Testissä Apple iPhone 17 Pro

Juha Kokkonen

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Testissä Applen uusi 1359 euron hintainen iPhone 17 Pro -huippumalli.
iphone-17pro-loppu-1-1024x904.jpg

Tämän syksyn kolmantena ja samalla näillä näkymin viimeisenä uusimman sukupolven iPhone-testinä vuorossa on 1359 euron hintaisen iPhone 17 Pro -mallin artikkeli.

Tässä artikkelissa tutustumme iPhone 17 Pro -malliin runsaan kahden viikon ympärivuorokautisen käyttötestijakson pohjalta. Koska Apple ei toimita Pohjoismaissa lehdistölle testilaitteita, ostimme testikappaleen itsellemme DNA:n ystävällisellä avustuksella. DNA:n iPhone 17 Pro -valikoimaan voi tutustua heidän verkkokaupassaan.

Lue artikkeli: Testissä Apple iPhone 17 Pro
Kommentit (0)

Viimeksi muokattu:
Hämäräolosuhteissa videokuvan laatu on pääosin kohtalaisen hyvää, joskin panorointi aiheuttaa kuvaan herkästi liikesumeutta!

👍

Oikein kattava ja mukava lukuinen artikkeli jälleen, kiitos siitä.

Mutta olenko ollut sokea kun en muista 2h pakkastestiä ennen nähneeni, vai onko uusi osuus testissä?

No kehu tuli video arvostelusta hämäräolosuhteissa
Ah, siitä taisi olla jossain aiemmassa artikkelissa kommenteissa puhetta?
Oikein kattava ja mukava lukuinen artikkeli jälleen, kiitos siitä.

Mutta olenko ollut sokea kun en muista 2h pakkastestiä ennen nähneeni, vai onko uusi osuus testissä?
On ollut mukana ainoastaan näissä kattavammissa huippumallien testeissä, ei niissäkään aina kaikissa.

Kappas! :think:

Kylläpä tänä vuonna näyttää olevan hyvin kypsyneitä Omenia. Perusmalli tarjoaa erinomaisena kokonaisuutena parhaan vastineen rahalle ja nyt jysähti Pro-mallillekin Toimituksen valinta. :tup:

Kappas! :think:

Kylläpä tänä vuonna näyttää olevan hyvin kypsyneitä Omenia. Perusmalli tarjoaa erinomaisena kokonaisuutena parhaan vastineen rahalle ja nyt jysähti Pro-mallillekin Toimituksen valinta. :tup:
On niitä sitten aika monta vuotta jouduttiin kypsyttelemään!😁 Edellinen leiman saanut Pro malli taisi olla 11 Pro 😁

Kamerassa ei mainittavia kuvanlaadun parannuksia? Ok, eli mun ei tarvitse edelleenkään vaihtaa IP 15 Pro Maxia uudempaan.

IP 12 Pro Maxin kamera oli aikanaan suuri hyppäys parempaan. Sen jälkeen IP 13 eikä IP 15 ole parantaneet sitä merkittävästi. Eikä edes IP 17 Pro. Noh, kattellaan.

Kamerassa ei mainittavia kuvanlaadun parannuksia? Ok, eli mun ei tarvitse edelleenkään vaihtaa IP 15 Pro Maxia uudempaan.

IP 12 Pro Maxin kamera oli aikanaan suuri hyppäys parempaan. Sen jälkeen IP 13 eikä IP 15 ole parantaneet sitä merkittävästi. Eikä edes IP 17 Pro. Noh, kattellaan.
Ei mielestäni kannata kameran takia vaihtaa.

Samat fiilikset, kamera on ainoa minkä vuoksi omaa omppua päivittäisin. Valokuvapuolella Apple tuntuu pahasti junnaavan paikallaan, Samsung ja kiinalaiset painelevat ohi minkä ehtivät, jopa pari vuotta vanhemmilla malleilla. Edellinen OnePlus Open otti melkein joka tilanteessa parempaa laatua joka linssillä, kuin mitä IP15PM.

Videopuolella Apple onkin sitten toistaiseksi lyömätön ProRessin, LOGin ja DockKitin/gimbal tuen vuoksi.

Oletteko tehneet itse laajamittaisia testejä noista kameroista vai onko tämä vain netistä luettujen arvostelujen kautta muodostettu näkemys?

Etenkin telekameroissa on myös paljon subjektiivista valintaa mukana, koska jotkut (kuten minä) tykäävät lyhyemmästä telestä ja toiset taas haluavat maksimaalisen polttovälivastaavuuden ja "zoomikertoimen".

Laajikset ja pääkamerat ovat polttoväleiltään hyvin samankaltaisia - objektiivisen kameran paremmuuden testaamiseen tarvitaan hyvin vakioidut olosuhteet ja tarkkaa työtä - harva pystyy kotona siihen ja jos taas vain räiskitään ja vertaillaan mutulla, niin ollaan pitkälti subjektiivisessa arvioinnissa jolla on toki henkilökohtaisesti paljonkin arvoa, mutta silloin on vaikea antaa mitään yleispäteviä "tämä nyt on vaan objektiivisesti parempi kuin tuo toinen" lausuntoja.

Oletteko tehneet itse laajamittaisia testejä noista kameroista vai onko tämä vain netistä luettujen arvostelujen kautta muodostettu näkemys?

Etenkin telekameroissa on myös paljon subjektiivista valintaa mukana, koska jotkut (kuten minä) tykäävät lyhyemmästä telestä ja toiset taas haluavat maksimaalisen polttovälivastaavuuden ja "zoomikertoimen".

Laajikset ja pääkamerat ovat polttoväleiltään hyvin samankaltaisia - objektiivisen kameran paremmuuden testaamiseen tarvitaan hyvin vakioidut olosuhteet ja tarkkaa työtä - harva pystyy kotona siihen ja jos taas vain räiskitään ja vertaillaan mutulla, niin ollaan pitkälti subjektiivisessa arvioinnissa jolla on toki henkilökohtaisesti paljonkin arvoa, mutta silloin on vaikea antaa mitään yleispäteviä "tämä nyt on vaan objektiivisesti parempi kuin tuo toinen" lausuntoja.
Kuten yllä totesin, OnePlus Open otti kauttaaltaan parempia kuvia, videopuolella sitten sai turpaan 10-0 omppuluurilta. Päivittäisillä lenkeillä puhelimia oli hyvä verrata ottamalla samoista kohteista kuvia eri linsseillä. Telepuolella varsinkin iPhone on ollut toivoton verrattuna kiinaluureihin pimeissä olosuhteissa, kenties tuossa on pientä parannusta uusimmassa mallissa.

Apple tuntuu mokanneen jotain myös softansa prosessoinnin kanssa jokusen viime vuoden aikana, koska iPhone 13 Pro kuvissa oli vähemmän prosessointikohinaa, kuin mitä iPhone 15 Pro Maxilla sen julkaisufirmiksellä. Kaikki tämä on todettavissa valokuvaajien benchmarkeissa ja vertailukuvissa.

Ei mittauksia vaan vain subjektiivinen fiilis kuvanlaadusta. Mulla on ollut IP:t 11, 12, 13 ja 15 Pro Max. IP 12 Pro Max oli eka joka kaivoi yöllä otetusta kuvasta enemmän yksityiskohtia kuin mihin mun silmäni pystyi. Olen toki lukenut testejäkin mutta pääpaino on omat silmät. IP17 PM en tietenkään ole kokeillut mutta luotan arvioijien sanaan.

Samat fiilikset, kamera on ainoa minkä vuoksi omaa omppua päivittäisin. Valokuvapuolella Apple tuntuu pahasti junnaavan paikallaan, Samsung ja kiinalaiset painelevat ohi minkä ehtivät, jopa pari vuotta vanhemmilla malleilla. Edellinen OnePlus Open otti melkein joka tilanteessa parempaa laatua joka linssillä, kuin mitä IP15PM.

Videopuolella Apple onkin sitten toistaiseksi lyömätön ProRessin, LOGin ja DockKitin/gimbal tuen vuoksi.
Samsunghan suunnittelee huononnuksia telekameraan S26 sarjaan, mikä on käsittämätöntä.

Jos io-techin artikkeleista puhutaan, niin totta ihmeessä itse tehdään kaikki testit mitä artikkeleissa mainitaan. Tätä artikkelia varten esim vertailukuvat otettu iphone 16 pron, pixel 10 pro maxin ja S25 ultran kanssa eri valaistusolosuhteissa.

Jos io-techin artikkeleista puhutaan, niin totta ihmeessä itse tehdään kaikki testit mitä artikkeleissa mainitaan. Tätä artikkelia varten esim vertailukuvat otettu iphone 16 pron, pixel 10 pro maxin ja S25 ultran kanssa eri valaistusolosuhteissa.
Tämä kommentti oli siis enemmän noiden muiden kirjoittelijoiden juttuihin, ei io-techiin liittyen.

Itselleni ei tosin arvostelun perusteella ollut lainkaan selvää että on otettu vertailukuvia jollain laitteilla ja tekstien perustteella vertailut kilpailijoihin ovat hyvin yleismaailmalliset eikä niistä ole mahdollista päätellä että olisi tehty jotain konkreettista side-by-side vertailua.

Ainoa kohta missä huomasin maininnan tietyistä kilpailevista malleista on kokovertailussa.

Tämä kommentti oli siis enemmän noiden muiden kirjoittelijoiden juttuihin, ei io-techiin liittyen.

Itselleni ei tosin arvostelun perusteella ollut lainkaan selvää että on otettu vertailukuvia jollain laitteilla ja tekstien perustteella vertailut kilpailijoihin ovat hyvin yleismaailmalliset eikä niistä ole mahdollista päätellä että olisi tehty jotain konkreettista side-by-side vertailua.

Ainoa kohta missä huomasin maininnan tietyistä kilpailevista malleista on kokovertailussa.
Ei niitä useimmiten lähdetä erikseen mainitsemaan, jos ei ole jotain erityistä syytä. Käytännössä kaikki kilpapailevat tuotteet on meillä toimistolla aina käytössä joten toki niitä myös hyödynnetään.

Statistiikka

Viestiketjuista
290 762
Jäsenet
79 842
Uusin jäsen
ChadeFIN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom