Sen takiahan siellä on ne synteettiset testit, että niissä voidaan pällistellä teoreettista suorituskykyä, jossa muun raudan vaikutus on kokolailla minimoitu (elimoina sitä ei voi koskaan).Jos oikeasti mitataan prossua ja sen suorituskykyä nimenomaan pelikäytössä, niin näytönohjaimen vaikutus täytyy eliminoida, vaikka ajatuksena yli tuhannen euron näytönohjain onkin absurdi. Jos lyödään koneeseen budjettiluokan prossulle budjettiluokan romppeet, ja väännetään asetukset kaakkoon (Ultralle), niin sehän on ihan sama että mikä peruna suorittimen virkaa hoitaa, kun näytönohjain on polvillaan. Mitä korkeammat asetukset sekä resoluutio, sitä vähemmän työtä jää prosessorille, kuten artikkelin testit jo osoittaa -- poikkeuksena CS:GO, joka on mielestäni oikealla tapaa testattu.
Näytönohjain joka nyt maksaa maltaita, on muutaman vuoden kuluessa jälleen keskikastissa. Jos otetaan penkkitulokset 3300X:llä ja luodaan näyttiksen pullonkaula jonka seurauksena prosessoreiden väliset erot eivät prosessorin hintaa vastaavan näytönohjaimen takia nouse esiin, niin suorituskyky voi pitkässä juoksussa olla suorittimien välillä ihan eri, kun testissä ei mitattu prossua vaan näyttistä.
X-vuoden päästä tulevaisuuden peleihin testaaminen on aikas vaikeata, kun ei ole mitään takeita siitä että millään tavalla suoritettu testi pätee niihin. Ei siitä niin kauaa ole kun yleisenä totuutena puhuttiin ettei pelikäyttöön tarvi yli kahta säieettä, koska pelit ei "tue" (todellisuudessa tuki, mutta hyötyivät rajallisesti ja/tai kaksi riitti ja/tai yhden säikeen suorituskyvyllä oli isompi merkitys) kuin kahta säiettä (ja myöhemmin samaa puhuttiin sitten neljästä). Ja jos tuon ajan peleillä testaan low-asetuksilla ja overkill näyttkisellä, niin todennäköisesti ilmiö vaan korostuu, kun siinä kevyessä kohtaa jossa näyttis pääsee laukalle se yhden säikeen suorituskyky on se mikä tulee vastaan.
Se että prossu A pyörittää nyt peliä X 300FPS ja prossu B 350FPS ei vaan oikein kerro siitä, että pyöriikö viiden vuoden päästä julkaistava peli Y kummalla paremmin.
Jos halutaan tehdä käytännönläheinen testi niin sitten käytetään järkeviä asetuksia, ei korkeimpia tai matalimpia tai keskimmäisiä itse tarkoituksena. Miksi budjettikokoonpanolla ei pelattaisi täysillä asetuksilla jos peli täysillä asetuksilla pyörii mukavasti?Mielestäni siis täytyy penkittää prossu, eikä näyttiksen pullonkaula, vaikka ymmärränkin kuluttajalähtöisen sekä järkiperäisen testaustarkoituksen, jossa testataan tasapainoisella kokoonpanolla. Tasapainoisella testausajattelulla myös korkeampia asetuksia tulisi testatessa välttää, sillä eihän kukaan osta budjettiluokan kamoja kaikkein korkeimmilla asetuksilla pelaamiseen, kuten eihän kukaan osta budjettuluokan prossua järeän näytönohjaimen kylkiäiseksi.
Plus että "kumpi on pullonkaula" ajattelu on muutenkin vähän liian yksinkertaistettua jos sen pohjalta meinaa jotain futureproofingia tehdä. Se vaativuus prossulle ja GPU:lle vaihtelee koko ajan samassakin pelissä, eikä suinkaa ole vakio. Jos keskimääräinen FPS nousee johonkin pilviin kun testataan low-asetuksilla overkill näyttiksellä, niin se voi jopa piilottaa prossujen välistä eroa varsinkin kun testaan keskimääräistä FPS:ää. Se että prossujen välillä on CPU:lle raskaassa kohtaa parin FPS:n ero häipyy aika tehokkaasti satunnaisvaihteluun, jos prossulle kevyessä kohdassa FPS nousee pilviin. Eikä se kummalla se nousee enemmän pilviin edes tarkoita, että ko. prossu olisi tosielämän tilanteissa nopeampi.
Viimeksi muokattu: