Testissä Asus ZenFone 11 Ultra

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 505


Juha Kokkonen kirjoitti uutisen/artikkelin:
Tällä kertaa kevään älypuhelinuutuuksista io-techin testiputkesta pullahtaa ulos ZenFone 11 Ultra, jonka Asus julkisti maaliskuun puolivälissä. Viimevuotiseen ZenFone 10 -malliin nähden 11 Ultra on muuttunut paljon ja kokoluokka on kasvanut aivan eri sfääreihin, vaikka Asuksen mukaan kyseessä ei olekaan ZenFone 10:n seuraaja. Lähtöhinnaltaan 1099 euron puhelimen keskeisimpiin ominaisuuksiin lukeutuu suuri 6,78-tuumainen AMOLED-näyttö, Snapdragon 8 gen 3 -lippulaivapiiri, keskivertoa suurempi 5500 mAh akku sekä erikoisuutena nykypäivänä harvinaistunut 3,5 mm ääniliitäntä. Artikkelissa selviää miten se mielestämme pärjää high-end-luokan kovassa kilpailussa.

Lue artikkeli: Testissä Asus ZenFone 11 Ultra - io-tech.fi

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:

superzeppo

Premium-jäsen
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
116
Tiivistelmän viimeisessä kappaleessa oikeastaan myös omat ajatukseni tästä laitteesta. Pikkumallilla erottuivat positiivisesti massasta, mutta tilastot kertovat karusti, ettei niitä osteta tarpeeksi. Sitten kun tekevät tällaisen normaalin jättimallin, niin eivät oikein pysty erottumaan. Näyttö ei ole 1440p, kamerat eivät pärjää Samsung, Apple, Google -poppoolle ja hinta korkeampi kuin kiinamerkeillä. Ehkä jollain pitkällä päivityslupauksella voisivat parantaa näkyvyyttä, mutta se on kallista eikä tuo jälkikäteen kassavirtaa.

Hiukan hirvittää, että miten kauan nämä pienemmät nimivalmistajat Asus ja Sony jaksavat älypuhelimia painaa ennen kuin tekevät LG:t.
 

Inehmo|

#73
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
680
Langattoman latauksen käämi sijaitsee ilmeisesti tavanomaista ylempänä tai alempana, sillä Tesla Model Y:n langattomalla laturilla 11 Ultra latautui vain ”ylösalaisin”, eikä vastaavaa ole tavattu muiden puhelinten kanssa.
Eipä olekaan käynyt Mielessä kokeilla tätä omalla Zenfone 10:lla. Jospa auttaisi auton langattoman laturin kanssa. :hmm:

Onhan tämä 11 Ultra ihan turha julkaisu. Varsinkin kun ROG-puhelimien ulkoasua hillittiin niin kuka tämän puhelimen oikein haluaa ostaa kun vastaavia malleja on n+1 muilta valmistajilta? Millä Asuksen olisi tässä tarkoitus kilpailla? Ehkäpä "normaalin" PD-latauksen, suht. puhtaan Android-toteutuksen ja vanhanliiton 3,5mm-liittimen ajatellaan riittävän. Joku (minä) laskenee myös taiwanilaisuuden plussaksi kiinalaisten puhelinten keskellä.

Itse olen ollut erittäin tyytyväinen omaan Zenfone 10:iin, siihen on viime kuukausina tullut tietoturvapäivityksiäkin melko rivakasti, toukokuun pätsikin tuli jo viime viikolla. Joten on kyllä harmi, jos en voi 3-4 vuoden päästä ostaa uutta Zenfone 14/15, joka olisi about samankokoinen kuin nykyinen 10.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 199
Itse olen pitänyt Asuksen tavasta erottautua kilpailijoista. Heillä on ollut selkeästi pelaajille suunnattu ROG mallisto ja kompakti Zenfone sarja pienempää puhelinta kaipaaville. Lisäksi stock Android ja avattavissa oleva bootloader ovat olleet sellaisia valttikortteja, että molemmat Zenfone 8 ja 9 päätyivät ostoskoriin ja olen katsonut heikkoa päivityslupausta läpi sormien.

Tällä viikolla lähti kuitenkin Zenfone 9 trade-In laitteena Samsungille ja tuli Galaxy S23 tilalle. Asus kun ei enää tarjoa itselle mitään, mikä vielä houkuttelisi ja Zenfone 9:n päivitystuki päättyy nyt kesällä.
  • Toistaiseksi ei ole mitään viitteitä, että tulisi uusi kompakti Zenfone malli
  • Bootloaderin lukitus ei ole enää avattavissa (vaikka Asus on luvannut tuoda sen takaisin jo vuosi sitten)
  • Zen UI:n virranhallinta on muuttunut koko ajan entistä aggressiivisemmaksi, mistä heikko DontKillMyApp tulos kertoo -> Esimerkiksi muistiosovelluksesta ei voi poistua selaimeen kopioimaan tekstiä tallentamatta välillä, sillä puhelin sammuttaa muistion taustalta usein ja kirjoitettu teksti häviää (sama käy myös techbbs viestikentän kanssa jos ei tallenna luonnosta)
Isommalle Zenfonelle on varmasti oma paikkansa mutta ei 11 Ultran toteutus oikein. Hintaa olisi pitänyt saada pudotettua alemmas kilpailijoihin nähden. Lisäksi ottaen huomioon, että käytössä on varmaan ROG Phonen jäähdytys, niin perustilassa aika paljon rajoitetaan menoa :hmm:.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
499
Vaikka kuinka hienot ominaisuudet puhelimessa olisi, on vain kaksi versiopäivitystä automaattinen hylkäys vaihtoehtojen listalta uudeksi puhelimeksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 255
Viestejä
4 265 364
Jäsenet
71 478
Uusin jäsen
tomip8

Hinta.fi

Ylös Bottom