Testissä Cyberpunk 2077 suorituskyky ja kuvanlaatu (NVIDIA vs AMD)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 968
cyberpunk2077-2122020.jpg


Sampsa kirjoitti uutisen/artikkelin:
Ajoimme uudella Cyberpunk 2077 -pelillä testit 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla sekä testasimme eri kuvanlaatuasetusten, säteenseurannan ja DLSS:n vaikutusta suorituskykyyn ja kuvanlaatuun.

Mukana artikkelissa on laaja kirjo näytönohjaimia GeForce GTX 970:stä GeForce RTX 3090:een ja Radeon RX 590:stä Radeon RX 6900 XT:hen.

Lopuksi niputimme kaikki 16 näytönohjainta yhteen taulukkoon ja testasimme, millä resoluutioilla kuvanlaatuasetuksilla näytönohjaimet jaksavat pyörittää peliä 50 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella.

Lue artikkeli: Testissä Cyberpunk 2077 suorituskyky (NVIDIA vs AMD)

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Joo-o. Sinne meni GTX 970 (nähtävästi myös GTX 1060 3GB) ja veikkkaan RX 570/580 olevan kanssa toinen jalka haudassa.

Nyt näyttäisi uusi minimi sujuvaan pelaamiseen olevan tuo GTX 1660 Super (nähtävästi myös GTX 1080 (Ti)).
 
No nyt tämmöistä olinkin odotellut, että testaillaan halvempia ja vanhempia näytönohjaimia CB:lla. :thumbsup: :geek:

Itse pelaillut GTX 1660 Superilla 1440p resoluutiolla ja Medium asetuksilla, tekstuurit High. Omaan silmään FPS ollut riittävää, mutta mitään FPS mittareita en ole käyttänyt.
 
Testit taisivat olla ajettu ennen 1.05 patchin ilmestymistä?
 
Joo-o. Sinne meni GTX 970 (nähtävästi myös GTX 1060 3GB) ja veikkkaan RX 570/580 olevan kanssa toinen jalka haudassa.

Nyt näyttäisi uusi minimi sujuvaan pelaamiseen olevan tuo GTX 1660 Super (nähtävästi myös GTX 1080 (Ti)).
Uskoisin että tähän tulee suorituskyky parannuksia vielä monta kertaa ens vuoden aikana, niin alkaa pyörimään serrilläkin paremmin.
 
Nyt on uusi 1.05 patch saatavilla PC:lle, pikainen testi luvassa myös vs 1.03:

 
Tekstissä lukee:
"Suorituskyky eri kuvanlaatuasetuksilla (GeForce RTX 3080 & 4k-resoluutio)"

Mutta kuvassa kuitenkin sanotaan RTX 3090, ilmeisesti tää siis kuitenkin 3090:llä testattu?
 
Tekstissä lukee:
"Suorituskyky eri kuvanlaatuasetuksilla (GeForce RTX 3080 & 4k-resoluutio)"

Mutta kuvassa kuitenkin sanotaan RTX 3090, ilmeisesti tää siis kuitenkin 3090:llä testattu?

Jep, korjattu, 3090:llä.
 
Itsellä RTX 2080Ti 1440p High asetuksella ja raytracin+DLSS quality päällä pyörii juuri 60fps tuntumassa mutta dippaa välillä lähemmäs 40fps.
Prossuna 9900k
Toivotaan että tuovat luvatun päivityksen helmikuussa mitä pitäisi parantaa suorituskykyä kun tällä hetkellä jos haluaa pelata hieman heikommalla raudalla joutuu low asetuksiin siirtymään ja peli ei valitettavasti ole kovin näyttävän näköinen.
Hieman buginen peli vielä on ja eniten ärsyttää nuo ympäri juoksevat sivilit mitä jää istumaan kyykyssä juuri vääriin paikkoihin.
 
Miten prosessorin vaikutus? Ootko ajatellut testaa vaikka yhtä resoo (työmäärääsi säästääksesi) jollain esim. 9000-sarjan Intelillä (tai alempi) ja miltä tulokset näyttää silloin, vaikkapa juurikin 1440p resolla?
 
Ovatko nämä muuten jo sitten jotkut viralliset ajurit Nvidialta joilla peli on tuettuna vai joku erikseen ladattava erikoisversio vielä Cyberpunkille? Kysyy eräs tietämätön tuleva Cyberpunk pelaaja. Ja missäs on GTX 1070? ;)
 
Ovatko nämä muuten jo sitten jotkut viralliset ajurit Nvidialta joilla peli on tuettuna vai joku erikseen ladattava erikoisversio vielä Cyberpunkille? Kysyy eräs tietämätön tuleva Cyberpunk pelaaja. Ja missäs on GTX 1070? ;)

460.79 on Game Ready CB2077:lle, mutta muuten ihan normaalit ajurit ovat. Ilmestyivät Cyberpunkin julkaisupäivänä.
 
Uskoisin että tähän tulee suorituskyky parannuksia vielä monta kertaa ens vuoden aikana, niin alkaa pyörimään serrilläkin paremmin.
Pelihän kiinnostais jumalattomasti, mutta saa tullakkin parannuksia että edes viittii peliä hankkia. nimim. i7-6700 & GTX1060-6GB
 
Jep, on se raskas kun 5700 XT saa juuri ja juuri keskimääräiset 60 FPS 1080-resolla. No, ehkä säkällä saadaan muutaman kuukauden pelin ja ajurien pätsäyksen jälkeen ne minimit lähemmäs tuota 60.

Lisäksi jos löytyy aikaa jostain välistä, niin ne prossutestitkin kiinnostaisi ja testit "normojen" comboilla kuten 3600 + 5700 XT.
 
Omalla kohdalla ei kauheasti ole valittamista optimoinnin suhteen.

Intel i7 9700K + RX 5700 combolla on muutama asetus mediumilla, yksi ultralla ja loput high ja 1080p-resoluutiolla FPS pyörii 55-80 välillä, enimmäkseen kuitenkin 60 yläpuolella. Ilman Ray Tracingiakin grafiikat ovat aika tajunnanräjäyttävät ja yksityiskohtien määrä on valtava. Eli hyviin grafiikoihin nähden pyörii aika tavalla kuten oletinkin. Prossun käyttöasteet ovat myös yllättävän alhaiset ja pullonkaula on näyttiksellä, vaikka ajaisi kovaa keskustassa väkijoukkojen ympäröivänä. Lisäksi NVME-SSD:llä latausajat ovat ilahduttavan lyhyet.

Ray Tracingin kokeilu olisi toki myös hauskaa, mutta nyt siihen ei ole mahdollisuutta. Voi olla, että RTX 3060 Ti tulee hankittua kesällä, niin sillä saa jo vähän erilaista ulkoasua toiselle läpipeluulle.
 
2070 Super lisätty mukaan, 48 FPS 1440p RT Medium + DLSS Performance, oli tarpeeksi lähellä 50 FPS :beye:
 
Kiitos jo tästä! Näyttäisi että on ihan pelattava omalla RX 5700 XT:llä ja 1440p:llä kunhan vähän detaileja karsii. Lisäksi päivitykset saattavat lisätä suorituskykyä.
 
Tosta mainiosta "millä pääsee ~50fps tai yli"-taulukosta presetti ja sitten Digital Foundryn "asetusoppaasta" vinkkejä hienosäätöön millä voi joko raapia lisää suorituskykyä 60fps saavuttamiseen tai sitten hilata näyttävyyttä ylös niissä kohdin kun suorituskykypenalti on pieni jos muutenkin on jo yli.

Tälläinen testaus mikä kertoo että millä asetuksilla eri GPU:lla oikeasti pääsee pelaamaan on erittäin tervetullutta ja hyödyllistä, tosin ymmärrettävääkin ettei sitä työmäärän takia kovinkaan paljoa tehdä. :tup:
 
Miten on päätetty, että 1080Ti:llä 1080p Ultra on hyvä vaihtoehto. Eikö 1440p medium toimisi samalla tavalla?

edit:
Aika komea testimatriisi kyllä pyöritetty. Tainnut hetki jos toinenkin mennä kun pyöritti näitä testejä läpi. Komeaa katseltavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos rikkinäistä peliä järkeä testailla?
Saahan tuosta nyt vähän kuvaa, että pärjääkö nykyisellä raudalla vai pitääkö mennä ostoksille. Toki peli ja ajurit päivittyvät lähikuukausina paljon, että ehkä vasta joskus keväällä voi alkaa nähdä vakioituneita tuloksia. Toivottavasti silloin viimeistään 5700 XT saisi 2070 Superin tuloksen kiinni.
 
Kiitos tästä artikkelista! Tässä kun on ite pyöritellyt eri korttien tehoja, niin arvostan aitoa sisällöntuottoa raudasta ja pelaamisesta.
 
Ei tainnut olla testattuna ilman RT mutta DLSS päällä.
DLSS kun ei vaadi RT enabloimista vaan voi RT sijaan nostaa vaikka asetuksia tai sitten vain nauttii sulavemmasta kuvasta korkeammilla Fps.

DLSS Quality mahdollistaa erityisesti edullisimmilla 2000 sarjalaisilla varsin sujuvaa pelailua.

Onkos rikkinäistä peliä järkeä testailla?
Konsoleilla rikki..

Läpi meni n.20h oli 2 kaatumista ja pari perus avoimenmaailman bugia mutta mitään peliärikkovaa ei tullut vastaan
Kokonaisuutena aika kaukana Witcher 3 ja paska peli siihen nähden mitä odotti.. mutta tulipahan pelattua.

DLSS oli kyllä tuossa mahtava, kavereille lainailin näitä 2000 sarjalaisia niin DLSS turvin saivat hyvin irti paremmat kuin pelattavat FPS.

Kiitos jo tästä! Näyttäisi että on ihan pelattava omalla RX 5700 XT:llä ja 1440p:llä kunhan vähän detaileja karsii. Lisäksi päivitykset saattavat lisätä suorituskykyä.
Tässäkin kannattaa huomioida että peli todellakin hyötyy nopeasta prossusta ja muisteista, mikäli näitä ei löydy niin testisaittien Rx5700XT tulokset on varmasti selvästi kovemmat.

Pelkästään kovempien muistien vaihtaminen nettosi +10fps jos yhtälöön lisätään hitaamman prosessorin vaihtaminen nopeampaan, niin erot alkaa olla jo melkoisia vaikka koneessa olisi samat näytönohjaimet.
 
Viimeksi muokattu:
Miten 10600k hakkaa tässä pelissä esim 9900k ja 9700k 6 corella? Oliko comet lakessa muka joku tekninen uudistus mistä peli hyötyy?

gQqHFpb6dmaqZW4vgMGDxC.png
 
Miten 10600k hakkaa tässä pelissä esim 9900k ja 9700k 6 corella? Oliko comet lakessa muka joku tekninen uudistus mistä peli hyötyy?

gQqHFpb6dmaqZW4vgMGDxC.png
Varmaan muistien asetuksissa joku pahasti pielessä tms.
Ehkä 9900k droppaa kelloja heidän testissä?
9900K Allcore 5.1Ghz ei eronnut samoilla muisteilla 10900K 5.2Ghz juurikaan kun samalla ohjaimellakin koitettiin
 
Myös Gamers Nexusin testeissä 9900k hävisi selvästi 10600k:lle. Ehkäpä peli jotenkin käyttää noita vanhempia typerästi, kuten Ryzeneitakin?
 
Myös Gamers Nexusin testeissä 9900k hävisi selvästi 10600k:lle. Ehkäpä peli jotenkin käyttää noita vanhempia typerästi, kuten Ryzeneitakin?
9900K boostit vakiona vissiin toimii hieman erillailla kuin 10000 sarjassa
TPU testissä 9900K vakiona 4.4Ghz

En osaa oikeen sanoo K prossujen sielun elämästä vakiona kun aina kellottanut näitä, vakiona esim 9900K iskee ne TDP throtletkin päälle jne..
Sellasii venpeleitä joita pitää ajaa kovilla kelloilla AllCore 24/,7 muuten on sitten ihan sama onko siellä K perässä vaiko ei.

Sama homma esim 10850K joka vakiona on prosentin pari nopeampi kuin 10900K koska virranhallinta/kulutus on 10850K parempi eikä droppaa kelloja niin nopeasti.
Eli vakiona kun näitä K sarjalaisia ajelee niin siinä ei ole mitään järkee ja sitten voi tulla tälläisiä häröjä erojakin joita vaikea selittää.
 
En tiedä, itelläki välillä tippuu fps sinne 50 tuntumaan High/Ultra asetuksilla, DLSS Quality ja RT medium. Korttina RTX 2080, i9 9900k 4,9ghz ja 3200mhz 16gb DDR4. Ei mitään hajua mistä johtuu. Välillä pyörii 60-80fps tuntumassa ongelmitta.
 
En tiedä, itelläki välillä tippuu fps sinne 50 tuntumaan High/Ultra asetuksilla, DLSS Quality ja RT medium. Korttina RTX 2080, i9 9900k 4,9ghz ja 3200mhz 16gb DDR4. Ei mitään hajua mistä johtuu. Välillä pyörii 60-80fps tuntumassa ongelmitta.
Auttaako toi väkimäärän asetuksen laskeminen?
onko RT shadowit Off?
 
Vega 64 osalta olisi ollut järkevämpi laittaa (myös?) 2560*1440 reson tieto (medium vai high?), koska "Low" asetus on selvästi karsitumpi grafiikoiden osalta. Tuskin kukaan alkaa kyseisellä kortilla edes yrittämään 4K:ta, vaikka se Low asetuksilla toimisi.

Muuten todella iso plussa tehdä tällainen testi missä mukana vanhempaakin rautaa. :tup:
 
Vega 64 osalta olisi ollut järkevämpi laittaa (myös?) 2560*1440 reson tieto (medium vai high?), koska "Low" asetus on selvästi karsitumpi grafiikoiden osalta. Tuskin kukaan alkaa kyseisellä kortilla edes yrittämään 4K:ta, vaikka se Low asetuksilla toimisi.

Muuten todella iso plussa tehdä tällainen testi missä mukana vanhempaakin rautaa. :tup:

Taidat katsoa taulukkoa väärin? (tosin voisin ehkä yrittää tehdä siitä selkeämmän edit: korjattu) Vega 64 on 1440p-sarakkeessa ja sillä medium oli 45 FPS eli ei riittänyt 50 FPS tasolle ja 1080p-taulukossahan on Ultra-tulos.
 
Viimeksi muokattu:
Miten on päätetty, että 1080Ti:llä 1080p Ultra on hyvä vaihtoehto. Eikö 1440p medium toimisi samalla tavalla?

Kiireessä oletus ettei riittäisi 50 FPS 1440p medium, mutta riittihän se eli 1080 Ti siirretty 1080p Ultrasta -> 1440p Medium
 
Taidat katsoa taulukkoa väärin? (tosin voisin ehkä yrittää tehdä siitä selkeämmän) Vega 64 on 1440p-sarakkeessa ja sillä medium oli 45 FPS eli ei riittänyt 50 FPS tasolle ja 1080p-taulukossahan on Ultra-tulos.
Totta, reso voisi olla keskemmällä listaa. Nyt voi lukea että "tällä resolla tästä alaspäin", jos aloittaa alhaalta hitaista tuloksista.
 
Miksi mulla näkyy ekan sivun kommentit kaikki tuplana?

Näemmä jos pudottaisin 1440p reson 1080p niin peli ei ilmeisesti pätkisi niin kovasti?
Ajelen ilman rtx ja silti fps putoilee välillä alle 25:n

(8600k + 2070 S + 32bg ddr4 + 2500/2000 m.2 ssd)
 
1.05 batch Medium presetti 45-59fps 1080p GTX 1060 6GB OC OC Ryzen 5 3600 vakiona DDR4 3200@3800MHz.
 
En ole itse pelannut Cyberpunkkia vielä, mutta mitä nyt DF:n esittelyvideoita RT:n vaikutuksista katsoin, niin minusta toinen säteenseurannan käyttöä puoltava merkittävä tekijä on SSAO:n tulosten korjaaminen.

Monessa tilanteessa probe-lightning näyttää aivan jätteiseltä ja objekteista ei tule mitään varjostuksia jne. RT päällä etenkin medium / high-asetuksilla tehdään GI-pass joka tuottaa objektit paljon paremmin ympäristöön sitovat varjostukset.

Tuo ei ole samalla tavalla näyttävä asia kuin nuo heijastukset, mutta lisä tunnelmaa ja näkyy side-by-side screenshoteissa todella selkeästi syvyyttä lisäten.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi mulla näkyy ekan sivun kommentit kaikki tuplana?

Näemmä jos pudottaisin 1440p reson 1080p niin peli ei ilmeisesti pätkisi niin kovasti?
Ajelen ilman rtx ja silti fps putoilee välillä alle 25:n

(8600k + 2070 S + 32bg ddr4 + 2500/2000 m.2 ssd)
Pistä DLSS päälle + säädä DF:n optimised asetukset päälle:

Standard Optimised Settings

Contact Shadows: On
Improved Facial Lighting Geometry: On
Local Shadow Mesh Quality: High
Local Shadow Quality High
Cascaded Shadows Range: High
Cascaded Shadows Resolution: Medium
Distant Shadows Resolution: High
Volumetric Fog Resolution: 1080p Ultra, 1440p High, 4K Medium
Volumetric Cloud Quality: Medium
Max Dynamic Decals: Ultra
Screen Space Reflections Quality: Low but High if you find the amount of grain distracting.
Subsurface Scattering Quality: High
Ambient Occlusion: Low (there is barely a difference)
Colour Precision: Medium
Mirror Quality: 1080p High. 1440p High, 4K Medium
Level of Detail: High

Recommended Ray Tracing Settings

Ray Traced Reflections: On
Ray Traced Shadows: Off
Ray Traced Lighting: Medium
If that is not enough for you, Turn off reflections - the RT lighting is more important, on balance.

Image Quality Recommendations: 1080p DLSS Quality, 1440p, DLSS Balanced, 4K, DLSS Performance
Cyberpunk 2077 PC Best Settings: Improve Performance By Up To 35% - With Minimal Impact To Visuals! - YouTube
 
Kannattaakohan tätä ollenkaan ostaa, kun ilmeisesti näyttäisi mun muinaisella koneella joka tapauksessa ihan surkealta? Näyttö on perus Samsungin 32" 4K VA-paneelillinen Freesync-tuella 40-60 Hz, näytönohjain RTX 2070 ja prossu i5 8600K maltillisesti löysät pois kellotettuna. Menisköhän vielä 1080p RT päällä ja grafiikka-asetukset riittävän hyvinä ettei ainoastaan itketä?
 
Tästä(-kin) 2077-testistä puuttuu gtx1060/6gb joka on edelleen reilulla marginaalilla pallon suosituin kortti jos Steamin HW-listaa yhtään uskoo. Tiedän jotta vastaa likimain gtx980'stä, mutta nvidian ajurituen tuntien gtx1060 toiminee uudemmissa hiukan paremmin? Myönnettäköön jotta gtx1660super alkaa olla uudemmissa jo minimi, osittain siksi koskei nvidiaa enää kiinnosta vanhempien ajurituki :mad:
 
Tästä(-kin) 2077-testistä puuttuu gtx1060/6gb joka on edelleen reilulla marginaalilla pallon suosituin kortti jos Steamin HW-listaa yhtään uskoo. Tiedän jotta vastaa likimain gtx980'stä, mutta nvidian ajurituen tuntien gtx1060 toiminee uudemmissa hiukan paremmin? Myönnettäköön jotta gtx1660super alkaa olla uudemmissa jo minimi, osittain siksi koskei nvidiaa enää kiinnosta vanhempien ajurituki :mad:

Aika monta muutakin korttia puuttuu, mutta joku raja on vedettävä johonkin että näitä artikkeleita saa joskus julki kun samaan aikaan aikataulun venyessä pihalle tulee peliä korjaavia hotfixejä ja saa pelätä onko kaikki ajetut tulokset pian irrelevantteja :beye:
 
Aika monta muutakin korttia puuttuu, mutta joku raja on vedettävä johonkin että näitä artikkeleita saa joskus julki kun samaan aikaan aikataulun venyessä pihalle tulee peliä korjaavia hotfixejä ja saa pelätä onko kaikki ajetut tulokset pian irrelevantteja :beye:
Täytyy kyllä sanoa, että jo tällä korttimäärällä testimatriisi on aika uskomattoman kokoinen ja tuon testaaminen on hatunnoston arvoinen suoritus.

:thumbsup:
 
Jatkossa testien ajaminen on toki tällä pelillä helpompaa, kun perusasiat ja kuvanlaatuasetukset ja niiden erot on tässä artikkelissa käyty läpi eli voi keskittyä ns. olennaiseen eli suorituskyyn. Tarkoitus on siis ainakin seuraille noita hotfixejä ja niiden myötä mahdollisesti paranevaa suorituskykyä.

Mulla on alkuperäinen 1.03 versio tallessa, joten voin verrata uusien päivitysten suorituskykyä siihen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom