissa, että jokainen voi sellaisen päivittää, saat vielä aika kauan fantasioida tästä RT-utopiasta jossa joka lätäkkö heijastaa valot juuri oikealla tavalla.
 
Liittynyt
18.10.2017
Viestejä
43
Oisko jotain statistiikkaa heittää keskiverto työtunneista vai mihin tämä väittämä perustuu? Pahoin pelkään, että kun käytät sellaista tekniikkaa mikä vaatii ihan helvetin kallista rautaa että toimii joudut joka tapauksessa optimoimaan peliä. Pahimmassa tapauksessa joudut optimoimaan enemmän ja sellaisista paikoista mistä ei ennen olisi tarvinnut, että se peli pyörisi edes jotenkin ilman että tarvitsee lainata NASAn tietokoneita.

Ja toisekseen kun käytät sellaista tekniikkaa mikä vaatii helvetin kallista rautaa niin eliminoit aika ison osan markkinoista ja potenttiaalisista ostajista.
Ei taida vielä ainakaan toistaiseksi RT tekniikkademot olla se parhain pisnesmalli pelistudioilla.
Sivunoottina, että tälläkin hetkellä Steam top 10 pelit on sellaisia jotka rullaa 4 sukupolvea vanhoilla näyttiksillä. Ihmisiä kiinnostaa hyvät pelit...

Sekä vielä kolmas nootti, että tuo RT ei tule vielä ainakaan pitkään aikaan olemaan oletus standardi, koska se vaatii myös huomattavasti enemmän jerkkua devaajien koneelta. Tämä myös olettaisi, että kaikki pelimoottori valmistajat automaattisesti päivittelisi moottoreihin täyden RT tuen ja poistaisi kaiken mikä liittyy vanhaan valaistustekniikkaan. Mitä teet RT:llä jossain GameMakerissa? Jos kaikki pelimoottorit päivitettäisiin, että on pakko olla joku kallis harrastelija tason RTX 4090 kortti että voit työstää sun pikseli platformeria yms. voisi indie scene kuolla aika nopeaa.

Ellei tule mitään ihmeellisiä tekniikkaharppauksia lähivuosina, että niistä korteista löytyy erinomainen RT suorituskyky ja ovat sellaisissa hinnoissa, että jokainen voi sellaisen päivittää, saat vielä aika kauan fantasioida tästä RT-utopiasta jossa joka lätäkkö heijastaa valot juuri oikealla tavalla.
Ei se raudan ostaminen devaajille tunnu näin muuten missään palkkabudjettiin verrattuna. Enempi niin päin, että kikkare kannattaa ostaa jos se säästää deviaikaa. Sama pätee softa- ja teknologiaratkaisuihin.

Näin yleistettynä reaaliaikainen GI helpottaa artistin hommia, kun se jokseenkin vain toimii (tietyillä reunaehdoilla) eikä tarvitse beikkailla valoja. Tuo Lumenin GI on jo käytössä uusissa UE5-peleissä ja näyttää pääosin ihan hyvältä.

Joku RTGI on taas enempi teknologiademo-osastoa. Konsolit eivät ole vielä lähelläkään 4090-tasoa ja tuotantohyödyt saadaan jo Lumenin kaltaisella kevyemmällä approximaatiolla. Enthusiast PC on taas niin pieni markkina ettei kukaan targetoi sitä erikseen.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
Oisko jotain statistiikkaa heittää keskiverto työtunneista vai mihin tämä väittämä perustuu? Pahoin pelkään, että kun käytät sellaista tekniikkaa mikä vaatii ihan helvetin kallista rautaa että toimii joudut joka tapauksessa optimoimaan peliä. Pahimmassa tapauksessa joudut optimoimaan enemmän ja sellaisista paikoista mistä ei ennen olisi tarvinnut, että se peli pyörisi edes jotenkin ilman että tarvitsee lainata NASAn tietokoneita.

Ja toisekseen kun käytät sellaista tekniikkaa mikä vaatii helvetin kallista rautaa niin eliminoit aika ison osan markkinoista ja potenttiaalisista ostajista.
Ei taida vielä ainakaan toistaiseksi RT tekniikkademot olla se parhain pisnesmalli pelistudioilla.
Sivunoottina, että tälläkin hetkellä Steam top 10 pelit on sellaisia jotka rullaa 4 sukupolvea vanhoilla näyttiksillä. Ihmisiä kiinnostaa hyvät pelit...

Sekä vielä kolmas nootti, että tuo RT ei tule vielä ainakaan pitkään aikaan olemaan oletus standardi, koska se vaatii myös huomattavasti enemmän jerkkua devaajien koneelta. Tämä myös olettaisi, että kaikki pelimoottori valmistajat automaattisesti päivittelisi moottoreihin täyden RT tuen ja poistaisi kaiken mikä liittyy vanhaan valaistustekniikkaan. Mitä teet RT:llä jossain GameMakerissa? Jos kaikki pelimoottorit päivitettäisiin, että on pakko olla joku kallis harrastelija tason RTX 4090 kortti että voit työstää sun pikseli platformeria yms. voisi indie scene kuolla aika nopeaa.

Ellei tule mitään ihmeellisiä tekniikkaharppauksia lähivuosina, että niistä korteista löytyy erinomainen RT suorituskyky ja ovat sellaisissa hinnoissa, että jokainen voi sellaisen päivittää, saat vielä aika kauan fantasioida tästä RT-utopiasta jossa joka lätäkkö heijastaa valot juuri oikealla tavalla.
Näyttiksissä on se RT kiihdytys ja DLSS ym vastaavat tuet siksi, että ei tarvita mitään supertietokoneita, vaan se näyttis hoitaa asian.

Googletappa yotubesta. Siellä oli ainankin n vuosio sitten video, jossa devaaja selitti noita valaistus ja varjoasioita ja totesi tuon vanhan systeemiin olevan sekä hankala, että rajoittunut.

Tekniikka ja laitteet kehittyvät. Vanhojen korttien ajurituki loppuu ja windowskin herkeää tukemasta vanhaa rautaa pikkuhiljaa, sekä ajurien puutteen, että ominaisuuksien puutteiden takia. Uutta rautaa on myyty paljon ja yleensä ne uuden raudan käyttäjät eivät osta sitä rautaa ihan vain huvikseen, joten kyseisellä ryhmällä on sitten myös ostopotentiaalia uusiin peleihin.

Lisäksi kaikki valmistajat tukevat RT:tä. Vaikka Intelin näyttikset ovatkin nyt vielä melko roskaa, niin ehkä ne siitä kehittyvät, jos Intel ei taas päätä lopettaa sitä bisnestä, kannattamattomana. AMD:nkin luulisi saavan kehitettyä näyttiksiään, vaikka taidettiin ottaa harha-askel /askeleita sen suhteen, miten homma pitää tehdä, mutta eiköhän ne korjaa tilannetta muutaman vuoden kuluessa.

RT:tä voidaan käyttää monella eri tavalla, monessa eri asiassa ja kun halutaan hyvännäköistä jälkeä, ilman mielettömiä purkkavirityksiä, niin eipä oikein ole muuta järkevää ja kustannustehokasta vaihtoehtoa.

Kun näyttiksiin aikoinaan tuli 3D kiihdytys, niin siinäkin kesti muutaman vuoden, kun todettiin, että tällähän näitä pelejä tehdään ja homma räjähti käsiin. Nyt on olemassa erittäin kelvollisia RT:n hanskaavia kortteja ja määrät kasvavat kovasti kokoajan, joten RT:n käyttö tulee taatusti myöskin yleistymään kokoajan.. Nyt ei kannata todellakaan hommata näyttistä enää pelkän rasterointinopeuden perusteella, siinä ollaan auringonlaskun ajassa..
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
358
Ei se raudan ostaminen devaajille tunnu näin muuten missään palkkabudjettiin verrattuna. Enempi niin päin, että kikkare kannattaa ostaa jos se säästää deviaikaa. Sama pätee softa- ja teknologiaratkaisuihin.
Oikein tosissaan nuota tekeville firman puolesta ostetaan top end laitteet. Ei niiden tarvitse murehtia laitehintoja toisin kuin budjetilla menevät yhden miehen prokkikset jotka ovat ne isoin osa indie sceneä. Nämä grafiikka uudistukset vaatii paljon VRAMmia jos niitä meinaa ottaa mukaan devaus repertuaariin. Nvidia kaikessa viisaudessaan on rajoittanu sitä niin paljon alemman luokan korteissa jää vaihtoehdoksi tuo 4090 jos meinaa, että sillä kortin valinnalla olisi jotain väliä. Ei siihen ole varaa monella harrastelija tasolla olevalla kavereilla.
Muutenkin kun indie puolella ollaan niin prossu on paljon tärkeämpi laittaa ensiksi kuntoon, koska se tulee vaikuttamaan keskiverto indie pelin tekemiseen paljon enemmän kuin mitä 4090 tason kortti tulisi vaikuttamaan. Varmaan koskee enemmän animoijia sun muita jos haluaa paljon VRAM ja pirusti tehoa näyttikseltä.
Nyt on olemassa erittäin kelvollisia RT:n hanskaavia kortteja
Eipä ole. Vaaditaan vielä paljon monelta taholta ennen kun tuo on se ainut tapa tehdä asioita. Hintatrendejä ja niiden suuntia katsomalla voi päätellä aika karua lopputulosta.
Muutenkin mainitsemasi 3d kiihdytys ihan eri luokkaa uudistus mitä nämä RT pöhinät, ei todellakaan saman kalibeerin uudistuksia verrattuna.
Nyt ei kannata todellakaan hommata näyttistä enää pelkän rasterointinopeuden perusteella
Vaikuttaako kenties oma näytönohjain valintasi mielipiteeseesi hieman?
performance-rt-2560-1440.png

Jos nyt on modernilla Alan Wake 2:lla tämmöset tulokset pelkällä RT:llä, puhumattakaan path tracingistä joka kyykyttää jokaisen kortin, minkäs moiset tulokset on sitten tulevaisuuden peleillä? Onnea vaan markkinoille kun haet 2k€ budjetti korttia jimmssiltä. :tup:
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 023
Oikein tosissaan nuota tekeville firman puolesta ostetaan top end laitteet. Ei niiden tarvitse murehtia laitehintoja toisin kuin budjetilla menevät yhden miehen prokkikset jotka ovat ne isoin osa indie sceneä. Nämä grafiikka uudistukset vaatii paljon VRAMmia jos niitä meinaa ottaa mukaan devaus repertuaariin. Nvidia kaikessa viisaudessaan on rajoittanu sitä niin paljon alemman luokan korteissa jää vaihtoehdoksi tuo 4090 jos meinaa, että sillä kortin valinnalla olisi jotain väliä. Ei siihen ole varaa monella harrastelija tasolla olevalla kavereilla.
Muutenkin kun indie puolella ollaan niin prossu on paljon tärkeämpi laittaa ensiksi kuntoon, koska se tulee vaikuttamaan keskiverto indie pelin tekemiseen paljon enemmän kuin mitä 4090 tason kortti tulisi vaikuttamaan. Varmaan koskee enemmän animoijia sun muita jos haluaa paljon VRAM ja pirusti tehoa näyttikseltä.

Eipä ole. Vaaditaan vielä paljon monelta taholta ennen kun tuo on se ainut tapa tehdä asioita. Hintatrendejä ja niiden suuntia katsomalla voi päätellä aika karua lopputulosta.
Muutenkin mainitsemasi 3d kiihdytys ihan eri luokkaa uudistus mitä nämä RT pöhinät, ei todellakaan saman kalibeerin uudistuksia verrattuna.

Vaikuttaako kenties oma näytönohjain valintasi mielipiteeseesi hieman?

Jos nyt on modernilla Alan Wake 2:lla tämmöset tulokset pelkällä RT:llä, puhumattakaan path tracingistä joka kyykyttää jokaisen kortin, minkäs moiset tulokset on sitten tulevaisuuden peleillä? Onnea vaan markkinoille kun haet 2k€ budjetti korttia jimmssiltä. :tup:
AW2 ja Cyberpunk on esimerkkejä kunnianhimoisesta raskaasta RT toteutuksesta, mutta on myös muita esimerkkejä jotka pyörii kohtuullisella raudalla.

Avatar frontiers of pandora tekee käsittääkseni jonkinlaisen RT Global Illumination valaistuksen xbox series S kanssa myös (30 fps toki) ja The Finals moninpeli pyörii myös hyvin RT GI päällä vaikka ei olisi 4090 korttina.

RT tulee yleistymään nyt kun PS4 ja muut vanhat konsolit tiputetaan pois kehitystä laahaamasta. Toki PC:lle julkaistaan paljon indiekamaa yms graafisesti vähemmän intensiivistä kamaa jota voi pelata loppuelämän jos haluaa taistella tuulimyllyjä vastaan.


 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 699
Vaikuttaako kenties oma näytönohjain valintasi mielipiteeseesi hieman?

Jos nyt on modernilla Alan Wake 2:lla tämmöset tulokset pelkällä RT:llä, puhumattakaan path tracingistä joka kyykyttää jokaisen kortin, minkäs moiset tulokset on sitten tulevaisuuden peleillä? Onnea vaan markkinoille kun haet 2k€ budjetti korttia jimmssiltä. :tup:
Hetkinen seis: 3070 ja 3070ti, joista moni on jopa 1000€ maksanut häviää 6600xt:lle ja on tasoissa Arc A750:n kanssa. Aika karua on tuo 3070:n alamäki ollu.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 411
AW2 ja Cyberpunk on esimerkkejä kunnianhimoisesta raskaasta RT toteutuksesta, mutta on myös muita esimerkkejä jotka pyörii kohtuullisella raudalla.
Lisäisin tähän sen, että ainakin CP2077:ssä on monia säädettäviä asetuksia RT:n osalta, joilla suorituskykyä saa huomattavasti lisää niin, että edelleen säilyy graafisia etuja rasterisointiin verrattuna. RT:n kanssa etenkään ei ole pakko tai kannata käyttää ultra-asetuksia.

Hetkinen seis: 3070 ja 3070ti, joista moni on jopa 1000€ maksanut häviää 6600xt:lle ja on tasoissa Arc A750:n kanssa. Aika karua on tuo 3070:n alamäki ollu.
Pelaako kukaan mitään peliä @8-10 fps? Tuo on täysin hypotettinen kuriositeettiskenaario, jolla ei ole mitään tekemistä todellisten käyttötilanteiden kanssa. Olisi relevanttia verrata suorituskykyä skeenaarioissa, joissa liikutaan edes siellä 60/120 fps:n paikkeilla.

Edit: tuossakin mielenkiintoista huomata, että 10 GB 3080 on nopeampi kuin 12 GB 4070 JA nopeampi kuin 20 GB 7900 XT. Silti liian hitaita kaikki noilla asetuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 112
Hetkinen seis: 3070 ja 3070ti, joista moni on jopa 1000€ maksanut häviää 6600xt:lle ja on tasoissa Arc A750:n kanssa. Aika karua on tuo 3070:n alamäki ollu.
Millään noista ei voi pelata noilla asetuksilla. Ilman säteenseurantaa 1440p täysillä asetuksilla onnistuu 3070:llä, jos minimien alarajana pidetään 30 fps.

1440p non-RT Max:
3070 min 44 fps, ok
A750 min 19 fps, liian tökkivä
6600 XT 15 fps, liian tökkivä


Säteenseurannalla jo 1080p on liikaa kaikille.

1080p RT:
3070 min 13 fps, töks (avg 39 fps)
A750 min 19 fps, töks (avg 26 fps)
6600 XT 10 fps, töks (avg 20 fps)

TLDR: 3070 on nopein sellaisilla asetuksilla, joilla voi pelata edes kivikautisella 30 fps:lla


Edit. Onpa raskas peli 2160p kaikilla herkuilla. Edes 4090 ei riitä pitämään 30 fps.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Laitetaan tänne, kun kilpaileva sivusto on saanut revikoitua TUF:in ja Ventus 3X:n.


Asus TUF:
  • 6 heatpipea
  • Metallinen taustalevy
  • 10-vaiheinen virransyöttö
  • Micronin muistit ( D8BZC )
  • AVG FPS 177.8 FPS 1080p
  • Hotspot 76C, Memory 72C (performance bios)
  • Fan noise 31.5dBA (performance bios, quietilla vähemmän)
  • Max power limit 300W
MSI Ventus 3X:
  • 6 heatpipeä
  • Muovinen taustalevy
  • 9-vaiheinen virransyöttö
  • Micronin muistit ( D8BZC )
  • AVG FPS 172.2 FPS 1080p
  • Hotspot 84C, Memory 78C (only bios)
  • Fan noise 30.2dBA
  • Max power limit 285W

Kyllä se MSI:n malli on huonompi sijoitus samaan hintaan.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
547
Laitetaan tänne, kun kilpaileva sivusto on saanut revikoitua TUF:in ja Ventus 3X:n.


Asus TUF:
  • 6 heatpipea
  • Metallinen taustalevy
  • 10-vaiheinen virransyöttö
  • Micronin muistit ( D8BZC )
  • AVG FPS 177.8 FPS 1080p
  • Hotspot 76C, Memory 72C (performance bios)
  • Fan noise 31.5dBA (performance bios, quietilla vähemmän)
  • Max power limit 300W
MSI Ventus 3X:
  • 6 heatpipeä
  • Muovinen taustalevy
  • 9-vaiheinen virransyöttö
  • Micronin muistit ( D8BZC )
  • AVG FPS 172.2 FPS 1080p
  • Hotspot 84C, Memory 78C (only bios)
  • Fan noise 30.2dBA
  • Max power limit 285W

Kyllä se MSI:n malli on huonompi sijoitus samaan hintaan.
Jännä toi MSI lämmöt. Mulla tän päivän testailuis ventus 2x. Hotspot 82c ja memory 76c.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Äkkiä luulisi että noissakin on MSI:llä mennyt surkea firmware sisään, mutta eivät ole ainakaan mitään myöntäneet tälle variantille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 416
Viestejä
4 217 178
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
jlehtira

Hinta.fi

Ylös Bottom