Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>
Tuleehan myös tämä yleinen resoluutio myös testiin: 3440x1440?
Jotenkin outoa ettei mikään tietotekniikkasivusta käytä ultralaajaresoluutiota vaikka se on todella yleinen.
Todella yleinen? Taitaa olla ennemminkin todella harvinainen. 1080p taitaa olla ylivoimaisesti yleisin peliresoluutio.Tuleehan myös tämä yleinen resoluutio myös testiin: 3440x1440?
Jotenkin outoa ettei mikään tietotekniikkasivusta käytä ultralaajaresoluutiota vaikka se on todella yleinen.
Harvemmin muita ultralaajakuvanresoluutioita näen kuin 3440x1440 natiivina. Vaikkakin itse käytän 2560×1080 custom resoa sillä käytössä on gtx 770Todella yleinen? Mistä moinen statistiikka?
Todella yleinen? Taitaa olla ennemminkin todella harvinainen. 1080p taitaa olla ylivoimaisesti yleisin peliresoluutio.
4K reso 3840 x 2160 = 8294400 pikseliä
uw reso 3440 x 1440 = 4953600 pikseliä
2k reso 2560 x 1440 = 3686400 pikseliä
eli suorituskyky on jossain 4k:n ja 2k:n välimaastossa. Lähempänä 2k:ta.
Oliko tässä artikkelin testikaaviossa, joku vika missä on selvitetty millä asetuksilla milläkin näytönohjaimilla peli pyörii +50 FPS?
Nyt oli käsittääkseni tarkoitus tehdä uusi, hyvännäköinen peli, eikä perus 1 euron alelaariin suoraan menevä pacman clooni.Nämä jutut on aina yhtä typeriä. Peliä kehitetty 8 vuotta, aktiivisesti 2-3, uusia konsoleita ollut markkinoilla 1kk. Konsoleita myyty arviolta jotain sataa miljoonaa, peli PC:itä todennäköisesti ainakin pelien myyntiluvuista päätellen vähemmän. Millehän alustalle kannattaa pelit suunnitella? Luuleeko joku oikeasti, että jos pelintekijä lähtee nyt tekemään peliä, niin se suunnittelee sen jollekkin PS6 koneelle joka ehkä tulee sitten 3-4 vuoden päästä kun peliprojekti on valmis?
voisi sitten katsoa onko se lineaarista.En nyt tiedä onko tämä joku vitsi, mutta kysehän on ensimmäisen asteen yhtälöstä?
8.2/4.9Mpix = kerroin alhaisemmalle pikselimäärälle = 1.67 (8.2 on 1.67 kertaa enemmän)
48 FPS * (8.2/4.9) = 80FPS
Se onko suorituskyky näin lineaarista on sitten toinen asia.
Eikös kuitenkin pidä ensin laskea FPS-erotus eli (FPS@1440p - FPS@4k) x 0.275 missä 0.275 = (uw - 1440p) / (4k - 1440p) ja vähentää tämä luku FPS@1440p:stä? Lineaarinenhan tämä käyrä tosiaan tuskin on, mutta kyllä tällä sopivan hihavakion saa laskettua.En nyt tiedä onko tämä joku vitsi, mutta kysehän on ensimmäisen asteen yhtälöstä?
8.2/4.9Mpix = kerroin alhaisemmalle pikselimäärälle = 1.67 (8.2 on 1.67 kertaa enemmän)
48 FPS * (8.2/4.9) = 80FPS
Se onko suorituskyky näin lineaarista on sitten toinen asia.
Se ei muuta millään tosiasioita. Et voi tehdä pörssiyhtiönä miljoonien budjetilla ja tuhansilla työntekijöillä peliä ja unohtaa ne vanhat paskat konsolit. Se ei mene läpi ikinä osakkeenomistajille ja olisi suoranainen itsemurha. Se on ihan se ja sama miten paljon sinua tai jotain muuta kenkuttaa ne konsolit, se vain on se totuus markkinataloudessa. Pelien kehittäminen maksaa, niiden pitää tuottaa ne rahat takaisin ja vielä voittoa päälle, joten ne sen lainalaisuuden mukaan on myös tehtävä. Peli laitettiin kehitykseen kun ei ollut uusia konsoleita, se julkaistiin kun ei käytännössä ole uusia konsoleita. Jolloin on ihan turha alkaa selittämään vanhoista konsoleista ja niiden paskuudesta sitä tai tätä.Nyt oli käsittääkseni tarkoitus tehdä uusi, hyvännäköinen peli, eikä perus 1 euron alelaariin suoraan menevä pacman clooni.
Peliä voidaan myydä uusille laitteille vuosia, jos se on hyvä.
Vanhat konsolit ovat olleet vuosikausia pahoja kehityksen jarruja, koska ovat ihan liian suorituskyvyttömiä. Olisi ollut järkevintä unohtaa ne täysin, sillä niille ei saa hyvää jälkeä aikaan pelistä, joka vaatii niitä resursseja enemmän.
Vanhoilla konsolella peliä ei saa nopeaksi, eikä sitä myöskään saa näyttämään hyvältä. Tietysti, kun tarpeeksi karsitaan ja sallitaan esim pikkuhiljaa paikalleen ilmestyvät objektit, niin saa sen varmaankin läpipelattavaan kuntoon, mutta työtä siinä on melko kohtuuttomasti, eikä se tule tyytyväisyyttä herättämään.
Moni pelaaja tosiaan unohtaa, että 7 vuotta vanhaa serrikasaa on turha ruoskia. Se maksoi 399€ 7 v sitten. Miten sen voisi edes kuvitella olevan käypää pelirautaa. Ei se ole. Nimim. Never again.Nyt oli käsittääkseni tarkoitus tehdä uusi, hyvännäköinen peli, eikä perus 1 euron alelaariin suoraan menevä pacman clooni.
Peliä voidaan myydä uusille laitteille vuosia, jos se on hyvä.
Vanhat konsolit ovat olleet vuosikausia pahoja kehityksen jarruja, koska ovat ihan liian suorituskyvyttömiä. Olisi ollut järkevintä unohtaa ne täysin, sillä niille ei saa hyvää jälkeä aikaan pelistä, joka vaatii niitä resursseja enemmän.
Vanhoilla konsolella peliä ei saa nopeaksi, eikä sitä myöskään saa näyttämään hyvältä. Tietysti, kun tarpeeksi karsitaan ja sallitaan esim pikkuhiljaa paikalleen ilmestyvät objektit, niin saa sen varmaankin läpipelattavaan kuntoon, mutta työtä siinä on melko kohtuuttomasti, eikä se tule tyytyväisyyttä herättämään.
eli 11.88 fps. Onnistuukohan tämän lisääminen tähän:Eikös kuitenkin pidä ensin laskea FPS-erotus eli (FPS@1440p - FPS@4k) x 0.275 missä 0.275 = (uw - 1440p) / (4k - 1440p) ja vähentää tämä luku FPS@1440p:stä? Lineaarinenhan tämä käyrä tosiaan tuskin on, mutta kyllä tällä sopivan hihavakion saa laskettua.
e: Eli yllä FPS@uw olisi 93.7.
Heh. Menikö tää nyt sitten jotenkin hyvin cdpr:n kannalta. Joukkokanne hakusessa, rahat takaisin, ja maine suttaantuu? Onko tää nyt sitä hyvää markkinataloutta, jota kaipasit? Tää oli hölmöilyä, ei muuta.Se ei muuta millään tosiasioita. Et voi tehdä pörssiyhtiönä miljoonien budjetilla ja tuhansilla työntekijöillä peliä ja unohtaa ne vanhat paskat konsolit. Se ei mene läpi ikinä osakkeenomistajille ja olisi suoranainen itsemurha. Se on ihan se ja sama miten paljon sinua tai jotain muuta kenkuttaa ne konsolit, se vain on se totuus markkinataloudessa. Pelien kehittäminen maksaa, niiden pitää tuottaa ne rahat takaisin ja vielä voittoa päälle, joten ne sen lainalaisuuden mukaan on myös tehtävä. Peli laitettiin kehitykseen kun ei ollut uusia konsoleita, se julkaistiin kun ei käytännössä ole uusia konsoleita. Jolloin on ihan turha alkaa selittämään vanhoista konsoleista ja niiden paskuudesta sitä tai tätä.
Toiseen suuntaan mentäessä pitää vaihtaa kertoimeksi 1 - 0.275 = 0.725 eli tämä kerrotaan FPS-erotuksella ja lisätään FPS@4k. Ja tämä siis riippuu käsittääkseni FPS-erosta, eli yleismaailmallista kerrointa vaikkapa FPS@4k:lle ei voi laskea.eli 11.88 fps. Onnistuukohan tämän lisääminen tähän:
3840x2160 = 8294400 pikseliä
GeForce RTX 3080
RT Ultra + DLSS Performance 48 fps
jolloin olisiko RT Ultra + DLSS Performance RTX 3080:llä= 59,88 fps 3440x1440 resolla?
Kumman hyvin tuo Hämis pyörii PS4 Prolla mitä nyt pelailen, eikä se Pro nyt niin paljon parempi ole.Moni pelaaja tosiaan unohtaa, että 7 vuotta vanhaa serrikasaa on turha ruoskia. Se maksoi 399€ 7 v sitten. Miten sen voisi edes kuvitella olevan käypää pelirautaa. Ei se ole. Nimim. Never again.
Alustojen myyntimäärä ei ole validi peruste pelisuunnittelulle. Muuten kaikki pelit olis mobiilipelejä. Last-gen konsolit oli raaka virhe cp2077:lle, jonka kyllä näin jo ajat sitten.
Joo, löysin netistä kyllä 3440x1440 resoluutiolla kulkevan cyberpunkin medium-asetuksilla. fps oli sillä 75-95 fps välillä kokoajan. Mutta olisin halunnut myös nähdä mitähän fps olisi dlss+raytracen kanssa näyttänyt. On tää kyllä tuskallista omistaa uw. hankalaksi tehty löytää kattavia tuotetestejä kun näitä testejä luultavimmin tehdään sen takia, että ihmiset voivat nähdä että minkälainen gpu on omiin tarpeisiin sopiva.Toiseen suuntaan mentäessä pitää vaihtaa kertoimeksi 1 - 0.275 = 0.725 eli tämä kerrotaan FPS-erotuksella ja lisätään FPS@4k. Ja tämä siis riippuu käsittääkseni FPS-erosta, eli yleismaailmallista kerrointa vaikkapa FPS@4k:lle ei voi laskea.
Siis jos nyt ihan vielä luet viestini uudestaan. Ps4 pro ei ole ps4. Ps4 prota ei julkaistu 2013, eli seitsemän vuotta sitten.Kumman hyvin tuo Hämis pyörii PS4 Prolla mitä nyt pelailen, eikä se Pro nyt niin paljon parempi ole.
Ja kyllä se myyntimäärä vaikuttaa mm. käytettävään budjettiin aika lailla. Tai sitten tehdään niche-tuotetta, joiden kuluttajat suostuvat maksamaan enemmän kuin normot.
Ei sinänsä, kyllä osa nykypeleistä on PS4:lle liikaa, esim. Control oli jo käsittääkseni pelikelvoton. Mutta olihan käsittääkseni Max Paynen (ykkösen) myydyin versio PS2:lle, joka oli myös se paskin.
Sitten peli pitää jättää kokonaan tekemättä.Se ei muuta millään tosiasioita. Et voi tehdä pörssiyhtiönä miljoonien budjetilla ja tuhansilla työntekijöillä peliä ja unohtaa ne vanhat paskat konsolit. Se ei mene läpi ikinä osakkeenomistajille ja olisi suoranainen itsemurha. Se on ihan se ja sama miten paljon sinua tai jotain muuta kenkuttaa ne konsolit, se vain on se totuus markkinataloudessa. Pelien kehittäminen maksaa, niiden pitää tuottaa ne rahat takaisin ja vielä voittoa päälle, joten ne sen lainalaisuuden mukaan on myös tehtävä. Peli laitettiin kehitykseen kun ei ollut uusia konsoleita, se julkaistiin kun ei käytännössä ole uusia konsoleita. Jolloin on ihan turha alkaa selittämään vanhoista konsoleista ja niiden paskuudesta sitä tai tätä.
Ok, mulla vaan Pro niin ei ole tullut tehtyä vertailua.Siis jos nyt ihan vielä luet viestini uudestaan. Ps4 pro ei ole ps4. Ps4 prota ei julkaistu 2013, eli seitsemän vuotta sitten.
Aika hitsin monta peliä tuli pelattua/testattua ps4 ja ps4 pro:lla. Multiplattareissa ero oli todella iso. Esim. Borderlands 3 ja Battlefield v. Ps4 pro oli hyvä ja ps4 liian usein pelikelvoton.
Ongelma ei siis ole konsolit, vaan niiden pitkä sukupolviväli.
Ryzen 5900x ja RTX 3060 Ti:llä 3440x1440 resoluutiolla, asetuksina RT Ultra+DLSS Performance, FPS pyöri minimissään siinä 40-45 paikkeilla Steam overlayn mukaan. En tosin ole kovin tarkkaan tuota fpssää seuraillut.Joo, löysin netistä kyllä 3440x1440 resoluutiolla kulkevan cyberpunkin medium-asetuksilla. fps oli sillä 75-95 fps välillä kokoajan. Mutta olisin halunnut myös nähdä mitähän fps olisi dlss+raytracen kanssa näyttänyt. On tää kyllä tuskallista omistaa uw. hankalaksi tehty löytää kattavia tuotetestejä kun näitä testejä luultavimmin tehdään sen takia, että ihmiset voivat nähdä että minkälainen gpu on omiin tarpeisiin sopiva.
Jos jollaki toisellaki on jokin muu vaikka 3070 tai 3080 nuilla asetuksilla eli medium ja dlss performance ja ray trace ultra, niin voisi verrata miten eroaa. Eli siis jos löytyy ultrawidescreeni joltain kans.Ryzen 5900x ja RTX 3060 Ti:llä 3440x1440 resoluutiolla, asetuksina RT Ultra+DLSS Performance, FPS pyöri minimissään siinä 40-45 paikkeilla Steam overlayn mukaan. En tosin ole kovin tarkkaan tuota fpssää seuraillut.
2K on melkolailla sama kuin 1080pvoisi sitten katsoa onko se lineaarista.
Eli jos tiedetään 4k fps:n lukema
eli 8,2/3,6=2,27 niin tämän mukaan 2k reson fps olisi 140,7 fps. mutta todellisessa testissä näkyy lukema 105,7.
Eli tätä ei voi laskea tai olettaa sen olevan vain jotain, vai laskinkö tämän kaavan väärin?
Aika hitsin monta peliä tuli pelattua/testattua ps4 ja ps4 pro:lla. Multiplattareissa ero oli todella iso. Esim. Borderlands 3 ja Battlefield v. Ps4 pro oli hyvä ja ps4 liian usein pelikelvoton.
2560x1440 kutsun 2k2K on melkolailla sama kuin 1080p
niin tarkoitit varmaan 1440p?
2560 aika kaukana 2k.sta2560x1440 kutsun 2k
3840x2160 kutsun 4k
3440x1440 sitä sanon uw:ksi, mutta tätä varmaa tällä logiikalla kutsuisin 3k
Onko toi Reflection Quality tuossa se Psyko vai Ultralla?Jos joku etsii optimaalisia asetuksia ja eri kuvanlaatuasetuksien vaikutusta fps:ään, niin tämä artikkeli auttoi itseä huomattavasti: Cyberpunk 2077 most important graphics options - every video setting benchmarked
Screen space reflectionit ja volumetric fog varsinkin syö frameja ja ovat suhteessa melko merkityksettömiä kuvanlaatuun. Nuo kuvanhuononnukset eli film grain yms. kannattaa toki laittaa offille, vaikka tuolla niin ei kehoteta tekemään.
E: kuvakaappaus artikkelista:
Hyvä huomio, tuo on testattu Psycholla. Testailin itse 3060 Ti:llä niin sain off-57 fps, ultra-57 fps ja psycho-44 fps. DLSS qualitylla taas kaikilla sama 57 fps. Tuossa onkin vähän enemmän muuttujia ja tuo psychoon vertaaminen näköjään vääristää aika paljo tuloksia.Onko toi Reflection Quality tuossa se Psyko vai Ultralla?
Rtx3090/3080 ei tuntunut toi asetus kovasti vaikuttavan.
E: Jaa tuossa on Gtx1060 käytetty.
1000 sarjalla muutenkin toimii heikommin suhteessa 2000 sarjaan niin jostakin asetuksesta 1000 sarja saattaa otta enemmä Perf.hittiä.
Missä vaiheessa pcmasterrace on hyväksynyt 50fps pelattavaksi. Eikö vähimmäisvaatimus ole aina ollut 60fps?
Sigun koneella 1440p ultralla 75fps, mutta käytössä DF:n suositusasetukset, ja fps pomppaa 100fps pintaan.
Jaa a, ihmettelen kans.Missä vaiheessa pcmasterrace on hyväksynyt 50fps pelattavaksi. Eikö vähimmäisvaatimus ole aina ollut 60fps?
Sigun koneella 1440p ultralla 75fps, mutta käytössä DF:n suositusasetukset, ja fps pomppaa 100fps pintaan.
LUULISIN, jotta tuota peliä on hierottu etupäässä 2000 sarjan näyttisten kanssa, joten lie melko luonnollista, että niillä toimii paremmin.Hyvä huomio, tuo on testattu Psycholla. Testailin itse 3060 Ti:llä niin sain off-57 fps, ultra-57 fps ja psycho-44 fps. DLSS qualitylla taas kaikilla sama 57 fps. Tuossa onkin vähän enemmän muuttujia ja tuo psychoon vertaaminen näköjään vääristää aika paljo tuloksia.
Kyllähän ne tähtäilevät (vähintään 4K/60 tai enemmänkin) jälleen kerran ties minne, mutta kun tulee raskaampi peli, niin siitä kyllä jäädään tai sitten resosta / piirtoetäisyydestä tai / ja efekteistä on leikkailtu paljon.Itelle ei kyllä 50fps piisaa. Mun paneelin freesynccikin alkaa toimimaan vasta 57fps jälkeen.
Eikös nykykonsolitkin tähtää 60fps, ja performanssimoodissa jopa 120fps?
Ps5 on dynaaminen resoluutio 972p -- 1188pItelle ei kyllä 50fps piisaa. Mun paneelin freesynccikin alkaa toimimaan vasta 57fps jälkeen.
Eikös nykykonsolitkin tähtää 60fps, ja performanssimoodissa jopa 120fps?
Uuden 1.05-päivityksen myötä 3600-prosessorin käyttöaste nousi selvästi 50-60 % välimaastosta 70-90 %:iin.
Keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta 1.05-päivitys ei parantanut, mutta minimi eli 1% low parani 5 FPS:llä.
Tää on nyt varmaan joku vitsi. Nostetaan prossun käyttöä joku 60% ilman mitään varsinaisia gaineja.
Ei ole mitään "AMDn raytracing vastiketta", CDPR on keinotekoisesti estänyt RTn käytön Cyberpunkissa AMDllä, oletettavasti eivät ehtineet testata tarpeeksi mutta eivät ole mitään virallista syytä taineet antaa.No kai se DLSS vastike sitten on pian tulossa, jos kerran RayTracing vastike on myös tulossa Cyperpunkkiin AMD:ltä?
Kyllähän Cyperpunk 2077 osoitti että DLSS on sellainen teknologia jota ainoa kilpailija AMD ei voi olla varaa kehittämättä
DLSS ja vastaavat on teknologioita joista toivottavasti ei jouduta kärsimään PC:llä. Kärsimisellä tarkoitan "pakotusta" eli suunnitellaan peli niin ettei mikään voi ajaa sitä järkevillä resoluutioilla siedettävällä suorituskyvyllä. Jos tehot ei riitä RT:n käyttöön "kaikessa" ilman niin suunnitellaan ne efektit siten että riittää eikä niin että peli pitää renderöidä jollain 540p-1080p resoluutiolla markkinoiden tehokkaimmillakin vehkeillä ja sitten hallusinoidaan neuroverkon pohjalta miltä sen ehkä pitäisi skaalattuna näyttää, siinä sivussa tuottaen artifakteja.
Tää on nyt varmaan joku vitsi. Nostetaan prossun käyttöä joku 60% ilman mitään varsinaisia gaineja.
Adaptiivinen renderöintiresoluutio eri buffereille + turhan laskennan välttäminen ei ole mitään ”kärsimystä”, vaan ainoa järkevä suuntaus tulevaisuuden pelirendauksessa. Samaan suuntaan mennään adaptiivisilla shadereilla ja kaikilla muillakin tekniikoilla joilla vähennetään laskentaa joka vaikuttaa kuvanlaatuun hyvin vähän suhteessa käytettyihin kellosykleihin.DLSS ja vastaavat on teknologioita joista toivottavasti ei jouduta kärsimään PC:llä. Kärsimisellä tarkoitan "pakotusta" eli suunnitellaan peli niin ettei mikään voi ajaa sitä järkevillä resoluutioilla siedettävällä suorituskyvyllä.
Epäilen vahvasti, että AMD:n näyttiksillä nopeus RT:ssä oli todennäköisesti senverran kehno, että AMD ei halunnut mustaa silmää, vaan ovat amd:n kanssa yhteistuumin disabloineet sen, kunnes saavat yhdessä suorituskyvyn välttävälle (halutulle) tasolle...Ei ole mitään "AMDn raytracing vastiketta", CDPR on keinotekoisesti estänyt RTn käytön Cyberpunkissa AMDllä, oletettavasti eivät ehtineet testata tarpeeksi mutta eivät ole mitään virallista syytä taineet antaa.
DLSS ja vastaavat on teknologioita joista toivottavasti ei jouduta kärsimään PC:llä. Kärsimisellä tarkoitan "pakotusta" eli suunnitellaan peli niin ettei mikään voi ajaa sitä järkevillä resoluutioilla siedettävällä suorituskyvyllä. Jos tehot ei riitä RT:n käyttöön "kaikessa" ilman niin suunnitellaan ne efektit siten että riittää eikä niin että peli pitää renderöidä jollain 540p-1080p resoluutiolla markkinoiden tehokkaimmillakin vehkeillä ja sitten hallusinoidaan neuroverkon pohjalta miltä sen ehkä pitäisi skaalattuna näyttää, siinä sivussa tuottaen artifakteja.
Epäilemättä jossain vaiheessa, mutta se ei ole noussut sinne vielä. Nyt ollaan siinä kun 4K alkaa vihdoin olemaan käyttökelpoinen huippupään näyttiksillä ja näytötkin rupeaa olemaan järkevissä hinnoissa.Näyttöjen reso nousee epäilemättä jossain vaiheessa 8K tasolle.
Valmistustekniikan kehitys IC puolella taas hidastuu jatkuvasti, joten on täysin selvää ja varmaa, että PC puolellakin mennään kiihtyvällä tahdilla DLSS:n ja vastaavien tyylisiin ratkaisuihin.
DLSS:llä tuntuu kuitenkin saavan (kun asiaan edes jonkkinverran panostaa) senverran hyvää jälkeä, että kuvanlaadun lievästä tipahtamisesta kannattaa lunastaa ehdottomasti saatava FPS hyöty.
Varmasti siirrytään yleiseen ratkaisuun, kunhan AMDkin kykenee jossain vaiheessa kehittämään moisen.Epäilemättä jossain vaiheessa, mutta se ei ole noussut sinne vielä. Nyt ollaan siinä kun 4K alkaa vihdoin olemaan käyttökelpoinen huippupään näyttiksillä ja näytötkin rupeaa olemaan järkevissä hinnoissa.
Mutta mitä tekemistä sillä on tämän asian kanssa? Ei se resoluution kasvu ennenkään ole ollut syy laskea renderöintiresoluutiota matalammaksi.
DLSS:t ja muut vastaavat ovat ilman muuta käyttökelpoisia joillekin, mutta ei pelejä pidä missään nimessä kehittää oletuksena käyttämään sitä kuten Cyberpunkissa vaikuttaa vahvasti jo käyneen. Asiaaa pahentaa entisestään se, että tuo toteutetaan ainakin tällä hetkellä poropietariratkaisulla, mikä vain edistää PC-puolen jakautumista.
No totta kai siinä on käynyt niin että niitä käytetään kun FPS boostit on kovat ja silti peli pysyy laadultaan lähellä natiivia tai jopa parempana.Epäilemättä jossain vaiheessa, mutta se ei ole noussut sinne vielä. Nyt ollaan siinä kun 4K alkaa vihdoin olemaan käyttökelpoinen huippupään näyttiksillä ja näytötkin rupeaa olemaan järkevissä hinnoissa.
Mutta mitä tekemistä sillä on tämän asian kanssa? Ei se resoluution kasvu ennenkään ole ollut syy laskea renderöintiresoluutiota matalammaksi.
DLSS:t ja muut vastaavat ovat ilman muuta käyttökelpoisia joillekin, mutta ei pelejä pidä missään nimessä kehittää oletuksena käyttämään sitä kuten Cyberpunkissa vaikuttaa vahvasti jo käyneen. Asiaaa pahentaa entisestään se, että tuo toteutetaan ainakin tällä hetkellä poropietariratkaisulla, mikä vain edistää PC-puolen jakautumista.
Missasit pointin.No totta kai siinä on käynyt niin että niitä käytetään kun FPS boostit on kovat ja silti peli pysyy laadultaan lähellä natiivia tai jopa parempana.
Eli DLSS mahdollistaa kovemmat asetukset kuin mitä Natiivilla olisi mahdollista saavuttaa ja tätäkin kautta peli näyttää paremmalta.
Voi myös pelata DLSS Off mutta ei tuossa olisi mitään järkee.
Vertaat täysin eri asioita. Samalla logiikallasi pitäisi kaikki muutkin temput aina pakotettua SSAA:ta myöden pistää päälle koska se on mahdollista. Tai vastaavasti toiseen suuntaan kaikki minimiin ja vielä väännetään todellinen renderöintiresoluutio ihan nolliin, koska se on mahdollista.Amd.lla on SAM pyöriny testeissä koska se on mahdollista Amd raudalla. No DLSS on mahdollista Nvidian raudalla.
Eiköhän näistä oteta ja hyödynnetä kaikki mikä saadaan ihan omaksi iloksi.
Voi toki olla DLSS käyttämättä myötätunnosta naapuriakohtaan jolla Amd rautaa,mutta se vasta hullua olisikin.
Peli toimii ilman poropietariakin,eikä se ole mitenkään pakollinen käyttää.Missasit pointin.
On eri asia ottaa FPS boostit DLSS:n ongelmien kustannuksella jos niin haluaa, kuin kehittää peli oletuksella että DLSS:ää käytetään (mikä samalla vielä jakaa PC-maailmaa kahtia koska kyseessä on poropietaritekniikka).
Vertaat täysin eri asioita. Samalla logiikallasi pitäisi kaikki muutkin temput aina pakotettua SSAA:ta myöden pistää päälle koska se on mahdollista. Tai vastaavasti toiseen suuntaan kaikki minimiin ja vielä väännetään todellinen renderöintiresoluutio ihan nolliin, koska se on mahdollista.
Omaksi iloksi ilman muuta on syytä hyödyntää kaikki mikä itsestä tuntuu kivalta, se on taas täysin eri asia kuin kehittää peli oletuksella että käytetään jotain poropietari-skaalausta.
Eiköhän ne syyt olla käyttämättä DLSS:ää sen ollessa mahdollista ole ihan sen teknologian ongelmissa eikä missään myötätunnoissa muita kohtaan.