Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Lähinnä jos se näyttö nopeammin käynnistyy niin voi tarkastaa vaikka kartalta juuri muistuneen osoitteen tai mitä nyt juolahtaa penkkiin istuessa haluamaan eikä niin että auton ehdoilla mennään.
Et taida omistaa Teslaa? Eihän se Ryzen vs. Atom vaikuta mitenkään siihen näytön "käynnistymiseen" tuollaisessa tilanteessa, sehän on päällä jatkuvasti ajaessa. Eikä se vaikuta osoitteen löytämiseenkään mitenkään navin nopeudessa, enemmän vaikuttaa osaamisesi näppäimistön kanssa.

Jos se näytön käynnistyminen vaikuttaa elämääsi kun olet poissa autosta, niin veikkaan että nopeammin löydät sen kännykän taskusta ja laitat sen osoitteen kuin kävelet autollesi laittaaksesi sen sinne heikompaan naviin. Vai mitä ihmettä yrität hakea takaa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 308
Et taida omistaa Teslaa? Eihän se Ryzen vs. Atom vaikuta mitenkään siihen näytön "käynnistymiseen" tuollaisessa tilanteessa, sehän on päällä jatkuvasti ajaessa. Eikä se vaikuta osoitteen löytämiseenkään mitenkään navin nopeudessa, enemmän vaikuttaa osaamisesi näppäimistön kanssa.

Jos se näytön käynnistyminen vaikuttaa elämääsi kun olet poissa autosta, niin veikkaan että nopeammin löydät sen kännykän taskusta ja laitat sen osoitteen kuin kävelet autollesi laittaaksesi sen sinne heikompaan naviin. Vai mitä ihmettä yrität hakea takaa?
Itse haen kännykällä sen osoitteen ja lähetän Teslaan. Harvemmin sitä itse navia käytän kun se arpoo mitä sattuu näiden osoitteiden kanssa kun tottunut laittamaan osoitteen ja numeron, kun Teslassa se toimii taas numero ja sitten osoite periaatteella.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Et taida omistaa Teslaa? Eihän se Ryzen vs. Atom vaikuta mitenkään siihen näytön "käynnistymiseen" tuollaisessa tilanteessa, sehän on päällä jatkuvasti ajaessa. Eikä se vaikuta osoitteen löytämiseenkään mitenkään navin nopeudessa, enemmän vaikuttaa osaamisesi näppäimistön kanssa.

Jos se näytön käynnistyminen vaikuttaa elämääsi kun olet poissa autosta, niin veikkaan että nopeammin löydät sen kännykän taskusta ja laitat sen osoitteen kuin kävelet autollesi laittaaksesi sen sinne heikompaan naviin. Vai mitä ihmettä yrität hakea takaa?
En kyllä omista edelleenkään Teslaa minkä olen maininnut monesti jos tätä ketjua lukee. Joka vuosi käyn uusimmat teslat tyyppiajamassa ja on tullut tutkittua sähköautoja 15v, joten tiedän jossain määrin heikkouksia. Edelleenkin mainitsemasi kännykkä taskusta on huono ratkaisu kun sen auton oma mcu pitää reagoida tarpeeksi nopeasti että sillä tekee jotain. Aikaisemmin oli keskustelu id3 refreshista ja sinulla ilmeisesti on mcu2 oleva Tesla? Varmaan toimii paremmin ja jouheammin se kuin id3 refresh vaikka yhtäläisyyksiä löytyy. Jos sinulla ei väliä onko mcu2 vai 3 niin se on sinun mielipiteesi. Tokihan vielä parannettavaa riittää myös teslalla, mutta lähenee jo mukiinmenevää käyttökokemusta ettei ainakaan itseä häiritse tuo nykyinen ryzen.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
En kyllä omista edelleenkään Teslaa minkä olen maininnut monesti jos tätä ketjua lukee. Joka vuosi käyn uusimmat teslat tyyppiajamassa ja on tullut tutkittua sähköautoja 15v, joten tiedän jossain määrin heikkouksia. Edelleenkin mainitsemasi kännykkä taskusta on huono ratkaisu kun sen auton oma mcu pitää reagoida tarpeeksi nopeasti että sillä tekee jotain.
Huomaan ettet omista, kun tässä jutussasi ei ole nyt päätä eikä häntää (eikä MCU jutuissasi). Eikai kukaan juokse kotoa autolleen tarkistamaan nykypäivänä navigaattoria, jos haluaa tarkistaa jotain osoitetta. Vain siinä tapauksessa minkään auton kohdalla ruudun käynnistymisellä olisi mitään tuon taivaallista merkitystä.

Jos olet kotona istumassa sohvalla, ota se kännykkä käteen ja katso se osoite, älä juokse sinne autolle. Jos taas olet autossa, näppäile se navigaattoriin. Jälkimmäisessä näpyttelynopeus vie pidempään kuin yhdessäkään nykyautossa se itse osoitteen löytyminen sieltä navista ja jokainen auto sen osaa aivan tarpeeksi hyvin reitittää (toki reitityksissä on eroja, mutta tässä kohdin tulet huomaamaan ettei käyttöliittymän nopeudella saavuta mitään).

Jätä jo aihe josta et ymmärrä.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Huomaan ettet omista, kun tässä jutussasi ei ole nyt päätä eikä häntää (eikä MCU jutuissasi). Eikai kukaan juokse kotoa autolleen tarkistamaan nykypäivänä navigaattoria, jos haluaa tarkistaa jotain osoitetta. Vain siinä tapauksessa minkään auton kohdalla ruudun käynnistymisellä olisi mitään tuon taivaallista merkitystä.

Jos olet kotona istumassa sohvalla, ota se kännykkä käteen ja katso se osoite, älä juokse sinne autolle. Jos taas olet autossa, näppäile se navigaattoriin. Jälkimmäisessä näpyttelynopeus vie pidempään kuin yhdessäkään nykyautossa se itse osoitteen löytyminen sieltä navista ja jokainen auto sen osaa aivan tarpeeksi hyvin reitittää (toki reitityksissä on eroja, mutta tässä kohdin tulet huomaamaan ettei käyttöliittymän nopeudella saavuta mitään).

Jätä jo aihe josta et ymmärrä.
Mielenkiintoinen kommentti. Tässähän juuri oli puhetta että jos nouset esim. autoon ja haluat tarkastaa sen osoitteen näytöltä etkä kaivaa puhelinta taskusta niin kyllä se Teslan näyttö pitää olla käytettävissä eikä niin kuin id3 refreshissä että sama kaivella taskua kun tuo näyttö latailee ja senkin jälkeen kun se on toiminnassa niin odotella lagittamista.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 326
Noin vertailun vuoksi tietty vaikea sanoa yleisesti automalleista, mutta tosiaan esim. parin vuoden takaisella Kian ladattavallakin tulee usein haettua osoite kännyllä ja lähetettyä se autoon. Kun auton käynnistää niin kysyy että navigoidaanko saatuun osoitteeseen.

Tokihan jos esim. Android autoa käyttää, niin homma toimii ilman mitään lähettelyitä tietty suoraan.

Kullakin on tietty omat hakutapansa ja käyttötapansa, mutta noin yleisesti kännykällä kirjoittaminen onnistuu kyllä ainakin itsellä nopeammin ja näppärämmin kuin isoa näyttöä tökkimällä.

Ja siis kaikissa tapauksissa autolla voi lähteä heti liikkeelle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 383
Noin vertailun vuoksi tietty vaikea sanoa yleisesti automalleista, mutta tosiaan esim. parin vuoden takaisella Kian ladattavallakin tulee usein haettua osoite kännyllä ja lähetettyä se autoon. Kun auton käynnistää niin kysyy että navigoidaanko saatuun osoitteeseen.
Kertokaas miten tämä lähettäminen käytännössä toimii eri merkeillä?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 326
Kertokaas miten tämä lähettäminen käytännössä toimii eri merkeillä?
Itse Kia Connect softalla lähetän autolle osoitteen (sovellus todennäköisesti käyttää Googlen karttapohjaa, vaikka itse auton navi tuskin käyttää). En ole kokenut tarvetta Googlen navigoinnille Android auton kanssa. Osittain siksi että navigointi toimii itselläni todella hyvin (yli kahden vuoden omistuksella navigointi on kiertänyt tarpeettomasti ehkä kerran jonkun kilometrin), Kian Ceedissä Android auton navigointi ei täytä koko ruutua (lähinnä visuaalinen haitta) ja radion kuuntelu ei onnistu yhtäaikaa Android auton navigointiopastuksen kanssa (kun taas auton oman navigoinnin kanssa äänen saa mistä tahansa lähteestä). Jos kuuntelee Android auton kautta myös musan (esim. Spotify) niin silloin homma tietty toimii.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 201
Automerkin appi auki. Valitse osoite. Lähetä autolle. Kun menet autoon, on navissa valittuna osoite jonka auton appin kautta sinne lähetit.
Jep. Ja sitten automerkin appista / käytettävästä karttapohjasta riippuen sieltä voi löytyä PoI/metadataa kuten laturit tai vaikka hotellit.

Meillä on kummatkin vaihtoehdot autokatoksessa ja pidän tuosta Teslan lähestymisestä paljon enemmän kun reittisuunnittelu tulee kuitenkin tehtyä Google Mapsilla.

Carplay ja AA saa paremman käyttökokemuksen aikaan mutta siellä ongelma on sovellusten yhteistoiminta sekä mobiililla että auton käyttöliittymällä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 614
Meillä on kummatkin vaihtoehdot autokatoksessa ja pidän tuosta Teslan lähestymisestä paljon enemmän kun reittisuunnittelu tulee kuitenkin tehtyä Google Mapsilla.
Google Maps -jakamisessa on vain Teslalla se ongelma, että ei voi lähettää reittiä, jossa on välipysähdyksiä. Ainoastaan päätepisteen voi lähettää. Eli varsinaista "reittisuunnittelua" ei voi Google Mapsilla tehdä ja sitten lähettää sitä autoon.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 432
Jahas, siinä taitaa tippua suoraan Tesla ostokandidaateista, varsinkin jos edes puhelimen kautta ei järkevästi tuota toiminnallisuutta saa. En oikeasti nyt edes liioittele. Toisaalta samaa paskaa se taitaa (edelleen) olla kaikilla muillakin valmistajilla kun autojen omat navit heiluvat jossain hyödyttömän ja rasittavan välimaastossa. Nykyään sentään Android auto tai Apple Craplay vähän paikkaa, mutta niissäkin on ongelmana se että oikeastaan kaikki naviäpit on kusista visvaripulia.

Olen yli vuosikymmenen ajan tottunut ajamaan tutuissakin ympäristöissä navigaattori aina päällä ns. driving modessa, eli vaikka mitään osoitetta ei ole asetettu, vehje näyttää silti ajamasi tien nopeusrajoituksen ja varoittaa poliisin donitsirahastoansoista, joten aika vaikea olisi tästä tavasta luopua. Varsinkin kun se on ihan oikeasti säästänyt vuosien varrella minulta satoja tai tuhansia euroja selvää rahaa.

Yleensä hommaa hoitaa dedikoitu laite, koska ne on set&forget, mutta karsastan ajatusta, että monenkymmenen tuhannen digihärpäkeautoon pitäisi vielä se sama vanha reilu satasen Garmin tai TomTom laittaa saadakseen näin pilipaliperustoiminnallisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 801
Jahas, siinä tippui suoraan Tesla ostokandidaateista, varsinkin jos edes puhelimen kautta ei järkevästi tuota toiminnallisuutta saa. En oikeasti nyt edes liioittele. Toisaalta samaa paskaa se taitaa (edelleen) olla kaikilla muillakin valmistajilla kun autojen omat navit heiluvat jossain hyödyttömän ja rasittavan välimaastossa.

Olen yli vuosikymmenen aikana niin tottunut ajamaan tutuissakin ympäristöissä navigaattori aina päällä ns. driving modessa, eli vaikka mitään osoitetta ei ole asetettu, vehje näyttää silti ajamasi tien nopeusrajoituksen ja varoittaa poliisin donitsirahastoansoista.

Yleensä hommaa hoitaa dedikoitu laite, koska ne on set&forget, mutta karsastan ajatusta, että monenkymmenen tuhannen digihärpäkeautoon pitäisi vielä se sama vanha reilu satasen Garmin tai TomTom laittaa saadakseen näin pilipaliperustoiminnallisuutta.
No Volvon C40 android automotivella näyttää ihan mittaristossa 200m päästä tolpasta. Lukema vaan pienenee kun tolppa lähestyy.
edit. Kartoissa ne myös näkyy korostettuna. Itse ajellut tuolla tuttuja teitä niin en ole hirveästi kiinnittänyt huomiota.
Pitäisi varmaan käydä Haminassa taas, se pohjoisesta etelään on aivan miinoitettu tutkatolpilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 056
Jahas, siinä taitaa tippua suoraan Tesla ostokandidaateista, varsinkin jos edes puhelimen kautta ei järkevästi tuota toiminnallisuutta saa. En oikeasti nyt edes liioittele. Toisaalta samaa paskaa se taitaa (edelleen) olla kaikilla muillakin valmistajilla kun autojen omat navit heiluvat jossain hyödyttömän ja rasittavan välimaastossa. Nykyään sentään Android auto tai Apple Craplay vähän paikkaa, mutta niissäkin on ongelmana se että oikeastaan kaikki naviäpit on kusista visvaripulia.

Olen yli vuosikymmenen aikana niin tottunut ajamaan tutuissakin ympäristöissä navigaattori aina päällä ns. driving modessa, eli vaikka mitään osoitetta ei ole asetettu, vehje näyttää silti ajamasi tien nopeusrajoituksen ja varoittaa poliisin donitsirahastoansoista.

Yleensä hommaa hoitaa dedikoitu laite, koska ne on set&forget, mutta karsastan ajatusta, että monenkymmenen tuhannen digihärpäkeautoon pitäisi vielä se sama vanha reilu satasen Garmin tai TomTom laittaa saadakseen näin pilipaliperustoiminnallisuutta.
Puhelimeen joku appi joka varoittaa kameroista ja laitat sen aukeamaan automaattisesti kun puhelin yhdistää autoon bt:llä? Varoitusäänet tulevat auton kaiuttimista.

Kätevämpi tietysti olisi jos tuo tulisi suoraan auton navista, mutta en nyt pelkästään tuon takia valitsisi autoa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 298
Kätevämpi olis aja rajoitusten maukaan. Ei tarvii pelätä tolppia eikä sakkoja. Eikä tarvii edes navia jokapäiväiseen ajoon :) Tuollainen krooninen ylinopeusajelu on paha tapa.

No jeesustelu sikseen. Odotan innolla Android automotiven yleistymistä ja kehittymistä. Onko tuo tavallaan sykroonissä puhelimen kanssa, eli puhelimella käytetyt osoitteet näkyvät automotivessa ?
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345

Mielenkiintoinen spekulointi 3rd gen 4680 jos toteutuu -24/25 vuoden taitteessa niin olisi 95kwh akku y mallissa mahdollista.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 801
Kätevämpi olis aja rajoitusten maukaan. Ei tarvii pelätä tolppia eikä sakkoja. Eikä tarvii edes navia jokapäiväiseen ajoon :) Tuollainen krooninen ylinopeusajelu on paha tapa.

No jeesustelu sikseen. Odotan innolla Android automotiven yleistymistä ja kehittymistä. Onko tuo tavallaan sykroonissä puhelimen kanssa, eli puhelimella käytetyt osoitteet näkyvät automotivessa ?
No sinä kirjaudut sinne omalla google-tilillä, tai luot sellaisen. Itse vähän vierastan ajatusta ja yrittänyt käyttää muita tuotteita, mutta kyllä tuo toimii todella hyvin.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Suolalla. 4680 ei saavuttanut ainuttakaan parannusta mitä luvattiin.
Juu ensimmäinen ehkä konkreettinen toimiva ratkaisu 4680 ympärillä taitaa olla tuo cybertruckiin "cyber cell" aka 2nd gen 4680 mikä nähdään tänä vuonna. Tuo 1st gen karvalakki Texasin y aika kökkö.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 308
Juu ensimmäinen ehkä konkreettinen toimiva ratkaisu 4680 ympärillä taitaa olla tuo cybertruckiin "cyber cell" aka 2nd gen 4680 mikä nähdään tänä vuonna. Tuo 1st gen karvalakki Texasin y aika kökkö.
Olen kyllä skeptinen tuonkin kanssa. Yhtäkkiä vaan saatu energiatiheysparemmaksi.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Ainoa Tesla-spesifinen vihan aihe on ne v***n valot jossain malleissa, jossa joku pajeet on pistänyt parastaan softassa tai Jose/Gynter asennuksessa. Sähköautospesifisesti voisin kuvitella, että alinopeutta motarin vasurilla ohittaminen voi aiheuttaa pientä vitutusta kanssa-autoilijoissa. Ihan merkistä riippumatta. Miin ratissa on aikaa katsella mitä isompiakkuiset energiansäästäjät puuhaa vasurilla ohittaessa...
Näitä vitun energiansäästäjiä on kyllä nykyisellään liikenteessä ihan joka puolella ja riippumatta käyttövoimasta, merkistä tai väristä. Alinopeudesta pitäisi alkaa sakottamaan. Samoin munankuorien vetämisestä alitehoisilla autoilla. Toki se on hämmentävää aina jos sen tekee tehokas auto. Ensin lyödään rahaa kiinni hevosvoimiin ja sitten ajellaa chillimodella tien tukkeena tuolla.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Tässä asiassa ero esimerkiksi Teslaan on varsin suuri, koska kaikkea normaalissa ajossa tarvittavaa ei käytetä näytöltä. Ja itsekin olen sitä mieltä, että olisi parempi jos näytön käynnistyksessä ei olisi viivettä ja valikot olisivat nopeammat. Tämä mainittu hitaus ei vaan oikeasti vaikuta auton päivittäiseen käyttöön mitenkään.
No mä en normaaliajossa koske ikinä Teslan näyttöön, eikä nyt tule mieleen mitään tavanomaista käyttötapausta jossa pitäisi. Jos navia pakko käyttää, tai haluan Spotifyn (käytän puhelimesta, koska en jaksa kirjautua autoon omilla tunnuksillani enkä jaksa virkata autoon mitään omia listojaan) sijasta radion, niin sitten joutuu tietysti koskemaan.

Pidemmillä matkoilla olen joskus seurannut matkasoftasta hetkellisiä kulutuksia yms. , ja pyrkinyt arvailemaan millaisella ajotyylillä nämä energiasäästölarppaajat ajavat 600km pätkiä akullisella. Kaikki muut softathan siinä taitavatkin sitten olla turhia. En oo tainnut edes ikinä katsoa mitä kaikkea tauhkaa siellä on tarjolla. Netflixiä yms. tavaraa ainakin joilla nyt ei autossa tee yhtään mitään.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
283
Millaisista alinopeuksista on kyse kun herättää näin voimakasta reagointia? Ja millaisilla väylillä? Itse ajelen viikottain varsinais-suomesta kasitietä satakuntaan, ykköstietä (e18) helsinkiin ja joskus vielä tamperelle tietä nro. 9 ja toisinaan tietä nro. 41. Ainakaan omalle kohdalle ei osu jatkuvaa ohittelun tarvetta, eikä edes ohittelua. Ja jos osuu, ne käy sutjakasti. Omassa autossa adaptiivinen vakkari säädetty tilanteesta riippuen 5-10kmh yli rajoituksen todetun mittarivirheen vuoksi. Valaiskaa toverit hyvät ymmärtämätöntä.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Olen kyllä skeptinen tuonkin kanssa. Yhtäkkiä vaan saatu energiatiheysparemmaksi.
Mikä on yhtäkkiä? Onhan tuota ykkös sukupolvea ollu puoltoista vuotta eli ei tuo 2nd gen about 2v kehityksen jälkeen mikään yllätysnopea ole, ihan normaalia kehityskaarea kun miettii 18650 ja 2170 verraten. Jos tosiaan puoltoista vuotta jalostavat 3rd gen 4680 niin ei sekään mitenkään minusta poikkea kehityskaaressa.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Itse haen kännykällä sen osoitteen ja lähetän Teslaan. Harvemmin sitä itse navia käytän kun se arpoo mitä sattuu näiden osoitteiden kanssa kun tottunut laittamaan osoitteen ja numeron, kun Teslassa se toimii taas numero ja sitten osoite periaatteella.
Täh? Ei ole ollut mitään tietoa, että sen pitäisi toimia noin päin, mutta kyllä mä olen joka kerta kohteen sieltä saanut ihan kirjoittamalla xxyykatu 547
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Millaisista alinopeuksista on kyse kun herättää näin voimakasta reagointia? Ja millaisilla väylillä? Itse ajelen viikottain varsinais-suomesta kasitietä satakuntaan, ykköstietä (e18) helsinkiin ja joskus vielä tamperelle tietä nro. 9 ja toisinaan tietä nro. 41. Ainakaan omalle kohdalle ei osu jatkuvaa ohittelun tarvetta, eikä edes ohittelua. Ja jos osuu, ne käy sutjakasti. Omassa autossa adaptiivinen vakkari säädetty tilanteesta riippuen 5-10kmh yli rajoituksen todetun mittarivirheen vuoksi. Valaiskaa toverit hyvät ymmärtämätöntä.
Ihan kaikenlaisilla väylillä. Motareilla näistä on tietysti vähiten haittaa kun ohittaa voi missä vaan ja heti, mutta maanteillä 100 ja 80 km/h rajoitusalueella nämä alinopeuksia ajelevat ovat isompi riesa. Kesäaikaan siellä on tietysti paljon munankuoria, jotka eivät vain tunnu sitä satasta pääsevän, mutta myös näitä pihistelijöitä jotka eivät aja kovempaa, koska kulutus. Tästä taisi olla viime kesänä ihan lehtijuttujakin kun polttoaineen hinnat olivat korkeimmillaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 308
Noh. Hyvä tietää, jos joskus tulee tilanne jossa ei löydä normiosoitteella. Toistaiseksi ei ole tapahtunut
Yleensä itse jaan kännykällä ellen ole merkannut kalenteriin. Harvoin sitä navia näpyttelee ellei tule lennosta että tapaaminen tai muu peruttu ja lähteekin toiselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 056
Noh. Hyvä tietää, jos joskus tulee tilanne jossa ei löydä normiosoitteella. Toistaiseksi ei ole tapahtunut
Aina kannattaa laittaa ensin numero, siis myös Google mapsissa, ei tarvitse kirjoittaa osoitetta loppuun koska google/tesla ehdottaa oikeaa. Jos laittaa numeron lopuksi niin joutuu kirjoittamaan koko osoitteen koska ei kartta voi arvata mihin numeroon ollaan menossa.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
923
Ihan kaikenlaisilla väylillä. Motareilla näistä on tietysti vähiten haittaa kun ohittaa voi missä vaan ja heti, mutta maanteillä 100 ja 80 km/h rajoitusalueella nämä alinopeuksia ajelevat ovat isompi riesa. Kesäaikaan siellä on tietysti paljon munankuoria, jotka eivät vain tunnu sitä satasta pääsevän, mutta myös näitä pihistelijöitä jotka eivät aja kovempaa, koska kulutus. Tästä taisi olla viime kesänä ihan lehtijuttujakin kun polttoaineen hinnat olivat korkeimmillaan.
Selkeästi liikennevirtaa hitaammin ajavat saattavat tosiaan aiheuttaa välillä yllätyksiä, mutta maantiellä jo rekkaliikenne aiheuttaa sen, että satasen nopeutta ei pidä edes odottaa kaikilta. Toisaalta ohitus on helpompi suorittaa mitä hitaammin edellä ajava ajoneuvo ajaa. Jos kusiboksin vetäjä ajaa 80 km/h niin siitä on huomattavasti helpompi mennä ohi kuin jos se ajaa 97 km/h. Kumpikin nopeus on kuitenkin sellainen, josta rajoitusten mukaan ajavat haluavat mennä ohi. Kaikkein ärsyttävin ajotapa on sellainen, että alitehoisella autolla yritetään ajaa mahdollisimman kovaa, eli ylämäissä vauhti tippuu alle sallitun ja alamäen koittaessa vauhti taasen ylittää selvästi suuriman sallitun joten ohituspaikan tullessa mennään jo sellaista vauhtia, että kortti lähtee tai ohituksesta saa vähintään kuitin kirjanpitoon virkavallan sattuessa paikalle.
Teslalla ohittamisen pitäisi olla helpompaa kuin vaikkapa takavuosien "tehokkailla" kaksilitraisilla, joilla niilläkin pääsi pienellä vaivalla ohittamaan. Jotta aihe ei ihan täysin karkaa ketjuun kuulumattomaksi, niin onko Teslassakin adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka lisää vauhtia kun yrität mennä siitä ohi moottoritiellä ns. tavallista vakionopeudensäädintä käyttämällä. Skodassahan tämä on vakiovaruste.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 801
Jotta aihe ei ihan täysin karkaa ketjuun kuulumattomaksi, niin onko Teslassakin adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka lisää vauhtia kun yrität mennä siitä ohi moottoritiellä ns. tavallista vakionopeudensäädintä käyttämällä. Skodassahan tämä on vakiovaruste.
No adaptiivinen vakkari tarkoittaa sitä että auto seurailee edessä menevää (vauhdin puolesta). Jos tie on tyhjä niin sit mennään sitä vauhtia mitä on vakkarissa.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Selkeästi liikennevirtaa hitaammin ajavat saattavat tosiaan aiheuttaa välillä yllätyksiä, mutta maantiellä jo rekkaliikenne aiheuttaa sen, että satasen nopeutta ei pidä edes odottaa kaikilta. Toisaalta ohitus on helpompi suorittaa mitä hitaammin edellä ajava ajoneuvo ajaa. Jos kusiboksin vetäjä ajaa 80 km/h niin siitä on huomattavasti helpompi mennä ohi kuin jos se ajaa 97 km/h. Kumpikin nopeus on kuitenkin sellainen, josta rajoitusten mukaan ajavat haluavat mennä ohi. Kaikkein ärsyttävin ajotapa on sellainen, että alitehoisella autolla yritetään ajaa mahdollisimman kovaa, eli ylämäissä vauhti tippuu alle sallitun ja alamäen koittaessa vauhti taasen ylittää selvästi suuriman sallitun joten ohituspaikan tullessa mennään jo sellaista vauhtia, että kortti lähtee tai ohituksesta saa vähintään kuitin kirjanpitoon virkavallan sattuessa paikalle.
Teslalla ohittamisen pitäisi olla helpompaa kuin vaikkapa takavuosien "tehokkailla" kaksilitraisilla, joilla niilläkin pääsi pienellä vaivalla ohittamaan. Jotta aihe ei ihan täysin karkaa ketjuun kuulumattomaksi, niin onko Teslassakin adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka lisää vauhtia kun yrität mennä siitä ohi moottoritiellä ns. tavallista vakionopeudensäädintä käyttämällä. Skodassahan tämä on vakiovaruste.
Valitettavan usein nuo alinopeutta ajavat ehtivät vetää peräänsä letkan samanlaisia alinopeudella ajavia tai autoilijoita, jotka eivät syystä tai toisesta uskalla ohittaa. Tuollaisen letkan ohittaminen on nihkeämpää hommaa riippumatta sen vauhdista ja saatat jumittua siihen tiestä riippuen pitkäksikin aikaa. Teslan tehoilla itse ohitus toki hoituu hetkessä ja turvallisesti, mutta letka on letka.

Mä en ikinä ohita vakkarilla vaan lyön kaasun pohjaan ja ajan sen pienen hetken reilua ylinopeutta. Soisin muidenkin tekevän saman.

On ihan pikkusen rassaavaa jos useampi auto on samaan aikaan ohittamassa vaikkapa rekkaa lyhyellä ohituskaistalla ja joku uuvatti edessäsi ajaa siinä rekan rinnalla 102 km/h niin pitkään ettet itse kerkeä enää ohi. Adaptiviinen vakkari ymmärtää kaasun painamisen olevan signaali, jossa sen ei odoteta puuttuvan millään tavalla asiaan riippumatta etäisyydestä edellä menijään.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Täh? Ei ole ollut mitään tietoa, että sen pitäisi toimia noin päin, mutta kyllä mä olen joka kerta kohteen sieltä saanut ihan kirjoittamalla xxyykatu 547
Ei voi valitettavasti valita ensin osoitetta ja sitten antaa numeroa jos tekee noin päin. Sen sijaan antamalla ensin numero, sitten osoite niin pystyy. Toinen kädettömyys on tietysti ettei Teslan näppis sisällä Ä:tä tai Ö:tä, niin siinähän sitä sitten osaa osoitteista kirjoittelee. Joskus se arvaa oikein ja ehdottaa a:n sijasta ä:tä, mutta aina ei.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 258
Ei voi valitettavasti valita ensin osoitetta ja sitten antaa numeroa jos tekee noin päin. Sen sijaan antamalla ensin numero, sitten osoite niin pystyy. Toinen kädettömyys on tietysti ettei Teslan näppis sisällä Ä:tä tai Ö:tä, niin siinähän sitä sitten osaa osoitteista kirjoittelee. Joskus se arvaa oikein ja ehdottaa a:n sijasta ä:tä, mutta aina ei.
Sieltähän ne Ä ja Ö löytyy A:n ja O:n takaa pitkään painamalla. Ja kyllähän tuo osaa nuo itsekin sitten kääntää vaikka kirjoittais a ja o
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Ei voi valitettavasti valita ensin osoitetta ja sitten antaa numeroa jos tekee noin päin. Sen sijaan antamalla ensin numero, sitten osoite niin pystyy. Toinen kädettömyys on tietysti ettei Teslan näppis sisällä Ä:tä tai Ö:tä, niin siinähän sitä sitten osaa osoitteista kirjoittelee. Joskus se arvaa oikein ja ehdottaa a:n sijasta ä:tä, mutta aina ei.
Missaanko nyt jotain?
 

Liitteet

Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 055
Jahas, siinä taitaa tippua suoraan Tesla ostokandidaateista, varsinkin jos edes puhelimen kautta ei järkevästi tuota toiminnallisuutta saa. En oikeasti nyt edes liioittele. Toisaalta samaa paskaa se taitaa (edelleen) olla kaikilla muillakin valmistajilla kun autojen omat navit heiluvat jossain hyödyttömän ja rasittavan välimaastossa. Nykyään sentään Android auto tai Apple Craplay vähän paikkaa, mutta niissäkin on ongelmana se että oikeastaan kaikki naviäpit on kusista visvaripulia.

Olen yli vuosikymmenen ajan tottunut ajamaan tutuissakin ympäristöissä navigaattori aina päällä ns. driving modessa, eli vaikka mitään osoitetta ei ole asetettu, vehje näyttää silti ajamasi tien nopeusrajoituksen ja varoittaa poliisin donitsirahastoansoista, joten aika vaikea olisi tästä tavasta luopua. Varsinkin kun se on ihan oikeasti säästänyt vuosien varrella minulta satoja tai tuhansia euroja selvää rahaa.

Yleensä hommaa hoitaa dedikoitu laite, koska ne on set&forget, mutta karsastan ajatusta, että monenkymmenen tuhannen digihärpäkeautoon pitäisi vielä se sama vanha reilu satasen Garmin tai TomTom laittaa saadakseen näin pilipaliperustoiminnallisuutta.
Ehkä kannattaisi vaan opetella käyttämään cruisea ja ottamaan iisisti? Itsellä ainakin loppui tuohon ylinopeuden ajaminen kuin seinään. Tosin itse käytän aina Wazea silti, koska autossa ei ole navia.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 055
Täh? Ei ole ollut mitään tietoa, että sen pitäisi toimia noin päin, mutta kyllä mä olen joka kerta kohteen sieltä saanut ihan kirjoittamalla xxyykatu 547
Yleensä navit löytää osoitteen vähemmällä näppäilyllä, kun pistää numeron eka. Ja toimii globaalisti, koska toikin tehdään eri tavalla eri maissa.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Yleensä navit löytää osoitteen vähemmällä näppäilyllä, kun pistää numeron eka. Ja toimii globaalisti, koska toikin tehdään eri tavalla eri maissa.
Joo. Mä en tota ennakoivaa ole selkeästi osannut hyödyntää kun kirjoitan osoitteet kuten ne suomessa kirjoitetaan, mutta hämmennyin väitteestä etteikö se toimisi silläkin tavalla, samoin kun väitetystä ääkkösten puutteesta.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Yleensä itse jaan kännykällä ellen ole merkannut kalenteriin. Harvoin sitä navia näpyttelee ellei tule lennosta että tapaaminen tai muu peruttu ja lähteekin toiselle.
Mites tämä sitten tapahtuu? En oo kännykällä käyttänyt mitään muuta kuin spotifya + teslan appiksen lämmitys/viilennys/camp mode ja luukkujen aukaisu -toiminnallisuuksia. Joskus voisi olla ihan kätevää kopsata mailista/webbiosoitteesta tms. osoite ilman kirjoittamista
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 308
Mites tämä sitten tapahtuu? En oo kännykällä käyttänyt mitään muuta kuin spotifya + teslan appiksen lämmitys/viilennys/camp mode ja luukkujen aukaisu -toiminnallisuuksia. Joskus voisi olla ihan kätevää kopsata mailista/webbiosoitteesta tms. osoite ilman kirjoittamista
Avaat sen osoitteen tai kirjoitat sen kännykän appiin Google Maps jne. ja sitten jaat sieltä.
Teslaan voit myös lähettää verkkosivun osoitteita selaimesta, että myös youtube linkkejä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 432
Ehkä kannattaisi vaan opetella käyttämään cruisea ja ottamaan iisisti? Itsellä ainakin loppui tuohon ylinopeuden ajaminen kuin seinään. Tosin itse käytän aina Wazea silti, koska autossa ei ole navia.
Sen takiahan minä sitä navia nimenomaan koko ajan käytän, jotta ei tulisi ajettua ylinopeutta kun näkee aina kulloisenkin nopeusrajoituksen jos vaikka sattui missaamaan kyltin. Varsinkin kun taajamassa tuppaavat välillä aika hyvin jemmailemaan noita. Kamerat taas on yleensä ihan puhtaita rahastusansoja, joita laitetaan lähinnä paikkoihin jossa nopeusrajoitus muuttuu yhtäkkiä ilman hyvää syytä. Varsinkin maanteillä tämä täysin mielivaltainen 100-80-60 jumppa on ihan helvetin yleistä ja nimenomaan siten, että mitään erityisen hyvää logiikkaa ei ole sille, miksi jotkut risteysalueet tai muut on yhdellä nopeudella ja toiset toisella. Onneksi on kuitenkin kamera aina varmistamassa, että tieliikenneturvallisuus tulee ylläpidetyksi ja poliisien donitisirahasto ei pääse tyhjenemään!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
En kaahaile liikenteessä mutta joskus sattuu lipsahduksia, nuo varoitukset toki säästää rahaa mut myös herättää tsekkaamaan että onhan nopeus kohdallaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 602
Viestejä
4 332 912
Jäsenet
72 258
Uusin jäsen
JUPN

Hinta.fi

Ylös Bottom