Testissä Apple iPhone 15

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429


Juha Kokkonen kirjoitti uutisen/artikkelin:
Perjantaina julkaisimme testiartikkelin uudesta iPhone 15 Pro Maxista ja nyt vuorossa on edullisemman 989 euron hintaisen iPhone 15 -mallin testi. Äkkiseltään iPhone 15 saattaa näyttää identtiseltä parin edeltäjämallin kanssa, mutta uusi vuosi on tuonut sentään jotain uudistuksia, joista osa käyttäjistä saattaa olla hyvinkin mielissään. Mitä nämä uudistukset ovat ja mitä olimme niistä runsaan viikon käyttötestijakson jälkeen mieltä - se selviää artikkelin lukemalla.

Lue artikkeli: Testissä Apple iPhone 15

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Kiitos hyvästä arvostelusta. Tulee ilmi hyvin niin hyvät kuin mahdolliset huonotkin puolet näistä artikkeleista. Tällainen luettava formaatti on kyllä edelleen parempi kuin video, koska tässä on helppo tarkastella eri kohtia uudestaan ja vertailla eri tuotteiden arvosteluja vierekkäin.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
862
Kiitos hyvästä arvostelusta. Tulee ilmi hyvin niin hyvät kuin mahdolliset huonotkin puolet näistä artikkeleista. Tällainen luettava formaatti on kyllä edelleen parempi kuin video, koska tässä on helppo tarkastella eri kohtia uudestaan ja vertailla eri tuotteiden arvosteluja vierekkäin.
Itse olen täsmälleen samaa mieltä. Kirjoitetut arvostelut voittaa videoarvostelut 100-0, ja varsinkin iotechin tyyli on selkeä ja havainnollistaa hyvät ja huonot puolet varsin hyvin.
 

dad

Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
95
Tykkään lukea artikkelin, jos asia on lähellä sydäntä. Videosta tykkään, jos en niin ole tuotteesta/asiasta kiinnostunut, silloin ei vaan jaksa lukea raskasta artikkelia. Tästäkään artikkelista en kauheasti lukenut. Onhan tuo aika iso vitsi puhelimeksi. Tonni ja 60hz, jos ei olisi apple, niin raportoisin typosta.

Jos jotain on ostamassa, niin yleensä aina toivon, että löytäisin io-techin artikkelin aiheesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Tykkään lukea artikkelin, jos asia on lähellä sydäntä. Videosta tykkään, jos en niin ole tuotteesta/asiasta kiinnostunut, silloin ei vaan jaksa lukea raskasta artikkelia. Tästäkään artikkelista en kauheasti lukenut. Onhan tuo aika iso vitsi puhelimeksi. Tonni ja 60hz, jos ei olisi apple, niin raportoisin typosta.

Jos jotain on ostamassa, niin yleensä aina toivon, että löytäisin io-techin artikkelin aiheesta.
Iphonen kohderyhmä on käsittääkseni täynnä ihmisiä joita ei voisi vähempää näytön hertsit kiinnostaa. Jos jotakuta kiinnostaa, mallistossa on pro-merkinnällä oleva luuri jossa tämä asia on korjattu.

Esim. ostimme juuri perheessä 70v lahjaksi iPhone 14:sen ja voin luvata, että käyttäjää ei voisi vähempää kiinnosta, että onko luuri 60 vs 120Hz.

Perus-iphone on tuulipukuluuri ihmiselle joka kuitenkin haluaa iOS laitteen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Iphonen kohderyhmä on käsittääkseni täynnä ihmisiä joita ei voisi vähempää näytön hertsit kiinnostaa. Jos jotakuta kiinnostaa, mallistossa on pro-merkinnällä oleva luuri jossa tämä asia on korjattu.

Esim. ostimme juuri perheessä 70v lahjaksi iPhone 14:sen ja voin luvata, että käyttäjää ei voisi vähempää kiinnosta, että onko luuri 60 vs 120Hz.

Perus-iphone on tuulipukuluuri ihmiselle joka kuitenkin haluaa iOS laitteen.
Itse olen tekninen, mutta evvk puhelimen näytön hertsit. Otan perus-iPhonen ennemmin kuin minkä tahansa muun Android-puhelimen, koska tykkään käyttöjärjestelmästä, muotoilusta ja ekosysteemistä. Ei siinä paljon tekniset nippelitiedot kiinnosta, jos kuitenkin iso kuva on kunnossa.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Iphonen kohderyhmä on käsittääkseni täynnä ihmisiä joita ei voisi vähempää näytön hertsit kiinnostaa. Jos jotakuta kiinnostaa, mallistossa on pro-merkinnällä oleva luuri jossa tämä asia on korjattu.

Esim. ostimme juuri perheessä 70v lahjaksi iPhone 14:sen ja voin luvata, että käyttäjää ei voisi vähempää kiinnosta, että onko luuri 60 vs 120Hz.

Perus-iphone on tuulipukuluuri ihmiselle joka kuitenkin haluaa iOS laitteen.
Itse olen tekninen, mutta evvk puhelimen näytön hertsit. Otan perus-iPhonen ennemmin kuin minkä tahansa muun Android-puhelimen, koska tykkään käyttöjärjestelmästä, muotoilusta ja ekosysteemistä. Ei siinä paljon tekniset nippelitiedot kiinnosta, jos kuitenkin iso kuva on kunnossa.
Testaajan/arvostelijan tehtävä on arvostella tuote mahdollisimman kokonaisvaltaisesti nykyisessä markkinassa ja hintapisteessä, kuluttaja sitten valitsee tuotteen omien tarpeidensa ja painotustensa mukaan, mitkä on jokaisella käyttäjällä vähän erilaiset.

Jos hertsit ei kiinnosta ja haluaa Applen käyttiksen, muotoilun ja ekosysteemin, parhaan vastineen rahalle saa ostamalla iPhone 13:n tai 14:n. Jos parempi pääkamera ja USB-C on tärkeitä, niistä joutuu maksamaan melko kovan lisähinnan. Kaikkia se ei tietenkään haittaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Testaajan/arvostelijan tehtävä on arvostella tuote mahdollisimman kokonaisvaltaisesti nykyisessä markkinassa ja hintapisteessä, kuluttaja sitten valitsee tuotteen omien tarpeidensa ja painotustensa mukaan, mitkä on jokaisella käyttäjällä vähän erilaiset.

Jos hertsit ei kiinnosta ja haluaa Applen käyttiksen, muotoilun ja ekosysteemin, parhaan vastineen rahalle saa ostamalla iPhone 13:n tai 14:n. Jos parempi pääkamera ja USB-C on tärkeitä, niistä joutuu maksamaan melko kovan lisähinnan. Kaikkia se ei tietenkään haittaa.
Jep, tarpeet on erilaiset. Itselle esim. tuo USB-C on tärkeä, joten siitä olen valmis maksamaan lisähintaa. Tosin mulla on vielä XR, joten päivitys alkaisi muutenkin olemaan ajankohtainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Jos parempi pääkamera ja USB-C on tärkeitä, niistä joutuu maksamaan melko kovan lisähinnan. Kaikkia se ei tietenkään haittaa.
Perinteisesti sillä 100-220e lisähinnalla on saanut myös 1-2v lisää käyttöjärjestelmäpäivityksiä, joten per käyttövuosi on _yleensä_ halvinta ostaa uusin malli. Tai ainakaan käyttövuoden hinta ei nouse ostamalla uudempi malli.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Jep, tarpeet on erilaiset. Itselle esim. tuo USB-C on tärkeä, joten siitä olen valmis maksamaan lisähintaa. Tosin mulla on vielä XR, joten päivitys alkaisi muutenkin olemaan ajankohtainen.
XR:stä päivityshyppy alkaakin olla jo varsin suuri, joten sinällään aika perusteltua tuollaisella päivityssyklillä ja jos USB-C on itselle tärkeä.
Perinteisesti sillä 100-220e lisähinnalla on saanut myös 1-2v lisää käyttöjärjestelmäpäivityksiä, joten per käyttövuosi on _yleensä_ halvinta ostaa uusin malli. Tai ainakaan käyttövuoden hinta ei nouse ostamalla uudempi malli.
Näinhän se on. Tuon tarpeellisuuden ja arvon itselle jokainen arvioi sitten lopulta itse - riippuu pitkälti mm. siitä kauanko puhelinta on ajatellut pitää. Tuossa lainaamassani viestissä tuota ei ollut erikseen nostettu esille.
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 137
iPhone 11 Pro:lle olisi hakusessa korvaaja, kun puhelimen vedenkestävyys ilmeisesti petti ja näytön yläkulmaan ilmestyi koko ajan laajeneva musta toimimaton alue. Itse lasi on kuitenkin ehjä :confused:. Alunperin kaavailin, että iPhone 15 olisi passeli, kun uuden pääkameran turvin saa 2x zoomin. Paikkaa vähän telen puutetta 11 Pro malliin nähden. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin olevan tarjouksessa 14 Pro 999€, niin ennemmin siihen kallistuu. USB type-C olisi kyllä ollut kiva mutta aika paljon saisi sitä arvottaa perus 15 mallissa 14 Pron ominaisuuksien ohi (mm. korkeamman virkitystaajuuden näyttö).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
iPhone 11 Pro:lle olisi hakusessa korvaaja, kun puhelimen vedenkestävyys ilmeisesti petti ja näytön yläkulmaan ilmestyi koko ajan laajeneva musta toimimaton alue. Itse lasi on kuitenkin ehjä :confused:. Alunperin kaavailin, että iPhone 15 olisi passeli, kun uuden pääkameran turvin saa 2x zoomin. Paikkaa vähän telen puutetta 11 Pro malliin nähden. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin olevan tarjouksessa 14 Pro 999€, niin ennemmin siihen kallistuu. USB type-C olisi kyllä ollut kiva mutta aika paljon saisi sitä arvottaa perus 15 mallissa 14 Pron ominaisuuksien ohi (mm. korkeamman virkitystaajuuden näyttö).
Vaikea tuohon on ulkopuolisen mitään kommentoida… Itse tiedät parhaiten omat lompakkosi paksuuden suhteessa siihen paljonko eri featureja arvostat.

Minulla on tässä ollut 120Hz ipadi joku 7v käytössä ja työkäytössä 120Hz läppäri, mutta hyvin vähän kyllä ollut fiilistä sen suuntaan että kännykässä 120Hz olisi millään tavalla dealbreaker ominaisuus. Sen sijaan USB-C:stä ja telelinssistä tykkään -> syntyi valintatilanne jonka itse ratkaisin visalla tilaamalla 15 Pro:n. Jollekin toiselle se fiksuin kompromissi on erilainen.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
87
Jos 120Hz häiritsee sen saa onneksi kytkettyä pois päältä kuten olen itse tehnyt
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
476
iPhone 11 Pro:lle olisi hakusessa korvaaja
Itse en pidä noita perusmalleja ees oikeina iPhoneina. Applen ideologia on alunperinkin luoda premium puhelin, mutta markkinat pakottaa luomaan halvempia malleja maksimoimaan kassavirrat.

Itsellä yhä 11 pro käytössä ja A13 bionic tarjoilee enemmän suorituskykyä normikäyttöön mitä tarvitsee. En kokisi vaihtoa 15 normimalliin mitenkään edes upgradena. Joo vähän uudempaa rautaa ja pidempi softatuki, mutta ulkoasultaan halpis.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
862
Itse en pidä noita perusmalleja ees oikeina iPhoneina. Applen ideologia on alunperinkin luoda premium puhelin, mutta markkinat pakottaa luomaan halvempia malleja maksimoimaan kassavirrat.

Itsellä yhä 11 pro käytössä ja A13 bionic tarjoilee enemmän suorituskykyä normikäyttöön mitä tarvitsee. En kokisi vaihtoa 15 normimalliin mitenkään edes upgradena. Joo vähän uudempaa rautaa ja pidempi softatuki, mutta ulkoasultaan halpis.
Samaa mieltä, suoraan 15 Pro jos 11 Prolle korvaajaa hakee. Tai miksei 14 Pro kun niiden hinnat vähän laskee.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 137
Itse en pidä noita perusmalleja ees oikeina iPhoneina. Applen ideologia on alunperinkin luoda premium puhelin, mutta markkinat pakottaa luomaan halvempia malleja maksimoimaan kassavirrat.

Itsellä yhä 11 pro käytössä ja A13 bionic tarjoilee enemmän suorituskykyä normikäyttöön mitä tarvitsee. En kokisi vaihtoa 15 normimalliin mitenkään edes upgradena. Joo vähän uudempaa rautaa ja pidempi softatuki, mutta ulkoasultaan halpis.
Henk. koht. mielsin iPhone XR:n ja ehkä vielä iPhone 11 mallin alempaan kastiin mutta olihan iPhone 12 jo aika solidi paketti OLED näyttöineen. Ja onhan nämä perusmallitkin olleet jo pitkään lähes tonnin laitteita. Sietäisi siihen hintaan jo järkevän laitteen saadakin.

iPhone 11 Pro on ollut hyvä kapistus eikä oikein olisi tarvetta upgradeta. Siinä mielessä iPhone 15 olisi ollit potentiaalinen korvaaja. Mutta tosiaan asettuu vähän erikoiseen asemaan, kun peilaa samanhintaiseen iPhone 14 Pro malliin. Pitää vielä selvitellä saisiko iPhone 11 Pron korjattua fiksusti että voisi odottaa vaikka iPhone 16 mallia. Jospa siinä olisi sitten paikattu tässä artikkelissa havaitut iPhone 15 puutteet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Jos 120Hz häiritsee sen saa onneksi kytkettyä pois päältä kuten olen itse tehnyt
En mä keksi että miksi se pitäisi poiskaan kytkeä, hyöty pienellä näytöllä vaan on aika vähäinen. Kyllähän se skrollaus kieltämättä vähän smoothimpaa on, mutta aika hifistelyksi menee.

Varmaan olen vaan sitten muuttunut näin vanhemmiten puurosilmäksi kun tuollaiset asiat eivät niin häiritse, vaikka asian sinänsä huomaakin.
 
Liittynyt
01.12.2021
Viestejä
63
Oikea kätisenä olisin toivonut että Apple olisi jo siirtänyt äänenvoimakkuuden säätöpainikkeet oikealle puolelle! Itsellä ei ainakaan viisitoista versio saa mitään hifistelyä liikkeelle että se olisi ostoslistalla! Odotellaan kuutatoista!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 862
Viestejä
4 206 822
Jäsenet
70 991
Uusin jäsen
DRiot

Hinta.fi

Ylös Bottom