Testamentin tekeminen

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Onko techiläisillä tetamenttia? Tuossa juuri mietin, että olisi hyvä olla testamentti. Omaan elämäntilanteeseen sopisi malli, että jos kuolen niin avopuolisoni saa kaiken omaisuuteni ja jos hän kuolee saan minä kaiken hänen omaisuutensa.

Lapsia ei ole, ei yhteisiä, eikä pelkästään toisen ja kellekkään muulle ei mielestäni tarvitse penniäkään rahaa mennä(en tiedä onko vanhemmilla joku lakiosuus, mutta miten vaan niin ei heidän tarvitse saada minulta mitään vaan tärkeämpää olisi että avopuoliso saisi kaiken)

Naimisissa emme ole eikä oikein itseäni kiinnostaisi mennäkkään. Ja tuossa tapauksessa olisi varmaan enemmänkin paperityötä kun haluaisin avioehdon että eron sattuessa kaikki ennen ja jälkeen avioliiton hankkimani omaisuus on 100% minun eikä mitään jaeta tasan vaan kumpikin pitää omansa.

Vähän googlailin ja näistä pyydetään minimissään joku 100€, mutta ilmeisesti voisi tehdä itsekkin? Järkevin olisi mielestäni joku verkokpalvelu mihin tuon voisi tehdä ja se sieltä pongaisi esiin kun toinen kuolee? Mutta tällaisia ei taida olla olemassakaan? Eli joku paperiversio olisi tehtävä.

Oletteko tehneet itse ja mistä saisi hyvän pohjan? Vai onko joku pakottava syy miksi kannattaisi ehdottomasti maksaa tästä?

Löysin tällaisen esimerkin: https://yle.fi/progressive/pdf/olotila/testamenttiesimerkkeja.pdf

Tuon mukaisen kun teen, allekirjoitutan parilla kaverilla ja pistän lipaston laatikkoon niin eikö tämä ole sitten tässä? Vai pitääkö jotain muuta huomioida?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Tuolta löytyneen tietoja asiasta.
Itsehän voi kyllä testamentin tehdä.
Voi teettää hommia,kun pitää kaikenmaailman papereita todistuksia haalia.
Tais vaatia 2,den todistajan paikallaolon,kun testamenttiä itse tehdään.
Kirjastoissa voi löytyä hyviä oppaita.
Kirjakaupoistakin löytyneen valmiita lomakkeita.

Sitten on pankki / pankin lakimies.Hautaustoimisto.Lakiasiantoimisto,tuomarit/asianajajat.
Nämä tosin ovat maksullisia.

Testamentti - Suomen Lakiopas

Testamenttilomakkeet | Testamentti

Testamentti – teko-ohjeet - Arjen apu

Testamentti mallit ja pohjat | Testamenttiopas.com
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Eihän sen tekoon oikeusopineita tarvita, vain ne todistajat. Mikäli on jotain hieman tarkempaa määrittelyä (ja/tai ehtoja) aikomassa, niin tuskin menee hukkaan asioihin kunnolla perehtyneen oikeusoppineenkaan palkkio. Silloin voi olla turvallisin mielin, että kaikki on kirjattu laillisesti pitävällä tavalla ja muodossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 865
Ei ole. Lapsilla on, mutta ei muilla.
Ei pidä paikkaansa.

Jollei perittävältä ole jäänyt aviopuolisoa tai rintaperillistä, saavat hänen isänsä ja äitinsä kumpainenkin puolet perinnöstä.
Lisäksi on syytä mainita, ettei avopuolisolla ole lain mukaan oikeutta perintöön.

Tuolta voi lueskella muitakin skenaarioita perimysjärjestyksestä:

Perimysjärjestys: Kuka perii ja kenet? - Laki24.fi
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Ei pidä paikkaansa.

Jollei perittävältä ole jäänyt aviopuolisoa tai rintaperillistä, saavat hänen isänsä ja äitinsä kumpainenkin puolet perinnöstä.
Lisäksi on syytä mainita, ettei avopuolisolla ole lain mukaan oikeutta perintöön.

Tuolta voi lueskella muitakin skenaarioita perimysjärjestyksestä:

Perimysjärjestys: Kuka perii ja kenet? - Laki24.fi
Siis kyse oli lakiosasta. Eli osuudesta jota ei voida testamentilla sivuuttaa (kuin harvoissa erityistapauksissa kai). Tämä lakiosa (tai lapsiosa kai käytetään myös nimityksenä; liekö se sit virallinen) on vain lapsilla (ja suoraan alenavassa polvessa). Tuo siteeraamasi pätkä koskee testamentitonta tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 865
Siis kyse oli lakiosasta. Eli osuudesta jota ei voida testamentilla sivuuttaa (kuin harvoissa erityistapauksissa kai). Tämä lakiosa (tai lapsiosa kai käytetään myös nimityksenä) on vain lapsilla. Tuo siteeraamasi pätkä koskee testamentitonta tilannetta.
Ok, ymmärsin hieman väärin. Noinhan se menee
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
820
Eihän sen tekoon oikeusopineita tarvita, vain ne todistajat. Mikäli on jotain hieman tarkempaa määrittelyä (ja/tai ehtoja) aikomassa, niin tuskin menee hukkaan asioihin kunnolla perehtyneen oikeusoppineenkaan palkkio. Silloin voi olla turvallisin mielin, että kaikki on kirjattu laillisesti pitävällä tavalla ja muodossa.
Komppaan tätä. Jos testamentti on perusmuotoa "kaikki omaisuuteni avopuolisolle", teet sen itse ja pidät vain huolta siitä, että testamenttisi täyttää muotovaatimukset. Kuten sen, että todistajien pitää olla läsnä ja todistaa testamentti oikeaksi yhtä aikaa.

Sitten jos kyseessä alkaa olla omaisuutta luokkaa asunto tai kesämökki, verotus askarruttaa, tai jos haluat jotain monimutkaisempia ehtoja, 100€ on todellakin pieni hinta siitä että hommat tulee tehtyä oikein.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Testamentin voi tehdä itse, mutta ohjeissa olevista reunaehdoista kannattaa pitää hyvin tarkasti kiinni. Aivan pienikin epämääräisyys on aina mahdollinen peruste testamentin kiistämiselle. Avopuoliso on juuri tuollainen ihmisarvoton ulkopuolinen olento, jolle ahneiden sukulaisten toimesta annetaan aikaa kerätä lähinnä vaatteensa, kun testamentin tekijästä aika jättää. Hyvin moni avopuoliso on oikeasti pudonnut täysin tyhjänpäälle tällaisissa tilanteissa. Jos sitä puolisoaan rakastaa oikeasti, niin asia kannattaa hoitaa kunnolla kuntoon. - Itse asiassa... avioliitto on juuri tuollainen juridinen sopimus, jolla alunperin se puoliso suojattiin niiltä sukulaisilta ja heidän ahneilta vaateiltaan. Onko olemassa jokin erityisen painava syy välttää moisen juridisen sopimuksen tekemistä? Seuraava on vain mielipide: Jos se toinen ei ole se "oikea", niin tuhlaat hänen kanssaan vain aikaasi ja elämääsi. Jos hän on se "oikea", niin ei ole oikein mitään syytä olla menemättä naimisiin. Jos taas et tiedä, kummin asia on, niin nyt on ehkä aika selvittää tuo asia itselleen. - Lainsäädäntö on kehittynyt avioliitto käsitteen ympärille, ja on vaikeaa yrittää tilkitä tilannetta muulla tavoin. Esim. perintöveroprosentti on eri (tai ainakin oli ennen) aviopuolisoiden ja avopuolisoiden välisissä testamentti tilanteissa. Jos omaisuutta on vähääkään enemmän, niin asialla voi olla paljonkin merkitystä.
Hiilamosta: Sanat eivät riitä edes kertomaan, ja hyvä kotikasvatus estää edes yrittämästä kertoa sitä, mitä mieltä minä olen Hiilamon kaltaisista ihmisistä.

-.-
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Ihan asiaa on yllä, itse tein pelkän alkutekstin pohjalta omalaatuisen Testamentin ja varmistin sen ilmaisella lakimiehellä joka päivysti kirjastossa, kertoi että tämä on virallinen. Sitten myöhempää sairaalassa Tampereella kirjoitin "väliaikaisen" kumoavan jos systeri on hengissä ja minä kupsahdan ensin niin sitten näin ja näin, ongelma oli löytää kaksi samaa aikaan paikalla olevaa todistajaa :(
Sairaalan henkilökunta totesi ettei heillä ole lupaa allerkirjoittaa :o onneksi sitten löysin toisen potilas-pariskunnan jotka allerkirjoittivat nimen selvennyksineen.

Mun virallisen Testamentin toimeenpanija on evl. seurakunta, jonne toimitin toisen kappaleen. he huolehtii että mun omaisuus myydään (eipä sitä paljoa olekkaan) ja terapiakoiran kanssa rahat menevät hyvään huolehtivaan kotiin, eipä ole mun jälkeen muita sukulaisia elossa.
Who Cares....
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Veli tle88 puhuu asiaa: unohda testamentit, virallista suhde juridisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Veli tle88 puhuu asiaa: unohda testamentit, virallista suhde juridisesti.
No sitten joutuu tekeen sen avioehdon eli jonkun paperin joutuu tekemään joka tapauksessa, mutta olen kyllä samaa mieltä että maistraatissa "paperiavioliitto" niin ei tartte miettiä mitään, lesken eläkkeet (Leskeneläke) ja himmelit kuuluu tuohon pakettiin joka ei kuitenkaan vaadi kuin 5min toimituksen maistraatissa, selvästi paremmat "edut" kuin avoliitossa ja irti pääsee 6kk:ssa 2 paperia täyttämällä...
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
Testamentti pitäisi tehdä itse myös, mutta sanamuotojen valinta on vaikeaa.

Olen käyttänyt pohjaa
"Määrään täten viimeisenä tahtonani ja testamenttinani, että vanhempanini Isän nimi (000000-0000) ja Äitin nimi (000000-0000) saavat kuoltuani täydellä omistusoikeudella ja testamenttausvallalla kaiken omaisuuteni"

Minulla ei ole lapsia, mutta pitäisikö tuohon kirjoittaa tulevalla aviopuolisollani tai lapsillani on oikeus vain lakiosaan? Miten kirjaan vanhempieni sukulaiset ulos ja lahjoitan omaisuuteni vaikka seurakunnalle tai yms. Huomioituna se, että onko aviopuolisioa tai lapsia. Koska päiväyshetkellä tuskin on. Asia olisi hyvä ottaa huomioon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Komppaan tätä. Jos testamentti on perusmuotoa "kaikki omaisuuteni avopuolisolle", teet sen itse ja pidät vain huolta siitä, että testamenttisi täyttää muotovaatimukset. Kuten sen, että todistajien pitää olla läsnä ja todistaa testamentti oikeaksi yhtä aikaa.

Sitten jos kyseessä alkaa olla omaisuutta luokkaa asunto tai kesämökki, verotus askarruttaa, tai jos haluat jotain monimutkaisempia ehtoja, 100€ on todellakin pieni hinta siitä että hommat tulee tehtyä oikein.
Näin... Lakimiehen käyttö voi olla hyvä idea myös, jos on riski, että joku yrittää kiistää testamentin.

Todistajien valinnassa on syytä huomioida jääviyskysymykset, eli se, että todistajat eivät ole eivätkä ole olleet missään suhteessa perinnön saajiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
300
Me tehtiin testamentti pankin lakimiehen luona kun OP:n schaissejärjestelmään kuuluvat ne leikkirahat eli bonukset joita saattoi tuohon käyttää. Siitä on jo jonkun verran aikaa joten en pilkulleen muista niitä erityistapauksia mutta perinnöstä määrääminen testamentissa menee aika kinkkiseksi jos haluaa sulkea joitakuita perijöitä pois tai jos kuolee lapsettomana. Itseäni koskee tuo jälkimmäinen ja minun piti testamentissa erikseen määrätä että leski perii omaisuuteni ilman, että se voi palata omaan sukuuni (koska muuten leski saa siihen vain käyttöoikeuden eikä voi määrätä omalla testamentillaan minulta peritystä osasta ja pahimmillaan perintöni siirtyy ensin leskelle ja jos hän kuolee ennen sisaruksiani, perintöni palautuu heille).
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Testamentti pitäisi tehdä itse myös, mutta sanamuotojen valinta on vaikeaa.

Olen käyttänyt pohjaa
"Määrään täten viimeisenä tahtonani ja testamenttinani, että vanhempanini Isän nimi (000000-0000) ja Äitin nimi (000000-0000) saavat kuoltuani täydellä omistusoikeudella ja testamenttausvallalla kaiken omaisuuteni"

Minulla ei ole lapsia, mutta pitäisikö tuohon kirjoittaa tulevalla aviopuolisollani tai lapsillani on oikeus vain lakiosaan? Miten kirjaan vanhempieni sukulaiset ulos ja lahjoitan omaisuuteni vaikka seurakunnalle tai yms. Huomioituna se, että onko aviopuolisioa tai lapsia. Koska päiväyshetkellä tuskin on. Asia olisi hyvä ottaa huomioon.
Testamentti on kuulemma ja onkin vainajan viimeinen toive, siinä voi kuulemma (lakimies sanoi) laittaa vaikka pennin tarkasti kaikki mitä toivoo tapahtuvat, toiset raapustavat Testamentin a5:lle toisilla se on 20*A4 nippu.

Mahdollisimman tarkasti, yksityiskohtaisesti, selkeästi, järjestelmällisesti. Sitten "tarkistus" lakimiehellä,, meillä on joka torstai kirjastossa ilmainen lakimies aika 17-19, tosin sinne on jonoa aina kun paikan päälle menee, mutta eihän sitä joka viikko testamentti tehdäkkään.

"Testamenttaan kaikki/koko maallisen omaisuuteni Isälleni (xxx) sekä Äidilleni (yyy), paitsi jos molemmat heistä ovat kuolleet ennen minun kuolemaani jolloin testamenttaan koko maallisen omaisuuteni evankelis-luterilaiselle kirkolle"

Ei ole minun testamentti-kaava, mutta tällainen tyyli riittää, minä en "sotkisi" tuohon "omistusoikeutta/testamenttausvallalla"
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
459
Mitenkä testamentti tulisi laatia, jos haluaisi
- testamentata kaiken omaisuuden jälkikasvulle
- antaa puolisolle kuitenkin oikeuden hallita nykyistä asuntoa ns. mielensä mukaan (omistaa asunnosta 35%). Tämä on siiis hallintaoikeus.
- antaa puolisolle myös mahdollisuuden tarvittaessa myydä tuon asunnon (tämä ei käsittääkseni sisälly hallintaoikeuteen)
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Mitenkä testamentti tulisi laatia, jos haluaisi
- testamentata kaiken omaisuuden jälkikasvulle
- antaa puolisolle kuitenkin oikeuden hallita nykyistä asuntoa ns. mielensä mukaan (omistaa asunnosta 35%). Tämä on siiis hallintaoikeus.
- antaa puolisolle myös mahdollisuuden tarvittaessa myydä tuon asunnon (tämä ei käsittääkseni sisälly hallintaoikeuteen)
"Minä xxx(0000000) testamenttaan täten/Määrään tässä Testamentissani (täysissä sielun ja ruumiin voimissa) että:

- Koko maallinen omaisuuteni siirtyy lapsilleni mikko kalevi (00000) sekä Maija keskinen (00000) (sekä mahdollisille vielä testamentin hetkellä syntymättömille lapsilleni) tasapuolisesti.

- Puolisolleni Marjatta komulainen (xxxxxxxx):lle annan kuitenkin täydellisen hallinta oikeuden asuntoomme, jonka lisäksi puolisollani (Marjatta komulainen (xxxxxxx) saa tarvittaessa myydä yhteisen asuntomme.

Näin minä sen tekisin ja (ilmaisen) tuomarin hyväksyntä, ei mitään maksullisia leimamerkkejä jne. vaan neuvontapalvelu joka on ilmaista, näyttää testamentin valmiiksi allekirjoitettuna todistajineen

Lopussa tietysti pitää seistä:"Todistajat jotka ovat saman aikaisesti paikalla".
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
820
Mitenkä testamentti tulisi laatia, jos haluaisi
- testamentata kaiken omaisuuden jälkikasvulle
- antaa puolisolle kuitenkin oikeuden hallita nykyistä asuntoa ns. mielensä mukaan (omistaa asunnosta 35%). Tämä on siiis hallintaoikeus.
- antaa puolisolle myös mahdollisuuden tarvittaessa myydä tuon asunnon (tämä ei käsittääkseni sisälly hallintaoikeuteen)
Jos olette naimisissa, leskellä on hallintaoikeus yhteiseen asuntoon ja sen irtaimistoon ihan lain nojalla. En kylläkään muista tarkkaan miten menee, eikä toki haittaa määrätä asiaa testamentissa.

Kannattaa huomioida myös ositus, mikä tapahtuu kun potkaiset tyhjää, eli osituksessa leski voi mahdollisesti saada omistusoikeuden asuntoon ja kuolinpsään jää sitten muuta omaisuutta.

Mitä sen sijaan tarkoitat tuolla oikeudella myydä? Mikä käytännön hyöty siitä on tarkoitus saada? Se, että voi myydä asunnon ja ostaa vaikka pienemmän tilalle? Oikeus myymiseen tarkoittaa oikeutta luopua omistusoikeudesta, ja kun ei omista niin ei siitä omistusoikeudestakaan voi luopua. Suosittelen lämpimästi juttutuokiota asian tiimoilta juristin kanssa.
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
53
Itse suosittelisin kysymään joltain lakimieheltä/pankista että kuinka paljon laskuttaisi testamentin väsäämisestä jos on kyseessä jotain muutakin, kuin avoliitossa sen varmistaminen, ettei mene omat rahat ihan kaikkialle muualle kuin avopuolisolle jos huonosti käy.

Aika paljon noissa erikoisemmissa kuvioissa on kaikenlaista jota vaan pitäisi tietää mutta ainoastaan aiheeseen erikoistunut lakimies tietää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
459
Jos olette naimisissa, leskellä on hallintaoikeus yhteiseen asuntoon ja sen irtaimistoon ihan lain nojalla. En kylläkään muista tarkkaan miten menee, eikä toki haittaa määrätä asiaa testamentissa.

Kannattaa huomioida myös ositus, mikä tapahtuu kun potkaiset tyhjää, eli osituksessa leski voi mahdollisesti saada omistusoikeuden asuntoon ja kuolinpsään jää sitten muuta omaisuutta.

Mitä sen sijaan tarkoitat tuolla oikeudella myydä? Mikä käytännön hyöty siitä on tarkoitus saada? Se, että voi myydä asunnon ja ostaa vaikka pienemmän tilalle? Oikeus myymiseen tarkoittaa oikeutta luopua omistusoikeudesta, ja kun ei omista niin ei siitä omistusoikeudestakaan voi luopua. Suosittelen lämpimästi juttutuokiota asian tiimoilta juristin kanssa.
Kyseessä avoliitto. Ositusta ei ilmeisesti silloin tehdä ainakaan automaattisesti?
Avioliitossakin ilmeisesti voidi tuosta osituksesta kieltäytyä?

Oikeudella myydä tarkoitan eloonjääneen oikeutta myydä koko asunto, vaikka ei sitä täysin (vaan ainoastaan 35 %) omista. 65 % omistavat lapset saivat kyllä osuutensa hinnasta, mutteivät voi estää myyntiä. (skenaario esim. "liian iso asunto tai muutto toiselle paikkakunnalle", onko edes väliä?)
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
820
Kyseessä avoliitto. Ositusta ei ilmeisesti silloin tehdä ainakaan automaattisesti?
Avioliitossakin ilmeisesti voidi tuosta osituksesta kieltäytyä?

Oikeudella myydä tarkoitan eloonjääneen oikeutta myydä koko asunto, vaikka ei sitä täysin (vaan ainoastaan 35 %) omista. 65 % omistavat lapset saivat kyllä osuutensa hinnasta, mutteivät voi estää myyntiä. (skenaario esim. "liian iso asunto tai muutto toiselle paikkakunnalle", onko edes väliä?)
Avoliitosta parempi etten sano kun en tiedä. Ositus tapahtuu vain avioliiton päätyttyä. Sit on joku tämmönen laki:
Laki avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta 26/2011 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Jos leski omistaa pienenkin osan asunnosta, kyseessä on yhteisomistus ja silloin pystyy saamaan myynnillä rahansa ulos vaikka oikeusteitse (mieluummin tietysti yhteisymmärryksessä sopimuksella), googlaa "yhteisomistuksen purkaminen".

Jos juttelet ammattilaisen kanssa, heitä toki raportti tänne suosituksista. Kiinnostaa nuo avoliittoon liittyvät asiat noin omankin elämäntilanteen puolesta.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
Mitenkä testamentti tulisi laatia, jos haluaisi
- testamentata kaiken omaisuuden jälkikasvulle
- antaa puolisolle kuitenkin oikeuden hallita nykyistä asuntoa ns. mielensä mukaan (omistaa asunnosta 35%). Tämä on siiis hallintaoikeus.
- antaa puolisolle myös mahdollisuuden tarvittaessa myydä tuon asunnon (tämä ei käsittääkseni sisälly hallintaoikeuteen)
Olisiko tarve antaa myös oikeus käyttää myynnistä saadut rahat vaikka kokonaan uuden ensisijaisen asunnon hankintaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Kun on kaikenmaailman tietokantoja missä on terveystietoa ym. niin miksi valtio ei voisi johonnkin tommoseen portaaliin kehittää testamenttiakin? Eli jokaiselle luotaisiin heti syntymän yhteydessä joku tili missä olisi kaikki terveystoedot ja muut ja samassa testamentti, alkuun se olisi perusmuotoinen ja sellainen kun laki sanoo jos testamenttia ei ole ja sitten jokainen voisi mennä tuonne itse pankkitunnuksilla muokkaamaan omaa testamenttiaan kun haluaa. Olisi sitten helppoa kun kuolee niin joku poliisi ym. taho vaan katsoisi tuolta, että tällainen testamentti jne. niin ei tarvitsisi kenenkään tapella oikeudesssa perintöasioista.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 721
Kai tuollaiseen nyt ainakin 15 vuotta vielä menee. Koskas sähköiset reseptit tulivat, monen monta vuotta sitten. Ja noin pari vuotta sitten niitä sähköisiä reseptejä pääsi oikein itsekin netin kautta ihastelemaan.

Niin kyllä pitkään kestää tuollaisessa sähköisessä testamentti systeemissä. Ensimmäisenä sellainen voi tulla pankkeihin vapaaehtoisena systeeminä. Ja toisaalta asiaan tarvittaisiin kyllä jonkinlainen lakimuutos.
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
8
Sama homma ku op:lla. Löysin sattumalta jonku semituoreen nettipalvelun testamentin tekemiseen.
Tästä siis:
https://kukaperii.fi

Tein tolla enkä kyl lähtis ite vääntämään ku maksaa vaa 50e.
Tota voi pyöritellä ilman maksua kanssa ennen ostamista.
 

ttppii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
567
KOlisi sitten helppoa kun kuolee niin joku poliisi ym. taho vaan katsoisi tuolta, että tällainen testamentti jne. niin ei tarvitsisi kenenkään tapella oikeudesssa perintöasioista.
No niistä testamenteistahan nimenomaan tapellaan. Ilman testamenttiä perintöasiat ovat kohtuullisen selviä, mutta jos on epämääräinen testamentti, jonka ehdoissa on tulkinnanvaraa, niin SIINÄ sitä on riidan aihetta.
 

hoffmann

ich komme
NOSTO
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
966
Epäilen että näiden FRP sun muiden "ohitukseen" liittyviä kyselyjä tulee vaan lisää tulevaisuudessa, koska maailma on niin digitalisoitunut, että esimerkiksi ihmisen kuoleman/sairastumisen jälkeen saattaa tulla paljon kaikenlaisia ongelmia näiden kanssa. Harvalla ihmisellä taitaa olla systeemi, jonka kautta omaiset vaikka saa tärkeimmät palveluiden tilitiedot ja avaimet käteen, jos käy huonosti itselle.

Olen myöskin odottanut, milloin alkaa tulemaan laajemmin palveluita, jotka yrittää ratkaista tuon tilanteen.
(lainaus ja kysymys siirretty toisesta ketjusta)
Miksi omaisilla pitäisi olla kuolleen sukulaisen käyttämiin palveluihin mitään pääsyä? Luonnollisesti esim. pankkitili(t) on hyvä saada suljettua asianmukaisesti, mutta esim. henk.koht. puhelimet ym. Vai mitä on sellaiset palvelut johin heidän tarvitsisi päästä käsiksi?

Ihan siis mielenkiinnosta kysyn, kun aloin miettimään että kun itsestä aika jättää niin ei kai kenenkään omaisen tarvitse päästä minun käyttämiin palveluihin sisään.
 

hoffmann

ich komme
NOSTO
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
966
Jotta ne voidaan sulkea.
Niin mitkä voidaan sulkea? Tarkoitan nyt lähinnä sellaisia palveluja joka vaatii käyttäjätunnuksen ja salasanan. Mitkä katsotaan niin tärkeiksi palveluiksi että niihin pitäisi päästä lähiomaisen/sukulaisen käsiksi, vaikka tilin sulkemisen takia? Sähkö, vesi jne. sopimukset luulisi hoituvan olemalla suoraan yhteydessä kyseisiin toimijoihin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
(lainaus ja kysymys siirretty toisesta ketjusta)
Miksi omaisilla pitäisi olla kuolleen sukulaisen käyttämiin palveluihin mitään pääsyä? Luonnollisesti esim. pankkitili(t) on hyvä saada suljettua asianmukaisesti, mutta esim. henk.koht. puhelimet ym. Vai mitä on sellaiset palvelut johin heidän tarvitsisi päästä käsiksi?

Ihan siis mielenkiinnosta kysyn, kun aloin miettimään että kun itsestä aika jättää niin ei kai kenenkään omaisen tarvitse päästä minun käyttämiin palveluihin sisään.
Ei kai mikään estä sinua tekemästä testamenttia, jossa otat kantaa noihin. Vaikkapa näin: mikäli laissa ei muuta pakottavasti määrätä digitaalinen viestintäni yms. osalta määrään seuraavaa...

Minusta isompi ongelma on miten takaat, että se testamentti oikeasti löytyy ja ettei löytäjä sitä tuhoa?
Ellei usko kuoleman jälkeiseen elämään vainajallehan toi ei sinällään olle ongelma?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
(lainaus ja kysymys siirretty toisesta ketjusta)
Miksi omaisilla pitäisi olla kuolleen sukulaisen käyttämiin palveluihin mitään pääsyä? Luonnollisesti esim. pankkitili(t) on hyvä saada suljettua asianmukaisesti, mutta esim. henk.koht. puhelimet ym. Vai mitä on sellaiset palvelut johin heidän tarvitsisi päästä käsiksi?

Ihan siis mielenkiinnosta kysyn, kun aloin miettimään että kun itsestä aika jättää niin ei kai kenenkään omaisen tarvitse päästä minun käyttämiin palveluihin sisään.
Tämä aina välillä pinnalla.

Jokaiselle elävälle erittäin tärkeää että eläessään miettii mihin tiliin kuollessa pitää olla muilla päässä, ja kenellä, ja varmistaa että mitä siellä on.
Ja varmistaa ettei pääse muihin.

Tämä kai lähti puhelimien ja tablettien osalta, niiden lukityukset, lähtökohtaisesti niihin ei milla asiaa, jos käyttäjä on ne niin suojannut, perillinen voi sitten huollossa tyhjentää ja vapauttaa laitteen tileistä.

Ellei usko kuoleman jälkeiseen elämään vainajallehan toi ei sinällään olle ongelma?
Ei kuolleelle, mutta tässä kyse muista elävistä, jos perikunta voisi alkaa tutkiin kuolleen puhelimen sisältöä, kuolleen tilien sisältöä, niin kuolemahan on iso tieturvariski. (no todellisuudessa on)

Edit:
Ongelma on se kuoleman kohdassa eloonjäänneillä voi olla suurivaikeuksia päästä niihin asioihin käsiksi joihin pitäisi ihan vanajan tahdonkin mukaan, ja sitten se että siellä päsen rojujen kanssa touhuaa kaikenlaista sätääjää, joilla ei kykyä vältellä asioita jotka ei kuulu heille, vaan päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:

hoffmann

ich komme
NOSTO
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
966
Jokaiselle elävälle erittäin tärkeää että eläessään miettii mihin tiliin kuollessa pitää olla muilla päässä, ja kenellä, ja varmistaa että mitä siellä on.
Ja varmistaa ettei pääse muihin.
Juuri tämä oli pohdiskelun pointti. Joka pisti miettimään että pitäisikö jotain tiettyjä tilejä ottaa huomioon niin että tarvittaessa mahdollistaisin omaisilleni niihin pääsyn. Että mitähän tällaiset tilit ja palvelut voisi olla. Varmasti niitä on (ja olisin kiinnostunut ehdotuksista mitä ne voisi olla), mutta, kuten edellä todettiin, esim. digilaitteet (puhelimet, tabletit, tietokoneet) eivät tällaisia palveluja ole.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Juuri tämä oli pohdiskelun pointti. Joka pisti miettimään että pitäisikö jotain tiettyjä tilejä ottaa huomioon niin että tarvittaessa mahdollistaisin omaisilleni niihin pääsyn. Että mitähän tällaiset tilit ja palvelut voisi olla. Varmasti niitä on (ja olisin kiinnostunut ehdotuksista mitä ne voisi olla), mutta, kuten edellä todettiin, esim. digilaitteet (puhelimet, tabletit, tietokoneet) eivät tällaisia palveluja ole.
Kotiautomaatio, yleensä tilat joihin tarve päästä. Sellaiset tilit jotka pitää hoitaa, myös edesmenneen kuoleman jälkeen. Ne voi olla "sometilejä", julkaisualustoja ym. Jos edesmennyt on eläessään miettinyt asioita, niin se sähköposti sääntö, jos oma nimi, niin yksityinen, jos yhteisön, niin ei.

Ne tilit missä on tai voi olla muuta kuin edesmmeen omia tietoja, esim sometilit , varsinkin viesti tilit joissa voi olla jonkin muun tietoja, henkilökohtaisia viestejä, niin ei tarve mennä kaiveleen.

Jos nuo on menneet sekaisin, niin sitten joku tahdikas, tai tahdikas vähiten esteellinen ottaa hoitaakseen.

JA se pointti, kyse ei ole edesmmenneestä, vaan muista.

Edit:
Helppo esimerkki
Tämän foorumin tili, jos edesmenneellä ei ole privaatti viestejä, ja nimimerkki tiedetään, niin mitä sitten, jos on muiden postaamiia yksityisviestejä, niin ei. Eli jotkut hoitelee tälläiset niin että hoiteleen tilin asianmukaiseen tilaan. Esim tekee päivityksen tietoihin, alustasta riippuen jäädyttää tilint, tai poistattaa kokonaan.

Toinen esimerkki puhelimen sisältö, noin lähtkohtaisesti useilla sellaista sisältöä että se pitää antaa olla rauhassa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Juuri tämä oli pohdiskelun pointti. Joka pisti miettimään että pitäisikö jotain tiettyjä tilejä ottaa huomioon niin että tarvittaessa mahdollistaisin omaisilleni niihin pääsyn. Että mitähän tällaiset tilit ja palvelut voisi olla. Varmasti niitä on (ja olisin kiinnostunut ehdotuksista mitä ne voisi olla), mutta, kuten edellä todettiin, esim. digilaitteet (puhelimet, tabletit, tietokoneet) eivät tällaisia palveluja ole.
Eipä niitä toinen voi toisen puolesta tietää. Sen kun laitat ylös missä pankeissa sulla on tilejä, varsinkin ne ulkomaiset "piilotilisi" ellet halua niitä rahoja/osakkeita ko. "pankille" jättää.
Toinen on sukusi. Moni ei tule ajatelleeksi, että vaikka ei pidetä yhteyttä se testamentti pitää saattaa tiedoksi. "Ruotsissa" asuvan vainajan (myös sisko- ja velipuolen) lapsille. Vaikka vainaja ei eläissään olisi heitä tavannut, jos rintaperillisiä ei ole.

Siinä voi olle iso homma selvitellä ellei sitä tehdä jo tulevan vainajan elossa olessa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Testamentin voi periaatteessa tallentaa mihikä tahansa luotettavaan paikkaan.
Tai antaa sen jollekkin ns uskotulle henkilölle.
Aikoinaan pankit ottivat niitä tallelokeroihinsa.

Nykyään ei taida pankeilla olla näitä perinteisiä tallelokeroita olemassa.
Testamenttiä tulee kuitenkin säilyttää paikassa,josta se on helposti saatavilla
testamentin tekijän kuoleman jälkeen.

Sukuselvitys | Digi- ja väestötietovirasto | Digi- ja väestötietovirasto
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 555
Kannattaa noita perimisasioita miettiessä (omien tai esim vanhempien) lakiasiat eivät menekkään yhtä suoraviivaisesti jos mukana on omaisuutta (esim loma-asunto/asunto) joka sijaitsee ulkomailla. Suomen laki menee ihan samalla tavalla mutta paikalliset lait eivät välttämättä..

Tässä muutaman vuoden takainen juttu:
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 555
Testamentin voi periaatteessa tallentaa mihikä tahansa luotettavaan paikkaan.
Tai antaa sen jollekkin ns uskotulle henkilölle.
Aikoinaan pankit ottivat niitä tallelokeroihinsa.

Nykyään ei taida pankeilla olla näitä perinteisiä tallelokeroita olemassa.
Testamenttiä tulee kuitenkin säilyttää paikassa,josta se on helposti saatavilla
testamentin tekijän kuoleman jälkeen.

Sukuselvitys | Digi- ja väestötietovirasto | Digi- ja väestötietovirasto
Tallelokeron hyvä puoli on se että sieltä ei "häviä vahingossa" mitään.. Kun äitini kuoli pääsin lokerolle vain virkailijan kanssa joka luetteloi sisällön ja antoi minulle mukaan vain kopiot papereista. Alkuperäiset sain kun perinnönjaon yhteydessä lokero lopetettiin. Ei käy niin että testamentti "vahingossa katoaa" kun sisältö ei miellytäkkään..

Eri asia kannattaako lokerosta maksaa vuosimaksu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Tallelokeron hyvä puoli on se että sieltä ei "häviä vahingossa" mitään.. Kun äitini kuoli pääsin lokerolle vain virkailijan kanssa joka luetteloi sisällön ja antoi minulle mukaan vain kopiot papereista. Alkuperäiset sain kun perinnönjaon yhteydessä lokero lopetettiin. Ei käy niin että testamentti "vahingossa katoaa" kun sisältö ei miellytäkkään..

Eri asia kannattaako lokerosta maksaa vuosimaksu.
Jonkun artikkelin aiheesta luin jostain joskus - perilliset ei välttämättä tiedä koko lokerosta yhtään mitään ja sitten menee hassusti. Miten sitten pankit toimii kuoleman sattuessa, ilmoittavatko ja kenelle?

Asiaa sivuten, muutama vuosi sitten etsin tietoa hautaustestamentista. Löysin naapurikaupungista yhden hautausfirman mikä oli ko. hommassa mukana. Nyt etsin niin enpä löytänänyt enää. Hautaustestamentti siis sellainen että miten tuleva vainaja haluaa hautauksensa hoidettavan. Käytännössä tähänkin ongelmaan tullut törmättyä kun tiesin että nyt jo kuollut oli toivonut polttohautausta, vaan enpä päässyt sitä lähimmille omaisille kertomaan. Tai olisin mutta...
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Tallelokeron hyvä puoli on se että sieltä ei "häviä vahingossa" mitään.. Kun äitini kuoli pääsin lokerolle vain virkailijan kanssa joka luetteloi sisällön ja antoi minulle mukaan vain kopiot papereista. Alkuperäiset sain kun perinnönjaon yhteydessä lokero lopetettiin. Ei käy niin että testamentti "vahingossa katoaa" kun sisältö ei miellytäkkään..

Eri asia kannattaako lokerosta maksaa vuosimaksu.
Meillä on tossa todella ihmeellinen ongelma eli ettei tota ole "sääntö-EU-Suomessa" saatu ratkaistua siten, että se pitää tallettaan julkiseen "tallennukseen" . Onhan meillä kiinteistörekisterikin. Pankit eivät välttämättä edes tiedä milloin tilinomistaja kuolee. Eivätkä tilin tietoja kovin helposti
muutenkaan jaa
Kannattaa noita perimisasioita miettiessä (omien tai esim vanhempien) lakiasiat eivät menekkään yhtä suoraviivaisesti jos mukana on omaisuutta (esim loma-asunto/asunto) joka sijaitsee ulkomailla. Suomen laki menee ihan samalla tavalla mutta paikalliset lait eivät välttämättä..

Tässä muutaman vuoden takainen juttu:
Niin ja muistaa, että se laki mitä noudatetaan (muistaakseni kaikkialla ? EU:ssa) on sen maan laki, missä vainaja kuolinhetkellään tosiasiallisesti asui.
 

Mco

Liittynyt
09.11.2021
Viestejä
255
Pankit eivät välttämättä edes tiedä milloin tilinomistaja kuolee.
Pankki saa kyllä tiedon väestörekisterin kautta, mutta se ei tapahdu reaaliaikaisesti. Joten nopeammin asiat etenevät, jos omaisilla on tieto, mihin pankkiin/pankkeihin olla yhteydessä.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
547
Ihan ei testamentti asiaa mutta miten pitäisi järjestää käyttäjäntunnukset salasanat, pinkoodit, tunnusluvut jne jne ns. Pahimman sattuessa niin että perikunta saisi nämä jotenkin tietoonsa. Kaverini vaimo menehtyi kolme vuotta sitten äkillisesti auto-onnettomuudessa ja hänellä oli vähän tekemistä saada tilit kiinni tai tärkeitä tietoja sähköpostista. Pankki on aika selkeä tapaus. Jäi itseäni mietityttämän ko järjestely, jos näin itselleni kävisi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Pankki saa kyllä tiedon väestörekisterin kautta, mutta se ei tapahdu reaaliaikaisesti. Joten nopeammin asiat etenevät, jos omaisilla on tieto, mihin pankkiin/pankkeihin olla yhteydessä.
Kenellekkäs pankit ilmoittavat, jos ei ole niitä omaisia eikä siinä pankissa testamenttiakaan (monella on tilejä useissa eri pankeissa)?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 555
Pankki saa kyllä tiedon väestörekisterin kautta, mutta se ei tapahdu reaaliaikaisesti. Joten nopeammin asiat etenevät, jos omaisilla on tieto, mihin pankkiin/pankkeihin olla yhteydessä.
Kyllä se melkein reaaliaikaisesti kulkee.. Kuolemasta muutamassa päivässä tuli ainakin meille pankeilta kirje jossa otettiin osaa ja kerrottiin "tilin jäädyttämisestä". Toki kuolinpesän laskuja sai maksettua tileiltä mutta kaikki kortit, verkkopankit yms meni heti poikki.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 444
Viestejä
4 199 615
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom