Testissä Asus ROG Strix Scar 17 (G732LXS) -pelikannettava

mehari

Mehumies
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
356


mehari kirjoitti uutisen/artikkelin:
Viime vuoden loppupuoliskon prosessori- ja näytönohjainjulkaisujen jalkoihin jäänyt Asus ROG Strix Scar 17 (G732LXS) -pelikannettava saatiin vihdoin testattua io-techin testilabrassa. Kyseessä on Intelin toistaiseksi tehokkaimmalla mobiiliprosessorilla eli Core i9-10980HK:lla ja NVIDIAn edellisen sukupolven GeForce RTX 2080 Super -näytönohjaimella sekä 300 hertsin virkistystaajuutta tukevalla näytöllä varustettu lippulaivatason pelikannettava.

Testiin saapuneessa kannettavan 3800 euron hintaisessa versiossa on 17,2-tuumainen Full HD -resoluution IPS-paneeli 300 hertsin virkistystaajuudella, 16 gigatavua keskusmuistia ja tallennustilasta vastaa kaksi yhden teratavun M.2 NVMe SSD -asemaa RAID0-konfiguraatiossa, eli tallennustilaa on yhteensä kaksi teratavua.

Tutustumme tässä artikkelissa pelikannettavan ominaisuuksiin, ajamme suorituskyky- ja akkutestit sekä suoritamme lämpötila- ja melumittaukset.



[gallery link="file" size="medium" ids="57977,57992,57993"]

Kannettavan tummanharmaata ulkokuorta koristaa etu- ja sivureunoissa kulkeva RGB-valaistu valonauha sekä takakanteen sijoitettu Asuksen pelikannettaville tyypillinen RGB-valaistu ROG-logo. Laite on sisuskaluihinsa nähden maltillisen kokoinen ja se painaa noin kolme kiloa. 280 watin virtalähde tuo koko paketille reilu puolisen kiloa lisäpainoa ja sille on useimmissa tapauksissa löydyttävä tila kannettavan viereltä lyhyehkön 1,2 metrisen virtajohtonsa takia.

Fyysiset mitat:
  • Ulkomitat: 39,9 cm x 29,3 cm x 2,6 cm
  • Paino: 2,9 kg
  • Laturin paino ja johdon pituus: 0,62 kg & 1,2 m

[gallery link="file" size="medium" ids="58017,58018,58019"]

Toisin kuin 10. sukupolven Core i9 -työpöytäprosessoreissa, mobiiliprosessoreissa on käytössä vain 8 ydintä 10 ytimen sijaan. Hyper Threading -ominaisuuden myötä 16 säiettä tukevan Core i9-10980HK -prosessorin peruskellotaajuus on 2,4 GHz ja yhdellä ytimellä Boost-taajuus voi nousta maksimissaan 5,3 GHz:iin. Testiin saapunut kannettava oli varustettu kahdella kahdeksan gigatavun DDR4-3200-nopeudella ja todella löysillä CAS 22 -latensseilla toimivilla muistikammoilla, eli hyödynnettynä oli kahden muistikanavan tarjoama suorituskykyetu.

Pelisuorituskyvystä vastaa NVIDIA GeForce RTX 2080 Super -näytönohjain. Käytössä on Turing-arkkitehtuuriin pohjautuva TU104-grafiikkapiiri, jossa on käytössä 3072 CUDA-ydintä. Se toimii 1380 MHz:n perustaajuudella ja 1590 MHz:n Boost-taajuudella.

[gallery columns="2" size="medium" link="file" ids="58016,58015"]

Prosessori toimi Handbrake-rasituksessa keskimäärin hieman alle 4,0 GHz:n kellotaajuudella ja nestemäistä metallia hyödyntävällä coolerilla jäähdytetyn prosessorin lämpötila liikkui 80 asteen molemmin puolin. GeForce RTX 2080 Super -näytönohjaimen grafiikkapiirin lämpötila nousi Battlefield V -pelissä noin 80 asteeseen todellisen kellotaajuuden ollessa noin 1800 MHz. Prosessorin ja näytönohjaimen yhteisrasituksessa Battlefield V -pelissä prosessorin lämpötila oli lähempänä 85 astetta.

[gallery columns="2" link="file" size="medium" ids="57987,57988"]

Kone on varustettu täysikokoisella RGB-valaistulla näppäimistöllä, jonka jokaisen näppäimen valaistus on erikseen muokattavissa. Näppäimistön yläreunasta löytyy pikapainikkeet äänenvoimakkuuden säädölle, mikrofonin vaimentamiselle, suorituskykyprofiilien vaihtamiselle sekä Armoury Crate-ohjelmistolle. Nuolipainikkeet ovat huomattavan pienikokoiset ja lisäksi vasemman puolen SHIFT- ja CTRL -painikkeet ovat pelaamista ajatellen valitettavan pienikokoisia. Ihmetystä herättää myös F5-painikkeen toissijaiseksi määritetty toiminto, joka myös vaihtaa suorituskykyprofiileja erillisien pikapainikkeen tapaan.

[gallery link="file" size="medium" ids="57984,57982,57983"]

[gallery link="file" size="medium" ids="57979,57980,57981"]

Laitteen vasemmasta kyljestä löytyy kaksi Type-A USB 3.2 Gen 1 -liitintä ja yhdistetty mikrofoni- ja kuulokeliitin. Oikeassa kyljessä on ainoastaan portti mukana toimitettavalle Asuksen Keystone II -"avaimelle", joka voidaan määrittää mm. vaihtamaan laitteen eri asetuksia, käynnistämään ohjelmia ja näyttämään piilotetun Shadow Drive -aseman. Kannettavan takaosasta löytyvät näyttö-, verkko- ja virtaliittimet ja ne pitävät sisällään DisplayPort Alternate Modea tukevan Type-C mallisen USB 3.2 Gen 2 -liittimen, RJ45-verkkoliittimen, HDMI 2.0b -näyttöliittimen, virtaliittimen sekä Type-A USB 3.2 Gen 1 -liittimen. NVIDIA G-Syncin käyttäminen ulkoisessa näytössä on mahdollista vain, jos näyttö on kytketty USB Type-C -liittimeen.

[gallery columns="2" link="file" size="medium" ids="57989,57990"]

[gallery columns="2" link="file" size="medium" ids="57986,57985"]

Pohjalevy on kiinni 11 ruuvilla, jotka avaamalla pääsee käsiksi laitteen sisuskaluihin. Testiin saapuneessa mallissa on yhteensä kolme M.2 SSD -liitäntää, joista yksi on vapaana. Molemmat 8 gigatavun muistikammat ovat käyttäjän vaihdettavissa.



Kuvasimme kannettavan lämpökameralla noin 10 minuutin 3D-rasituksen jälkeen Battlefield V -pelissä. Lämpimin kohta oli 49,1 astetta näyttöpaneelin alapuolella vasemmassa reunassa. Lämmin ilma puhalletaan laitteesta ulos takaosassa ja laitteen sivuissa sijaitsevista ulostuloaukoista. Etenkin oikeasta kyljestä ulos puhallettava ilma on todella lämmintä ja se osuu suoraan oikeakätisten hiirikäteen ulkoista hiirtä käytettäessä. Näin talvipakkasilla tämä ei välttämättä ole huono asia, mutta muina vuodenaikoina kokemus ei välttämättä ole yhtä miellyttävä.






Suorituskykytestit


Testeissä vertailtiin Asus ROG Strix SCAR 17 -pelikannettavan suorituskykyä prosessorin, näytönohjaimen, keskusmuistin ja tallennusratkaisun osalta. Pääasiallinen vertailu suoritettiin edellisessä artikkelissa käsittelemäämme MSI GE66 Raideriin verrattuna, jossa on sama mobiiliprosessori, mutta pykälän edullisempi RTX 2070 Super -näytönohjain. Suorituskykytestit on ajettu kannettavan Performance-tilassa, joka on käytössä oletusprofiilina.



Taustatietoa testeistä

Huom!
Kannettavien keskinäistä vertailua voidaan pitää ainoastaan suuntaa antavana, sillä aiemmin io-techissä testatut pelikannettavat on jo palautettu takaisin valmistajille. Näin ollen emme ole pystyneet ajamaan tuoreita vertailutuloksia esimerkiksi päivitetyillä Windows-, peli- ja ajuriversioilla. Testejä ajettaessa näytönohjainajurina oli NVIDIAn GeForce 461.40 -versio.



Kuvien ja animaatioiden luontiin suunnatun Cinema 4D -ohjelman suorituskykyä simuloiva Cinebench R20 tukee AVX-käskyjä. Cinebench testattiin kaikilla prosessorisäikeillä ja vain yhdellä säikeellä. SCAR 17:n Core i9-10980HK -mobiiliprosessori sai kaikilla ytimillä 3963 pistettä, ollen samalla prosessorilla varustettua GE66 Raideria noin 12 prosenttia suorituskykyisempi. Syy tähän löytynee Asuksen tehokkaammasta jäähdytysratkaisusta. Yhden säikeen tulos oli 485 pistettä, ollen lähes sama GE66 Raiderin kanssa.



Pidempikestoisessa Handbrake-testissä ja 4k-videon x264-enkoodauksessa SCAR 17 (G732LXS) sai tulokseksi 40,6 FPS ollen näin MSI GE66 Raideria noin 6 prosenttia suorituskykyisempi.



AIDA64 v6.32



Kahta muistikanavaa ja kahdeksan gigatavun muistikampaa hyödyntäen keskusmuistin luku-, ja kopiointinopeudet olivat 44000 Mt/s luokkaa, kirjoitusnopeudessa päästiin reiluun 48000 Mt/s lukemaan.



CrystalDiskMark 8.0.1



Kahden teratavun kokoisen RAID0-tilassa toimivan M.2 SSD:n peräkkäisluku- ja -kirjoitusnopeudeksi mitattiin noin 2700 megatavua sekunnissa.



Battlefield V -pelissä Full HD -resoluutiolla ja parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli GeForce RTX 2080 Superilla varustetulla SCAR 17:lla 115 FPS. Tulos on noin 8 prosenttia parempi kuin MSI GE66 Raiderin RTX 2070 Superilla ja lähes samoissa aiemmin testaamamme MSI GT76 Titan DT:n RTX 2080 -näytönohjaimen kanssa.



Näytönohjainriippuvaisemmassa Shadow of the Tomb Raider -pelissä Highest-kuvanlaatuasetuksilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus nousi odotetusti testikuvaajamme kärkeen 120 FPS ruudunpäivitysnopeudella, ollen RTX 2070 Superia noin 13 prosenttia suorituskykyisempi ja muutaman prosentin RTX 2080:ää suorituskykyisempi.



Akkukesto






Kun Asus ROG Strix SCAR 17 jätetään akkuvirran varaan, sekä näytönohjaimen, että prosessorin kellotaajuus tippuu dramaattisesti. Näytönohjaimen kellotaajuuden pyöriessä pitkälti alle 1000 MHz:ssä ja prosessorin kellotaajuuden reilussa 1000 MHz:ssä, ainakaan AAA-luokan pelien pelaaminen ei onnistu millään tasolla. Tästä syystä jätimme akkukeston 3D-rasituksessa kokonaan mittaamatta.





1080p-laatuista videota YouTubesta Wi-Fi-yhteydellä kokonäytön tilassa toistettaessa akunkestoa testattiin tällä kertaa sekä näytön täydellä kirkkaudella että mitatulla 120 nitin kirkkaudella. Huomioitava seikka edellisiin io-techissä testattuihin akkukestoihin on, että tällä kertaa kannettavan suorituskykyprofiiliksi oli valittuna Silent. Tällä on vertailumielessä mitä todennäköisimmin huomattava vaikutus, mutta tyypillistä käyttötilannetta ajatellen on melko järjetöntä käyttää laitetta millään muulla profiililla, jos tarkoituksena on esimerkiksi katsella videoita.

Akunkesto näytön täydellä - eli 305 nitin - kirkkaudella oli 216 minuuttia eli noin kolme ja puoli tuntia. Erikseen säädetyllä 120 nitin näytön kirkkaudella akkuvirtaa riitti huomattavasti pidempään - 319 minuuttia, eli 5 tuntia 19 minuuttia.




Tehonkulutus ja melumittaukset




Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla Battlefield V -pelissä, jossa rasitusta kohdistuu sekä prosessorille että näytönohjaimelle ja lisäksi Handbrake-testissä, joka kuormittaa vain prosessoria.

Prosessorirasituksessa tehonkulutukseksi mitattiin 120 wattia ja Battlefield V:ssä näytönohjaimen sekä prosessorin yhteisrasituksessa tehonkulutus oli 250 wattia. GE665 Raideriin verrattuna SCAR 17:n prosessorin tehonkulutus oli siis noin 10 wattia korkeampi ja pelirasituksen tehonkulutus noin 50 wattia korkeampi.



A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän näytöstä. Kannettavan melutaso mitattiin lepotilassa Windowsin työpöydällä, prosessorirasituksessa Handbrake-ohjelmalla ja Battlefield V -pelissä prosessorin ja näytönohjaimen yhteisrasituksessa. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten io-techin mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Melutaso oli sekä prosessorirasituksessa että pelirasituksessa lähellä toisiaan lähes 50 desibelissä, jonka voidaan todeta olevan erittäin äänekäs.


Armoury Crate -profiilien erot




Kannettavan eri toimintoja hallitaan esiasennetulla Armoury Crate -ohjelmistolla, jolla voidaan säätää muun muassa laitteen suorituskyky-, tehonkulutus- ja melutasosuhteita sekä tämän kyseisen laitteen kanssa Keystone II -avaimen toiminnallisuuksia. Ajoimme muutaman suorituskykytestin valittavissa olevilla Silent- ja Turbo-profiileilla ja vertasimme niiden suorituskykyä Performance-oletusprofiiliin.



[gallery link="file" size="medium" ids="58041,58016,58042"]

Handbrake-testissä ja 4K-videon x264-enkoodauksessa Performance- ja Turbo -profiileilla ei suorituskyvyllisesti havaittu merkittävää eroa. Turbo-profiililla prosessorin kellotaajuus pyörii hieman korkeammalla Performanceen nähden ja samalla myös prosessorin lämpötila on jonkin verran korkeampi aiheuttaen enemmän throttlausta. Silent-profiililla suorituskyky oli 20 prosenttia heikompi, joka selittyy noin 600 MHz:iä alhaisemmalla prosessorin kellotaajuudella. Silent-profiilissa prosessorin lämpötila pysyi huomattavasti maltillisemmissa lukemissa reilussa 60 asteessa.



[gallery link="file" size="medium" ids="58039,58015,58040"]

Battlefield V -pelissä suorituskykyisimmäksi tarkoitettu Turbo-profiili otti niukan etumatkan Performanceen nähden 120 FPS ruudunpäivitysnopeudella, ollen siis noin 4 prosenttia suorituskykyisempi. Tämä melko pieneksi jäänyt suorituskykyetu tarkoitti kuitenkin myös prosessorin lämpötilojen nousua 90 asteen pintaan. Silent-profiililla suorituskyky tippui noin 12 prosenttia oletusprofiiliin nähden, mutta jälleen kerran sekä näytönohjaimen että prosessorin lämpötilat olivat huomattavasti maltillisemmat molempien ollessa alle 80 astetta. Silent-profiililla näytönohjaimen kellotaajuus tippui noin 300 MHz.



Tulevaisuuden testejä silmällä pitäen ajoimme tällä kertaa kannettavalla myös 3DMark TimeSpy tulokset. SCAR 17 kohdalla niistä on suhteellisen helppo tulkita eri suorituskykyprofiilien aiheuttamat erot. Performance- ja Turbo-profiilit ovat suorituskyvyllisesti hyvin lähellä toisiaan, kun taas Silent-profiilissa etenkin prosessorin suorituskykyä rajoitetaan huomattavasti näytönohjaimeen nähden.



Suorituskykyisimmällä Turbo-profiililla saatiin hetkellisesti rikottua jopa yli 50 desibelin melutaso ja pidemmässäkään juoksussa juuri sen alle ei päästy. Oletusprofiililla (Performance) melutaso oli myös hyvin äänekäs 47 desibelillä. Silent-tilassa sen sijaan melutaso tippui alle 40 desibeliin ollen varsin miellyttävä.



Pähkinänkuoressa voidaan sanoa, että Turbo-profiilin tuoma suorituskykyetu ei etenkään pitkäaikaisessa käytössä ole kovinkaan perusteltu. Melutaso on todella korkea ja sekä prosessorin, että näytönohjaimen lämpötilat huitelevat huomattavan korkealla. Testien perusteella Silent-profiili vaikutti pitkäaikaista käyttöä ajatellen ehdottomasti houkuttelevimmalta. Melutaso on mukavan alhainen ja pelaaminenkin onnistuu varsin hyvällä tasolla. Jos syystä tai toisesta tarvitsee suorituskykyä ehdottomasti lisää, voi kytkeä laitteen Performance-tilaan.


Näyttötestit


Testasimme pintapuolisesti kannettavan näyttöä io-techin näyttöartikkeleista tutuilla metodeilla. Näytön eri mittaukset suoritimme Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro – näytönkalibrointilaitteiden avulla.

Korkeimmillaan 300 hertsin virkistystaajuudella toimivan IPS-näyttöpaneelin kontrastisuhteeksi mitattiin 1200:1, mustan tason ollessa 0,25 kandelaa per neliömetri (cd/m²) ja kirkkauden ollessa 305 cd/m², kun näytön kirkkaus oli säädetty täysille. Paneelin gamman arvoksi mitattiin 2,18 ja värilämpötilaksi 6600 Kelviniä.



Paneeli kattoi 100 prosenttia sRGB-väriavaruudesta ja 80 prosenttia AdobeRGB-väriavaruudesta.



Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.

Väritarkkuudessa huomattavin poikkeama oli turkoosin kohdalla, mutta kaiken kaikkiaan paneelin väritarkkuus oli erittäin hyvällä mallilla 2,25 Delta-E keskiarvolla.


Loppuyhteenveto




Asus ROG Strix SCAR 17 (G732LXS) on varustettu Intelin 10. sukupolven Core i9-10980HK -mobiiliprosessorilla, NVIDIA GeForce RTX 2080 Super -näytönohjaimella, kahdella teralla tallennustilaa ja 17,2-tuumaisella IPS-paneelilla, joka tukee 300 hertsin virkistystaajuutta 1920x1080-resoluutiolla. Hintaa laitteella on tällä hetkellä Suomessa lähes 4000 euroa ja se tulee myös mitä todennäköisimmin olemaan viimeinen RTX 2000 -sarjalaisella varustettu peliläppäri io-techin testipenkissä.

Viime vuonna testaamamme MSI GE66 Raiderin tavoin sisältä löytyy tehokasta rautaa, mutta erittäin positiivisena yllätyksenä GE66 Raiderin tavoin myös SCAR 17 on saatu pidettyä fyysiseltä kooltaan maltillisena, eikä vielä jokin aikaa sitten tehokannettaviin tuputettuja tuplavirtalähteitä ole enää käytössä.

Toistaiseksi io-techin testaamista pelikannettavista tehokkaimman näytönohjaimen, eli GeForce RTX 2080 Superin, ja Intelin tehokkaimman mobiiliprosessorin, Core i9-10980HK:n, siivittäminä SCAR 17 ylsi pelisuorituskyvyssä odotetusti vertailujen kärkipäähän. SCAR 17:n prosessorin jäähydyksessä on käytetty nestemäistä metallia ja tämä saattoi osaltaan auttaa myös hyötyohjelmakäytössä saavutettuihin etumatkoihin MSI GE66 Raideriin verrattuna, jossa on siis käytössä sama prosessori. Edes nestemäisellä metallilla avustettuna i9-10980HK ei kuitenkaan hyötyohjelmakäytössä pärjää AMD:n Ryzen 9 4900 HS -mobiiliprosessorille.

SCAR 17:n IPS-paneeli 300 hertsin virkistystaajuudella ei jättänyt juuri moittimisen varaa. Sen väritoisto oli pelikäyttöä ajatellen hyvä, väritarkkuus hyvällä mallilla ja gamma sekä värilämpötila jo paketista vedettynä hyvin lähellä kalibroinnin ihannetuloksia. Laitteen mukana toimitettavan Keystone II -avaimen hyödyllisyys on varmasti jokaisen itse määriteltävä omiin käyttötarkoituksiinsa peilaten, mutta näin testaajan näkökulmasta sen tuottama lisäarvo mahdollisiin lisäportteihin nähden ei ollut riittävä.

Kuten MSI GE66 Raiderinkin kohdalla, myös Asus ROG Strix SCAR 17 sisältää Silent-profiilin, jolla myös pelaaminen onnistuu suorituskyvyn puolesta ja mukavalla melutasolla. Tämä kehitysaskel on ollut erittäin tervetullut ja toivottavasti kehittyy vielä lisää jatkossa. Ei olisi edes pahitteeksi nimetä Silent-profiili tällaisenaan vaikka Normal-profiiliksi ja asettaa se oletukseksi. Jos käyttäjä sitten syystä tai toisesta tarvitsee hetkellisesti lisää tehoa, hän voi valitessaan vaihtaa Performance- tai Turbo -profiileihin sillä uhrauksella, että kaivaa Peltorit kaapista.

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
977
Olisi kiva saada vertailu uuden läppäriryzenin ja 3060:n kanssa. Taitaa olla jo ns. kuollut tämä laite kun parempaa jo ulkona.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
193 452
Viestejä
3 496 271
Jäsenet
62 343
Uusin jäsen
rick_sanches

Hinta.fi

Ylös Bottom