Testissä NVIDIA GeForce RTX 4070

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 596


Sampsa kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA esitteli tänään GeForce RTX 4070 -näytönohjaimen, joka saapuu myyntiin huomenna torstaina klo 16. Hintataso Suomessa on alkaen 689 eurosta ylöspäin.

Saimme heti tuoreeltaan testiin NVIDIAn oman Founders Edition -mallin, joka saapuu Suomessa myyntiin yhtiön kotisivujen kautta suositushinnalla eli 689 eurolla. Tutustumme artikkelissa sen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 2560x1440-resoluutiolla. Lisäksi mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Lue artikkeli: Testissä NVIDIA GeForce RTX 4070





Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 452
Hyvät puolet alhainen virrankulut.

Huonot on hinnoittelu eli tuo 90€ pois niin olisi jo kohtalainen tuote.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 326
Melkoinen anti-jytky kyllä. Ilman DLSS3:a tämä olisi ihan totaalinen floppi, tosin noinkohan senkään saatavuuteen pelkästään 4000-sarjassa on mitään muuta syytä kuin NVIDIAn ahneus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Melkoinen anti-jytky kyllä. Ilman DLSS3:a tämä olisi ihan totaalinen floppi, tosin noinkohan senkään saatavuuteen pelkästään 4000-sarjassa on mitään muuta syytä kuin NVIDIAn ahneus.
Ilman DLSS3:sta ja 12GB:n muistia..
Nyt on vaan kilpailemassa samasta segmentistä AMD:n kanssa ja ihmisille, jotka "ei osta 8GB:n korttia enää". No en kyllä osta 12GB:n korttiakaan tuohon hintaan!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 841
En ostaisi 12gb korttia tänä päivänä. Sen verran vauhdilla paisuu muistivaatimukset. Toisaalta en ostaisi korttia ilman DLSS-tukea, joten vaihtoehdot ovat hiukan vähissä ja kalliimmasta päästä.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
547
Kaikki alta 12GB muistilla varustetut kortit tulee jäämään auttamattomasti jalkoihin consolilta pc:lle portatuissa AAA-peleissä (eli käytännössä voidaan puhua kaikista consoliporteista) from now on. Eikä tuo 12GB ei oikeastaan ole edes riittävästi DLSS ja RT käyttöön sillä kyseiset ominaisuudet varaavat oman osuutensa muistista yhtä lailla.

Tarkoittanee käytännössä sitä että Nvidian RTX 3000-sarja mätänee varastoihin.

Mitä tuon virrankulutus/hyötysuhteeseen tulee niin mielestäni aletaan palaamaan oikeaan suuntaan eli lähemmäs 200wattia. Kortin hinta on silti liian kova suhteessa esimerkiksi kilpailijoiden kortteihin jotka tarjoavat mm. ENEMMÄN MUISTIA
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Kaikki alta 12GB muistilla varustetut kortit tulee jäämään auttamattomasti jalkoihin consolilta pc:lle portatuissa AAA-peleissä (eli käytännössä voidaan puhua kaikista consoliporteista) from now on. Eikä tuo 12GB ei oikeastaan ole edes riittävästi DLSS ja RT käyttöön sillä kyseiset ominaisuudet varaavat oman osuutensa muistista yhtä lailla.

Tarkoittanee käytännössä sitä että Nvidian RTX 3000-sarja mätänee varastoihin.

Mitä tuon virrankulutus/hyötysuhteeseen tulee niin mielestäni aletaan palaamaan oikeaan suuntaan eli lähemmäs 200wattia. Kortin hinta on silti liian kova suhteessa esimerkiksi kilpailijoiden kortteihin jotka tarjoavat mm. ENEMMÄN MUISTIA
Tässä onkin AMD:llä markkinarako: laittaa vaan loput 7000-sarjan kortit markkinoille 16GB:n muistilla. Ei ne kauaa hyllyssä pölyttyisi, jos hintakin on oikea.

--

Lisäksi Nvidia ei voi nyt laittaa alempiin 4000-sarjan kortteihin 16GB muistia, koska se suututtaisi ihmiset. Niin sieltä tulee 8GB:n ylihinnoiteltuja ihmeitä, joita myydään DLSS3-suorituskyvyllä. Ehkä jopa 4K-kortteina :D
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 876
Jännä seurata miten käy käytettyjen 3080:n hinnoille tästä eteenpäin
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 648
Eli ensimmäinen 4000-sarjan kortti, jonka hinta-tehosuhde ei ole täyttä jöötiä, vaan se on samaa luokkaa kuin 3000-sarjalla. :D
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
547
Lisäksi Nvidia ei voi nyt laittaa alempiin 4000-sarjan kortteihin 16GB muistia, koska se suututtaisi ihmiset. Niin sieltä tulee 8GB:n ylihinnoiteltuja ihmeitä, joita myydään DLSS3-suorituskyvyllä. Ehkä jopa 4K-kortteina :D
Vahvasti tämä. Nvidian toiminta ampuu nyt itseään viimein jalkaan. RTX 4060-sarjalaiset tulee olemaan 8GB muistilla ja suoriutumaan naurettavan huonosti ensinnäkin viime sukupolven omia korttejaan vastaan saatikka sitten kilpailijoiden kortteja vastaan.

Kaikista huvittavinta tässä toki tuo DLSS jolla näitä rampautettuja kortteja yritetään kuluttajille sitten markkinoida "ihan hyvinä vaihtoehtoina". Ikään kuin feikkiframet jotenkin auttaisivat tilannetta jos rauta on teknisesti jäljessä. Tämä alkaa muistuttaa lähinnä menneiden vuosien MX-sarjan sekoilua Nvidian osalta. En olisi oikeastaan yllättynyt jos seuraavaksi toisivat takaisin jopa MX-sarjan tai jonkin vastaavan rampautetun sarjan kilpailemaan tuohon 200-300 luokkaan puhtaalla rasteroinnilla jos kilpailijat pääsee niskan päälle vuoden sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 187
Ei jatkoon. Monellekkohan kävi ja tulee käymään niin kun mulle että sain hyvissä ajoin ps5 ja oled telkkarin ja näytönohjaimista vaadittu nyt vuosia liikaa joten entinen pc pelaaja on onnellisesti konsolimieheksi siirtynyt. Ainoastaan silloin tällöin xcom 2 pelailen tietokoneella jossa edelleen 1060 6Gb

Kova homma saada ne muutama/kymmen miljoona siirtynyttä pelaajaa joskus takaisin tietokoneelle kun se vaatii muutakin kun halvan näytönohjaimen kun porukka on huomannnut kuinka smoothia on sohvalta pelailla isolta töllöltä vaikkei laatu olekkaan parasta mutta riittävää.

Enkä puhu nyt ammattipelaajista tai räiskinnöistä vaan casuaali hepuista.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 424
Ei jatkoon. Monellekkohan kävi ja tulee käymään niin kun mulle että sain hyvissä ajoin ps5 ja oled telkkarin ja näytönohjaimista vaadittu nyt vuosia liikaa joten entinen pc pelaaja on onnellisesti konsolimieheksi siirtynyt. Ainoastaan silloin tällöin xcom 2 pelailen tietokoneella jossa edelleen 1060 6Gb

Kova homma saada ne muutama/kymmen miljoona siirtynyttä pelaajaa joskus takaisin tietokoneelle kun se vaatii muutakin kun halvan näytönohjaimen kun porukka on huomannnut kuinka smoothia on sohvalta pelailla isolta töllöltä vaikkei laatu olekkaan parasta mutta riittävää.

Enkä puhu nyt ammattipelaajista tai räiskinnöistä vaan casuaali hepuista.
Ennen kuin lähtee ketju enempää offtopicille, niin olet nyt vähän väärässä ketjussa keskustelemassa konsolipelaamisen ihanuudesta vs. PC-pelaaminen. Sille löytyy oma ketjunsa täältä: PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Tämä ketju on RTX 4070 testiartikkelista keskustelemiseen.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
1 566
Paskan möivät. Fiksuinta mitä kuluttajat voivat tehdä on odotella näitten korttien hintojen tippuvan 500€ paikkeille. Ylipäätään on mielenkiintoista nähdä, millaisia myyntimääriä RTX 4000-sarjalaiset saavat.
 
Liittynyt
31.01.2023
Viestejä
138
RTX 4060-sarjalaiset tulee olemaan 8GB muistilla ja suoriutumaan naurettavan huonosti ensinnäkin viime sukupolven omia korttejaan vastaan saatikka sitten kilpailijoiden kortteja vastaan.
Jos tästä 4070 olisi tehty selvästi nopeampi, niin se olisi heikentänyt 4090-kannettavien markkinointia, sillä ne olisi jääneet jo 4070 pöytäkoneen jalkoihin ja ehkä jopa olleet vain 4060 pöytäkoneen veroisia. Kyllä tätä on selvästi markkinointiosasto miettinyt.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
547
Jos tästä 4070 olisi tehty selvästi nopeampi, niin se olisi heikentänyt 4090-kannettavien markkinointia, sillä ne olisi jääneet jo 4070 pöytäkoneen jalkoihin ja ehkä jopa olleet vain 4060 pöytäkoneen veroisia. Kyllä tätä on selvästi markkinointiosasto miettinyt.
Mikäli nopeutta ei haluta nostaa vastavuoroisesti ratkaisuna on hinnan pudottaminen. Mikä sekään ei tunnu Nvidialle maistuvan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 603
Hinta tuntuu nakertavan ihmisiä eniten. Jos tuo $600 ohjevähittäishinta toteutuisi suoraan Suomessakin, olisi ihan erilainen fiilis tästä. Toki mielestäni parempi kortti tämä on kuin RTX 4080.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 027
Saa nähdä käykö 40x0 hinnoittelussa sama kuin turingin kanssa. Ehkä super mallit pudottaa hintaa? Toisaalta siinä kohtaa 50x0 niin lähellä, että sama odottaa ellei ole pakko päivittää.

Muutaman kymmenen prosentin suorituskykylisän takia imho. turha päivittää. Mulle riittää 3070:a vielä hyvin.

Hyvä kortti 4070:a. Vähävirtainen ja suorituskykyinen. Erinomainen 1440p kortti.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 227
Ihan jees kortti noin yleisesti. Muistimääristä tietty on puhuttu jo jonkin verran (joidenkin mielestä varmasti liikaakin) ja aika lailla rajoilla mennään 12 GB kortilla uutena.

RT suorituskyvyssä on ihan kilpailukykyinen, mutta tuo vähän häiritsee että ei paranna edellisen sukupolven kortteja vastaan RT suorituskyvyssä kuin FG kikkailulla.

Ehkä olisin kaivannut näin pinnalla olevan muistikeskustelun tueksi jotain taulukkoa miten paljon kortti käyttää muistia jossain Cyberpunk tms. testin aikana. Jos ei muuten niin mielenkiinnoksi, että kuinka lähellä rajoja tällä kortilla oikeasti jo mennään.

Tykkäsin, että 6950 kortti oli otettu myös mukaan, kiitokset siitä.

Henkilökohtaisesti toki kun menin jo edellisessä sukupolvessa 16GB kortilla niin ei ole ostomielenkiintoa. Päivitys pelkän FG tekniikan perässä muistimäärästä karsien kuulostaa lähinnä hölmöltä.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
547
En kyllä kykene allekirjoittamaan väitettä että DLSS varaa mitään "omaa osuutta" muistista. :kahvi:
Voi kiitos tarkennuksesta captain obvious. Pointtihan oli edelleen siinä että Nvidian huijausmarkkinointi ei tilannetta pelasta jos rauta ei ole riittävää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 187
Onneks oon jo niin vanha että voi muistella vanhoja hyviä aikoja. Olen kerran langennut ostamaan parasta mitä saa ja se oli 7800GTX olikohan muistia 512Mb muistaakseni 2006 hintaan 499€ joka oli 1/3 osa silloisesta kuukausi palkasta. Nykyään jos ostaa parasta mitä saa niin 1/3 palkasta tarkoittaisi että palkka on yli 6000€ :)

Tulisi jo se jäänmurtaja kortti alle 500€ mitä tästä odotin mutta ei ni ei.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 836
Rajusti ylihinnoiteltu, olisi hyvä kortti noin 450-500€.
Ainoa parannus on selvästi pienempi virrankulutus.
DLSS'hän ei ole parannus vaan viritys joka auttaa vain joissain uusissa peleissä.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Muutaman kymmenen prosentin suorituskykylisän takia imho. turha päivittää. Mulle riittää 3070:a vielä hyvin.

Hyvä kortti 4070:a. Vähävirtainen ja suorituskykyinen. Erinomainen 1440p kortti.
Joo, nämä on aina näitä näkökulma-asioita. Toisaalta 3080 hinnalla about samaa suorituskykyä pari vuotta myöhemmin, mutta saman asian voi katsoa niinpäin että 3080 suorituskyky huomattavasti tehokkaammin lisämausteilla ryyditettynä. Eipä kovin moni tainnut 3080:ta ovh hintaan saada kaksi vuotta sitten, ja jos nyt aikoisi ostaa niin 4070 on paljon parempi paketti siihen nähden.

Sitten se että ylipäätään 30-sarjaan kiinni päässyt ei kai ole mitään päivitystä nyt etsimässäkään, ei ainakaan kannattaisi. Allekirjoittaneen 2060S:ään verrattuna toisaalta 4070 on tuplasuorituskyky samaan tehoikkunaan joten maistunee syssymmällä kyllä, vähän riippuen hintakehityksestä/saatavuudesta.

Mitään parempaakaan tuskin on tulossa, ainakaan halvemmalla.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 596
Hinta tuntuu nakertavan ihmisiä eniten. Jos tuo $600 ohjevähittäishinta toteutuisi suoraan Suomessakin, olisi ihan erilainen fiilis tästä. Toki mielestäni parempi kortti tämä on kuin RTX 4080.
Tämähän toteutuu Suomessa, $599 on 550€ ja tähän 24% ALV päälle = 689€.

Jenkeissä hinnat ilmoitetaan ilman veroja ja siihen tulee päälle osavaltiokohtainen vero.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 027
Muistinmäärää miettiessä on hyvä ottaa pikseleiden määrä huomioon. Tekstuureja käytetään niin, että 1 pikseli tekstuurista vastaa yhtä pikseliä näytöllä(mip map tasot). 4k resoluutiossa on noin 8.3 miljoonaa pikseliä ja 1440p resoluutiossa 3.7miljoonaa pikseliä. 4k resoluutioon optimoidut tekstuurit vaativat noin 2.2x muistimäärän verrattuna 1440p resoluutioon. Jos 12GB ei riitä 1440p resolla pelaamiseen niin siinä kohtaa ei myöskään riitä 24GB 4k pelaamiseen.

Asiaa toki hämää, että peli voi latailla täyden resoluution tekstuureita muistiin myös 1440p pelatessa vaikkei niitä käytettäisi ja muisti vaikuttaa loppuvan. Muistinkäytön analysointi on kompleksinen asia. 12GB muistin kuvittelisi riittävän 1440p pelaamiseen.

Toki huonosti tehdyt pelit ovat huonosti tehtyjä. Voi joutua odottelemaan päivityksiä, jos peli julkaisussa ei tee asioita oikein muistin suhteen.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
547
Muistinmäärää miettiessä on hyvä ottaa pikseleiden määrä huomioon. Tekstuureja käytetään niin, että 1 pikseli tekstuurista vastaa yhtä pikseliä näytöllä(mip map tasot). 4k resoluutiossa on noin 8.3 miljoonaa pikseliä ja 1440p resoluutiossa 3.7miljoonaa pikseliä. 4k resoluutioon optimoidut tekstuurit vaativat noin 2.2x muistimäärän verrattuna 1440p resoluutioon. Jos 12GB ei riitä 1440p resolla pelaamiseen niin siinä kohtaa ei myöskään riitä 24GB 4k pelaamiseen.

Asiaa toki hämää, että peli voi latailla täyden resoluution tekstuureita muistiin myös 1440p pelatessa vaikkei niitä käytettäisi ja muisti vaikuttaa loppuvan. Muistinkäytön analysointi on kompleksinen asia. 12GB muistin kuvittelisi riittävän 1440p pelaamiseen.

Toki huonosti tehdyt pelit ovat huonosti tehtyjä. Voi joutua odottelemaan päivityksiä, jos peli julkaisussa ei tee asioita oikein muistin suhteen.
Käsittääkseni nykyisin näytönohjaimen muistia käytetään vähän muuhunkin kuin pelkästään tekstuurien varastointiin. Lisäksi pelinkehittäjät joutuu nyt jo tekemään kaiketi (videon perusteella ainakin) paljon optimointia muistinkäytössä että pelit saataisiin toimimaan tuolla mainitulla 8GB. Tilanne joka olisi rautavalmistajien puolelta (erityisesti Nvidian osalta) erittäin helposti vältettävissä jos lopetettaisiin se kitsailu ja tarjottaisiin tuotteisiin auliimmin muistia. Tämä ei toki tarkoita että optimoinnille ei olisi tarvetta tai sitä ei tulisi käyttää. Pointti on siinä että halutaanko kehittäjien aikaa ja rahaa käyttää siihen että pyritään kuristamaan alunperinkin isommille muistimäärille suunniteltujen pelimoottoreiden grafiikat puristamaan nihkeään muottiin koska yksi valmistaja ei suostu lisäämään tuotteisiinsa isompaa määrää muistia tuloksen maksimoinnin takia.
 
Liittynyt
25.02.2022
Viestejä
377
Vähän jäi sellainen apaattinen fiilis tästäkin julkkarista. Omaa 3080Ti:tä ei kannata vielä vaihtaa varsinkaan kun toisessa koneessa sirsisee 7900XTX hirvittävine konkkavinkunan kera. Jos hinta olis alkanut vaikka 5:lla niin vois harkita. Ja tosiaan se 16Gigaa muistia on kohta se vähimmäismäärä kun tuo säteenseuranta kehittyy ja nyt jo aika moni 8Gigan näykkäri kärsii muistin vähyydestä uusilla peleillä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 027
Käsittääkseni nykyisin näytönohjaimen muistia käytetään vähän muuhunkin kuin pelkästään tekstuurien varastointiin. Lisäksi pelinkehittäjät joutuu nyt jo tekemään kaiketi (videon perusteella ainakin) paljon optimointia muistinkäytössä että pelit saataisiin toimimaan tuolla mainitulla 8GB. Tilanne joka olisi rautavalmistajien puolelta (erityisesti Nvidian osalta) erittäin helposti vältettävissä jos lopetettaisiin se kitsailu ja tarjottaisiin tuotteisiin auliimmin muistia. Tämä ei toki tarkoita että optimoinnille ei olisi tarvetta tai sitä ei tulisi käyttää. Pointti on siinä että halutaanko kehittäjien aikaa ja rahaa käyttää siihen että pyritään kuristamaan alunperinkin isommille muistimäärille suunniteltujen pelimoottoreiden grafiikat puristamaan nihkeään muottiin koska yksi valmistaja ei suostu lisäämään tuotteisiinsa isompaa määrää muistia tuloksen maksimoinin takia.
Kyllä suurin osa muistista menee erilaisiin tekstuureihin ja puskureihin joiden koko skaalaa suoraan näytön resoluution mukaan.

4070:ssa on 12GB muistia mikä riittänee ihan mainiosti 1440p pelaamiseen poislukien patologisen huonosti tehdyt pelit. 8GB on aikas paljon vähemmän kuin 12GB. 8GB alkaa menemään 1080p pelaamiseen tai 1440p pelatessa joutuu karsimaan tekstuurien tasoa.

4k pelaamiseen en ostaisi 4070:sta. imho. 4070 on 1440p pelaamiseen optimoitu kortti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 707
Hyvä korttihan tuo on 1440p-pelailuun. Muistimäärällä pärjännee valtaosassa pelejä seuraavat 2 vuotta, jos ei pelkästään pelaile muutamaa huonosti optimoitua tekelettä.
Hinta pitäisi olla vain alle 600e:n, jotta olisi houkuttelevampi ostos. Omassa tapauksessa päivitys 3070 ti:stä ei tähän kannata, vähintään 4070 ti tilalle. Mutta senkin hinta huitelee 900 eurossa.

Onneksi ei ole tuskaa näillä omilla pelailuilla vaihtoon, voihan olla myös niin että seuraava oma kortti on Amd:ltä. Sen verran Nvidian korteilla kyllä hintaa, että sen keskisarjan hinnoittelulla saa jo nopeampaa
punaiselta leiriltä, jos dlss:stä luopuminen ei haittaa. Mutta mielenkiintoista nähdä, minne korttien hinnat syksyyn mennessä seilailee.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 813
Ei ollut kyllä hirveän positiivinen yllätys. Hyvä artikkeli kuitenkin jälleen ja mukava lukea suomeksi artikkeli ulkomaalaisten sijaan.

Watit ja fyysinen koko kortilla hyvällä mallilla, mutta esim lähipäivinä Datatronicilta ja Jimmsillä olleet 710-740€ 6950xt kuulostaa aika lyömättömiltä valinnoilla tämän sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 603
Tämähän toteutuu Suomessa, $599 on 550€ ja tähän 24% ALV päälle = 689€.

Jenkeissä hinnat ilmoitetaan ilman veroja ja siihen tulee päälle osavaltiokohtainen vero.
Juu, tiesin toki tämän. Haaveilin vain verollisesta 600 euron hintalapusta kotimaassa :)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 836


Just katsoin tänään tuon jossa just pohdittiin muistin riittävyyttä.

En ole hirveästi ehtinyt pelaa täs hektissä perhe-elämässä, mut kyllä tolla mun RX6900XT pärjää viel ihan hyvin.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
445
Vaikka s.t.al.k.e.r. 2 julkaisusta ei ole mitään takeita aikoihin (jossain huhuttiin että pelistä on vasta 25% valmiina) niin tuun ostamaan tän kortin kun noita 3xxx sarjan kortteja ei tunnu suomesta saava tehdasasennetulla vesiblokilla järkevään hintaan (vähintää 2k€ ja hintahan ei laske).

niin voi loppu kesästä laittaa tuon 2070S ichill frostbiten jollekkin muulle
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Hyvin Nvidia tulee myymään tänäkin vuonna. Voi olla aika varma, että Nvidian markkinaosuus on vuoden 2023 lopussa edelleen 80%+
Eli turha meidän on murehtia tämän vermeen hintaa. Nvidia se ei hetkauta….

Tuollaisenaan ok kortti. AMD:lta löytyy samaan rahaan parempaa rautaa, mutta myyntimäärissä tämä pesee AMD:n vastineet 6:1

Semmoinen vain tuli mieleen, että onkohan Nvidian 5000 sarjassa DSSL 4.0 joka toimii vain 5000 sarjan korteilla ja joilla taiotaan kaksi ruutua oikeiden väliin?
Olisi aika kova veto ;)
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
540
Semmoinen vain tuli mieleen, että onkohan Nvidian 5000 sarjassa DSSL 4.0 joka toimii vain 5000 sarjan korteilla ja joilla taiotaan kaksi ruutua oikeiden väliin?
Olisi aika kova veto ;)
Tämä kehitys huolestuttaa minua eniten. Pienemmän viivaleveyden valmistusprosessi piireille tulee vain haasteellisemmaksi tulevaisuudessa ja jos näytönohjaimissa ei tule kehitystä perinteisessä rasteroinnissa niin kehitetään näitä softapuolen maksumuureja. Jos tulevaisuuden DLSS 4.0 rajoitetaan RTX 5000 sarjalle, kun rasterointi tehoissa ei edetä mihinkään niin mielenkiintoista nähdä kauan kuluttajaan uppoaa tämä tarina.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
239
Katsotaan sitten kun 4k+ overdrive ray tracing @ 60fps alkaa sujua johonkin järkevään hintaan, max 600€. Näemmä Cyberpunk ei ole vielä puhjennut täyteen kukkaan niin ei ole sitä kiire pelatakkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Muistinmäärää miettiessä on hyvä ottaa pikseleiden määrä huomioon. Tekstuureja käytetään niin, että 1 pikseli tekstuurista vastaa yhtä pikseliä näytöllä(mip map tasot). 4k resoluutiossa on noin 8.3 miljoonaa pikseliä ja 1440p resoluutiossa 3.7miljoonaa pikseliä. 4k resoluutioon optimoidut tekstuurit vaativat noin 2.2x muistimäärän verrattuna 1440p resoluutioon. Jos 12GB ei riitä 1440p resolla pelaamiseen niin siinä kohtaa ei myöskään riitä 24GB 4k pelaamiseen.

Asiaa toki hämää, että peli voi latailla täyden resoluution tekstuureita muistiin myös 1440p pelatessa vaikkei niitä käytettäisi ja muisti vaikuttaa loppuvan. Muistinkäytön analysointi on kompleksinen asia. 12GB muistin kuvittelisi riittävän 1440p pelaamiseen.

Toki huonosti tehdyt pelit ovat huonosti tehtyjä. Voi joutua odottelemaan päivityksiä, jos peli julkaisussa ei tee asioita oikein muistin suhteen.
Ehh.. mip map ei ole ruudun resoluutiosta riippuvainen, vaan se on geometrinen sarja, joka vie 1.3333x tekstuurin alkuperäisen koon viemän tilan. Ihan tyhmä väite, että 4K-tilassa olisi eri tekstuurit, kuin vaikka FullHD. Ei pelit kestäisi tällaista ja pelien viemät tilat olisi teratavuissa. Tässä tekstuurien koko ei mitenkään riipu ruudun resoluutiosta, vaan siitä valinnasta, mikä quality preset on valittu tekstuureille (low, high, ultra).

Lisäksi vaikka joku z-bufferi vie sen 8.3mpix, niin se on 8 megatavua (ehkä kertaa neljä, jos käytetään 32-bittisiä arvoja). Eli luokkaa <1% neljän gigan kortin muistista. Vaikka buffereissa tehtäisiin hauskoja efektejä ja tallennettaisiin 3 framea taaksepäin vaikka motion blurriin, niin buffereita ei saa viemään gigaa mitenkään.

Käytännössä joo, tekstuurien koko on kasvanut. Ja niillä on luotu monimutkaisempia, parempia maailmoja. Mutta se on toteutuista tekstuureista kiinni, eikä resoluutiosta. Ihan mutulla luulen, että kukaan ei tee mitään 8k-tekstuureita, koska et huomaa eroa ja ne ei mahdu sinne näytönohjaimen muistiin. Tai sitten kyseessä on Carmackin Ragessa esittelemä megatexturing, jossa tietty pinta on päällystetty "rajattomalla" tekstuurilla ja saadaan näin toisto pois ja autenttisemmat maisemat.

Lisäksi, yllätys, yllätys! Ei ne pelin kaikki tekstuurit mahdu muistiin. Siksi niitä pelitasoja on jaettu portaaleilla, eristetyillä alueilla ja joskus jopa BSP-puilla. Ja tekstuureja pakataan muistissa, esim. S3 teki tässä uraauurtavaa työtä. Siellä niitä siirrellään dynaamisesti PCI-expressiä pitkin pelin edistyessä ja siksi nuo näytönohjaimet ovat aina uusinta väyläversiota.

Olet kyllä oikeassa siinä, että lisää muistia => saadaan paremmat tekstuurit. Sitä ennen ei kuitenkaan mitkään pelit lakkaa toimimasta ja valitsemalla vähän huonommat tekstuuriasetukset, ne pelit toimivat kuin ennenkin. Mielestäni on vaan oikein, että alkaa Ultra-asetukset olla siellä 8GB:n käyttäjien ulottumattomissa. Sitten pitäisi korttia päivittämällä saada näkyvää etua.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 027
Ehh.. mip map ei ole ruudun resoluutiosta riippuvainen, vaan se on geometrinen sarja, joka vie 1.3333x tekstuurin alkuperäisen koon viemän tilan
Jos ei käytetä mipmap tasoa jossa tekstuurin 1 pikseli vastaa about yhtä näytön pikseliä niin kuvaan tulee levoton määrä aliasointia ja suorituskyky syöksyy kanaaliin. Mietit vaikka neliötä joka on 32" ruudulla samankokoinen mutta piirretään 1440p tai 4k resossa niin 4k resossa käytetään tekstuurin mip tasoa jossa on noin 2.2x isompi tekstuuri kuin 1440p resoluutiossa. Miksi sanon noin 2.2x niin riippuu heuristiikasta millä mipmap taso valitaan ja miten lähelle optimaalista se valittu mipmap taso osuu.

They are intended to increase rendering speed and reduce aliasing artifacts
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Jos ei käytetä mipmap tasoa jossa tekstuurin 1 pikseli vastaa about yhtä näytön pikseliä niin kuvaan tulee levoton määrä aliasointia ja suorituskyky syöksyy kanaaliin. Mietit vaikka neliötä joka on 32" ruudulla samankokoinen mutta piirretään 1440p tai 4k resossa niin 4k resossa käytetään tekstuurin mip tasoa jossa on noin2.2x isompi tekstuuri kuin 1440p resoluutiossa. Miksi sanon noin 2.2x niin riippuu heuristiikasta millä mipmap taso valitaan ja miten lähelle optimaalista se valittu mipmap taso osuu.



Et ymmärrä lukemaasi tekstiä.

Jatketaan jossain muualla, riippuen ihan täysin siitä, jaksanko selittää sinulle tietokonegrafiikan ihan perusteita.

Tämä kappale kuitenkin olennainen:
If the texture has a basic size of 256 by 256 pixels, then the associated mipmap set may contain a series of 8 images, each one-fourth the total area of the previous one: 128×128 pixels, 64×64, 32×32, 16×16, 8×8, 4×4, 2×2, 1×1 (a single pixel).
Siitä voi johtaa geometrisen sarjan, jossa tekstuuri vie tilaa 1+1/4+1/8+...+1/256 ja ihan matematiikalla laskea, että tuo on 1.33333x. Sitten huomata, että tässä ei puhuta "pikseleistä ruudulla", vaan tekstuurista tehtävillä eri tekstuuriresoluution korvikkeilla.

--

Niin ja mip map ei siis skaalaa sitä tekstuuria ylös, vain alaspäin.. Tässä olet ihan täysin väärässä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 027
Et ymmärrä lukemaasi tekstiä.

Jatketaan jossain muualla, riippuen ihan täysin siitä, jaksanko selittää sinulle tietokonegrafiikan ihan perusteita.

Tämä kappale kuitenkin olennainen:


Siitä voi johtaa geometrisen sarjan, jossa tekstuuri vie tilaa 1+1/4+1/8+...+1/256 ja ihan matematiikalla laskea, että tuo on 1.33333x. Sitten huomata, että tässä ei puhuta "pikseleistä ruudulla", vaan tekstuurista tehtävillä eri tekstuuriresoluution korvikkeilla.
Oletetaan kaksi samankokoista mutta eri resoluutiolla olevaa näyttöä. Valitsen numerot helpoksi. Molemmille näytöille piirretään 5cm*5cm kokoinen neliö. Toisella näytöllä neliön resoluutio on 100x100 pikseliä ja toisella näytöllä 200x200 pikseliä. 200x200 pikseliä neliö tarvii 4x enempi pikseleitä ja käyttää siten tekstuurista eri mipmap tasoa. Jos tuo alkuperäinen tekstuuri oli vaikka 8k kokoinen niin kumpikaan piirretyistä neliöistä ei käytä alkuperäistä tekstuuria vaan sopivan kokoista mipmap tasoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Oletetaan kaksi samankokoista mutta eri resoluutiolla olevaa näyttöä. Valitsen numerot helpoksi. Molemmille näytöille piirretään 5cm*5cm kokoinen neliö. Toisella näytöllä neliön resoluutio on 100x100 pikseliä ja toisella näytöllä 200x200 pikseliä. 200x200 pikseliä neliö tarvii 4x enempi pikseleitä ja käyttää siten tekstuurista eri mipmap tasoa. Jos tuo alkuperäinen tekstuuri oli vaikka 8k kokoinen niin kumpikaan neliöistä ei käytä alkuperäistä tekstuuria vaan sopivan kokoista mipmap tasoa.
Mennään vaikka tänne vääntämään:

Kyllä ne kaikki tekstuurit on molemmissa tapauksissa muistissa, mutta nyt ymmärrän, mitä ajat takaa.. Vastailen paremmin tuonne.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 027
Offtopic
Kyllä ne kaikki tekstuurit on molemmissa tapauksissa muistissa, mutta nyt ymmärrän, mitä ajat takaa.. Vastailen paremmin tuonne.
Riippuu enginestä onko kaikki tekstuurit muistissa. ue5 esimerkiksi lataa dynaamisesti tarpeen mukaan eri mipmap kokoja tekstuureista. Koko kentän kaikkia tekstuureita ei ladata kerralla muistiin etukäteen. Saman asian toteutti megatexturing pelit jo vuonna 1 ja 2. Peliengine, joka lataa kaiken kerralla muistiin varmuuden vuoksi on toki mahdollista, mutta erittäin typerää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
957
Ei ollut kyllä hirveän positiivinen yllätys. Hyvä artikkeli kuitenkin jälleen ja mukava lukea suomeksi artikkeli ulkomaalaisten sijaan.

Watit ja fyysinen koko kortilla hyvällä mallilla, mutta esim lähipäivinä Datatronicilta ja Jimmsillä olleet 710-740€ 6950xt kuulostaa aika lyömättömiltä valinnoilla tämän sijaan.
Toki jos 200-300W suurempi tehonkulutus ei haittaa. Muutenkin on vähän niin ja näin, 4070:sta loppuu toki muisti ensin, mutta 6950xt:stä taas loppuu RT-teho, ei kummallakaan vaikka 2-3 vuoden päästä pelejä pyöritä maksimiasetuksilla(tai edes tänään).
Aika pieni parannus tämä oli 3070:aan verrattuna, ei oikein vaikuta kannattavalta päivitykseltä.
 

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
541
Ilman dlss3 tukea tämä 4070 näyttäisi olevan siellä radeon 6800 sarjan ja nvidian 3080 sarjan kanssa hyvin samalla sektorilla monessa pelissä useamman revikan perusteella. Keskivertopelaajalle 1440p resolla tässä toki riittää jerkkua pitkään mutta samassa hintaluokassa taitaisin silti kallistua amd:n puoleen.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 697
Noin 3080:n ja 6800/6800xt:n kanssa samaa teholuokkaa ja jää täysin jalkoihin 6950:lle. Hyvä puoli hinnoittelussa on, että halukkaille kortteja varmana riittää. Huono puoli on se, että edellisen sukupolven korttien omistajilla ei mitään tarvetta ole päivittää. Yhden sukupolven skipanneetkin voivat löytää parempaa hinta-tehosuhdetta sittenkin siitä edellisestä sukupolvesta.

millä prosessilla @Sampsa käytte noita testipelejä läpi? Tai siis millä prosessilla ne valikoituu? Mietin, että eikö Fortnitessä olisi aika hyvä moottori näihin testeihin nähden (en tiedä onko siinä sisäänrakennettua testiä tosin) Entäs nämä uudemmat Harry Potterit tai Last of Ussit jne? Edit. ja tietysti codin mw2 Myös.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 967
Viestejä
4 215 752
Jäsenet
70 984
Uusin jäsen
sisu1980

Hinta.fi

Ylös Bottom