Testissä AOC Agon AG273QCX -pelinäyttö

Viestiketju alueella 'io-tech.fi artikkelit' , aloittaja mehari, 13.03.2019.

  1. mehari

    mehari Mehumies Ylläpidon jäsen Team Stream Team Apex Legends

    Viestejä:
    96
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    [​IMG]


    AOC:n viime vuoden elokuussa julkaisema ja joulukuussa lopulta myyntiin tuoma Agon AG273QCX -pelinäyttö on varustettu kaarevalla 27-tuumaisella VA-paneelilla. Näyttö tukee 2560x1440-resoluutiota ja sen maksimi virkistystaajuus on 144 hertsiä. Agon AG273QCX on VESA DisplayHDR 400 -sertifioitu ja siitä löytyy myös AMD FreeSync 2 -tuki. Näytön hinta on Suomessa tällä hetkellä noin 650 euroa.

    Tutustumme tässä artikkelissa näytön ominaisuuksiin ja suoritimme testimittaukset Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteilla.


    Eri näyttöpaneelien erot


    Koska tässä artikkelissa käsitellään io-techin näyttötestien ensimmäistä VA-paneelillista näyttöä, on aluksi hyvä käydä lyhyesti läpi eri näyttöpaneelityypit ja miten ne eroavat toisistaan.

    IPS-paneeli (In-Plane Switching)

    IPS-paneelit toistavat värejä tarkasti ja niiden katselukulmat ovat paneelityypeistä parhaimpia. Nämä ominaisuudet ovat tärkeitä mm. graafisille suunnittelijoille ja valokuvaajille. IPS-paneelien GtG- eli Gray to Gray -vasteajat pyörivät tyypillisesti noin neljässä millisekunnissa, joten ne soveltuvat hyvin myös pelaamiseen. IPS-paneelien heikkouksia on muun muassa mahdollinen IPS-hehku, jota saattaa olla huomattavissa valovuotomaisena efektinä paneelin kulmien alueella, kun ruudulla on tumma tausta.

    VA-paneeli (Vertical Alignment)

    VA-paneelilla on paneelityypeistä suurin kontrastisuhde. Siinä missä TN- ja IPS-paneelilla kontrastisuhde on yleisesti noin 1000:1, VA-paneelilla lukema pyörii 2000-3000:1 tuntumassa. VA-paneelin katselukulmat asettuvat kutakuinkin TN- ja IPS-paneelin välimaastoon ja se on väritoistoltaan, vasteajaltaan ja kirkkaudeltaan lähes samalla tasolla IPS-paneelin kanssa. Yleisesti VA-paneelilla ns. liikesumeus tai haamuefekti (ghosting) on huomattavampaa kuin muilla paneelityypeillä, johtuen niiden suuresta kontrastisuhteesta.

    TN-paneeli (Twisted Nematic)

    TN-paneelien suurin vahvuus on niiden nopea vasteaika muihin paneeleihin verrattuna. TN-paneelilla päästään jopa yhden millisekunnin GtG-vasteaikoihin. Tämä tarkoittaa käytännössä hyvin vähäistä liikesumeus- tai haamuefektia ja TN-paneeli onkin tästä syystä erityisesti FPS-pelejä ammatikseen pelaavien suosiossa. TN-paneelien heikkouksina voidaan pitää heikkoja katselukulmia sekä huonoa värientoistoa muihin paneelityyppeihin verrattuna.


    Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko


    [​IMG]
    • Paneelin tyyppi: VA
    • Paneelin koko: 27″ (16:9)
    • Natiiviresoluutio: 2560×1440 (Quad HD)
    • Kaarevuus: 1800R
    • Virkistystaajuus: 144 Hz
    • Taustavalaistus: WLED
    • Vasteaika: 1 ms (MPRT), 4 ms (GtG)
    • VESA DisplayHDR: 400
    • Ulkomitat (ilman jalkaa): 61,5 x 37,1 x 7,5 cm
    • Paino: 8,14 kg
    • VESA-seinäkiinnitys: 75 x 75 mm





    Näytön reunat ovat ylhäältä ja molemmilta sivuilta noin 2 millimetriä leveät, alaosan muovikaistaleen ollessa 2 cm korkea. Paneelissa on tämän lisäksi ylhäällä ja kyljissä 6 mm:n ja alhaalla 2 mm:n ns. surunauhat eli mustat reunukset. Näytön jalan alaosa on metallia ja siitä löytyy aukko johtojen hallinnalle.



    Jalan yläosaan on muotoiltu metallinen kantokahva, jonka ansiosta näytön liikuttelu on helppoa. Takaosasta löytyy rengasmainen RGB-valaistus, joka on hallittavissa näytön OSD-valikosta. Näytön molemmista sivuista löytyy ulosvedettävät kuulokepidikkeet, jotka ajavat asiansa, mutta ovat rakenteellisesti melko heppoisen oloiset.



    Näytön syvyys jalkoineen on noin 26,5 cm. Jalustan muotoilu ja syvyys aiheutti käytössä toisinaan ikäviä tilanteita noin 70 cm syvällä pöydällä käytettäessä, esimerkiksi hiiren johto jumiutui oikean puolimmaiseen jalkaan. Lisäksi näytön painopiste on niin takana, että se kippaa helposti taaksepäin jos takimmainen jalka lipsahtaa ulos pöydän reunalta. Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa tippumisen johdosta näytön rikkoutumiseen. Paneelin keskiosa on alimmassa asennossa 27,5 cm korkeudella ja ylimmässä asennossa 40 cm korkeudella, joten säätövaraa korkeussuunnassa on noin 12,5 cm verran. Näytön kääntökulma (swivel) on noin 30 astetta ja kallistuskulma (tilt) -3,5 asteesta +21,5 asteeseen. Pivot- eli pystysuunnassa näyttö ei käänny ollenkaan.



    Näytön valikkoja hallitaan mukana toimitettavalla erillisellä ohjausyksiköllä, jonka avulla valikoissa liikkuminen on vaivatonta. Valikoissa voidaan liikkua myös näytössä olevan pienen virtakytkimenä toimivan ohjaussauvan avulla, mutta ohjausyksikön käyttäminen on huomattavasti helpompaa. Liitinosastosta löytyy kaksi HDMI 2.0- ja kaksi DisplayPort 1.2 -näyttöliitintä sekä jo harvinaiseksi muodostunut vanhan koulukunnan VGA-näyttöliitin. Lisäksi näytöstä löytyy neljä kappaletta USB 3.0 Type-A -liittimiä, USB 3.0 Type-B -liitin, kahdet liittimet kuulokkeille ja mikrofonille sekä liitin ohjausyksikölle. Virtalähde on sisäänrakennettu näyttöön, joten ylimääräisiä adaptereita ei virransyötölle tarvita.

    [​IMG]

    Kaarevan näytön VA-paneelin tuotekoodi on TPM270WQ1, mutta panelook.comista siitä ei valitettavasti löydy tarkempia yksityiskohtia. Kyseessä on kuitenkin oletettavasti Samsungin paneeli.

    [​IMG]

    OSD-valikoista löytyy kaikki pelinäytöille tyypilliset säätömahdollisuudet. Valittavana on mm. kuusi erilaista näyttöprofiilia, värikylläisyyden säädin sekä liikesumeuden rajoittamiseen tarkoitetut Overdrive-tilat. Valikot on mahdollista myös vaihtaa suomeksi, joskin käännös vaikuttaa osin googlen kääntäjällä tehdyltä.


    Mittaus- ja testitulokset


    [​IMG]

    Näytön eri mittaukset suoritimme Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteiden avulla. Kaikki muut mittaukset suoritettiin Spyder 5 Elitellä paitsi kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso, joissa käytettiin i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa tarkempien tuloksien saavuttamiseksi. Mittaukset ovat suoritettu kalibroimattomalle näytölle eli kuvastavat sitä mitä kuluttaja paketista saa. Lopuksi kalibroimme näytön ja testasimme, miten tulokset erosivat kalibroimattomaan näyttöön verrattuna.



    Värintoistoalue

    [​IMG]

    [​IMG]

    Agon AG273QCX:n värintoistoalue kattoi koko sRGB-värialueen sekä 86 prosenttia AdobeRGB-värialueesta ja sijoittui vertailutuloksissa samalle tasolle IPS-paneelien kanssa.



    Gammavastaavuus



    Gamma-arvolla säädetään harmaasävy- ja RGB-arvot näytölle sopiviksi. Oikein säädettynä pienet sävyerot erottuvat toisistaan mahdollisimman hyvin. Windows-ympäristössä oletusgamman arvo on 2,2, kun taas Mac OS:ssä se on 1,8. Yleensä PC-näyttöjen tehdasasetus on pyritty saamaan mahdollisimman lähelle arvoa 2,2.

    Agon AG273QCX:ssä on kolme eri gamma-asetusta, joista oletusasetuksen GAMMA1:n gamman arvoksi mitattiin 1,9. Hieman outoa, että tehdasasetus oli asetettu tuohon arvoon, koska myös ihanteellinen gamman arvo 2,2 löytyi kun valittiin GAMMA3-asetus.



    Väritarkkuus

    [​IMG]

    [​IMG]

    Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.

    Väritarkkuutensa puolesta AG273QCX suoriutui huomattavasti heikommin, kuin aiemmin testaamamme IPS-paneelilliset näytöt. Väritarkkuuden keskiarvoksi mitattiin 3,16 Delta-E, joka on noin 45 % suurempi lukema kuin heikoimmalla IPS-paneelillisella Asus MG24U:lla.



    Kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso

    HUOM! Mittaukset kirkkauden, mustan tason ja kontrastisuhteen osalta on tehty uudestaan 14.3.2019 käyttämällä Xrite i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa, koska useista yrityksistä huolimatta Spyder 5 Elite antoi VA-paneelille virheellisen kontrastisuhteen sekä mustantason. Otamme myös jatkossa kaikki kyseiset mittaukset i1 Display Pro:lla paneelityypistä riippumatta.

    Tehdasasetuksilla näytön kirkkaus on asetettu 90%:iin, jolla näytön luminanssiksi mitattiin 293 kandelaa per neliömetri (cd/m²). Täydellä 100 prosentin kirkkausasetuksella mitattiin 411,8 cd/m² luminanssi ja 0,18 cd/m² mustan taso, jolloin kontrastisuhteeksi muodostui 2322:1.

    [​IMG]

    Maksimikirkkaudessa AG273QCX sijoittui vertailussamme toiselle sijalle noin 10 prosentin kirkkauserolla Aorus AD27QD:n nähden.

    [​IMG]

    Kontrastisuhteeksi AG273QCX:lle mitattiin 2322:1, joka on VA-paneelille ominaisesti kaksinkertainen IPS-paneelillisten näyttöjen vastaavaan lukemaan nähden.

    [​IMG]

    Mustan tasoksi 100 prosentin kirkkaudella mitattiin 0,18 cd/m², joka asettaa AG273QCX:n vertailun kärkipaikalle.



    Valovuoto

    [​IMG]

    Valovuotoa oli havaittavissa hieman runsaammin paneelin oikeassa yläkulmassa, muutoin jonkin verran paneelin ylä- ja alareunassa. Kaiken kaikkiaan valovuotoa näkyi paneelissa hyvin vähän.



    Väritasaisuus



    Näytön väritasaisuudella ilmaistaan kuinka hyvin näyttöpaneelin eri osat toistavat värejä Delta-E-arvoon nähden. AG273QCX:n väritasaisuus oli kohtuu hyvällä mallilla kun suurin 5,2 Delta-E:n poikkeama todettiin paneelin yläreunassa 100 prosentin kirkkaudella. Kun kirkkautta laskettiin inhimillisemmälle tasolle, poikkeamat olivat pahimmillaan noin 4 Delta-E:n luokkaa.



    Valotasaisuus



    Valotasaisuudella ilmaistaan näyttöpaneelin kirkkauden tasaisuutta sen eri osissa. AG273QCX:n valotasaisuus heikkeni jonkin verran mitä alemmas näytön kirkkautta laskettiin. Pahimmillaan valotasaisuuden erot liikkuivat noin 10-15 prosentissa.



    Tehonkulutus

    [​IMG]

    Mittasimme tehonkulutusta seinästä Etech PM-300 -mittarilla, kun näytöllä oli Windowsin työpöytä. AD27QD:n tehonkulutukseksi mitattiin tehdasasetuksella 45 wattia.



    Viive

    AOC on ilmoittanut Agon AG273QCX:n kykenevät 1 millisekunnin MPRT-vasteaikaan ja 4 millisekunnin GtG (Gray to Gray)-vasteaikaan. Pureuduimme tämän artikkelin testeissä näytön viiveeseen jälleen uusilla työkaluilla. Kuvasimme näyttöä ns. pursuit camera -tekniikalla UFO-testissä, jolla saimme tulokseksi mahdolliset ihmissilmän havaitsemat liikesumeudet, jos sellaisia näytöllä liikkuvassa kuvassa ilmenee. Tämän lisäksi kuvasimme ja mittasimme 960 FPS:n kuvataajuuden hidastuskameralla, kuinka kauan aikaa kuluu hiiren painalluksesta siihen, että Counter Strike: Global Offensive -pelissä ase laukeaa. Tässä käytimme apuna Raymond Wangin kehittämää yksinkertaista Display Input Lag Testeriä, joka mahdollistaa näppäimistön ledin käyttämistä ilmaisimena sille, koska hiiren nappia on painettu. Tällä tekniikalla ei saavuteta missään nimessä absoluuttisia arvoja, mutta ajoimme testin riittävän monta kertaa saadaksemme hyvän keskiarvon, joka on vertailukelpoinen tulos.



    Kuvasimme Counter Strike: Global Offensive -pelissä kymmenen otosta 960 FPS:n kameralla käyttäen Display Input Lag Tester -ohjelmistoa ja laskimme otoksista keskiarvon viiveelle. Koska emme ole tällaista testiä ennen näyttöartikkelien yhteydessä tehneet, otimme VA-paneelilla varustetun AG273QCX:n (oikealla) vertailukohdaksi IPS -paneelilla varustetun ASUS MG279Q:n (vasemmalla)

    [​IMG]

    Agon AG273QCX:n viiveeksi mitattiin noin 16 millisekuntia, Asus MG279Q:n ollessa noin kolme millisekuntia nopeampi 13 ms:n tuloksella.

    [​IMG]

    Osittain Agon AG273QCX:n korkean kontrastisuhteen johdosta liikesumeutta esintyy huomattavissa määrin, kun tausta on tumma ja liikkuva objekti vaalen sävyinen. Näytön valikosta löytyy kolme eri Overboost-asetusta (Weak, Medium ja Strong), joilla pyritään vähentämään ns. ghosting-efektiä eli liikesumeutta. Huomattavimmat muutokset tapahtuvat Overboost-asetuksesta huolimatta lähinnä vaalealla taustalla tapahtuvassa liikkeessä.

    [​IMG]

    Näytön valikosta löytyy myös MBR- eli Motion Blur Reduction -ominaisuus, jota voidaan säätää välillä 0-20. Ominaisuus on käytettävissä vain silloin, kun Freesync on poissa päältä. MBR terävöittää liikkuvaa kuvaa, mutta samalla näytön kirkkaus laskee mitä suuremmaksi MBR-asetusta nostetaan. Ylläolevat kuvat on otettu Strong Overboost-asetuksella.


    Tulokset näyttö kalibroituna


    Kalibroimme Agon AG273QCX -näytön Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteella seuraavilla yleisesti suositelluilla kohdearvoilla:
    • Gamma 2.2
    • Luminanssi 120 cd/m²
    • Valkoinen piste 6500K

    [​IMG]

    Näytön kirkkaus pudotettiin kohdeluminanssin saavuttamiseksi tehdasasetusarvosta (90 %) alas 16 %:iin. RGB-arvoihin ei Xrite i1 Display Pro:n mukaan tarvinnut koskea.

    [​IMG]

    Kalibroinnin lopputulemana väritarkkuus parani huomattavasti eli noin 55 prosenttia, keskimääräisen Delta-E:n pudotessa reilusta kolmesta alas 1,39:ään.


    Adaptive-Sync


    NVIDIAn uusimmista näytönohjaimen ajureista löytyy tuki VESA:n Adaptive-Sync-teknologialle, joka tunnetaan yleisemmin AMD FreeSync -nimellä. Testasimme miten Adaptive sync toimii GeForce RTX 2080 Ti:llä tässä FreeSync 2 -tuetussa näytössä ja lyhyesti sanottuna testit osoittivat sen toimivan varsin hyvin, vaikka näyttö ei löydy NVIDIAn viralliselta tuettujen näyttöjen listalta. Adaptive-Sync toimi GeForce-näytönohjaimilla ruudunpäivitysnopeuden ollessa välillä 55-144 FPS, kun taas AMD:n Radeon-näytönohjaimella ja FreeSync 2:lla sama haarukka oli 50-144 FPS.


    Loppuyhteenveto


    AOC:n Agon AG273QCX kykenee kattamaan 100 % sRGB- ja 86% AdobeRGB -värialueesta ja sen kontrastisuhteeksi mitattiin noin 2300:1. Tehdasasetuksilla näytön väritarkkuus jäi verrokkeina toimineista vastaavilla ominaisuuksilla varustetusta IPS-näytöstä jonkin verran, mutta kalibroimalla väritarkkuuskin saatiin hyvälle tasolle. Jalustan muotoilu saattaa kapeammilla pöydillä aiheuttaa haasteita, sillä näyttö on jalkoineen yli 25 cm syvä ja koekäytössä kapeahkolla pöydällä hiiren johto tarttui toisinaan kiinni jalustaan. Lisäksi jalustan painopiste on asettuu vahvasasti takajalalle, joka saattaa aiheuttaa ikäviä tilanteita jos takajalka lipsahtaa pöydän reunalta. Näytön kaarevuuteen (1800R) tottui käytössä melko nopeasti, vaikkei aikaisemmin olisi kaarevia näyttöjä käyttänytkään. Näytön jalustasta löytyvä kantokahva osoittautui jälleen hyödylliseksi lisäksi, samoin kuin edellisen artikkelin Gigabyten AORUS-näytössä.

    Tämän artikkelin kirjoitushetkellä Agon AG273QCX:n hintataso Suomessa on noin 650 euroa, joka on melko suolainen hinta 27-tuumaisesta FreeSync 2 -näytöstä. Samassa hintaluokassa on todella runsaasti tarjontaa ja muun muassa saman kokoluokan IPS-paneelillisia G-Sync-näyttöjä. Muutaman satasen halvemmalla saa saman kokoluokan ensimmäisen sukupolven FreeSync-näyttöjä, jos suostuu luopumaan HDR-tuesta. VA-paneelinsa ja viiveensä puolesta Agon AG273QCX ei välttämättä ole paras mahdollinen vaihtoehto, jos käyttötarkoituksen pääpaino on vakavahenkisessä tai kilpailullisessa pelaamisessa.



    Hyvää
    • Laaja väriavaruus
    • Suuri kontrastisuhde
    • Erillinen ohjausyksikkö näytön hallintaan
    • Kantokahva jalustassa
    • Adaptive-Sync toimi GeForce-näytönohjaimilla testatuissa peleissä

    Huonoa
    • Kehno väritarkkuus suoraan paketista ilman kalibrointia
    • Jalustan muotoilu vie melko paljon tilaa, painopiste takana
    • Hintaluokassa runsaasti kilpailua ja vaihtoehtoja

    Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

    Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

    Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
     
    Viimeksi muokattu: 15.03.2019
    Peni tykkää tästä.
  2. Raikku

    Raikku

    Viestejä:
    2 080
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eli tuo on 32" QCX:n pienempi versio? Itsellä ollut se 32" päälle vuoden(2/18 hankittu), tyytyväinen olen ollut. Heivasin jalan heti helkkariin ja on pc-pyödän takareunasta kiinni Arctic Z1 Basicilla(pirun hyvä jalka/arm halpaan hintaan). Nvidia kun aina ollut niin näytön (free)syncciä en ole käyttänyt, tai pahemmin tarvinnutkaan.

    Niin ja maksoin muuten siitä 32":sta vain about alle 500€... ihan suomesta.
     
  3. Kekeplasteri

    Kekeplasteri

    Viestejä:
    537
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Erinomaisen kattava arvostelu, tutun oloiset mittaustavat toki, mutta onpahan nyt saatavilla kotimuan kielelläkkiin!

    Jatkakaa samaan malliin ja lisää vaan ruutuja syynäykseen, kiitos!
     
  4. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    8 230
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Iso plussa siitä, että testasitte Nvidian näytönohjaimella.
    Pieni miinus siitä, että jalkaa haukutaan pariinkiin otteeseen, mutta lukijan pitää itse käydä katsomassa tuotesivulta, että sen voi helposti korvata VESA75-yhteensopivalla jalalla.
     
  5. mehari

    mehari Mehumies Ylläpidon jäsen Team Stream Team Apex Legends

    Viestejä:
    96
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jees hyvä... tästä on jo aikaisemminkin tullut palautetta, että nuo kiinnitysasiat olisi hyvä mainita. Lisätään tähän ja pidetään jatkossa mukana ainakin ominaisuusluettelossa. :tup:
     
    Juha Kokkonen ja hsalonen tykkäävät tästä.
  6. OsQ

    OsQ

    Viestejä:
    56
    Rekisteröitynyt:
    14.11.2016
    Jos max kirkkaus on ~411 ja musta samalla kirkkaustasolla ~0.44, niin mistä tuo 2288 kontrasti hyökkää? Eikö se oikea kontrasti ole silloin 411/0.44 = ~930 eli 1:930. Mitä tässä nyt en ymmärrä?
     
  7. mehari

    mehari Mehumies Ylläpidon jäsen Team Stream Team Apex Legends

    Viestejä:
    96
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämä on nyt hyvä huomio. Tuo meidän testirutiini lepää pitkälti Spyderin analysointisoftan varassa ja se on tähän asti laskenut noita kontrasteja hieman alakanttiin (todettu muidenkin saman testiruutiinin käyttäjien keskuudessa). Erona tässä on nyt se, että tämä on ensimmäinen testaamamme VA-paneelillinen näyttö, joissa yleensä kontrastisuhteet on IPS-paneeleja isommat. Nyt kun aloin tarkastelemaan tuloksia, niin tuo Spyderin antama mustan taso ei ole lähelläkään Xrite i1 Display Pro:n antamaa arvoa.

    IPS-paneelien kanssa luvut ovat olleet kuitenkin melko lähellä ja näin ollen Spyderin antamat tulokset ovat olleet keskenään vertailukelpoisia.

    Tutustun asiaan heti huomenna.. Xrite i1 Display Pro:n antamat arvot ovat Black level = 0.1278 cd/m^2 ja White level = 292.38 cd/m^2. Tuosta tulee tuo 2288:1.

    Ja kyllä... kellot olisivat voineet soida allekirjoittaneella aikaisemminkin.
     
    OsQ ja Juha Kokkonen tykkäävät tästä.
  8. TuBBe

    TuBBe

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Lisää vain näyttöarvosteluja!
     
  9. mehari

    mehari Mehumies Ylläpidon jäsen Team Stream Team Apex Legends

    Viestejä:
    96
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Artikkeeliin on nyt päivitetty mittaukset kirkkauden, mustan tason ja kontrastisuhteen osalta. Ajoin kyseiset mittaukset vielä uudestaan Spyderillä sekä i1 Display Pro:lla ja tultiin siihen tulokseen, että jatkossa kyseiset mittaukset tehdään vain i1 Display Pro:lla. IPS-paneelillisten näyttöjen kanssa erot olivat suhteellisen pieniä, mutta nyt tämän VA-paneelin kanssa erot olivat merkittäviä mustan tason kohdalla.
     
    Bustis, OsQ ja Juha Kokkonen tykkäävät tästä.
  10. Weega666

    Weega666

    Viestejä:
    437
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Tuo Vesa liitäntä on kyllä hyvä olla. Itse laitoin 32" näytön ja unohdin tarkistaa onko siinä Vesa:a. Ei perkele ollut ja jalka on niin typerä että sitä ei voi mitenkään säätää...AOC näyttö myös tämä. Mietin jo että vetäisen liimalla tuohon vanhasta näytöstä kiinnikeen taakse kun säädettävää jalkakin tuli ostettua;) Eiköhän se pysy kunnon epoxsilla kiinni;)
     
    mehari tykkää tästä.
  11. Raikku

    Raikku

    Viestejä:
    2 080
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Samsun samankokoisissahan esim ollut noita vesattomia. Silloin kun sen oman 32":n ostin olin varmistanut että vesa on, sen pöydänreunajalan ostin samalla.
     
  12. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    9 259
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Tuon näytön paneeli on tosiaan semimysteeri, mutta tällä hetkellä pistäisin dollarit likoon sen puolesta että kyseessä on TP Visionin Samsungin tekniikkaan perustuva paneeli (ts Samsungin paneeli ilman taustavalaistusta ja TP Visionin customtaustavalo jälkimmäisen kokoonpanemana). TP Vision valmistaa ainakin kaikki Philipsit
     
    mehari tykkää tästä.
  13. jabbadap

    jabbadap

    Viestejä:
    1 334
    Rekisteröitynyt:
    04.11.2016
    Hommaa joku usbi mikroskooppi ja ota kuva paneelin sub-pikseleistä.
     
  14. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream Team H2O

    Viestejä:
    7 434
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    AOC ei suostunut antamaan paneelin datasheetiä, mutta kyselin perään että kuka on edes valmistaja.
     
  15. moukula

    moukula

    Viestejä:
    190
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikös se selviä jos puratte näytön ja katsotte sieltä piirilevyistä valmistajan tiedot?
     
  16. KoneenKokoaja

    KoneenKokoaja

    Viestejä:
    300
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2018
    Hyvä, että adaptive sync toimivuus NVIDIALLA tuli testattua ainakin tuon toimivuus kiinnostaa itseäni eniten tällähetkellä. Missä näytössä G-SYNC compatible toimii hyvin ja missä ei.
     
  17. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream Team H2O

    Viestejä:
    7 434
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    Näyttöä purettiin sen verran, että paneelin tuotekoodit saatiin talteen, mutta niillä ei löytynyt mitään.
     
  18. JoonaSakkinen

    JoonaSakkinen

    Viestejä:
    47
    Rekisteröitynyt:
    11.09.2017
    Iso plussa viiveen testauksesta. Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista päivitysnopeuden lisäksi pelinäytössä..
     
  19. Härkönen

    Härkönen Köyhä

    Viestejä:
    2 285
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Freesync toimii nykyään myös nvidian näytönohjaimilla.
     
  20. ekine

    ekine

    Viestejä:
    1
    Rekisteröitynyt:
    15.01.2018
    Viivetestausvideolla verrokkina oli ASUS MG279Q, onko tästä näytöstä tulossa myös testiartikkeli.
     
  21. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream Team H2O

    Viestejä:
    7 434
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    Ei ole, kyseessä on vanhempi näyttö joka meillä on
     
  22. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    9 259
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    AOC tosiaan vastaili, @Sampsa unohti vissiin tänne varmistaa, eli juuri mille laitoin dollarit likoon: Samsungin-paneeli TPV:n backlightillä (ja kokoonpanemana)
     
  23. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream Team H2O

    Viestejä:
    7 434
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    Jes, tämä päivitetty artikkeliin.
     
  24. BlackWolf

    BlackWolf Suomen Michael Jackson

    Viestejä:
    608
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Muissa kiireissä jäänyt kommentoimatta.
    Upeaa @mehari ja @Sampsa !
    Nyt alkaa olemaan näyttötestien taso kunnossa. Lisää vaan, näitä lukee mielellään ja näitä voi huoletta käyttää referenssinä näyttökaupoille lähtiessä. Ei tarvitse lähteä enää merta etemmäs kalaan. Toivottavasti saatte jatkossa näyttöjä testiin tasaiseen tahtiin, niin että tulee otantaa markkinoille ihan kunnolla.
     
    Juha Kokkonen tykkää tästä.
  25. Taneli-

    Taneli- ☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣ Premium-jäsen

    Viestejä:
    2 670
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nyt kun näitä kaarevia näyttöjä alkaa enempikin olla myynnissä siitä voisi myös tehdä jonkun mutu pohjaisen (toki jos puhdasta faktaakin löytyy aina parempi) artikkelin. Itse lähinnä mietin: missä menee tuumaraja että tuosta on "hyötyä" ja miten haitat / hyödyt ns. normaalissa käytössä (nettiselaus, kirjoitus, kuvien editointi jne), tuleeko oikeasti parempi imersio pelatessa tai elokuvaa katsoessa ja jos tulee miten suuri pitäisi tuon tuumakoon olla / miten läheltä pitäisi ruutua tihrustaa...
     
  26. KoneenKokoaja

    KoneenKokoaja

    Viestejä:
    300
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2018
    Riippuu varmaan aikapaljon minkätyyppinen pelaaja on. Jos pelaa esim. jotain simulaattoreita isommat näytöt tuovat immersiota, mutta jos on kilpapelaaja joka pelaa menestyäkseen jossain moninpelattavassa pelissä on liian isosta näytöstä vain haittaa, koska kaikki oleellinen ei mahdu näkökenttään ja jos iso näyttö aiheuttaa ylimääräistä silmien liikettä se rasittaa silmiä enemmän.

    Kuinkahan paljon tuossa trendissä, että näytöt kasvaa kokoajan on kyse pelkästä markkinoinnista siitä, että kuluttajat haluavat isompia näyttöjä, koska se kuullostaa coolilta? Tuota ihan samaa harrastettiin aikoinaan Hifi puolella kun tehtiin kaiuttimia ja vahvistimia, joissa on toinen toistaan kovempia wattilukemia, koska se kuullostaa coolilta, että on miljoonawattia kaiuttimissa vaikka ei se äänenlaatu tule siitä, että on kilowattien vahvistimet ja kaiuttimet niitä tehtiin vaan sen takia kun kuluttajiin upposi se, että pitää olla isot watit kaiuttimissa. (nykyään tuo watti trendi alkaa onneksi olla ohi ja musavehkeitä myydään ihan muilla jutuilla). Sama se on pelihiirissä kokoajan tulee suuremman DPI lukeman hiiriä vaikka ei kukaan hyödy mitään jostain 30 000 DPI hiirestä kun jo paljon ennen sitä kursori alkaa lentää näytöllä kuin raketti. :D
     
  27. Fex

    Fex

    Viestejä:
    110
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Yksi asia mitä olen ihmetellyt kummasti; jos värit saadaan mahdollisimman tarkoiksi vain tietyillä asetuksilla (16% kirkkaus) niin silloinhan näyttöä tulisi myös käyttää tuolla kirkkaudella, mikä taas on yksinkertaisesti liian himmeä päiväkäyttöön?

    Eikö merkityksellisempää käytön kannalta ole se, millaisiin todellisiin tilanteisiin näyttö taipuu? Milloin kirkkaus/kontrasti on ns. järkevällä tasolla päiväkäytössäkin ja miltä värit silloin näyttävät?